IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
موثرترین استراتژی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
7 شهریور 1401

موثرترین استراتژی آموزش ESL

در این مقاله به بررسی موثرترین استراتژی آموزش ESL با استفاده از محدودیت‌های زمانی کوتاه مدت پرداخته خواهد شد. با این تکنیک می‌توانید بازدهی کلاس خود را برای تقویت مهارت گفتاری و مهارت‌های ریدینگ زبان آموزان خود را ارتقاء دهید.

چرا بهتر است از تکنیک محدودیت‌های زمانی کوتاه استفاده شود؟

جلب توجه زبان‌آموزان

تعیین محدودیت‌های زمانی کوتاه مضحک باعث می‌شود زبان‌آموزان ن شما در اعتراض فریاد بزنند، از شوک نفس نفس بزنند و وحشت‌زده بخندند. همه اینها خوب است. این بدان معنی است که زبان‌آموزان شما درگیر و علاقه مند به موضوعات بیشتر در آینده است. این نیمی از نبرد با زبان‌آموزان است.

از نقاط قوت زبان‌آموزان به نفع خود استفاده کنید

زبان‌آموزان شما عادت دارند در هر نانوثانیه با دنیایی از چیزهای مختلف بمباران و درگیر شوند. زبان‌آموزان می‌توانند اسنپ چت و ویدیوهای ویروسی یوتیوب را دنبال کنند. اگر کسی بتواند محدودیت‌های زمانی کوتاهی را انجام دهد، می تواند در تدریس موفق باشد. 

مغز انسان در محدودیت‌های زمانی کوتاه رشد می‌کند

در زندگی واقعی ما از اطلاعات جمع آوری شده با سرعت بالا برای ارزیابی و پیش بینی استفاده می کنیم. در آزمایش اخیر دانشمندان دانشگاه گلاسکو صداهای ضبط شده‌ای را پخش کردند که به افراد مورد تحقیق “سلام” می گفتند. نتیجه آن بود که مردم فقط در نیم ثانیه یا کمتر در مورد ویژگی های شخصیتی مانند اعتماد و صمیمیت قضاوت می کنند.

موثرترین استراتژی آموزش ESL

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

محدودیت‌های زمانی کوتاه باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود

تا زمانی که شما از آنها به خوبی استفاده کنید، دانش‌آموزان شگفت زده و هیجان‌زده می‌شوند که چقدر می‌توانند در فرصت فوق العاده مختصری که به آنها داده می‌شود، مطالب را فرا بگیرند.

زبان‌آموزان وادار به صحبت خواهند شد

یک فعالیت با محدودیت‌های زمانی کوتاه، سکوی پرشی عالی برای بحث‌های زیاد است.

همه عاشق یک چالش خوب هستند

محدودیت‌های زمانی بسیار سرگرم کننده است. می توان گفت که این تکنیک به اندازه کافی برای شما و کلاس شما سرگرم‌کننده خواهد بود.

این محدویت زمانی کوتاه چقدر باید کوتاه باشد؟

  • این توضیح کوچک زیاد طول نکشد.
  • به طور دقیق بین 10 ثانیه تا 45 ثانیه باشد.

چهار مهارت کلیدی زبان انگلیسی

10 فعالیت عالی برای اجرای تکنیک محدودیت‌های زمانی کوتاه

بیش از هر چیز محدودیت‌های زمانی کوتاه، بحث و توسعه روانی را تشویق می‌کند. اغلب اوقات دانش‌آموزان در مورد یک سؤال یا فعالیت با یکدیگر گفتگو می‌کنند. البته آنها برای شرکت در آن فعالیت تردید خواهند کرد زیرا بیش از حد به کارهایی که باید انجام شود فکر می‌کنند. با تعیین یک محدودیت زمانی خیلی فوری، دانش‌آموزان شما باید به سرعت مغز خود را به کار بگیرند و هر آنچه که به ذهنشان می‌رسد را بیان کنند. فعالیت‌های توسعه مهارت‌های زیر را با محدودیت‌های زمانی کوتاه امتحان کنید:

البته راه‌های بسیار بیشتری وجود دارد که می‌توانید محدودیت‌های زمانی کوتاه را به کار بگیرید.

1.  مهارت های گفتاری – حل مسئله. 1. Speaking skills – problem solving.
2. مهارت های گفتاری – بحث، اظهار نظر، ابراز موافقت و مخالفت. 2. Speaking skills – discussion, giving opinions, expressing agreement and disagreement.
3. مهارت های گفتاری – طوفان فکری. 3. Speaking skills – brainstorming.
4. مهارت های صحبت کردن – حدس و گمان. 4. Speaking skills – speculating.
5.  اسکن یک متن برای اطلاعات خاص. 5. Scanning a text for specific information.
6.  خلاصه کردن یک متن برای نوع متن یا “دریافت اصل مطلب“. 6. Skimming a text for text type or to “get the gist.”
7.  پیش بینی محتوا بر اساس یک دستور بصری. 7. Predicting content based on a visual prompt.
8. حفظ واژگان. 8. Memorizing vocabulary.
9.  گوش دادن برای اطلاعات. 9. Listening for information.
10. گوش دادن برای استنتاج. 10. Listening for inference.

نکات و تکنیک‌های محدودیت زمانی کوتاه

دستورالعمل‌های کامل ارائه دهید

فعالیت‌هایی که از محدودیت‌های زمانی بسیار کوتاه استفاده می‌کنند نیاز به توضیح و تنظیم دقیق دارند. در غیر این صورت، دانش‌آموزان ممکن است احساس کنند در انجام کاری که از آنهامی‌خواهیدناتوان شده‌اند. دستورالعمل‌ها و مثال‌ها کلیدی هستند. برای مثال نشان دهید که چه کارهایی را نباید انجام دهند و چه کارهایی را باید انجام دهند.

مثال : اگر می‌خواهید به کلاس خود فقط 15 ثانیه فرصت دهید تا یک صفحه کامل متن را ببیند، قبل از شروع کار، روش اشتباه انجام آن را نشان دهید. وانمود کنید که کلمات را با زحمت، یک به یک می خوانید (حتی شاید یک فرهنگ لغت بیرون بیاورید و برخی از کلمات را بررسی کنید). نشان دهیدکه درپایان محدودیت زمانی فقط تا خط دوم رسیده‌اید.

در مرحله بعدی راه دیگری و مؤثرتر برای نزدیک شدن به این کار را برای آنها نشان دهید. آنها خواهند دید که وقتی فقط 15 ثانیه برای فهم یک صفحه از متن به آنها داده می شود، بهترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که با دقت به تمام متن نگاه کنند و سعی کنند کلمات مهم را به خاطر بسپارند. مقدار زیادی از این واقعیت را بنویسید که کلماتی مانند “و”، “the” و غیره مفید نیستند، اما اسامی و افعال مفید هستند.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

هر بار بازخورد خوبی بدهید

برای برخی افراد، محدودیت زمانی کوتاه سخت‌تر از سایرین است. برای تشویق همه به موفقیت، از گروه‌های دو نفره و گروه‌های چند نفره برای جمع آوری نتایج استفاده کنید و سپس به کل کلاس بازخورد بدهید.

مثال : از دانش آموزان خود بخواهید متنی را به مدت 15 ثانیه بخوانند، متن را بپوشانند و سپس تمام کلماتی را که می توانند به خاطر بسپارند، یادداشت کنند. سپس از آنها بخواهید لیست‌های خود را با هم‌گروه‌های خود مقایسه کنند و کلمات اضافی را به لیست خود اضافه کنند. از آنجا می‌توانند در گروه‌های بزرگ‌تر مقایسه کنند تا فهرستشان طولانی‌تر شود. در طول زمان بازخورد، ایده هایی را از کل کلاس استخراج کنید و کلمات را روی تخته بنویسید (یا از دانش آموزی بخواهید که در نوشتن به شما کمک کند). به این ترتیب فهرستی بسیار طولانی به دست می آورید و همه احساس می کنند که در آن مشارکت داشته‌اند.

برای مقابله با مخالفت‌ها آماده باشید

برخی از افراد به طور جدی بدخلق یا آزرده می شوند یا می گویند انجام کار غیرممکن است. برای این کار آماده باشید و با وادار کردن دانش‌آموزان به پیش‌بینی تعداد کلماتی که فکر می‌کنند به خاطر بسپارند یا کل کلاس به خاطر بسپارند، با آن‌ها مقابله کنید. به دانش‌آموزانی که واقعاً نمی‌توانند یا نمی‌خواهند شرکت کنند، کار خاصی را مانند تهیه فهرست برای گروه در نظر بگیرید یا آن‌ها را مسئول زمان‌بندی کنید.

استراتژی آموزش ESL

نمونه طرح درس با تکنیک محدودیت زمانی کوتاه

در این بخش یک طرح درسی با استفاده از محدودیت زمانی کوتاه برای شروع ارائه شده است. این برای درس خواندن است، اما می توانید محدودیت‌های زمانی کوتاهی را برای بسیاری از فعالیت های دیگر اعمال کنید. من از متن کوتاهی از فیلم بازوی میلیون دلاری  (Million Dollar Arm) که خودم نوشته‌ام استفاده کرده‌ام. شما به راحتی می توانید همین کار را انجام دهید. نکته مهم این است که متن داستان قوی‌ای (اصولاً شروع، میانه و پایان فیلم باید قوی باشد) داشته باشد.

درس ریدینگ :

  • مطالب درسی : یک متن ریدینگ یک صفحه‌ای، از خلاصه فیلمی که نوشته‌اید استفاده کنید.
  • سطح : متوسط به ​​بالا (این تکنیک برای همه سطوح از ابتدایی تا پیشرفته قابل استفاده است).
  • زمان: 45 دقیقه تا 1 ساعت

اهداف:

  • مهارت های گفتاری را تمرین کنید : درخواست و دادن اطلاعات و نظرات، موافق و مخالف، حدس و گمان، گفتن داستان.
  • واژگان کلیدی را شناسایی کنید.
  • مهارت‌های خواندن را تمرین کنید: اسکن یک متن برای نکات کلیدی.
  • در درس بعدی به کلیپ فیلم علاقه و انگیزه بیشتری بدهید.

مراحل:

1. متن را از دور نگه دارید و بپرسید که خواندن آن چقدر طول می کشد؟ زمان را محدود کنید که آنها فقط (15/20/30/45) ثانیه فرصت دارند تا به آن نگاه کنند.

2. با استفاده از ایده‌های بالا (مثال بد، مثال خوب، نوشتن کلمات کلیدی، نگاه نکردن به حروف ربط و مقالات و غیره) به آنها نشان دهید چگونه با این چالش روبرو شوند.

3. متن ها را رو به پایین پخش کنید. بگویید «برو» و سپس زمان‌بندی را شروع کنید. بگویید «ایست». دوباره کاغذهایشان را رو به پایین می چرخانند.

4. افراد تمام کلماتی را که می توانند به خاطر بسپارند یادداشت می کنند.

5. دانش‌آموزان پاسخ‌ها را به صورت گروهی مقایسه ‌کنند و کلماتی را از فهرست همکلاسی‌ها به فهرست خود اضافه ‌کنند. با نظارت دقیق مطمئن شوید که همه فهرست طولانی‌تری از کلمات دارند.

6. كلمات كليدي را از كلاس بيرون بكشيد و همه جا بنويسيد.

7. به صورت دوتایی و سپس گروهی، از آنها بخواهید در مورد اینکه چگونه کلمات می توانند با هم در یک داستان قرار گیرند، بحث کنند.

8. برخی از ایده‌های داستانی ممکن را از کلاس استخراج کنید و آنها را روی تخته بنویسید یا آن را به صورت شفاهی بیان کنید. همه ایده‌ها را بپذیرید، سعی نکنید آنها را به پاسخ درست راهنمایی کنید، زیرا اصلا اهمیت ندارد.

9. از دانش آموزان بپرسید که آیا می‌خواهند متن را دوباره بخوانند. البته این بار آهسته تر تا ببینند آیا درست می گویند یا خیر. معمولاً پاسخ بسیار مشتاقانه‌ای می‌دهد. آنها برمی گردند و با محدودیت زمانی بسیار طولانی تر و «عادی تر» دوباره می‌خوانند.

10. دانش‌آموزان درک خود را با یک هم گروهی بررسی می‌کنند و سپس به کلاس بازخورد می‌دهند تا ببینند آیا داستان را درست بیان کرده‌اند. معمولاً دانش‌آموزان خیلی نزدیک می شوند، که برای همه افراد دلگرم کننده است.

11. بسته به زمان، می‌توانید طبق معمول به تمرین‌های ریدینگ ادامه دهید (مثلاً سؤالات درک مطلب، واژگان کلیدی، بازگویی داستان بصورت حفظی). از آنها بخواهید عنوان خوبی برای فیلم بیاورند، یا با هم به عنوان واقعی نگاه کنند و درباره معنای آن بحث کنند. آیا این شبیه فیلمی است که آنها از تماشای آن لذت می برند؟

12. درس را با تمجید از این حقیقت که آنها پس از 15 ثانیه بسیار فهمیده‌اند به پایان برسانید. با گفتن اینکه درس بعدی کمی از خود فیلم را تماشا خواهند کرد، علاقه و انتظار در دانش‌آموزان ایجاد کنید.

 درس بعدی : بر روی پخش تریلر فیلم The Million Dollar Dollar تمرکز دارد، بنابراین با تشویق دانش‌آموزان شروع کنید تا داستان فیلم را بازگو کنند و سپس چند عکس از تریلر را به آنها نشان دهید. سپس می توانید به روش معمول به بحث در مورد مطالب بپردازید.

خلاصه متن بازوی میلیون دلاری (Million Dollar Arm) برای درس:

این خلاصه ای از یک فیلم بر اساس یک داستان واقعی است.

سال 2008 است. جی بی JB یک نماینده ورزشی است. او یک خانه بزرگ دارد، با یک پورشه رانندگی می‌کند و یک سری دوست دختر مدل دارد. اما واقعیت این است که او در دردسر بزرگی افتاده است. عوامل ورزشی زیادی در اطراف وجود دارند که بهتر از او هستند، بسیار بهتر، ظریف‌تر و باهوش‌تر از او هستند. برای JB و شریک تجاری اش Ash خوب به نظر نمی‌رسد. در واقع، اوضاع آنقدر بد است که اگر JB خیلی سریع ایده جدیدی ارائه نکند، شکست خواهد خورد.

یک شب، JB و شریک زندگی‌اش در حال تماشای تلویزیون هستند، و بین نمایش واقعیت « برنامه استعدادیابی بریتانیا Britain’s Got Talent » و یک مسابقه کریکت از هند ورق می‌زنند. این زمانی است که JB ایده دیوانه واری به ذهنش می‌رسد. چرا یک برنامه استعدادیابی تلویزیونی واقعیت در هند ایجاد نمی‌شود تا ستاره بیسبال بعدی را پیدا کند؟

JB با حمایت یک میلیونر چینی-آمریکایی، به همراه یک پیشاهنگ بازنشسته بیسبال و یک مترجم محلی به بمبئی، هند می‌رود تا نمایش را راه اندازی کند و ستاره خود را پیدا کند. برنده یک میلیون دلار و شانس رفتن به ایالات متحده و بازی برای یک تیم لیگ برتر را دریافت می کند.

بیش از 40000 نفر برای تست های تلویزیونی حاضر می‌شوند و اوضاع خوب به نظر نمی رسد. مردان و پسران هندی نمی‌توانند به اندازه کافی محکم یا آنقدر سریع توپ را پرتاب کنند که در بیسبال موفق باشند. اما در نهایت دو جوان 18 ساله به نام‌های Rinku و Danesh استعداد واقعی خود را نشان می دهند. آنها برنده رقابت می شوند و جی بی آنها را به لس آنجلس می آورد تا با مربی افسانه‌ای بیسبال تام هاوس تمرین کنند. ایده این است که پسران به یک تیم لیگ برتر قرارداد ببندند.

Rinku و Danesh از دهکده‌ای کوچک در هند هستند و لس آنجلس یک شهر بزرگ است. این یک شوک فرهنگی بزرگ است. درک فرهنگ آمریکایی برای آنها سخت است. تمرین در سطح حرفه‌ای در بیسبال واقعا دشوار است. آنها احساس تنهایی و سرگردانی می‌کنند. جی بی می‌گوید شاید ایده او در نهایت ایده خوبی نبود. پسرها خوب بازی نمی کنند و اوضاع خیلی بد پیش می رود. آنها در آزمون لیگ برتر شکست می‌خورند و پیشاهنگان مهم تحت تأثیر قرار نمی گیرند.

زنی به نام برندا یک خانه کوچک در پشت ملک جی بی اجاره می کند. او با پسرها دوست می شود و به جی بی کمک می کند تا بفهمد که تا زمانی که او واقعاً رابطه واقعی با آنها برقرار نکند، آنها هرگز نمی توانند بیسبال واقعا عالی بازی کنند و ستاره های واقعی باشند. جی بی کم کم متوجه می شود که زندگی چیزی بیشتر از پول درآوردن و داشتن روابط سطحی با مردم است. اوضاع شروع به بهبود می کنند. او یک آزمایش دیگر ترتیب می دهد و تیم دزدان دریایی پیتسبورگ به پسرها پیشنهاد قرارداد می دهند.

نتیجه گیری

محدودیت‌های زمانی کوتاه می تواند سرگرم کننده باشد و به بسیاری از فعالیت‌های مختلف تنوع دهد. اما همیشه از آنها استفاده نکنید (شما می توانید چیزهای بسیار خوبی داشته باشید) و به یاد داشته باشید که آنها برای هر درس یا سبک یادگیری مناسب نیستند، اما با کمی تخیل و تشویق می‌توانید آنها را در موارد زیادی به کار ببرید.

هدف اصلی معمولاً تشویق مهارت‌های گفتاری است ( نظرات، موافق و مخالف، داستان سرایی و غیره). اما درک سریع یک متن یا بیرون کشیدن واژگان کلیدی نتایج ثانویه‌ای هستند که از این نوع فعالیت به دست می‌آیند. همچنین به عنوان یک محرک قوی و تقویت کننده اعتماد به نفس عمل می کند. خیلی منتظر نمانید تا این تکنیک را اجرا کنید. به خودتان محدودیت زمانی کوتاه بدهید تا این استراتژی را در کلاس درس خود اعمال کنید و لذت ببرید.


بیشتر بخوانید:استراتژی‌های تدریس ESL برای کمک به زبان‌آموزان برای رسیدن به سطح بالاتر


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید