IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
نحوه استفاده از حرف chez در زبان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
8 مهر 1402

معنی Chez: نحوه استفاده از این حرف اضافه در زبان فرانسه

حرف اضافه Chez در زبان فرانسه یکی از حروف اضافه‌ای است که امروزه دارای کاربردهای زیادی است و به طور گسترده‌ای در جملات این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرد. زمانی که قصد دارید جملات خود را به زبان فرانسوی ایجاد کنید حتما باید با این حرف اضافه آشنا باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. آشنایی با این حرف اضافه در گرامر زبان فرانسه از اهمیت زیادی برخوردار است و این در حالی است که بسیاری از افراد کاربردهای زیاد این حرف اضافه را نادیده می‌گیرند.

به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره این حرف اضافه صحبت کرده و توضیحات جذاب و کاربردی را درباره آن در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به داشتن اطلاعات بیشتر در خصوص این حرف اضافه در زبان فرانسه دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید تا اطلاعات موردنیاز خود در این زمینه را به دست بیاورید.

حرف اضافه chez در زبان فرانسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

آشنایی با حرف اضافه chez در زبان فرانسه

پیش از آن‌که بخواهیم درباره نحوه استفاده از حرف اضافه Chez در زبان فرانسه صحبت کنیم اجازه دهید تا ابتدا درباره خود این حرف اضافه توضیحاتی را در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که این حرف اضافه، یکی از حروف اضافه کاربردی در زبان فرانسه است که جایگزین حروف اضافه to و at در زبان انگلیسی می‌شود. یکی از نکات مهم درباره این حرف اضافه این است که اغلب در عبارت chez moi که به معنی در خانه من، به خانه من یا در خانه است استفاده شده و کاربرد دارد.

برای این‌که به شکل بهتری نحوه استفاده از این حرف اضافه در زبان فرانسه را بیاموزید در ادامه دو مثال بسیار کاربردی را برای شما آورده‌ایم که به درک هرچه بیشتر این موضوع کمک شایانی خواهد کرد:

Nous allons chez mes grands-parents.

ما به خانه پدربزرگ و مادربزرگم می‌رویم.

Il a acheté du poisson chez le poissonnier.

او از ماهی فروشی ماهی خرید.

در مثال دوم مشاهده می‌کنید که شما از حرف اضافه chez می‌توانید برای اشاره به محل کسب‌وکار نیز استفاده کنید و از این نظر محدودیت خاصی برای شما وجود نخواهد داشت. در ادامه هریک از معانی مختلفی که این حرف اضافه می‌تواند داشته باشد را توضیح خواهیم داد.

حرف اضافه chez به معنی در خانه

اولین کاربرد و معنی که حرف اضافه Chez در زبان فرانسه دارد به معنی در خانه است که در بخش قبلی کمی درباره آن صحبت کرده و نکاتی را در خصوص آن بیان کردیم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که این حرف اضافه زمانی استفاده می‌شود که شما قصد داشته باشید بگویید که در خانه شخص سومی هستید. این موضوع رایج‌ترین استفاده‌ای است که حرف اضافه chez در زبان فرانسوی دارد.

یک نکته کلیدی و مهم دیگر که باید در این خصوص بدانید این است که حرف اضافه chez را می‌توان قبل از ضمیر تاکیدی نیز استفاده کرد که در چنین شرایطی معنی در خانه‌اش یا معانی مشابه را به شما منتقل می‌کند. در ادامه قصد داریم چند مثال کاربردی از این حرف اضافه را به شما ارائه دهیم که این معنی را به شما منتقل می‌کند:

Chez moi

در خانه من

Chez toi

در خانه تو

Chez lui

در خانه او (مذکر)

Chez elle

در خانه او (مونث)

Chez soi

در خانه کسی

Chez nous

در خانه ما

Chez vous

در خانه شما

Chez eux

در خانه آنها

Chez elle

در خانه آنها (جمعی از زنان)

معنی در منطقه یا کشور کسی بودن

یکی دیگر از معانی کاربردی و بسیار مهمی که حرف اضافه Chez در زبان فرانسه می‌تواند برای شما داشته باشد معنی در منطقه یا کشور کسی بودن است. در واقع شما زمانی که قصد دارید درباره این موضوع صحبت کنید که در منطقه یا کشور خاصی حضور دارید می‌توانید این حرف اضافه را مورداستفاده قرار دهید که در ادامه مثال‌های مربوط به آن را به طور کامل برای شما می‌آوریم:

Il fait beau chez nous.

در منطقه (یا کشور) ما آب و هوای خوبی وجود دارد.

Chez nous on mange avec des baguettes.

مردم در کشور ما با چاپستیک غذا می‌خورند.

همانطور که مشاهده کردید زمانی که در جملات زبان فرانسوی قصد دارید به منطقه خاصی اشاره کنید یا این‌که علاقه‌مند هستید تا درباره یک کشور خاص و به خصوص کشوری که خودتان در آن حضور دارید صحبت کنید می‌توانید از حرف اضافه chez برای این کار استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

استفاده از این حرف اضافه به منظور اشاره به مشاغل و کسب‌وکارها

یکی از رایج‌ترین کاربردهایی که برای حرف اضافه Chez در زبان فرانسه وجود دارد استفاده از این حرف اضافه به منظور اشاره به مشاغل و کسب‌وکارهای خاص است. شما زمانی که در زبان فرانسه قصد دارید درباره یک یا چند شغل یا کسب‌وکار خاص صحبت کنید می‌توانید این حرف اضافه را به کار برده تا بتوانید منظور خود را به شکل بهتری به مخاطب برسانید. در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که به درک هرچه بهتر این موضوع توسط شما کمک شایانی می‌کند:

Je vais chez le médecin.

من در حال رفتن به مطب دکتر هستم.

Elle va chez le dentiste.

او به دندان‌پزشکی می‌رود.

همین دو مثال به شما نشان می‌دهد که چقدر ساده می‌توانید از این حرف اضافه در جملات خود استفاده کنید بدون این‌که از نظر گرامری مشکلی برای جملات شما به وجود بیاید.

استفاده از chez به همراه نام کمپانی‌ها و شرکت‌ها

گاهی اوقات ممکن است شما در جملات خود به زبان فرانسوی نیازمند این باشید که به برخی از شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگی که در زمینه صحبت شما فعالیت دارند اشاره کنید یا این‌که بخواهید به طور مستقیم درباره این شرکت‌ها صحبت کنید. برای اشاره کردن به نام و برند این شرکت‌ها می‌توانید از حرف اضافه chez استفاده کنید که به شما کمک می‌کند تا منظور خود را بهتر برسانید. مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید تا بتوانید به شکل بهتری این موضوع را متوجه شوید:

Elle travaille chez Apple.

او برای اپل کار می‌کند.

Chez Samsung, vous trouverez des téléphones portables haut de gamme.

تلفن‌های همراه رده بالا را در سامسونگ پیدا خواهید کرد.

chez در زبان فرانسه

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

توصیف شخصیت‌ها با استفاده از حرف اضافه chez

یکی از کاربردهای بسیار مهمی که حرف اضافه Chez در زبان فرانسه می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد این است که با استفاده از آن بخواهید شخصیت‌های مختلف و البته مرتبط با موضوع صحبتتان را توصیف کنید. مثال‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا متوجه شوید که دقیقا به چه شکل باید این کار را انجام دهید:

Chez cet homme, tout est égoïste.

با این مرد همه چیز خودخواهانه است.

C’est la folie chez les enfants.

بچه‌ها دیوانه‌اند.

نکته بسیار مهمی که درباره این موضوع باید به آن دقت داشته باشید این است که شما تنها برای اشاره به شخصیت‌هایی که برای شخص مقابل و مخاطب شما قابل شناسایی هستند می‌توانید از این حرف اضافه استفاده کنید. البته فرقی ندارد که شخصیت‌هایی که شما توصیف می‌کنید شخصیت‌های عمومی باشند یا شخصیت‌های خصوصی و در هر صورت امکان استفاده از حرف اضافه chez برای شما وجود خواهد داشت.

تعمیم دادن درباره یک گروه توسط حرف اضافه chez

گاهی اوقات ممکن است زمانی که شما قصد دارید درباره یک موضوع خاصی صحبت کنید علاقه‌مند باشید تا آن موضوع را به یک گروه از افراد تعمیم دهید. در چنین شرایطی این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید از حرف اضافه Chez در زبان فرانسه استفاده کنید که البته این کاربرد کمتر رایج است؛ ولی همچنان در جملات زبان فرانسوی شاهد آن هستیم که برخی از افراد از این کاربرد استفاده می‌کنند. مثال زیر را مشاهده کنید تا نحوه انجام این کار را متوجه شوید:

Il y a beaucoup de problèmes chez les adolescents.

نوجوانان مشکلات و مسائل زیادی دارند.

ارجاع دادن به هنرمندان با استفاده از حرف اضافه chez

زمانی که شما در حال صحبت به زبان فرانسه هستید ممکن است نیاز پیدا کنید که به یکی از کارهای هنری یک هنرمند ارجاع دهید. در چنین موقعیت‌هایی این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید از chez برای ارجاع دادن به کارهای یک هنرمند استفاده کنید. مثال زیر به شما نشان می‌دهد که دقیقا به چه شکل می‌توانید این کار را انجام دهید:

J’aime les couleurs vives chez Monet.

من رنگ‌های زنده Monet را دوست دارم.

استفاده از این حرف اضافه در نام برخی از رستوران‌های فرانسوی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید کاربردهای حرف اضافه Chez در زبان فرانسه تنها محدود به مواردی که بیان کردیم نمی‌شود و امروزه شاهد آن هستیم که این حرف اضافه در نام بسیاری از رستوران‌های فرانسوی نیز  ظاهر می‌شود. البته باید دقت داشته باشید که این حرف اضافه معمولا در نام رستوران‌هایی مورداستفاده قرار می‌گیرد که نام آنها در واقع از نام موسس یا سرآشپز آن گرفته شده است. مثال زیر را مشاهده کنید تا درک این موضوع برای شما راحت‌تر شود:

Je dîne Chez Pierre.

من برای غذا خوردن در Chez Pierre به بیرون می‌روم.

اشتباهات رایجی که معمولا افراد در زمان استفاده از chez مرتکب آن می‌شوند

اولین نکته‌ای که در خصوص اشتباهات رایج در زمان استفاده از حرف اضافه Chez در زبان فرانسه باید به آن دقت داشته باشید این است که در زبان فرانسوی دو راه کلی برای گفتن عبارت در “خانه من” وجود دارد که این دو راه عبارت‌اند از: chez moi و à la masion.

به همین علت است که برای گفتن این جمله که من در خانه هستم نیز دو گزینه برای شما وجود دارد که می‌توانید بر اساس شرایط از هریک از این دو گزینه استفاده کنید:

Je suis chez moi.

من در خانه هستم.

Je suis à la maison.

من در خانه هستم.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که شما در زبان فرانسوی نمی‌توانید بگویید که Je suis à chez moi

رعایت کردن این نکات به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از حرف اضافه chez در جملات خود به زبان فرانسوی استفاده کنید و مشکلی را از نظر گرامری تجربه نکنید.

عباراتی که همراه با chez مورداستفاده قرار می‌گیرند

یکی از نکات بسیار جذابی که باید درباره حرف اضافه Chez در زبان فرانسه بدانید این است که معمولا این حرف اضافه را می‌توانید در بسیاری از عبارات رایج و اصطلاحاتی که در این زبان وجود دارند نیز پیدا کنید که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Rien ne vaut son chez-soi.. (هیچ جا مثل خونه خود آدم نمیشه)
  • Faites comme chez vous (formal) (خودتان را در خانه بسازید.)
  • Fais comme chez toi (informal) (خودتان را در خانه بسازید)( مدل غیر رسمی)
  • Ton petit chez-toi (مکان کوچک شما، خانه)
  • Bien de chez nous (معمولا فرانسوی است)
  • Avoir ses entrées chez ( پادرمیانی کردن)
  • Bienvenue chez moi (خوشامدید)
  • Bonjour chez vous ( افتخار کردن به خانواده)
  • Ça tourne pas rond chez toi ( شما یک پیج شل دارید)
  • Passez chez quelqu’un (رفتن به خانه کسی)
  • Un chez-soi (محلی برای خودت)
  • Être en visite chez quelqu’un (برای دیدن کسی رفتن)
  • Faire un saut chez quelqu’un (برای دیدن و ورود کسی)
  • Fauché de chez fauché (برای شکستن صاف)
  • il y a quelque chose qui cloche chez lu (چیزی با او درست نیست)
  • Par chez nous (در این بخش‌ها)

سایر کاربردهای مشابهی که می‌توان برای chez در نظر گرفت

زمانی که صحبت از حرف اضافه Chez در زبان فرانسه می‌شود باید به این نکته بسیار مهم دقت داشته باشید که کاربردهای بسیار مهم دیگری را نیز می‌توان برای این حرف اضافه در نظر گرفت که در این بخش قصد داریم کمی بیشتر درباره این کاربردها صحبت کرده و نکات مهم و کلیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. از جمله مهم‌ترین این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در میان یک گروه یا از میان یک گروه: C’est un problème chez les Français. ( این یک مشکل در میان فرانسوی‌هاست) یا Chez les enfants, on trouve beaucoup de créativité. (شما در کودکان خلاقیت زیادی را پیدا می‌کنید)
  • بیان نکاتی با توجه به شخصیت فرد: C’est un problème chez Paul. (این یک مشکل بزرگ برای پل است) یا Je n’ai jamais vu une telle chose chez mon chat. (من هرگز چنین چیزی را از گربه‌ام ندیده بودم)
  • صحبت کردن درباره کار کسی: chez Picasso ( در هنر پیکاسو) یا chez Victor Hugo ( در نوشته‌های ویکتور هوگو)
حرف اضافه chez در فرانسه

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

آیا حتما باید نحوه استفاده از chez در زبان فرانسوی را بیاموزیم؟

بله با توجه به کاربردهای بسیار مهمی که در خصوص کاربردهای حرف اضافه Chez در زبان فرانسه بیان کردیم احتمالا شما هم متوجه شده‌اید که استفاده از این حرف اضافه دارای کاربردها و مزایای بسیار زیادی است و زمانی که شما یاد بگیرید به‌درستی از این حرف اضافه استفاده کنید می‌توانید بهترین عملکرد را در جمله‌سازی به زبان فرانسوی داشته باشید. به همین علت نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم نکاتی که در این مطلب بیان کردیم را حتما یادداشت کرده و سعی کنید این نکات را در جمله‌های مختلف تمرین کنید.

فراموش نکنید که یادگیری کاربردهای مهمی که حرف اضافه chez می‌تواند برای شما داشته باشد نیازمند تمرین مکرر است و تا زمانی که شما به‌خوبی تمرین نکرده و برای یادگیری آن زمان نگذارید مشکلات زیادی را تجربه خواهید کرد. پس پیشنهاد ما به شما این است که حتما سعی کنید این نکات را به‌صورت لیست یادداشت کرده و در زیر هریک از آنها چندین مثال را یادداشت کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا با مشاهده مثال‌هایی که نوشته‌اید بتوانید مرور این تکنیک‌ها و نکات را داشته باشید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالاتی که ممکن است درباره حرف اضافه Chez در زبان فرانسه برای شما به وجود بیاید صحبت کرده و نکات مهم و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

اصلی‌ترین کاربردی که حرف اضافه chez در زبان فرانسوی دارد چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که حرف اضافه chez در زبان فرانسوی دارد این است که جایگزین حروف اضافه at و to می‌شود. پس شما هرجا در زبان انگلیسی از این دو حرف اضافه استفاده می‌کنید و قصد دارید معادل جمله خود در زبان فرانسوی را پیدا کنید اولین گزینه‌ای که پیش روی شما قرار می‌گیرد حرف اضافه chez در زبان فرانسوی است.

حرف اضافه chez در زبان فرانسوی چه کاربردهای کلیدی دارد؟

به طور کلی چند کاربرد رایج را می‌توان برای این حرف اضافه در نظر گرفت که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون در خانه کسی بودن، در منطقه یا کشور کسی بودن، اشاره به مشاغل و کسب‌وکارهای مختلف، اشاره به نام برندها و کمپانی‌های بزرگ، ارجاع دادن به هنرمندان و … اشاره کرد.

سخن پایانی

حرف اضافه Chez در زبان فرانسه یکی از مهم‌ترین حروف اضافه‌ای است که امروزه در گرامر زبان فرانسه مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما می‌توانید به بهترین شکل ممکن از این حرف اضافه استفاده کنید. در صورتی که شما هم قصد دارید نحوه استفاده از این حرف اضافه را به بهترین شکل ممکن بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره های آموزشی ایرانمهر که دوره‌های حرفه‌ای در زمینه یادگیری زبان فرانسه هستند شرکت کنید. شرکت در کلاس‌های آموزشگاه زبان ایرانمهر هزینه بسیار مناسبی برای شما دارد و کیفیت این کلاس‌ها نیز بسیار بالاست.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ساختار جملات در زبان فرانسه

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. هما جمالی
    9 مهر 1402
    پاسخ دادن

    سلام من همیشه نهایت استفاده را از محتواهای خوب و سایت ارزشمندتان می کنم.

    • ایرانمهر
      9 مهر 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر ممنونم از شما
      موفق باشین

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید