IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زمان گذشته ترکیبی در زبان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
23 بهمن 1402

زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که تا حد زیادی به زبان فرانسوی مسلط هستید و قصد دارید تا بتوانید به شکل بهتری با مردم کشور فرانسه صحبت کرده و با آنها ارتباط بگیرید یکی از بهترین راه‌هایی که برای شما وجود دارد این است که با تمامی زمان‌ها در زبان فرانسه آشنا شده و اطلاعات کاملی را درباره این زمان‌ها داشته باشید. به طور کلی باید دقت داشته باشید که در گرامر زبان فرانسه انواع مختلفی از زمان‌ها وجود دارند که هریک از آنها دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند. زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه یکی از پرکاربردترین این زمان‌ها به شمار می‌آید.

این زمان به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید خیلی ساده و راحت درباره مسائلی که در گذشته اتفاق افتاده‌اند صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیار مخاطب خود قرار دهید. ما در ادامه این بخش از آموزش زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره این زمان صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی کلی با زمان گذشته ترکیبی در زبان فرانسوی

زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین زمان‌هایی است که امروزه در گرامر زبان فرانسه مورداستفاده قرار گرفته و از آن استفاده می‌شود. به طور کلی باید دقت داشته باشید که درک تمایزی که بین زمان‌های گذشته در فرانسوی وجود دارد به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری با سایر افراد در این زمینه ارتباط گرفته و منظور خود را به آنها منتقل کنید. در واقع شما قبل از این‌که قصد داشته باشید آنها را با یکدیگر مقایسه کنید باید هریک را به‌صورت جداگانه درک کنید.

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه معمولا زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید رویدادهای خاصی را رواید کنید. این گذشته ترکیبی به شما اجازه می‌دهد تا خیلی راحت بتوانید مثال‌های زیر را بیان کنید. فرقی ندارد که شما قصد داشته باشید درباره اقدامات انجام شده در گذشته صحبت کنید یا این‌که قصد داشته باشید درباره اقداماتی صحبت کنید که چندین و چند بار در گذشته تکرار شده‌اند.

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که زمان گذشته ترکیبی در زبان فرانسه به شما اجازه می‌دهد تا حتی درباره مجموعه‌ای از اقدامات انجام شده در گذشته نیز صحبت کنید و اطلاعاتی را در اختیار مخاطب خود قرار دهید. البته نباید فراموش کرد که برای استفاده از این زمان دستورالعمل‌های خاصی وجود دارد که بدون تسلط داشتن به این دستورالعمل‌ها معمولا شما نمی‌توانید به‌خوبی از این زمان استفاده کنید.

گذشته ترکیبی در زبان فرانسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

کاربردهای مهم زمان گذشته ترکیبی در زبان فرانسه

همانطور که گفتیم زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه دارای کاربردهای زیادی در زبان فرانسه است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید در بسیاری از موقعیت‌های مختلف از این زمان استفاده کنید بدون این‌که محدودیتی برای شما به وجود بیاید. به همین علت نیز در این بخش قصد داریم توضیحات کاملی را درباره کاربردهای مهم این زمان در اختیار شما قرار دهیم. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این زمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صحبت درباره اقداماتی که تکمیل شده‌اند:

همانطور که می‌توانید در جمله‌های زیر نیز این موضوع را مشاهده کنید یکی از مهم‌ترین کاربردهای زمان گذشته ترکیبی زمانی است که قصد دارید درباره برخی از اقداماتی که در گذشته شروع و در همین زمان نیز به پایان رسیده‌اند صحبت کنید. برای این‌که به شکل بهتری این کاربرد را بیاموزید در ادامه چند مثال کاربردی را در این زمینه برای شما آورده‌ایم:

As-tu étudié ce weekend ?

آیا این آخر هفته مطالعه کردی؟

Ils ont déjà mange

آنها قبلا خورده‌اند.

صحبت درباره اقدامات تکراری که در گذشته رخ داده‌اند:

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهمی که زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد زمانی است که قصد دارید درباره اقدامات تکراری که در گذشته رخ داده‌اند صحبت کنید. در واقع شما با این زمان می‌توانید درباره مواردی صحبت کنید که یک عمل چندین بار در گذشته تکرار شده است. برای مثال جملات زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Oui, j’ai mangé cinq fois hier

بله دیروز پنج بار خوردم .

Nous avons visité Paris plusieurs fois

ما چندین بار از پاریس بازدید کرده‌ایم.

صحبت درباره مجموعه‌ای از اقداماتی که تکمیل شده‌اند:

نکته بسیار مهم دیگری که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که شما می‌توانید مجموعه‌ای از اقدامات را که در گذشته به طور کامل تکمیل شده‌اند را با استفاده از این زمان توصیف کنید که بدون شک می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

Quand je ​suis arrivé, j’ai vu les fleurs

وقتی رسیدم، گل‌ها را دیدم.

Samedi, il a vu sa mère, a parlé au médecin et a trouvé un chat

شنبه مادرش را دید، با دکتر صحبت کرد و گربه‌ای پیدا کرد.

استفاده از زمان گذشته کامل با کمک فعل کمکی avoir

نکته بسیار مهمی که در خصوص زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه باید به آن دقت داشته باشید این است که افعال ماضی که به‌صورت منظم هستند با حذف پایان مصدر و افزودن é برای افعال er و افزودن i برای افعال ir و u برای افعال re تشکیل می‌شود. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که ماضی افعال بی‌قاعده باید حفظ شود. برای مثال جملات زیر را در نظر بگیرید:

J’ai travaillé hier.

من دیروز کار کردم.

Il a choisi un bon livre.

او کتاب خوبی را انتخاب کرد.

Ils ont vendu leur maison.

آنها خانه خود را فروختند.

ماضی افعالی که از avoir به‌عنوان فعل کمکی استفاده می‌کنند از نظر تعداد و جنسیت با اسم یا ضمیر مفعول مستقیم قبلی موافق هستند. این کار با افزودن یک e برای نشان دادن یک اسم یا ضمیر مونث و یک s برای نشان دادن اسم یا ضمیر جمع انجام می‌شود. برای این‌که این ساختار را به بهترین شکل ممکن بیاموزید در ادامه چند مثال کاربردی را نیز برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

La mousse Je l’ai préparée hier.

موس؟ من آن را دیروز آماده کردم.

Voici les trophées que mon fils a reçus.

در اینجا جام‌هایی است که پسرم دریافت کرده است.

Je ne me rappelle pas les bus que nous avons pris.

اتوبوس‌هایی که سوار شدیم را به خاطر ندارم.

زمان گذشته ترکیبی در فرانسه

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

افعالی که در زمان گذشته ترکیبی از être استفاده می‌کنند

در زبان فرانسوی افعالی نیز وجود دارند که وقتی وارد زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه می‌شوند از فعل کمکی être استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید که این افعال به طور کلی و نه همیشه درباره حرکت یا تغییر مکان هستند. از طرف دیگر اگر فعلی مربوط به تغییر حالت یا مکان نیز باشد معمولا از فعل کمکی être استفاده خواهد کرد. از جمله این افعال می‌توان به بالا رفتن، پایین آمدن، بیرون رفتن و … اشاره کرد. از جمله این افعال در زبان فرانسوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Descender: فرود آمدن
  • Rester: ماندن
  • Mourir: مردن
  • Retourner: برگشتن
  • Sortir: بیرون رفتن
  • Venir: آمدن
  • Arriver: رسیدن
  • Naître: به دنیا آمدن یا متولد شدن
  • Devenir: تبدیل شدن
  • Entrer: وارد شدن
  • Rentrer: برگشتن
  • Tomber: به معنای افتادن
  • Revenir: به معنای برگشتن
  • Aller: به معنای رفتن
  • Monter: به معنای بالا رفتن
  • Partir: به معنای ترک کردن
  • Passer: به معنای گذراندن

نکته مهم دیگری که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که وقتی être فعل کمکی شما است فعل ماضی باید از نظر تعداد و جنسیت با فاعل خود همخوانی داشته باشد. این کار با اضافه کردن یک e برای فاعل مونث و یک s برای فاعل جمع قابل انجام خواهد بود. مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید که به شما نشان می‌دهند این کار دقیقا به چه شکل قابل انجام خواهد بود:

Il est rentré.

او به خانه برگشت

Elle est née en juin

او در ماه ژوئن به دنیا آمد.

Nous sommes revenus hier.

ما دیروز برگشتیم.

Elles sont tombées.

آنها افتادند.

آشنایی با افعالی که از être یا avoir استفاده می‌کنند

برخی دیگر از افعال در زبان فرانسوی وجود دارند که وقتی وارد زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه می‌شوند ممکن است از être یا avoir استفاده کنند. از جمله این افعال می‌توان به descender به معنای پایین رفتن، monter به معنای بالا رفتن، passer به معنای عبور کردن، rentrer به معنای بازگشت به خانه، retourner به معنای بازگشتن و sortir به معنای بیرون رفتن عموما از être استفاده می‌کنند. با این حال ممکن است این افعال از avoir نیز در جملات خود استفاده کنند.

دقت داشته باشید که آنها ممکن است موقعی از avoir استفاده کنند که جمله حاوی یک مفعول مستقیم باشد. در این موارد معنای آنها تغییر پیدا خواهد کرد و descender به معنای پایین انداختن خواهد بود، monter به معنای بالا بردن خواهد بود، passer به معنای وقت گذراندن خواهد بود، rentrer به معنای درآوردن خواهد بود، retourner به معنای برگرداندن خواهد بود و در نهایت sortir به معنای برداشتن خواهد بود. مثال‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به شکل بهتری از این افعال استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوید:

  • Je suis descend: من از پله‌ها پایین رفتم.
  • Je suis descendu du train: از قطار پیاده شدم.
  • J’ai descendu le livre: من کتاب را پایین آوردم.
  • Il est monté: او به طبقه بالا رفت.
  • Il a monté ses bagages: او بار خود را به طبقه بالا برد.
  • Il est passé par l’école: او از کنار مدرسه گذشت.
  • Il a passé une heure là‐bas: او یک ساعت را آنجا گذراند.
  • Ils sont rentrés tard: آنها دیر به خانه آمدند.
  • Ils ont rentré le chien: آنها سگ را به خانه آوردند.
  • Elle est retournée ` Nice: او به نیس بازگشت.
  • Elle a retourné la letter: او نامه را برگرداند.
  • Je suis sortie: رفتم بیرون.
  • J’ai sorti mon argent: پولم را بیرون آوردم.

استفاده از زمان گذشته ترکیبی با افعال بازتابی در زبان فرانسه

یکی از مهم‌ترین مزایای زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه این است که شما می‌توانید خیلی راحت آن را با افعال بازتابی در زبان فرانسه ترکیب کرده و از ترکیب آنها در کنار یکدیگر استفاده کنید. نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که افعال بازتابی از être به‌عنوان فعل کمکی استفاده می‌کنند. هنگامی که ضمیر بازتابی نیز مفعول مستقیم باشد ماضی یا ضمیر بازتابی موافق خواهد بود.

وقتی ضمیر انعکاسی مفعول غیرمستقیم باشد و به همین علت نیز مفعول مستقیم بعد از فعل بیاید هیچ توافقی بین ماضی با ضمیر بازتابی وجود نخواهد داشت. پس حتما باید در زمان استفاده از این زمان در کنار افعال بازتابی به این نکته کلیدی و بسیار مهم دقت و توجه داشته باشید. برای این‌که به شکل بهتری با این ساختار آشنا شده و بتوانید به شکل بهتری از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

Il s’est levé à six heures.

او ساعت شش بیدار شد.

Elle s’est lavée.

او خودش را شست.

Elle s’est lavé la figure.

او صورتش را شست.

گذشته ترکیبی در فرانسه

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

استفاده از فرم سوالی زمان گذشته ترکیبی در زبان فرانسه

نکته بسیار مهم دیگری که باید درباره زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه به آن دقت داشته باشید این است که شما می‌توانید خیلی راحت از این زمان در حالت استفهامی و پرسشی نیز استفاده کنید بدون این‌که محدودیت خاصی در این زمینه برایتان به وجود بیاید. برای این‌که بتوانید حالت سوالی را در جملات خود به وجود بیاورید تنها باید از یک دستورالعمل خاص و جذاب استفاده کنید.

برای انجام این کار فعل کمکی مزدوج ( به همراه هر ضمیر مرتبط با آن که قبل از آن آمده باشد) را با ضمایر فاعلی معکوس کرده و یک خط فاصله را نیز به آنها اضافه کنید. به طور کلی از معکوس کردن با je خودداری کنید تا بتوانید به شکل بهتری این ساختار را ایجاد کنید. در عوض شما می‌توانید از est‐ce que استفاده کنید تا بتوانید حالت سوالی را در جملات و افعال خود در زمان گذشته ترکیبی در زبان فرانسه را ایجاد کنید.

از طرف دیگر باید به یک نکته دیگر نیز دقت داشته باشید و آن این است که با avoir وقتی که فاعل il یا elle باشد یک t نیز باید به آن اضافه کنید تا فعل شما از نظر ساختاری درست باشد. برای این‌که به شکل بهتری با این ساختار آشنا شوید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

  • As‐tu oublié?: یادت رفت؟
  • Lui a‐t‐elle parlé?: آیا با او صحبت کرد؟
  • Y est‐elle arrivée?: آیا به آنجا رسید؟
  • Est‐ce que j’ai tort: آیا من اشتباه می‌کنم؟
  • N’a‐t‐il pas vu ce film?: این فیلم را ندیده است.
  • Vous êtes‐vous préparé( e)( s) ?: آیا خود را آماده کردید؟
  • Ne s’est‐elle pas levée?: بلند نشد؟

ایجاد حالت منفی در زمان گذشته ترکیبی در زبان فرانسه

در قسمت آخر قصد داریم کمی بیشتر درباره منفی کردن زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه صحبت کرده و نکاتی را در این زمینه بیان کنیم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که برای منفی کردن یک جمله در این زمان شما باید عبارت منفی را در اطراف فعل کمکی مزدوج و هر ضمیر قبل از آن قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید ساختار مناسبی را ایجاد کنید تا جمله شما به حالت منفی دربیاید. برای این‌که به شکل بهتری با این ساختار آشنا شده و بتوانید از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی را در این زمینه به شما ارائه داده‌ایم:

Je n’ai pas fini mon dîner.

من شامم را تمام نکرده‌ام.

Il n’a rien découvert.

او چیزی کشف نکرد.

Elle n’y est pas restée longtemps.

او مدت زیادی در آنجا نماند.

Elles ne se sont jamais maquillées.

آنها هرگز آرایش نمی‌کردند.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه پاسخ دهیم.

زمان گذشته ترکیبی در زبان فرانسه چه کاربردهایی دارد؟

شما می‌توانید از این زمان برای صحبت درباره اقداماتی که تکمیل شده‌اند، صحبت درباره اقدامات تکراری که در گذشته انجام شده‌اند و صحبت درباره مجموعه‌ای از اقداماتی که در گذشته تکمیل شده‌اند استفاده کنید.

آیا می‌توان از زمان گذشته ترکیبی در حالت منفی و سوالی نیز استفاده کرد؟

بله، اگر دستورالعمل‌هایی که برای انجام این اقدامات وجود دارند را رعایت کنید می‌توانید خیلی ساده و راحت از این زمان در حالت سوالی و منفی نیز استفاده کنید.

سخن پایانی

زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه یکی از پرکاربردترین انواع زمان‌ها به شمار می‌آید که در موارد متعددی می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید کارکردن با این زمان را بیاموزید یا این‌که به طور کلی علاقه‌مند به یادگیری زبان فرانسه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در کلاس زبان فرانسه که امروزه توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر برگزار می‌شود شرکت کرده و از مزایای این کلاس نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: آموزش آینده ساده در زبان فرانسه به زبان ساده

بیشتر بخوانید: زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 13 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. sara KAMALI
    23 بهمن 1402
    پاسخ دادن

    آیا برای زبان فرانسه تی تی سی هم برگزار میکنین اگه دارین همچنین دوره ای رو راهنمایی میکنید؟

    • ایرانمهر
      23 بهمن 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله دوره های تی تی سی هم داریم شما میتوانید فرم ثبت نام دوره تربیت مدرس زبان فرانسه از سایت را تکمیل نمایید همکاران ما در پس از تکمیل فرم اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .
      https://iranmehrcollege.com/teacher-training-courses/

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید