IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زمان حال کامل (passé composé) در زبــان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
1 اسفند 1402

زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه

وقتی صحبت از زمان‌ها در زبان فرانسه می‌شود بسیاری از افراد سردرگم می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که برای این موضوع وجود دارد این است که زمان‌ها دارای پیچیدگی‌های زیادی در این زبان هستند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا شما نتوانید به بهترین شکل ممکن آنها را بیاموزید. زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه یکی از انواع این زمان‌ها به شمار می‌آید که یادگیری آن می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد و به شما کمک کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن به فرانسوی صحبت کنید.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید گرامر زبان فرانسه را به بهترین شکل ممکن بیاموزید پیشنهاد ما به شما این است که سعی کنید حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید. در این بخش از آموزش زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره این زمان صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم. مطالعه این مطلب می‌تواند اطلاعات کاملی را درباره مزایای استفاده از این زمان، کاربردهای مهمی که دارد و نحوه استفاده از زمان حال کامل در فرانسه در اختیار شما قرار دهد.

زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانــسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

آشنایی با زمان حال کامل در زبان فرانسه

زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه یکی از رایج‌ترین زمان‌هایی است که در این زبان مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این زمان برای صحبت درباره گذشته مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم آن را با زبان انگلیسی مطابقت دهیم می‌توان گفت که این زمان بیشتر با گذشته ساده یا حال کامل در زبان انگلیسی مطابقت و همخوانی دارد.

در تعریف این زمان آمده است که زمان حال کامل در زبان فرانسه در مورد اقدامات خاصی صحبت می‌کند که در گذشته تکمیل شده‌اند. زمانی که در زبان فرانسوی گفتاری در حال صحبت کردن با دیگران هستید این زمان همیشه به‌جای حال ساده قرار می‌گیرد و به جای آن نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. نکته مهمی که درباره این زمان وجود دارد این است که آن را با استفاده از افعال کمکی avoir یا être ایجاد کرده و به دنبال آنها نیز از فعل ماضی استفاده می‌کنیم تا در نهایت این ترکیب را به وجود بیاوریم.

آشنایی با مفهوم فعل کمکی و مزایای آن

برای این‌که بتوانیم درباره زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم در اولین قدم باید با مفهوم فعل کمکی آشنا شویم. به طور کلی یک فعل کمکی به کمک فعل دیگری می‌آید و به آن کمک می‌کند تا در یک زمان تشکیل شود. برای مثال جمله زیر را در نظر بگیرید که به زبان انگلیسی است:

He has been gone for ever.

او برای همیشه رفته است.

در اینجا been یک فعل کمکی و gone فعل اصلی جمله ما به شمار می‌آید.

در زبان انگلیسی سه نوع فعل کمکی داریم که شامل to do، to have و to be می‌شوند. از طرف دیگر برخی دیگر از کلمات نیز وجود دارند که به‌صورت فعل کمکی ظاهر می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به will, would, may, must, can , could اشاره کرد. با این حال باید بدانید که در زبان فرانسه فقط دو فعل کمکی وجود دارد که شامل avoir و être می‌شود. در زبان فرانسه ما از پایان افعال برای انتقال این معانی یا عبارات استفاده می‌کنیم.

یک نکته مهم که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که زمان فعل مرکب از یک فعل کمکی و یک فعل اصلی در دستور زبان تشکیل می‌شود که به آن زمان مرکب گفته می‌شود. این در حالی است که زمان ساده فقط از یک فعل اصلی تشکیل می‌شود.

یک وجه وصفی در زبان انگلیسی چیست و چه معنایی دارد؟

وجه وصفی یک شکل فعل است که با یک فعل کمکی برای تشکیل زمان ترکیب شده و معمولا به‌عنوان صفت مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای این‌که با این مفهوم به شکل بهتری آشنا شوید در ادامه چند مثال را برای شما آورده‌ایم که این مثال‌ها نیز به زبان انگلیسی هستند:

He has closed the window.

او پنجره را بسته است.

در اینجا دقت داشته باشید که Has فعل کمکی و closed یک وجه وصفی است. has closed نیز نشان‌دهنده زمان مرکب خواهد بود.

He was closing the window.

او داشت پنجره را می‌بست.

در اینجا Was فعل کمکی بوده و closing نیز به‌عنوان وجه وصفی شناخته می‌شود. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که was closing نیز زمان مرکب خواهد بود.

He didn’t hear through the closed window.

او از پنجره بسته چیزی نشنید.

در اینجا closed یک فعل است که در شکل وجه وصفی خود ظاهر شده است. از طرف دیگر این فعل و وجه وصفی به‌عنوان یک صفت برای توصیف کلمه پنجره استفاده شده است.

زمان حال کامــل در زبان فرانسه

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید: زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه

بیشتر بخوانید: زمان آینده کامل (futur antérieur) در زبان فرانسه

آشنایی با ساختار زمان حال کامل در زبان فرانسه

در این بخش قصد داریم توضیحاتی را درباره ساختار زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه در اختیار شما قرار دهیم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی راحت‌تر از این زمان استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. به طور کلی باید دقت داشته باشید که اکثر افعال در زبان فرانسه از فعل کمکی avoir استفاده می‌کنند. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید در ادامه آن را در داخل یک جدول برای شما آورده‌ایم:

Conjugation

 

Translation

 

J’ai

 

I have

 

Tu as

 

You have

 

Il/elle/on a

 

He/she/it has

 

Nous avons

 

We have

 

Vous avez

 

You have

 

Ils/elles ontThey have

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که لیست محدودی از افعال هستند که از فعل کمکی Être استفاده می‌کنند. البته نباید فراموش کنید که با وجود محدود بودن این افعال، ولی بسیار پرکاربرد هستند و در بسیاری از جملات زبان فرانسوی حداقل یکی از این افعال مورداستفاده قرار می‌گیرد. جدول زیر ساختار زمان حال کامل را برای این افعال نیز به شما ارائه می‌دهد:

Conjugation

 

Translation

 

Je suis

 

I am

 

Tu es

 

You are

 

Il/elle/on est

 

He/she/it is

 

Nous sommes

 

We are

 

Vous êtes

 

You are

 

Ils/elles sontThey are

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که شما باید لیست افعالی که از être برای ساخت زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه استفده می‌کنند را بیاموزید که در ادامه توضیحاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار داده‌ایم.

زمان حال کامل در زبان فرانسه

مثال‌های مربوط به ساخت زمان حال کامل در زبان فرانسه

در این بخش قصد داریم برخی از رایج‌ترین مثال‌هایی که در خصوص استفاده از زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه وجود دارند را در اختیار شما قرار دهیم که بدون شک مطالعه آنها می‌تواند برای شما مفید و کاربردی باشد. دقت داشته باشید که این جدول‌ها مربوط به انواع مختلف فعل در زبان فرانسه هستند. پس حتما بادقت آنها را مطالعه کنید.

Conjugation

 

Usual translation

 

J’ai parlé

 

I spoke

 

Tu as parlé

 

You (1 person informal) spoke

 

Il, elle, on a parlé

 

He/she/it spoke

 

Nous avons parlé

 

We spoke

 

Vous avez parlé

 

You (1 formal or plural) spoke

 

Ils, ellesThey spoke
Conjugation

 

Usual translation

 

J’ai fini

 

I finished

 

Tu as fini

 

You (1 person informal) finished

 

Il, elle, on a fini

 

He/she/it finished

Nous avons fini

 

We finished

Vous avez fini

 

You (1 formal or plural) finished

 

Ils, elles ont finiThey finished
  

چه وقت باید از زما حال کامل در زبان فرانسه استفاده کنیم؟

به طور کلی باید دقت داشته باشید وقتی در مورد گذشته در زبان فرانسه صحبت می‌کنید یا داستانی را تعریف می‌کنید که در گذشته رخ داده است معمولا باید از دو زمان استفاده کنید که یکی از آنها زمان حال کامل بوده و دیگری نیز زمان l’imparfait است. زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه عملی را توصیف می‌کند که در گذشته پایان رسیده است. آنچه را که دقیقا در آن لحظه رخ داده توصیف می‌کند. در واقع یک رویداد خاص یا توالی از رویدادهای خاص را بیان می‌کند که پیرامون خط داستانی اصلی رخ داده‌اند.

توافق‌ها در خصوص زمان حال کامل در زبان فرانسه

نکته بسیار مهمی که در خصوص زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه باید به آن دقت داشته باشید این است که توافق‌های زیادی در خصوص این زمان وجود دارد که اکثر زبان‌آموزان معمولا زمان زیادی را تلاش می‌کنند تا این توافق‌ها را بیاموزند و بتوانند از آنها استفاده می‌کنند. در خصوص این توافق‌ها باید به یک نکته کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید. اگر قصد دارید در آزمون زبان فرانسوی شرکت کرده و مدرک خود را دریافت کنید حتما باید این توافق‌ها را بیاموزید و بتوانید از آنها استفاده کنید.

با این حال اگر تنها هدف شما از یادگیری زبان فرانسه این است که بتوانید به این زبان صحبت کرده و با دیگران ارتباط برقرار کنید باید بدانید که تمام این توافق‌ها رسما اهمیت خاصی در صحبت کردن ندارند و تنها در نوشتن متن است که به کار شما می‌آیند. پس رسما یادگیری آنها کاربرد چندان زیادی نخواهد داشت.

قانون کلی که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید به شکل زیر خواهد بود:

توافق زمان حال کامل با فعل کمکی être

زمانی که از être به‌عنوان فعل کمکی استفاده می‌کنید کارکردن با زمان حال کامل بسیار ساده و راحت خواه بود. فعل ماضی همان نوع توافقات صفت منظم فرانسوی را به خود می‌گیرد. جدول زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

PluralSingular 
Add a silent s

Marc et Anne sont allés

Marc et Anne sont partis

Marc et Anne sont venus

é, i, u

Marc est allé

Marc est parti

Marc est venu

Masculine
add a silent es

ées, ies, ues

Anne et Julie sont allées

Anne et Julie sont parties

Anne et Julie sont venues

add a silent e

ée, ie, ue

Anne est allée

Anne est partie

Anne est venue

Féminine

در واقع بسیاری از وجه‌های وصفی در فرانسه به‌عنوان صفت مورداستفاده قرار می‌گیرند که باید به این موضوع دقت ویژه‌ای داشته باشید.

توافق زمان حال کامل با فعل کمکی avoir

این بخش از توافق‌ها ممکن است واقعا گیج‌کننده باشد. اگر در زبان فرانسوی یک فرد مبتدی هستید تنها باید به خاطر داشته باشید که وقتی کی فعل فرانسوی با avoir همراه می‌شود فعل ماضی (فعل اصلی) هرگز با فاعل موافق نخواهد بود. اگر می‌دانید مفعول مستقیم چیست ممکن است قانون کمی برای شما منطقی باشد. بیشتر زبان‌آموزان به یاد نمی‌آورند که مفعول مستقیم چیست و مشکل این است که روش یادگیری فرانسوی فرض می‌کند که دانش‌آموزان به این موضوع مسلط هستند.

وقتی که صحبت از زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه می‌شود باید دقت داشته باشید که یادگیری پیش‌زمینه‌ها برای استفاده از این زمان ضروری و حیاتی خواهد بود. قانونی که برای توافق بین زمان حال کامل و فعل کمکی avoir وجود دارد به شکل زیر است:

با استفاده از فعل avoir فعل ماضی (فعل ماضی) از نظر جنسیت و عدد با مفعول مستقیم موافق است و این فقط در صورتی است که مفعول مستقیم قبل از فعل قرار گرفته باشد.

آشنایی با زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه

چگونه باید از بین avoir و Être یکی را انتخاب کنیم؟

اولین نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که اکثر افعال در زبان فرانسه از avoir برای تشکیل زمان‌های مرکب استفاده می‌کنند. با این حال برخی از افعال نیز برای تشکیل زمان‌های مرکب مانند زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه از être استفاده می‌کنند. تکنیک‌های خاصی وجود دارد که شما می‌توانید برای انتخاب از بین این دو فعل کمکی از آنها استفاده کنید که در ادامه درباره این تکنیک‌ها صحبت خواهیم کرد.

بیشتر افعالی که مفهوم حرکت را منتقل می‌کنند معمولا از être برای تشکیل زمان حال کامل استفاده می‌کنند. البته باید به این موضوع دقت داشته باشید که تمامی افعال حرکتی از être استفاده نمی‌کنند و استثناهایی نیز در این زمینه وجود دارند که باید به آنها دقت کنید.

نکته بسیار مهم دیگری که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که تمامی افعال انعکاسی معمولا از Etre در زمان حال کامل استفاده می‌کنند. توجه داشتن به این نکته بسیار مهم است، تمام افعال مورد استنفاده در یک فرم انعکاسی و بازتابی باید از Etre استفاده کنند تا ساختار جمله ساختار درست و مناسبی بر اساس گرامر زبان فرانسوی باشد.

از طرف دیگر افعال زیاد دیگری نیز وجود دارند که اکثر آنها از Etre استفاده می‌کنند. در ادامه لیستی از این افعال را در اختیار شما قرار می‌دهیم که هر وقت آنها را در یک جمله مشاهده کردید برای ساخت زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه حتما باید از فعل کمکی Etre استفاده کنید. در صورتی که این موارد و مواردی که پیش از این گفتیم در جمله شما وجود نداشت می‌توانید از avoir به‌عنوان فعل کمکی در ساختار جمله خود استفاده کنید. از جمله این افعال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Venir de: به معنای آمدن
  • Arriver à, en: به معنای رسیدن
  • Monter sur: به معنای بالا رفتن
  • Entrer dans: به معنای وارد شدن
  • Rester dans: به معنای ماندن در
  • Sortir de: به معنای خارج شدن
  • Descendre de: به معنای پایین رفتن
  • Tomber de, sur: به معنای افتادن از
  • Partir à, en: به معنای رفتن به …
  • Aller à, au, en, chez: به معنای رفتن به …
  • Passer par: به معنای عبور از یک مکان
  • Retourner à, au, en, Rentrer chez: به معنای برگشتن به …
  • Naître à, au, en: به معنای متولد شدن در …
  • Mourir à, au, en: به معنای مردن در
زمـــان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

سخن پایانی

زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه یکی از پرکاربردترین زمان‌هایی است که امروزه در زبان فرانسوی مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. زمانی که شما هم قصد استفاده از این زمان را دارید باید به نکات زیادی دقت داشته باشید. اگر شما هم قصد دارید تا این زمان را بیاموزید یا این‌که به طور کلی اقدام به یادگیری زبان فرانسوی کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط موسسه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره زمان حال کامل (passé composé) در زبان فرانسه پاسخ دهیم.

کاربردهای زمان حال کامل در زبان فرانسه چیست؟  

شما می‌توانید از این زمان برای صحبت کردن درباره اتفاقاتی استفاده کنید که در گذشته رخ دادن و در همان زمان نیز به پایان رسیده‌اند.

آیا توافق‌های مربوط به زمان حال کامل در زبان فرانسه را باید بیاموزیم؟

اگر قصد دریافت مدرک زبان فرانسوی ندارید نیازی به یادگیری این موارد نیست و بدون یادگیری آنها نیز می‌توانید خیلی راحت این زمان را بیاموزید. با این حال اگر قصد دارید مدرک زبان فرانسوی خود را بگیرید بهتر است که با این توافق‌ها نیز آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه

بیشتر بخوانید: زمان گذشته ساده (Le passé simple) در زبان فرانسه

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 29 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید