IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زمان حال ساده
امتیاز کاربران: 4.3/5
نویسنده: ایرانمهر
6 آذر 1402

آموزش گرامر Simple Present در زبان انگلیسی

زمان حال ساده یا simple present یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین زمان‌ها در گرامر زبان انگلیسی است که امروزه در بسیاری از آموزش‌های این زبان به طور مفصل درباره آن صحبت می‌شود. استفاده درست از این زمان در گرامر انگلیسی از اهمیت زیادی برخوردار است و تمامی افرادی که علاقه‌مند هستند تا به زبان انگلیسی مسلط شوند باید اطلاعات کاملی را در این خصوص به دست بیاورند. در این بخش از آموزش زبان انگلیسی قصد داریم کمی بیشتر درباره زمان حال ساده در زبان انگلیسی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

پس اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات کامل‌تری را درباره این زمان، کاربردهای مختلفی که استفاده از این زمان دارد و البته مثال‌های آن به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی با ساختار زمان حال ساده

اگر بخواهیم یک تعریف دقیق از زمان حال ساده ارائه دهیم می‌توان گفت که این زمان در واقع یک زمان فعلی است که دو کاربرد اصلی دارد. اولین کاربرد آن زمانی است که یک عمل در حال انجام شدن باشد. کاربرد دیگر آن زمانی است که یک عمل به‌صورت منظم و بدون وقفه در حال اتفاق افتادن است. در این دو شرایط شما می‌توانید از زمان حال ساده استفاده کرده و از مزایای آن استفاده کنید. همین عامل نیز باعث می‌شود تا امروزه به این زمان، زمان نامعلوم نیز گفته شود. به‌طورکلی برای استفاده از زمان حال ساده معمولا از فرم ریشه افعال یا با افزودن s و es به آخر آنها استفاده می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم این زمان در گرامر زبان مثال‌های زیر را مدنظر قرار دهید:

I feel great!

حس فوق‌العاده‌ای دارم.

Pauline loves pie.

سارا عاشق پای است.

I’m sorry to hear that you’re sick.

متاسفم که می‌شنوم شما مریض هستید.

کاربرد مهم دیگری که زمان حال ساده می‌تواند به همراه داشته باشد زمانی است که قصد دارید درباره اعمال یا اتفاقات روزانه و معمولی صحبت کنید. مثال‌های زیر را در این زمینه در نظر بگیرید:

Pauline practices the piano every day.

سارا هر روز پیانو تمرین می‌کند.

Ms. Jackson travels during the summer.

خانم موسوی در طول تابستان سفر می‌کند.

Hamsters run all night.

همسترها تمام شب را می‌دوند.

به طور معمول زمانی که قصد داریم یک اقدام موقتی را توصیف کنیم که در حال حاضر در حال انجام است می‌توانیم از حال استمراری نیز استفاده کنیم. مثال زیر را در نظر بگیرید:

Pauline can’t come to the phone right now because she is brushing her teeth.

سارا در حال حاضر نمی‌تواند با تلفن صحبت کند؛ چراکه در حال مسواک‌زدن است.

زمان حال ساده در زبان انگلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چگونه حال ساده را ایجاد کنیم؟

در زمان حال ساده اکثر افعال منظم از فرم ریشه استفاده می‌کنند، به جز در حالت سوم‌شخص مفرد که به s ختم می‌شود.

اول‌شخص مفرد: I write به معنای می‌نویسم.

دوم‌شخص مفرد: You write به معنای تو می‌نویسی.

سوم‌شخص مفرد: He/she/it writes: او می‌نویسد. (در اینجا به حرف s پایانی دقت داشته باشید).

اول‌شخص جمع: We write: به معنای ما می‌نویسیم.

دوم‌شخص جمع: You write به معنای شما می‌نویسید.

سوم‌شخص جمع: They write به معنای آنها می‌نویسند.

برای برخی از افعالی که در گرامر زبان انگلیسی وجود دارند به‌جای این‌که افعال با s به اتمام برسند معمولا با es به اتمام می‌رسند. معمولا این‌ها افعالی هستند که شکل ریشه آنها به gh، ss، th، sh، ch، o یا z ختم می‌شود.

به‌عنوان‌مثال می‌توانید نمونه‌های زیر را در این زمینه در نظر بگیرید:

اول‌شخص مفرد: I go به معنای من می‌روم

دوم‌شخص مفرد: You go به معنای تو می‌روی

سوم‌شخص مفرد: He/she/it goes به معنای او می‌رود. (به es پایانی دقت داشته باشید).

اول‌شخص جمع: We go به معنای ما می‌رویم.

دوم‌شخص جمع: You go به معنای شما می‌روید.

سوم‌شخص جمع: You go به معنای آنها می‌روند.

برای بسیاری از افعال منظمی که در انگلیسی وجود دارند می‌توان از نفی فعل پیش از استفاده از خود فعل استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال می‌توانید مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

She won’t go

او نمی‌رود.

I don’t smell anything.

من هیچ بویی نمی‌دهم.

دقت داشته باشید که فعل to be جز افعال نامنظم به شمار می‌آید.

اول‌شخص مفرد: I am به معنای “من هستم”

دوم‌شخص مفرد: You are به معنای “تو هستی”

سوم‌شخص مفرد: He/she/it is به معنای “او هست”

اول‌شخص جمع: We are به معنای “ما هستیم”

دوم‌شخص جمع: You are به معنای “شما هستید”

سوم‌شخص جمع: They are به معنای “آنها هستند”

آموزش گرامر Simple Present در زبان انگلیسی

زمان حال ساده به همراه to Be و to Have

از آنجایی که to be و to have از جمله افعال کمکی بسیار پرکاربرد و رایجی هستند که در زمان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرد استفاده از آنها در گرامر حال ساده نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و شما باید نحوه استفاده از آنها به همراه زمان حال ساده را به بهترین شکل ممکن بیاموزید. برای این‌که نحوه استفاده از این دو فعل کمکی را در کنار زمان حال ساده بیاموزید در ادامه جدول زیر را برای شما آورده‌ایم که به درک هرچه بهتر این موضوع کمک شایانی می‌کند:


To Be
To Have
Iamhave
He/She/Itishas
We/You/Theyarehave

مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

My husband is an accountant and I’m a teacher.

شوهرم حسابدار است و من معلم.

We have a very big pool in our house.

ما یک استخر بسیار بزرگ در خانه خود داریم.

یکی از نکات بسیار مهمی که در آموزش زبان انگلیسی حتما باید به آن دقت داشته باشید قواعد املای سوم شخص در زمان حال ساده است. افزودن s سوم شخص به اکثر افعال اصلی در زبان انگلیسی کار ساده و راحتی است. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که آن را به آخر فعلی که مورداستفاده قرار داده‌اید اضافه کرده و فعل نهایی را ایجاد کنید. با این حال برخی از پایان‌های افعال  وجود دارد که با اضافه کردن s سوم شخص تغییر می‌کنند که در ادامه نگاهی به این افعال داریم:

اگر افعالی که ما استفاده کرده‌ایم با -ch, -ss, -sh, -x or -zz, o به پایان برسند به‌جای این‌که به انتهای آنها s اضافه شود es اضافه خواهد شد. مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید:

watch → watches

kiss → kisses

wash → washes

go → goes

do → does

در صورتی که فعل مدنظر ما با یک صامت و حرف y به اتمام برسد، برای اضافه کردن s باید y را به i تغییر داده و سپس es را به انتهای فعل خود اضافه کنیم. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

cry → cries

fly → flies

study → studies

دقت داشته باشید که اگر فعل مدنظر ما با یک مصوت و y به اتمام برسد تنها کاری که باید انجام دهیم این است که s را به آخر فعل خود اضافه کنیم که مثال‌های زیر این موضوع را به شما نشان می‌دهند:

play → plays

say → says

stay → stays

استفاده از do در زمان حال ساده

برای این‌که بخواهیم در گرامر simple present اقدام به ساخت یک سوال کنیم یا این‌که یک جمله منفی را در زمان حال ساده ایجاد کنیم باید از یک فعل کمکی استفاده کنیم که بهترین گزینه برای انجام این کار فعل کمکی do است. در زمان حال ساده do و does افعال کمکی هستند که می‌توانید برای این کار استفاده کنید؛ ولی باید دقت داشته باشید که آنها می‌توانند جزئی از افعال اصلی شما نیز باشند. مثال زیر را بادقت مشاهده کنید تا متوجه منظور ما شوید:

I don’t want to do my homework.

من نمی‌خواهم تکالیفم را انجام دهم.

همانطور که شما هم مشاهده می‌کنید اولین do یک فعل کمکی است که در گرامر حال ساده مورداستفاده قرار گرفته؛ ولی do دوم یک فعل اصلی است که به‌معنای انجام دادن است.

جملات شرطی نوع صفر در گرامر زمان حال ساده

ما از زمان حال ساده در جملات شرطی نوع صفر نیز می‌توانیم استفاده کنیم. همانطور که قبلا نیز درباره این موضوع صحبت کردیم از زمان حال ساده معمولا برای صحبت درباره حقایقی استفاده می‌شود که به طور کلی درست هستند. جملات شرطی نوع صفرم نیز همچنین برای صحبت درباره حقایقی که عموما درست هستند استفاده می‌شود. همین عامل نیز به ما اجازه می‌دهد تا از گرامر حال ساده برای جملات شرطی نوع صفرم استفاده کنیم. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید مثال زیر را در نظر بگیرید:

If you heat water to 100 degrees, it boils.

اگر آب را تا دمای صد درجه بجوشانید، می‌جوشد.

تاثیر یادگیری گرامر زبان انگلیسی

استفاده از حروف ربط فرعی در زمان حال ساده

یکی دیگر از مسائلی که در خصوص زمان حال ساده در آموزش گرامر زبان انگلیسی مورد بحث قرار می‌گیرد، استفاده از حروف ربط فرعی است که حتما باید نحوه استفاده از آنها را بیاموزید. به طور کلی باید بدانید که ما از زمان حال ساده برای صحبت درباره توالی اعمال در زمان حال استفاده می‌کنیم. توالی رویدادها نشان می‌دهد که کدام عمل دیر یا زود انجام شده است. پس اگر شما هم چیزی را روایت می‌کنید از زمان حال استفاده خواهید کرد. مثلا جمله زیر را در نظر بگیرید:

When I get home, I take a shower, then I watch some television and after that I check my emails.

وقتی به خانه می‌رسم، یک دوش می‌گیرم، سپس تلویزیون تماشا می‌کنم و بعد از آن ایمیل‌هایم را چک می‌کنم.

چگونه می‌توان حال ساده را نفی کرد؟

فرمولی که برای ساخت حال ساده منفی یا نفی‌کردن زمان حال ساده وجود دارد فرمولی بسیار ساده و راحت است که شما به‌راحتی می‌توانید از آن در گرامر زبان و جملات خود استفاده کنید. برای این کار تنها کافی است که از فرمول do/does + not + [root form of verb] استفاده کنید. از طرف دیگر شما می‌توانید از عباراتی مانند don’t یا doesn’t نیز به‌جای do not یا does not استفاده کنید و از این نظر محدودیتی برای شما وجود ندارد. برای این‌که بهتر با این مفهوم و فرمول آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

Pauline does not want to share the pie.

سارا نمی‌خواهد پای را به اشتراک بگذارد.

Her friends do not agree.

دوستان او موافق نیستند.

I don’t want pie anyway.

من به‌هیچ‌وجه پای نمی‌خواهم.

نکته مهم دیگری که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که برای نفی‌کردن یک فعل می‌توانید از فرمول [to be] + not نیز استفاده کنید. برای آشنایی با نحوه کار این فرمول می‌توانید مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

I am not a pie lover, but Pauline sure is.

من عاشق پای نیستم؛ ولی سارا قطعا عاشق آن است.

You aren’t ready for such delicious pie.

شما برای چنین پای خوشمزه‌ای آماده نیستید.

در زمان حال ساده چگونه سوال بپرسیم؟

زمانی که قصد استفاده از زمان حال ساده در گرامر زبان را دارید احتمالا سوالات زیادی برای شما هم به وجود می‌آید که یکی از مهم‌ترین این سوالات این است که در این زمان چگونه می‌توانیم سوال بپرسیم و سوالات خود را در چه قالبی باید ایجاد کنیم؟ به‌طورکلی باید دقت داشته باشید که یک فرمول خاص و مشخص برای سوال پرسیدن در این زمان وجود دارد که استفاده از این فرمول نیز بسیار ساده است. پیش از هر چیز اجازه دهید تا خود این فرمول را بررسی کنیم:

do/does + [subject] + [root form of verb].

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در اولین بخش از سوال خود باید از یکی از عبارت‌های do/does استفاده کنید. پس از آن شما باید مفعول خود را بیاورید و در گام آخر نیز باید از ریشه فعلی که دارید استفاده کنید. برای این‌که نحوه سوال پرسیدن در زمان حال ساده برای شما به‌صورت دقیق جا بیفتد اجازه دهید تا دو مثال را در این زمینه بررسی کنیم:

Do you know how to bake a pie?

آیا می‌دانید چگونه باید یک پای را بپزید؟

How much does Pauline love pie?

سارا چقدر پای را دوست دارد؟

زمان simple present در زبان انگلیسی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چگونه این وجه را از بر شویم؟

یکی از بهترین روش‌ها برای تمرین وجه‌های گرامری، دیالوگ گویی است. از یکی از دوستان یا همکلاسی‌های خود خواهش کنید تا به شما کمک کرده و دیالوگ زیر را دو نفره، بازی کنید. رفته رفته هم این وجه در ذهنتان جای می‌افتد هم در استفاده‌ شفاهی از آن روان‌تر می‌شوید.

Mark: Hello, Can I ask you some questions for an interview?

Jennifer: Yes, I can answer some questions.

Mark: Thank you for taking the time. Now, first question: What do you do?

Jennifer: I work in a library. I’m a librarian.

Mark: Are you married?

Jennifer: Yes, I am.

Mark: What does your husband do?

Jennifer: He works as a policeman.

Mark: Do you usually have dinner together?

Jennifer: Yes, we do.

Mark: How often does your husband exercise?

Jennifer: He sometimes exercises four times a week. But, he usually exercises only twice a week.

Mark: Where do you like to go on holiday?

Jennifer: We rarely go on holiday. However, we like to go to the mountains if we can.

Mark: What type of books do you read?

Jennifer: I often read horror stories.

Mark: Thank you very much for answering my questions.

Jennifer: You’re welcome!

مراحل یادگیری زبان

مهم‌ترین کاربردهای جزئی زمان حال ساده در زبان انگلیسی

اگر شما هم علاقه‌مند به گرامر انگلیسی هستید احتمالا این سوال برای شما هم به وجود آمده است که به طور دقیق زمان حال ساده در چه شرایط و موقعیت‌هایی مورداستفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دارد؟ در این بخش قصد داریم برخی از مهم‌ترین کاربردهای زمان حال ساده را مورد بررسی قرار دهیم:

  • صحبت‌کردن درباره حقایقی که درست هستند.
  • موقعیت‌هایی که در این لحظه در حال وقوع هستند.
  • اعمالی که با تکرار مواجه شده و به‌صورت منظم تکرار می‌شوند.
  • زمانی که قصد دارید گزارشگری ورزشی انجام دهید.
  • زمانی که قصد دارید درباره برخی از برنامه‌ها و جدول‌های زمانی صحبت کرده و اطلاعاتی را ارائه دهید.
  • زمانی که قصد دارید داستان یا روایت خاصی را بیان کنید می‌توانید از زمان حال ساده استفاده کنید.
  • زمانی که قصد دارید فیلم‌ها، کتاب‌ها و … را خلاصه کنید می‌توانید جملات خود را وارد این زمان کرده و از آن استفاده کنید.
  • برای بیان دستورالعمل‌های مختلف می‌تواند از زمان حال ساده استفاده کرد.
  • سرخط خبرهای روزانه را نیز می‌توان در همین زمان بیان کرد.

مثال‌هایی از هریک از کاربردهای بالا

در این بخش درباره هریک از کاربردهای بالا مثال‌هایی را به شما ارائه خواهیم داد.

حقایقی که درست هستند

وقتی چیزی به‌طورکلی درست است می‌توانیم از زمان حال ساده در گرامر زبان استفاده کنیم. این به آن معنی است اتفاقی که افتاده است را نمی‌توانید تغییر دهید. به‌عنوان‌مثال وقتی می‌گوییم شخصی مرده است اصلا نمی‌توانیم این واقعیت را تغییر دهیم و به همین علت نیز برای اطلاع‌رسانی آن از حال ساده استفاده خواهیم کرد. این مسئله می‌تواند در خصوص حقایق علمی نیز صدق کند. مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

Water freezes at zero degrees.

آب در صفر درجه یخ می‌زند.

The Earth revolves around the Sun.

زمین دور خورشید می‌چرخد.

وضعیت‌هایی که در حال وقوع هستند

ما می‌توانیم از افعال زمان حال ساده در انگلیسی برای صحبت‌کردن درباره وضعیتی که در حال وقوع است استفاده کنیم. از طرف دیگر شما می‌توانید در برخی از مواقع برای صحبت‌کردن درباره احساسات خود نیز از این افعال استفاده کنید. در ادامه برخی از نمونه‌ها در این زمینه را به شما ارائه می‌دهیم:

He feels terrible about the date.

او نسبت به قرار خود احساس وحشتناکی دارد.

I am happy to see you honey.

از دیدنت خوشحالم عزیزم.

اعمال یا عادات تکراری

زمان حال ساده همچنین برای صحبت‌کردن درباره اعمال یا عادات تکراری نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای روشن‌شدن هرچه بیشتر این موضوع اجازه دهید تا سه مثال مختلف را به شما ارائه دهیم:

I usually drink tea at 5 pm.

من معمولا در ساعت 5 بعدازظهر چای می‌نوشم.

Maria is always late for the art class.

مریم همیشه برای کلاس هنر خود دیر می‌آید.

She never sleeps at 10.

او هرگز ساعت ده شب نمی‌خوابد.

گزارش‌های ورزشی

در گزارش‌های ورزشی نیز می‌توانیم از زمان حال ساده استفاده کنیم. در واقع در اینجا از زمان حال ساده برای صحبت درمورد اقدامات کوتاهی استفاده می‌شود که به‌محض انجام به پایان می‌رسند. به یاد داشته باشید که این نوع اقدامات معمولا در زمان بسیار کوتاهی رخ می‌دهند. اگر در مدت زمان طولانی‌تری اتفاق می‌افتند نباید از زمان حال ساده در گرامر زبان استفاده کنید. مثال زیر را در نظر بگیرید:

He shoots and he scores!

او شوت می‌کند و گل می‌زند!

برنامه‌ها و جدول‌های زمانی

زمان حال ساده برای بیان جدول‌های زمانی نیز استفاده می‌شود. در چنین شرایطی شما می‌توانید از این زمان تنها برای رویدادهایی استفاده کنید که زمان مشخصی برای انجام آنها وجود دارد. مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

The exam starts at 10:00 a.m.

امتحان ساعت ده صبح شروع می‌شود.

The bus leaves at 8:05 this morning.

اتوبوس ساعت 8:05 امروز صبح حرکت می‌کند.

simple present در زبان انگلیسی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

استفاده از زمان حال ساده برای روایت‌ها

زمانی که قصد داریم یک داستان یا روایت را تعریف کنیم می‌توانیم از زمان حال ساده برای صحبت‌کردن درباره گذشته نیز استفاده کنیم. دقت داشته باشید که این مسئله زمانی رخ می‌دهد که یک اتفاق در گذشته رخ داده است؛ ولی شما اکنون دارید آن را روایت می‌کنید. مثال زیر را برای درک بهتر این مفهوم در نظر بگیرید:

The other day I was watching TV when suddenly Terry calls me and tells me he needs money.

دیروز داشتم تلویزیون تماشا می‌کردم که ناگهان علی با من تماس گرفت و به من گفت که به پول نیاز دارد.

خلاصه‌کردن فیلم، کتاب و …

هروقت خواستید بعد از خواندن یک کتاب، تماشای یک فیلم یا هر کار دیگری درباره آن صحبت کرده و خلاصه‌ای از آن را ارائه دهید می‌توانید از زمان حال ساده در گرامر انگلیسی استفاده کنید.

Frodo lives in the Shire. He has a best friend called Sam.

فرودو در شایر زندگی می‌کند. او یک دوست صمیمی به نام سم دارد.

دستورالعمل‌ها

زمانی که در حال ارائه دستورالعمل‌ها در زبان انگلیسی هستیم می‌توانیم از زمان حال ساده استفاده کنیم. در این شرایط اغلب از کلمات نظم‌دهنده مانند “و”، “اول” و … استفاده می‌کنیم. مثال زیر را در نظر بگیرید:

First, take a right. After that turn left. Then go straight.

اول راست را نگاه کنید، سپس به سمت چپ بچرخید و در آخر مستقیم بروید.

قید‌های مورد استفاده در وجه simple present

قید‌های زیر بیشتر برای وجه simple present به کار می‌روند تا اعمالی که مثل یک عادت و روزانه انجام می‌شوند را بیان کنند. قید‌های زیر، دقیقا قبل از فعل اصلی در جمله ظاهر شده و بر تکرار انجام فعل تاکید می‌کنند.

always

usually

often

sometimes

occasionally

rarely

never

آموزش گرامر simple present در زبان انگلیسی

روز‌های هفته و اوقات مختلف در یک روز

ممکن است کاری را مرتبا ولی فقط شنبه‌ها انجام دهیم. در این صورت، باید به کلمه‌ Saturday، یک s جمع اضافه کنیم. جالب است بدانید برای بیان این وجه در اوقات مختلف روز، باید از حروف اضافه‌ مختلفی نیز استفاده کنیم. برای مثال اگر می‌خواهید انجام کاری را شب‌ها بیان کنید، باید از حرف اضافه‌ at استفاده کرده و اگر می خواهید تکرار یک فعل را صبح‌ها نشان دهید، باید از حرف اضافه‌ in استفاده کنید. در حقیقت، At برای اشاره کردن به ساعتی خاص طی روز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به مثال‌های زیر توجه کنید:

I play golf on Saturdays.

She gets up early in the morning.

Tom catches the bus at 7.30 a.m.

در صورتی که شما هم علاقه‌مند شده‌اید تا به آموزش‌های بیشتری در خصوص گرامر زبان انگلیسی دسترسی پیدا کنید می‌توانید همین حالا وارد بخش بلاگ زبان انگلیسی در سایت ما شده و آموزش‌های متعددی را در این بخش مطالعه کنید. استفاده از خدمات آموزشگاه زبان ایرانمهر به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات آموزشی را دریافت کرده و مسیر آموزش زبان خود را دنبال کنید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره گرامر simple present پاسخ دهیم.

زمان حال ساده چه کاربردهایی در زبان انگلیسی دارد؟

این زمان برای صحبت درباره حقایقی که درست هستند، وضعیت‌هایی که در حال وقوع هستند، اعمال یا عادات تکراری، گزارش‌های ورزشی، برنامه‌ها و جدول‌های زمانی، بیان روایات، خلاصه کردن فیلم و کتاب، دستورالعمل‌ها و … مورداستفاده قرار می‌گیرد.

Do چه کاربردی در زمان حال ساده دارد؟

فعل کمکی do دارای کاربردهای بسیار زیادی در زمان حال ساده است و معمولا شما می‌توانید از do و does در کنار افعال اصلی خود در زبان انگلیسی و در زمان حال ساده استفاده کنید. البته باید دقت داشته باشید که خود فعل do نیز می‌تواند به‌عنوان فعل اصلی در زمان حال ساده در گرامر زبان انگلیسی مورداستفاده قرار گیرد.

سخن پایانی

یادگیری گرامر حال ساده در زبان انگلیسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به شما کمک خواهد کرد تا به شکل بهتری بتوانید جملات خود را در این زبان ایجاد کنید. شما برای صحبت کردن درباره بسیاری از موارد مختلف نیازمند این خواهید بود که از گرامر simple present در جملات خود استفاده کنید. در صورتی که شما هم علاقه‌مند به یادگیری این گرامر و به طور کلی گرامر زبان انگلیسی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز در این زمینه بهره‌مند شوید.

نمونه سوال وجه Simple Present

با توجه به فاعل، فعل‌های زیر را به درستی صرف کرده و در جمله قرار دهید.

  1. I usually _____ (get up) at six o’clock.
  2. How often _____ (she go) to the gym to workout?
  3. They _____ (be) from Holland.
  4. Jack _____ (not work) in the city.
  5. Where _____ (he live)?
  6. Alison _____ (visit) her friends on Saturdays.
  7. They _____ (not eat) meat on Fridays.
  8. _____ (you play) tennis?
  9. Susan often _____ (drive) to the beach when the weather is nice.
  10. Eric _____ (not read) in Japanese.
  11. When _____ (she have) dinner?
  12. I _____ (take) a shower before I leave for work.
  13. How _____ (you start) this machine?
  14. He _____ (not work) on Sundays.
  15. Sharon rarely _____ (watch) TV.
  16. We occasionally _____ (take) the train to Seattle.
  17. Peter _____ (not like) buying food in supermarkets.
  18. Why _____ (they leave) work so late on Fridays?
  19. You sometimes _____ (do) housework.
  20. _____ (she speak) Russian?

نمونه سوال Simple Present /ساعات، روزها و قیدها

در جملات زیر، کلمات مناسب برای وجه simple present را انتخاب فرمایید.

  1. I sleep in late on (Saturday / Saturdays).
  2. How (much / often) do you visit your friends in Chicago?
  3. Jennifer doesn’t catch the bus (in/at) 8 in the morning.
  4. Henry enjoys playing golf (in/at) the afternoon.
  5. Do they eat fish (in/on) Fridays?
  6. I usually have my meetings (on/at) 10 am.
  7. Susan doesn’t like going out (at/on) Fridays.
  8. Our class (usually/usual) takes tests on Tuesdays.
  9. The teacher gives us notes (after/while) class.
  10. Sharon doesn’t go to be before 11 pm (in/at) night.
  11. Where do they usually hold meetings (at/in) the morning?
  12. Tom (rare/rarely) gets up early on Sundays.
  13. We don’t enjoy eating breakfast before six (at/in) the morning.
  14. Our parents (occasion/occasionally) catch a train to the city.
  15. She doesn’t use a computer (at/in) night.
  16. Alexander has lunch (on/at) noon.
  17. David doesn’t work (at/on) Tuesdays.
  18. They listen to classical music (in/at) the afternoon.
  19. Mary answers her e-mail on (Friday/Fridays).
  20. How often do you travel (in/on) Tuesdays?

پاسخ کوییز اول

  1. I usually get up at six o’clock.
  2. How often does she go to the gym to workout?
  3. They are from Holland.
  4. Jack doesn’t work in the city.
  5. Where does he live?
  6. Alison visits her friends on Saturdays.
  7. They don’t eat meat on Fridays.
  8. Do you play tennis?
  9. Susan often drives to the beach when the weather is nice.
  10. Eric doesn’t read in Japanese.
  11. When does she have dinner?
  12. take a shower before I leave for work.
  13. How do you start this machine?
  14. He doesn’t work on Sundays.
  15. Sharon rarely watches TV.
  16. We occasionally take the train to Seattle.
  17. Peter doesn’t like buying food in supermarkets.
  18. Why do they leave work so late on Fridays?
  19. You sometimes do housework.
  20. Does she speak Russian?

پاسخ کوییز دوم

  1. I sleep in late on Saturdays.
  2. How often do you visit your friends in Chicago?
  3. Jennifer doesn’t catch the bus at 8 in the morning.
  4. Henry enjoys playing golf in the afternoon.
  5. Do they eat fish on Fridays?
  6. I usually have my meetings at 10 am.
  7. Susan doesn’t like going out on Fridays.
  8. Our class usually takes tests on Tuesdays.
  9. The teacher gives us notes after class.
  10. Sharon doesn’t go to be before 11 pm at night.
  11. Where do they usually hold meetings in the morning?
  12. Tom rarely gets up early on Sundays.
  13. We don’t enjoy eating breakfast before six in the morning.
  14. Our parents occasionally catch a train to the city.
  15. She doesn’t use a computer at night.
  16. Alexander has lunch at noon.
  17. David doesn’t work on Tuesdays.
  18. They listen to classical music in the afternoon.
  19. Mary answers her e-mail on Fridays.
  20. How often do you travel on Tuesdays?

بیشتر بخوانید:

زمان ها در زبان انگلیسی به 3 گروه کلی تقسیم می شوند و هر کدام از این زمان ها دارای 4 حالت هستند.

1- زمان حال

2- زمان گذشته

3- زمان آینده

آزمون

Some teachers _________ much homework.

Taylor and Adam __________ good friends.

_______ your parents let you go to bed late?

How many books __________ you read in a year?

He is good at football but he _____ want to play now.

He is talking for hours but I _______ understand anything.

How often ______ you go to the cinema?

She ________ like playing tennis. So she _______ plays tennis.

One of my friend ________ reads newspaper.

How many students ________ English?

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.3 از 5 از 138 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. آواتار هدیه طادی
    هدیه طادی
    24 خرداد 1402
    پاسخ دادن

    اینکه موارد کاربرد رو با جزئیات گفته بودید و مثال خیلی خوب بود موفق باشید

    • آواتار ایرانمهر
      ایرانمهر
      24 خرداد 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر ممنونم از شما
      موفق باشین

  2. آواتار راحل
    راحل
    30 بهمن 1401
    پاسخ دادن

    عالی و متشکرم .

    • آواتار ایرانمهر
      ایرانمهر
      30 بهمن 1401
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از شما
      موفق باشین

  3. آواتار زهرا دهقان
    زهرا دهقان
    5 بهمن 1401
    پاسخ دادن

    سلام توضیحات مفید بود

    • آواتار ایرانمهر
      ایرانمهر
      5 بهمن 1401
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از شما
      موفق باشین

  4. آواتار نگین
    نگین
    19 دی 1401
    پاسخ دادن

    سلام چقدر عالی بسیار استفاده کردم

    • آواتار ایرانمهر
      ایرانمهر
      19 دی 1401
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از شما
      موفق باشین

  5. آواتار پارسا
    پارسا
    18 دی 1401
    پاسخ دادن

    عالی بود

    • آواتار ایرانمهر
      ایرانمهر
      18 دی 1401
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر ممنونم از شما موفق باشین

  6. آواتار عطالرحمن مهریار
    عطالرحمن مهریار
    30 بهمن 1399
    پاسخ دادن

    یک تعریف کوچک به انگلسی از زمان حال ساده برم لطفا!

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      30 بهمن 1399
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر با شماره تماس دفتر مرکزی تماس بگیرید وازسوپروایزرین مجموعه اطلاعات کسب کنید84378 داخلی445

  7. آواتار نگین
    نگین
    23 بهمن 1399
    پاسخ دادن

    اگر توی یک داستان که از گرامر simple persent استفاده شود و بعد به خواهی به گویید که یک سال نتوانست به این جا برود آیا استفاده از simple persent تو جمله درست است یانه؟
    ممنون میشوم اگر جواب سوالم را بگید

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      23 بهمن 1399
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر با شماره تماس دفتر مرکزی تماس بگیرید وازسوپروایزرین مجموعه اطلاعات کسب کنید84378 داخلی445

  8. آواتار محسن
    محسن
    7 بهمن 1399
    پاسخ دادن

    سلام چرا فعل enjoy در زمان حال ساده سوم شخص مفرد میشه enjoys ولی در fly میشه flies

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      7 بهمن 1399
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر با شماره تماس دفتر مرکزی تماس بگیرید وازسوپروایزرین مجموعه اطلاعات کسب کنید84378 داخلی445

  9. آواتار زهرا دهقان
    زهرا دهقان
    2 دی 1399
    پاسخ دادن

    آیا جمله من درسته؟؟
    He tries to goes to bed early once a week

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      2 دی 1399
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر با شماره تماس دفتر مرکزی تماس بگیرید وازسوپروایزرین مجموعه اطلاعات کسب کنید84378 داخلی445

  10. آواتار San
    San
    24 آذر 1399
    پاسخ دادن

    سلام
    مرسی از سایت خوبی که دارید واقعا خیلییی خوب توضیح دادین فقط یه سوال داشتم
    I speak english و it rains in winter we have two ears جزو کدوم دسته از کاربردهای زمان حال ساده که در بالا بهشون اشاره کردید میشن؟؟؟

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      24 آذر 1399
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر با شماره تماس دفتر مرکزی تماس بگیرید وازسوپروایزرین مجموعه اطلاعات کسب کنید84378 داخلی445

  11. آواتار بهروز نقش
    بهروز نقش
    16 آذر 1399
    پاسخ دادن

    سلام.کدام فعل ها در حال ساده به صورت to be و فعل ingدار میان؟

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      16 آذر 1399
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر با شماره تماس دفتر مرکزی تماس بگیرید وازسوپروایزرین مجموعه اطلاعات کسب کنید84378 داخلی445

  12. آواتار Mmkj
    Mmkj
    20 شهریور 1399
    پاسخ دادن

    اگهواول سوال ۲ تا جای خالی باشه بعد heباید چی بویسیم

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      20 شهریور 1399
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیرلطفا از طریق سایت ایرانمهر شماره شعب رو دریافت کنید و به صورت رایگان مشاوره وتعیین سطح انجام بدید

  13. آواتار پارسا
    پارسا
    12 مرداد 1399
    پاسخ دادن

    عالی بود

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      12 مرداد 1399
      پاسخ دادن

      موفق باشید

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید