IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ضمایر پرشسی در زبان انگلــــیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
9 بهمن 1402

ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی

برای یادگیری هر زبانی آموختن نحوه سوال پرسیدن از دیگران از اهمیت زیادی برخوردار است که شما حتما باید آن را بیاموزید. این موضوع در خصوص یادگیری زبان انگلیسی نیز صدق می‌کند. ضمایر در زبان انگلیسی نقشی کلیدی و بسیار مهم را در سوال پرسیدن ایفا می‌کنند. امروزه ضمایر در این زبان دارای انواع مختلفی هستند که یکی از پرکاربردترین آنها که برای سوال پرسیدن مورداستفاده قرار می‌گیرد ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی هستند. این ضمایر به شما کمک می‌کنند تا خیلی راحت بتوانید از دیگران سوال بپرسید.

البته باید دقت داشته باشید که استفاده از این ضمایر دارای دستورالعمل‌های مخصوص به خود است که ما در آموزش گرامر زبان انگلیسی قصد داریم کمی بیشتر درباره این دستورالعمل‌ها صحبت کرده و نکات کلیدی و بسیار مهمی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات بیشتری را درباره این ضمایر در زبان انگلیسی به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این بخش از آموزش زبان انگلیسی را بادقت مطالعه کنید.

ضمیر پرسشی در زبان انگلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

ضمیر پرسشی چیست؟

پیش از هر چیز اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره خود مفهوم ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی صحبت کرده و نکات کلی را درباره این ضمایر بیان کنیم. به طور کلی یک ضمیر پرسشی ضمیری است که برای سوال پرسیدن استفاده می‌شود. برای مثال کلمه who را در نظر بگیرید که یک ضمیر پرسشی به شمار می‌آید. وقتی شما از جمله who are you به معنای تو چه کسی هستی؟ استفاده می‌کنید مانند بسیاری از ضمایر دیگر باید دقت داشته باشید که این ضمیر جایگزین یک اسم شده است.

اگر بخواهیم تعریف دقیق‌تری از این ضمایر را به شما ارائه دهیم می‌توان گفت که آنها معمولا جایگزین هر کسی می‌شوند که پاسخ سوال شما باشند. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را درک کنید در ادامه چند مثال بسیار کاربردی را برای شما آورده‌ایم که به شما در این زمینه کمک می‌کنند:

What is a pineapple? A pineapple is a fruit.

آناناس چیست؟ آناناس یک میوه است.

Who built this shed? Carl built this shed.

چه کسی این سوله را ساخته است؟ کارل این سوله را ساخته است.

معمولا ضمیر سوالی اولین کلمه‌ای است که در یک جمله پرسشی می‌آید و البته نباید فراموش کنید که چنین جمله‌ای همیشه به علامت سوال ختم می‌شود. جمله‌ای که از ضمایر سوالی برای پرسیدن سوال غیرمستقیم استفاده می‌کند ممکن است علامت سوال نداشته باشد. برای مثال جملات زیر را در نظر بگیرید که به این شکل ساخته شده‌اند:

I wonder who will come tomorrow.

تعجب می‌کنم که فردا چه کسی می‌آید.

She asked us what we wanted for lunch.

او از ما پرسید که برای ناهار چه می‌خواهیم.

ساختار جملات سوالی در زبان انگلیسی

آشنایی با انواع ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی

یکی از نکات مهمی که باید درباره ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی بدانید و به آن دقت داشته باشید این است که چنین ضمایری دارای انواع مختلفی هستند. انواع مختلف ضمایر پرسشی دارای کاربردهای مختلفی هستند که شما حتما باید با این کاربردها نیز آشنا شوید. از جمله رایج‌ترین انواع ضمایری که برای سوال پرسیدن در زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         Who: این ضمیر پرسشی به ما کمک می‌کند تا در مورد افراد سوال بپرسیم. برای مثال سوالاتی مانند این کیست؟ یا تو کی هستی؟ به این ترتیب می‌توانید درباره افراد دیگر سوالاتی بپرسید.

–         What: به معنای چه یا چه چیزی خواهد بود. این ضمیر پرسشی معمولا وقتی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید سوالاتی درباره چیزهای مختلف بپرسید. برای مثال جملاتی مانند What is that? به معنای آن چیست؟ یا “What did you do? به معنای چه کاری انجام دادی؟ از این ضمیر پرسشی استفاده کرده‌اند.

–         Which: یکی دیگر از ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی به شمار می‌آید که برای سوال پرسیدن در مورد انتخاب‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای این‌که به شکل بهتری کاربردهای آن را بیاموزید دو مثال را در نظر بگیرید: Which one do you want? به معنای کدام یکی را می‌خواهی؟ و Which color do you like? به معنای کدام رنگ را دوست داری؟

–         Whose: آخرین مورد از ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی که حتما باید آن را بیاموزید و از آن استفاده کنید ضمیر whose است. این ضمیر پرسشی برای سوال پرسیدن درباره مالکیت یک چیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای مثال دو جمله را در نظر بگیرید: Whose car is this? به معنای این ماشین برای کیست؟ یا Whose phone is ringing? به معنای تلفن چه کسی زنگ می‌زند؟

در ادامه قصد داریم چند مثال کاربردی را درباره استفاده از ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی در اختیار شما قرار دهیم که مطالعه این مثال‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی ساده و راحت از این ضمایر در جملات پرسشی خود استفاده کنید. پس با ما در ادامه این بخش همراه باشید:

Who called you?

چه کسی به تو زنگ زد؟

Who is coming to the party?

چه کسی به مهمانی می‌آید؟

What did you say?

چه چیزی گفتی؟

What do you want for dinner?

برای شام چه می‌خواهی؟

Which car did you buy?

چه ماشینی خریدی؟

Which shirt do you like better?

کدام پیراهن را بیشتر دوست داری؟

Whose computer is this?

این کامپیوتر چه کسی است؟

Whose book did you read?

کتاب چه کسی را خواندی؟

لیست کامل ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی

در بخش قبلی درباره چهار نوع اصلی ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی صحبت کرده و اطلاعاتی را درباره هریک از آنها در اختیار شما قرار دادیم. علاوه بر این مثال‌هایی را نیز درباره هریک از انواع این ضمایر ارائه کردیم که به یادگیری هرچه بهتر آنها کمک می‌کرد. حال باید بدانید که چندین نوع ضمیر پرسشی دیگر نیز در زبان انگلیسی وجود دارند که باید از آنها آگاه باشید و بتوانید از آنها در جملات خود استفاده کنید. از جمله این ضمایر پرسشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         Why: این ضمیر پرسشی به ما کمک می‌کند تا در مورد دلیل یک موضوع سوال بپرسیم. برای مثال دو جمله را در نظر بگیرید: Why did you do that? به معنای چرا این کار را انجام دادی؟ یا Why did you leave? به معنای چرا رفتی؟

–         Where: این ضمیر پرسشی به معنای کجا است؟ شما می‌توانید از این ضمیر پرسشی برای سوال پرسیدن درباره مکان‌ها استفاده کنید. برای مثال دو جمله را در نظر بگیرید: Where did you go? به معنای کجا رفتی؟ یا Where are you going? به معنای کجا میری؟

–         When: این ضمیر پرسشی به معنای چه زمانی است؟ این ضمیر به ما کمک می‌کند تا درباره زمان از افراد دیگر سوال بپرسیم. برای مثال دو جمله را در نظر بگیرید: When did you arrive? به معنای چه زمانی وارد شدی یا چه زمانی رسیدی؟ یا When will you be back? به معنای چه زمانی بر‌می‌گردی؟

–         How: این ضمیر نیز آخرین مورد از ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی به شمار می‌آید که در این مطلب باید با آن آشنا شوید. این سوال به معنای چگونه است. در واقع این ضمیر پرسشی به شما کمک می‌کند تا بتوانید در مورد روش‌های انجام کارهای مختلف سوال بپرسید. برای مثال دو جمله را در نظر بگیرید: How did you do that? به معنای چگونه این کار را انجام دادی؟ یا How will you get there? به معنای چگونه به آنجا خواهی رسید؟

ضمایر پرسشی در زبان انگـــلیسی

نحوه استفاده از ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی

حال که با انواع مختلف ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی آشنا شده و اطلاعات کلی را درباره هریک از آنها به دست آوردید زمان آن است که اطلاعاتی را درباره نحوه استفاده از این ضمایر نیز به دست بیاورید. در اینجا چند سوال بسیار پرکاربرد و رایج را برای شما آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توانید از این ضمایر استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید:

Who is the chairman of the board?

رئیس هیئت مدیره کیست؟

What do you want for dinner?

برای شام چه می‌خواهی؟

Which book did you read?

کدام کتاب را خواندی؟

Whose phone is ringing?

تلفن چه کسی زنگ می‌خورد؟

Why did you do that?

چرا این کار را انجام دادی؟

Where were you last night?

دیشب کجا بودی؟

When will the meeting start?

جلسه چه زمانی شروع می‌شود؟

How did you find out about this?

چگونه از این موضوع مطلع شدی؟

Who are you talking to?

با چه کسی حرف می‌زنی؟

What time does the movie start?

فیلم ساعت چند شروع می‌شود؟

ضمیر پرسشی چیست ؟

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید : ضمایر متقابل (Reciprocal pronouns) در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: ضمایر اشاره در زبان انگلیسی

سوال پرسیدن با استفاده از ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم شما می‌توانید از ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی برای پرسیدن سوال از دیگران استفاده کنید. نکته بسیار مهمی که در زمان سوال پرسیدن باید به آن دقت داشته باشید این است که از ضمایر پرسشی درست و مناسبی استفاده کنید. برای مثال اگر در مورد شخصی سوال می‌پرسیدن بهتر است به‌جای این‌که از ضمیر پرسشی what استفاده کنید ضمیر who را مورد استفاده قرار دهید.

به همین ترتیب اگر قصد دارید در مورد چیزی سوال بپرسید بهتر است به‌جای استفاده از ضمیر who از ضمیر پرسشی what برای این کار استفاده کنید. به این ترتیب شما می‌توانید سوالاتی را بپرسید که دارای ساختار درست و مناسبی هستند و همین موضوع نیز به شما کمک می‌کند تا بتوانید نتیجه بهتری را از سوالات خود دریافت کنید.

سوالات غیرمستقیم

نکته بسیار جالبی که درباره استفاده از ضمایر پرسشی وجود دارد این است که شما می‌توانید در سوالات غیرمستقیم نیز خیلی راحت از این ضمایر استفاده کنید بدون این‌که محدودیتی برای شما وجود داشته باشد. در یک سوال غیرمستقیم ضمیر سوالی معمولا با فعل‌هایی مانند do، did یا will همراه می‌شود که باید حتما به این موضوع دقت و توجه کافی را داشته باشید. برای مثال جملات زیر را در نظر بگیرید:

Can you tell me who you are?

می‌توانید به من بگویید که شما چه کسی هستید؟

Do you know what he said?

آیا می‌دانید که او چه گفت؟

در زمان استفاده از ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی باید به یک نکته کلیدی و بسیار مهم دیگر نیز دقت داشته باشید و آن این است که از فعل درست و مناسب برای این کار استفاده کنید. برای مثال اگر در مورد زمان حال سوال می‌پرسید باید به‌جای فعل did از فعل کمکی do استفاده کنید. به همین ترتیب اگر سوالی که قصد پرسیدن آن را دارید مربوط به زمان گذشته است باید به‌جای فعل do از did استفاده کنید تا جمله شما معنای درستی داشته باشد.

حالت امری در زمان استفاده از ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهمی که ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی می‌توانند برای شما به همراه داشته باشند وقتی است که شما قصد دارید از آنها در حالت امری استفاده کنید. در حالت امری باید به یک نکته کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید و آن این است که معمولا بعد از ضمیر سوالی فعل می‌آید. برای مثال جملات زیر را در نظر بگیرید:

Tell me who you are!

به من بگو تو کی هستی؟

Explain what happened!

توضیح بده چه اتفاقی افتاده است؟

از طرف دیگر شما باید به این نکته نیز دقت داشته باشید که اگر در مورد زمان حال سوال می‌پرسید باید به‌جای استفاده از told از tell استفاده کنید. به همین ترتیب اگر در مورد گذشته از شخصی سوال می‌پرسید باید به‌جای tell از told استفاده کنید. با دقت داشتن به این نکته خیلی ساده می‌توانید ضمایر پرسشی را در حالت امری نیز مورداستفاده قرار دهید بدون این‌که هیچ‌گونه محدودیتی برای شما به وجود بیاید.

درخواست‌های مودبانه با استفاده از ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی

در خصوص کاربردهای مهم ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی باید به یک موضوع کلیدی و بسیار مهم دیگر نیز دقت داشته باشید و آن این است که شما می‌توانید از این ضمایر برای درخواست‌های مودبانه خود نیز استفاده کرده و از مزایای آنها نهایت بهره را ببرید. در یک درخواست مودبانه معمولا ضمیر سوالی با فعل please یا would همراه می‌شود که حتما باید به این نکته دقت داشته باشید. برای مثال شما می‌توانید جملات زیر را در این زمینه در نظر بگیرید:

Could you please tell me who you are?

میشه لطفا به من بگید چه کسی هستید؟

Would you explain what happened?

امکانش هست توضیح دهید چه اتفاقی افتاده است؟

در این حالت نیز باید به زمانی که سوال را می‌پرسید دقت داشته باشید. اگر در مورد زمان حال از شخص مقابل خود سوال می‌پرسید باید به‌جای کلمه would you از کلمه could you please استفاده کنید و به همین ترتیب اگر در مورد گذشته سوال می‌پرسید باید به‌جای could you please از would you استفاده کنید تا جمله شما معنای درستی را منتقل کند.

مقایسه بین what و which

وقتی که صحبت از ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی می‌شود یکی از سوالات رایجی که معمولا اکثر افراد و زبان‌آموزان تازه‌کار می‌پرسند این است که what و which چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و در موقعیت‌های مختلف بهتر است که از کدام‌یک از آنها استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شاید هر دو این عبارات و ضمایر پرسشی گاهی اوقات به‌جای یکدیگر مورداستفاده قرار گیرند و معنای نزدیک به هم داشته باشند؛ ولی نباید فراموش کنید که از نظر معنی تفاوت‌های جزئی و مهمی بین این دو ضمیر وجود دارد.

What در سوالاتی مورداستفاده قرار می‌گیرد که ممکن است طیف وسیعی از پاسخ‌ها را داشته باشند. این در حالی است که Which معمولا زمانی استفاده می‌شود که کسی که به شما پاسخ می‌دهد تنها چند پاسخ ممکن را دارد و باید از بین آنها انتخاب کند. حال ممکن است این گزینه‌ها برای انتخاب کردن به صراحت فهرست و لیست شده باشند و چه به طور ضمنی و توسط ماهیت سوال به پاسخ‌دهنده ارائه شوند. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید در ادامه چند مثال کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار داده‌ایم:

What is your favorite food?

غذای مورد علاقه شما چیست؟

Which is better, The Hobbit or The Lord of the Rings?

هابیت یا ارباب حلقه‌ها؟ کدام‌یک بهتر است؟

It’s difficult to say what will happen next.

گفتن این‌که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد دشوار است.

Which of the following statements is true?

کدام‌یک از عبارات زیر صحیح است؟

ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی پاسخ دهیم.

ضمایر پرسشی چه کاربردی در زبان انگلیسی دارند؟

به طور کلی باید دقت داشته باشید که این ضمایر برای سوال پرسیدن به زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند و معمولا اصلی‌ترین کاربرد آنها نیز در سوالاتی است که شما به زبان انگلیسی از دیگران می‌پرسید و انتظار پاسخ از آنها دارید.

چند نوع ضمیر پرسشی در زبان انگلیسی داریم؟

به طور کلی چهار نوع ضمیر پرسشی اصلی داریم که این چهار نوع عبارت‌اند از who، what، which و whose. از طرف دیگر باید بدانید که انواع دیگری از ضمایر پرسشی نیز در زبان انگلیسی وجود دارند که شامل why، where، when و how می‌شوند.

سخن پایانی

ضمایر پرسشی در زبان انگلیسی از جمله پرکاربردترین و رایج‌ترین ضمایری هستند که در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند و اصلی‌ترین کاربرد آنها نیز در سوالاتی است که به زبان انگلیسی پرسیده می‌شوند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید زبان انگلیسی را در یک کلاس زبان بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط موسسه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید. 

بیشتر بخوانید: ضمایر نسبی (Relative Pronouns) در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: یادگیری ضمایر نامعین (Indefinite Pronouns)

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. بهرام
    2 اسفند 1402
    پاسخ دادن

    سلام کلاس هاتون چجوریه آیا مختلط هست من با خواهرم میخوایم شرکت کنیم ؟

    • ایرانمهر
      2 اسفند 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر تمامی کلاس ها بصورت غیر مختلط برگزار میشود شما میتوانید جهت آگاهی از نحوه ثبت نام و میزان شهریه به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

  2. ندا سلیانی زاده
    12 بهمن 1402
    پاسخ دادن

    سلام من اگه بخوام شرکت کنم کلاس خصوصی زبان شرکت کنم لطفا مراحل رو توضیح میدهید ممنون

    • ایرانمهر
      12 بهمن 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر شما میتوانید جهت شرکت در کلاس های خصوصی زبان انگلیسی به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید