IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ضمایر متقابل در زبان انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
4 بهمن 1402

ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی

ضمیر در هر زبانی یکی از مهم‌ترین عناصری به شمار می‌آید که باید نحوه کارکردن با آن را بیاموزید و بتوانید به درست‌ترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. به طور کلی ضمایر از جمله عناصری در دستور زبان به شمار می‌آیند که می‌توانند جایگزین اسم شده و از این طریق مفهوم اسم را منتقل کنند. ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی یکی از انواع این ضمایر به شمار می‌آیند که دارای کاربردهای زیادی بوده و در موارد متعددی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

این ضمایر در زبان انگلیسی دارای دستورالعمل‌های خاصی برای استفاده هستند که اگر قصد استفاده از آنها را داشته باشید حتما باید این دستورالعمل‌ها را بشناسید و بتوانید به درست‌ترین شکل ممکن از آنها استفاده کنید. به همین علت است که یادگیری نحوه استفاده درست از ضمایر متقابل در آموزش گرامر زبان انگلیسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ما در ادامه این بخش از آموزش زبان انگلیسی قصد داریم کمی بیشتر درباره این ضمایر صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم.

ضمیر متقابل در زبان انگلیسی چیست؟

پیش از هر چیز اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره مفهوم ضمیر متقابل صحبت کرده و نکاتی را درباره خود این دسته از ضمایر به شما ارائه دهیم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی در واقع ضمایری هستند که رابطه متقابل را بیان می‌کنند. به عبارت دیگر ضمایر متقابل به موقعیتی اطلاق می‌شود که شخصی یا چیزی عملی را بر روی دیگران انجام می‌دهد و در مقابل همان عمل را نیز دریافت می‌کند. در چنین شرایطی خیلی راحت می‌توان از ضمیر متقابل استفاده کرد.

برای مثال جمله زیر را در این زمینه در نظر بگیرید:

Andrew and Bill helped each other

اندرو و بیل به یکدیگر کمک کردند.

این جمله به این معنا خواهد بود که اندرو به بیل کمک کرد و در مقابل بیل نیز به اندرو کمک کرد. به‌عنوان یک مثال دیگر جمله زیر را در نظر بگیرید:

The members of the team supported one another

اعضای تیم از یکدیگر حمایت کردند.

این جمله به این معنا خواهد بود که هریک از اعضای تیم از سایر اعضای تیم حمایت کردند. افرادی که این اقدامات را انجام می‌دادند نیز در ازای حمایتی که به عمل آوردند حمایتی را نیز از دیگر اعضای تیم خود دریافت کردند.

پس همانطور که شما هم مشاهده کردید ضمایر متقابل دارای کاربردهای بسیار زیادی در زبان انگلیسی هستند و شما در موارد متعددی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

ضمایر متقابل در انگلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چرا و چه زمانی باید از ضمایر متقابل در زبان انگلیسی استفاده کنیم؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که احتمالا برای شما هم به وجود آمده باشد این است که چرا و چه زمانی باید از ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی استفاده کنیم و استفاده از آنها چه مزایایی را می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از ضمایر متقابل در زبان انگلیسی جلوگیری از تکرار در جمله‌ها است.

همانطور که گفتیم این ضمایر در جمله‌هایی به کار می‌روند که در آنها دو یا چند نفر عمل مشابهی را انجام می‌دهند. حال اگر بخواهید تمام این اعمال را بیان کنید یا مجبور هستید که تمام آنها را به‌صورت تک به تک بیان کنید که باعث طولانی و خسته‌کننده شدن جمله شما می‌شود یا این‌که می‌توانید خیلی راحت برای انجام این کار از ضمایر متقابل استفاده کنید که به شما کمک می‌کند تا بتوانید جمله خود را به شکلی مختصرتر بنویسید.

از طرف دیگر ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی وقتی استفاده می‌شوند که دو یا چند شرکت‌کننده یا فاعل ماندن افراد، گیزها یا گروه‌ها در یک جمله وجود داشته باشند. پس وقتی که فاعل مفرد است معمولا نمی‌توان از ضمایر متقابل برای آنها استفاده کرد و از این نظر محدودیت‌هایی برای شما وجود خواهد داشت. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که فاعل‌هایی که در یک جمله وجود دارند باید درگیر یک رابطه متقابل باشند یا همان عمل یکسان را انجام دهند.

مثال‌هایی که در ادامه برای شما آورده‌ایم به شما کمک می‌کند تا بیاموزید که دقیقا این ضمایر چه کاربردهایی در زبان انگلیسی دارند و در چه موقعیت‌هایی شما می‌توانید از آنها استفاده کرده و از مزایایی که به شما ارائه می‌دهند نهایت بهره را ببرید:

Sarah and I will meet each other tomorrow.

من و سارا فردا همدیگر را ملاقات خواهیم کرد.

این جمله نشان می‌دهد که فردا سارا قرار است با من ملاقات کند و هم هم قرار است با او ملاقات کنم. پس یک اقدام متقابل وجود دارد که هر دو فاعل با یکدیگر آن را انجام می‌دهند و به همین علت نیز ما در این جمله از یک ضمیر متقابل استفاده کرده‌ایم.

Joey and Chandler love one another.

جویی و چندلر عاشق یکدیگر هستند.

We shouldn’t lie to one another.

ما نباید به یکدیگر دروغ بگوییم.

دقت داشته باشید وقتی دو نفر درگیر یک عمل هستند، این جمله یعنی من نباید به شما دروغ بگویم و شما نباید به من دروغ بگویید خواهد بود. اما اگر بیش از دو نفر درگیر باشند به این معنی است که هیچ‌کس در گروه نباید به دیگران دروغ بگوید. پس در زمان استفاده از ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی حتما باید به این نکته کلیدی و بسیار مهم دقت و توجه کافی را داشته باشید.

The kids are hitting each other.

بچه‌ها همدیگر را می‌زنند.

Everyone in the group hated each other.

همه افراد گروه از هم متنفر بودند.

در اینجا فاعل یک ضمیر نامعین است که به همه اعضای گروه و این‌که هر عضو از سایر اعضا متنفر است اشاره می‌کند.

انواع ضمایر متقابل در زبان انگلیسی که باید با آنها آشنا شوید

خبر خوبی که درباره از ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی وجود دارد این است که کلا دو مورد از این ضمایر در زبان انگلیسی وجود دارد که شما باید با آنها آشنا شده و نحوه استفاده از آنها را بیاموزید. این دو ضمیر متقابل شامل موارد زیر می‌شوند:

each other

one another

حال ممکن است این سوال برای شما هم به وجود بیاید که بدانید چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که برخی بر این باور هستند که each other ضمیر متقابلی است که بیشتر حالت غیررسمی داشته و در مکالمات دوستانه بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که ضمیر one another بیشتر در صحبت‌های رسمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برخی دیگر بر این باور هستند که one another نشان‌دهنده عملی بین دو نفر است و این در حالی است که one another نشان‌دهنده عملی یا نتیجه‌ای بین بیش از دو نفر است.

از طرف دیگر گروه سومی از افراد و متخصصان زبان نیز هستند که اعتقاد دارند شما می‌توانید خیلی راحت از این دو ضمیر متقابل به جای یکدیگر استفاده کنید بدون این‌که محدودیتی داشته باشید. از نظر دستور زبان گروه سومی که بیان کردیم تقریبا درست‌ترین حالت را بیان می‌کنند. واقعا مهم نیست که شما از کدام نوع ضمیر متقابل استفاده کنید. هر دو آنها به یک اندازه محبوب هستند و کاربرد دارند. البته این در حالی است که باید بدانید تقریبا 300 سال است که each other محبوبیت بیشتری در مکالمات زبان انگلیسی دارد.

شاید تنها تفاوت واقعی که بین این دو عبارت وجود دارد این باشد که شما نمی‌توانید each other را در یک جمله تفکیک کنید و این در حالی است که شما می‌توانید این کار را به‌سادگی برای one another انجام دهید.

ضمیر متقابل در انگلیسی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

مثال‌های کاربردی استفاده از ضمایر متقابل در زبان انگلیسی

برای این‌که به بهترین شکل ممکن بتوانید از ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی استفاده کنید در این بخش قصد داریم مثال‌های کاربردی را به شما ارائه دهیم که بدون شک می‌تواند مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. از جمله این مثال‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

The two friends greeted each other warmly.

دو دوست به گرمی از یکدیگر احوال‌پرسی کردند.

The couple helped one another prepare dinner.

این زوج به یکدیگر کمک کردند تا شام را تهیه کنند.

The siblings fought with each other over the last piece of cake.

خواهر و برادر بر سر آخرین تکه کیک با یکدیگر دعوا کردند.

ضمایر متقابل را می‌توان در جملاتی استفاده کرد که دو یا چند نفر در حال انجام اعمال متفاوت اما با سود متقابل هستند. برای مثال جملات زیر را مشاهده کنید که این موضوع را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهند:

The two countries agreed to help each other in times of crisis.

دو کشور توافق کردند که در مواقع بحران به یکدیگر کمک کنند.

The business partners shared the profits with one another.

شرکای تجاری سود را با یکدیگر تقسیم کردند.

از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی را می‌توان هم با ضمایر فاعلی و هم با ضمایر مفعولی مورداستفاده قرار داد و از این نظر محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت. برای مثال جملات زیر را در این زمینه مشاهده کنید که این موضوع را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهند:

They introduced themselves to each other.

آنها خود را به یکدیگر معرفی کردند.

She gave him a gift and he gave her one in return.

به او هدیه‌ای داد و او نیز در ازای آن هدیه، هدیه دیگری را داد.

نکته مهم دیگری که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که شما می‌توانید از ضمایر ملکی در کنار ضمایر متقابل نیز استفاده کنید. برای این‌که نحوه استفاده از این ضمایر را بیاموزید مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Their families have known each other for years.

خانواده آنها سال‌هاست همدیگر را می‌شناسند.

The sisters took care of one another’s children.

خواهران از فرزندان یکدیگر مراقبت می‌کردند.

به طور کلی باید دقت داشته باشید که ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی ابزار مفیدی هستند که می‌توانند نشان‌دهنده عمل یا سود متقابل باشند.

فرم ملکی ضمایر متقابل در زبان انگلیسی

نکته بسیار مهمی که باید درباره ضمایر متقابل بدانید این است که شما می‌توانید از آنها در فرم‌های مختلفی استفاده کنید. یکی از رایج‌ترین فرم‌هایی که در این زمینه می‌توانید مورداستفاده قرار دهید ضمیر ملکی است. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که ضمایر متقابل در زبان انگلیسی وقتی که در شکل ملکی مورداستفاده قرار می‌گیرند معمولا به‌صورت مفرد در نظر گرفته می‌شوند و یک s به آخر آنها اضافه می‌شود.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که نه each other و نه one another نمی‌توانند شکل مالکیت جمع را به خود بگیرند؛ چراکه هر دو به افراد درون یک جفت یا یک گروه اشاره دارند. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید و بتوانید به‌درستی از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال رایج و بسیار کاربردی را در اختیار شما قرار داده‌ایم:

We helped to take care of each other’s dogs.

ما در مراقبت از سگ‌های یکدیگر کمک کردیم.

دقت داشته باشید که ما در این‌جا نمی‌توانیم از جمله We helped take care of each others’ dogs’ استفاده کنیم. پس وقتی که قصد استفاده از ضمایر متقابل در حالت ملکی را دارید حتما باید به این نکته دقت داشته باشید.

They often had their meetings in one another’s houses.

آنها اغلب جلسات خود را در خانه‌های یکدیگر برگزار می‌کردند.

در اینجا نیز شما نمی‌توانید از عبارت one anothers’ houses استفاده کنید.

ضمیر متقابل در زبان انگلیسی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

استفاده از ضمایر متقابل به‌عنوان فاعل در جملات زبان انگلیسی

یکی از کاربردهای بسیار مهمی که ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی می‌تواند برای شما داشته باشد این است که شما می‌توانید از آن به‌عنوان فاعل نیز در جملات خود استفاده کرده  و از مزایای آن بهره‌مند شوید. البته باید دقت داشته باشید که این کار به‌صورت مستقیم انجام نمی‌شود. پس ما نمی‌توانیم از each other یا one another به‌عنوان فاعل یک جمله یا بند به‌صورت مستقیم استفاده کنیم. پس جملاتی که در ادامه برای شما آورده‌ایم از نظر گرامری دارای مشکل هستند و شما نمی‌توانید از آنها استفاده کنید:

She and I think each other are smart.

من و او فکر می‌کنیم هردو باهوش هستیم.

Roger and Suzy believe each other are guilty.

راجر و سوزی معتقدند هردو مقصر هستند.

حال ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که اگر بخواهیم این جملات را با ساختار درست بیان کنیم باید چه اقدامی انجام دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بهترین جایگزینی که برای شما وجود دارد این است که از ساختار split reciprocal یا شکاف متقابل استفاده کنید. مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید تا این ساختار را به بهترین شکل ممکن بیاموزید:

She and I each think the other is smart.

من و او هرکدام فکر می‌کنیم دیگری باهوش است.

این جمله بدان معناست که او فکر می‌کند من باهوش هستم و من هم فکر می‌کنم که او باهوش است.

Roger and Suzy each believe the other is guilty.

راجر و سوزی هر کدام معتقد هستند که دیگری مقصر است.

این جمله نیز بدان معناست که راجرز فکر می‌کند سوزی مقصر است و سوزی فکر می‌کند راجر مقصر است.

مقایسه بین ضمایر انعکاسی و ضمایر متقابل در زبان انگلیسی

یکی از اشتباهات رایجی که اکثر افراد در زمان استفاده از ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی مرتکب می‌شوند این است که این ضمایر را با ضمایر انعکاسی در زبان انگلیسی اشتباه می‌گیرند و از آنها به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که ضمایر متقابل و انعکاسی هر دو نشان‌دهنده رابطه بین فاعل و مفعول در جمله هستند. با این حال یک تفاوت و تمایز بسیار مهم بین این دو وجود دارد:

ضمایر انعکاسی نشان می‌دهند که فاعل و مفعول یکی هستند و این در حالی است که ضمایر متقابل به رابطه متقابل بین دو یا چند فاعل و مفعول اشاره دارند که لزوما این رابطه یک رابطه مستقیم نخواهد بود.

برای این‌که به شکل بهتری با این تفاوت و مفهومی که بین این دو نوع ضمیر در زبان انگلیسی وجود دارد آشنا شوید و اطلاعاتی را به دست بیاورید به مثال‌های زیر دقت کنید که به شما در یادگیری هرچه بهتر این تفاوت‌ها کمک شایانی خواهد کرد:

Maria and Melany helped each other.

ماریا و ملانی به هم کمک کردند.

در این جمله از ضمیر متقابل استفاده شده است. این بدان معناست که ماریا به ملانی کمک کرد و ملانی نیز به ماریا کمک کرد.

Maria and Melany helped themselves.

ماریا و ملانی به خودشان کمک کردند.

ضمیر بازتابی در این جمله به کار رفته است. این بدان معناست که ماریا به خودش کمک کرد و ملانی هم به خودش کمک کرد.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی پاسخ دهیم.

ضمیر متقابل در زبان انگلیسی چه کاربردهایی دارد؟

ضمیر متقابل در زبان انگلیسی وقتی به کار می‌رود که شما قصد داشته باشید درباره عملی صحبت کنید که دو شخص درباره یکدیگر انجام می‌دهند. در واقع این ضمیر به این معنی است که شخصی عملی را درباره دیگری انجام داده و دیگری نیز درباره او همین عمل را انجام داده است.

آیا می‌توان از ضمیر متقابل در فرم ملکی نیز استفاده کرد؟

بله، شما می‌توانید این کار را خیلی راحت انجام دهید.

سخن پایانی

ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی از جمله انواع ضمایر بسیار مهم در این زبان به شمار می‌آید. در صورتی که شما هم قصد دارید تا این ضمایر را بیاموزید و از آنها به‌درستی استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز در این زمینه بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: ضمایر نسبی (Relative Pronouns) در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: یادگیری ضمایر نامعین (Indefinite Pronouns)

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 7 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید