IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زمان حال در زبان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
23 دی 1402

زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه

زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه یکی از زمان‌های بسیار پرکاربرد و رایج در زبان فرانسه به شمار می‌آید که دارای کاربردهای بسیار زیادی است و امروزه بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. شما برای این‌که بتوانید جملات مختلفی را در زبان فرانسه بسازید نیازمند این خواهید بود که به‌شکلی درست از زبان حال استفاده کنید. با این حال نباید فراموش کرد که استفاده درست از این زبان نیازمند آشنایی با دستورالعمل‌هایی است که بسیاری از افراد معمولا با این دستورالعمل‌ها آشنایی چندانی ندارند.

به همین علت نیز ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این زمان در فرانسوی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری گرامر زبان فرانسه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این بخش از آموزش زبان فرانسه را بادقت مطالعه کنید تا اطلاعات موردنیاز خود را به دست بیاورید.

زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

آشنایی با زمان حال در زبان فرانسه

به طور کلی باید دقت داشته باشید که زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه یکی از رایج‌ترین زمان‌هایی است که در این زبان مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که زمان حال در زبان فرانسه که با نام Le présent de l’indicatif شناخته می‌شود جایگزین سه زمان اصلی می‌شود که شامل حال ساده، حال استمراری و حال تاکیدی است. برای این‌که به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید در ادامه چند مثال کاربردی و رایج را در این زمینه برای شما آورده‌ایم که هر سه این زمان‌ها با یک زمان در فرانسوی نشان داده می‌شوند:

  • He eats
  • He is eating
  • He did eat

پس اگر بخواهید هریک از عبارات بالا را در زبان فرانسه به زمان حال بنویسید جمله شما به‌صورت il mange نوشته می‌شود.

کی می‌توانیم از زمان حال در زبان فرانسه استفاده کنیم؟

آشنایی با کاربردهای زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه نکته کلیدی و مهم دیگری است که باید به آن دقت و توجه داشته باشید. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که زمان حال در زبان فرانسه را می‌توان برای صحبت درباره آینده نیز مورداستفاده قرار داد. وقتی که شما قصد دارید به بخشی از زمان آینده در یک جمله اشاره کنید می‌توانید از زمان حال استفاده کنید. برای مثال جمله زیر را در نظر بگیرید:

en vacances demain matin.

فردا صبح عازم تعطیلات هستیم.

بزرگ‌ترین تفاوتی که بین دو زبان انگلیسی و فرانسوی در این زمینه وجود دارد وقتی است که قصد دارید درباره چیزهایی صحبت کنید که در گذشته شروع شده‌اند؛ ولی در حال حاضر نیز ادامه دارند. این تفاوت به خصوص وقتی که از کلمات Depuis به معنای Since/for در جملات خود استفاده می‌کنید. برای این‌که به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید در ادامه دو مثال بسیار کاربردی را برای شما آورده‌ایم:

J’habite au Canada depuis quatre ans.

من چهرا سال است که در کانادا زندگی می‌کنم.

Cela fait quatre ans que j’habite au Canada.

من چهار سال است که در کانادا زندگی می‌کنم.

زمان حال در زبـــان فرانسه

صرف افعال er منظم در زبان فرانسه

برای آشنایی با زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه باید بدانید که افعال در زبان فرانسه به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. دسته اول افعالی هستند که به er ختم می‌شوند و جز افعال منظم در این زبان به شمار می‌آیند. دسته دوم و سوم را در نکات زیر مشاهده خواهید کرد.

افعال با قاعده فرانسوی که به er ختم می‌شوند تقریبا 80 درصد از افعال زبان فرانسوی را تشکیل می‌دهند. این می‌تواند خبر بسیار خوبی برای زبان‌آموزان فرانسوی باشد؛ چراکه آنها به همین ترتیب می‌توانند افعال را با یکدیگر ترکیب کنند. برای این‌که بتوانید این افعال را صرف کنید تنها کاری که باید انجام دهید این است که انتهای er آنها را حذف کرده و ریشه فعل را به‌درستی حفظ کنید. برای مثال اگر فعل شما به‌صورت telephoner نوشته می‌شود باید بدانید که ریشه آن عبارت téléphon است.

پایان‌هایی که در زبان فرانسه معمولا مورداستفاده قرار می‌گیرند شامل موارد زیر هستند:

e – es – e – e – e – ons – ez – ent – ent

جدول زیر نحوه صرف این فعل را با پایان‌های متفاوت به شما نشان می‌دهد که بدون شک مطالعه آن می‌تواند اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما قرار دهد:

Téléphoner – To call
Pronoun Stem Endings Conjugated Verb
Je téléphon- e Je téléphone
Tu téléphon- es Tu téléphones
Il téléphon- e Il téléphone
Elle téléphon- e Elle téléphone
On téléphon- e On téléphone
Nous téléphon- ons Nous téléphonons
Vous téléphon- ez Vous téléphonez
Ils téléphon- ent Ils téléphonent
Elles téléphon- ent Elles téléphonent

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که تلفظ je – tu – il – elle – on – ils – ells یکسان است؛ چراکه e پایانی، s پایانی و ent پایانی در تلفظ فرانسوی تلفظ نمی‌شوند. از جمله افعال در زبان فرانسوی که به er ختم می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

raconter – vérifier – penser – montrer – hésiter – oublier – jouer

تغییرات املایی و بی‌نظمی در بین افعالی که به er ختم می‌شوند

در خصوص استفاده از زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه باید دقت داشته باشید که برخی از افعال فرانسوی که به er ختم می‌شوند هنوز منظم هستند، ولی در برخی از مواقع ممکن است املای متفاوتی داشته باشند که باید به این موضوع دقت و توجه کافی را داشته باشید. برای مثال دسته اول از این افعال، افعالی هستند که به cer ختم می‌شوند. چنین فعلی وقتی با nous جمع می‌شود حرف C در آن به ç تبدیل می‌شود. این تغییر به دلایل آوایی اتفاق می‌افتد.

اگر بعد از C در کلمه و فعل شما O بیاید به‌صورت C سخت تلفظ می‌شود. پس در چنین شرایطی باید C را به Ç تبدیل کنید تا صدای S تلفظ شود. مثال‌های زیر را در این زمینه با دقت مشاهده کنید:

Placer (To place) = je place – tu places – il place – elle place – on place – nous plaçons – vous placez – ils placent – elles placent

از جمله افعالی که در زبان فرانسوی به cer ختم می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

commencer – balancer – tracer – forcer

دسته دیگری از این افعال، افعالی هستند که به ger ختم می‌شوند. وقتی که چنین افعالی با یک nous مزدوج می‌شوند یک E را بعد از G به آنها اضافه می‌کنیم. این تغییر نیز به دلایل آوایی رخ می‌دهد. اگر G به دنبال O آمده باشد به‌صورت G سخت تلفظ می‌شود و به همین علت نیز باید E را بعد از G اضافه کنید تا آن را به G نرم تبدیل کنید. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Manger (To eat) = je mange – tu manges – il mange – elle mange – on mange – nous mangeons – vous mangez – ils mangent – elles mangent

از جمله افعال فرانسوی که امروزه به ger ختم می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

changer – exiger – voyager – corriger

افعالی که به yer ختم می‌شوند از دسته دیگری از این افعال به شمار می‌آیند که حتما باید کارکردن با آنها را بیاموزید. این افعال را می‌توان به دو دسته تقسیم‌بندی کرد. دسته اول افعالی هستند که به ayer ختم می‌شوند. آنها دو صیغه کاملا متفاوت دارند. در اولی ریشه فعل ay می‌ماند که همان فعل مصدری است. یادگیری املای آن می‌تواند کار را تا حد زیادی برای شما ساده‌تر کند. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Essayer (To try) = j’essaye – tu essayes – il essaye – elle essaye – on essaye – nous essayons – vous essayez – ils essayent – elles essayent

در املای دوم افعالی را پیش رو داریم که به ayer ختم می‌شوند. دقت داشته باشید که به جز کلمات nous و vous در تمام افعال y به i تبدیل می‌شود. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Essayer (To try) = j’essaie – tu essaies – il essaie – elle essaie – on essaie – nous essayons – vous essayez – ils essaient – elles essaient

از جمله افعال فرانسوی که به ayer ختم می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

essayer – payer – balayer – effrayer

آشنایی با زمان حال در زبان فرانسه

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید : ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه

صرف افعال ir در زبان فرانسه

افعال فرانسوی که به ir ختم می‌شوند جز افعالی هستند که در گروه دوم قرار می‌گیرند. در این گروه حدود 400 فعل وجود دارد. درست مانند افعالی که به er ختم می‌شوند قبل از افزودن پایان‌ها باید اقدام به حذف ir کرده و فقط ریشه فعل را نگه دارید. از جمله پایان‌هایی که می‌توانید به این افعال اضافه کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

is – is – it – it – it – issons – issez – issent – issent

برای مثال فعل finir به معنای تمام کردن را در نظر بگیرید. صرف این فعل در زمان حال به شکل زیر انجام می‌شود:

 

 

Finir – To finish
Pronoun Stem Endings Conjugated Verb
Je fin- is Je finis
Tu fin- is Tu finis
Il fin- it Il finit
Elle fin- it Elle finit
On fin- it On finit
Nous fin- issons Nous finissons
Vous fin- issez Vous finissez
Ils fin- issent Ils finissent
Elles fin- issent Elles finissent

از جمله رایج‌ترین افعال فرانسوی که امروزه به ir ختم می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

agir – choisir – unit – ralentir – remplir – saisir

صرف افعال بی‌قاعده در زبان فرانسوی و در زمان حال به چه شکل انجام می‌شود؟

یکی دیگر از مواردی که معمولا در خصوص زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه مطرح می‌شود این است که صرف افعال بی‌قاعده در این زمان به چه شکل انجام می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که دسته سوم از افعال در زبان فرانسه را افعال بی‌قاعده تشکیل می‌دهند. برخی از این افعال بیشترین میزان استفاده را در جملات زبان فرانسوی دارند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

faire, aller, être, avoir, and more.

در میان افعال بی‌قاعده‌ای که در گروه سوم قرار دارند حدود 20 فعل که به er ختم می‌شوند نیز هستند که از همان الگو پیروی می‌کنند.

صرف افعال منظم re در زبان فرانسه

پس از حذف re از فعل مصدر فقط باید پایان مناسبی را به این افعال اضافه کنید که از جمله این پایان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

s – s – / – / – / – ons – ez – ent – ent

برای مثال فعل attendre به معنای منتظر ماندن را در نظر بگیرید که صرف آن به شکل زیر خواهد بود:

Attendre – To wait
Pronoun Stem Endings Conjugated Verb
J’ attend- s J’attends
Tu attend- s Tu attends
Il attend- Il attend
Elle attend- Elle attend
On attend- On attend
Nous attend- ons Nous attendons
Vous attend- ez Vous attendez
Ils attend- ent Ils attendent
Elles attend- ent Elles attendent

از جمله افعالی در زبان فرانسه که با re به اتمام می‌رسند می‌توان به افعال زیر اشاره کرد:

entendre – dépendre – descendre – tondre – vendre – fonder

زمان حـــال در زبان فرانسه

صرف افعال Être و Avoir در زبان فرانسه

Être و avoir که همان to be و to have در زبان انگلیسی به شمار می‌آیند از جمله پرکاربردترین افعال در زبان فرانسه به شمار می‌آیند که برای صحبت درباره زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه حتما باید با آنها آشنا شوید. ما به طور دائم از آنها برای صحبت درباره خود، احساساتی که داریم و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌کنیم. این افعال همچنین به‌عنوان یک فعل کمکی برای زمان‌های مرکب مانند passé compose نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. آشنایی با این افعال می‌تواند یک پایه ضروری برای شما باشد.

جدول زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Être – To be      Avoir – To have
Être Avoir    
Je suis J’ai    
Tu es Tu as    
Il est Il a    
Elle est Elle a    
On est On a    
Nous sommes Nous avons    
Vous êtes Vous avez    
Ils sont Ils ont    
Elles sont Elles ont    

صرف فعل Faire در زمان حال

Faire به معنای ساختن یا انجام دادن یکی از پرکاربردترین افعال در زبان فرانسه به شمار می‌آید. ما از آن برای جایگزینی افعالی که در فرانسوی وجود ندارند یا زیاد از آنها استفاده نمی‌کنیم، استفاده خواهیم کرد. چند فعل فرانسوی که مانند Faire به هم پیوسته‌اند شامل refaire و défaire می‌شوند. لیست زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Faire – To do/To make

  • Faire
  • Je fais
  • Tu fais
  • Il fait
  • Elle fait
  • On fait
  • Nous faisons
  • Vous faites
  • Ils font
  • Elles font

صرف فعل Aller در زبان فرانسه

برای آشنایی با زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه شما حتما باید صرف فعل Aller در این زمان را نیز بیاموزید که این کار دارای کاربردهای بسیار زیادی است. Aller به معنای رفتن تنها فعل نامنظم در زبان فرانسوی است که به er ختم می‌شود. دقت داشته باشید که تنها فرم‌هایی که به‌صورت ثابت باقی می‌مانند شامل nous و vous هستند. داشتن این فعل می‌تواند برای استفاده در زمان آینده از اهمیت زیادی برخوردار باشد. لیست زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Aller – To go

  • Aller
  • Je vais
  • Tu vas
  • Il va
  • Elle va
  • On va
  • Nous allons
  • Vous allez
  • Ils vont
  • Elles vont

صرف افعال Venir و Tenir در زبان فرانسه

افعال venir و tenir به معنای آمدن و نگه داشتن نیز هر دو از یک الگوی صرف ساده پیروی می‌کند که باید به آن دقت و توجه کافی را داشته باشید. مطالعه این دو در کنار یکدیگر بسیار کار ساده‌ای است و به همین علت نیز ما برای صحبت درباره زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه هر دو این افعال را در کنار یکدیگر برای شما آورده‌ایم. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که این دو فعل به‌عنوان فعل اصلی بسیاری از افعال دیگر نیز شناخته می‌شوند که به خاطر سپردن آنها را کار ساده‌تری برای شما می‌کنند.

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره نحوه صرف این افعال جدول زیر را بادقت مشاهده کنید:

Venir – To come    Tenir – To hold
Venir Tenir    
Je viens Je tiens    
Tu viens Tu tiens    
Il vient Il tient    
Elle vient Elle tient    
On vient On tient    
Nous venons Nous tenons    
Vous venez Vous tenez    
Ils viennent Ils tiennent    
Elles viennent Elles tiennent    

زمان حال (Le présent) در فرانسه

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه پاسخ دهیم.

چند نوع فعل در زمان حال ساده در زبان فرانسوی مورداستفاده قرار می‌گیرد؟

به طور کلی وقتی صحبت از زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه می‌شود باید دقت داشته باشید که ما سه نوع فعل در زبان فرانسه داریم که دو نوع اول تقریبا منظم هستند و دسته سوم افعال نامنظمی هستند که هیچ قاعده‌ای برای صرف کردن آنها وجود ندارد. پس در زمان استفاده از هرکدام این افعال حتما باید به دستورالعمل‌های مربوط به آنها دقت داشته باشید.

زمان حال در زبان فرانسه چه کاربردهایی دارد و چه زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد؟

به طور کلی زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه را می‌توان در سه حالت حال ساده، حال استمراری و حال تاکیدی در زبان انگلیسی مورداستفاده قرارداد. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که از این زمان می‌توان برای صحبت کردن درباره آینده و اشاره به آینده نیز استفاده کرد.

سخن پایانی

زمان حال (Le présent) در زبان فرانسه یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین زمان‌ها در زبان فرانسه است که امروزه در زبان فرانسه مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات بیشتری را درباره این زمان به دست بیاورید یا این‌که علاقه‌مند به یادگیری زبان فرانسه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط موسسه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: آموزش آینده ساده در زبان فرانسه به زبان ساده 

بیشتر بخوانید : صفت در زبان فرانسه (L’ADJECTIF)

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 40 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. سارینا دانایی
    24 دی 1402
    پاسخ دادن

    سلام زبان فرانسه بسیار عالی است و من خیلی دوست دارم یاد بگیرم میشه بهم توضیح بدین چطوری ثبت نام کنم/

    • ایرانمهر
      24 دی 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر شما میتوانید جهت آگاهی از نحوه ثبت نام و برگزاری دوره زبان فرانسه به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید