IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
She or her ؟He or his؟ضمایر موضوعی وعینــی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
12 فروردین 1403

She or‌her ؟He or his؟:ضمایر موضوعی وعینی

She or‌her ؟He or his؟:ضمایر موضوعی وعینی از جمله مهم‌ترین ضمایری به شمار می‌آیند که امروزه در گرامر زبان فرانسوی مورداستفاده قرار می‌گیرند و دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند. آشنایی با این ضمایر به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی ساده و راحت جملات خود را در زبان فرانسوی بسازید و از طرف دیگر بتوانید به بهترین شکل ممکن از زمان‌ها در زبان فرانسه نیز استفاده کنید. دقت داشته باشید که انتخاب از میان این ضمایر در بیشتر موارد ممکن است کاری سخت و دشوار باشد.

به همین علت است که معمولا توصیه می‌شود اکثر افرادی که به‌تازگی کارکردن با ضمایر در زبان فرانسه را آموخته‌اند توجه و تمرکز ویژه‌ای روی این موضوع داشته باشند تا بتوانند انتظار بهترین نتیجه را نیز داشته باشند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید بیشتر با این ضمایر در گرامر زبان فرانسه آشنا شوید پیشنهاد ما به شما این است که حتما این  بخش از آموزش زبان فرانسه را بادقت مطالعه کنید تا اطلاعات موردنیاز خود در این زمینه را به دست بیاورید.

She or_her ؟He or his؟ضمایر موضوعی وعینی

آشنایی با ضمایر در زبان فرانسه

برای این‌که بتوانیم درباره She or‌her ؟He or his؟:ضمایر موضوعی وعینی صحبت کرده و نکاتی را در این زمینه بیان کنیم در اولین قدم باید با انواع ضمایر در زبان فرانسه آشنا شده و اطلاعاتی را در این زمینه به دست بیاوریم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که ضمایر در زبان فرانسه اجزای بسیار مهمی در گرامر این زبان به شمار می‌آیند که هم در گفتار و هم در نوشتار کاربردهای بسیار زیادی دارند. شما می‌توانید از آنها به منظور جایگزین کردن اسم‌ها استفاده کنید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که دوباره اسم‌ها را در جملات خود به کار ببرید.

نکته بسیار مهمی که باید درباره ضمایر در این زبان به آن دقت داشته باشید این است که ضمایر در این زبان هم باید از نظر تعداد (یعنی مفرد یا جمع بودن) و هم از نظر جنسیت با فعل مطابقت کامل داشته باشند. این موضوع یک جنبه اساسی در گرامر زبان فرانسه به شمار می‌آید که حتما باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

ضمایر فاعلی در گرامر زبان فرانسه

اولین دسته از ضمایر در زبان فرانسه ضمایر فاعلی در این زبان هستند که برای جایگزینی فاعل در جمله مورداستفاده قرار می‌گیرند. آنها شامل موارد متعددی می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون “je” (I), “tu” (you), and “il/elle” (he/she) اشاره کرد که بدون شک آشنایی با آنها برای شما مفید و کاربردی خواهد بود. در ادامه مثال‌هایی را در اختیار شما قرار داده‌ایم که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این ضمایر استفاده کنید:

Je mange une pomme.

من دارم یک سیب می‌خورم.

Tu es mon ami.

تو دوست من هستی.

Il court vite.

او سریع می‌دود.

Elle chante bien.

او خوب آواز می‌خواند.

Nous aimons voyager.

ما عاشق سفر هستیم.

Vous parlez français.

همه شما فرانسوی صحبت می‌کنید.

Ils étudient à l’université.

آنها در حال خوردن کروسانت هستند.

دقت داشته باشید که انتخاب ضمیر فاعلی مناسب می‌تواند به میزان زیادی روی صرف فعل در این زبان تاثیرگذار باشد. به همین علت نیز شما باید توجه ویژه‌ای روی این موضوع داشته باشید.

آشنایی با ضمایر مفعولی مستقیم در زبان فرانسه

ضمایر مفعولی مستقیم در زبان فرانسه دسته‌ای از ضمایر در این زبان به شمار می‌آیند که به طور مستقیم جایگزین مفعول مستقیم در جمله می‌شوند. استفاده از ضمایر مفعولی مستقیم در این زبان باعث می‌شود تا شما به میزان زیادی از تکرار جلوگیری کرده و گفتار و نوشتار شما نیز به میزان زیادی روان‌تر و طبیعی‌تر خواهد شد. از جمله مصداق‌های رایج در خصوص ضمایر مفعولی مستقیم در زبان فرانسه می‌توان به مواردی همچون “le,” “la,” “les,” “me,” “te,” and “nous.” اشاره کرد.

برای مثال جملات زیر را در نظر بگیرید تا به شکل بهتری با ساختار این ضمایر آشنا شوید:

Je l’ai vu.

من او را دیدم.

Elle les a mangés.

او آنها را خورد.

Il me parle.

او با من صحبت می‌کند.

در هریک از این مثال‌ها ضمایر مفعولی مستقیم جایگزین اسم به‌عنوان مفعول جمله می‌شوند. برای مثال در مثال اول باید دقت داشته باشید که I مفعول جایگزین یک اسم مفرد مذکر شده است. زمانی که قصد استفاده از این ضمایر در زبان انگلیسی را دارید حتما باید به قواعد انجام این کار نیز دقت و توجه ویژه‌ای داشته باشید. دقت کنید که آنها حتما باید از نظر تعداد و جنسیت با اسمی که جایگزین آن می‌شوند همخوانی لازم را داشته باشند.

از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که قرار گرفتن ضمیر مفعولی مستقیم در جمله بسته به فعل مورداستفاده در جمله می‌تواند متفاوت باشد. عموما ضمایر مفعولی مستقیم قبل از فعل در زمان ساده و بعد از فعل کمکی در زمان مرکب مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ضمایر موضوعی وعینی

بیشتر بخوانید :  ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه

بیشتر بخوانید : صفت ها و ضمایر نمایشی در زبان فرانسه

ضمایر مفعولی غیرمستقیم در زبان فرانسه

دسته دیگری از ضمایر که در زبان فرانسه باید با آنها آشنا شوید ضمایر مفعولی غیرمستقیم هستند. آنها جایگزین مفعول‌های غیرمستقیم در جمله می‌شوند که معمولا شخص یا چیزی هستند که عمل فعل را به‌صورت غیرمستقیم دریافت می‌کنند. از جمله مثال‌های رایجی که برای این دسته از ضمایر در زبان فرانسه وجود دارند می‌توان به مواردی همچون “lui” (him/her/it), “leur” (them), and “me” (to me). اشاره کرد. برای این‌که به شکل بهتری با ساختار این ضمایر آشنا شوید مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

Il m’a donné un cadeau.

او به من هدیه داد.

Elle lui parle souvent.

اغلب با او صحبت می‌کند.

Ils nous ont envoyé un message.

آنها به ما پیام دادند.

همانطور که احتمالا شما هم مشاهده کردید در هریک از این مثال‌ها، ضمیر مفعول غیرمستقیم جایگزین اسمی می‌شود که به طور مستقیم گیرنده فعل است. برای مثال در جمله اول m جایگزین اسم à moi می‌شود.

آشنایی با ضمایر منفصل یا Disjunctive در زبان انگلیسی

She or‌her ؟He or his؟:ضمایر موضوعی وعینی در زبان فرانسه دارای اهمیت و کاربردهای بسیار زیادی هستند. با این حال شما برای این‌که ساختار این ضمایر را به شکل بهتری بشناسید و بتوانید به‌درستی از آنها استفاده کنید نیازمند این خواهید بود که حتما با سایر انواع ضمایر از جمله ضمایر منفصل نیز در این زبان آشنا شوید و بتوانید به‌درستی از آنها استفاده کنید. این دسته از ضمایر، ضمایری منحصربه‌فرد در زبان فرانسوی به شمار می‌آیند. آنها معمولا گزینه‌ای مناسب برای جایگزینی نام افراد هستند.

نکته مهمی که درباره استفاده از ضمایر منفصل باید بدانید این است که آنها اغلب بعد از حروف اضافه یا به‌عنوان مفعول بعد از فعل être استفاده می‌شوند و کاربرد دارند. یکی دیگر از نام‌هایی که برای ضمایر منفصل در نظر گرفته می‌شود ضمایر تاکیدی هستند. دلیل این موضوع نیز این است که این ضمایر معمولا تاکید بیشتری را روی فعل شما می‌آورند و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا استفاده از آنها گزینه مطلوبی برای موقعیت‌های مختلف در زبان فرانسوی باشد.

از جمله مثال‌های رایجی که برای این ضمایر در زبان فرانسه وجود دارند می‌توان به مواردی همچون “moi” (me), “toi” (you), “lui” (him), “elle” (her), “nous” (us), “vous” (you all), “eux” (them – masculine), and “elles” (them – feminine). اشاره کرد. برای این‌که به شکل بهتری ساختار و نحوه استفاده از این ضمایر را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مثال‌های زیر را نیز در این زمینه در نظر بگیرید:

Moi, je vais au cinéma.

من به سینما می‌روم.

Elles, elles ont gagné le match.

آنها برنده مسابقه شدند.

C’est moi.

من هستم.

نکته مهم دیگری که باید درباره ضمایر منفصل یا ضمایر تاکیدی بدانید این است که در زبان فرانسه آنها برای تاکید گذاشتن بیشتر روی یک موضوع استفاده می‌شوند. به همین علت نیز در جملات خبری معمولی نمی‌توان از آنها به‌عنوان فاعل جمله استفاده کرد. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید به بهترین شکل ممکن با این ضمایر آشنا شده و از آنها استفاده کنید حتما به این موضوع نیز دقت و توجه کافی را داشته باشید.

آشنایی با ضمایر ملکی در زبان فرانسه

دسته دیگری از ضمایر که شما حتما باید با آنها آشنا شده و بتوانید از این ضمایر استفاده کنید می‌توان به ضمایر ملکی اشاره کرد. آشنایی با این ضمایر نیز به شما کمک می‌کند تا بتوانید از ضمایر در زبان فرانسوی استفاده درستی کرده و به شکل بهتری جملات خود را در این زبان بسازید. دقت داشته باشید که خود این ضمایر نیز به دو دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل حالت مفرد و جمع برای آنها می‌شود که در ادامه درباره هریک از آنها صحبت خواهیم کرد.

ضمایر ملکی مفرد

ضمایر ملکی مفرد در زبان فرانسه برای نشان دادن مالکیت اسم مفرد مورداستفاده قرار می‌گیرد. ضمایر ملکی نیز مانند سایر ضمایر از نظر جنسیت و تعداد با اسمی که جایگزین آن می‌شوند مطابقت دارند که حتما باید به این موضوع دقت کنید. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را درک کرده و بتوانید از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال مناسب را برای شما آورده‌ایم که مطالعه آنها خالی از لطف نخواهد بود:

C’est mon livre.

این کتاب من است.

Est-ce que c’est ton chat?

آیا این گربه شماست؟

همانطور که شما هم مشاهده می‌کنید در هریک از این مثال‌ها ضمیر ملکی مفرد جایگزین یک اسم مفرد شده است که نشان‌دهنده مالکیت خواهد بود.

ضمایر ملکی جمع

ضمایر ملکی جمع از دیگر ضمایر رایج در این زمینه به شمار می‌آیند. شما زمانی می‌توانید از این ضمایر استفاده کنید که شما قصد داشته باشید برای دادن اسامی جمع استفاده کنید. دقت داشته باشید که این ضمایر نیز باید از نظر تعداد و جنسیت با اسمی که جایگزین آن می‌شوند همخوانی لازم را داشته باشند. در ادامه چند مثال رایج را برای شما آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا بیاموزید که به چه شکل می‌توانید از این ضمایر در جملات خود به زبان فرانسه استفاده کنید:

Les leurs sont plus grands que les nôtres.

مال آنها از مال ما بزرگ‌تر است.

Voici nos livres et voilà leurs stylos.

در این‌جا کتاب‌های ما و قلم‌های آنها وجود دارد.

Leurs chiens sont très gentils.

سگ‌های آنها بسیار خوب هستند.

دقت داشته باشید که در هریک از این مثال‌ها ضمایر ملکی جمع جایگزین اسامی جمع می‌شوند که نشان‌دهنده مالکیت است.

She or her ؟He or his؟ضمایر موضوعــی وعینی

ضمایر ملکی با de

هنگامی که de همراه با یک ضمیر ملکی استفاده می‌شود می‌تواند تاکید بیشتری روی مالکیت داشته باشد و می‌تواند در انگلیسی به معنای of باشد. از جمله ضمایر ملکی که امروزه می‌توانید از آنها در کنار de استفاده کنید می‌توان به مواردی همچون “mon/ma/mes” (my), “ton/ta/tes” (your), “son/sa/ses” (his/her/its), “notre/nos” (our), “votre/vos” (your), and “leur/leurs” (their) اشاره کرد. قرار گرفتن ضمیر ملکی به همراه de بستگی به این دارد که مفعول مدنظر قبل یا بعد از فعل قرار گرفته باشد.

برای مثال باید توجه داشته باشید که le chien de notre voisin به معنای سگ همسایه ما است.

از طرف دیگر اگر مفعول بعد از فعل قرار گیرد ضمیر ملکی قبل از de قرار خواهد گرفت. برای مثال عبارت Je parle de mes projets به معنای من درباره پروژه‌های خود صحبت می‌کنم است. در ادامه چند مثال رایج دیگر را نیز برای شما آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این ساختار در جملات خود به زبان فرانسوی استفاده کنید:

Le téléphone de ton ami est en panne.

تلفن دوست شما خراب است.

La robe de sa mère est très belle.

لباس مادرش خیلی زیباست.

Les enfants de notre voisin sont très bruyants.

بچه‌های همسایه ما بسیار پر سروصدا هستند.

ضمایر اشاره در زبان فرانسه

برای این‌که با ساختار زمان در این زبان بیشتر آشنا شوید نیازمند این خواهید بود که با ضمایر نمایشی نیز آشنا شده و بتوانید از این ضمایر در زبان فرانسه استفاده کنید. برای درک هرچه بیشتر این موضوع باید توجه داشته باشید که ضمایر نمایشی یا اشاره‌ای ضمایری هستند که برای اشاره به افراد، مکان‌ها یا چیزهای خاص در یک جمله مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاربرد دارند. آنها در واقع شباهت زیادی به صفت‌های اشاره دارند؛ ولی باید دقت داشته باشید که به‌جای تغییر یک اسم جایگزین آن می‌شوند.

برای این‌که بتوانید با ساختار این ضمایر بیشتر آشنا شده و بتوانید به شکلی درست و استاندارد از آنها استفاده کنید در ادامه چند مثال رایج و کاربردی را در این زمینه برای شما آورده‌ایم که به یادگیری هرچه بهتر آنها کمک شایانی می‌کنند:

Celui-ci est mon livre.

این کتاب من است.

Celle-là est ma voiture.

آن یکی ماشین من است.

Ceux-ci sont mes amis.

این‌ها دوستان من هستند.

Celles-là sont leurs maisons.

خانه‌های آنها هستند.

در هریک از این مثال‌ها باید دقت داشته باشید که ضمایر نمایشی یا اشاره‌ای جایگزین اسم‌های خاصی می‌شوند. پس وقتی که شما هم قصد دارید از این ضمایر در جملات خود استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما به این نکته دقت و توجه کافی را داشته باشید.

ضمایر نسبی یا رابطه‌ای در زبان فرانسه

وقتی که صحبت از She or‌her ؟He or his؟:ضمایر موضوعی وعینیدر زبان فرانسه می‌شود حتما باید به این موضوع نیز دقت داشته باشید که ضمایر در این زبان دارای انواع مختلفی هستند. یکی از پرکاربردترین ضمایری که امروزه در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرد و شما هم باید آشنایی کاملی با آن پیدا کنید ضمایر نسبی هستند که با نام ضمایر رابطه‌ای نیز شناخته می‌شوند. این ضمایر در واقع برای اتصال دو بند اسمی و دادن اطلاعات بیشتر در مورد یک اسم یا ضمیر در بند اول مورداستفاده قرار می‌گیرند.

برای این‌که بتوانید ساختار استفاده از این ضمایر را به شکل بهتری بیاموزید و بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما مثال‌های زیر را نیز مدنظر قرار دهید:

La fille qui parle est ma sœur.

دختری که در حال صحبت کردن است خواهر من است.

Le livre que j’ai lu est très intéressant.

کتابی که خواندم بسیار جالب است.

L’homme dont je parle est mon voisin.

مردی که من در مورد او صحبت می‌کنم همسایه من است.

Les enfants auxquels elle a donné des bonbons sont très heureux.

بچه‌هایی که او به آنها نبات داد بسیار خوشحال هستند.

در هریک از این مثال‌ها شما نیز مشاهده می‌کنید که ضمیر نسبی جمله اول را با با بند دوم پیوند می‌دهد و اطلاعات بیشتری را در مورد فاعل یا مفعول جمله اول ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

یادگیری She or‌her ؟He or his؟:ضمایر موضوعی وعینی در فرانسه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و یادگیری آن به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن جملات مختلف را در زبان فرانسه بسازید و از آنها استفاده کنید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید زبان فرانسه را به بهترین شکل ممکن بیاموزید پیشنهاد ما به شما این است که حتما از خدمات ارائه شده توسط کلاس زبان فرانسه که امروزه به وسیله آموزشگاه زبان ایرانمهر برگزار می‌شود نیز بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره  She or‌her ؟He or his؟:ضمایر موضوعی وعینیدر زبان فرانسه پاسخ دهیم.

ضمایر فاعلی در زبان فرانسه به چه معناست؟

ضمایر فاعلی در زبان فرانسه در واقع ضمایری هستند که جایگزین فاعل یک جمله می‌شوند و نیاز به تکرار فاعل در جمله را کاهش می‌دهند. به این ترتیب جمله شما به شکلی روان‌تر نوشته خواهد شد.

ضمیر مفعولی در فرانسوی چیست؟

ضمیر مفعولی در زبان فرانسه ضمیری است که جایگزین یک اسم مفعول در جمله می‌شود. خود این ضمایر در زبان فرانسه به دو دسته ضمایر مفعولی مستقیم و غیرمستقیم تقسیم‌بندی می‌شوند که جایگزین مفعول‌های مستقیم و غیرمستقیم در جمله می‌شوند.

بیشتر بخوانید: صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه

بیشتر بخوانید: بهترین و ساده‌ترین روش برای مسلط شدن به ضمایر ملکی زبان فرانسه

 

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 20 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. سارا مرادی نژاد
    16 فروردین 1403
    پاسخ دادن

    تشکر میکنم از مقالات خوب و کاربردی سایت ایرانمهر من همیشه نهایت استفاده را میکنم و در اموزشگاه خوبتان زبان آموز هستم

    • ایرانمهر
      16 فروردین 1403
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر ممنونم از همراهیتون
      موفق باشین

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید