IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
نحوه ایجاد یک طرح درس با ESL عالی در شش مرحله آسان
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
29 آذر 1401

نحوه ایجاد یک طرح درس ESL عالی در شش مرحله آسان

می‌خواهم داستانی برایتان تعریف کنم که ممکن است خود مشابه همین اتفاق را تجربه کرده باشید.

بخاطر دارم که شش ماه اول تدریس زبان انگلیسی من در کره چقدر فاجعه‌بار بود. هیچ آموزشی نداشتم و اصلاً نمی‌دانستم که دارم چه کار می‌کنم.

یک صفحه کاغذ خالی باید به 45 دقیقه آموزش خلاق و سازنده ESL تبدیل می‌شد. پس از آزمون و خطای فراوان، بالاخره یک دستورالعمل ساده اما مؤثر را برای ایجاد برنامه‌های درس ESL پیدا کردم و اکنون می‌خواهم تمام درس‌هایی را که فراگرفته‌ام به شما منتقل کنم.

علاوه‌براین، برایتان سه طرح درس ESL آماده را  در این مقاله گنجانده‌ام که می‌توانید از آنها نهایت استفاده را ببرید.

نحوه ایجاد یک طرح درسESL عالی در شش مرحله اسان

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چالش‌های برنامه‌ریزی درس ESL

همانطور که گفتم شروع تدریس به زبان انگلیسی من در کره فاجعه بار بود و فقط به خاطر همکاران فوق العاده صبورم شغلم را حفظ کردم.

اما سؤال اینجاست که چه چیزی این کار را تا این حد برای من دشوار کرده بود؟

باید بگویم از من انتظار می‌رفت که بدون هیچ آموزشی، زبان انگلیسی را بدون کتاب به دانش‌آموزان دبیرستانی کره‌ای آموزش دهم. انجام این کار آسان نیست، و من خاطرات وحشتناک خود را از نتایج اولیه به ناخودآگاه ذهنم رانده‌ام بلکه بتوانم آن‌ها را فراموش کنم. با این حال، طی سه سالی که در کره بودم  می‌توانم بگویم که روند تدریس من به‌تدریج بهتر شد. علت آن بود که من به یک فرمول دست یافتم که می‌توانستم از طریق آن طرح‌های درس ESL را برای دانش‌آموزانم جذاب کنم.

اگر شما هم با چالش مشابهی روبرو شده‌اید، پس خواندن این مقاله می‌تواند به شما نیز کمک کند. برنامه‌ریزی درسی می‌تواند استرس‌زا باشد. پس سعی کنید از همان ابتدا، این قانون طلایی را به‌خاطر بسپارید: دستیابی به کمال غیر ممکن است. شما هرگز نخواهید توانست که به‌طور کامل و بدون هیچ ایرادی کارتان را انجام دهید و این اشکالی ندارد. با در نظر گرفتن این حقیقت، بیایید به نحوه ایجاد برنامه‌های درس ESL بپردازیم.

سوالاتی که قبل از ساختن یک برنامه درسی باید بپرسید

قبل از اینکه طرح درس ESL خود را ترسیم کنید به این سؤالات فکر کنید. دانستن پاسخ‌ها باعث صرفه‌جویی در وقت و کوتاه شدن مسیر شما می‌شود.

  1. آیا آنچه را که مدرسه به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد، بررسی و مرور می‌کنید؟ یا می‌خواهید اهداف یادگیری جدیدی ایجاد کنید؟ اگر زبان مقصد جدید است، مطمئن شوید که برای سطح دانش‌آموزان مناسب است.
  2. آیا روی صحبت کردن، خواندن، نوشتن یا گوش دادن تمرکز خواهید کرد؟ یا به صورت ترکیبی این مهارت‌ها را با هم پیش می‌برید؟
  1. آیا به تنهایی تدریس خواهید کرد یا دستیاری در کنا خود خواهید داشت؟ برای مثال، آموزش ساده‌ترین بازی‌ها بدون ترجمه ممکن است دشوار باشد، مگر اینکه قبلاً برای این کار تمرین زیادی انجام داده و خیلی آماده باشید.

منابع عالی برای برنامه‌ریزی درس ESL

چه به صورت حضوری مشغول تدریس باشید و یا به صورت مجازی، مکان‌های شگفت‌انگیزی برای یافتن منابع صوتی و تصویری ESL و همچنین کاربرگ‌های آماده ESL وجود دارد. مواد سمعی و بصری و کاربرگ‌های تمرینی ابزارهای ضروری برای برنامه‌ریزی درس ESL به‌شمار می‌روند.

حال با این شش منبع آشنا شوید که برای برنامه‌ریزی درس‌ها بسیار مفید هستند.

کتابخانه ESL

کتابخانه ESL یک منبع فوق‌العاده و قابل‌دسترس با فهرستی کامل و گسترده از فعالیت‌ها است. این وبلاگ که بر مسائل و روندهای معاصر در دنیای ESL متمرکز است به‌طور مرتب به‌روز رسانی می‌شود.

کتابخانه ESL یک سرویس مبتنی بر اشتراک بوده و اگر کمی از برنامه‌ریزی خود عقب بمانید، ارزش دارد که برای برخی از فعالیت‌های آماده آن اشتراک تهیه کنید.

سخنرانی‌های انگلیسی (یوتیوب)

ما در روزگاری به سر می‌بریم که بحث عمومی، گفتمان و تعامل هرگز تا این اندازه مرتبط نبوده است. بسیاری از دانش‌آموزان ESL صرفاً به دنبال یادگیری زبان انگلیسی نیستند، بلکه می‌خواهند ابزارهای عمیق‌تری برای ارتباط با افراد از سراسر جهان جست‌وجو کنند. کانال English Speeches YouTube سخنرانی‌های تاریخی و معاصر را گردآوری می‌کند که اغلب تکان‌دهنده، انگیزشی یا سرگرم‌کننده هستند. عنوان هر سخنرانی با حروف بزرگ نوشته شده است و سخنرانی‌ها بر اساس لهجه انگلیسی دسته‌بندی می‌شوند.

Linguahouse

Linguahouse طیف گسترده‌ای از کاربرگ‌های ESL را ارائه می‌دهد که در کلاس در استفاده می‌شوند. کاربرگ‌ها به بخش‌های عمومی، تجاری، مقدماتی و آمادگی برای امتحان تقسیم می‌شوند، به این معنی که می‌توانید از این منابع برای یک کلاس خاص استفاده کنید. همچنین می‌توانید برگه‌ها را متناسب با نیازهای یک دانش‌آموز یا کلاس درس تنظیم کنید. دسترسی به این برگه‌ها رایگان بوده و وب‌سایت بیش از 1000 منبع را فراهم می‌کند.

Film English

فیلم انگلیسی توسط سخنران برنده جایزه، نویسنده و مربی آموزشی کایران دوناگی اداره می‌شود. محتوا بر اساس فیلم‌های انگلیسی و فیلم‌های کوتاه است. بسیاری از کلاس‌های آماده وجود دارد که همگی حول یک ویدیوی خاص طراحی شده‌اند که می‌توان آنها را دانلود کرد. دروس از فرمت بسیار ساده گام به گام پیروی می‌کند و بسیاری از سرفصل‌ها مربوط به موضوعاتی همچون روابط، احساسات و مسائل جاری است.

Open Culture

Open Culture یک پلتفرم در مقیاس بزرگ است که مملو از محتوای آموزشی و فرهنگی است. این سایت به‌صورت متن باز طراحی شده است و شما می‌توانید از گستره عمیقی از موضوعات و داده‌های خاص استفاده کنید. بخش ESL دربردارنده منابع صوتی و تصویری بسیاری بوده که می‌توان آن‌ها را به‌راحتی در یک برنامه درسی جذاب و سرگرم‌کننده ادغام کرد.

نحوه ایجاد یک طرح درس در شش مرحله آسان

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

هم‌اکنون زمان آن است که نحوه ایجاد یک طرح درس ESL عالی در 6 مرحله آسان را با یکدیگر بررسی کنیم.

مرحله 1: در مورد اهداف طرح درس خود تصمیم بگیرید

این مرحله دلهره‌آور و درعین حال بسیار مهم است. مرحله اول پایه و اساس هر چیزی است که در ادامه می‌آید. شما می‌توانید اینگونه شروع کنید:

  • یک آهنگ یا یک فیلم را با صدای بلند پخش کنید (مطمئن باشید که مدرسه شما اجازه این کار را می‌دهد و باعث ایجاد مزاحمت برای کلاس‌های همسایه نمی‌شود). به یاد داشته باشید که فیلم یا آهنگ شما باید حتماً با صدای بلند پخش شود تا دانش‌آموزان آن را بفهمند.
  • یک نکته گرامری خاص مانند زمان حال استمراری را مدنظر بگیرید. یادگیرندگان مبتدی ممکن است نیاز داشته باشند که فقط بر صرف یک فعل خاص مانند «بودن» تمرکز کنند. اما دانش‌آموزان پیشرفته‌تر می‌توانند صرف چند فعل بی‌قاعده را تمرین کنند.
  • یک تمرین کلی مانند درک یک قطعه کوتاه از کتاب “هری پاتر”.
  • یک گروه واژگان برای مثال، عبارات مربوط به آشپزی، رنگ‌ها، اصطلاحات پزشکی یا حیوانات را آموزش دهید.

مرحله 2: طرح درس خود را مشخص کنید

به‌یاد داشته باشید که هر طرح درس باید شامل کار فردی باشد. رئوس مطالب من شامل زمان تخمینی صرف شده برای هر بخش است. برای مثال، طرح کلی فیلم می‌تواند این باشد:

  1. انتظار برای رسیدن دانش‌آموزان و برای آرام شدن کلاس (نوجوانان هرگز به موقع نمی‌رسند) – 1 دقیقه
  2. خوش آمدید/بررسی سریع هفته قبل/از دانش‌آموزان سوال بپرسید – 3 دقیقه
  3. برگه‌های فیلم را بین دانش‌آموزان توزیع کنید – 1 دقیقه
  4. پخش پیش نمایش فیلم – 2 دقیقه
  5. واژگان مورد نیاز برای درک صحنه فیلم را معرفی کنید – 5 دقیقه
  6. تمرین انفرادی واژگان در برگه‌های دانش‌آموزان – 3 دقیقه
  7. دادن پاسخ به سؤالات کاربرگ‌ها – 2 دقیقه
  8. تمرین‌های گوش دادن با فیلم (شامل پخش چند باره صحنه‌های فیلم، سپس مرور پاسخ‌ها و تماشای صحنه‌ها برای بار سوم) – 20 دقیقه
  9. تماشای آزاد فیلم (این آیتم معمولاً مورد علاقه تمام شاگردان کلاس است، اما برای اینکار باید از مافوق خود اجازه بگیرید) – 6 دقیقه
  10. کلاس را با پرسیدن سؤالات مرور واژگان به پایان برسانید – 2 دقیقه

مهم است که بتوانید جو کلاس درس را در مواقع غیرمنتظره کنترل کنید. برای سوالات غیرمنتظره‌ای که می‌تواند زمان شما را از بین ببرد آماده باشید.

مرحله 3: فعالیت‌های ESL را برای دستیابی به اهداف طرح درس خود انتخاب کنید

تنوع چاشنی کلاس درس ESL است. افراد با شیوه‌های متفاوتی یاد می‌گیرند پس ضروری است که فعالیت‌هایی متناسب با یادگیرندگان بصری و شنیداری و نیز حرکتی در کلاس درس انجام دهید.

سعی کنید در کلاس از بازی‌های مختلف استفاده کنید. من به بازی در کلاس‌های درس ESL اعتقاد دارم. بازی‌ها به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند آنچه را که آموخته‌اند به شیوه‌ای هیجان‌انگیز آزمایش کنند. اما باید مطمئن شوید همه شرکت می‌کنند. بدون مدیریت صحیح، دانش‌آموزان ضعیف‌تر یا تنبل‌تر در یک گوشه کز کرده و کاری انجام نمی‌دهند. در یک کلاس 45 دقیقه‌ای، یک بازی نباید بیشتر از 12 دقیقه طول بکشد. اما باید هدف خود را از بازی‌ای که می‌خواهید انجام دهید مشخص کنید زیرا تفاوت زیادی بین بازی Charades برای مرور نام حیوانات در مقابل بازی Hangman وجود دارد.

جوانب مثبت و منفی فعالیت‌های فردی در مقابل  فعالیت‌های گروهی را در نظر بگیرید. هیچ درسی بدون کار فردی کامل نمی‌شود. هر کسی برای تمرین مطالب به تنهایی نیاز به زمان دارد. این فعالیت‌ها همچنین به دانش‌آموزان خجالتی کمک می‌کند که بتوانند بی‌سروصدا کار کنند. از طرف دیگر، کار گروهی نیز مفید و ضروری است. دانش‌آموزان می‌توانند با یکدیگر گفتگو کرده و از شاگردان قوی‌تر یاد بگیرند. فعالیت‌های گروهی اغلب سرگرم‌کننده هستند و به همه فرصتی برای استراحت می‌دهند. با این حال، مشکل کار گروهی این است که دانش‌آموزان پیشرفته‌تر تمایل به تسلط بر فعالیت در حال انجام را دارند.

پس بنابراین باید هم فعالیت گروهی و هم فعالیت فردی در کلاس درس انجام گیرد.

فعالیت‌های اخیر ESL را تکرار کنید. می‌توانید فعالیت‌ها را تکرار کنید. هر چند وقت یکبار به میزان محبوبیت فعالیت بستگی دارد. بچه‌های یکی از کلاس‌های من اصرار داشتند که هر هفته با بازی Pictionary واژگان را مرور کنند. برای کلاس‌هایی که هفته‌ای یک بار تشکیل می‌شوند، اگر می‌توانید، بهتر است فعالیت‌ها را یک‌بار در ماه تکرار کنید. در غیر این صورت، دانش‌آموزان شما ممکن است علاقه خود را به فعالیت و بازی‌ایکه انجام می‌دهید از دست بدهند.

توصیه‌های آبکی و گاهاً مخرب وب‌سایت‌های معلم ESL و اتاق‌های گفتگو را نادیده بگیرید. برخی از وب‌سایت‌های ESL عالی وجود دارد. پس مراقب باشید به توصیه‌های چه کسی عمل می‌کنید. برخی از معلمان فقط به دنبال کسب محبوبیت هستند. سعی کنید تنها توصیه معلمانی را که شغل خود را جدی می‌گیرند گوش دهید.

کسانی را که تمایل دارند فضای مهمانی را در کلاس‌های خود حاکم کنند نادیده بگیرید. در عوض روی توصیه‌هایی تمرکز کنید که به شما کمک می‌کند به کلاس‌هایتان نظم بیشتری داده و در عین حال زمانی را برای سرگرمی درنظر بگیرید.

نحوه ایجاد یک طرح درس ESL عالــی

 

مرحله 4: مواد و برگه‌های ESL را ایجاد کنید

درست است که در سراسر اینترنت تعداد زیادی کاربرگ رایگان وجود دارد که مجاز به استفاده از آن‌ها هستید اما زمان بزرگترین دشمن شماست. ابتدا باید بدانید مواد ESL با کیفیت را از کجا پیدا کنید. اگر سایت موردعلاقه‌ خود را هنوز پیدا نکرده‌اید، جستجوی کاربرگ‎ها در اینترنت زمان زیادی از شما خواهد گرفت. اما شما باید پس از آنکه کاربرگ‌های مورد علاقه خود را از اینترنت پیدا کردید، آن‌ها را با سطح کلاس خود تنظیم کنید.

در اینجا چند نکته وجود دارد که می‎توانید با توجه به آن‌ها کارها را سریعتر پیش ببرید:

استفاده مجدد از تمرینات کتاب کار. تمرینات را از یک کتاب درسی کپی کنید، پاسخ‌ها را سفید کنید و به دانش‌آموزان اجازه دهید سوالات را به صورت مروری کامل کنند.

اگر خود مطالب کتاب را آماده می‎کنید، به یاد داشته باشید که در همان ابتدا دو نمونه سوال همراه با پاسخ قرار دهید. دانش‌آموزان سطح پایین همیشه نیاز به یک مدل واضح دارند تا قبل از انجام کار فردی به آن نگاه کنند.

برای هر نکته گرامری، پنج تا هفت سوال را در نظر بگیرید.

سعی کنید در برگه چند تصویر نیز قرار دهید. هیچ کس دوست ندارد به متن خشک و خسته‌کننده نگاه کند.

پازل ها از هر نوع که باشند سرگرم‌کننده هستند و به آرام کردن یک کلاس پرانرژی کمک می‌کنند. جستجوی کلمات یا معماها (مطمئن شوید که خیلی سخت نباشند) همیشه یک چالش به‌حساب می‌آید.

برای کلاس‌های آینده خود به مطالب کلاس‌های فعلی ESL خود نیاز خواهید داشت. به خصوص اگر بیش از یک سال در همان مدرسه بمانید، می‌توانید دوباره از مواد خود استفاده کنید. یک کلاسور خوب بخرید و کپی‌های زیبایی از مواد خود را در آن بچسبانید. می‌توانید کارهای منحصر به فرد خود را در رایانه و همچنین درایو USB نگه دارید.

مرحله 5: کمک‌های بصری Stellar را برای کلاس درس ESL خود ایجاد کنید

شما به کمک‌های بصری نیاز دارید که به کلاس شما عمق و علاقه ببخشد. این ‌می‌‌تواند شامل مواردی چون ارائه پاورپوینت، یک منوی رستوران یا چیزهایی از آشپزخانه شما باشد. چیزهایی از این قبیل درس شما را مطمئناً تقویت خواهد کرد.

تصمیم بگیرید: آیا ارائه پاورپوینت برای این درس ضروری است؟ در کلاس، ارائه پاورپوینت در زمان شما بسیار صرفه‌جویی می‌کنند. آنها می‌توانند پاسخ سوالات را نشان دهند و از دردسر استفاده از تخته سیاه جلوگیری کنند. همچنین می‌توانید از آنها برای نشان دادن تصاویر جالب استفاده کنید. با این حال، سعی کنید استفاده از آنها را به حداقل برسانید. ساخت یک پاورپوینت زیبا از شما زمان زیادی می‌برد و ممکن است پروژکتور شما در آن روز کار نکند. اگر چنین اتفاقی بیفتد شما میخواهید چه کار کنید؟

مزایا و معایب استفاده از فیلم‌ها در کلاس‌های ESL را بسنجید. با دنیای تکنولوژی امروز، ویدیوها یک ضرورت به حساب می‌آیند. آنها به سرعت توجه کلاس را به خود جلب می‌کنند. از طرف دیگر، باید در انتخاب ویدیوهای خود بسیار دقت کنید. حتی فیلم‌های دیزنی زبانی دارند که گاهی برای دانش‌آموزان سطح پایین بسیار دشوار است. موسیقی پس‌زمینه، صحبت‌های چند نفره و شوخی‌هایی که درک آن‌ها مستلزم آشنایی نسبتاً خوبی با فرهنگ زبان مقصد است، همگی تله‌هایی هستند که باید از آنها اجتناب کرد.

شما باید همیشه یک برنامه پشتیبان برای کلاس داشته باشید که در صورتی که ابزارهای فناوری از کار افتاد یا مثلاً نتوانستید فیلمی پیدا کنید، بتوانید آن برنامه دوم را اجرا کنید.

روش‌های خلاقانه‌ای برای افزودن وسایل کمک بصری به کلاس ESL خود بیابید. روزنامه‌ها وسیله جالبی هستند. حتی اگر مقالات خیلی سخت باشند، دانش‌آموزان می‌توانند تاریخ، محل انتشار، قیمت و پیش بینی آب و هوا را پیدا کنند. با آوردن یک موز و یک سیب، واژگان غذایی را در کلاس بررسی کنید. برای دانش‌آموزان پیشرفته‌تر، آبکش، رنده، درب بازکن و سایر وسایل آشپزی همراه داشته باشید.

در منزل به درس خود نگاه کنید و ببینید آیا چیزی در رابطه با درس آنروز در خانه شما وجود دارد یا خیر. به‌یاد داشته باشید که نباید برای کلاس خود پول زیادی را خرج کنید.

مرحله 6: مراحل پایانی برنامه‌ریزی درسی

شما این برنامه‌ریزی را خود انجام داده‌اید. باور کنید به همین خاطر من صمیمانه به شما تبریک می‌گویم. قبل از اینکه وارد کلاس شوید، ابتدا چند کار را انجام دهید:

از سایر معلمان انگلیسی مشاوره بگیرید. مواد ESL خود را به همکاران خود نشان دهید. به‌خصوص اگر در یک کشور خارجی تدریس می‌کنید، توصیه‌های آنها بسیار ارزشمند خواهد بود. آنها دانش‌آموزان شما را بهتر از شما درک می‌کنند و ممکن است نواقصی را به شما تذکر دهند که برای بهبود کارتان بسیار مهم است، مثلاً مشکلات فرهنگی که ممکن است پیش روی شما قرار بگیرد. از توصیه‌های آنها استفاده کنید و مطالبی را که اماده کرده‌اید تغییر دهید.

در مورد نتیجه کلاس اول استرس نداشته باشید. هیچ کس کامل نیست و شما هم نخواهید بود. در روز اول، فقط برای آن روز مطلب تهیه کنید. احتمالاً مجبور خواهید شد تغییراتی را در مطالب روز بعد اعمال کنید. موفق باشید!

 

نحوه ایجاد یک طرح درس ESL عالی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

درصورتی که در آموزش زبان انگلیسی به زبان‌آموزان ESL خود نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید با متخصصان ما تماس بگیرید. آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید :استراتژی‌های تدریس ESL برای کمک به زبان‌آموزان برای رسیدن به سطح بالاتر

 

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید