IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
11 دی 1402

ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه

ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه دارای کاربردهای زیادی هستند و در چند نوع به شما ارائه می‌شوند. افرادی که امروزه علاقه‌مند به یادگیری یک زبان خارجی و به خصوص زبان فرانسه هستند معمولا اطلاعات چندانی درباره انواع ضمایر شخصی این زبان ندارند. همین عامل نیز باعث می‌شود تا شما نتوانید به‌درستی از گرامر این زبان استفاده کنید. هریک از ضمایر شخصی که در این زبان وجود دارند دارای ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود هستند.

به همین علت نیز شما برای این‌که بتوانید به‌درستی از این زبان استفاده کنید باید بتوانید با این ضمایر آشنا شده و نحوه استفاده از آنها را نیز بیاموزید. ما در ادامه این بخش از آموزش زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره این ضمایر صحبت کرده و نکات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

ضمـــایر شخصی در زبان فرانســــه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

اهمیت آشنایی با ضمایر شخصی در زبان فرانسه

هر وقت صحبت از ضمیر در زبان فرانسه می‌شود معمولا انواع مختلفی از این ضمایر نقش کلیدی خود را نشان می‌دهند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا افراد معمولا در زمان استفاده از آنها سردرگم شوند. یکی از انواع رایج این ضمایر، ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه هستند که دارای کاربردها و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. این ضمایر در واقع برای مطابقت با اشخاص دستوری متفاوتی جایگزین می‌شوند و خود دارای انواع مختلفی نیز هستند که برای استفاده درست از آنها باید با انواع این ضمایر آشنا شوید.

در زبان فرانسه به طور کلی 5 نوع ضمیر شخصی وجود دارد که شما می‌توانید بر حسب نیاز خود از آنها استفاده کنید. نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که معمولا هریک از این ضمایر شخصی دارای یک جایگزین در زبان انگلیسی هستند و شما می‌توانید معادل آنها را در زبان انگلیسی پیدا کنید. در ادامه جدولی را برای شما آورده‌ایم که نشان می‌دهد این ضمایر دقیقا به چه شکل در زبان فرانسه مورداستفاده قرار می‌گیرند و معادل آنها در زبان انگلیسی چیست؟

English
equiv.

Subject form

Direct object

Indirect
object

Possessive

Emphatic

I

Je

me, m’

me, m’

le mien…*

moi

(thou)

Tu

te, t’

te, t’

le tien…*

toi

he

Il

le, l’

lui

le sien,…*

lui

she

Elle

la l’

lui

elle

it

Ce, c’

Forms of il or elle, according to gender

ça

one

on

le sien,…*

we

nous

nous

nous

le nôtre…*

nous

you

vous

vous

vous

le vôtre…*

vous

they (masc)

Ils

les

leur

le leur…*

eux

they (fem.)

Elles

les

leur

le leur…*

elles

*

اولین نکته‌ای که باید در خصوص این ضمایر در زبان فرانسه بدانید این است که ضمایر شخصی در این زبان از نظر تعداد و جنسیت با مرجع خود یعنی اسمی که به‌جای آن آمده‌اند همخوانی دارند. برای مثال ضمایر le mien, la mienne, les miens, les miennes را در نظر بگیرید. از طرف دیگر چند ضمیر دیگر نیز در این زبان وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

–         Se: ضمیر مفعولی شخصی سوم شخص مفرد است.

–         En: به معنای آن یا آنها خواهد بود.

–         Y: معمولا در جمله به معنای یا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ضمایر نسبی نیز در این زبان وجود دارند که در واقع شامل ضمایری همچون qui, que, dont and lequel, laquelle و … می‌شوند.

ضمایر شخصی فرانسه

نکات کلی که باید در زمان استفاده از ضمایر شخصی در زبان فرانسه به آنها دقت داشته باشید

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید نحوه استفاده از ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه را به بهترین شکل ممکن بیاموزید باید در زمان استفاده از این ضمایر به چند نکته کلیدی و خاص دقت داشته باشید. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ضمایر شخصی در این زبان ضمایری هستند که جایگزین اسم‌ها می‌شوند و معمولا به‌عنوان فاعل یک جمله یا چندین جمله مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای مثال جملات زیر را در نظر بگیرید:

Les enfants chantent > Ils chantent

La dame s’appelle Mme. Dupont > Elle s’appelle Mme Dupont.

از طرف دیگر شما باید به این موضوع دقت داشته باشید که ضمایر شخصی در زبان فرانسه معمولا از چندین نوع تشکیل می‌شوند که در ادامه قصد داریم درباره انواع این ضمایر نیز صحبت کرده و نکات کلیدی را بیان کنیم.

ضمایر مفعولی مستقیم در زبان فرانسه

ضمایر مفعولی مستقیم یکی از انواع ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه به شمار می‌آید که وقتی می‌توانید از آن استفاده کنید که مفعول مستقیم در یک جمله آمده باشد و شما قصد داشته باشید به‌جای آن از یک ضمیر استفاده کنید. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که این ضمایر قفل از فعل کمکی ies مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ ولی نیازی نیست که قبل از آنها از فعل مدال یا فعل کمک استفاده کنید. فراموش نکنید وقتی مفعول مستقیم اسم باشد از فعل پیروی می‌کند.

مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید:

Cette voiture nous suit.

اون ماشین دنبال ما می‌آید.

Je les ai remis dans la cuisine.

دوباره آنها را در آشپزخانه گذاشتم.

دقت داشته باشید که در اینجا شکل فعل با کمک افعال مدال آمده است.

Je voulais les voir avant leur départ.

می‌خواستم قبل از رفتن آنها را ببینم.

یکی دیگر از نکات مهمی که باید درباره این دسته از ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه بدانید این است که شکل‌های مخفف m‘، t‘، l‘ قبل از کلماتی که با مصوت شروع می‌شوند مورداستفاده قرار می‌گیرند. حال فرقی ندارد که شما قصد داشته باشید از آنها به‌عنوان مفعول مستقیم استفاده کنید یا غیرمستقیم، در هر صورت باید به این موضوع دقت داشته باشید.

مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Je l’ai vu hier.

دیروز دیدمش(مفعول ضمیر مستقیم)

Il m’a donné des chocolats.

او به من مقداری شکلات داد. (مفعول ضمیر غیرمستقیم)

آموزش ضمایر شخصی در زبان فرانسه

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

بیشتر  بخوانید: ضمایر در زبان فرانسه

بیشتر بخوانید : صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه

آشنایی با ضمایر مفعولی غیرمستقیم

از دیگر انواع ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه که باید با آنها آشنا شده و اطلاعاتی را در این زمینه به دست بیاورید می‌توان به ضمایر مفعولی غیرمستقیم اشاره کرد. این ضمایر زمانی در یک جمله زبان فرانسوی مورداستفاده قرار می‌گیرند که قصد داشته باشید از یک مفعول غیرمستقیم در جمله خود استفاده کنید و بخواهید به جای آن یک ضمیر را قرار دهید. دقت داشته باشید که این ضمایر نیز قبل از فعل کمکی ies قرار می‌گیرند؛ ولی قبل از فعل‌های کمکی مدال قرار نمی‌گیرند.

مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید تا نحوه استفاده از این افعال را به بهترین شکل ممکن بیاموزید:

Vous me devez cent euros.

تو 100 یورو به من بدهکار هستی

Il lui donne toujours un billet gratuit pour ses concerts.

او همیشه بلیط‌های رایگان برای کنسرت‌هایش می‌دهد.

I’ve asked him/her to be there for 5.30 pm.

من از او خواسته‌ام تا ساعت 5:30 دقیقه بعد از ظهر آنجا باشد.

Je peux leur montrer le chemin.

من می‌توانم راه را به آنها نشان دهم.

یک نکته کلیدی و بسیار مهم که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که معمولا مفعول ضمیر غیرمستقیم قبل از مفعول مستقیم می‌آید که باید به این موضوع توجه کنید. با این حال نباید فراموش کنید وقتی مفعول غیرمستقیم به‌عنوان سوم شخص مورداستفاده قرار گیرد شما می‌توانید آن را بعد از مفعول مستقیم بیاورید.

مثال‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید:

Il me vous a decrit en grand detail

او تو را با جزئیات برایم توصیف کرد.

Mais elle nous l’a dejà dit

او قبلا این را به ما گفته بود.

Je vous l’ai explique très soigneusement .

خیلی دقیق برایت توضیح دادم.

Je le leur ai explique très soigneusement .

خیلی دقیق برایشان توضیح دادم.

Je peux le lui montrer demain.

فردا می‌توانم به او نشان دهم.

انواع ضمیر و کاربرد آن در زبان فرانسه

ضمایر ملکی و کاربردهایی که در زبان فرانسوی دارند

دسته دیگری از انواع ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه که شما حتما باید نحوه کارکردن با آنها را بیاموزید و به درستی از این ضمایر در جملات خود به زبان فرانسوی استفاده کنید می‌توان به ضمایر ملکی اشاره کرد که امروزه در جملات فرانسوی دارای کاربردهای زیادی هستند. برخلاف ضمایر انگلیسی که جنسیت ضمیر ملکی سوم شخص مفرد با جنسیت دارنده آن چیز تعیین می‌شود جنسیت ضمیر ملکی در فرانسه با جنسیت دستوری اسم تعیین می‌شود که باید به این موضوع دقت داشته باشید.

در واقع این مهم‌ترین تفاوتی است که میان ضمایر ملکی در دو زبان انگلیسی و فرانسوی وجود دارد که بسیاری از افرادی که به‌تازگی شروع به یادگیری زبان فرانسه کرده‌اند معمولا این موضوع را نادیده می‌گیرند. برای این‌که به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید جمله انگلیسی This is his book, and that is hers به معنای این کتاب اوست (مذکر) و آن مال اوست(مونث) را در نظر بگیرید. حال اگر بخواهیم این جمله را به‌صورت تحت‌اللفظی به زبان فرانسوی تبدیل کنیم جمله ما به شکل زیر در می‌آید:

Ceci est son livre, et cela est le sien

این جمله در زبان فرانسوی بسیار مبهم است و تقریبا می‌توان گفت که هیچ معنی خاصی را به شما منتقل نمی‌کند. بدیهی است که ترجمه تحت‌اللفظی در این مورد چندان خوب کار نمی‌کند و مترجمی که قصد ترجمه کردن این متن یا جمله را دارد باید به دنبال یک راه حل جایگزین باشد. برای مثال مترجم می‌تواند از جمله Ceci est son livre à lui, et cela est son livre à elle. برای این کار استفاده کند.

نکته بسیار مهمی که باید درباره ضمایر ملکی در زبان فرانسوی بدانید این است که گاهی اوقات ضمایر ملکی را می‌توان با یک عدد مشخص کرد. برای این‌که به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید مثال‌های زیر در این زمینه را بادقت مشاهده کنید:

Voici mon velo, et voila le tien.

دوچرخه من اینجاست و دوچرخه شما آنجاست.

Il a dû vendre sa voiture et la mienne .

او مجبور شد ماشین خود و من را بفروشد.

Mon père a dû vendre sa voiture, et mon frère a dû vendre les trois siennes.

پدرم مجبور شد ماشینش را بفروشد و برادرم مجبور شد هر سه ماشینش را بفروشد.

J’ai lu votre document Jacques, et le vôtre, Marie .

من سند، ژاک و ماری شما را خوانده‌ام.

زمانی که قصد استفاده از این نوع ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه را دارید باید به یک نکته کلیدی نیز دقت داشته باشید و آن این است که سعی کنید با افزودن ضمایر تاکیدی به جملات خود در این زبان از به وجود آمدن ابهام در جملاتتان پرهیز کنید. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال زیر را مشاهده کنید:

Il a dû vendre son appartement à lui et son appartement à elle .

او مجبور است آپارتمان خود و او را بفروشد.

در این مورد باید در زبان فرانسوی به دنبال راه حل جایگزینی باشید که به‌جای ضمیر ملکی از آن استفاده کنید.

ضمایر تاکیدی و نحوه استفاده از آنها در زبان فرانسه

اگر شما هم علاقه‌مند به آشنایی با ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه هستید باید بدانید یکی از انواع این ضمایر که در زبان فرانسه وجود دارند ضمایر تاکیدی هستند. به طور کلی در این زبان ضمایر تاکیدی در دو مورد مورداستفاده قرار می‌گیرند:

–         زمانی که شما قصد داشته باشید تاکید بیشتری را به وجود بیاورید یا این‌که قصد داشته باشید از ابهام در جملات خود جلوگیری کنید.

–         وقتی که ضمیر از حرف اضافه پیروی می‌کند.

در ادامه تلاش کرده‌ایم تا چند مثال کاربردی را برای شما بیاوریم که نحوه استفاده از ضمایر تاکیدی را به بهترین شکل ممکن به شما نشان دهد:

La France, c’est moi

دقت داشته باشید که این جمله، جمله معروف منسوب به پادشاه لویی چهاردهم است.

Quoi?  Lui !!! ???.

چی؟ به او؟

Eux ils ont dû partir avant la fin .

در مورد آنها، آنها باید کار را قبل از پایان ترک کنند.

Il te l’a donné à toi, pas à eux !

او آن را به شما داد نه به‌ آنها

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که ضمایر مفعول غیرمستقیم دوبرابر شده با اشکال تاکیدی معمولا جایگزین می‌شوند که در این مثال نیز می‌توانید چنین موردی را مشاهده کنید.

حال تنها کاری باید انجام دهید این است که این حالت را با جمله ساده غیرتاکیدی مقایسه کنید، مانند:

Il te l’a donné.

او آن را به تو داد.

J’étais assis entre elle et toi .

من بین او و تو نشسته بودم.

Nous allons partir avec eux, pas avec lui!

قراره با آنها بریم نه با او

Venez avec moi s’il vous plaît .

با من بیا لطفا!

ضمایر شخصی در زبان فرانسه

انتخاب از بین il(s) و elle(s)

موضوع بسیار مهم دیگری که معمولا در خصوص ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه مطرح می‌شود مربوط به استفاده از ضمایر Il و ils به‌عنوان ضمایر شخصی مذکر و elle و ells به‌عنوان ضمایر شخصی مونث است. در زبان فرانسه معمولا انتخاب همیشه ساده و راحت نیست و گاهی اوقات نیز ممکن است شما با چالش‌های بسیار مهمی در این زمینه مواجه شوید. انتخاب شما در واقع به جنسیت دستوری و تعداد اسمی که ضمیر جایگزین آن می‌شود بستگی دارد که باید به این موضوع دقت داشته باشید.

معمولا این کار بسیار ساده و راحت است. اسم‌هایی که به مرد و مذکر اشاره می‌کنند به‌عنوان مذکر در نظر گرفته می‌شوند و به همین علت نیز همواره باید برای آنها از ضمایر Il و ils استفاده کنید. این در حالی است که اسم‌هایی که به زن و مونث اشاره دارند به‌عنوان جنسیت مونث شناخته می‌شوند و در نتیجه باید برای آنها از elle و ells استفاده کنید. با این حال رعایت کردن این نکته بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که این جنسیت اسمی که ضمیر به جای آن می‌آید است که از اهمیت زیادی برخوردار است.

وقتی ضمیر جمع به ترکیبی از اسم‌های مذکر و مونث اشاره دارد همیشه باید از ils استفاده کنید و هرگز نباید ells را به‌جای آن مورداستفاده قرار دهید؛ حتی اگر اکثر اسم‌هایی که در آن جمع هستند مونث باشند. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Je respecte cet homme; il est très sage.

من به این مرد احترام می‌گذارم، او بسیار عاقل است.

ette dame est très vielle; elle a presque cent ans.

این خانم خیلی پیر است و تقریبا 100 سال سن دارد.

J’aime ces pommes, elles ont beaucoup de gout .

من این سیب‌ها را دوست دارم، آنها طعم خوبی دارند.

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه پاسخ دهیم.

ضمایر مفعولی مستقیم یا غیرمستقیم؟ ترتیب این ضمایر به چه شکل است؟

معمولا در جملات زبان فرانسوی ضمایر مفعولی غیرمستقیم قبل از ضمایر مفعولی مستقیم می‌آیند.

آیا ضمایر ملکی در زبان فرانسه جز ضمایر شخصی به شمار می‌آیند؟

بله در این زبان ضمایر ملکی گروهی از ضمایر شخصی به شمار می‌آیند.

سخن پایانی

زمانی که صحبت از ضمایر شخصی (pronom personnel) در زبان فرانسه می‌شود باید بدانید که این ضمایر جز پرکاربردترین ضمایری هستند که در زبان فرانسوی مورداستفاده قرار می‌گیرند و یادگیری نحوه استفاده درست از آنها از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. در صورتی که شما هم علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با این ضمایر هستید یا این‌که قصد دارید گرامر زبان فرانسه را بیاموزید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط موسسه زبان ایرانمهر نیز در این زمینه استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید : بهترین و ساده‌ترین روش برای مسلط شدن به ضمایر ملکی زبان فرانسه

بیشتر بخوانید : صفت ها و ضمایر نمایشی در زبان فرانسه

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 23 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید