IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
رایج ترین افعال عبارتی در زبان فرانسوی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
27 آذر 1402

رایج ترین افعال عبارتی (Phrasal Verbs) در زبان فرانسوی که هر زبان آموزی باید بداند!

اگر شما هم شروع به یادگیری زبان فرانسوی کرده باشید احتمالا به یک مشکل اساسی در این زمینه برخورده‌اید و آن این است که برخی از عبارات در زبان فرانسوی هستند که شما نمی‌توانید آنها را به زبان دیگری مانند زبان انگلیسی ترجمه کنید و در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه می‌شوید. رایج ترین افعال عبارتی (Phrasal Verbs) در زبان فرانسوی از جمله این عبارات هستند که معمولا نمی‌توان آنها را به شکل مناسبی ترجمه کرد و در این زمینه مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

دقت داشته باشید که این موضوع هیچ ارتباطی به تسلط به گرامر زبان فرانسه ندارد و حتی اگر شما تسلط زیادی به این گرامر داشته باشید نیز باز هم با مشکلاتی در ترجمه آنها مواجه می‌شوید. تنها گزینه‌ای که در این شرایط پیش روی شما قرار دارد این است که تلاش کنید تا با این عبارات و مفهومی که به شما می‌رسانند آشنا شده و به‌درستی از آنها در زبان فرانسه استفاده کنید.

به همین علت نیز در این بخش از آموزش زبان فرانسه قصد داریم درباره برخی از رایج‌ترین این عبارات صحبت کرده و توضیحاتی را درباره هریک از آنها در اختیار شما قرار دهیم.

فعل عبارتی چیست؟

پیش از آن‌که بخواهیم درباره رایج ترین افعال عبارتی(Phrasal Verbs) در زبان فرانسوی صحبت کنیم اجازه دهید تا ابتدا درباره این موضوع صحبت کنیم که اصلا فعل عبارتی چیست و چه کاربردی در زبان فرانسوی دارد؟ در زبان انگلیسی افعال عبارتی بسیار رایج هستند و اگر شما هم به این زبان تسلط دارید احتمالا بدون این‌که متوجه شوید دائما از آنها استفاده می‌کنید. فعل عبارتی در واقع گروهی از کلمات است که معمولا از دو کلمه تشکیل شده و به معنای ترکیبی یکدیگر کمک می‌کنند.

در زبان انگلیسی کلمه اول معمولا یک فعل و کلمه دوم برای افزودن معنی یا زمینه بیشتر به این فعل است. معمولا کلمه دومی که می‌آید یک حرف اضافه است؛ ولی گاهی اوقات می‌توان از قید یا دیگر عناصر نیز در کنار آن استفاده کرد. در زبان انگلیسی نمونه‌های زیادی از این افعال عبارتی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به to breathe in یا to breathe out اشاره کرد. همانطور که مشاهده می‌کنید کلمات in و out حروف اضافه‌ای هستند که زمینه بیشتری را به فعل اصلی ما به معنی تنفس کردن اضافه می‌کنند.

حال اجازه دهید تا نحوه کار افعال عبارتی در زبان فرانسوی را نیز بررسی کنیم. در واقع در زبان انگلیسی نیز تقریبا عملکرد آن به همین شکل است. یک فعل عبارتی در زبان فرانسوی با یک فعل شروع می‌شود و یک کلمه دیگر برای تغییر معنی یا اضافه کردن معنی بیشتر به آن اضافه می‌شود. با این حال شاید برای شما خنده‌دار باشد که بدانید در زبان فرانسوی تعداد محدودی از این عبارت وجود دارد و در مقایسه با زبان انگلیسی این تعداد اصلا به شمار نمی‌آید. در ادامه به معرفی این افعال می‌پردازیم.

افعال عبارتی در زبان فرانسوی

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

فعل عبارتی mettre bas

فعل عبارت mettre bas یکی از رایج ترین افعال عبارتی(Phrasal Verbs) در زبان فرانسوی است که در این زبان به معنای به دنیا آوردن است. نکته مهم این است که این فعل عبارتی معنایی کاملا متفاوت نسبت به mettre به‌تنهایی دارد که به معنای قرار دادن است. شاید در ابتدا زمانی که bas را به این فعل اضافه می‌کنیم که به معنای پایین یا کم است این ترکیب در لغت به معنی پایین گذاشتن باشد؛ ولی به شکلی عجیب معنی این فعل عبارتی به دنیا آوردن خواهد بود.

در هر صورت شما باید با مفهوم این فعل عبارتی در زبان فرانسه آشنا شده و بتوانید از آن استفاده کنید. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Elle va mettre bas Samedi.

او شنبه زایمان دارد.

فعل عبارتی passer outre و کاربرد آن

یکی دیگر از افعال عبارتی که معنای خاص و جذابی دارد فعل عبارتی passer outre است. این فعل عبارتی نیز از قرار گرفتن دو کلمه در کنار یکدیگر تشکیل شده است که معنی تحت‌اللفظی آن “گذر از آنها” خواهد بود؛ ولی زمانی که معنی واقعی این فعل عبارتی را مشاهده می‌کنیم می‌بینیم معنی آن نادیده گرفتن خواهد بود که شاید کمی عجیب به نظر برسد. مثال زیر را مشاهده کنید تا نحوه استفاده از این فعل عبارتی را بیاموزید:

Je passe outre aux affirmations des enfants.

من ادعای بچه‌ها را نادیده گرفتم.

بیشتر بخوانید: روش صحیح یادگیری گرامر زبان فرانسه

بیشتر بخوانید: آشنایی با ساختار جملات در زبان فرانسه

فعل عبارتی courir après و معنای آن

courir après یکی از رایج ترین افعال عبارتی(Phrasal Verbs) در زبان فرانسوی دقیقا همان معنایی را به شما منتقل می‌کند که کلمات آن این معنی را به شما می‌رسانند. این فعل عبارتی نیز در واقع از دو کلمه تشکیل شده است که معنای واقعی آن دویدن در پی چیزی است و این دقیقا همان چیزی است که معنای تحت‌اللفظی این فعل عبارتی نیز به شما منتقل می‌کند. مثال زیر به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان به شکلی درست و مناسب از این فعل عبارتی در یک جمله فرانسوی استفاده کرد:

Il court après le chien.

او در پی سگ می‌دود.

آشنایی با فعل عبارتی aller vers

aller vers یکی از افعال عبارتی است که امروزه در زبان فرانسوی دارای کاربردهای بسیار زیادی است و تقریبا استفاده از آن را می‌توان بسیار رایج دانست. یکی از نکات بسیار مهمی که باید درباره این فعل عبارتی بدانید این است که معنای آن رفتن به سوی چیزی است. مثلا زمانی که قصد دارید به مکان خاصی بروید از این فعل عبارتی استفاده کنید. با این حال شما می‌توانید از این عبارت برای رفتن به دور از جایی نیز استفاده کنید. برای مثال زمانی که قصد دارید بگویید می‌خواهید در زمانی معین به جایی بروید نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.

مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا تفاوتی که در نحوه استفاده از این فعل عبارتی وجود دارد را به شکل بهتری درک کنید:

Tu vas vers la bibliothèque.

به سمت کتابخانه می‌روید.

Nous allons (à la bibliothèque) vers 4 heures.

حدود ساعت چهار به کتابخانه می‌رویم.

فعل عبارتی arriver par

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد آشنایی با رایج ترین افعال عبارتی(Phrasal Verbs) در زبان فرانسوی را دارید باید بدانید که فعل عبارتی arriver par یکی از مهم‌ترین این افعال به شمار می‌آید. در نگاه اول معنی این فعل عبارتی رسیدن به چیزی است؛ ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید معنی واقعی آن موفق شدن از طریق … است. برای این‌که به شکل بهتری معنی این فعل عبارتی را بیاموزید در ادامه مثالی کاربردی را برای شما آورده‌ایم:

Il arrive par étudiant avant d’écrire le test.

او با مطالعه قبل از نوشتن آزمون موفق می‌شود.

آشنایی با فعل عبارتی avoir besoin de

برخلاف زبان انگلیسی در زبان فرانسه فعل to need به معنای نیاز داشتن یک فعل واحد نیست. در واقع این سه کلمه یک فعل کامل را تشکیل می‌دهند که به معنای واقعی کلمه نیاز داشتن ترجمه می‌شود. زمانی که در حین صحبت کردن به زبان فرانسه به این شکل به این سه کلمه فکر می‌کنید تقریبا همه چیز برای شما منطقی خواهد بود. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Nous avons besoin d’aide.

ما به کمک نیاز داریم.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید که از نظر فنی این عبارت یک فعل عبارتی به شمار نمی‌آید؛ با این حال یک ترکیب فعل + اسم بسیار رایج در زبان فراسنوی است که باید با آن آشنا شده و نحوه استفاده از آن را نیز بیاموزید. دو فعل عبارتی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم نیز دقیقا به همین شکل هستند.

افعال عبارتی در زبان فرانسه

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

آشنایی با ترکیب avoir peur de

برای آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به آشنایی با رایج ترین افعال عبارتی(Phrasal Verbs) در زبان فرانسوی هستند ترکیب avoir peur de نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از افعال عبارتی سه کلمه‌ای به شمار بیاید که معنی تنها یک کلمه را در زبان انگلیسی به شما می‌رسانند. این عبارت در واقع به معنای ترسیدن یا ترسیدن از… است. اجازه دهید تا در عمل با استفاده از یک مثال این ترکیب را بررسی کنیم:

J’ai peur des serpents.

من از مارها می‌ترسم.

بیشتر بخوانید: صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه

بیشتر بخوانید: صفت ها و ضمایر نمایشی در زبان فرانسه

avoir faim  / avoir soif

از دیگر افعال عبارتی که در زبان فرانسوی حالات بودن را بررسی کرده و مربوط به آن می‌شوند می‌توان به avoir faim و avoir soif اشاره کرد که امروزه در گرامر زبان فرانسوی دارای کاربردها و مزایای بسیار زیادی هستند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید soif در زبان فرانسوی به معنای گرسنه بودن و avoir soif به معنای تشنه بودن است. با این حال باید توجه داشته باشید که در زبان فرانسوی شما گرسنه یا تشنه نیستید؛ بلکه گرسنگی یا تشنگی دارید که باید به این نکته مهم دقت داشته باشید.

مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا به شکل بهتری با نحوه استفاده از این افعال آشنا شوید:

Elle a faim après son voyage.

او بعد از سفر گرسنگی است.

Il a soif après l’exercice.

او بعد از ورزش تشنه می‌شود.

فعل عبارتی donner sur و کاربردهای مهم آن

این فعل عبارتی نیز از دیگر رایج ترین افعال عبارتی(Phrasal Verbs) در زبان فرانسوی به شمار می‌آید که اگر بخواهیم به‌صورت تحت‌اللفظی آن را بررسی کنیم به معنای تسلیم‌کردن ترجمه خواهد شد. با این حال  شاید برای شما جالب باشد که بدانید این عبارت به معنای واقعی کلمه به معنای “رو به” خواهد بود. در ادامه در یک مثال از این فعل عبارتی استفاده کرده‌ایم تا ببینید دقیقا به چه شکل می‌توان از آن استفاده کرد:

Les chambres donnent sur la mer.

اتاق‌های ما رو به اقیانوس هستند.

آشنایی با فعل عبارتی entrer dans

اگر بخواهیم این فعل عبارتی را به‌صورت کلمه به کلمه معنی کنیم شاید در ابتدا معنی ورود به جایی را به ما منتقل کند؛ ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید این فعل یکی از رایج ترین افعال عبارتی(Phrasal Verbs) در زبان فرانسوی است که اصلا معنی تحت‌اللفظی خود را منتقل نمی‌کند و در عوض به معنی پیوستن به چیزی یا کسی یا گروهی است. در ادامه یک مثال را از نحوه استفاده از این عبارت فعلی برای شما آورده‌ایم که به یادگیری شما کمک می‌کند:

J’entre dans la danse.

من به حزب می‌پیوندم.

فعل finir par و نحوه استفاده از آن

یکی دیگر از افعال عبارتی که حتما باید با نحوه استفاده از آن در زبان فرانسوی آشنا شوید فعل عبارتی finir par است. اگر بخواهیم معنی این فعل را برای شما بیان کنیم می‌توان گفت که این فعل به معنی به پایان رساندن یا پایان دادن به چیزی یا منتهی شدن به چیزی است که حتما باید به این موضوع دقت و توجه کافی را داشته باشید. برای این‌که نحوه استفاده از این فعل عبارتی برای شما روشن شود در ادامه مثالی را برای شما آورده‌ایم:

Samedis, nous finissons par aller au cinéma.

شنبه‌های خود را با سینما پایان می‌دهیم.

عبارت فعلی fouiller dans (les poches)

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید به شکل بهتری با رایج ترین افعال عبارتی(Phrasal Verbs) در زبان فرانسوی آشنا شوید باید فعل عبارتی fouiller dans (les poches) را نیز به لیست گزینه‌های خود اضافه کنید. این فعل عبارتی یکی از کاربردی‌ترین انواع افعال عبارتی است که شاید در ابتدا کمی خاص به نظر برسد. به طور کلی باید بدانید fouiller dans به معنای نگاه کردن خواهد بود و اغلب با les poches همراه می‌شود تا به معنای نگاه کردن به جیب‌ها باشد. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Elle fouille dans les poches et elle trouve un stylo.

به جیب‌هایش نگاه می‌کند و یک خودکار پیدا می‌کند.

با فعل عبارتی jurer par بیشتر آشنا شوید

یکی دیگر از عباراتی که شما حتما باید با آن آشنا شوید و یکی از مهم‌ترین عبارات فعلی در زبان فرانسوی به شمار می‌آید jurer par است. این عبارت دقیقا همان معنایی را می‌رسند که معنای تحت‌اللفظی آن می‌گوید و این معنی قسم خوردن است. در واقع هر زمان که شما قصد داشته باشید حرف خود را به کرسی بنشانید و قسم بخورید می‌توانید از این عبارت فعلی در جملات خود استفاده کنید. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا به شکل بهتری با مفهوم آن آشنا شوید:

Ils jurent par ce restaurant-là.

آنها به آن رستوران قسم می‌خوردند.

رایج ترین افعال عبارتی در زبان فرانسه

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

عبارت partir pour و کاربردهای آن

یکی دیگر از رایج ترین افعال عبارتی(Phrasal Verbs) در زبان فرانسوی که بدون شک آشنایی با آن می‌تواند به شما کمک کند تا جملات بهتری را در زبان فرانسوی بسازید عبارت فعلی partir pour است. این عبارت فعلی نیز دقیقا از همان دسته عبارات فعلی به شمار می‌آید که معنای آن به شما منتقل می‌کند. کنار هم قرار گرفتن این دو کلمه به معنای رفتن برای چیزی یا کسی یا جایی است. مثال زیر به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید در جملات خود به زبان فرانسوی از این عبارت فعلی استفاده کنید:

Je pars pour Provence demain.

من فردا عازم بروونس هستم.

عبارت فعلی rendre visite و معنای آن

آخرین مورد از رایج ترین افعال عبارتی(Phrasal Verbs) در زبان فرانسوی که قصد داریم در این بخش درباره آن صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم فعل عبارتی rendre visite است که دارای کاربردهای زیادی در زبان فرانسه است. این فعل عبارتی از دو کلمه تشکیل شده است؛ ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید یک معنای واحد را به شما منتقل می‌کند. این فعل عبارتی به‌صورت تحت‌اللفظی معنای تصمیم به بازدید را خواهد داشت.

با این حال زمانی که به زبان فرانسوی صحبت می‌کنید می‌توانید از این فعل عبارتی برای بیان بازدید کردن از جایی استفاده کنید. مثالی که در ادامه برای شما آورده‌ایم به شما نشان می‌دهد که دقیقا به چه شکل می‌توانید از این فعل عبارتی در جملات خود به زبان فرانسوی استفاده کنید:

Elle rend visite à moi aujourd’hui.

او امروز به دیدن من می‌آید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالاتی که درباره رایج ترین افعال عبارتی(Phrasal Verbs) در زبان فرانسوی وجود دارند پاسخ دهیم.

فعل عبارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

فعل عبارتی در واقع عبارتی است که متشکل از دو یا چند کلمه است. معمولا کلمه اول یک فعل اصلی را منتقل می‌کند و کلمه‌ای که بعد از آن می‌آید یک حرف اضافه یا یکی از عناصر دیگر زبان است. کلمه دوم باعث می‌شود تا معنای کلمه اول تغییر پیدا کند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا کل فعل عبارتی معنای جدیدی را به مخاطب منتقل کند.

یادگیری افعال عبارتی در زبان فرانسوی چه مزایایی دارد؟

یادگیری افعال عبارتی در زبان فرانسه به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری جملات خود را در این زبان بسازید. فراموش نکنید که افعال عبارتی معمولا معنای واحدی را منتقل می‌کنند که اصلا شبیه فعل اول نیست. پس حتما باید نحوه استفاده از آنها را بیاموزید.

چگونه می‌توانیم افعال عبارتی را بیاموزیم؟

تعداد بسیار محدودی از افعال عبارتی در زبان فرانسوی وجود دارند که شما به‌راحتی می‌توانید آنها را به خاطر بسپارید و تلاش کنید تا از این عبارات در جملات خود به این زبان استفاده کنید تا آنها ملکه ذهن شما شوند.

سخن پایانی

آشنایی با رایج ترین افعال عبارتی(Phrasal Verbs) در زبان فرانسوی به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی راحت جملات خود را در زبان فرانسوی بسازید و جمله‌بندی‌های مناسبی نیز داشته باشید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد یادگیری زبان فرانسه را دارید شرکت در دوره های آموزشی ایرانمهر می‌تواند یک راهکار مناسب برای شما باشد تا بتوانید با بالاترین سرعت ممکن به پیشرفت مدنظر خود دست پیدا کنید. کلاس‌های موسسه زبان ایرانمهر دارای کیفیت بالا و هزینه مناسبی هستند.

بیشتر بخوانید: معنی Chez: نحوه استفاده از این حرف اضافه در زبان فرانسه

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از حرف اضافه De در زبان فرانسه

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 28 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. مونا محاسنی
    28 آذر 1402
    پاسخ دادن

    فرانسه مدرس میخواین ؟

    • ایرانمهر
      28 آذر 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر بله جهت همکاری با مجموعه فرم جذب مدرس فرانسه از سایت را تکمیل نمایید همکاران پس از تکمیل فرم با شما تماس حاصل می نمایند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.
      https://iranmehrcollege.com/french-teacher-recruitment/

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید