IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ضمایر مفعــولی در زبان انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
12 بهمن 1402

ضمایر مفعولی زبان انگلیسی

در آموزش گرامر زبان انگلیسی انواع مختلفی از ضمایر وجود دارند که هریک از این ضمایر دارای کاربردها و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. وقتی که قصد استفاده از این ضمایر را دارید حتما باید انواع مختلف آنها را بشناسید و بدانید که دقیقا به چه شکل باید از هرکدام آنها استفاده کنید. ضمایر مفعولی زبان انگلیسی یکی از پرکاربردترین انواع این ضمایر به شمار می‌آیند که به شما این امکان را می‌دهند تا خیلی راحت بتوانید جملات مختلفی را در زبان انگلیسی بسازید.

ما در این بخش از آموزش زبان انگلیسی قصد داریم کمی بیشتر درباره ضمایر مفعولی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات جامع و کاملی را درباره ضمایر مفعولی به دست بیاورید و نحوه استفاده از آنها را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

ضمایر مفعولی در زبان انگلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

آشنایی کلی با ضمایر مفعولی در زبان انگلیسی

به طور کلی باید دقت داشته باشید که ضمایر کلماتی هستند که می‌توانند جایگزین اسم‌ها شوند و به این ترتیب دیگر ما مجبور نیستید که این‌قدر اسامی مختلف را در جملات خود تکرار کنیم. برای مثال شما می‌توانید به‌جای این‌که در جمله خود چندین بار کلمه Mykhaylo را تکرار کنید خیلی راحت از ضمیر او استفاده کنید. در زبان انگلیسی ضمایر شخصی بسته به جنسیت و تعداد (این‌که در حالت مفرد باشند یا جمع)، افراد یا چیزهایی که در مورد آنها صحبت می‌کنید و در نهایت نقش ضمیر در جمله (فاعل، مفعول و …) اشکال مختلفی دارد.

به طور کلی تفاوت عمده‌ای که بین ضمایر مفعولی و ضمایر فاعلی در زبان انگلیسی وجود دارد این است که ضمایر فاعلی برای شخص یا چیزی مورداستفاده قرار می‌گیرند که نقش فاعل را در یک جمله زبان انگلیسی دارد و این در حالی است که ضمایر مفعولی زبان انگلیسی برای افراد یا چیزهایی در جمله به کار می‌روند که نقش مفعول را در جمله دارند و در واقع فعل روی آنها عمل می‌کند.

پس اگر بخواهیم تعریف دقیقی از این ضمایر را به شما ارائه دهیم می‌توان گفت که این ضمایر، ضمایری هستند که جایگزین اسم‌هایی می‌شوند که در جمله موقعیت مفعول را به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه چند مثال بسیار کاربردی را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا به‌خوبی بتوانید با این ضمایر آشنا شده و کاربرد آنها را بشناسید:

I asked Lucy about object pronouns. I asked her about them.

از لوسی در مورد ضمایر مفعولی پرسیدم. از او در مورد آنها پرسیدم.

The teacher read a new book over the weekend. The teacher read it over the weekend.

معلم در آخر هفته یک کتاب جدید خواند. معلم آن را در آخر هفته خواند.

I usually give Junior ice cream after dinner. I usually give him ice cream.

من معمولا بعد از شام به جونیور بستنی می‌دهم. من معمولا به او بستنی می‌دهم.

جدول زیر را مشاهده کنید تا بتوانید به شکل بهتری با ضمایر مفعولی در زبان انگلیسی آشنا شوید و اطلاعات کلی را درباره نحوه استفاده از آنها به دست بیاورید:

SUBJECT PRONOUN OBJECT PRONOUN
I me
you you
he him
she her
it it
we us
you you
they them

نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که شما هم ممکن است با مطالعه مواردی که بیان کردیم متوجه شده باشید که برخی از ضمایر مفعولی زبان انگلیسی با ضمایر فاعلی که در این زبان به کار می‌روند تقریبا یکسان به نظر می‌رسند. در خصوص این موضوع باید بدانید که اکثر ضمایر انگلیسی برای فاعل و مفعول دارای اشکال مختلفی هستند؛ ولی در چند مورد شکل آنها تغییری نخواهد داشت.

تاثیر یادگیری گرامر زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید : ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: ضمایر اشاره در زبان انگلیسی

چه زمانی باید از ضمایر مفعولی در زبان انگلیسی استفاده کنیم؟

یکی از سوالات بسیار مهم و رایجی که ممکن است برای شما هم به وجود آمده باشد این است که چه زمانی باید از ضمایر مفعولی زبان انگلیسی استفاده کنیم؟ اگر شما هم این سوال را در ذهن دارید باید بدانید که دو مورد کلی وجود دارد که شما در آنها نیازمند استفاده از یک ضمیر مفعولی خواهید بود. البته نباید فراموش کنید که هریک از این دو مورد دارای موقعیت‌های بسیار متنوعی هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

وقتی که ضمیر بعد از فعل می‌آید

در چنین حالتی باید دقت داشته باشید که ضمیر مفعولی عمل فعل را دریافت خواهد کرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که در چنین حالتی فعل در حال انجام شدن روی ضمیر مفعولی خواهد بود. در زبان انگلیسی مفعول همیشه بعد از فعل می‌آید، به همین علت است که اگر ضمیر بعد از فعل بیاید شما باید بدانید که حتما باید از شکل مفعولی آن استفاده کنید. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا این مورد از کاربردهای ضمیر مفعولی را در زبان انگلیسی بیاموزید:

We gave them to the dog (verb “give”), Please send me your flight information (verb “send”), I put her in the stroller (verb “put”).

ما آنها را به سگ دادیم. لطفا اطلاعات پرواز خود را برای من ارسال کنید. او را در کالسکه گذاشتم.

وقتی ضمیر بعد از حرف اضافه می‌آید

ضمایر مفعولی زبان انگلیسی گاهی اوقات ممکن است بخشی از عبارت یا حرف اضافه باشند که اطلاعات خاص‌تری را درباره فعل به ما می‌رسانند. در چنین حالتی باید دقت داشته باشید که فرم‌های مفعولی همیشه بعد از حرف اضافه مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. برای این‌که به شکل بهتری با این ساختار آشنا شوید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم:

We’ll sit near him (preposition “near”), Now let’s learn about you (preposition “about”), This whole pizza is for us (preposition “for”).

نزدیک او می‌نشینیم. حالا بیایید در مورد شما یاد بگیریم. کل این پیتزا برای ماست.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که این دو حالت برای استفاده از ضمایر مفعولی در زبان انگلیسی (بعد از فعل و بعد از حروف اضافه) به این معنی است که احتمالا با ضمایر مفعولی بیشتری نسبت به ضمایر فاعلی مواجه خواهید شد که در ادامه درباره این موضوع نیز صحبت خواهیم کرد.

ضمایر مفعولی در انگلیسی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

آشنایی با ضمیر مفعولی شما در دوم شخص مفرد و جمع

ضمیر مفعولی You در زبان انگلیسی یکی از انواع ضمایر مفعولی زبان انگلیسی به شمار می‌آید که برای دوم شخص مفرد و جمع مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که در زبان انگلیسی این یک ضمیر مفعولی ثابت است که هم برای دوم شخص مفرد و هم برای دوم شخص جمع به کار می‌رود و تفاوتی در این دو وجود ندارد. پس فرقی ندارد که گوینده یک شخص را مخاطب قرار داده باشد یا چند نفر را مخاطب قرار داده باشد.

این بدان معناست که You به‌عنوان ضمیر مفعولی در همه موقعیت‌هایی که گوینده مستقیما کسی را مورد خطاب قرار می‌دهد قابل استفاده خواهد بود. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Hey! I’m talking to you!

سلام! من با تو صحبت می‌کنم.

You عمومی یا غیرشخصی

علاوه بر این‌که شما می‌توانید از you به‌عنوان ضمیر مفعولی دوم شخص استفاده می‌کنید می‌توانید از آن به‌عنوان ضمیر غیرشخصی نیز در زبان انگلیسی استفاده کرده و از مزایایی که به شما ارائه می‌دهد نهایت بهره را ببرید. در این مورد لزوما شخص خاصی را مورد خطاب قرار نخواهید داد؛ بلکه یک قانون یا وضعیت کلی را بیان کرده و به آن اشاره می‌کنید. برای این‌که به شکل بهتری با این ساختار برای استفاده از you آشنا شوید مثال زیر را بادقت مشاهده کنید:

When you heat water to 100 degrees Celsius, it boils.

وقتی آب را تا دمای 100 درجه سانتی گراد گرم کنید به جوش می‌آید.

دقت داشته باشید که در این مثال you به شخص خاصی اشاره نمی‌کند.

ضمایر سوم شخص مفرد و کاربردهای آنها

وقتی که صحبت از ضمایر مفعولی زبان انگلیسی می‌شود باید بدانید که ضمایر سوم شخص مفرد نیز کاربردهای بسیار خاص و منحصربه‌فردی را در زبان انگلیسی دارند و به همین علت نیز آشنایی با نحوه عملکرد آنها از اهمیت بسیار زیادی برای شما برخوردار خواهد بود. به طور کلی ضمایر مفعولی زبان انگلیسی در سوم شخص مفرد به سه شکل مورداستفاده قرار می‌گیرند که این سه شکل عبارت‌اند از ‘him,’ ‘her,’ and ‘it.’

ضمایر مفعولی در زبـــان انگلیسی

این مورد یکی از معدود مواردی است که جنسیت در گرامر زبان انگلیسی از اهمیت زیادی برخوردار است و شما هم باید دقت و توجه ویژه‌ای را به این موضوع داشته باشید. در زبان انگلیسی جنسیت دستوری یک اسم معمولا با جنسیت طبیعی آن یکسان است. این موضوع بدان معناست که مرد از نظر دستور زبان انگلیسی مذکر و زن مونث شناخته می‌شود. با این حال چند استثنا نیز در این زمینه وجود دارد که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد:

ضمیر مفعولی سوم شخص Her

Her عموما برای اشاره به دختر یا زن مورداستفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این شما می‌توانید برای اشاره به ماشین یا کشتی نیز از Her استفاده کنید. از طرف دیگر برای حیوانات اگر جنسیت آنها مشخص باشد شما می‌توانید از Her استفاده کنید. این موضوع وقتی که می‌خواهید بر جنسیت حیوان تاکید داشته باشید از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

This is my ship, I won’t let them take her.

این کشتی من است، نمی‌گذارم او را ببرند.

در این جمله her به یک کشتی اشاره دارد.

My country is my pride and I love her.

کشور من افتخار من است و من او را دوست دارم.

Mia is my cat. You can pet her if you like.

میا گربه من است. اگر دوست دارید می‌توانید او را نوازش کنید.

ضمیر سوم شخص It

It در واقع یک شکل خنثی برای استفاده از ضمایر مفعولی زبان انگلیسی به شمار می‌آید که شما می‌توانید از آن برای اشاره به آب و هوا، دما، زمان، اشیا بی‌جان، کودکان یا حتی حیواناتی که جنسیت آنها مشخص نیست استفاده کرده و از مزایای این ضمیر سوم شخص نهایت بهره را ببرید.

ضمیر سوم شخص Him

Him برای اشاره به پسر یا مرد مورداستفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دارد. با این حال می‌توان از آن برای اشاره به خدا نیز استفاده کرد. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که Him برای حیوانات نیز قوانین مشابهی مانند her دارد. برای این‌که به شکل بهتری با کاربردهای این مورد از ضمایر مفعولی زبان انگلیسی آشنا شوید به نمونه‌های زیر دقت و توجه داشته باشید:

I couldn’t keep up with him.

من نتوانستم با او همراه شوم.

My cat is really lovely. I can’t imagine anything happening to him.

گربه من واقعا دوست داشتنی است. نمی‌توانم تصور کنم اتفاقی برای او بیفتد.

ضمیر سوم شخص جمع them

به طور کلی باید دقت داشته باشید که شما از این مورد از ضمایر مفعولی زبان انگلیسی به دو شکل می‌توانید استفاده کنید. شکل اول استفاده از آن به‌عنوان یک ضمیر غیرشخصی است.

ضمیر غیرشخصی them ضمیری است که می‌توان به طور کلی به گروهی از افراد اشاره کند بدون این‌که جنسیت یا تعداد آنها مشخص شده باشد. استفاده از them به‌عنوان یک ضمیر عمومی و غیرشخصی به زبانی فراگیرتر و بی‌طرف‌تر از جنسیت اشاره دارد و همچنین نیاز به تعیین تعداد دقیق افراد مورد اشاره نخواهد داشت و تا جای ممکن از این موضوع اجتناب می‌کند. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

This will help them expand their resources.

این به آنها کمک می‌کند تا منابع خود را گسترش دهند.

از طرف دیگر شما می‌توانید از them برای مقاماتی مانند پلیس، دولت و … استفاده کنید. برای مثال جمله زیر را در نظر بگیرید:

She called the police and asked them to help her.

او با پلیس تماس گرفت و از آنها خواست تا به او کمک کنند.

از طرف دیگر باید به این نکته بسیار مهم دقت داشته باشید که شما می‌توانید از them برای اجتناب از جنسیت نیز استفاده کنید. در زبان انگلیسی این نوع them ضمیری است که برای اشاره به یک فرد که جنسیت او ناشناخته است نیز استفاده می‌شود. همچنین این ضمیر می‌تواند به‌عنوان جایگزینی خنثی از نظر جنسیتی برای ضمایر عمومی him و her نیز شناخته شود. برای این‌که به شکل بهتری این مورد از کاربردهای ضمایر مفعولی زبان انگلیسی را بیاموزید در ادامه یک مثال بسیار کاربردی برای شما آورده‌ایم:

Sara is a good student, I know them.

سارا دانش‌آموز خوبی است. من او را می‌شناسم.

نکاتی مهم برای تمرین ضمایر مفعولی در زبان انگلیسی

برای یادگیری ضمایر مفعولی زبان انگلیسی شما باید به‌خوبی این ضمایر را تمرین کرده و از آنها در جملات مختلف استفاده کنید. برای این‌که بتوانید فرایند تمرین خود را بهینه‌سازی کنید باید به چند نکته کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید که در ادامه درباره این نکات صحبت خواهیم کرد:

  • سعی کنید در اولین قدم ضمایر مفعولی را حفظ کنید. از آنجایی که تنها چند شکل خاص از این ضمایر وجود دارد حفظ کردن آنها می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. شما می‌توانید با استفاده از فلش کارت‌های موجود در این زمینه خیلی راحت آنها را حفظ کنید.
  • خواندن متون مختلف را در برنامه خود قرار دهید: یکی از راه‌های بسیار خوبی که برای یادگیری ضمایر مفعولی زبان انگلیسی وجود دارد این است که سعی کنید به‌صورت روزانه متون مختلفی را به زبان انگلیسی مطالعه کنید. خواندن کتاب‌ها، مقالات و حتی پست‌های شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا بیشتر در معرض زبان طبیعی انگلیسی قرار گرفته و در نتیجه ضمایر مفعولی بیشتری را در جملات مختلف پیدا کنید. از طرف دیگر سعی کنید هر ضمیر مفعولی که در متون پیدا می‌کنید را روی یک کاغذ یادداشت کنید.
  • اجتماعی شدن یکی از بهترین تمریناتی است که برای یادگیری ضمایر مفعولی وجود دارد. وقتی که با دیگران به زبان انگلیسی ارتباط برقرار می‌کنید می‌توانید خیلی راحت با ضمایر مفعولی بیشتر آشنا شده و اطلاعات کاملی را درباره این موضوع به دست بیاورید. سعی کنید هر ضمیر مفعولی که پیدا می‌کنید را بررسی کرده و مطمئن شوید که دقیقا به چه اسمی اشاره دارد.
  • بازنویسی جملات نیز آخرین راهکار تمرینی برای یادگیری ضمایر مفعولی زبان انگلیسی به شمار می‌آید. وقتی که شما این ضمایر را بازنویسی می‌کنید در واقع ابعادی از آنها را می‌آموزید که قبلا به آنها توجه نکرده بودید. به این ترتیب می‌توانید مهارت خود را در تشخیص و استفاده از این ضمایر ارتقا داده و در نتیجه بتوانید به شکل بهتری از آنها استفاده کنید.

ضمایر مفعولی در زبان انگـــلیسی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ضمایر مفعولی زبان انگلیسی پاسخ دهیم.

ضمیر مفعولی در زبان انگلیسی چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟

ضمیر مفعولی یکی از انواع ضمایر در زبان انگلیسی به شمار می‌آید که می‌توان آن را جایگزین اسمی کرد که در جمله نقش مفعول را ایفا می‌کند.

یادگیری ضمیر مفعولی در زبان انگلیسی ساده و راحت است؟

بله اگر بتوانید دستورالعمل‌هایی که برای استفاده از ضمیر مفعولی در زبان انگلیسی وجود دارد را بیاموزید و به‌درستی از آنها استفاده کنید می‌توانید خیلی راحت این ضمایر را در جملات خود به کار برده و از مزایای آنها بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

ضمایر مفعولی زبان انگلیسی یکی از انواع ضمایر در این زبان به شمار می‌آیند که دارای مزایا و کاربردهای بسیار زیادی هستند. وقتی که صحبت از این ضمایر می‌شود باید دقت داشته باشید که شما می‌توانید خیلی ساده و راحت آنها را به جای مفعول در جملات خود به کار ببرید. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست بیاورید و بتوانید به شکل بهتری از این ضمایر استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط موسسه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید :ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: ضمایر نسبی (Relative Pronouns) در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: یادگیری ضمایر نامعین (Indefinite Pronouns)

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 40 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. مهسا سلامیان
    24 بهمن 1402
    پاسخ دادن

    سلام و درود بر شما کلاس زبان ژاپنی دارین من خیلی دوست دارم یاد بگیرم

    • ایرانمهر
      24 بهمن 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله تمامی شعب زبان های خاص را دارند شما میتوانید جهت آگاهی از نحوه ثبت نام و میزان شهریه به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

  2. بنازادگان
    14 بهمن 1402
    پاسخ دادن

    سلام کلاسهای انگلیسی برای کودکان هم دارین ؟و اگه کسی بخواد ثبت نام کنه مراحلش چطوریه ؟

    • ایرانمهر
      14 بهمن 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله برای کودکان هم کلاس داریم جهت آگاهی از نحوه ثبت نام در دوره های آموزشی زبان انگلیسی برای کودکان به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید