IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
نحوه استفاده از حرف اضافه de در زبان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
19 مهر 1402

نحوه استفاده از حرف اضافه De در زبان فرانسه

حرف اضافه De در زبان فرانسه یکی از مهم‌ترین حروف اضافه‌ای است که امروزه در زبان فرانسوی مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. استفاده از این حرف اضافه دارای کاربردهای زیادی است و در موارد متعددی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از افرادی که علاقه‌مند به یادگیری گرامر زبان فرانسه هستند معمولا در زمان استفاده از این حرف اضافه با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید باید بدانید که اصول و کاربردهای خاصی برای این حرف اضافه در زبان فرانسه وجود دارد.

به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره این حرف اضافه صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در خصوص اصول استفاده از این حرف اضافه و البته کاربردهای مهمی که این حرف اضافه دارد در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید تا اطلاعات موردنیاز خود در این زمینه را به دست بیاورید.

حروف اضافه در زبان فرانسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

آشنایی با حرف اضافه De در زبان فرانسه

زمانی که صحبت از حروف اضافه در زبان فرانسه می‌شود یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده این است که این حروف اضافه دارای چه انواع و چه کاربردهایی هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که انواع مختلفی از حروف اضافه در زبان فرانسه وجود دارند که هریک از آنها دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند و زمانی که شما قصد استفاده از آنها را دارید باید حتما اطلاعات کاملی را درباره این کاربردها داشته باشید. یکی از مهم‌ترین این حروف حرف اضافه De در زبان فرانسه است که این حرف اضافه نیز کاربردهای زیادی دارد.

حرف اضافه de را شاید بتوان یکی از پرکاربردترین حروف اضافه در این زبان دانست؛ چراکه کاربردهای آن تنها به چند کاربرد مختصر خلاصه نمی‌شوند و می‌توان کاربردهای آن را در موارد متعددی جستجو کرد. به همین علت نیز ما در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین کاربردهایی که این حرف اضافه دارد را برای شما توضیح خواهیم داد و مثال‌هایی را نیز برای هریک از این مثال‌ها ارائه می‌دهید تا به شکل بهتری این کاربردها را درک کنید.

انواع مختلف de در زبان فرانسه

اولین نکته‌ای که باید درباره حرف اضافه De در زبان فرانسه بدانید این است که این حرف اضافه بر اساس مقدار یا حرف کلمه بعدی که بعد از آن می‌آید ممکن است تغییر کرده و معانی مختلف بدهد. شش راه وجود دارد که شما بتوانید از این حرف اضافه در زبان فرانسه استفاده کنید که این شش راه عبارت‌اند از: de، de la، du، de l’، d’ و des.

در ادامه هریک از این شش راه را بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد:

  • De: رایج‌ترین روشی است که شما می‌توانید از این حرف اضافه استفاده کنید. همانطور که در ادامه این مقاله نیز مشاهده خواهید کرد می‌توان آن را با عبارات ارزشی، بعد از مصدر فعل و در گزارهای منفی استفاده کنید. زمانی که صحبت از گزاره‌های منفی در زبان فرانسه می‌شود باید دقت داشته باشید که هر شکل دیگری از de نیز صرف نظر از مقدار، تعداد یا جنسیت اسمی که بعد از آن می‌آید نیز استفاده خواهد شد.
  • de la: اغلب مواقع زمانی که de با یک اسم مونث همراه می‌شود باید در ادامه آن یک la نیز بیاورید.
  • Du: زمانی که بعد از حرف اضافه de قصد دارید از یک اسم مذکر استفاده کنید باید به‌جای de la از du استفاده کنید تا جمله شما از نظر گرامری درست باشد و مشکلی نداشته باشد. برای مثال جمله Tu veux du fromage? را در نظر بگیرید که به معنای این است که کمی پنیر می‌خواهید؟
  • de l’: زمانی که در زبان انگلیسی می‌خواهید از حروف اضافه of/from/ some of the و اسم بعد از معین استفاده کنید که اسم شما با مصوت شروع می‌شود باید به‌جای du یا de la از de l استفاده کنید. مثال Mon frère m’a donné de l’argent. (برادرم مقداری پول به من داد) را در نظر بگیرید تا به شکل بهتری این موضوع را درک کنید.
  • d’: زمانی که به حروف معین نیازی ندارید و یک مصوت نیز به دنبال de آمده است می‌توانید از d’ به جای آن استفاده کنید. مثال Le duc d’Orléans est le frère du roi. (دوک اورلئان برادر پادشاه است) یا Comme il avait soif, il a bu un verre d’eau. (از آنجایی که تشنه بود یک لیوان آب نوشید) را در نظر بگیرید.
  • Des: زمانی که قصد دارید از de به همراه یک اسم جمع استفاده کنید معمولا باید کلمه des را مورداستفاده قرار دهید تا جمله شما از نظر گرامری مشکلی نداشته باشد. مثال Ce bruit vient des corbeaux. Il y en a beaucoup ici. (این صدا از کلاغ‌هاست. در اینجا تعداد زیادی از آنها وجود دارد) را در نظر بگیرید.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که از آنجایی که de معانی و کاربردهای زیادی دارد ممکن است قوانینی که بیان کردیم همیشه نیز صادق نباشند. به‌عنوان‌مثال اگر de بخشی از عبارتی باشد که به کمیت اشاره می‌کند بدون توجه به آنچه که در ادامه می‌آید de باقی می‌ماند و نباید آن را تغییر دهید به استثنای این‌که اگر کلمه‌ای که بعد از آن می‌آید با مصوت شروع شده باشد که در این صورت به d’ تغییر پیدا می‌کند.

به خاطر داشته باشید که اگر de در شرایط منفی استفاده شود معمولا de (یا d’ اگر پس از آن مصوت بیاید) باقی می‌ماند و حتی اگر فاعل نیز تغییر کرده و به‌صورت جمع، مذکر یا …. بیاید نیز تفاوتی ایجاد نمی‌شود. در ادامه کاربردهای مهم این حرف اضافه را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان فرانسه آسان است یا سخت؟

کاربرد به جای from

یکی از کاربردهای مهمی که حرف اضافه De در زبان فرانسه دارد این است که می‌توان از آن به‌جای from استفاده کرد. در واقع این کاربرد زمانی است که شما قصد دارید به مواردی از جمله این‌که یک شخص اهل کجاست، حرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر، این‌که چیزی (مانند هدیه یا موارد دیگر) از سمت کسی ارائه شده باشد و … اشاره کنید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا با این کاربرد بیشتر آشنا شوید:

Il vient de Dijon.

او اهل دیژون است.

Le train part de Dunkerque à 8h10.

قطار ساعت 8:10 صبح از دانکرک حرکت می‌کند.

C’est un cadeau de mon père.

این هدیه از طرف پدرم است.

استفاده به‌جای Of در انگلیسی ( تقریبا مشابه like)

مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Sa fille s’habille si lentement le matin. Il est toujours en retard à cause d’elle !

دخترش صبح‌ها خیلی آهسته لباس می‌پوشد. او همیشه به خاطر دخترش دیر می‌کند.

Je te sers une tasse de thé ?

یک فنجان چای میل دارید؟

Gagner, ce n’est pas le but du jeu !

برنده شدن هدف بازی نیست.

De یا یکی از انواع مختلف آن جز بسیاری از القاب و نام‌های شریف در زبان فرانسوی نیز به شمار می‌آیند که باید به این کاربردم هم نیز دقت و توجه داشته باشید.

حرف اضافه de در فرانسه

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

کاربرد به‌جای Of برای نشان دادن مالکیت یا بخشی از چیزی بودن

یکی از کاربردهای بسیار مهمی که حرف اضافه De در زبان فرانسه دارد زمانی است که شما قصد دارید برای نشان دادن مالکیت یا بخشی از چیزی بودن از این حرف اضافه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در زبان فرانسه هیچ کلمه‌ای وجود ندارد که شما به‌سادگی به شخص یا چیزی اضافه کنید تا نشان دهید که آنها مالک چیزی هستند. در عوض برای این کار شما می‌توانید از حرف اضافه de استفاده کنید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا به شکل بهتری متوجه این موضوع شوید:

C’est le cahier de mon fils.

این دفترچه پسرم است.

Tout le monde aime la quiche de Bernard.

همه کیش برنارد را دوست دارند.

C’est le chien d’Hélène et Marine.

این سگ هلن و مارین است.

Il a tourné la poignée de porte.

دستگیره در را چرخاند.

Le patient s’est blessé deux doigts de la main gauche.

بیمار دو انگشت سمت چپ خود را زخمی کرد.

کاربرد به‌عنوان Of زمانی که قصد توصیف اندازه‌گیری‌ها، طول، سن و … را دارید

مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا با این کاربرد حرف اضافه De در زبان فرانسه بیشتر و بهتر آشنا شوید:

C’est une pièce de 20m2.

این یک اتاق با ابعاد 20 متر مربع است.

Nous cherchons un baby-sitter pour notre fils de 3 ans.

ما به دنبال یک پرستار بچه برای پسر سه ساله خود هستیم.

Il y a une attente de 30 minutes.

سه دقیقه انتظار وجود دارد.

Pourquoi tu fais autant de bruit ? Il est 1h du matin !

چرا این قدر سروصدا می‌کنی؟ ساعت یک بامداد است.

بیشتر بخوانید: آموزش رایگان زبان فرانسه

کاربرد به‌عنوان Of/for در عبارات خاص

این کاربرد بسیار مهم de شامل عبارت رایجی می‌شود که در زبان فرانسوی وجود دارند که احتمالا پیش از این با این عبارات آشنا شدید که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • avoir peur de( ترسیدن از): J’ai peur des araignées. (من از عنکبوت‌ها می‌ترسم)
  • avoir envie de (خواستن): J’ai envie de sortir un peu./J’ai toujours envie de chocolat. (من می‌خواهم کمی بیرون برم/ من همیشه شکلات می‌خواهم)
  • avoir besoin de(نیاز داشتن): Michel et Karine ont besoin d’argent pour faire leur film. (میشل و کاربین برای ساخت فیلم خود به پول نیاز دارند)
  • avoir l’habitude de (عادت داشتن به کاری): Christine a l’habitude de boire un verre d’eau avant chaque repas. (کریستین عادت دارد قبل از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشد)
  • avoir l’intention de (قصد داشتن): J’ai l’intention de tout raconter à la police. (من قصد دارم همه چیز را به پلیس بگویم)

کاربرد de به‌عنوان some در زبان فرانسوی

یکی از کاربردهای بسیار مهم حرف اضافه De در زبان فرانسه زمانی است که قصد دارید از آن به‌عنوان some استفاده کنید. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را متوجه شوید در ادامه سه مثال بسیار کاربردی را برای شما آورده‌ایم:

Céline veut du vin.

سلین مقداری نوشیدنی می‌خواهد.

Delphine a des soucis avec la police.

دلفین با پلیس مشکلاتی دارد.

Je ne veux pas sortir cet après-midi – il y a des documentaires intéressants à la télé.

من نمی‌خواهم امروز بعد از ظهر بیرون بروم-چند مستند جالب در تلویزیون پخش می‌شود.

حرف اضافه de در زبان فرانسه

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

کاربرد به‌عنوان not…any (زمانی که با ne…pas استفاده می‌شود)

این کاربرد حرف اضافه de ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر برسد؛ چراکه de می‌تواند به معنی “بعضی” نیز باشد؛ ولی زمانی که به آن فکر می‌کنید منطقی به نظر می‌رسد. شما در اینجا فقط کلمه بعضی را منفی می‌کنید. توجه داشته باشید که وقتی از de به معنای منفی استفاده می‌کنید تنها از فرم‌های de و d استفاده خواهید کرد. این کلمه هرگز در جمع و با حروف معین استفاده نمی‌شود. در ادامه مثال‌هایی را برای درک هرچه بهتر این موضوع به شما ارائه خواهیم داد.

Tu as volé mon portefeuille ? Bien fait pour toi ! Je n’ai pas d’argent !

کیف پولم را دزدیدی؟ من هیچ پولی ندارم

J’ai beau chercher mais il n’y a pas de cornichons.

خوب و کامل جستجو کردم؛ ولی هیچ ترشی وجود ندارد.

دقت داشته باشید که وقتی این کلمه با جفت‌های منفی دیگر مانند ne…plus استفاده می‌شود معنای de کمی تغییر می‌کند که در این صورت به معنای نه یا هرکدام خواهد بود. مثال زیر را مشاهده کنید:

Il n’y a plus de chocolat.

دیگر چیزی وجود ندارد/ شکلاتی دیگر وجود ندارد.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالاتی که ممکن است درباره حرف اضافه De در زبان فرانسه وجود داشته باشند پاسخ دهیم.

حرف اضافه de در زبان فرانسوی به چند شکل استفاده می‌شود؟

این حرف اضافه در زبان فرانسوی به شش شکل مختلف در حالت‌های متنوعی استفاده می‌شود.

رایج‌ترین کاربرد حرف اضافه de در زبان فرانسه چیست؟

این حرف اضافه دارای کاربردهای زیادی است که از جمله آنها می‌توان به کاربردهای آن به‌عنوان from، some، of و … اشاره کرد.

سخن پایانی

حرف اضافه De در زبان فرانسه دارای کاربردها و مزایای بسیار زیادی است که باعث می‌شود تا این حرف اضافه به طور گسترده‌ای در موارد مختلف مورداستفاده قرار گیرد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید با این کاربرد بیشتر آشنا شوید یا این‌که علاقه‌مند هستید تا زبان فرانسه را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره های آموزشی ایرانمهر شرکت کنید. با شرکت در این دوره‌های برگزار شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر می‌توانید با کمترین هزینه بهترین کیفیت آموزشی را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: می خواهم زبان فرانسه یاد بگیرم!

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 10 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. محمدامین ابنوی
    19 فروردین 1403
    پاسخ دادن

    خیلی ممنونم

    • ایرانمهر
      19 فروردین 1403
      پاسخ دادن

      سلام ممنونم از همراهیتون

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید