IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آشنایی با اسامی مرکب در زبان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
27 فروردین 1403

اسامی مرکب در زبان فرانسه

اسامی مرکب در زبان فرانسه  از جمله پرکاربردترین و رایج‌ترین عناصری هستند که امروزه در گرامر زبان فرانسه مورداستفاده قرار می‌گیرند. این اسامی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و از انواع مختلفی نیز تشکیل می‌شوند که آشنایی با انواع آنها به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری از این اسامی در جملات خود به زبان فرانسه استفاده کنید. از طرف دیگر نباید فراموش کنید که قواعد خاصی نیز به منظور استفاده از این اسامی در زبان فرانسوی وجود دارد که حتما باید با آنها آشنا شوید.

این دسته از اسامی در زبان فرانسه به شما کمک می‌کنند تا بتوانید اسامی را بسازید که در حالت عادی امکان استفاده از آنها در زبان فرانسه وجود نخواهد داشت. به همین علت نیز به منظور تسلط کامل بر گرامر زبان فرانسوی شما نیازمند این خواهید بود که حتما با این اسامی آشنا شده و بتوانید به شکل درست و استانداردی از آنها استفاده کنید. به همین علت نیز ما در ادامه این بخش از آموزش زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره این اسامی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را درباره آنها در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با اسامی مرکب در فرانسه

آشنایی با اسامی مرکب در زبان فرانسه

پیش از هر چیز اجازه دهید تا ابتدا کمی بیشتر درباره خود اسامی مرکب در این زبان صحبت کرده و شما را بیشتر با این اسامی آشنا کنیم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که اسامی مرکب در زبان فرانسه به اسامی گفته می‌شوند که از دو یا چند کلمه مختلف تشکیل شده‌اند و با استفاده از خط تیره به یکدیگر متصل می‌شوند. این اسامی دارای قواعد سختی هستند و به همین علت نیز شما باید به طور کامل با آنها آشنا شوید تا بتوانید از این کلمات و اسامی در جملات خود استفاده کنید.

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که باید درباره این اسامی بدانید این است که تعیین جنسیت آنها به نسبت سایر اسامی که امروزه در زبان فرانسه مورداستفاده قرار می‌گیرند ممکن است کمی سخت‌تر باشد و به همین علت نیز شما باید با قواعد تعیین جنسیت آنها نیز آشنا شوید. در اینجا قوانینی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید خیلی ساده و راحت جنسیت اسامی مرکبی که امروزه در زبان فرانسه مورداستفاده قرار می‌گیرند را تعیین کنید.

به منظور انجام این کار شما باید هریک از قسمت‌های گفتاری که هریک از کلمات به کار رفته در این اسامی به شما ارائه می‌دهند را بررسی کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن جنسیت این اسامی را تشخیص دهید. اجازه دهید تا در ادامه درباره هریک از این ساختارها و عناصر صحبت کرده و نکات مربوط به هریک از آنها را به‌صورت خلاصه در اختیار شما قرار دهیم.

ترکیب اسم + اسم

اولین ترکیبی که منجر به ساخت اسامی مرکب در زبان فرانسه می‌شود و شما در همین مرحله اول باید با آن آشنا شوید ترکیب اسم + اسم است. اولین نکته‌ای که باید درباره این اسامی مرکب به آن دقت داشته باشید این است که جنسیت آنها با استفاده از جنسیت اسم اولی که آمده است تعیین خواهد شد. برای این‌که بتوانید به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید و از آن در مکالمات خود به زبان فرانسه استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی و رایج را برای شما آورده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

پس مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

–         un chou-fleur: به معنی گل کلم

–         un oiseau-mouche: به معنی مرغ مگس‌خوار

–         une station-service: به معنی ایستگاه خدماتی

–         une pause-café: به معنی کافه استراحت

نکته بسیار مهمی که باید در خصوص این دسته از اسامی مرکب به آن دقت داشته باشید تا در ایجاد این کلمات با مشکل مواجه نشوید این است که استثناهایی نیز در این زمینه وجود دارند. مهم‌ترین و رایج‌ترین استثنایی که در این زمینه وجود دارد و شما هم باید دقت کافی را به آن داشته باشید کلمه un tête-à-tête است. این اسم به معنی گفتگو یا مکالمه خصوصی در زبان فرانسه است که حتما باید به آن دقت داشته باشید.

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

ترکیب اسم + صفت

یکی دیگر از ساختارهایی که امروزه باعث به وجود آمدن اسامی مرکب در زبان فرانسه می‌شود ساختار اسم + صفت است. این ساختار نیز دارای کاربردهای مخصوص به خود در زبان فرانسه است. بسیاری از اسامی مرکبی که امروزه در این زبان ساخته می‌شوند معمولا از این ساختار استفاده می‌کنند. زمانی که شما از این ساختار به منظور ایجاد اسامی مرکب در زبان فرانسوی استفاده می‌کنید باید دقت داشته باشید که جنسیت اسم مرکب ساخته شده از جنسیت اسمی که در ساخت این اسامی استفاده شده است پیروی خواهد کرد.

برای این‌که به شکل بهتری بتوانید این ساختار را بشناسید و از آن در جملات خود استفاده کنید در ادامه چند مثال را برای شما آورده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما بادقت آنها را بررسی کنید تا نحوه استفاده از این ساختار را بیاموزید:

–         un coffre-fort: به معنی امن

–         une chauve-souris: به معنی خفاش

–         une demi-heure*: به معنی نیم ساعت

–         une grand-mère*: به معنی مادربزرگ

نکته مهم دیگری که در اینجا نیز باید به آن دقت داشته باشید این است که در این ساختار نیز استثنایی وجود دارد که حتما باید با آن آشنا شوید. پس هر وقت این اسم مرکب را در جملات خود به زبان فرانسوی مشاهده کردید باید بدانید که این اسم از ساختار بیان شده پیروی نمی‌کند. اسمی که از این قاعده پیروی نمی‌کند اسم un rouge-gorge است که به معنای robin است.

نکته مهم دیگری که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که صفت‌های demi و grand در اسم‌های مرکب غیرقابل تغییر هستند.

بیشتر بخوانید: چه موقع از Qui و Que در زبان فرانسه استفاده کنیم

بیشتر بخوانید: قیدهادر زبان فرانسه: راهنمای کامل برای مبتدیان

اسامی مرکب در زبان فرانسه

ساختار فعل + اسم یا حرف اضافه + اسم

وقتی که قصد ساخت اسامی مرکب در زبان فرانسه را دارید باید به این نکته بسیار مهم دقت داشته باشید که ساختارهای مختلفی برای انجام این کار مورداستفاده قرار می‌گیرند که هریک از این ساختارها کاربردهای مخصوص به خود را دارند. یکی از محبوب‌ترین ساختارهایی که می‌توانید از آن به منظور ایجاد و ساخت اسامی مرکب در این زبان استفاده کنید ساختار فعل + اسم یا حرف اضافه + اسم است. این ساختار به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی راحت انواع اسامی مرکب را در زبان فرانسوی به وجود بیاورید.

نکته مهمی که باید درباره این ساختار بدانید این است که این ساختار اسامی مرکبی را به وجود می‌آورد که در بیشتر موارد اسامی مذکر هستند. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید و بتوانید از آن استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

–         un gratte-ciel: به معنای آسمان خراش

–         un brise-glace: به معنای یخ‌شکن

–         un pour-cent: به معنای درصد

–         un en-tête: به معنای عنوان یا سرتیتر

از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که برخی از اسامی مرکب در زبان فرانسه که با استفاده از این ساختار ایجاد می‌شوند نیز می‌توانند هم به‌صورت مونث و هم به‌صورت مذکر مورداستفاده قرار می‌گیرند و از این نظر محدودیتی برای آنها وجود ندارد. از جمله این اسامی مرکب که باید حتما با آنها آشنا شوید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         après-midi: به معنای بعد از ظهر

–         après-guerre: به معنای سال‌های پس از جنگ

–         perce-neige: به معنای گل برفی

حال که با این ساختار نیز آشنا شده و موفق شدید تا به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید زمان آن رسیده است که ساختار بعدی را نیز بشناسید.

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

آشنایی با ساختار صفت + صفت یا قید + صفت به منظور ساخت اسامی مرکب در زبان فرانسه

برای این‌که بتوانید اسامی مرکب در زبان فرانسه را بسازید حتما نیازمند این نیستید که از یک اسم نیز در ساختار خود استفاده کنید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید گاهی اوقات بدون نیاز به هیچ‌گونه اسمی نیز می‌توانید اسامی مرکب را بسازید. یکی از مهم‌ترین ساختارهایی که در این زمینه مورداستفاده قرار می‌گیرد ساختار صفت + صفت یا قید + صفت است که می‌تواند به شما کمک کند تا خیلی راحت بتوانید یک اسم مرکب را بسازید. برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را نیز بشناسید  در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم:

–         la douce-amère: به معنای شبگرد چوبی یا تلخ و شیرین است.

–         un sourd-muet یا une sourde-muette که هر دو آنها به معنای کر و لال هستند.

–         un tout-puissant و une toute-puissante که به معنای فردی است که به طور مطلق قادر است.

همانطور که شما هم مشاهده کردید در این ساختار بدون این‌که از هیچ‌گونه اسمی استفاده کنیم خیلی راحت و تنها با استفاده از قید و صفت موفق شدیم که اسامی مرکب را در این زبان بسازیم و بتوانیم از آنها استفاده کنیم. در ادامه درباره سایر ساختارهایی که در این زمینه وجود دارند نیز توضیحات کاملی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

استفاده از پیشوند mi به منظور ساخت اسامی مرکب در زبان فرانسه

یکی از مهم‌ترین ساختارهایی که به منظور ساخت اسامی مرکب در زبان فرانسه مورداستفاده قرار می‌گیرد و شما هم حتما باید با این ساختار آشنا شوید استفاده از پسوند mi به منظور ساخت این کلمات و اسامی است. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چگونه می‌توانیم از این پسوند به منظور ساخت اسامی مرکب در این زبان استفاده کنیم. در ادامه مثال‌هایی را به شما ارائه خواهیم داد که به شما نشان می‌دهد دقیقا به چه شکل می‌توانید این کار را انجام دهید:

–         la mi-février به معنای اواسط فوریه

–         la mi-hiver به معنای اواسط زمستان

–         la mi-cuisson به معنای در نیمه راه پختن

–         la mi-temps: به معنای نیمه که بیشتر در مسابقات ورزشی شاهد استفاده از این کلمه هستیم.

نکته بسیار مهمی که باید در خصوص این اسامی مرکب به آن دقت داشته باشید این است که این مورد از اسامی مرکب نیز مانند حالت قبلی دارای حالت استثنایی هستند که حتما باید با این حالت نیز آشنا شوید. این حالت استثنا مربوط به اسم مرکب le mi-temps است که به معنای کار نیمه وقت خواهد بود. به جز این مورد تقریبا تمامی موارد دیگری که بیان کردیم همیشه در حالت مونث مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارند.

ساختار اسامی مرکب در زبان فرانسه

سایر ترکیباتی که امروزه به منظور ساخت اسامی مرکب در زبان فرانسه مورداستفاده قرار می‌گیرند

یکی از نکات مهمی که در خصوص اسامی مرکب در زبان فرانسه باید به آن دقت داشته باشید این است که ساختارهای بسیار مهم دیگری نیز وجود دارند که شما از آنها می‌توانید به منظور ساخت اسامی مرکب در این زبان استفاده کرده و از مزایایی که به شما ارائه می‌دهند نهایت بهره را ببرید. یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین این ساختارها که حتما باید با آن آشنا شوید ساختار قید + فعل ماضی است. از طرف دیگر شما می‌توانید از ساختارهایی مانند ساختارهای زیر نیز به منظور انجام این کار استفاده کنید:

قید + فعل

فعل + فعل

و …

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که در بیشتر موارد این اسامی مرکب به‌صورت مذکر در جملات زبان فرانسوی مورداستفاده قرار می‌گیرند. پس هر زمان که قصد استفاده از آنها را داشتید حتما باید به این نکته مهم دقت داشته باشید. برای این‌که به شکل بهتری این ساختارها را به منظور ساخت اسامی مرکب در زبان فرانسه بیاموزید در ادامه قصد داریم چند مثال رایج و کاربردی را به شما ارائه دهیم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی سریع و راحت نحوه استفاده از آنها را بیاموزید:

–         un nouveau-né به معنای تازه متولد شده

–         un bien-aimé به معنای محبوب

–         un laissez-passer به معنای گذشتن

–         le va-et-vient به معنای آمد و شد

همانطور که به این موضوع اشاره کردیم اکثر اسم‌هایی که با استفاده از این ساختارها به وجود می‌آیند معمولا اسامی مرکبی هستند که به‌صورت مذکر در جملات ما مورداستفاده قرار می‌گیرند. پس اگر شما هم در شرایطی شک کردید که به چه شکل باید از این اسامی مرکب استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما به این موضوع دقت و توجه داشته باشید.

اسامی مرکب را به چه شکل می‌توانیم به‌صورت جمع بنویسیم؟

سوال بسیار مهمی که ممکن است برای شما هم به وجود آمده باشد این است که چگونه می‌توانیم در زبان فرانسوی اسامی مرکبی که در این زبان وجود دارند را به‌صورت جمع بنویسیم؟ اگر این سوال برای شما هم پیش آمده است باید بدانید که به‌صورت جمع نوشتن اسامی مرکب در زبان فرانسه معمولا بسیار پیچیده است و شما برای انجام این کار باید حتما سه نکته مهم را مدنظر قرار دهید. نکته اول این است که معمولا اسم و صفت هر دو به‌صورت جمع تغییر پیدا می‌کنند.

پس وقتی که شما هم از این ساختار به منظور ساخت اسامی مرکب استفاده کردید بهتر است در زمان جمع بستن اسم مرکب مدنظر خود این نکته را مدنظر قرار دهید. برای درک هرچه بهتر این موضوع در ادامه یک مثال بسیار کاربردی را برای شما آورده‌ایم که این موضوع را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهد:

une grand-mère – des grands-mères

مادر بزرگ مادر بزرگ‌ها

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که وقتی در اسامی مرکب در زبان فرانسه حرف اضافه وجود داشته باشد فقط اسم اول به‌صورت کلی جمع بسته می‌شود. پس وقتی که قصد دارید از این ساختارها به منظور ساخت اسامی مرکب استفاده کنید حتما باید به این نکته دقت داشته باشید تا وقتی که اقدام به جمع بستن این اسامی می‌کنید به مشکل خاصی برنخورید. برای این‌که به شکل بهتری این ساختارها را درک کرده و بتوانید به بهترین شکل ممکن از آنها استفاده کنید در ادامه یک مثال کاربردی را نیز برای شما آورده‌ایم:

un arc en ciel – des arcs en ciel

رنگین کمان، رنگین‌کمان‌ها

همانطور که شما هم مشاهده می‌کنید به منظور جمع بستن این اسامی مرکب ما از ساختار خاصی استفاده می‌کنیم که شما حتما باید این ساختار را بیاموزید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

آخرین نکته‌ای که باید در خصوص جمع بستن اسامی مرکب در زبان فرانسه به آن دقت داشته باشید تا جملات و مکالمات شما در این زبان با مشکل خاصی مواجه نشود این است که کلمه demi که به‌معنای نیم یا نصف است غیرقابل تغییر خواهد بود. پس وقتی که از این کلمه در یک اسم مرکب استفاده می‌کنید و قصد دارید آن کلمه را جمع ببندید حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید که چنین کاری برای شما امکان‌پذیر نخواهد بود.

برای درک بیشتر این موضوع به مثال زیر دقت و توجه داشته باشید:

une demi-journée – des demi-journées

نیم روز، نیم روزها

اسامی مرکب در زبــــان فرانسه

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

سخن پایانی

به طور کلی اسامی مرکب در زبان فرانسه از جمله مهم‌ترین انواع اسم در زبان فرانسه به شمار می‌آیند که دارای کاربردهای زیادی بوده و در موارد متعددی مورداستفاده قرار می‌گیرند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد استفاده از این اسامی را دارید یا این‌که به طور کلی قصد دارید زبان فرانسه را به بهترین شکل ممکن بیاموزید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط موسسه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات در خصوص اسامی مرکب در زبان فرانسه پاسخ دهیم.

آیا بدون استفاده از یک اسم نیز می‌توان اقدام به ساخت اسم مرکب در زبان فرانسه کرد؟

بله به منظور انجام این کار تنها کاری که باید انجام دهید این است که از ساختار صفت + صفت یا قید + صفت استفاده کنید.

آیا با استفاده از یک فعل نیز می‌توان اقدام به ساخت اسامی مرکب کرد؟

بله برای انجام این کار شما می‌توانید از ساختار فعل + اسم استفاده کرده و اسم مرکب خود را به این شکل بسازید.

بیشتر بخوانید : جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه

بیشتر بخوانید :صفت ها و ضمایر نمایشی در زبان فرانسه

 

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 30 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید