IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
روش صحیح یادگیری گرامر زبان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
5 آبان 1401

روش صحیح یادگیری گرامر زبان فرانسه

آیا می‌دانید چگونه باید گرامر زبان فرانسه را به‌طور عمیق و از راه درست مطالعه کنیم؟ یا فقط به‌دنبال راهی برای تسریع یادگیری گرامر خود هستید؟

در این مقاله به شش نکته‌ مهم در مورد یادگیری گرامر زبان فرانسه اشاره خواهم کرد که آرزو می‌کنم ای کاش خودم سال‌ها پیش به آن‌ها پی می‌بردم.

همچنین برخی از منابع گرامر فرانسوی را که برای سطوح متوسط و پیشرفته مناسب است معرفی خواهم کرد.

5 منبع مهم آنلاین برای یادگیری گرامر فرانسوی

در یادگیری دستور زبان فرانسه، نکات و ترفندها نیمی از کار به حساب می‌آیند. کار بزرگ‌تر، تحلیل اجزای مختلف ساختار جمله و دستور زبان فرانسه است، و این موضوع مستلزم دو چیز است: وضوح و تمرین.

برای اینکه گرامر فرانسوی را درونی کنید، باید درک روشن و کاملی از آن داشته باشید. آیا منظور این است که شما باید دستور زبان فرانسه را خارج از یک کتاب درسی حفظ کنید؟ خیر منظور این است که شما باید به‌دنبال آن دسته از منابع آموزشی باشید که سادگی را در اولویت قرار داده و با یک زبان قابل فهم مطالب و قواعد گرامر را به شما آموزش دهد. به عبارت دیگر، نیاز نیست که شما درگیر توضیحات گرامر طولانی و پیچیده شوید. درواقع، شما می‌توانید به‌سرعت و به‌راحتی گرامر فرانسه را به‌صورت رایگان یاد بگیرید.

برای آنکه بتوانید بهترین نتیجه ممکن را بگیرید، مدل 20-80 را عملی کنید. به این معنی که، 20٪ از وقت خود را صرف مطالعه منبع گرامر فرانسه کرده و بر درک توضیح نکات گرامری متمرکز کنید و 80٪ زمان خود را به تمرین موضوع گرامر مورد نظر اختصاص دهید.

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

پنج منبع آنلاینی که در ادامه معرفی خواهد شد این مدل را برای یادگیری گرامر فرانسوی به صورت آنلاین گنجانده‌اند!

Tex’s French Grammar

این مورد منبعی عالی برای یادگیری اصول گرامر زبان فرانسه است. این منبع که در ابتدا توسط دانشگاه تگزاس برای کمک به دانشجویانی که درحال یادگیری زبان فرانسه بودند ایجاد شد، به بسیاری از موضوعات رایج دستور زبان می‌پردازد.

این منبع درواقع یک راهنمای گرامر آنلاین جامع بوده که آموزش‌هایی در‌مورد موضوعاتی مانند جنسیت اسم، زمان فعل، ضمایر، حروف اضافه و نفی ارائه می‌دهد و هر درس شامل تمرین‌هایی از نوع پر کردن جاهای خالی است. آپشن “بررسی پاسخ” به شما کمک می‌کند که پاسخ‌های خود را نیز بررسی کنید.

بهتر از همه، این درس‌ها را می‌توان در یک پی دی اف برای استفاده شخصی دانلود کرد.

پادکست Français Facile (پادکست آسان فرانسوی)

پادکست Français Facile از نظر فنی یک پادکست به حساب می‌آید، اما آموزش‎های دستور زبان نوشتاری آن (و همچنین دیالوگ‎ها و خواندن‎های سطح‌بندی شده) آن را به یک منبع فوق‌العاده کامل تبدیل می‌کند. با این‎حال، به‌خاطر داشته باشید که این وب‌سایت کاملاً به زبان فرانسه است، به‌همین خاطر زبان‌آموزان مبتدی ممکن است با دشواری مطالعه مطالب آن مواجه شوند.

پادکست Français Facile بیش از 100 درس گرامر را فهرست می‌کند. این درس‌ها بر اساس حروف الفبا مرتب شده‌اند و با استفاده از منوی کشویی Grammaire (گرامر) در بالای صفحه، می‌توان آنها را بر اساس سختی از A1 تا B2 بر اساس سطح DELF مرتب کرد.

تمرکز هر درس روی یک موضوع گرامری خاص مانند حروف اضافه، اشیاء مستقیم و غیرمستقیم، موارد کمکی être (بودن) و avoir (داشتن) و زمان فرعی است.

توضیحات درس کوتاه و مستقیم بوده و تمرینات مربوطه به‌صورت چندگزینه‌ای و پر کردن جای خالی است. حتی ویدیوهای YouTube ضمیمه برخی از دروس شده است.

Le FLE pour les curieux (زبان فرانسه به‌عنوان زبان خارجی برای افراد کنجکاو)

Le FLE pour les curieux منبعی عالی برای زبان‌آموزان کنجکاو وجدی زبان فرانسه به‌حساب می‌آید.

دروس گرامر موجود در اینجا را می‌توان بر اساس سطح A1-B1 یا بر اساس مباحث کلی طبقه‌بندی کرد. موضوعات عبارتند از conjugaison (صرف فعل)، grammaire (گرامر) یا orthographe (املا). توضیحات این منابع نیز تماماً به زبان فرانسه است و نسبت به منبع قبلی حتی از زبان پیشرفته‌تری استفاده می‌کند، بنابراین زبان‌آموزان سطح مبتدی بهتر است آن را مورد استفاده قرار ندهند زیرا این منبع بیشتر برای زبان‌آموزان متوسط وپیشرفته ​​کاربرد دارد.

توضیحات مربوط به هر درس کمی طولانی‌تر از منابع قبلی است، اما دنبال کردن آنها آسان است. تمرین‌های مربوطه از نوع سؤالات چند گزینه‌ای و پر کردن جای خالی هستند.

145 Minutes to Learn French Grammar

این ویدیویی 145 دقیقه‌ای است که توسط کانال محبوب YouTube Learn French with Vincent ارائه شده است.

با این ویدیو شما تنها ظرف 145 دقیقه، می‌توانید رایج‌ترین موضوعات در گرامر زبان فرانسه مانند اعداد، کلمات پرسشی و صرف افعال پایه را یاد بگیرید. به‌عبارت دیگر، شما می‌توانید اصول گرامر فرانسه را در کمتر از 2.5 ساعت یاد بگیرید!

علاوه بر این، کانال یوتیوب Learn French with Vincent ویدیوهای زیادی برای یادگیری گرامر زبان فرانسه برای شما دارد.

BREVET de Français: Rappels de grammaire et conjugaison

در فرانسه، Diplôme National du brevet (دیپلم ملی) امتحانی است که همه دانش‌آموزان باید در پایان سال نهم در آن شرکت کنند. دانش‌آموزان زمان زیادی را صرف مطالعه برای آن کرده و در موضوعاتی مانند تاریخ، جغرافیا، ریاضیات و البته فرانسوی مطالب زیادی را یاد بگیرند.

این ویدیو از superBrevet که توسط digiSchool آماده شده است، کاملاً به زبان فرانسه بوده و هدف آن دانش‌آموزانی هستند که برای بخش فرانسوی دیپلم تحصیل می‌کنند. به‌این ترتیب، برای زبان‌آموزان پیشرفته فرانسوی که می‌خواهند یک دوره کوتاه در گرامر سطح بالاتر داشته باشند، عالی است. در این ویدئو در مورد موضوعات پیشرفته در دستور زبان فرانسه مانند passé simple و concordance des temps صحبت می‌شود.

روش صحیح یادگیری گرامر زبان فرانسه

نحوه یادگیری گرامر زبان فرانسه به‌صورت منطقی

1. مذکر یا مؤنث؟

این یکی از بخش‌های دشوار یادگیری گرامر فرانسوی بحث جنسیت مذکر، مؤنث و خنثی بودن اسم‌ها در این زبان است. وقتی میز، صندلی یا خانه را به انگلیسی نام می‌برید، لازم نیست نگران جنسیت آن باشید. با این حال، در زبان فرانسه، هر اسم دارای جنسیت گرامری است.

آنچه که مشکل است این است که جنسیتی که یک اسم دارد موجب تغییراتی در انتهای اسم‌ها شده و این موضوع حتی بر صفات و ضمایر اشاره‌ای که استفاده می‌شود نیز تأثیر می‌گذارد.

برای مثال، هر صفتی که اسم مؤنث را تغییر می‌دهد باید به شکل مؤنث آن نوشته شده و اسم اشاره قبل از آن اسم نیز باید مؤنث باشد.

Une femme intelligente (یک زن باهوش)

Un homme intelligent (یک مرد باهوش)

بنابراین، هنگام یادگیری واژگان فرانسوی، بسیار مهم است که نه فقط کلمه، بلکه جنسیت آن را نیز یاد بگیرید، تا بتوانید در جملات به درستی از آن استفاده کنید!

ترفندهای زیادی برای یادگیری جنسیت اسم‌های فرانسوی وجود دارد، بنابراین چند ترفند را امتحان کنید تا بدانید با کدام روش راحت‌تر هستید. اگر تمایل دارید بر اساس فهرست کار کنید، یکی از ترفندهای مفید این است که الگوهای کلماتی را که انتهای آن‌ها معمولاً از یک جنس است به‌خاطر بسپارید.

به‌یاد داشته باشید که همیشه استثناهایی وجود دارد که باید به‌طور خاص یاد بگیرید، اما این الگو یک قانون کلی مفید است.

یکی دیگر از روش‌های مفید برای یادگیری جنسیت کلمات جدید، یادگیری جملاتی است که جنسیت اسم‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنند، یا با پیوند دادن کلمات همجنس و یادگیری آنها با هم، مانند l’homme aime son vélo vert (مرد دوچرخه سبز خود را دوست دارد. ) یا la femme aime la forêt et ses belles fleurs (زن عاشق جنگل و گلهای زیبای آن است).

به‌همین ترتیب، هنگام یادگیری فهرست‌های واژگان موضوعی، کلمات را به یک لیست از کلمات مذکر و یک لیست از کلمات مؤنث تقسیم کنید. به‌عنوان مثال، هنگام یادگیری غذاها، در یک لیست، کلماتی مانند le pain (نان) و le fromage (پنیر) و در لیست دیگر la pomme (سیب) و la carotte (هویج) قرار دهید.

سعی کنید تصاویری ذهنی از این موارد برای خود ایجاد کنید که بعداً بتوانید آن‌ها را به خاطر آورید: مثلاً برای کلمات نان و پنیر، تصویری از فرو بردن نان در فوندو پنیر را تداعی کنید. برای سیب و هویج، ممکن است یک بشقاب میان وعده را تصور کنید. مانند استراتژی فوق، این تمرین شما را به‌صورت فعالانه به ‌فکر جنسیت و ایجاد ارتباط بین کلماتی که درحال یادگیری هستید می‌اندازد.

اگر بعداً این سؤال در ذهنتان به‌وجود آمد که آیا Fromage مذکر است یا زنانه، فقط باید به یاد داشته باشید که این واژه را قبلاً با کدام تصویر ذهنی مرتبط کرده‌اید!

2. مقداری انگلیسی یاد بگیرید

قبل از اینکه شروع به یادگیری گرامر فرانسوی کنید، مطمئن شوید که تا حدی گرامر انگلیسی را یاد گرفته‌اید. یادگیری گرامر زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمام اصطلاحات و مفاهیمی را که در زبان فرانسه یاد می‌گیرید با مفاهیمی که قبلاً در انگلیسی فراگرفته‌اید ارتباط دهید. این کار به‌خاطر سپردن واژه‌ها و گرامر مربوط به آن‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کند، و همچنین به شما در درک معنای آنها نیز کمک کند.

یکی از منابع بسیار مهم در این زمینه کتاب “English Grammar for Students of French است. این کتاب راهنما برای زبن‌آموزانی که مشغول یادگیری زبان فرانسه هستند، منبعی غنی و بسیار مهم به شمار می‌آید. تمام توضیحات این کتاب در مورد قواعد گرامری زبان فرانسه به زبان انگلیسی توضیح داده شده است.

3. داشتن دیکشنری فرانسوی حاوی قواعد و اطلاعات گرامری

یکی از ابزارهای اساسی برای یادگیری زبان فرانسه، یک فرهنگ لغت خوب است. اکثر فرهنگ‌لغت‌ها معمولاً یک بخش دستور زبان در بخش پایانی خود دارند- زمانی که می‌خواهید فرهنگ لغتی خریداری کنید حتماً دقت کنید که آیا این بخش در انتهای فرهنگ لغت وجود دارد یا خیر. در اغلب فرهنگ لغت‌ها بخشی تحت‌عنوان گرامر وجود دارد.

حتی دیکشنری‌های جیبی نیز دارای بخش‌های دستور زبان هستند. این فرهنگ‌لغتهای جیبی را می‌توانید همیشه بهمراه خود داشته باشید و در مکان‌هایی مانند مترو، اتوبوس و یا پارک که زمان اضافی برای یادگیری دارید، مطالعه کنید.

یک فرهنگ لغت خوب ارزش بسیار بالایی دارد. در سال‌های گذشته که هنوز دنیایدیجیتال انقدر گسترش نیافته بود، زبان‌آموزان مجبور به استفاده از فرهنگ‌لغت‌های بسیار بزرگ و قطور بودند که همین مسأله استفاده از آن‌ها را بسیار سخت و مشکل می‌کرد اما اکنون به لطف پیشرفت اینترنت و دیجیتال براحتی و بدون تحمل هیچ وزنی می‌توانید به فرهنگ‌لغت‌های آنلاین دسترسی داشته باشید و با صرف کمترین وقت و انرژی از آن‌ها استفاده کنید.

فرهنگ‌لغت‌های معتبر آنلاین زیادی وجود دارد مانند Center National de Ressources Textuelles et Lexicales یا Académie française . یکی از منابع دیگر قابل اعتماد Lexilogos.com است که پیوندهای زیادی به بسیاری از زبان‌های مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهد. صفحه‌ای که به زبان فرانسه اختصاص داده شده است، پیوندهایی به فرهنگ لغت‌های دوزبانه آنلاین، و همچنین فرهنگ لغت‌های فرانسوی-انگلیسی، اصطلاحنامه‌ها، اصطلاحات، زبان‌های عامیانه و غیره ارائه می‌دهد! مثل همیشه، به هر چیزی که در اینترنت می‌خوانید اعتماد نکنید.

فراموش نکنید که هرچه گرامر و کتاب‌های درسی بیشتری در دسترس داشته باشید، برای دستیابی به دستور زبان فرانسه مجهزتر خواهید بود. می‌توانید این کتاب‌ها را از کتاب‌فروشی‌های دست دوم یا کتابخانه‌های عمومی محل زندگی خود تهیه کنید، بنابراین لازم نیست کتاب‌های درسی توصیه‌شده‌ای را که در حال حاضر در مدارس یا دانشگاه‌ها استفاده می‌شود، بخرید. این فرهنگ‌لغت‌ها نسخه‌های جدیدتر همان کتاب‌های دست دوم هستند و چندان تفاوتی با همتاهای قدیمی خود ندارند. فرهنگ‌لغت‌های دست دوم زمانی که مردم مطالعه فرانسوی را متوقف می‌کنند، به‌دست مغازه‎های کتابفروشی دست دوم سپرده می‌شود.

مزیت دسترسی به طیف وسیعی از کتاب‌ها این است که می‌بینید برخی از آنها بیشتر به سلیقه شما نوشته شده‌اند، یا شاید یکی از آنها برخی موضوعات را بهتر از مابقی موارد پوشش می‌دهد. برخی از فرهنگ‌لغت‌ها و کتاب‌ها تصاویر و کارتونک‌هایی برای توضیح بهتر مطالب در خود گنجانده‌اند که این مورد بسیار به یادگیری مفرح گرامر پیچیده و خسته‌کننده زبان فرانسه کمک خواهد کرد.

سعی کنید در هر موضوعی توضیحات متفاوتی درباره آن و از منابع مختلف بخوانید –برای مثال در مورد صرف افعال مختلف و یا قواعد مربوط به جنسیت اسم‌ها و نحوه دسته‌بندی آن – زیرا برخی از منابع توضیحات کافی در مورد یک موضوع خاص ارائه نمی‌دهند به همین خاطر لازم است که در چندین منبع مختلف آن را مطالعه کنید تا به ایده جامعی در مورد آن موضوع مشخص برسید. سعی کنید این کار را در مورد منابعی که توضیحات قانع‌کننده‌ای برای شما ندارند حتماً انجام دهید.

علاوه بر این ممکن است یک موضوع واحد را بتوان از جهات گوناگون بررسی کرد و هر منبعی ممکن است جنبه و گوشه‌ای از این توضیحات را پوشش دهد. پس با هر منبعی که مطالعه می‌کنید اطلاعات کامل‌تر و جامع‌تری را یاد خواهید گرفت.

روش صحیح یادگیری گرامر زبان فرانسه

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

4. یادگیری گرامر فرانسوی را در بستر واقعی

فقط خواندن و حفظ کردن قواعد دستور زبان فرانسه کافی نیست. بلکه برای یادگیری واقعی گرامر فرانسوی، مهم است که محتوای زیادی را که قواعد گرامری فراگرفته شده را پوشش می‌دهد ببینید و بشنوید.

در ادامه ما چندین منبع را که از طریق آن‌ها می‎توانید در زمینه واقعی گرامر فرانسوی را یاد بگیرید به شما معرفی می‌کنیم.

  • اخبار فرانسه. گوش دادن به ایستگاه‌های خبری به زبان فرانسه یکی از روش‌های فوق‌العاده است که می‌توانید هم برای شنیدن و یادگیری قواعد گرامر زبان فرانسه و هم برای پیگیری رویدادها و اتفاقاتی که در فرانسه در جریان است، استفاده کنید. شما می‌توانید به رادیو و اخبار فرانسه در Franceinfo گوش دهید.
  • منبع دوم پادکست‌ها هستند. پادکست‌ها می‌توانند بسیار متنوع باشند. می‌توانید پادکست‌هایی را که ویژه زبان‌آموزان ایجاده شده است را پیدا کنید یا اگر سطح شما بسیار خوب است می‌توانید به پادکست‌هایی که برای افراد بومی ساخته شده گوش دهید. در کنار هر کدام از این دو منبع، می‌توانید زبان فرانسه را با متن موجود گوش دهید.

 

5. استفاده از عبارت Ne… pas برای منفی‌سازی جملات

این عبارت یکی از عناصر مهم گرامر فرانسوی است که البته می‌توانید آن را به‌راحتی یاد گرفته و سپس از آن در مکالمات خود و در موقعیت‌های گوناگون استفاده کنید. ایجاد جملات منفی به زبان فرانسه بسیار آسان است.

در صورتی که نمی‌دانید چگونه از این ساختار پر فایده استفاده کنید به این توضیحات دقت نمایید.

ابتدا جمله‌ای ساده بگویید مانند این: J’aime le chocolat (من شکلات دوست دارم). اما اگر آدم عجیبی هستید و از شکلات خوشتان نمی‌آید و می‌خواهید این موضوع را علام کنید که شکلات دوست ندارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ne را قبل از فعل قرار داده و پس از آن کلمه pas  را قرار دهید. به‌عبارت دیگر، شما کافیست که از ساختار ne + [verb] + pas تبعیت کنید و بعد هر جمله‌ منفی را که دوست دارید می‌توانید با استفاده از این ساختار درست کنید.

نکته: اگر فعل شما با مصوت شروع می‎شود، به‌جای ne  از حرف n استفاده کنید. مانند مثال:

Je n’aime pas le chocolat.

این هم یک مثال دیگر:

Je parle anglais. (من انگلیسی صحبت می کنم.) → Je ne parle pas anglais. (من انگلیسی صحبت نمی کنم.)

6. اکنون روی زمان حال باید تمرکز کنید

در مورد افعال، زمان‌های مختلفی برای یادگیری وجود دارد – زمان حال، گذشته، گذشته کامل، آینده، آینده کامل، گذشته و حال… و این لیست ادامه دارد. اما زمانی که شروع به یادگیری می‌کنید، نباید نگران تمام این‌ها باشید. شما می‌توانید تنها با یادگیری زمان حال مسیر زیادی را طی کنید و تقریباً بدون بروز مشکل جدی، مکالمات خود را پیش ببرید. زمانی که استفاده از این زمان برای ساختن جملات مختلف برای شما راحت‌ شد، یادگیری زمان‌های دیگر برای شما بمراتب آسان‌تر از قبل خواهد شد.

 

در این مقاله ما نکات مهمی را که در یادگیری گرامر زبان فرانسه به شما کمک می‌کند را ذکر کردیم. درصورتی که در یادگیری زبان فرانسه به راهنمایی بیشتری نیاز داشتید با متخصصان ما تماس بگیرید. آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، زبان آلمانی، زبان فرانسه و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.


بیشتر بخوانید:یادگیری زبان فرانسه با فیلم: راهنمای سریع


دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید