IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
18 بهمن 1402

ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی

وقتی درباره آموزش گرامر زبان انگلیسی صحبت می‌کنیم باید روی عوامل و فاکتورهای مختلفی تمرکز داشته باشید که یکی از مهم‌ترین آنها ضمایر در زبان انگلیسی هستند. ضمایری که در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند دارای انواع مختلفی هستند که هریک از انواع آنها دارای ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود هستند. ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی یکی از انواع این ضمیرها به شمار می‌آیند که شامل مواردی همچون myself, yourself, herself, himself, itself, ourselves, yourselves, and themselves می‌شوند.

به طور کلی باید دقت داشته باشید که ضمایر تاکیدی به منظور تاکید بر اسم یا ضمیر دیگری در یک جمله به کار می‌روند و به همین علت نیز دارای کاربردهای زیادی در جملات مختلف هستند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید بیشتر با این ضمایر در زبان انگلیسی آشنا شده و نحوه استفاده از آنها را نیز بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این بخش از آموزش زبان انگلیسی را بادقت مطالعه کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این ضمایر صحبت کرده و نکات کلیدی و بسیار مهم را در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی و کاربردهای آنها

ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی یکی از پرکاربردترین ضمایر در این زبان به شمار می‌آیند که از موارد مختلفی تشکیل شده‌اند. از جمله مهم‌ترین ضمایر تاکیدی که باید حتما با آنها آشنا شوید می‌توان به مواردی همچون myself, yourself, herself, himself, itself, ourselves, yourselves, and themselves اشاره کرد که امروزه می‌توانید آنها را در بسیاری از جملات مختلف مشاهده کنید. اصلی‌ترین کاربردی که این ضمایر در جملات انگلیسی دارند می‌توان به تاکید بر اسم‌ها یا ضمایر دیگری که در یک جمله به کار می‌روند اشاره کرد.

برای این‌که به شکل بهتری با کاربردهای مهم این ضمایر در زبان انگلیسی آشنا شوید در ادامه یک مثال بسیار پرکاربرد را به شما ارائه می‌دهیم که نحوه استفاده درست و صحیح از این ضمایر را به شما نشان خواهد داد:

The Queen herself attended the party.

خود ملکه در این مهمانی شرکت کرد.

دقت داشته باشید که در اینجا ملکه اسمی است که مورد تاکید ضمیر تاکیدی herself قرار گرفته است. به چنین اسمی در زبان انگلیسی و گرامر این زبان مقدم ضمیر تاکیدی گفته می‌شود. دقت داشته باشید که اگر در یک جمله مقدم ضمیر تاکیدی وجود داشته باشد حتما باید ضمیر تاکیدی نیز وجود داشته باشد. در ادامه درباره نحوه استفاده درست و استاندارد از این ضمایر نیز صحبت کرده و نکاتی را در این زمینه بیان خواهیم کرد.

ضمایر تاکیدی در انگلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چه تفاوتی بین ضمایر تاکیدی و ضمایر انعکاسی وجود دارد؟

وقتی صحبت از ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی می‌شود معمولا یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای اکثر افراد به وجود می‌آید این است که بین این ضمایر و ضمایر انعکاسی چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟ این دو نوع ضمیر در زبان انگلیسی دارای شباهت‌های زیادی با یکدیگر هستند؛ ولی نباید فراموش کنید که تفاوت‌های مهمی نیز بین این دو وجود دارد که حتما باید با این تفاوت‌ها نیز آشنا شده و اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست بیاورید.

اولین تفاوتی که بین این دو نوع ضمیر وجود دارد این است که ضمایر انعکاسی نشان می‌دهند که عمل فاعل به فاعل منعکس شده است و این در حالی است که ضمایر تاکیدی به‌سادگی بر انجام دهنده عمل فعل تاکید می‌کنند بدون این‌که هیچ رابطه انعکاسی را نشان دهند. برای این‌که به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید در ادامه یک مثال را در اختیار شما قرار داده‌ایم:

Mike cut himself while shaving this morning.

مایک امروز صبح هنگام اصلاح، صورت خود را برید.

دقت داشته باشید که این جمله از ضمایر انعکاسی استفاده کرده است. در این جمله فاعل (مایک) و مفعول (خود) به یک شخص اشاره دارند که همین موضوع نشان می‌دهد در اینجا himself یک ضمیر انعکاسی به شمار می‌آید. حال مثال زیر را در نظر بگیرید:

Mike himself cut the carrots into thin strips.

خود مایک هویج‌ها را به‌صورت نوارهای نازک برش داد.

در خصوص این جمله باید بدانید که از ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی در آن استفاده شده است و himself در اینجا یک ضمیر تاکیدی به شمار می‌آید. دلیل این موضوع نیز این است که ضمیر تاکیدی himself فقط بر فاعل که انجام دهنده کار است یعنی مایک تاکید می‌کند.

تفاوت بسیار مهم دیگری که بین ضمایر انعکاسی و ضمایر تاکیدی وجود دارد این است که یک ضمیر تاکیدی را می‌توان بدون به خطر انداختن معنای جمله حذب کرد و این در حالی است که یک ضمیر بازتابی را نمی‌توان به این شکل حذف کرد. اگر یک ضمیر بازتابی از جمله شما حذف شود جمله به شکلی ناقص در می‌آید و ممکن است معنای خاصی را منتقل نکند. برای مثال جملات زیر را مشاهده کنید تا با این مفهوم بیشتر آشنا شوید:

Mike cut while shaving this morning.

مایک امروز صبح هنگان اصلاح برید.

همانطور که مشاهده می‌کنید با حذف himself از این جمله، جمله معنای خاصی را منتقل نمی‌کند و تقریبا بی‌معنی خواهد بود. حال مثال زیر را در نظر بگیرید:

Mike cut the carrots into thin strips.

مایک هویج‌ها را به‌صورت نوارهای نازک برش داد.

همانطور که شما هم مشاهده می‌کنید بدون ضمیر تاکیدی himself نیز همچنان این جمله معنای خود را به شما منتقل می‌کند و مشکلی برای جمله به وجود نیامده است.

بیشتر بخوانید: یادگیری ضمایر نامعین (Indefinite Pronouns)

بیشتر بخوانید: ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی

چگونه می‌توانیم از ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی نیز ممکن است سوالات زیادی را در ذهن شما به وجود آورده باشد. اگر شما هم به دنبال این هستید تا به شکل بهتری از این ضمایر در جملات انگلیسی استفاده کنید بدون شک در اولین قدم باید با دستورالعمل‌هایی که در این زمینه وجود دارند آشنا شده و بتوانید به بهترین شکل ممکن از این دستورالعمل‌ها استفاده کنید. یک نکته کلیدی و مهم در این زمینه این است که شما می‌توانید از ضمایر تاکیدی بعد از ضمیر یا اسمی که روی آن تاکید شده است استفاده کنید.

در واقع در بیشتر موارد رایج است که ضمیر تاکیدی که شما مورداستفاده قرار می‌دهید دقیقا بعد از مقدم ضمیر تاکیدی مورداستفاده قرار گیرد. نکته مهم دیگری که در این خصوص باید به آن دقت داشته باشید این است که این ضمایر به هیچ وجه به‌عنوان فاعل یا مفعول یک فعل عمل نمی‌کنند. توجه داشتن به همین دو نکته ساده به شما کمک می‌کند تا بتوانید بدون هیچ مشکلی از ضمایر تاکیدی در جملات خود استفاده کنید. برای یادگیری هرچه بهتر استفاده از ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی به مثال‌های زیر دقت داشته باشید:

Sarah called the principal herself.

سارا خودش به مدیر زنگ زد.

در اینجا باید دقت داشته باشید که ضمیر تاکیدی herself تاکید می‌کند که خود سارا این تماس را برقرار کرده است.

Prince William himself attended the ball.

خود شاهزاده ویلیام در این مراسم حضور داشت.

در این مثال نیز باید دقت داشته باشید که شاهزاده ویلیام اسمی است که تاکید روی آن صورت گرفته است. به همین علت نیز ما آن را مقدم ضمیر تاکیدی می‌نامیم و از آن در جمله خود استفاده می‌کنیم.

She will do it herself.

او خودش این کار را خواهد کرد.

در اینجا باید دقت داشته باشید که ضمیر تاکیدی herself تاکید می‌کند که او این کار را انجام خواهد داد. در واقع شخص دیگری این کار را برای او انجام نمی‌دهد بلکه این خودش است که کار را انجام می‌دهد.

The scouts cooked these cakes themselves.

پیشاهنگان خودشان این کیک‌ها را می‌پختند.

در اینجا نیز ضمیر تاکیدی themselves بر این موضوع تاکید می‌کند که پیشاهنگان خودشان کیک را می‌پختند و شخص دیگری مثلا مادرشان این کار را برای آنها انجام نمی‌داد.

I heard the lie myself.

من خودم دروغ را شنیدم.

ضمیر تاکیدی myself که به معنای خودم است تاکید می‌کند که من خودم این دروغ را شنیده‌ام و کس دیگری آن را نشنیده است.

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که باید درباره ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی بدانید و به آن دقت داشته باشید این است که همیشه نیازی نیست که این ضمایر درباره افراد و انسان‌ها باشند و می‌توانند روی چیزهای دیگری نیز تاکید داشته باشند. برای این‌که به شکل بهتری با این مفهوم آشنا شوید مثال زیر را بادقت مطالعه کنید:

The cat opened the door itself.

گربه خودش در را باز کرد.

یکی از سوالات بسیار مهمی که در اینجا دوباره ممکن است برای شما به وجود بیاید این است که چگونه متوجه شویم که it’s در موقعیتی که به کار رفته یک ضمیر تاکیدی است؛ چراکه it’s دارای نقش‌های مختلفی است که هریک از آنها دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند. در پاسخ به این سوال باید گفت که همانطور که در بخش ضمایر انعکاسی بیان کردیم برای این‌که متوجه نقش ضمیر تاکیدی بودن آن شوید بهترین راه این است که it’s را از جمله خود حذف کنید و اگر جمله شما هنوز هم معنادار بود باید بدانید که it’s یک ضمیر تاکیدی بوده است.

مثال‌های زیر را در این زمینه بادقت مشاهده کنید:

SHE will do it.

او آن را انجام خواهد داد.

I  heard the lie.

من دروغ را شنیدم.

THE CAT opened the door.

گربه در را باز کرد.

بیشتر بخوانید: ضمایر مفعولی زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی

ضمیر تاکیدی در انگلیسی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

نکات بسیار مهمی که باید درباره ضمایر تاکیدی بدانید

وقتی قصد استفاده از ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی را دارید باید به نکات متعددی در این زمینه دقت داشته باشید که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به ساده‌ترین شکل ممکن از این ضمایر استفاده کرده و از مزایایی که به شما ارائه می‌دهند بهره‌مند شوید. در خصوص این موضوع باید بدانید ضمایر تاکیدی در واقع با بازگشت به یک موضوع روی آن تاکید ایجاد می‌کنند و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا خواننده روی شخصی که عملی را انجام داده تمرکز بیشتری داشته باشد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که ضمایر تاکیدی باعث می‌شوند تا تمرکز بیشتری روی فاعل جمله قرار داشته باشد و در نتیجه شما از این طریق می‌توانید منظور خود را در شرایط بهتر به شکل مناسب‌تری به دیگران منتقل کنید. در نتیجه یادگیری ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری با دیگران به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کرده و نتایج بهتری را نیز دریافت کنید.

یک نکته بسیار مهم دیگر که باید درباره این ضمایر بدانید این است که در جملاتی که از این ضمایر در آنها استفاده می‌شود فاعل می‌تواند هم اسم و هم ضمیر باشد و چندان تفاوتی بین این دو وجود ندارد. به همین علت است که به ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی ضمایر فشرده نیز گفته می‌شود. در خصوص ضمایر تاکیدی باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که تعداد روی آنها تاثیر مستقیم دارد و این در حالی است که مانند بسیاری از ضمایر دیگر در زبان انگلیسی جنسیت نیز روی آنها تاثیرگذار خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به شما کمک کند تا این ضمایر را تمرین کرده و آنها را ملکه ذهن خود کنید این است که سعی کنید مثال‌هایی که در این زمینه وجود دارند را بررسی کنید. به همین علت نیز در بخش بعدی قصد داریم برخی از رایج‌ترین مثال‌هایی که در این زمینه وجود دارند را به شما ارائه دهیم.

مثال‌های مربوط به ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی

مثال‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا بیاموزید دقیقا به چه شکل باید از ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی استفاده کرده و عملکرد آنها را بررسی کنید:

I myself will complete the project before the deadline.

من خودم پروژه را قبل از موعد مقرر تکمیل خواهم کرد.

The Principal herself will address the students at the assembly.

خود مدیر مدرسه برای دانش‌آموزان در مجمع سخنرانی خواهد کرد.

The cat itself climbed up the tree.

خود گربه از درخت بالا رفت.

You should do it yourself to understand it better.

برای درک بهتر آن باید خودتان این کار را انجام دهید.

They themselves admitted their mistake.

خودشان هم به اشتباهشان اعتراف کردند.

He himself built the entire model.

او خودش کل مدل را ساخت.

We ourselves are responsible for our actions.

ما خود مسئول اعمالمان هستیم.

The dog itself opened the gate.

خود سگ دروازه را باز کرد.

She herself decorated the entire room.

او خودش تمام اتاق را تزئین کرد.

They themselves decided to quit the game.

آنها خودشان تصمیم گرفتند بازی را کنار بگذارند.

The only thing we have to fear is fear itself, but raptors are pretty dang scary.

تنها چیزی که باید از آن بترسیم خود ترس است، اما رپتورها بسیار ترسناک هستند.

Nothing is impossible for the man who doesn’t have to do it himself. (“Weiler’s Law” by American writer AH Weiler)

برای مردی که مجبور نیست خودش این کار را انجام دهد هیچ چیز غیرممکن نیست. (قانون وایلر نویسنده آمریکایی)

You must learn from the mistakes of others. You can’t possibly live long enough to make them all yourself. (American journalist Sam Levenson)

شما باید از اشتباهات دیگران درس بگیرید. شما نمی‌توانید آنقدر زندگی کنید که همه آنها را خودتان بسازید. (روزنامه نگار آمریکایی سام لونسون)

ضمیر تاکیدی در زبان انگلیسی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چرا یادگیری ضمایر تاکیدی از اهمیت زیادی برخوردار است؟

به طور کلی باید دقت داشته باشید که دو دلیل مهم وجود دارد که باعث می‌شود تا یادگیری ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد. در این بخش قصد داریم به بررسی این دو دلیل بپردازیم و توضیحاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. دلیل اول این است که در بسیاری از موارد شما مجبور می‌شوید که روی چیزی تاکید داشته باشید. استفاده از ضمایر تاکیدی بسیار ظریف‌تر از پررنگ‌کردن یک کلمه در جمله یا نوشتن آن با حروف بزرگ است.

زمانی که شما قصد صحبت کردن با دیگران را دارید می‌توانید با استفاده از صدای خود و لحن بیانی که دارید روی کلمات تاکید داشته باشید، بنابراین جایگزینی برای استفاده از ضمایر تاکیدی وجود دارد. با این حال در نوشتار گزینه‌های جایگزین اغلب ناکارآمد یا مبهم هستند. با استفاده از یک ضمیر تاکیدی می‌توان خیلی راحت این تاکید را اعمال کرد.

نکته دومی که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که کلمات myself, yourself, herself, himself, itself, ourselves, yourselves, and themselves نسخه شیک‌تر شدن کلمه‌های me, you, her, him, it, us, you, and them نیستند. زمانی که شما می‌آموزید چگونه از این کلمات استفاده کنید ارتباط گرفتن با دیگران برای شما ساده‌تر خواهد شد و از طرف دیگر شما می‌توانید تاثیرگذاری بیشتری را نیز روی افرادی که با آنها در ارتباط هستید داشته باشید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی پاسخ دهیم.

انواع مختلف ضمایر تاکیدی شامل چه مواردی هستند؟

از جمله انواع مختلف ضمایر تاکیدی که در زبان انگلیسی شما حتما باید با آنها آشنا شده و به‌درستی از آنها استفاده کنید می‌توان به myself, yourself, herself, himself, itself, ourselves, yourselves, and themselves اشاره کرد.

ضمایر تاکیدی چه کاربردی در زبان انگلیسی دارند؟

این ضمایر وقتی مورداستفاده قرار می‌گیرند که شما قصد داشته باشید در یک جمله روی یک کلمه تاکید داشته باشید. در این شرایط تنها کافی است که بعد از آن اسم یا ضمیر از ضمیر تاکیدی استفاده کنید.

سخن پایانی

ضمایر تاکیدی در زبان انگلیسی از جمله محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع ضمایر در زبان انگلیسی به شمار می‌آیند که دارای کاربردهای بسیار زیادی بوده و در موارد متعددی مورداستفاده قرار می‌گیرند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید از این ضمایر استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط موسسه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از مزایایی که به شما ارائه می‌دهیم نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: ضمایر اشاره در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: ضمایر غیرشخصی در زبان انگلیسی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 38 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. sara KAMALI
    1 اسفند 1402
    پاسخ دادن

    شما تی تی سی برای زبان زبان انگلیسی دارین من میخوام این دوره رو بگذرونم و بعد به کودکان تدریس کنم راهنمایی می کنید ؟

    • ایرانمهر
      1 اسفند 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر بله دوره های تربیت مدرس برای زبان انگلیسی هم داریم شما میتوانید فرم ثبت نام دوره تربیت مدرس زبان انگلیسی از سایت را تکمیل نمایید همکاران ما در کوتاه ترین زمان اطلاعات لازم را در زمینه ثبت نام در اختیارتان قرار میدهند .
      https://iranmehrcollege.com/teacher-training-courses/

  2. علی ایتامی
    21 بهمن 1402
    پاسخ دادن

    کسی که بخواهد زبان کره ای یاد بگیره چکار باید انجام بده میشه منو راهنمایی کنید این زبان رو تدریس دارین…؟

    • ایرانمهر
      21 بهمن 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر تمامی شعب زبان های خاص را دارند شما میتوانید جهت آگاهی از نحوه ثبت نام در دوره های آموزشی زبان کره ای به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید