IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
استراتژی های تدریس ESL برای کمک به زبان اموزان
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
29 آذر 1401

استراتژی‌های تدریس ESL برای کمک به زبان‌آموزان برای رسیدن به سطح بالاتر

ما معلمان ESL همیشه و در هر شرایطی سعی می‌کنیم همراه و مشوق دانش‌آموزان خود باشیم زیرا به موفقیت آنها متعهد هستیم.

بنابراین، وقتی دیدید دانش‌آموزان شما احساس کردند ناامیدی سراغشان آمده، باید چکار کنید؟

اگر نتوانستید با انجام بازی‌های آموزشی عالی در کلاس آن‌ها را تشویق به انجام کاری کنید، ممکن است کار شما سخت‌تر شود.

پس اینجا با یک سؤال اساسی رو برو می‌شوید اینکه آیا نمی‌دانید چگونه دانش‌آموزان ESL خود را برای غلبه بر موانع جدی زبانی با انگیزه و مصمم نگه دارید؟

هر زمان که از من در مورد استراتژی‌های آموزشی در رابطه با دانش‌آموزان ESL سؤال شود، همیشه به تجربه خود با Mayda فکر می‌کنم.

مایدا دانش‌آموز سابق من است که از پیشرفت کند خود در یادگیری زبان انگلیسی کاملاً دلسرد شده بود. در طول سال‌های متمادی، او کار زیادی روی حفظ واژگان، بهبود گرامر و مهارت خواندن خود انجام داده است. با این حال، با وجود آن همه پیشرفت، به‌نظر می‌رسید دستیابی به مرحله نهایی سخت‌ترین قدم برای او بود.

مهم نیست که او چقدر زمان صرف مطالعه، خواندن و صحبت کردن به زبان انگلیسی کرد، تسلط به آن آسانی که او پیش‌بینی می‌کرد به‌دست نمی‌آمد.

ازآنجایی که معلم مایدا بودم، می‌دانستم که او چقدر مصمم است به زبان انگلیسی تسلط یابد. او حتی در کلاس‌های زبان باکیفیت ثبتنام کرده بود و یکی از سختکوش‌ترین و با انگیزه‌ترین دانش‌آموزان کلاس من بود. او بی‌وقفه درس می‌خواند و همیشه به‌موقع، آماده و با نگرش مثبت به کلاس می‌آمد.

صادقانه بگویم، خیلی دلم می‌خواست شاگردان دیگر هم مانند او می‌بودند.

با این وجود، مطمئناً می‌توانستم بفهمم که چگونه نرسیدن به اهدافی که در ذهن دارد، علی‌رغم تمام تلاش‌هایش، می‌تواند به اندازه‌ای ناامیدکننده و دلسردکننده باشد که بر تمایل او برای ادامه دادن به زبان انگلیسی تأثیر بگذارد.

با تمام چالش‌ها و سختی‌هایی که جلوی رویمان قرار گرفت، پایان داستان مایدا خوب و خوش بود. مایدا انگیزه من را برای ایجاد استراتژی‌های مؤثرتر برای دانش‌آموزان ESL تقویت کرد و اکنون می‌خواهم این استراتژی‌ها را با شما و دانش‌آموزانتان به اشتراک بگذارم.

ستراتژی های تدریس ESL برای کمک به زبان آموزان برای رسیدن به سطح بالاتر

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

استراتژی‌های تدریس ESL برای کمک به زبان‌آموزان برای رسیدن به سطح بالاتر

اکنون، برای کشف استراتژی‌های آموزشی درست، می‌دانستم که باید دقیقاً بفهمم مشکل مایدا چیست.

همزمان که با مایدا درمورد موانعی که با آن روبرو بود صحبت می‌کردیم، او استراتژی‌های یادگیری زبان که خارج از کلاس استفاده می‌کرد را با من به اشتراک می‌گذاشت. من متوجه شدم که این استراتژی‌ها را در مورد تکمیل تکالیف کتاب درسی و مطالعه مطالب و منابع متنی کلاس انجام می‌دهد.

اگرچه مایدا مصمم بود و زمان مطالعه‌اش زیاد بود، اما مطالعه کتاب درسی به معنای مجموع تمرین یادگیری بیرونی دانش‌آموز نیست و مطمئناً آن چیزی نبود که مایدا برای رسیدن به اهدافش به آن نیاز داشت.

من بسیار شرمنده هستم که بگویم، تا آن زمان، هرگز بر استراتژی‌های یادگیری دانش‌آموزانم در خارج از مدرسه تمرکز نکرده بودم. به‌عنوان معلم، ما تمایل داریم بر این تمرکز کنیم که چگونه می‌توانیم به دانش‌آموزان در کلاس کمک کنیم، اما اغلب از دادن ابزارهایی به آنها برای ادامه یادگیری زبان هنگام خروج از کلاس غفلت می‌کنیم.

این مایه تاسف است زیرا برای بسیاری از دانش‌آموزان، بیشتر زمان تمرین آنها در خانه و در خارج از کلاس درس انجام می‌شود. ما نمی‌توانیم اهمیت آموزش راهبردهایی را که به دانش‌آموزانمان برای به‌حداکثر رساندن فرصت‌های یادگیری خود در خارج از کلاس استفاده می‌کنند، مورد بحث قرار دهیم.

این مبنایی برای مجموعه جدید راهبردهای آموزشی من بود. این راهبردها شامل آموزش در کلاس درس و مطالعه خارج از خانه بود که می‌تواند تفاوت زیادی در نگرش دانش‌آموزان نسبت به یادگیری زبان انگلیسی ایجاد کند. در ادامه هر یک از این راهبردها را بررسی خواهیم کرد.

طرز فکر صحیحی در ذهن داشته باشید: یادگیری در کلاس در مقابل تمرین بیرونی.

پس از صحبتی که با مایدا داشتم، باید کاری را که انجام می‌دادم دوباره ارزیابی می‌کردم تا مطمئن شوم دانش‌آموزانم از تمام زمان تمرین خود در خانه بهترین استفاده را می‌کنند. به عنوان معلم، نمی‌توانیم تصور کنیم که دانش‌آموزان می‌دانند چگونه به‌طور مؤثر تمرین کنند یا حتی اهمیت این کار را ببینند. از آن نقطه به بعد، من شروع به دیدن خودم نه تنها به عنوان یک معلم، بلکه به عنوان یک مشاور یادگیری انگلیسی نیز کردم!

شما باید یک تجربه یادگیری جامع انگلیسی ایجاد کنید که خارج از کلاس درس و در هر گوشه‌ای از زندگی دانش‌آموزان شما گسترش یابد. این دیدگاه مطمئناً رویکرد من به تدریس را تغییر داد و در نهایت به بسیاری از دانش‌آموزانم کمک کرد تا توانایی‌های مکالمه و شنیداری انگلیسی خود را به سطح بالاتری برسانند.

استراتژی‌هایی در کلاس ایجاد کنید که به‌طور مؤثر به تمرین خارج از کلاس تبدیل می‌شوند.

مطمئناً، مسئولیت اصلی ما آموزش در کلاس است. بسیاری از ما علاقه‌ای به دنبال کردن دانش‌آموزان خود در هر جایی که خارج از کلاس به آن پا می‌گذارند را نداریم. تمرکز بر آن استراتژی‌ها و ایده‌های درون کلاسی خوب است که به‌طور همزمان برای دانش‌آموزان خارج از کلاس مفید باشد.

اگرچه ممکن است برخی از این ایده‌ها برای ما معلمان بدیهی به‌نظر برسد، اما باید در مورد آموزش آنها به دانش‌آموزان خود کوشا باشیم. به‌یاد داشته باشید که هیچ فرضی در مورد دانش پایه دانش‌آموزان خود در یادگیری زبان نداشته باشید. به یاد داشته باشید، آنها مانند شما حرفه‌ای نیستند.

برای آموزش اصول اولیه در فراگیری زبان دوم به دانش آموزان وقت بگذارید.

مطالعات نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد از دانش‌آموزان تصورات نادرستی در مورد آنچه برای یادگیری زبان دوم نیاز است دارند. متأسفانه، این باورهای غلط معمولاً به استراتژی‌های یادگیری ناکارآمد منجر می‌شوند.

به‌عنوان مثال، برخی از دانش‌آموزان بر این باورند که یادگیری یک زبان جدید به سادگی به حفظ مقدار زیادی کلمه و عبارت جدید در زبان مقصد است. به همین دلیل، آنها زمان تمرین خود را بر یادگیری لغات جدید متمرکز می‌کنند و غافلند که فراگیری واژگان به تنهایی یک استراتژی یادگیری ناکارآمد است. اگرچه که آنها نیازی به متخصص بودن در این زمنیه ندارند، تجهیز دانش‌آموزان به درک اولیه از فرآیند یادگیری زبان انگلیسی، به آن‌ها کمک می‌کند که زمان خود را موقع تمرین به‌طور مؤثر و مبتنی بر شیوه‌های صحیح یادگیری زبان سپری کنند.

از فناوری برای جلب انگیزه و علاقه دانش‌آموزان استفاده کنید.

تحقیقات به‌وضوح نشان می‌دهد که انگیزه عامل بزرگی در توانایی دانش‌آموز برای یادگیری زبان دوم است. برخی از دانش‌آموزان ممکن است با انگیزه درونی فراوان به کلاس شما بیایند و نیازی به تلاش شما نداشته باشند تا در آن‌ها انگیزه ایجاد کنید. سایر زبان‌آموزان اما به میزان زیادی از انگیزه بیرونی نیاز دارند و شما ممکن است نیاز به خلاقیت داشته باشید تا بفهمید چه چیزی آنها را هیجان زده می‌کند.

برای آسان‌تر کردن کارتان، متخصصان عوامل محرک مشترکی را شناسایی کرده‌اند که عموماً برای گروه‌های سنی مختلف اعمال می‌شود. به‌عنوان مثال، نوجوانان و نوجوانان ممکن است با چشم‌انداز معاشرت با همسالان انگلیسی زبان انگیزه بگیرند، درحالی که بزرگسالان ممکن است با چشم‌انداز به‌دست آوردن شغل جدید علاقمند به ادامه شوند. انگیزه هرچه که باشد، فناوری امروزی دارای منابع و ابزارهای متنوعی است که بر اساس آن علاقه زیادی ایجاد می‌شود.

با دانش‌آموزان در مورد تغییر پروفایل فیس بوک یا اینستاگرام به انگلیسی صحبت کنید، به جای اینکه آنها را به حال خود رها کنید تا در این باره به زبان مادری‌شان با یکدیگر صحبت کنند. کلیپ‌های ویدیویی سرگرم‌کننده به زبان انگلیسی را که برای گروه‌های سنی دانش‌آموزان هدف‌گذاری شده است، پخش کنید. از بزرگترها بخواهید که تابلوهای شغلی زبان انگلیسی را به‌عنوان تکلیف مرور کنند. از بچه‌ها بخواهید توییت‌های خود را به زبان انگلیسی بنویسند. مهم نیست که در چه گروه سنی تدریس می‌کنید، فناوری می‌تواند علاقه‌ زیادی را ایجاد کند که دانش‌آموزان بتوانند خارج از کلاس درس از آن بهره ببرند.

انتظارات و اهداف واقع‌بینانه را سریع و به‌طور منظم تعیین کنید.

یکی از بزرگترین عوامل در ناامیدی مایدا، انتظار غیرواقعی او از مدت زمانی بود که می‌خواست بر زبان انگلیسی مسلط شده و به‌طور روان انگلیسی صحبت کند. بررسی این انتظارات و تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت، به‌طور شگفت‌انگیزی روی اعتماد بنفس او تأثیر گذاشت.

پس از تجربه من با مایدا، اکنون هدف‌گذاری بخشی جدایی ناپذیر از زمانی است که با دانش‌آموزان مبتدی صرف می‌کنم. تعیین 1 تا 3 هدف واقع‌بینانه و اصلاح آنها در طول مسیر می‌تواند به دانش‌آموزان اطمینان دهد که در مسیر درستی قرار دارند. در صورت نیاز آنها می‌توانند تغییر مسیر داده و از اضطرابی که یادگیری زبان را به‌طور غیرضروری دشوار می‌کند اجتناب کنند. علاوه بر این، داشتن کاربرگ‌های هدف‌گذاری به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های مشخص و قابل دستیابی را ترسیم کنند و در عین حال به آنها فرصتی برای تمرین مهارت‌های نوشتن و برنامه‌ریزی می‌دهند.

اســتراتژی های تدریس esl برای کمک به زبان آموزان

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

به دانش‌آموزان دستورالعمل‌ها و ایده‌های صریح در مورد استراتژی‌هایی که می‌توانند در خانه استفاده کنند، بدهید.

به‌عنوان معلم، ما اغلب تصور می‌کنیم که دانش‌آموزان ما درک اولیه‌‌ای از استراتژی‌های یادگیری انگلیسی دارند. به همین دلیل، ممکن است به جای اینکه صریح باشیم و مثال‌های موردنیاز را در اختیار آن‌ها قرار دهیم، دستورالعمل‌ها و راهبردهای کلی به دانش آموزان بدهیم. به یاد داشته باشید که دانش‌آموزان شما پیش‌زمینه آموزشی که شما به آن مجهز هستید را ندارند و مانند شما ساعت‌های بی‌شماری را صرف مطالعه زبان‌آموزی نکرده‌اند.

قبل از اینکه یکی از توصیه‌های خود را به مایدا بدهم سعی کردم مطمئن شوم او به اندازه کافی زمان صرف فکر کردن به زبان انگلیسی کرده است. اما این توصیه به خودی خود کافی نبود. اگر از او انتظار داشتم که واقعاً توصیه‌های من را عملی کند، باید به‌طور خاص به او روش‌هایی ارائه می‌دادم که بتواند آن‌ها را در زندگی روزمره خود بگنجاند.

به همین دلیل سعی کردم راهبردهای خاصی برای تفکر انگلیسی به او ارائه کنم. برای مثال، توضیح دادم که چگونه می‌تواند فعالیت‌ها و کارهای روزمره‌ را در ذهنش به زبان انگلیسی روایت کند. همچنین وب‌سایت‌هایی مانند www.newsela.com و www.newsinlevels.com را به او توصیه کردم تا به او کمک کنم خود را درگیر اخبار و رویدادهایی کند که انگلیسی زبانان در زندگی روزمره خود با آن سروکار دارند. به این ترتیب، او می‌توانست مقالاتی را در سطح انگلیسی خود بخواند، درمورد موضوعات تأمل کند و درمورد آنها نظر بدهد. این روشی بود که به او توصیه کردم انجام دهد تا مطمئن شود که خارج از کلاس هم به زبان انگلیسی فکر می‌کند.

گروه‌های همسالان انگلیسی زبان راه‌اندازی کنید.

همه ما می‌دانیم که برای یادگیری زبان، دانش‌آموزان باید در موقعیت‌های درست، صحبت کردن با دیگران را تمرین کنند. راه‌اندازی گروه‌های همسالان یکی از راه‌های سرگرم‌کننده برای تسهیل این موضوع است. همانطور که معلمان حوزه محتوا پروژه‌های گروهی را به حوزه محتوایی خود اختصاص می‌دهند، معلمان ESL نیز می‌توانند پروژه‌های گروهی را به افزایش مدت زمانی که دانش‌آموزان در ارتباط معنادار خارج از کلاس صرف می‌کنند اختصاص دهند.

مانند هر پروژه گروهی، شما باید در نحوه گروه‌بندی دانش‌آموزان برای دستیابی به حداکثر سود، هدفمند باشید. همچنین، باید نوعی محصول نهایی – و همچنین چندین محصول کوچکتر در طول مسیر – وجود داشته باشد تا به دانش‌آموزان این فرصت را بدهد که نشان دهند آنچه را که انجام می‌دهند یاد می‌گیرند. این محصولات همچنین به شما این امکان را می‌دهند که در طول مسیر به زبان‌آموزان خود نظارت داشته و آن‌ها را ارزیابی کنید و تا جای ممکن به آن‌ها مشاوره دهید.

Teaching Channel ویدیوی کوتاهی دارد که در مورد آموزش مبتنی بر پروژه (PBL) و یادگیری مشارکتی برای زبان‌آموزان ESL بحث می‌کند. شما می‌توانید ایده‌های خاصی برای پروژه‎‌ها را در اینجا پیدا کنید!

یک کتابخانه کلاسی بسازید و از آن نگهداری کنید.

معلمان می‌دانند که کلید اصلی برای بهبود روان خواندن، مطالعه است. مطالعه برای کسب تسلط به زبان دیگر ضروری است. متأسفانه، همه دانش‌آموزان به کتاب‌های انگلیسی در سطح خود دسترسی ندارند و آنهایی هم که به منابع کافی دسترسی دارند در انتخاب کتاب‌هایی که برای سطوح خواندن و علایق خاص آنها مناسب است به کمک نیاز دارند.

ایجاد یک کتابخانه مناسب کلاس درس یکی از راه‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن از دسترسی دانش‌آموزان به مقدار کافی از مواد خواندنی که برای تمرین خواندن در خانه لازم دارند مطمئن شوید. دسترسی به کتابخانه‌های مجازی مانند Open Library و Lit2Go گزینه دیگری است که باید در نظر بگیرید، به‌خصوص اگر منابع شما محدود باشد.

استراتژی های تدریس ESL برای کمک به زبان آموزان

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

کاهش زمان صحبت معلم (TTT).

به‌عنوان یک معلم زبان آموزان انگلیسی، احتمالاً لزوم کاهش زمانی را که خود سرکلاس صحبت می‌کنید و اطمینان از اینکه زمان مکالمه دانش‌آموزان به حداکثر برسد را می‌دانید. تحقیقاتی که در این‎مورد انجام شده قابل‏توجه است و من جرأت نمی‎کنم در اینجا تمام این تحقیقات را بررسی کنم. با این حال، من می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که هر چه فرصت‌های بیشتری به دانش‌آموزان خود بدهید تا در کلاس صحبت کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها تا حد امکان از زبان خارج از کلاس استفاده کنند.

با به حداکثر رساندن زمان مکالمه شاگردانتان، به دانش‌آموزان خود نشان می‌دهید که نقش فعالی در مکالمه و یادگیری زبان انگلیسی دارند. با القای این فکر به آنها، به‌احتمال زیاد نقش فعال‎تری در یادگیری زبان خارج از کلاس شما از خود نشان خواهند داد.

مهارت‌های صحبت کردن و گوش دادن را همزمان در کلاس خود پیش ببرید.

برخی از کارشناسان معتقدند که وقتی صحبت از یادگیری زبان می‌شود، کلمات “کلاس درس” و “معتبر” با یکدیگر ناهمگون هستند. این مسأله احتمالاً در بسیاری از موقعیت‌ها صادق است. با این حال، من فکر می‌کنم که می‌توان به‌طور استراتژیک زمان صحبت و گوش دادن معتبر را در درس‌های خود گنجاند و همزمان به اهداف یادگیری خود رسید.

کلید این کار بسیار ساده است: فرصت‌هایی را برای دانش‌آموزان خود ایجاد کنید تا در مورد چیزهایی که به آنها علاقه دارند صحبت کنند. این به آنها نشان می‌دهد که شما به آنچه که آنها می‌خواهند بگویند و دوست دارند علاقه‎مند هستید. جو مثبت و دلگرم کننده‌ای را برای این تجربیات بوچجود بیاورید و آن را حفظ کنید و از خارج شدن از مسیر نترسید (همیشه می‌توانید بعداً به مسیر خود بازگردید).

به هر حال، هدف کلی این نیست که دانش‌آموزان اسکریپت‌ها یا نحوه پاسخ صحیح به سؤالات را یاد بگیرند. بلکه هدف این است که آنها در نهایت با ارتباطات خودانگیخته و معتبر راحت باشند. راه رسیدن به این مرحله این است که دانش‌آموزان شما ارتباط خودجوش و معتبر را تمرین کنند!

نقش خود را به‌عنوان یک مربی و مشاور یادگیری انگلیسی با تمام چالش‌هایش بپذیرید و با دید مثبت به آن نگاه کنید. با آگاهی از اثربخشی کلاس خود و ایجاد تغییرات کوچک بر این اساس، می‌توانید مطمئن باشید که ابزارهایی را در اختیار دانش‌آموزان خود قرار می‌دهید تا به سفر یادگیری زبان انگلیسی خود در هر کجا که هستند ادامه دهند.

مایدا اکنون در یک شرکت آمریکایی استخدام شده است و فقط در محل کارش انگلیسی صحبت می‌کند. به گفته او، تغییراتی که او در روش‌های مطالعه‌اش در خارج از کلاس ایجاد کرد، کمک بسیار بزرگی به او برای رسیدن به اهدافش کرد. شما نیز سعی کنید این استراتژی‌ها را در کلاس درس خود امتحان کنید و ببینید دانش‌آموزان شما چه فیدبکی در مورد آن‌ها به شما می‌دهند.

در این مقاله روش‌هایی را که با استفاده از آن‌ها می‌توان زبان‌آموزان ESL را به سطوح بالاتر رساند مورد بررسی قرار دادیم. درصورتی که در آموزش زبان انگلیسی به زبان‌آموزان ESL خود نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید با متخصصان ما تماس بگیرید. آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسه و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید:موثرترین استراتژی آموزش ESL

بیشتر بخوانید:تکنیک‌های خلاقانه استفاده از تصاویر در کلاس‌های ESL

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید