IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
بازی های سرگرم کننده دانش آموزان خجالتی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: محمد اشرفی
19 شهریور 1401

بازی های سرگرم‌کننده ESL برای دانش‌آموزان خجالتی

لازمه یادگیری زبان انگلیسی صحبت کردن به زبان انگلیسی است. اما این کار برای هر دانش‌آموزی راحت نیست و همه جرأت ریسک ندارند. دغدغه شما این است که همه دانش‌آموزان را درگیر درس و یادگیری کنید؟ اما مسأله اینجاست چطور می‌توان دانش‌آموزان ساکت کلاس را به حرف آورد؟ می‌توان دانش‌آموزان را با بازی‌های ESL در کلاس درس شرکت داد. در همان 10 دقیقه شروع کلاس می‌توانید تشخیص دهید که کدام دانش‌آموز قرار است دلقک کلاس باشد، کدامشان بچه درسخوان کلاس است و می‌تواند به هر سؤالی پاسخ دهد و کدام یکی سعی دارد خود را نامرئی کند تا دیده نشود.

همان‌ها که می‌خواهند در دیوار فرو روند تا مبادا معلم آن‌ها را ببیند، بسیار سخت درگیر کلاس درس می‌شوند و برقراری ارتباط با آن‌ها برای معلم بسیار چالش‌انگیز است. اما راه‌حل این مشکل انجام بازی‌های ESL است که راهی بی‌نظیر برا ی درگیر کردن همه افراد حتی خجالتی‌ترین آدم‌ها است. در این مقاله 6 مورد از مهم‌ترین بازی‌های ESL را باهم بررسی می‌کنیم که به دانش‌آموزان خجالتی امکان برقراری ارتباط با معلم و سایر شاگردان را فراهم می‌کند.

شخصی را پیدا کنید که …

با شروع یک بازی درک مطلب، اعتمادبه بچه‌ها اعتمادبنفس دهید. صحبتدر این بازی زیاد صحبت اتفاق نمی‌افتد، اما همه باید توجه کنند، آنچه گفته می‌شود را بفهمند و با کلاس تعامل کنند. از بچه‌ها بخواهید یک دایره بزرگ تشکیل دهند و بعد معلم صدا می‌زند:

  • “کسی را پیدا کنید که عینک دارد.”

همه بچه‌ها می‌دوند تا دست فردی که عینک دارد را بگیرند. هر عینکی به ازای دستی که دارد، می‌تواند دو دوست جدید پیداکند. هر کس که یک یا دو دستش را کسی نگرفته باشد وسط می‌ایستد. جوان‌ترین عضو گروه وسط باید در نوبت بعدی یارگیری اقدام به یافتن دوست کند و به جای معلم اکنون باید او صدا بزند. امکانات این بازی بی‌نهایت است! می‌توان هر خصوصیتی را اسم برد برای مثال می‌توان گفت، شخصی را پیدا کنید که:

  • لباس قرمز پوشیده است.
  • روی پیراهنش کلماتی وجود دارد.
  • می‌تواند زبان خود را فر کند.
  • می‌تواند بدون آنکه خم شود زمین را لمس کند.

معلم می‌تواند فهرستی آماده از این موارد داشته باشد یا می‌تواند از دانش‌آموزان بخواهد که فهرست خود را بسازند. شخص خجالتی یا باید سریع دستورات انگلیسی را دنبال کند یا خود را در وسط حلقه بچه‌ها ببیند، جایی که باید “فردی را پیدا کن که:” بعدی را بگوید. در هر صورت، همه دانش آموزان  مجبورند که در بازی شرکت کنند و درگیر آن شوند.

بازی های سرگرم_کننده ESL برای دانش آموزان خجالتی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

فرهنگ لغت

نگران دانش‌آموزان پرسروصدا نباشید که بازی را به دست بگیرند. همه دانش‌آموزان باید در این بازی داوری و رهبری را به عهده گیرند. اگر بازی Balderdash را بازی کرده باشید، Dictionary را خواهید شناخت.

بچه‌های کلاس را به گروه‌های پنج یا شش نفری تقسیم کنید. اگر کلاس شما کمتر از ده دانش‌آموز دارد، می‌توانید همزمان با همه بازی کنید. به هر گروه یک بسته  کاغذ یادداشت چسپ‌دار و بزرگترین فرهنگ لغتی که دم دستتان است بدهید. شما همچنین می‌توانید خودتان لیستی از واژگان ایجاد کنید و در کلاس استفاده نمایید.

برای هر گروه از بین بچه‌های گروه، یک رهبر و یک داور انتخاب کنید. سعی کنید خجالتی‌ترین دانش‌آموز را برای هدایت گروه انتخاب کنید. بازی به این صورت است که رهبر کلمه‌ای را که حدس میزند بقیه بچه‌ها آن را بلد نیستند، در فرهنگ لغت (یا فهرست واژگان) مشخص می‌کند. لیدر تعریف درست واژه را روی یادداشت می‌نویسد اما تعریف را فاش نمی‌کند. سپس حروف کلمه را با صدای بلند هجی کرده و همه به جز داور باید کلمه را یادداشت ‌کنند.

حال سایر اعضا باید تعاریف خود را بسازند و آنها را روی یادداشت‌های چسبناک نیز بنویسند. آنها حتی می‌توانند با تعاریف خنده‌داری از کلمه داور را دست بیندازند. آنها باید سعی کند تعریف درست کلمه را حدس بزنند و یا حتی سعی کنند داور را با تعاریفی که بنظر قانع‌کننده می‌رسد فریب دهند. رهبر تمام تعاریف را جمع‌آوری کرده و به دارو تحویل می‌دهد. داور هر تعریف را با صدای بلند می‌خواند. اگر داور شما استعداد انجام نمایش دراماتیک را داشته باشد، بازی بسیار جذاب می‌شود. پس از خواندن تمام تعاریف، داور باید در مورد صحیح‌ترین تعریف مدنظر تصمیم‌گیری کند.

اکنون رهبر باید پاسخ درست را از بین سایر پاسخ‌ها تشخیص دهد. اگر داور پاسخ رهبر را انتخاب کند، رهبر یک تکه آب‌نبات یا جایزه دیگری دریافت می‌کند. اگر قاضی پاسخ بازیکن دیگری را انتخاب کند، آب‌نبات یا جایزه را به آن بازیکن می‌دهد. در ادامه خلاصه‌ای از نحوه انجام این کار را می‌خوانیم:

رهبر کلمه “sundry” به معنای “متفرقه” را انتخاب می‎کند. او واژه را به همه بازیکنان اعلام کرده و املای آن را برایشان هجی می‌کند.

رهبر تعریف صحیح را مطابق با چیزی که در دیکشنری نوشته شده روی برگه یادداشت خود می‌نویسد، “متفرقه”.

بازیکن دیگری به معنای تحت‌اللفظی کلمه فکر می‌کند و می‌نویسد: «لباس خیس بیرون مانده است.

بازیکن دیگری حدس متفاوتی می‌زند و می‌نویسد: «پاپ کورن».

بازیکنی دیگر دوست دارد پساخ احمقانه‌ای بدهد و می‎نویسد: “به معلمت دروغ می‌گویم.”

رهبر تعاریف را با هم مخلوط کرده و به دست داور می‌دهد. داور تعاریف را یکی یکی با صدای بلند می‌خواند و اگر همه چیز خوب پیش برود، بچه‌ها از جواب‌هایی که داده‌اند بسیار شاد و هیجان‌زده می‌شوند. داور تعریف “لباس خیس مانده در بیرون” را دوست دارد. رهبر به بازیکنی که این تعریف را نوشته است با آب‌نبات جایزه می‌دهد و توضیح می‌دهد که تعریف صحیح متفرقه است. نقش ها عوض می شوند و داور در دور بعدی رهبر می‌شود. تا جایی که ممکن است دورهای زیادی را بازی کنید تا هر دانش‌آموزی شانس داوری و رهبری را تجربه کند.

نکته خوب در مورد دیکشنری این است که شما می‌توانید با اکثر سطوح یادگیری انگلیسی کار کنید و دانش‌آموزانی که خجالت می‌کشند در کلاس با صدای بلند صحبت کنند ممکن است در گروه‌های کوچکتر راحت‌تر باشند.

دانش آموزان خجالتی

من چه رفتار شیرینی دارم؟

آیا بدتان می‌آید که با بازی‌هایی که انجام می‌دهید زباله تولید کنید؟ شما می‌توانید از تمام روکش‌های آب‌نبات‌هایی که از بازی دیکشنری باقی مانده است استفاده کنید. به تعداد دانش‌آموزان کلاس باید روکش آب‌نبات تحویل بگیرید. باید حتماً روکش‌های آب‌نبات همان‌هایی باشد که با آن آشنا هستند. روکش بسته‌بندی را به پشت هر دانش آموز چسپانیده و کل دانش‌آموزان باید یک دایره تشکیل دهند. اولین بازیکن می‌ایستد و می‌چرخد ​​تا همه بتوانند روکش را ببینند. بازیکن می‌تواند برای دریافت سرنخ‌ها از گروه سؤالات بله یا خیر بپرسد، به عنوان مثال:

  • آیا قرمز است؟
  • طعمش شبیه توت فرنگی است؟
  • شکلات داره؟
  • ترد است؟

تعداد سؤالاتی که قبل از حدس زدن نام شیرینی پرسیده می‌شود‌ به شما به‌عنوان معلم بستگی دارد. این بازی با دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه بسیار خوب جواب می‌دهد و دانش‌آموزان در هر سنی معمولاً آب‌نبات را دوست دارند. از آنجا که همه دانش‌آموزان شرکت می‌کنند، دانش‌آموزان خجالتی نمی‌توانند پنهان شوند. از این گذشته، بازی ساده و سرگرم‌کننده است، و انتخاب خوبی برای استراحت و لذت‌بردن است.

بالون جرات یا حقیقت

این بازی کلاسیک جرأت یا حقیقت با کمی غافلگیری همراه است که آن را برای یادگیری زبان ایده‌آل می‌کند. دانش‌آموزان در این بازی می‌توانند انتخاب کنند که به یک سؤال شخصی جواب دهند، حقیقتی را آشکار کنند، یا به انجام یک کار احمقانه مبادرت ورزند. بسیار مهم است که شما گزینه‌های دانش‌آموز پسند را انتخاب کنید. روی نوارهای کاغذی مربوط به جرأت مواردی را بنویسید که احتمالاً اکثر دانش‌آموزان مایل به انجام آن هستند و برای نوارهای حقیقت سؤالاتی را بنویسید که بیشتر مایل به پاسخگویی هستند. می‌توانید عبارات را با استفاده از واژگان و دستور زبان سطحی که تدریس می‌کنید تطبیق دهید.

جرات احتمالی:

  • رقص محبوب.
  • یک آهنگ کلاسی را به صورت انفرادی بخوانید.
  • وانمود کنید که سوار اسب هستید.
  • خروپف یا خرخر کردن.
  • صدای مرغ در بیاورید.

این بازی بسیار لذت‌بخش است و دانش‌آموزان با اجرای این نمایش‌ها بسیار جرأت می‌گیرند.

حقایق ممکن:

  • وقتی 10 ساله بودی چه شکلی بودی؟ََ
  • اگر می‌توانستید در هر جای دنیا زندگی کنید، کجا را برای زندگی انتخاب می‌کردید؟
  • وقتی کوچک بودی، آرزو داشتی وقتی بزرگ می‌شوی چکاره شوی؟
  • نوازنده مورد علاقه شما کیست؟
  • بهترین چیز در زندگی شما در حال حاضر چیست؟

فراموش نکنید که باید حقایق و جرأت‌ها را با سن و سطح یادگیری انگلیسی دانش‌آموزان تطبیق دهید. نوارهای کاغذی با حقایق و جرات را بردارید و داخل بادکنک‌های تخت قرار دهید.

بادکنک‌ها را باد کرده و در اطراف اتاق پخش کنید. ممکن است بخواهید حقایق را در بادکنک‌های قرمز و جرأت‌ها را در بالن‌های آبی داشته باشید و یا می‎توانید حقایق و جرأت‌ها را همه با هم مخلوط کنید. هنگامی که کلاس شروع می‌شود، هر دانش‌آموز یک بادکنک را انتخاب کرده و حقیقت و جرأت خواسته شده داخل آن را انجام می‌دهد.

ممکن است بخواهید بازی را با دانش‌آموزان اجتماعی‌تر شروع کنید اما باید حواستان به دانش‌اموزان خجالتی کلاس باشد و اجازه ندهید آن‌ها شما آخرین نفر شرکت‌کننده بازی باشند – این فقط باعث افزایش اضطراب آنها در هنگام انتظار برای نوبت پایانی می‌شود. سعی کنید آن‌ها را در وسط لیست قرار دهید.

مراحل آموزش زبان انگلیسی به کودکان

شهردار (نام دیگر این بازی: “به من رای ندهید”)

این بازی به آن دسته از دانش‌آموزانی که سطح انگلیسی آن‌هاحرفه‌ای بوده اما خجالتی هستند اجازه می‌دهد کاری را که برایشان راحت است انجام دهند: یعنی تحقیر خود. اما چطور؟ شما در کلاس درس خود انتخابات ساختگی برای شهردار برگزار می‌کنید. اما، باید توضیح دهید که این شغلی است که هیچ‌کس نمی‌خواهدش. هر دانش‌آموز باید بقیه شاگردان را متقاعد کند که نباید شهردار شود و چرا. بچه‌ها با این عبارات می‌توانند شروع کنند: «من از شهردار شدن متنفرم. به من رای نده  چون من اصلاً تحمل شهروندان پیر و بوگندو را ندارم. بچه‌ها خیلی رو مخ و پر سر و صدا هستند. و یا چه کسی به تحصیل اهمیت می‌دهد؟» و غیره.

کسی که بهترین دلیل را برای شهردار نشدن بیاورد برنده این بازی می‌شود. کدام نامزد وحشتناک‌ترین شهردار می‌شود؟ این بازی هم به سطح پیشرفته انگلیسی و هم به درک کنایه نیاز دارد. اما اگر کلاس شما مجهز به هر دو این مهارت‌ها است، این بازی ممکن است دانش‌آموزان خجالتی را وادار به انجام ریسک و یا حتی کارهای احمقانه ترغیب کند. به جای رفتن به پای تخته، برای اینکه شدت استرس دانش‌آموزان خجالتی کاهش یابد، بچه‌های کلاس می‌توانند پشت میز خود در این بازی شرکت کنند.

مال شما چطوره؟

می‌توان با زبان‌آموزان تازه‌کار انگلیسی نیز بازی‌هایی انجام داد. این بازی با حدود 8-10 دانش‌آموز بهترین نتیجه را دارد، بنابراین اگر کلاس بزرگی دارید، باید بچه‌ها را به گروه‌های چند نفره تقسیم کنید. در این بازی دانش‌آموزی داوطلب می‌شود که ابتدا “it” باشد. باز هم، دانش‌آموزان برون‌گرای شما می‌توانند بازی را شروع کنند، زیرا در نهایت همه در این بازی شرکت خواهند کرد.

“it” به داخل سالن یا جایی که صدایی بچه‌های کلاس را نمی‌شنود فرستاده می‌شود. شما به‌عنوان رهبر باید بازی را شروع کنید. عضوی از بدن، نوع لباس، یک فرد یا یک شیء معمولی را انتخاب کنید. مواردی مانند: کفش، دهان، ماشین، مادر، معلم یا انگشتر ممکن است انتخاب شود.

“it” به اتاق بازگشته و سعی می‌کند بفهمد که شی چیست. همه بازیکنان دیگر باید دست خود را در جیب خود نگه دارند تا از اشاره کردن خودداری کنند. در ادامه، “it” گشتی در اطراف زده و از هر دانش‌آموز می‌پرسد: «حالت چطوره؟» دانش‌آموز در دو یا سه کلمه پاسخ می‌دهد. فرض کنید کلمه مدنظر “دندان” است. دانش‌آموزان می‌توانند پاسخ دهند: کثیف، نعنایی، بدبو، بزرگ، کج، پر از سوراخ، عالی و غیره. هنگامی که “it” از هر دانش‌آموز پاسخی دریافت کرد، “it”باید حدس بزند که آن شیء چیست.

بعد، “it”رهبر بازی شده و یک دانش‌آموز دیگر نقش “it” را برعهده می‌گیرد. دانش‌آموزان خجالتی را زود انتخاب کنید تا بعد از رسیدن به نوبت بتوانند با اطمینان بیشتری بازی کنند. به یاد داشته باشید که تنها چیزی که به دانش‌آموزان خجالتی شما کمک می‌کند دادن احساس اعتماد به نفس به آن‌هاست.

آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.


بیشتر بخوانید:10 بازی واژگان ESL برای جذاب‌تر کردن کلاس


چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید