IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زمان گذشته ساده در زبان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
30 بهمن 1402

زمان گذشته ساده (Le passé simple) در زبان فرانسه

زمان گذشته ساده (Le passé simple) در زبان فرانسه یکی از زمان‌های بسیار پرکاربرد و رایجی است که امروزه در جملات زبان انگلیسی مورداستفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای بسیار زیادی است. امروزه افراد زیادی هستند که از این زمان استفاده می‌کنند بدون این‌که با قواعد اصلی این زمان آشنایی کاملی داشته باشند. این زمان یکی از انواع زمان‌ها در زبان فرانسه به شمار می‌آید که شما حتما باید نحوه استفاده از آن را بیاموزید و تلاش کنید تا دستورالعمل‌ها و قواعدی که در این زمینه وجود دارند را رعایت کنید.

ما در ادامه این مطلب و آموزش زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره این زمان صحبت کرده و نکات مهم و کاربردی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات بیشتر را در این زمینه به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی با زمان گذشته ساده در زبان فرانسه

زمان گذشته ساده (Le passé simple) در زبان فرانسه یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین زمان‌هایی است که امروزه در گرامر زبان فرانسه مورداستفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای بسیار زیادی است. نکته بسیار مهمی که درباره این زمان وجود دارد این است که معمولا زمانی است که تنها در گفتار رسمی مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد و حالتی بسیار رسمی دارد. به همین علت است که شما در نوشتار و گفتار رسمی تنها باید از آن استفاده کنید و در غیر این صورت استفاده از این زمان چندان طبیعی نخواهد بود.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که احتمالا شما هیچ‌گاه نیازی به استفاده از زمان گذشته ساده در این زبان نداشته باشید؛ چراکه همانطور که گفتیم این زمان در حالات بسیار رسمی استفاده می‌شود. با این حال شما باید آن را بیاموزید تا بتوانید به‌درستی این زمان را در جملات مختلف تشخیص دهید. این مسئله به خصوص اگر شما هم علاقه‌مند به خواندن کتاب به زبان فرانسوی هستید اهمیت و کاربردهای خود را بسیار بیشتر نشان خواهد داد.

خوشبختانه تشخیص این زمان کار چندان سخت و دشواری نیست و شما می‌توانید خیلی ساده و راحت با استفاده از تکنیک‌هایی که می‌گوییم این کار را انجام دهید. یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهمی که امروزه این زمان برای شما می‌تواند به همراه داشته باشد استفاده از آن در نوشتار و کتاب‌های تاریخی و ادبیاتی کشور فرانسه است. توجه داشته باشید که اگر قصد داشته باشید در کشور فرانسه مکالمه روزمره با دیگران داشته باشید احتمالا هیچ‌گاه با چنین زمانی مواجه نخواهید شد.

پس یادگیری زمان گذشته ساده (Le passé simple) در زبان فرانسه تنها می‌تواند در نوشتار به شما کمک کرده و شرایطی را فراهم کند تا بتوانید نوشتار رسمی بهتری را در این زبان داشته باشید.

گذشته ساده در فرانسه

نحوه صرف زمان گذشته ساده در فرانسوی به چه شکل است؟

یکی از نکات بسیار مهمی که باید درباره زمان گذشته ساده (Le passé simple) در زبان فرانسه بدانید مسئله نحوه صرف این زمان است که یادگیری آن از اهمیت زیادی برای یادگیری زبان فرانسه برخوردار است. برخلاف سایر انواع گذشته‌هایی که در زبان فرانسه مورداستفاده قرار می‌گیرند در این نوع زمان شما نیازی به استفاده از افعال کمکی نخواهید داشت و بدون افعال کمکی نیز می‌توانید افعال خود را صرف کنید بدون این‌که هیچ محدودیتی برای شما به وجود بیاید.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که کلمه passé simple تنها با یک کلمه تشکیل می‌شوند. برای مثال می‌توانید عبارت je parlay را در نظر بگیرید که به معنای من صحبت کردم خواهد بود و از نظر دستوری معادل j’ai parlé خواهد بود که به معنای من در گذشته ساده صحبت کردم است. دقت داشته باشید که عدم وجود فعل کمکی در مورد افعال بازتابی نیز صدق می‌کند. برای مثال je me levai وقتی در گذشته ساده در زبان فرانسوی استفاده می‌شود به معنای بالا می‌روم خواهد بود.

این در حالی است که چنین عبارتی از نظر دستوری معادل je me suis levé در گذشته ساده خواهد بود که دقیقا همین معنا را به شما منتقل می‌کند. نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن دقت داشته باشید این است که افعال با قاعده er دارای پایان‌های زیر هستند که حتما باید به این موضوع توجه داشته باشید:

-ai, -as, -a, -âmes, -âtes and -èrent.

از طرف دیگر در خصوص زمان گذشته ساده (Le passé simple) در زبان فرانسه باید توجه داشته باشید که افعال باقاعده ir و re نیز معمولا از پایان‌های زیر استفاده می‌کنند:

-is, -is, -it, -îmes, -îtes and -irent.

برای افعالی مانند prononcer که به معنای تلفظ کردن است یک cedilla (ç) و برای افعالی مانند nager که به معنای شنا کردن است نیز  یک e اضافی برای همه اشکال به جز ils اضافه می‌شود که حتما باید به این نکته مهم هم دقت و توجه کافی را داشته باشید.

صرف افعال نامنظم در زمان گذشته و کاربردهای آن

دقت داشته باشید که این نوع صرف افعال نامنظم تنها برای افعال نامنظم savoir, être, faire and aller قابل انجام است که حتما باید به این موضوع دقت و توجه کافی را داشته باشید. پایان‌های ساده مربوط به گذشته ساده در زبان فرانسوی برای افعال avoir به معنای داشتن، être به معنای بودن و faire به معنای ساختن یا انجام دادن کاملا نامنظم هستند. از طرف دیگر فعل Aller به معنای بردن انتهای افعال منظم er را به خود می‌گیرد که توجه داشتن به این موضوع در استفاده از این افعال به شما کمک خواهد کرد.

زمان گذشته ساده در فرانسه

زمان گذشته ساده برای سایر افعال نامنظم در زمان گذشته ساده

یکی از نکات بسیار مهم و کلیدی که باید در خصوص زمان گذشته ساده (Le passé simple) در زبان فرانسه به آن دقت داشته باشید این است که در ادامه لیتی از افعال بی‌قاعده را آورده‌ایم که یادگیری نحوه صرف آنها در زمان گذشته ساده می‌تواند اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما قرار دهد. نکته مهم دیگری که درباره این لیست باید بدانید این است که در این لیست از شکل سوم شخص مفرد و سوم شخص جمع استفاده شده که معمولا در ادبیات و نوشته‌های تاریخی کشور فرانسه نیز از همین شخصیت‌ها برای نوشتار استفاده می‌شود.

INFINITIVEENGLISHIL/ELLE FORMILS/ELLES FORM
acquérirto acquire, getil acquitils acquirent
appuyerto pressil appuyails appuyèrent
s’asseoirto sitil s’assitils s’assirent
boireto drinkil butils burent
conduireto driveil conduisitils conduisirent
connaîtreto knowil connutils connurent
courirto run ilcourutils coururent
croireto believeil crutils current
cueillirto gather, pickil cueillitils cueillirent
devoirmustil dutils durent
direto sayil ditils dirent
dormirto sleepil dormitils écrivirent
écrireto writeil écrivitils écrivirent
envoyerto sendil envoyails envoyèrent
falloirto be necessaryil fallut 
fuirto fleeil fuitils fuirent
lireto readil lutils lurent
mettreto putil mitils mirent
mourirto dieil mourutils moururent
naîtreto be bornil naquitils naquirent
ouvrirto openil ouvritils ouvrirent
peindreto paintil peignitils peignirent
plaireto pleaseil plutils plurent
pleuvoirto rainil plut 
pouvoirto be able, canil putils purent
prendreto takeil pritils prirent
recevoirto receiveil reçutils reçurent
résoudreto resolveil résolutils résolurent
rireto laughil ritils rirent
rompreto breakil rompitils rompirent
savoirto knowil sutils surent
sortirto go outil sortitils sortirent
suivreto followil suivitils suivirent
se taireto be quietil se tutils se turent
tenirto holdil tintils tinrent
vaincreto win, conqueril vainquitils vainquirent
valoirto be worth, deserve, meritil valutils valurent
venir  to comeil vintils vinrent 
vivreto liveil vécutils vécurent
voirto seeil vitils virent
vouloirto want, wishil voulutils voulurent

یکی از نکات مهمی که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که افعال بی‌قاعده معمولا دارای ریشه‌های نامنظم نیز هستند. البته نباید فراموش کرد که در برخی از موارد ریشه‌ها با فعل ماضی یکسان هستند و از ریشه‌های ثابتی برخوردار هستند. ریشه‌هایی که در جدول زیر با * مشخص کرده‌ایم کاملا نامنظم هستند که از جمله این افعال می‌توان به مواردی همچون naître, mourir, voir اشاره کرد. با این حال نباید فراموش کنید که معمولا پایان این افعال منظم است که البته این در خصوص venir و tenir که اشکال جمع نامنظم دارند صدق نمی‌کند.

با توجه داشتن به نکاتی که در خصوص افعال نامنظم در زمان گذشته ساده (Le passé simple) در زبان فرانسه بیان کردیم جدول زیر را بادقت مشاهده کنید تا بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توان این افعال را در زمان گذشته ساده صرف کرد:

infinitivepast participlepassé simple
boirebuje bus, tu bus, il but, nous bûmes, vous bûtes, ils burent
connaîtreconnu jeconnus, tu connus, il connut, nous connûmes, vous connûtes, ils connurent
croirecruje crus, tu crus, il crut, nous crûmes, vous crûtes, ils crurent
devoirje dus, tu dus, il dut, nous dûmes, vous dûtes, ils durent
direditje dis, tu dis, il dit, nous dîmes, vous dîtes, ils dirent
écrireécritj’écrivis, tu écrivis, il écrivit, nous écrivîmes, vous écrivîtes, ils écrivirent
falloirfallu            il fallut
lireluje lus, tu lus, il lut, nous lûmes, vous lûtes, ils lurent
 

mettre

misje mis, tu mis, il mit, nous mîmes, vous mîtes, ils mirent
mourir *mortje mourus, tu mourus, il mourut, nous mourûmes, vous mourûtes, ils moururent
naître *je naquis, tu naquis, il naquit, nous naquîmes, vous naquîtes, ils naquirent
ouvrirouvertj’ouvris, tu ouvris, il ouvrit, nous ouvrîmes, vous ouvrîtes, ils ouvrirent
pleuvoirplu 
pouvoirpuje pus, tu pus, il put, nous pûmes, vous pûtes, ils purent
prendreprisje pris, tu pris, il prit, nous prîmes, vous prîtes, ils prirent
recevoirreçuje reçus, tu reçus, il reçut, nous reçûmes, vous reçûtes, ils reçurent
rirerije ris, tu ris, il rit, nous rîmes, vous rîtes, ils rirent
savoirsuje sus, tu sus, il sut, nous sûmes, vous sûtes, ils surent
tenir *tenuje tins, tu tins, il tint, nous tînmes, vous tîntes, ils tinrent
venir *venuje vins, tu vins, il vint, nous vînmes, vous vîntes, ils vinrent
vivrevécuje vécus, tu vécus, il vécut, nous vécûmes, vous vécûtes, ils vécurent
voir *vuje vis, tu vis, il vit, nous vîmes, vous vîtes, ils virent
vouloirvouluje voulus, tu voulus, il voulut, nous voulûmes, vous voulûtes, ils voulurent
گذشته ساده در زبان فرانسه

چرا باید زمان گذشته ساده در زبان فرانسه را بیاموزیم و از آن استفاده کنیم؟

در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که زمان گذشته ساده (Le passé simple) در زبان فرانسه در مکالمات روزمره دارای کاربردهای چندان زیادی نیست و بیشتر کاربرد آن مربوط به زمانی است که شما قصد دارید یک متن را بنویسید که به زمان گذشته نوشته شده و دارای حالت رسمی است. حال ممکن است این سوال برای شما هم به وجود بیاید که در چنین حالتی اصلا چرا باید این زمان را بیاموزیم و بتوانیم از آن استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت وقتی که شما می‌آموزید دقیقا به چه شکل از این زمان استفاده کنید و بتوانید به‌درستی آن را در جملات مختلف تشخیص دهید یک مزیت بسیار بزرگ شامل حال شما می‌شود و آن این است که شما می‌توانید خیلی راحت متون مختلف را مطالعه کرده و منظور آن را متوجه شوید. فرض کنید که در یک مکالمه روزمره شخصی به زبان فرانسوی درباره یک متن ادبی صحبت می‌کند و از این افعال استفاده می‌کند.

در چنین شرایطی شما باید به زمان گذشته ساده (Le passé simple) در زبان فرانسه مسلط باشید تا بتوانید منظور شخصی که با شما صحبت می‌کند را متوجه شوید و بتوانید پاسخ مناسبی را به او ارائه دهید. پس بهتر است که حتما سعی کنید این افعال و نحوه صرف آنها در زمان گذشته را بیاموزید تا بتوانید مکالمات بهتری را به زبان فرانسه داشته باشید. در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری را نیز در این زمینه به دست بیاورید می‌توانید از خدمات ارائه شده در سایت ما استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

زمان گذشته ساده (Le passé simple) در زبان فرانسه یکی از زمان‌هایی است که امروزه در گرامر زبان فرانسه دارای کاربردهای مخصوص به خود است و در مواردی که شما قصد دارید حالت رسمی را برسانید می‌توانید از آن استفاده کنید. از طرف دیگر معمولا در متون ادبی که به زبان فرانسوی نوشته می‌شوند نیز می‌توانید این زمان را مشاهده کنید که به طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری را درباره این زمان در زبان فرانسوی به دست بیاورید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره زمان گذشته ساده (Le passé simple) در زبان فرانسه پاسخ دهیم.

زمان گذشته ساده در زبان فرانسه چه کاربردهایی دارد؟

زمان گذشته ساده (Le passé simple) در زبان فرانسه وقتی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید درباره مفاهیم ادبی متنی را بنویسید. در واقع این زمان دارای حالتی بسیار رسمی است و به همین علت نیز در مکالمات روزمره کاربردهای چندان زیادی ندارد. با این حال یادگیری آن بدون شک برای شما مفید خواهد بود.

آیا دستورالعمل خاصی برای صرف افعال در زمان گذشته ساده وجود دارد؟

بله، وقتی که از افعال منظم استفاده می‌کنید شما می‌توانید از دستورالعمل‌های خاصی برای افعال استفاده کنید. از طرف دیگر افعالی که نامنظم هستند نیز تا حدی از دستورالعمل‌های خاص پیروی می‌کنند؛ ولی در مواقعی که چنین اتفاقی نمی‌افتد شما می‌توانید از جدولی که ارائه دادیم استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: زمان گذشته ترکیبی (Le passé composé) در زبان فرانسه

بیشتر بخوانید: زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 12 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. راحله دریانیان
    1 اسفند 1402
    پاسخ دادن

    زبان فرانسه همیشه از علاقه مندی های من بوده برای یادگیری آن در آموزشگاه شما شرایط چطوره؟

    • ایرانمهر
      1 اسفند 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر شما میتوانید جهت ثبت نام در دوره های آموزشی زبان فرانسه به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در زمینه نحوه ثبت نام و برگزاری دوره و میزان شهریه در اختیارتان قرار میدهند .

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید