IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
فعالیت شنیداری عالی برای دانش آموزان
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
28 آذر 1401

فعالیت‌های شنیداری عالی ویژه دانش‌آموزان ESL پیشرفته شما

بدیهی است که دانش‌آموزان ESL پیشرفته شما از نوارهای کاست قدیمی خسته شده‌اند. با توجه به تکنولوژی پیشرفته روز دنیا و وجود نوآوری‌های بیشماری که برای یادگیری زبان بوجود آمده‌اند، دیگر استفاده از نوار کاست برای فعالیت‌های آموزشی بسیار قدیمی شده و کارایی خود را از دست داده‌اند. پس بجای توسل به این گونه ابزارهای باستانی سعی کنید از ابزارهای به‌روز و جدید استفاده کنید.

دیگر مانند سابق نمی‌توانید دانش‌آموزان خود را با روش‌های یادگیری قدیمی سرگرم‌ کنید. شما اکنون باید آن‌ها را به انجام مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و بازی‌ها سوق دهید که در عین اینکه آن‌ها را سرگرم‌ می‌کند، به پیشرفت و یادگیری آن‌ها کمک می‌کند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به مجموعه‌ای عالی از بازی‌های واژگانی اشاره کرد.  زبان‌آموزان به لطف بازی‌های ESL زمان بندی شده شما با استفاده از تیک تاک ساعت، سریعتر از همیشه می‌توانند انگلیسی را یاد بگیرند.

با این روش‌ها و بازی‌ها شما حتی می‌توانید خجالتی‌ترین زبان‌آموزان خود را درگیر کرده و به آن‌ها انگیزه دهید.

اگر می‌خواهید مهارت‌های شنیداری دانش‌آموزان خود را با چالش‌های سرگرم‌کننده‌تر بهبود بخشید، حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

تدریس در یک کلاس انگلیسی پیشرفته در ابتدا ممکن است بیهوده به‌نظر برسد. اولین برنامه‌های درس ESL شما احتمالاً به‌عنوان طرح‌های ساده شروع شده است که در آن درسی را تدریس کرده و تکالیف مربوط به آن را تعیین کرده‌اید. چگونه با این روند پیش رفته‌اید؟

دیر یا زود، همه معلمان به نقطه‌ای می‌رسند که احساس می‎کنند علاقه‌مند نگه‌داشتن زبان‌آموزان بسیار دشوار شده است.

علت این بی انگیزگی این است که دانش‌آموزان ESL پیشرفته باید به روشی کاملاً متفاوت از افراد مبتدی به مطالب جذب شوند و این نکته‌ای است که اغلب معلمان به آن توجهی ندارند. زبان‌آموزان به مرحله‌ای رسیده‌اند که می‌توانند فرهنگ مرتبط با زبان را درک کنند پس نتیجه می‌گیریم که غرق شدن در این فرهنگ می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای درگیر نگه داشتن دانش‌آموزان ESL پیشرفته باشد.

هنگام برنامه‌ریزی برای پرداختن به مهارت‌های گوش دادن، سعی کنید از برخی از این فعالیت‌های ESL استفاده کنید تا دانش‌آموزان پیشرفته را علاقه‌مند نگه دارید.

فعالیت شنیداری عالی برای دانش آموزان Esl پیشرفته شما

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

3 فعالیت شنیداری عالی برای دانش‌آموزان ESL پیشرفته شما

گوش دادن به موسیقی ESL

هنگامی که دانشجویان ESL برای اولین بار سفر یادگیری زبان انگلیسی خود را آغاز می‌کنند، معمولاً از قبل با فرهنگ بریتانیا و آمریکا آشنایی دارند. این می‌تواند یک مزیت برای معلمانی باشد که به دنبال علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان خود به فعالیت‌های مشابه هستند، به‌خصوص زمانی که دانش‌آموزان به سطح نسبتاً پیشرفته‌ای از زبان انگلیسی دست یافته‌اند.

برای ایجاد یک فعالیت شنیداری پیشرفته مفید، می‌توان از آهنگ‌های انگلیسی به روش‌های مختلف استفاده کرد. اولین قدم انتخاب آهنگ مناسب است. اغلب آهنگ‌های قدیمی‌ با توجه به اشعار پیچیده‌ای که دارند یکی از بهترین انتخاب‌ها هستند، اما می‌توان از برخی آهنگ‌های مدرن‌تر نیز استفاده کرد. وقتی آهنگی را برای استفاده در کلاس انتخاب می‌کنید، باید از قبل در نظر داشته باشید که به دنبال چه سطح و چه جنبه‌ای از زبان هستید و کدام آهنگ مناسب سطح زبان‌آموزان شماست.

اگر می‌خواهید روی درک عمومی کار کنید، چیزی با داستانی مانند Bohemian Rhapsody, Someone Like You, Blackbird  و یا  Hallelujahانتخاب کنید. اگر می‌خواهید روی نکات گرامری مختلف کار کنید، Yesterday را برای زمان‌های گذشته مختلف یا I Wish I Were in Love Again را برای تمرین استفاده از فاعل انگلیسی امتحان کنید.

اولین قدم برای هر آهنگی که می‌خواهید انتخاب کنید این است که بخشی را که می‌خواهید روی آن کار کنید جدا کنید. دانش‌آموزان شما به تنهایی باید آن را کشف کنند. برخی از نکات ممکن است مربوط به دستور زبان یا واژگان و برخی دیگر ممکن است طرح‌های قافیه‌ای یا شناسایی انواع مختلف صفت‌ها باشد.

مهم نیست می‌خواهید کدام بخش گرامر را جدا کنید، شما باید در مرحله بعدی سعی کنید قسمت‌هایی از اشعار را خالی گذشاته و آن را به دانش‌آموزان دهید تا جای خالی را با کلمات صحیح پر کنند.

کلاس را با پخش آهنگ شروع کنید. قبل از انجام این کار، یک سوال درک کلی را انتخاب کنید، سعی کنید سؤالاتی از این دست نپرسید چون بسیار مبهم هستند: “این آهنگ درباره چیست؟” در عوض می‌توانید سؤالی اینچنینی بپرسید: “به‌نظر شما خواننده برای چه کسی آواز می‌خواند؟” “این آهنگ در مورد عشق است یا نه؟” “آیا قرار است آهنگ خنده‌دار باشد؟” آهنگ را در کلاس بررسی کرده و در مورد آن بحث کنید تا همه‌چیز درک شود.

سپس، برگه‌های متن آماده شده خود را بین زبان‌آموزان توزیع کرده و دوباره آهنگ را پخش کنید و از زبان‌آموزان بخواهید که در حین گوش دادن جاهای خالی را پر کنند. ممکن است بخواهید آهنگ را چندین بار پخش کنید.

هنگامی که آماده بررسی پاسخ‌ها به‌اتفاق دانش‌آموزان هستید، توضیح دهید که چرا این قسمت از آهنگ خالی شده است. سپس از آن‌ها بخواهید با جایگزین کردن جای خالی با عبارت دیگری که انتخاب کرده‌اند، نسخه‌ای از آهنگ خود را ایجاد کنند، یا حتی با حفظ سبک آهنگ، یک بیت جدید برای آهنگ بنویسند.

گوش دادن به اخبار رادیو

گوش دادن به آهنگ‌ها تنها یکی از روش‌های استفاده از منابع خارجی در راستای انجام فعالیت‌های شنیداری برای زبان‌آموزان پیشرفته ESL شما است. رادیو خبری می‌تواند ابزار مفید دیگری باشد. از یک پادکست خبری استفاده کنید تا بتوانید آن را چندین بار برای دانش‌آموزان پخش کنید. پادکست‌های خبری از طریق تعدادی از کانال‌ها از جمله BBC و NPR در دسترس هستند.

هنگامی که برنامه خبری یا داستانی را که دوست دارید دانش‌آموزانتان به آن گوش دهند انتخاب کردید، بخش کوتاهی را جدا کنید – حدود 2 تا 3 دقیقه. سعیک کنید این میزان بیش از 5 دقیقه نشود چون زبان‌آموزان را بسیار دلزده می‌کند.

فعالیت کلاسی را با پرسیدن یک سوال درک کلی شروع کنید، مانند: “کسی که در داستان مورد توجه قرار می‌گیرد کیست؟” روزنامه‌نگار از کدام کشور گزارش تهیه می‌کند؟ یا «این یک خبر سیاسی، فرهنگی یا محلی است؟» این نوع سوالات به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بتوانند درک مناسبی از اوضاع جهانی پیدا کنند، که برای زبان‌آموزان خارجی بسیار مهم است.

در مرحله بعد، برگه‌ای از سؤالات را که از قبل آماده کرده‌اید، بین بچه‌ها پخش کنید. اطمینان حاصل کنید که سؤالات به ترتیبی هستند که پاسخ آنها در بخش شنیداری ظاهر می‌شود. سوالات باید چند گزینه‌ای، بله/خیر یا سوالات پاسخ کوتاه باشند. همچنین ممکن است بخواهید سوالاتی را بگنجانید که شامل گوش دادن در تمام طول مدت می‌شود، مانند “روزنامه‌نگار با چند نفر مصاحبه می‌کند؟” این نوع سوال باید در بالای صفحه ظاهر شود.

اگر می‌خواهید از دانش‌آموزان بخواهید به بخش شنیداری واکنش نشان دهند، این سؤالات را در پایین صفحه قرار دهید. قبل از اینکه از دانش‌آموزان بخواهید پاسخ‌هایشان را با بغل‌دستی‌هایشان و در نهایت با سایر همکلاسی‌ها بررسی کنند، باید دو بار به فایل صوتی گوش داده باشند.

ســـه فعالیت شنیداری عالی برای دانش آموزان Esl پیشرفته شما

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

دیکته‌ها

فعالیت نوشتن دیکته در محیط‌های یادگیری زبان بسیار رایج است. اما استفاده از این فعالیت کلاسی در چارت آموزشی ESL رایج نیست، اما اگر به درستی استفاده شود می‌تواند یک تکنیک جالب و تأثیرگذار به‌حساب آید. دیکته‌ها به شما این امکان را می‌دهند که ببینید آیا زبان‌آموزان پیشرفته ESL شکاف‌ها و کاستی‌هایی در یادگیری زبان خود دارند یا خیر.

دیکته‌ کردن زمانی بسیار مفید است که همفون‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند. این به معلمان امکان می‌دهد دو نکته را متوجه شوند: (1) اینکه یک دانش‌آموز معنای چیزی را که به آن گوش می‌دهد می‌داند یا خیر و (2) اینکه دانش‌آموز می‌داند چگونه به درستی همخوان‌های مختلف را بنویسد. برای اطمینان از این مسأله که آیا دانش‌آموزان املای هموفون مناسب را فرا گرفته‌اند، می‌توان دیکته‌ها را همراه با یک درس در مورد هموفون‌ها ارائه کرد.

هنگام یادگیری املای مختلف کلمات مشابه انگلیسی، فعالیت دیکته بسیار جالب توجه و سرگرم‌کننده می‌شود. اشعار به لطف طرح‌های قافیه‌ای که دارند برای هر دو نوع دیکته مفید هستند و دیکته‌ می‌تواند راهی عالی برای آشنا کردن دانش‌آموزان با شاعران مختلف باشد؛ از دکتر سوس گرفته تا امیلی دیکنسون.

دیکته همیشه فعالیت مناسبی به‌حساب نمی‌آید علی‌الخصوص زمانی که متن حاوی کلمات زیادی باشد که برای دانش‌آموزان جدید و ناآشنا باشد. اگر دیکته‌ای حاوی یک یا دو کلمه از این کلمات است، کاری که باید بکنید این است که آنها را روی تخته بنویسید تا دانش‌آموزان به درستی آنها را در دفتر خود یادداشت کنند.

برای انجام دیکته صحیح، متن باید سه بار خوانده شود: یک بار با سرعت آهسته اما طبیعی، یک بار با سرعت بسیار آهسته (بعد از هر علامت نگارشی یا شکستن خط توقف کنید و گهگاهی همان خط را دو بار تکرار کنید اگر طولانی باشد) و یک بار با سرعت. سرعت خواند ن باید آهسته اما طبیعی باشد به‌طوری که دانش‌آموزان بتوانند کار خود را بررسی کنند. باید به دانش‌آموزان گفته شود که در اولین بار خواندن ننویسند، زیرا این بخش از دیکته برای اطمینان از اینکه دانش‌آموزان قبل از شروع نوشتن، آنچه را می‌شنوند درک می‌کنند، در نظر گرفته شده است.

هنگام آزمایش دیکته، از دانش‌آموزان بخواهید که بیایند و یک جمله یا خط روی تخته بنویسند. در صورتی که او مرتکب اشتباه و غلط املایی شد، دانش‌آموزان دیگر می‌توانند اشتباه او را تصحیح کنند. این فعالیت را باید تا زمانی که کلاس نسخه مناسب و درستی از متن اصلی ارائه دهد، ادامه دهید. متن اصلی دست و دقیق همیشه باید توسط دانش‌آموزان در پایان درس کپی شود.

سه فعالیت شنیداری عالـــی برای دانش آموزان

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

همانطور که دیدید در این مقاله کوشیدیم چند راه عالی برای علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان پیشرفته ESL را به درک شنیداری بهتر به شما معرفی کنیم. سعی کنید از این تکنیک‌ها برای ایجاد درس‌های منحصربه‌فرد خود استفاده کنید.

درصورتی که در آموزش زبان انگلیسی به زبان‌آموزان ESL خود نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید با متخصصان ما تماس بگیرید. آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسه و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید: نحوه ایجاد یک طرح درس ESL عالی در شش مرحله آسان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید