IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
صفت و ضمایر ملکی در زبـــان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
16 شهریور 1402

صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه

صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه از جمله عناصر بسیار مهمی هستند که امروزه در گرامر زبان فرانسه به طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند و دارای کاربردهای زیادی هستند. یادگیری اصول و قواعدی که امروزه در صفت‌ها و ضمایر ملکی در زبان فرانسوی مورداستفاده قرار می‌گیرند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری جمله‌سازی کرده و نتایج بهتری را نیز دریافت کنید.

ما در ادامه این جلسه از آموزش زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره این عناصر در جملات زبان فرانسه صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در خصوص این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

صفت و ضمـــایر ملکی در زبان فرانسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

صفات ملکی در زبان فرانسه

پیش از آن‌که بخواهیم درباره ضمایر ملکی صحبت کنیم در اولین اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره صفات ملکی صحبت کرده و با نحوه استفاده از این صفات به شکل بهتری آشنا شویم. در ادامه خلاصه‌ای از این صفات را به شما معرفی می‌کنیم:

–         صفت در زبان انگلیسی: My، اسم مفرد مذکر به فرانسه: mon، اسم مفرد مونث به فرانسه: ma و اسم جمع: mes

–         صفت در زبان انگلیسی: Your، اسم مفرد مذکر به فرانسه: ton، اسم مفرد مونث به فرانسه: ta و اسم جمع: tes

–         صفات در زبان انگلیسی: his، her، its، one’s، اسم مفرد مذکر به فرانسه: son، اسم مفرد مونث به فرانسه: sa و اسم جمع به فرانسه: ses

–         صفت در زبان انگلیسی: Our، اسم مفرد مذکر به فرانسه: notre، اسم مفرد مونث به فرانسه: notre و اسم جمع به فرانسه: nos

–         صفت در زبان انگلیسی: Your، اسم مفرد مذکر به فرانسه: votre، اسم مفرد مونث به فرانسه: votre و اسم جمع به فرانسه: vos

–         صفت در زبان انگلیسی: Their، اسم مفرد مذکر به فرانسه: leur، اسم مفرد مونث به فرانسه: leur و اسم جمع به فرانسه: leurs

My در زبان فرانسه

زمانی که قصد دارید از صفت ملکی My در زبان فرانسه استفاده کنید سه گزینه ma، mon و mes را می‌توانید مورداستفاده قرار دهید. قاعده صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه به این شکل است که باید هم از نظر جنسیت و هم از نظر تعداد با کلمات قبل از خود همخوانی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال کلمه livre ( یک کتاب) مذکر است و از این رو جمله J’aime mon livre یک جمله درست است؛ چراکه ما در این‌جا از کلمه MON استفاده می‌کنیم که برای اسم‌های مذکر مفرد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که کلمه voiture (ماشین) یک کلمه مونث است. پس جمله J’aime ma voiture به معنی من ماشینم را دوست دارم نیز کاملا درست است؛ چراکه ما در آن از کلمه MA استفاده کردیم که از نظر جنسیت کاملا همخوانی دارد.

حال کلمه livres را در نظر بگیرید که به معنی کتاب‌هاست. این کلمه یک کلمه مذکر است. پس اگر بخواهیم از صفت ملکی MY در این شرایط استفاده کنیم باید گزینه mes را قرار دهیم. دقت داشته باشید که ما از کلمه mes هم برای جمع مونث و هم برای جمع مذکر استفاده می‌کنیم و از این نظر محدودیتی نخواهیم داشت. پس جمله J’aime mes livres که به معنی من کتاب‌هایم را دوست دارم هست جمله درستی از نظر گرامری خواهد بود.

ضمیر ملکی your در زبان فرانسه

یکی دیگر از صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه معادل ضمیر ملکی your است که باید به آن دقت داشته باشید و به شکل درستی از آن استفاده کنید. ما در زبان فرانسه از سه گزینه ton، ta و tes برای این کار استفاده می‌کنیم. به طور کلی در زبان فرانسه دو راه برای گفتن عبارت “شما” وجود دارد. شما هم می‌توانید از عبارت tu و هم از عبارت vous استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال عبارت من کتابت را دوست دارم در زبان فرانسه به شکل J’aime ton livre در می‌آید. دقت داشته باشید که در اینجا ton در شکل مذکر مفرد ظاهر شده است.

یک مثال دیگر را در نظر بگیرید:

J’aime ta voiture

من ماشینت را دوست دارم. همانطور که می‌دانید ماشین یک کلمه مونث است و به همین علت نیز ما در اینجا از ta استفاده کرده‌ایم. اگر قصد داشته باشید به شکل جمع از این صفت ملکی استفاده کنید جمله شما به شکل J’aime tes livres در می‌آید که به این معنی است که من کتاب‌های تو را دوست دارم. به همین علت نیز در اینجا از tes استفاده کرده‌ایم تا جمله خود را بسازیم.

بیشتر بخوانید :بهترین و ساده‌ترین روش برای مسلط شدن به ضمایر ملکی زبان فرانسه

His و her در زبان فرانسه

ما در زبان فرانسه برای گفتن his و her از سه کلمه son، sa و ses استفاده می‌کنیم. برای این‌که به شکل بهتری درک کنید که ساختار این کلمات به چه شکل است به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال‌های زیر را در نظر بگیرید:

Il aime son livre

او کتابش را دوست دارد.

از آن‌جایی که در این جمله شخص مذکر و مفرد است ما از کلمه son استفاده کرده‌ایم. برای استفاده از حالات مونث مفرد و البته جمع نیز شما می‌توانید از دیگر گزینه‌هایی که به شما معرفی کردیم استفاده کنید.

اجازه دهید مثال‌های خود را با ماشین مونث است ادامه دهیم:

Elle aime sa voiture

او ماشینش را دوست دارد.

همانطور که مشاهده می‌کنید چون کلمه ماشین یک کلمه مونث است ما در اینجا از ضمیر ملکی sa استفاده کرده‌ایم. به خاطر داشته باشید که در صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه این صفات و ضمایر باید با جنسیت و تعداد اسمی که در اختیار دارند مطابقت داشته باشند و نیازی به مطابقت با ضمیر فاعل نیست.

مثال زیر نیز حالت جمع را به شما نمایش می‌دهد:

Il aime ses livres

او ماشین‌هایش را دوست دارد.

در این حالت نیز چون ماشین‌ها را جمع بسته‌ایم از ses استفاده کرده‌ایم تا این موضوع را نشان دهیم.

صفات و ضمایر ملکی در زبان فرانســه

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

ضمیر ملکی our در زبان فرانسوی

ضمیر ملکی our در زبان فرانسه معمولا به دو شکل notre و nos ظاهر می‌شود. در حالت مونث و مذکر مفرد هردو از notre استفاده می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال جمله زیر را مشاهده کنید:

Nous aimons nos livres

ما کتاب خود را دوست داریم.

همانطور که مشاهده می‌کنید در اینجا کتاب یک کلمه مذکر است؛ ولی تفاوتی ندارد و حتی اگر از یک اسم مونث نیز استفاده می‌کردیم باز هم جمله ما به همین شکل میشد. حال اگر قصد داشته باشیم جمله خود را به‌صورت جمع بیاوریم می‌توانیم از nos استفاده کنیم. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال زیر را مشاهده کنید:

Nous aimons nos maisons

ما خانه خود را دوست داریم.

ضمیر ملکی دوم شخص جمع در زبان فرانسه

ضمیر ملکی دوم شخص جمع در زبان فرانسه نیز به دو شکل ظاهر می‌شود که این دو شکل عبارت‌اند از votre و voe که با vous مطابقت دارند. شکل مفرد این ضمیر ملکی را می‌توانید در جمله زیر مشاهده کنید:

Vous aimez votre livre

شما کتابتان را دوست دارید.

حال اگر بخواهید همین ضمیر ملکی را به‌صورت جمع در جملات خود بیاورید جمله شما به شکل زیر در می‌آید:

Vous aimez vos livres

شما کتاب‌هایتان را دوست دارید.

دقت داشته باشید که اگر اسم شما به‌صورت مونث آورده شود این ضمایر ملکی تغییری نمی‌کنند. رعایت کردن این نکته به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری از این ضمیر ملکی در جملات خود استفاده کنید.

ضمیر ملکی سوم شخص جمع در زبان فرانسه

یکی دیگر از حالات صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه که در زمان صحبت درباره گرامر زبان فرانسوی باید به آن دقت داشته باشید ضمیر ملکی سوم شخص جمع است. این ضمیر ملکی به طور کلی در زبان فرانسه به دو شکل leur و leurs مورداستفاده قرار می‌گیرد. نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که این ضمایر ملکی هم برای جمعیت زنان و مردان باهم و هم برای جمعیت زنان بدون مردان مورداستفاده قرار می‌گیرد و محدودیتی در استفاده از آن برای شما وجود نخواهد داشت.

برای درک هرچه بهتر این موضوع به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال زیر را بادقت مشاهده کنید:

Ils aiment leur livre

آنها کتاب خود را دوست دارند.

پس در زمان استفاده از ضمایر ملکی و صفات ملکی که مربوط به سوم شخص جمع هستند حتما به این نکته مهم دقت داشته باشید.

بیشتر بخوانید :ضمایر در زبان فرانسه

نکات جزئی درباره صفات ملکی در زبان فرانسوی

در ادامه صحبت درباره صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره صفات ملکی صحبت کرده و توضیحاتی را درباره این صفات در زبان فرانسوی در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که این صفات در زبان فرانسوی صفاتی هستند که در جلوی اسم‌ها قرار می‌گیرند تا مشخص شود که این اسم‌ها به چه کسی یا چه چیزی تعلق دارند. آنها به طور قابل توجهی پیچیده‌تر از صفات ملکی در زبان انگلیسی هستند؛ چراکه در زبان فرانسه بسته به جنسیت و تعداد این صفات دارای اشکال مختلفی هستند.

برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

Nous écoutons ma musique.

ما به موسیقی من گوش می‌دهیم.

Où est mon frère ?

برادر من کجاست؟

J’ai perdu mes clés.

کلیدهایم را گم کرده‌ام.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های صفات ملکی در زبان فرانسه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         آنها به‌جای یک تعیین‌کننده مورداستفاده قرار می‌گیرند نه با یکی از آنها

–         آنها مستقیما در مقابل یک اسم یا یک صفت به اضافه اسم قرار می‌گیرند.

–         باید هم از نظر تعداد و هم از نظر جنسیت با اسمی که به آن اشاره می‌کند مطابقت داشته باشد.

–         یک صفت ملکی به اضافه اسم را می‌توان با ضمایر ملکی جایگزین کرد.

صفت و ضمــایر ملکی در زبان فرانسه

آشنایی با صفات ملکی در زبان فرانسه

به طور کلی اگر با ضمایر ملکی آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که ضمایر ملکی ضمایری هستند که معادل کلمات مال من، مال تو، ما او و …. را تشکیل می‌دهند. در واقع این ضمایر جایگزین اسمی می‌شوند که با صفات ملکی معرفی شده است. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را درک کنید مثال زیر را بادقت مشاهده کنید:

J’aime ta voiture mais je prefere la mienne

من ماشین شما را دوست دارم؛ ولی مال خودم را ترجیح می‌دهم.

در اینجا کلمه la mienne یک ضمیر ملکی را در زبان فرانسه ایجاد می‌کند که در زمان استفاده از صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه حتما باید به آن دقت و توجه داشته باشید.

در ادامه این ضمایر ملکی را به شما معرفی کرده و توضیحاتی را درباره آنها ارائه می‌دهیم:

–         ضمیر ملکی مال من: مفرد مذکر: le mien، مفرد مونث: la mienne، جمع مذکر: les miens و جمع مونث: les miennes

–         ضمیر ملکی مال تو: مفرد مذکر: le tien، مفرد مونث: la tienne، جمع مذکر: les tiens و جمع مونث: les tiennes

–         ضمیر ملکی مال او: مفرد مذکر: le sien، مفرد مونث: la sienne، جمع مذکر: les siens و جمع مونث: les siennes

–         ضمیر ملکی مال ما: مفرد مذکر: le nôtre، مفرد مونث: la nôtre، جمع مذکر و جمع مونث: les nôtres

–         ضمیر ملکی مال شما: مفرد مذکر: le vôtre، مفرد مونث: la vôtre و جمع مذکر و جمع مونث: les vôtres

–         ضمیر ملکی مال آنها: مفرد مذکر: le leur، مفرد مونث: la leur و جمع مذکر و جمع مونث: les leurs

در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که به درک هرچه بهتر صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه به شما کمک کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

C’est ma voiture -> C’est la mienne.

ماشین من است -> مال من است.

C’est ton chien -> C’est le tien.

این سگ توست. -> مال شماست.

C’est notre maison -> C’est la nôtre.

خانه ماست. -> مال ماست.

Ce sont leurs chats -> Ce sont les leurs.

آنها، گربه ایشان هستند. -> آنها مال ایشان هستند.

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

مثال‌های بیشتر درباره استفاده از صفات و ضمایر ملکی در زبان فرانسه

در این بخش قصد داریم مثال‌های بیشتری را درباره صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه به شما ارائه دهیم تا به طور کامل با نحوه استفاده از این صفات آشنا شده و بتوانید به‌درستی از آنها در جملات خود استفاده کنید.

Tes parents habitent en Angleterre. Les miens habitent en France.

والدین Tes در انگلستان زندگی می‌کنند. مال من در فرانسه زندگی می‌کنند.

J’aime mon ordinateur mais je péfère le tien.

من کامپیوترم را دوست دارم؛ ولی مال شما را ترجیح می‌دهم.

J’aime ma pizza mais je je péfère la vôtre.

من پیتزای خودم را دوست دارم؛ ولی پیتزای شما را ترجیح می‌دهم.

J’aime notre bateau mais je péfère le leur.

من قایق خودمان را دوست دارم؛ ولی قایق آنها را ترجیح می‌دهم.

J’aime nos chats mais je péfère les leurs.

من گربه‌های خودمان را دوست دارم؛ ولی گربه آنها را ترجیح می‌دهم.

یکی از نکات کاربردی و بسیار مهمی که باید درباره ضمایر ملکی بدانید این است که شما می‌توانید از این ضمایر برای مقایسه نیز استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوید. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را درک کنید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم که به درک هرچه بهتر این موضوع کمک می‌کند:

Mon père est plus âgé que le tien.

پدر من از مال شما بزرگ‌تر است.

Ma voiture est plus grande que la tienne

ماشین من از مال شما بزرگ‌تر است.

Ta maison est plus spacieuse que la mienne.

خانه شما بزرگ‌تر از مال من است.

به این ترتیب شما با نحوه استفاده از صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه آشنا شده و حالا می‌توانید با کمی تمرین کردن به‌راحتی به گرامر آنها مسلط شده و از آنها در جملات خود استفاده کنید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالاتی که درباره صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه وجود دارند پاسخ دهیم.

ضمایر ملکی در زبان فرانسوی به چه فاکتورهایی بستگی دارند؟

برخلاف زبان انگلیسی که استفاده از این ضمایر در آن بسیار ساده و راحت است، در زبان فرانسه شما برای این‌که بتوانید از ضمایر ملکی استفاده کنید باید هم تعداد و هم جنسیت اسمی که قبل از آنها می‌آید را بررسی کرده و به آن دقت داشته باشید.

آیا استفاده از ضمایر و صفات ملکی در زبان فرانسه کار ساده و راحتی است؟

خیر شما برای این‌که بتوانید از این ضمایر و صفات استفاده کنید حتما باید نکات مهم و قواعدی را مدنظر قرار دهید که بدون آن امکان استفاده از صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه برای شما وجود نخواهد داشت.

صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه از جمله مهم‌ترین عناصری هستند که در حال حاضر در زبان فرانسوی و گرامر این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند. زمانی که شما موفق می‌شوید این صفات را به‌خوبی شناسایی کرده و از آنها استفاده کنید این امکان را خواهید داشت که جمله‌بندی‌های بهتری را در زبان فرانسه داشته باشید. در صورتی که شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری را درباره این موضوع به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات سایت آموزشگاه زبان ایرانمهر استفاده کنید.

این سایت به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری با زبان فرانسه آشنا شده و از گرامر این زبان نیز استفاده کنید. از طرف دیگر باید به این موضوع دقت داشته باشید که شرکت در دوره های آموزش زبان ایرانمهر نیز به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری این زبان را بیاموزید. هزینه شرکت در این دوره‌ها بسیار مناسب است و شما می‌توانید نسبت به کیفیت این دوره‌ها نیز اطمینان کاملی داشته باشید.

بیشتر بخوانید :نقل قول مستقیم و غیر مستقیم در زبان فرانسه

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 6 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. هانیه
    2 آبان 1402
    پاسخ دادن

    سلام برای کلاس دفرانسه شعبه تهرانپارس هم دارین ؟ من میخوام ثبت نام کنم راهنمایی می کنید ؟

    • ایرانمهر
      2 آبان 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله تمامی شعب زبان های خاص را دارند شما میتوانید جهت ثبت نام به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با شعبه تهرانپارس همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید