IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
نحوه آموزش صفت به دانش آموزان esl
امتیاز کاربران: 4.8/5
نویسنده: ایرانمهر
6 آبان 1402

نحوه آموزش صفت به دانش آموزان ESL

امروزه آموزش صفت به دانش آموزان ESL از اهمیت بسیار زیادی در گرامر زبان انگلیسی برخوردار است که بسیاری از افراد توجه چندانی به این موضوع ندارند. زمانی که از صفات به‌درستی استفاده می‌شود می‌توان هر جمله قدیمی معمولی را به چیزی بسیار خاص و منحصربه‌فرد تبدیل کرد. برای دانش‌آموزان ESL تعداد صفاتی که استفاده می‌کنیم ممکن است بسیار زیاد باشد. برای مثال کلمه pretty را در نظر بگیرید که به‌جای آن می‌توان از کلمات زیر استفاده کرد:

Beautiful, attractive, lovely, appealing, cute, gorgeous, ravishing, stunning or alluring.

البته باید دقت داشته باشید که هر صفت دارای تفاوت‌های ظریف منحصربه‌فرد خود است که کمی تعریف آن را تغییر می‌دهد و این چیزی است که باعث می‌شود تا صفات فوق‌العاده باشند. در این بخش از آموزش زبان انگلیسی قصد داریم کمی بیشتر درباره صفات و نحوه آموزش آنها به دانش‌آموزان ESl صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

انواع صفاتی که هر دانش‌آموز ESL باید با آنها آشنا شود

اولین نکته‌ای که باید در خصوص آموزش صفت به دانش آموزان ESL بدانید این است که امروزه صدها صفت پرکاربرد در زبان انگلیسی وجود دارد. برای تسهیل یادگیری این لغات برای دانش‌آموزان باید سعی کنید صفات را به‌صورت گروهی به آنها بیاموزید و از آموزش تکی این کلمات و صفات به دانش‌آموزان ESL جلوگیری و خودداری کنید. در این بخش قصد داریم برخی از دسته‌بندی‌هایی که امروزه برای صفات در زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند را برای شما توضیح داده و اطلاعاتی را درباره آنها به شما ارائه دهیم.

پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید نگاهی عمیق‌تر را به دسته‌بندی‌های صفات داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این بخش را بادقت مطالعه کنید.

آموزش صفت به دانش آموز esl

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

صفات مثبت در زبان انگلیسی

به طور کلی باید دقت داشته باشید که صفات مثبت صفاتی هستند که در ذات خود معنای مثبت را منتقل می‌کنند. شما می‌توانید از آنها برای توصیف یا شناسایی بیشتر اسم‌ها و ضمایر استفاده کنید. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید بدانید این است که زبان انگلیسی بدون صفات مثبت بسیار خشک و اساسی خواهد بود. امروزه ده‌ها صفت مثبت وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به کلماتی همچون grateful، important، motivated و pragmatic اشاره کرد.

در آموزش صفت به دانش آموزان ESL باید توجه داشته باشید که یادگیری صفات مثبت برای دانش‌آموزان ESl بسیار مهم است تا بتوانند افکار و احساسات خود را در مورد دنیای اطراف، افراد و موقعیت‌های مختلف به شکل بهتری بیان کنند. نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که مطمئن شوید که دانش‌آموزان می‌دانند که وقتی not قبل از صفت باشد می‌تواند صفت مثبت را به صفت منفی تبدیل کند.

مثلا جمله The lecture was not engaging at all (سخنرانی اصلا جذاب نبود) را در نظر بگیرید که این موضوع را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد. علاوه بر این دانش‌آموزانباید بدانند که برخی از صفات خود معانی و تعاریف منفی دارند که از جمله این صفات می‌توان به مواردی همچون annoyed، furious و broken اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: موثرترین استراتژی آموزش ESL

بیشتر بخوانید: استراتژی‌های تدریس ESL برای کمک به زبان‌آموزان برای رسیدن به سطح بالاتر

صفات مقایسه‌ای در زبان انگلیسی

زمانی که قصد آموزش صفت به دانش آموزان ESL را دارید باید دقت و توجه داشته باشید که یکی دیگر از انواع صفات روزمره‌ای که در زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند صفات مقایسه‌ای هستند. به این موضوع فکر کنید که چقدر در طول روز اقدام به مقایسه دو یا چند چیز می‌کنید. به همین علت است که شما باید با صفاتی که امروزه برای مقایسه در زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند آشنا شوید.

یک فرمول بسیار مفید برای دانش‌آموزان وجود دارد تا بتوانند نحوه استفاده از این صفات را بیاموزند. این فرمول برای صفت‌های مقایسه‌ای به این شکل است:

subject + verb + comparative adjective + than + object.

نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که پسوند er به صفت اضافه شده است تا تفوت بین دو اسم را بیان کند. برای مثال جمله زیر را در نظر بگیرید:

Your house is bigger than my house.

خانه تو بزرگ‌تر از خانه من است.

اساس های دستور زبان انگلیسی

صفات عالی در زبان انگلیسی

دسته دیگری از صفات که امروزه برای صحبت در زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند صفات عالی هستند. این صفات شباهت بسیار زیادی با صفات مقایسه‌ای دارند و تفاوت آنها در این است که صفات عالی بیشتر برای مقایسه یک چیز با مجموعه دیگری از چیزها مورداستفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی ما از این نوع صفات استفاده می‌کنیم تا نشان دهیم که یک شی از نظر کمیت، کمترین یا بیشترین، کوچک‌ترین یا بزرگ‌ترین است.

شما باید دانش‌آموزان را تشویق کنید که فرمول زیر را حفظ کنند:

subject + verb + the + superlative adjective + object.

از طرف دیگر باید این موضوع را نیز به دانش‌آموزان یادآوری کنید که صفات عالی منظم معمولا با استفاده از پسوند est ساخته می‌شوند. برای مثال جمله زیر را در نظر بگیرید:

The bus is the easiest way to get downtown.

اتوبوس ساده‌ترین راه برای رسیدن به مرکز شهر است.

دقت داشته باشید که ممکن است بخواهید کمی زمان بگذارید تا برخی از صفات عالی نامنظم را مرور کنید. دقت داشته باشید که تعداد انگشت‌شماری از این صفات در زبان انگلیسی وجود دارند که از این قاعده پیروی نمی‌کنند و شما حتما باید آنها را حفظ کنید.

صفت‌های توصیفی در زبان انگلیسی

صفت‌های توصیفی یکی از کاربردی‌ترین انواع صفات در زبان انگلیسی به شمار می‌آیند که در آموزش صفت به دانش آموزان ESL حتما باید به آنها دقت و توجه کافی را داشته باشید. توجه کنید که این صفات در واقع صفاتی هستند که برای توصیف اندازه، شکل، رنگ، مکان‌ها، افراد، اشیا و ایده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاربرد دارند.

صفات توصیفی به نویسندگان و گویندگان این امکان را می‌دهند تا اسمی را تغییر داده و تصویر واضحی از آن اسم را در ذهن خواننده یا شنونده توصیف کنند. صفات توصیفی شامل صفاتی مانند blue، old، tall و soft می‌شود. مثلا جمله زیر را در نظر بگیرید:

My brother has blond hair, but I have brown hair.

برادر من موهای بلوند دارد؛ ولی موهای من قهوه‌ای است.

آموزش صفت به دانش آموزان esl

5 تمرین جذاب برای تمرین صفات در زبان انگلیسی

اکنون که درباره انواع صفات در آموزش صفت به دانش آموزان ESL صحبت کرده و توضیحاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دادیم اجازه دهید تا به بررسی روش‌هایی بپردازیم که می‌توانید کار دانش‌آموزان را برای یادگیری نحوه استفاده از صفات راحت‌تر کنند. در اینجا قصد داریم چند فعالیت سرگرم‌کننده برای استفاده در زمینه صفات را به شام ارائه دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه هستید حتما این راهکارها را بادقت بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه ایجاد یک طرح درس ESL عالی در شش مرحله آسان

بیشتر بخوانید: 10 بازی واژگان ESL برای جذاب‌تر کردن کلاس

مسابقه تصویر

این فعالیت بیشتر برای صفات توصیفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این فعالیت در واقع یک بازی فوق‌العاده برای ترغیب دانش‌آموزان به استفاده از صفات توصیفی است. قبل از کلاس چندین عکس که می‌خواهید روی آنها فعالیت کنید را چاپ کنید. اطمینان حاصل کنید که ترکیب درستی از افراد، مکان‌ها، اشیا و … را انتخاب کرده و تنوع را در عکس‌ها یا نقاشی‌هایی که انتخاب کرده‌اید نیز رعایت کرده‌اید.

در ادامه در کلاس خود دانش‌آموزان را به تیم‌های کوچک تقسیم‌بندی کنید. هر تیم به یک برگه کاغذ و یک خودکار نیاز دارد. در جلوی کلاس یکی از تصاویری که آماده کرده‌اید را بالا نگه دارید تا تمام دانش‌آموزان آن را مشاهده کنند. تیم‌ها شروع به رقابت با یکدیگر کرده و تلاش می‌کنند تا آنجایی که می‌توانند صفاتی را برای توصیف تصویر شما بیاورند. بهتر است که یک زمان مشخص (مثلا دو دقیقه) را برای انجام این کار مشخص کنید.

در پایان دو دقیقه از دانش‌آموزان بخواهید تا لیست صفت‌های خود را در جلوی کلاس بخوانند. تیم‌ها به ازای هر یک صفتی که به ذهنشان برسد امتیاز می‌گیرند. البته باید دقت داشته باشید این به شرطی است که سایر تیم‌ها آن صفت را ننوشته باشند. پس از این‌که امتیازها جمع زده شد تصویر دوم به تیم‌ها نشان داده می‌شود و همین روند ادامه پیدا می‌کند تا تصاویر به اتمام برسند. در پایان تیمی برنده خواهد بود که بیشترین تعداد امتیاز را دریافت کرده باشد.

این بازی یک فعالیت فوق‌العاده برای آموزش صفت به دانش آموزان ESL است که به آنها کمک می‌کند تا بتوانند دایره لغات خود را گسترش داده و دانش‌آموزان دیگر نیز می‌توانند از اطلاعات دانش‌آموزانی که قوی‌تر هستند استفاده کنند.

بهترین دوست خود را توصیف کنید

یکی از فعالیت‌های بسیار جذابی که برای آموزش صفت به دانش آموزان ESL وجود دارد بازی توصیف بهترین دوست است که می‌تواند برای آموزش صفت‌های مثبت، صفات مقایسه‌ای و صفت‌های توصیفی بسیار مفید و کاربردی باشد. در اولین قدم باید دقت داشته باشید که این فعالیت یک بازی نوشتنی است و دانش‌آموزان باید به‌صورت جداگانه بهترین دوست خود را توصیف کنند. این کار را دانش‌آموزان می‌توانند روی تخته کلاس نیز انجام دهند.

دانش‌آموزان می‌توانند روی صفات ظاهری، شخصیتی یا صفاتی که مربوط به مقایسه بهترین دوست با من است تمرکز داشته باشند. در اولین قدم از دانش‌آموزان بخواهید که به سوالات زیر پاسخ دهند:

  • بهترین دوست آنها چه شکلی است؟
  • موهای آنها چه رنگی است؟
  • آیا آنها قد بلندی دارند یا قدکوتاه هستند؟

سپس دانش‌آموزان باید در چند جمله به توصیف شخصیت دوست خود بپردازند. دقت داشته باشید که دانش‌آموزان باید در این فعالیت دانش خود را در مورد صفات مثبت برای توصیف دقیق بهترین دوست خود اعمال کنند. در نهایت از آنها بخواهید با استفاده از صفات مقایسه‌ای خود را با بهترین دوستشان مقایسه کنند. در پایان از دانش‌آموزان بخواهید تا نوشته‌های خود را بخوانند و شما اقدام به اصلاح جملات و صفات آنها کنید تا متوجه اشتباهاتشان شوند.

شما می‌توانید این بازی و فعالیت را برای بسیاری از موضوعات مختلف دیگر نیز پیاده کنید که از جمله آنها می‌توان به توصیف آب و هوا یا موارد موردعلاقه دانش‌آموزان اشاره کرد.

جمله را گسترش دهید

یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌هایی که برای آموزش صفت به دانش آموزان ESL وجود دارد و شما هم می‌توانید از آن استفاده کنید بازی گسترش جمله است. این بازی می‌تواند برای آموزش صفات مثبت، صفات مقایسه‌ای، صفات عالی و همینطور صفت‌های توصیفی بسیار مفید و کاربردی باشد. این بازی می‌تواند به دانش‌آموزان این اجازه را بدهد تا بتوانند موقعیت صحیح صفات را در جملات مختلف تمرین کرده و روی این مهارت خود کار کنند.

برای اجرای این بازی قبل از کلاس یک کاربرگ تهیه کرده و جملات مختلفی را با استفاده از صفات حذف شده فهرست کنید. مثلا جمله زیر را در نظر بگیرید:

The ____ tomatoes taste _____ than the ____ peppers.

حال دانش‌آموزان باید جاهای خالی را با استفاده از صفات پر کنند. اگر کلاس شما به کمی کمک اضافه نیاز دارد سعی کنید یک بانک کلمات را با صفت‌های مختلف در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید تا دانش‌آموزان از بین کلمات این بانک کلمه انتخاب خود را انجام دهند. فراموش نکنید که در بسیاری از موارد بیش از یک پاسخ صحیح وجود دارد و این اصلا اشکالی ندارد.

پس از این‌که کاربرگ را به دانش‌آموزان تحویل دادید از آنها بخواهید که به‌صورت انفرادی یا در گروه‌های کوچک این تمرینات را پر کرده و آنها را کامل کنند. فراموش نکنید که در پایان کلاس از چند دانش‌آموز بخواهید که جملات خود را با صدای بلند در جلوی کلاس بخوانند.

بازی تابو برای آموزش صفات به دانش‌آموزان ESL

این بازی می‌تواند در راستای آموزش صفت به دانش آموزان ESL بسیار کاربردی و مفید باشد و به دانش‌آموزان کمک کند تا بتوانند با صفات مقایسه‌ای، صفات مثبت، صفات عالی و همینطور صفات توصیفی به شکل بهتری آشنا شده و از آنها استفاده کنند. این بازی یک فعالیت سرگرم‌کننده و با انرژی بسیار زیاد است که کل کلاس می‌توانند از آن لذت ببرند.

برای اجرای این بازی از دانش‌آموزان بخواهید که یک نفر برای اجرای این بازی داوطلب شده و در جلوی کلاس قرار گیرد. سپس به داوطلب آموزش دهید که به یک شی فکر کند که این شی می‌تواند یک شخص، مکان یا هرچیز دیگری باشد که سایر دانش‌آموزان بتوانند آن را حدس بزنند.

زمانی که دانش‌آموزان تصویری را در ذهن خود ایجاد کردند باید شروع به توصیف شی با استفاده از صفات زیاد کنند. این صفات حتما باید مربوط به کلمه‌ای باشند که دانش‌آموز در ذهن خود ایجاد کرده است. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که دانش‌آموز نباید خود کلمه را معرفی کند و سایر دانش‌آموزان صرفا باید بر اساس صفاتی که دانش‌آموز بیان می‌کند آن کلمه را حدس بزنند.

شما می‌توانید برای جذاب‌تر شدن بازی از دانش‌آموزان بخواهید تا هرکسی که متوجه کلمه شد شروع به فریاد زدن آن کند یا این‌که دست‌های خود را بالا برده و آن کلمه را بیان کند. دانش‌آموزی که بتواند به‌درستی آن کلمه را حدس بزند می‌تواند وارد مرحله بعدی شود.

نحوه آموزش صفت به دانش آموز esl

بازی صفت بینگو

این بازی نیز از دیگر بازی‌هایی است که می‌توان از آن برای آموزش صفت به دانش آموزان ESL استفاده کرد و از مزایای آن بهره‌مند شد. در خصوص این بازی باید دقت داشته باشید که می‌توان از آن برای آموزش صفات مثبت، صفات مقایسه‌ای، صفات عالی و صفت‌های توصیفی استفاده کرد. این بازی بسیار ساده و راحت است و برای اجرای آن شما باید از چندین کارت یک نوع با تصاویر مختلف شامل آیتم‌ها و اشیا مختلف استفاده کنید.

در ادامه در کلاس به هر دانش‌آموز یا هر گروه یک کارت بدهید و بعد از این‌که تمامی کارت‌ها را توزیع کردید جلوی کلاس بایستید و صفات و جزئیات مختلف در مورد اشیا را فریاد بزنید. در ادامه شما باید به دانش‌آموزان فرصت دهید تا ببینند آیا موردی دارند که با توضیحات شما مطابقت داشته باشد یا خیر؟ برای مثال ممکن است بگویید سیب قرمز و در برخی از کارت‌ها یک سیب قرمز و در برخی دیگر یک سیب سبز وجود داشته باشد.

دانش‌آموزان در این بازی باید به‌خوبی گوش دهند تا تابلوها یا همان کارت‌هایی که دارند را با مواردی که شما نام می‌برید تطابق دهند. دقت داشته باشید که در این بازی از کلمه بینگو استفاده می‌شود؛ چراکه اگر اسمی که شما می‌گویید در کارت هر گروه وجود داشته باشد دانش‌آموزان آن گروه می‌توانند از کلمه بینگو برای بیان این‌که آنها کارت مدنظر را در اختیار دارند استفاده کنند. دقت داشته باشید که این بازی را می‌توان برای دانش‌آموزان در سطح پیشرفته‌تر یا حتی دانش‌آموزانی که سنین بالاتری دارند نیز مورداستفاده قرار داد.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره آموزش صفت به دانش آموزان ESL پاسخ دهیم.

چند نوع صفت در زبان انگلیسی وجود دارد؟

به طور کلی صفاتی که امروزه در زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند را می‌توان به چهاردسته صفات مثبت، صفات توصیفی، صفات مقایسه‌ای و صفات عالی تقسیم‌بندی کرد که هریک از آنها دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند.

چه فعالیت‌هایی را می‌توان برای آموزش صفات به دانش‌آموزان ESL مورداستفاده قرار داد؟

انواع بازی‌ها و فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای که دانش‌آموزان بتوانند با استفاده از آنها ذهن خود را درگیر صفات در زبان انگلیسی کنند می‌توانند گزینه مناسب و جذابی برای آموزش به دانش‌آموزان باشند.

سخن پایانی

آموزش صفت به دانش آموزان ESL ممکن است کار سخت و دشواری باشد و نیازمند داشتن اطلاعات تخصصی در این زمینه باشد. اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری بخش‌های مختلف زبان انگلیسی هستید شرکت در دوره های آموزشی ایرانمهر بدون شک می‌تواند گزینه جذابی برای شما باشد. شرکت در کلاس زبان انگلیسی که امروزه توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر برگزار می‌شود هزینه چندانی برای شما ندارد و به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با کمترین هزینه بالاترین کیفیت آموزشی را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: بازی های سرگرم‌کننده ESL برای دانش‌آموزان خجالتی

بیشتر  بخوانید: نحوه استفاده مؤثر از فناوری برای تغییر کلاس درس ESL خود

بیشتر بخوانید: فعالیت‌های شنیداری عالی ویژه دانش‌آموزان ESL پیشرفته شما

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.8 از 5 از 12 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. ستایش تبسمی
    7 آبان 1402
    پاسخ دادن

    سلام من میخوام در ورکشاپ های شما شرکت کنم اما نمیدونم ثبت نامش چجوریه ؟

    • ایرانمهر
      7 آبان 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر شما میتوانید فرم ثبت نام ورکشاپ از سایت را تکمیل نمایید همکاران ما پس از تکمیل فرم با شما تماس حاصل می نمایند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .
      https://iranmehrcollege.com/webinar-workshop-registration/

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید