IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
جنسیت در اسامی زبــان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
19 فروردین 1403

حالت مونث اسامی در زبان فرانسه

وقتی که صحبت از گرامر زبان فرانسه می‌شود به اولین نکته‌ای که باید دقت داشته باشید این است که در این زبان اسامی دارای جنسیت‌های متفاوتی هستند و برخلاف انگلیسی که بسیاری از اسامی جنسیت خاصی ندارند در این زبان بیشتر اسامی که وجود دارند از جنسیت خاصی برخوردار هستند. به همین علت نیز یادگیری حالت مونث اسامی در زبان فرانسه از اهمیت زیادی برخوردار است و به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این اسامی در زبان فرانسه استفاده کنید.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید زبان فرانسه را به طور کامل بیاموزید و بتوانید به این زبان صحبت کنید حتما باید با شکل مونث اسامی در زبان فرانسه آشنا شده و بتوانید قواعد و دستورالعمل‌هایی که در این زمینه وجود دارند را درک کنید. به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

مفهوم اصلی جنسیت در اسامی زبان فرانسه

مفهوم اصلی جنسیت در اسامی زبان فرانسه

در اولین قدم برای درک هرچه بهتر حالت مونث اسامی در زبان فرانسه باید به این موضوع دقت داشته باشید که اسم صرفا کلمه‌ای است که یک شخص، یک مکان یا یک چیز را توصیف می‌کند. به طور کلی اسامی در زبان فرانسه از دو جنسیت مونث و مذکر تشکیل می‌شوند. در ابتدایی‌ترین حالت جنسیت یک اسم در زبان فرانسوی در واقع با جنسیت بیولوژیکی نامشخصی مطابقت دارد. این موضوع در زبان انگلیسی نیز صدق می‌کند. برای مثال شما همیشه یک گاو نر، یک خروس و … را به‌عنوان یک اسم مذکر در نظر می‌گیرید.

با این حال برای اکثر اسم‌های فرانسوی نشانه‌های کمی از ویژگی‌های شخص، مکان یا چیز وجود دارند که نشان می‌دهد این اسم مذکر است یا مونث؟ در بیشتر موارد جنسیت کلمات فرانسوی بیشتر به نحوه املای آنها بستگی دارد که حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید. پس به طور کلی برای این‌که بتوانید درباره حالت مونث در این زبان صحبت کنید باید بدانید که بیشتر از این‌که روی بیولوژیک آن اسم دقت داشته باشید باید به گرامر و نحوه نوشتن آن اسم دقت کنید.

چرا باید با حالت مونث اسم در زبان فرانسه آشنا شویم؟

اگر زبان مادری شما یک زبان بدون جنسیت باشد (که فارسی این‌چنین است) ممکن است درک مفهوم جنسیت‌های دستوری عجیب باشد. این موضوع در خصوص زبان انگلیسی نیز صدق می‌کند. در زبان فرانسه اسم‌ها یا جنسیت مونث یا جنسیت مذکر دارند. اسم‌های مذکر از حروف تعریف le و حرف مجهول un استفاده می‌کنند و این در حالی است که اسم‌های مونث معمولا از حرف تعریف la و حرف مجهول une استفاده می‌کنند. پس وقتی که قصد دارید با حالت مونث اسامی در زبان فرانسه آشنا شوید حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید.

دقت داشته باشید که در فرهنگ لغت تمامی اسامی زبان فرانسه دارای  m یا f هستند؛ بنابراین به‌راحتی می‌توانید جنسیت آنها را موردبررسی قرار دهید. دانستن حالت جنسیت مونث در زبان فرانسه مهم است چراکه تعیین می‌کند باید حرف تعیین را قبل از اسم استفاده کنید یا خیر؟ شکل ضمیر را برای شما مشخص خواهد کرد، صرف افعال را تعیین کرده و پایان صفت‌ها را نیز برای شما تعیین خواهد کرد.

اگر می‌خواهید جمله‌ای بسازید که در زبان فرانسوی از نظر گرامری درست باشد باید به‌شکلی درست جنسیت آن اسم و حالت مونث آن را تشخیص دهید. البته در خصوص حالت مونث اسامی در این زبان باید دقت داشته باشید که گاهی اوقات استثناهایی نیز وجود دارند که توجه داشتن به آنها به شما کمک می‌کند تا به شکل بهتری بتوانید از این اسامی استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوید.

تشخیص حالت مونث از روی حرف تعیین در زبان فرانسه

یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که برای تشخیص حالت مونث اسامی در زبان فرانسه وجود دارد این است که آنها را از روی حروف تعیین مشخص کنید. در واقع شما در اولین قدم باید به حرف تعیین اسمی که از آن استفاده می‌کنید توجه داشته باشید. حرف تعیین کلمه‌ای است که یک اسم را به‌عنوان اسم معرفی می‌کند و نشان می‌دهد که یک اسم خاص است یا یک اسم عام است. این دوگانگی به دو دسته اصلی از حروف تعیین در زبان فرانسه مرتبط می‌شود که این دو دسته شامل حروف تعیین معین و نامعین هستند.

دقت داشته باشید که حروف تعیین معین در زبان فرانسه عبارت‌اند از la، le و les که همگی به انگلیسی نیز قابل ترجمه هستند. از طرف دیگر حروف تعیین نامعین نیز وجود دارند که در زبان فرانسوی شامل مواردی همچون une، un و des می‌شوند که به ترتیب به an، a و some ترجمه می‌شوند. در اینجا موارد معین و نامعین نیز در زبان فرانسه وجود دارند که با اسامی مذکر، مونث و جمع مطابقت دارند.

حالت مونث اسامی در زبان فرانسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید : صفت و ضمایر ملکی در زبان فرانسه

بیشتر بخوانید : جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه

نحوه تشخیص اسامی مونث در زبان فرانسه به چه شکل است؟

دو راه اساسی برای تشخیص حالت مونث اسامی در زبان فرانسه وجود دارد که به ترتیب با بررسی پایان یا دسته‌بندی می‌توانید آنها را تعیین کنید. اولین راهی که درباره آن صحبت می‌کنید نگاه کردن به پایان اسامی است که قصد دارید از آنها استفاده کنید. در جدولی که در ادامه برای شما آورده‌ایم فهرستی از متداول‌ترین پایان‌های اسامی مونث را برای شما آورده‌ایم که مطالعه کردن آنها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری حالت مونث را در اسامی زبان فرانسوی تشخیص دهید:

Noun ending Examples
-ade

 

une promenade (walk)

une salade (salad)

-ance

 

une naissance (birth)

une chance (luck)

-ée

 

une idée (idea)

une journée (day)

-ence

 

une différence (difference)

une présence (presence)

-ette

 

une chaussette (sock)

une crevette (shrimp)

-ie

 

une comédie (comedy)

une boulangerie (bakery)

-sion

 

la compréhension (understanding)

la précision (precision)

-té

 

une société (company)

une publicité (advertising)

-tié

 

une amitié (friendship)

une moitié (half)

-tion

 

une question (question)

une action (action)

-ure

 

une voiture (car)

une agriculture (agriculture)

-graphie

 

la photographie (photography)

la géographie (geography)

-oire

 

la mémoire (memory)

la victoire (victory)

-son

 

la maison (house)

la raison (reason)

تشخیص اسامی مونث بر اساس دسته‌بندی آنها

یکی دیگر از رایج‌ترین راه‌هایی که امروزه برای تشخیص حالت مونث اسامی در زبان فرانسه وجود دارد این است که بررسی کنید آیا اسمی که مدنظر دارید در دسته‌های زیر قرار دارد یا خیر؟ هریک از دسته‌بندی‌های زیر در دسته اسامی مونث و حالت مونث اسم در زبان فرانسه قرار می‌گیرند که حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید:

  • علوم و موضوعات مرتبط با مدرسه مانند la médecine به معنای پزشکی و la chimie به معنای شیمی
  • برندهای خودرو مانند une Porsche به معنای پورشه و une Renault به معنای رنو
  • نام مشاغل و کسب‌وکارها مانند la parfumerie به معنای فروشگاه عطر و la librairie به معنای کتاب‌فروشی

جنسیت کشورها در زبان فرانسوی را چگونه تشخیص دهیم؟

وقتی که صحبت از جنسیت کشورها می‌شود شما باید به چند نکته مهم دقت داشته باشید. در واقع وقتی که قصد دارید حالت مونث اسامی در زبان فرانسه را برای کشورهای مختلف بررسی کنید یکی از بهترین راهکارهایی که پیش روی شما قرار دارد این است که به انتهای اسامی کشورها دقت داشته باشید. معمولا نام کشورهایی که به e ختم می‌شوند کشورهای مونث در نظر گرفته می‌شوند. برای مثال کشورهای زیر را مشاهده کنید که همگی جز کشورهایی هستند که اسم آنها مونث در نظر گرفته می‌شود:

  • la France به معنای فرانسه
  • la Russie به معنای روسیه
  • la Chine به معنای چین

البته در خصوص این موضوع باید به یک نکته بسیار مهم نیز دقت داشته باشید و آن این است که استثناهایی نیز در این زمینه وجود دارد. کشورهایی که در ادامه بیان می‌کنیم با این‌که به e ختم می‌شوند؛ ولی کشورهای مذکر در نظر گرفته می‌شوند:

  • le Mexique به معنای مکزیک
  • le Cambodge به معنای کامبوج
  • le Mozambique به معنای موزامبیک
  • le Zimbabwe به معنای زیمباوه

پس وقتی که قصد دارید از اسامی در گرامر زبان فرانسوی استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما به این موضوع دقت داشته باشید تا بتوانید حالت مونث را به بهترین شکل ممکن در آنها تشخیص دهید.

حالت مونث اســـامی در زبان فرانسه

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

تشخیص حالت مونث در مشاغلی که در کشور فرانسه وجود دارند

در خصوص تشخیص حالت مونث اسامی در زبان فرانسه باید به یک نکته اساسی و بسیار مهم دقت داشته باشید و آن این است که برخی از مشاغل نیز به‌عنوان مشاغلی در نظر گرفته می‌شوند که اسم آنها مونث در نظر گرفته می‌شود. در گذشته این‌طور نبود و تمامی مشاغلی که وجود داشتند مشاغلی بودند که حالت مذکر داشتند. این موضوع تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است. با این حال چند نکته خاص در این زمینه وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری جنسیت مشاغل را در زبان فرانسه پیدا کنید.

شما می‌توانید با اضافه کردن یک e به اسامی که نشان‌دهنده یک شغل هستند حالت زنانه را در آنها ایجاد کنید. برای برخی از مشاغلی که اسم آنها در زبان فرانسه است تنها کاری که باید انجام دهید این است که فرم مردانه آنها را در نظر بگیرید و به انتهای آنها یک e اضافه کنید. به این ترتیب شما می‌توانید خیلی ساده و راحت فرم زنانه را به این اسامی اضافه کنید. برای مثال نمونه‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

un avocat, une avocate به معنای وکیل

un écrivain, une écrivaine به معنای نویسنده

un professeur, une professeure به معنای معلم

از طرف دیگر نباید فراموش کنید که شما خیلی ساده و راحت می‌توانید انتهای اسامی را تغییر دهید تا به این ترتیب بتوانید فرم زنانه را بای مشاغل ایجاد کنید. برای برخی از مشاغلی که در زبان فرانسوی وجود دارند افزودن یک e به‌تنهایی کافی نخواهد بود. در چنین شرایطی شما برای ایجاد حالت مونث اسامی در زبان فرانسه نیازمند تغییرات مهم‌تری خواهید بود. در جدولی که در ادامه برای شما آورده‌ایم برخی از مشاغلی که اسم آنها مذکر است را بیان کرده و سپس حالت مونث آنها را نیز به شما ارائه داده‌ایم:

-ien becomes -ienne

 

un informaticien

une informaticienne

(a computer scientist)

-ier becomes

 

-ière    un pâtissier

une pâtissière

(a pastry chef)

-er becomes

 

-ère     un boucher

une bouchère

(a butcher)

-eur becomes

 

-euse  un chanteur

une chanteuse

(a singer)

-teur becomes

 

-trice  un acteur

une actrice

(an actor)

نکته مهم دیگری که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که برخی از مشاغل و حرفه‌ها در هر دو حالت مردانه و زنانه یکسان هستند. اکثر این مشاغل آنهایی هستند که اسم آنها در حالت مردانه به e ختم می‌شود. در این صورت آنها در هر دو حالت مونث و مذکر دارای املای یکسانی خواهند بود. برای مثال نمونه‌های زیر را در نظر بگیرید:

un journaliste, une journaliste به معنای روزنامه‌نگار

un interprète, une interprète به معنای مفسر

un architecte, une architecte به معنای معمار

نکاتی مهم در خصوص حالت مونث برای حیوانات

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که در خصوص حالت مونث اسامی در زبان فرانسه باید به آن دقت داشته باشید این است که شما برای اسامی حیوانات نیز می‌توانید حالت مونث را ایجاد کنید. در خصوص این موضوع باید دقت داشته باشید که برخی از اسامی مانند un lion به معنای شیر و un cheval به معنای اسب اسامی مذکر در این زبان به شمار می‌آیند؛ چراکه به حیوانات نر اشاره می‌کنند. از طرف دیگر برخی از اسامی حیوانات مانند une taupe به معنای مول و une poule به معنای مرغ اسامی مونث در زبان فرانسه به شمار می‌آیند.

پس به طور کلی باید دقت داشته باشید که شما نمی‌توانید برای اشاره به یک شیر از une lion استفاده کنید. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر بخواهیم به جنسیت خاص یک حیوان اشاره کنیم دقیقا باید چه کاری انجام دهیم؟ در این صورت شما سه گزینه پیش رو خواهید داشت که به ترتیب زیر خواهند بود:

  • اولین راهکار این است که به انتهای اسامی که برای حیوانات هستند یک e اضافه کنید تا حالت مونث را برای آن ایجاد کنید. برای مثال un lion به یک شیر مذکر و une lionne به یک شیر مونث اشاره می‌کند.
  • برای برخی از حیوانات نام‌های خاصی برای اشاره به مونث یا مذکر بودن آنها وجود دارد. به همین علت نیز شما باید آنها را مشاهده کرده و حفظ کنید. برای مثال به یک اردک نر un canard و به یک اردک مونث une cane گفته می‌شود.
  • نام برخی از حیوانات در حالت مونث و مذکر تغییری نمی‌کند. آنها دقیقا از یک نوع املا و یک حرف تعیین مشخص استفاده می‌کنند و فرقی ندارد که مونث یا مذکر باشد. برای مثال une giraffe که به زرافه اشاره دارد این چنین خواهد بود.

استفاده از ضمایر در حالت مونث اسامی در زبان فرانسه

حال که دانستید هر اسم در زبان فرانسوی دارای یک جنسیت است و با حالت مونث اسامی در زبان فرانسه نیز آشنا شدید باید سعی کنید تا از ضمایر درستی برای جملات خود استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید معنا و مفهوم مدنظر خود را به شکل بهتری منتقل کنید. جدول زیر این موضوع را به شما نشان می‌دهد:

  Singular noun Plural noun
Masculine noun il (he, it) ils (they)
Feminine noun elle (she, it) elles (they)

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که این ضمایر در مورد افراد، مکان‌ها و اشیا مختلف صدق می‌کنند. اجازه دهید برای درک هرچه بهتر این موضوع مثالی را به شما ارائه دهیم:

La ville existe depuis 1000 ans. Elle a été construite par le roi Arthur.

این شهر 1000 سال است که وجود داشته است. این شهر توسط شاه آرتور ساخته شده است.

در اینجا باید دقت داشته باشید که La ville یک اسم مونث است و به همین علت نیز ضمیری که برای اشاره به آن مورداستفاده قرار گفته ضمیر elle خواهد بود. دقت داشته باشید که وقتی به یک اسم مفرد (مذکر یا مونث) یا چند اسم از یک جنسیت اشاره می‌کنید همه چیز نسبتا آسان خواهد بود. با این حال وقتی که به چند اسم از هر دو جنس به طور همزمان اشاره می‌کنید کار ممکن است برای شما کمی سخت شود.

با توجه داشتن به این موضوع می‌توانید خیلی ساده و راحت از حالت مونث اسامی در زبان فرانسه استفاده کرده و از مزایای آن نهایت بهره را ببرید.

آشنایی با جنسیت اسامی در زبان فرانسه

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

سخن پایانی

حالت مونث اسامی در زبان فرانسه به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی ساده و راحت اسامی مختلف را در حالت مونث نیز بنویسید و از آنها استفاده کنید. اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری این حالت هستید یا این‌که قصد دارید به طور کلی زبان فرانسه را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره حالت مونث اسامی در زبان فرانسه پاسخ دهیم.

آیا تمامی اسامی در زبان فرانسه دارای حالت مونث هستند؟

بله تمامی اسامی را می‌توان در حالت مونث نیز مورداستفاده قرارداد. البته باید دقت داشته باشید که برخی از اسامی در هر دو حالت مونث و مذکر به یک شکل نوشته می‌شوند.

چگونه می‌توان اسامی کشورها را به حالت مونث در زبان فرانسوی نوشت؟

برای انجام این کار می‌توانید خیلی ساده و راحت یک E را به انتهای اسامی کشورها اضافه کنید.

بیشتر بخوانید : در چند ثانیه، جنسیت اسامی فرانسوی را تشخیص دهید!

بیشتر بخوانید:  حروف تعریف در زبان فرانسه

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 24 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. بهار مرادی
    25 فروردین 1403
    پاسخ دادن

    چطور میشه زبان فرانسه رو خصوصی یاد بگیرم ثبت نام دارین کجا باید برم ؟

    • ایرانمهر
      25 فروردین 1403
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله شما میتوانید جهت یادگیری و آگاهی از نحوه ثبت نام در دوره های زبان فرانسه بصورت خصوصی به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید