IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
پرتغالی را با ده آهنگ سامبا با یک جلسه مطالعه یاد بگیرید
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
6 شهریور 1401

پرتغالی را با 10 آهنگ سامبا با یک جلسه مطالعه یاد بگیرید

اگر می خواهید پرتغالی را با آهنگ یاد بگیرید، ممکن است بلافاصله موسیقی سامبا به ذهن‌تان نرسد. موسیقی سامبا یک سبک ریتم-و-پرکاشن-سنگین از موسیقی برزیلی است که ریشه در آفریقا دارد. راک سامبا (Samba rock) همان چیزی است که زمانی اتفاق افتاد که جنبش rock-n’-roll از ایالات متحده با این موسیقی سنتی تر درگیر شد. این یک صدای سرگرم کننده است و راهی فوق العاده برای یادگیری زبان و فرهنگ پرتغالی برزیلی در یک بسته toe-tapping است.

فهرست مطالب :

چرا موسیقی راک سامبا برای یادگیری زبان پرتغالی عالی هستند؟

هر چقدر هم که عاشق موسیقی برزیلی باشید، شاید اولین آهنگ‌هایی که به ذهنتان می رسد بهترین آهنگ‌ها برای یادگیری زبان پرتغالی نباشند. مطمئناً، «آگواس د مارکو Aguas de Março » اثر الیس رجینا (Elis Regina) شنوندگانی دارد که در یک روز پاییزی در نهر بوسا نوا شناورند. اما ماهیت پیچیده واژگان در اشعار می‌تواند به دست و پا زدن زیادی و تقالا زیاد نیاز داشته باشد تا یک یادگیرنده ابتدایی یا متوسط بتواند آن را درک کند.

ژیلبرتو گیل Gilberto Gil ، تام زی، کائتانو ولوسو Tom Zé, Caetano Veloso و دیگر ترانه‌های عالی، پیچیده، شاعرانه و اغلب سیاسی نوشته شده که برای درک آثار و طرز فکر برزیلی ضروری است، اما زمانی که با زبان شروع می‌کنید آسان‌ترین آنها نیستند.

از سوی دیگر جورج بن Jorge Ben و راک‌های سامبا که او را دنبال کردند، آهنگ‌هایی درباره موضوعاتی نوشتند که بسیار قابل دسترس‌تر بودند و درک زبان ساده‌تر است و لازم نیست تک تک کلمات را جستجو کنید. عبارات کوتاه هستند و مضامین اصلی اغلب دختران، فوتبال و هیبت برزیل است.

راک‌های سامبا نیز برخی از جالب‌ترین و مبتکرانه‌ترین موسیقی‌های روی کره زمین را ساخته‌اند. این مقاله برخی از بزرگترین و ضروری ترین شیارهای راک سامبا را برای زبان آموزان مبتدی و متوسط زبان پرتغالی و چند نکته در مورد نحوه نزدیک شدن به هر یک را ارائه می‌دهد.

پرتـــغالی را با 10 آهنگ سامبا با یک جلسه مطالعه یاد بگیرید

آهنگ  Chiclete com Banana”  “  (“Gum with Banana”)

متن ترانه : letras

(“ آدامس و موز Gum with Banana”) به نظر می‌رسد طعم وحشتناکی دارد، درست است؟ دقیقاً نکته همین است. این آهنگ در اصل توسط جکسون دو پاندیرو (و توسط گوردورینا و آلمیرا کاستیلیو نوشته شده است) به عنوان نقد کسانی که جرات دارند سامبا را با راک ترکیب کنند یا “میامی با کوپاکابانا” را میکس کنند، اجرا شد. این یک موفقیت بزرگ برای او در سال 1959 بود، درست در زمانی که راک شروع به فرود می کرد.

از سوی دیگر، ژیلبرتو گیل، به‌خوبی شناخته شده است که خودش راک‌های زیادی را با هم میکس می‌کند، بنابراین می‌توان تصور کرد که وقتی او آن را می‌خواند، تمرین کمی به زبان می‌کند. نسخه او آهسته است و به خوبی تلفظ می‌شود، بنابراین خوب است که از آن زبان پرتغالی را یاد بگیرید.

همانطور که گوش می‌دهید، به سازهایی که اشاره می شود توجه کنید (نام چهار ساز اصلی برزیلی را یاد خواهید گرفت). قبل از اینکه خواننده حتی به فکر میکس کردن موسیقی « آدامس و موز» باشد، عمو سام (Uncle Sam) چه چیزی را باید انتخاب کند؟

آهنگ  País Tropical”  “  (“Tropical Country”)

متن ترانه: letras

ویدیوی بالا یک نسخه زنده از این موفقیت معروف است (و حدود دو دقیقه در جورج به “Spyro Gyra” تبدیل می شود). حمله ریتمیک بیس‌مانند جورج بن به گیتار او در قلب ایجاد سامبا راک بود. اشعار Pais Tropical قصیده‌ای برای برزیل است. باید بدانید که در حالی که فلامنگو  (کلمه‌ای که او در اشعار می گوید) اشاره به پرنده‌ای دارد که شما به آن فکر می‌کنید، در اینجا جورج از طرفداران باشگاه فوتبال ریو صحبت می کند. او یک دوست دختر به نام ترزا دارد، او دوستانش را دارد و در یک کشور گرمسیری زندگی می کند. یک پسر چه چیزی بیشتر از این می‌تواند بخواهد؟

آهنگ  Vem Balançar”  “  (“Come Swing”)

متن ترانه: واگالوم

شعر این آهنگ ساده است: Let’s get down and groove، موسیقی ما موسیقی سیاه است، ما سامبا را با راک، راک را با سامبا میکس می کنیم. تنها بخش مشکل ممکن است کلمه balançar باشد. می‌تواند به معنای تاب خوردن، حرکت به جلو و عقب، آویزان شدن و نوسان باشد. همانطور که ممکن است تصور کنید، برای صحبت در مورد رقص بسیار مفید است. این فعل می‌تواند به معنای تغییر وزن خود به طور کامل از یک سمت به سمت دیگر با نوسان و نگرش زیاد باشد.

پرتغالی را با ده آهنگ سامبا با یک جلسه مطالعه یاد بگیرید

آهنگ  Segura a Nega”  “  (“Hang On to Your Girl”)

متن ترانه: letras

سامبا راک یک سبک موسیقی است، اما همچنین یک سبک رقص خاص در سائوپائولو و برای اکثر برزیلی‌ها ناشناخته است. زمانی که من در شهر زندگی می کردم، این گروه به طور منظم کنسرت‌هایی را برای رقصندگان راک سامبا اجرا می کرد. این وقایع باعث شد رقصندگانی به شادترین حالت گروهی دست پیدا کنند که من تا به حال بدون کمک مشروب یا مواد مخدر دیگر دیده‌ام. این یکی از موفقیت‌های آنها بود. درک آن خیلی پیچیده نیست، اما برای باز کردن قفل آنچه در آهنگ می‌گذرد، به چند قطعه کلیدی واژگان نیاز دارید:

Nega : در حالی که nega کوتاه شده negra (دختر سیاهپوست) است، واقعاً روشی بی ضرر برای گفتن «گل gal» یا «عزیزم darling» به هر دختری با هر رنگی است، بنابراین segura a nega به معنای « hang on to your girl» است.

macaco velho não bota a mão na cumbuca : این عبارت به این صورت ترجمه می‌شود: «میمون پیر دست‌هایش را در کدوها فرو نمی‌کند». یعنی او آنقدر عاقل است که دستش را در آنجا گیر  نمی‌کند.

malandro : ترجمه ترجیحی من برای این همیشه “ badass” است. برخی از لغت نام‌ها به شما می‌گویند که این به معنای رذل یا کلاهبردار است.

سبکی از راه رفتن وجود دارد که با کلمه مرتبط است و در سامبا د گافیرا samba de gafieira (رقص پیچیده ای که کمی شبیه تانگوی فانکیفیک است) مهم است. به جالب ترین روشی فکر کنید که احتمالاً می توانید از یک تپه از ریو فاولا خود پایین بیایید. مفهوم مالندراژم malandragem که مکرراً مورد بحث قرار می‌گیرد، باید به‌عنوان « badassery» ترجمه شود، اگرچه هنوز در انگلیسی آنقدر جالب نیست که آن کلمه را در استفاده عمومی داشته باشیم، یا بهتر است بگوییم که هیچ جایگزین مناسب دیگری وجود ندارد.

eu não quis ouvir: این به معنای «نمی‌خواستم گوش کنم» یا به عبارت دیگر به توصیه مادرم برای چسبیدن به دختر عزیزم گوش ندادم.

پرتغالی را با 10 آهنگ سامبا با یک جلسه مطالعه یاد بگیرید

آهنگ  Carolina”  “  

متن ترانه: letras

ضرب راک سامبا Seu Jorge شما را با خود خواهد برد. من نمی‌توانم تصور کنم که پس از تجربه گوش دادن به این آهنگ، نخواهم زبان پرتغالی خود را کامل کنم. مانند بسیاری از مردانی که به زبان پرتغالی یا هر زبان دیگری آواز می خوانند، برای یک زن نیز مشکلاتی وجود داشته است. اشعار به ما می‌گویند که او «زن سختی برای فراموش کردن difficult woman to forget» است و به تماس‌های او پاسخ نمی‌دهد. پس مسلما این عشق واقعی است.

این آهنگ راه‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا ارادت بی‌پایان خود را به شخص مورد علاقه خود بیان کنید، آن maravilha feminina (معجزه زنانه feminine marvel) که نمی‌توانید فراموش کنید.

آهنگ  Burguesinha”  “  (“Little Bourgeois”/”Preppy Girl”)

متن ترانه: letras

اشعار این آهنگ Seu Jorge شرحی کاملاً ساده (عمدتاً فهرستی از اسم‌ها) از زندگی یک دختر برزیلی طبقه بالای جامعه است که همه چیز را به او داده‌اند. تفاوت‌های طبقاتی در برزیل زیاد است و این توصیفی دقیق، اگر چه تحقیرآمیز از نحوه زندگی برخی از چنین زنانی در آرایشگاه، کلوپ شبانه و خانه ساحلی است.

آهنگ  Zumbi

متن ترانه: genius

این آهنگ آلبوم بی‌وقفه استادانه جورج بن “Africa Brasil” را پایان می‌دهد. قبلاً گفتم که جورج بن بیشتر در مورد دختران و فوتبال زمزمه می‌کرد، اما این آهنگ نشان می‌دهد که او می‌تواند هر وقت ترانه‌ای چیزی واقعاً تأثیرگذار بنویسد. من از یک دهه پیش از جدا کردن این اشعار، زمانی که تازه با پرتغالی شروع می‌کردم، خاطره‌ای قوی دارم و در نهایت آن را درمی‌آوردم.

البته اگر می‌خواهید آن را به تنهایی تجربه کنید، پاراگراف بعدی را نادیده بگیرید.

Zumbi آخرین رهبر اسکان بردگان فراری در برزیل بود. این آهنگ تصویری چشمگیر از یک شاهزاده خانم آفریقایی در یک بلوک حراج برده ارائه می دهد، و خواننده می گوید “eu quero ver quando Zumbi chegar o que vai acontecer” (می خواهم ببینم وقتی Zumbi بیاید چه اتفاقی می افتد).

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Zumbi ، Black History Heroes را بررسی کنید. همچنین می‌توانید با مطالعه بیشتر درباره این آهنگ به زبان پرتغالی در ویکی‌پدیا، مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید.

آهنگ  Guerreiro”  “  (“Warrior”)

متن ترانه: letras

اشعار این آهنگ کمی چالش برانگیزتر از بقیه آهنگ‌های ارائه شده در این مقاله هستند. نکته کلیدی این است که خواننده (کورومین Curumin) خود را یک جنگجو به معنای مردی در ماموریت می‌بیند که به دنبال کسی است که واقعاً می‌خواهد به سراغش بیاید (vem pra mim) . Ginga یک پیاده روی ساده است. خواننده به ما می‌گوید که با مشت‌ها غلت می‌زند و در صورت لزوم منحرف می شود.

آهنگ  Vou Deixar”  “  (“I’m Going to Let It Happen”)

متن ترانه: letras

تا به حال ممکن است از خود بپرسید: آیا زنان می‌توانند در راک سامبا بیشتر از این که هدف میل ناکام مردان باشند، کار کنند؟ پائولا لیما Paula Lima پاسخ می‌دهد بله. متن ترانه بسیار ساده است. باز هم مردی در تعقیب است (نقش‌های جنسیتی تغییر نکرده است، متأسفم)، اما خواننده می‌گوید «vou deixar você chegar» (به معنای واقعی کلمه، «به تو اجازه می‌دهم برسی I’m going to let you arrive»). او لبخند و بدخواهی او را دوست دارد (شرارت، فریبکاری؛ این اغلب به عنوان یک نوع جذابیت “خیلی بد خوب است so bad it’s good” است)، بنابراین او اجازه می دهد.

پرتغالی را با ده آهنگ سامبا با یک جلسه مطالعه یاد بگیرید

آهنگ  O Rock do Rato”  “  (“The Rock of the Rat”)

متن ترانه: musixmatch

اگر می‌پرسید رقص راک سامبا در سائوپائولو چگونه است، می‌توانید بخشی از آن را در ویدیوی بالا ببینید. این آهنگ از فرانکو بیشتر به راک اند رول (rock and roll) قدیمی گرایش دارد.

این یک آهنگ سرگرم کننده و احمقانه است. روئو سوم شخص گذشته از roer (برای جویدن) است، بنابراین ما متوجه می‌شویم که یک موش لباس‌های یک پادشاه روم را می جود، یک سنگ می خورد و سپس boogie-woogie با سامبا میکس می شود و تبدیل به راک اند رول می شود.

اگر تا اینجا پیش رفته‌اید، امیدوارم هم پرتغالی بهتر صحبت کنید و هم به تازگی به یکی از متنوع ترین و بد بوترین سبک‌های موسیقی جهان معتاد شده باشید. کاربران Spotify می توانند به یک لیست پخش انتخاب شده از موسیقی راک سامبا گوش دهند. دو سبک مرتبط از موسیقی که باید بررسی کنید عبارتند از سامبا فانک samba funk  و سامبا هیپ هاپ samba hip hop است. Rock brasileiro (راک برزیلی) کاملاً متفاوت است و بیشتر شبیه راک بین المللی است که به زبان پرتغالی خوانده می‌شود.

سخن پایانی

همچنین تنها حدود 300 سبک دیگر از موسیقی برزیلی وجود دارد که می‌توان آن را اجرا کرد، اما در مقالات آتی به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.  با این آهنگ‌ها از یادگیری زبان پرتغالی لذت ببرید.


بیشتر بخوانید:جذاب‌ترین پادکست‌های برزیلی برای بهبود زبان پرتغالی


چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید