IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
اسامی عام و خاص در زبان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
14 فروردین 1403

اسامی عام و خاص در زبان فرانسه

اسامی عام و خاص در زبان فرانسه از جمله رایج‌ترین انواع اسامی در زبان فرانسوی به شمار می‌آیند که هریک از آنها دارای کاربردها و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. وقتی که قصد دارید با اسامی در این زبان آشنا شوید حتما باید اسامی عام و خاص را بشناسید و بتوانید به شکلی درست از آنها در جملات خود استفاده کنید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این اسامی دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند و شما باید به دستورالعمل‌هایی را در حین استفاده از آنها رعایت کنید.

اسامی از جمله مهم‌ترین عناصر در گرامر زبان فرانسه به شمار می‌آیند که بسیاری از افراد اطلاعات چندانی در این زمینه ندارند. همین عامل نیز باعث می‌شود تا زبان‌آموزان تازه‌کار نیازمند داشتن اطلاعات بیشتر درباره این اسامی باشند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات خود را درباره این اسامی افزایش دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این بخش از آموزش زبان فرانسه را بادقت مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم توضیحات کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با اسامی خاص در زبان فرانسه

برای این‌که بتوانیم به شکل بهتری با اسامی عام و خاص در زبان فرانسه آشنا شویم اجازه دهید تا در اولین قدم توضیحات کاملی را درباره اسامی خاص به شما ارائه دهیم. در تعریف اسامی خاص در زبان فرانسه آمده است که این اسامی آن دسته از اسامی هستند که به افراد، چیزها یا مکان‌ها به شیوه‌ای خاص اشاره کرده و آنها را نام‌گذاری می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این اسامی می‌توانند چیزها، افراد یا مکان‌ها را از بقیه هم‌نوعان خود متمایز کرده و به شکلی منحصربه‌فرد به آنها اشاره کنند.

یکی از ویژگی‌های اصلی و بسیار مهمی که این اسامی دارند این است که آنها معمولا با حروف بزرگ شروع می‌شوند و از طرف دیگر وقتی که قصد دارید از آنها استفاده کنید نیازی نیست که از حروف تعیین‌کننده نیز در کنار آنها بهره ببرید. به عبارت دیگر می‌توان گفت که اسامی خاص در زبان فرانسه علامت دستوری هستند که به نام کسی یا چیزی اشاره می‌کنند.

اسامی عام و خاص در فرانسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

اسامی عام در زبان فرانسه

در مقابل اسامی خاص در زبان فرانسه اسامی عام در این زبان قرار دارند که می‌توانند به گروهی از افراد، چیزها یا مکان‌ها اشاره کنند. در واقع این اسامی همانطور که از نامشان نیز پیداست به یک گروه که دارای ویژگی‌های مشترکی هستند اشاره می‌کنند. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا شما بتوانید خیلی راحت از آنها در جملات خود استفاده کنید. وقتی که قصد دارید از این اسامی استفاده کنید باید دقت داشته باشید که نیازی به شروع آنها با حروف بزرگ نخواهید داشت و البته در بیشتر موارد شما نیازمند حروف تعیین‌کننده در کنار آنها خواهید بود.

حال برای این‌که بتوانید به شکل بهتری با اسامی عام و خاص در زبان فرانسه آشنا شوید نیازمند این خواهید بود که با کاربرهای هریک از این اسامی نیز آشنا شوید که در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

کاربردهای مهم اسامی خاص در زبان فرانسه

وقتی که صحبت از کاربردهای مهم اسامی عام و خاص در زبان فرانسه می‌شود باید به یک نکته کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید و آن این است که شما می‌توانید یک اسم خاص را در کنار هر چیزی توصیف کنید. در واقع این اسامی قادر هستند تا هر چیزی را توصیف کنند. شما می‌توانید چیزهایی که کاملا واقعی هستند یا حتی مواردی که به‌صورت فانتزی هستند را با استفاده از این اسامی توصیف کرده و توضیحاتی را درباره آنها ارائه دهید. از طرف دیگر شما می‌توانید چیزهای ملموس یا موارد انتزاعی را نیز خیلی راحت با استفاده از آنها توصیف کنید.

نکته مهم دیگری که باید درباره کاربردهای اسامی خاص در زبان فرانسه بدانید این است که شما برای توصیف چیزهای مصنوعی یا طبیعی نیز می‌توانید از این اسامی استفاده کنید و از این نظر محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت. دقت داشته باشید روشی که ما چیزهای مختلف را نام‌گذاری می‌کنیم می‌توانند از اسامی عام در این زبان نیز نشات گرفته شده باشند. از نظر تاریخی معمولا نام افراد یا مکان‌ها از یکی از ویژگی‌هایی که آنها در گذشته داشته‌اند سرچشمه گرفته است.

نکته مهم دیگری که باید درباره اسامی عام و خاص در زبان فرانسه به آن دقت داشته باشید این است که معمولا گوش ما عادت دارد که چیزهای مختلف را با اسامی خاص آنها بشناسد و معمولا اسم‌های عام کاربردهای کمتری دارند. دلیل این موضوع این است که ما عادت داریم اسامی مخصوص و خاص را بشنویم و گاهی اوقات نیز البته نیازمند استفاده از اسامی عام خواهیم شد. پس وقتی که قصد دارید از این دو نوع اسم در زبان فرانسه استفاده کنید حتما باید این موضوع را مدنظر قرار دهید.

یک نکته مهم برای استفاده از اسامی خاص در زبان فرانسه

زمانی که قصد دارید اسامی عام و خاص در زبان فرانسه استفاده کنید حتما باید به یک نکته مهم دقت داشته باشید. در برخی از موارد تشخیص این‌که کلمه‌ای باید با اسم خاص نامیده شود یا اسم عام ممکن است برای شما کمی سخت و دشوار باشد. برای مثال Le Malade imaginaire یک اسم خاص است که نام نمایشنامه مولیر است و این در حالی است که Le malade imaginaire یک نام عام در زبان فرانسه به شمار می‌آید که یک بیماری خیالی را توصیف می‌کند.

در عمل در زبان فرانسه محدودیتی برای نام‌گذاری اشیا وجود ندارد. هر کسی آزاد است که نام خاصی را برای میز آشپزخانه خود تعیین کند. برای این‌که به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید مثال زیر را در نظر بگیرید:

Peux-tu me passer ma tasse, s’il te plaît ? Elle est sur La table.

میشه لطفا فنجانم را به من بدهید؟ روی میز است.

در اینجا حروف بزرگ به وضوح نشان می‌دهند که میز در واقع نام چیزی است و نام عامی که برای اشاره به میزها مورداستفاده قرار می‌گیرد نیست. نکته مهمی که در خصوص اسامی عام و خاص در زبان فرانسه باید به آن دقت داشته باشید این است که به فرایندی که ما در این مثال طی کردیم در گرامر زبان فرانسه شخصیت‌پردازی گفته می‌شود و معمولا در شعر و ادبیات کشور فرانسه از محبوبیت زیادی برخوردار است.

اسم عام و خاص در زبان فرانسه

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

اسامی خاص و عام را چگونه باید به زبان فرانسه بنویسیم؟

یکی دیگر از سوالات رایجی که ممکن است در خصوص اسامی عام و خاص در زبان فرانسه برای شما هم پیش آمده باشد این است که چگونه می‌توانیم این اسامی را در زبان فرانسه بنویسیم؟ به‌عنوان اولین نکته در این زمینه باید دقت داشته باشید که تمامی اسامی خاصی که در زبان فرانسه وجود دارند با یک حرف بزرگ شروع می‌شوند. البته باید دقت داشته باشید که این موضوع تنها در خصوص اسامی که به یک اسم مکانی که معمولا به‌صورت مخفف هستند صدق می‌کند. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که برای سایر اسامی خاص به چه شکل می‌توان نگارش کرد؟

در خصوص این موضوع باید دقت داشته باشید که اگر کلمه اصلی در ابتدای جمله باشد تنها کلمه‌ای است که حرف بزرگ خواهد داشت (البته به جز شرایطی که کلمه حاوی اسم خاص دیگری باشد). برای این‌که این ساختار را به شکل بهتری بیاموزید و بتوانید از آن استفاده کنید مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

l’Académie française

la Rue de la paix

la République du Congo

حال باید دقت داشته باشید که اگر کلماتی در مکان وجود داشته باشند که این کلمات قبل از نام مکان قرار گرفته باشند حروف اول آنها نیز با حرف بزرگ نوشته می‌شود. مثال زیر را مشاهده کنید:

Le Moyen Âge

گاهی اوقات ممکن است اسم خاصی که شما استفاده می‌کنید یک اسم باشد که به مکان اشاره داشته و با خط تیره به یکدیگر متصل شده‌اند. در این شرایط همه کلمات حروف اول خود را به‌صورت بزرگ می‌نویسند به جز کلماتی که به شکل ابزاری هستند که از جمله آنها می‌توان به حروف ربط و حروف تعیین‌کننده اشاره کرد. مثال زیر این موضوع را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهد:

L’Arc-de-Triomphe

چه زمانی باید از اسامی خاص در جمله خود استفاده کنیم؟

در خصوص استفاده از اسامی عام و خاص در زبان فرانسه یک سوال بسیار مهم دیگری نیز ممکن است برای شما به وجود بیاید و آن این است که چه زمانی ما می‌توانیم از کلمات و اسامی خاص در جمله خود استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که همیشه وقتی که قصد دارید درباره موجودات زنده مانند افراد، حیوانات، خدایان یا حتی موجودات ماورا طبیعی یا عرفانی صحبت کنید باید از اسامی خاص برای اشاره کردن به آنها استفاده کنید. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Napoléon, Médor, Bouddha, Superman, le Kraken

از طرف دیگر هرگاه که قصد دارید درباره مکان‌های جغرافیایی صحبت کنید که گاهی اوقات ممکن است طبیعی باشند( مانند قاره‌ها، مناطق، کوهستان‌ها، جنگل‌ها، اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها) و گاهی اوقات نیز ممکن است مصنوعی باشند (مانند کشورها، شهرها، مناطق اداریف میدان‌ها، خیابان‌ها، کوچه‌ها و ….) شما نیازمند استفاده از اسامی خاص خواهید بود. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید و بتوانید از آن استفاده کنید به مثال‌های زیر در این زمینه دقت داشته باشید:

la France, la Méditerranée, la Forêt noire, la Rue de la paix, Times square

نکته مهم دیگری که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که هر زمان که خواستید درباره جغرافیای جهان در خارج از سیاره زمین صحبت کنید نیز می‌توانید از اسامی خاص استفاده کرده و از آنها بهره‌مند شوید. البته باید بدانید که این موضوع در خصوص استفاده از اسامی در زبان فرانسه قانونی سختگیرانه است؛ ولی بهتر است همچنان شما در این موقعیت‌ها از اسامی خاص استفاده کنید. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

la Terre, le soleil, la lune, Jupiter, la voie lactée / la Voie lactée.

نکته کلیدی و بسیار مهم دیگری که در خصوص استفاده از اسامی عام و خاص در زبان فرانسه باید به آن دقت داشته باشید این است که هر زمان قصد داشتید درباره آثار هنری به زبان فرانسه صحبت کنید حتما باید از اسامی خاص در این زمینه استفاده کنید تا بتوانید منظور خود را به بهترین شکل ممکن منتقل کنید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

De Vinci’s Joconde

Delacroix’s Liberté guidant le people

امروزه اسامی رویدادها یا دوره‌های تاریخی که به‌صورت خلاصه نوشته می‌شوند نیز با اسامی خاص نوشته می‌شوند که حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید. مثال‌های زیر را در این خصوص مشاهده کنید:

La Révolution française de 1789, l’Occupation (allemande), le Cétacé, Noël, Pâques

یکی از جالب‌ترین کاربردهایی که اسامی خاص در زبان فرانسه دارند این است که ما می‌توانیم آنها را به طور کلی نیز در جملات خود به کار ببریم، به طوری که گویی آنها به خودی خود یک مقوله جدا در نظر گرفته می‌شوند. اگرچه آنها معمولا به یک فرد خاص اشاره می‌کنند؛ ولی وقتی که می‌خواهیم در مورد یک جنبه یا کیفیت معروف شخصی صحبت کنیم می‌توانیم اسامی خاص را به کار ببریم. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

On recherche un Hulk pour déplacer ce meuble lourd.

ما به دنبال هالک هستیم تا آن اثاثیه سنگین را جابه‌جا کند.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر یک منطقه جغرافیایی را به‌عنوان نامی برای تخصیص محلی آن استفاده کنیم می‌توانیم از یک اسم عام نیز در این موقعیت‌ها استفاده کنیم. برای مثال می‌توانید camembert (cheese from Camembert) را در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید به بهترین شکل ممکن از اسامی عام و خاص در زبان فرانسه استفاده کرده و جملاتی با معنای درست و استاندارد را در زبان فرانسوی بسازید.

اسم عام و خاص در فرانسه

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

استفاده از حروف تعیین‌کننده قبل از اسامی خاص

در خصوص استفاده از اسامی عام و خاص در زبان فرانسه در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که در اسامی خاص برخلاف اسامی عام شما نیازی به استفاده از حروف تعیین نخواهید داشت؛ چراکه جنسیت آنها قبلا در تعریف آنها گنجانده شده است. با این حال باید دقت داشته باشید که در برخی از مواقع می‌توانید از حروف تعیین نیز استفاده کنید. اجازه دهید تا برای درک هرچه بهتر این موضوع چند مورد را در این زمینه مشاهده کنیم:

نهادهای جغرافیایی همیشه با استفاده از یک حرف تعیین معرفی می‌شوند:

Le Mont Blanc

le Danube

l’Avenue des Champs-Élysées

دسته‌ها یا گروه‌هایی از افراد یا اشیا (مانند ملیت‌ها، تیم‌ها و برندها) همیشه توسط یک حرف تعیین معرفی خواهند شد:

  • Les Français, les Écossais به معنای مردم اسکاتلندی
  • Les Bleus به معنای تیم ملی فوتبال فرانسه
  • une Ferrari به معنای یک فراری

از طرف دیگر برای استفاده از اسامی عام و خاص در زبان فرانسه باید حتما به این موضوع نیز دقت داشته باشید که بناهای یادبود، اشیا یا موجوداتی که با نام مشترک نام‌گذاری می‌شوند نیز معمولا نیازمند این هستند که حتما در کنار آنها از یک حرف تعریف استفاده کنید. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Les Pyramides

L’Orient-Expressrac

Le Croque-mitaines

ما می‌توانیم اعضای خانواده را به‌عنوان یک گروه با استفاده ازنام خانوادگی خود به همراه استفاده از یک حرف تعیین مورداستفاده قرار دهیم. مثال زیر را در خصوص این نکته مشاهده کنید:

  • Les Martin sont une famile très sympathique. به معنای اعضای خانواده مارتیک یک خانواده بسیار همدل را تشکیل می‌دهند.
  • Les Dutertre ont tous les yeux bleus. به معنای دوترتر همه چشمان آبی دارند.
  • Il y avait au moins un Chirac à la fête hier. به معنای حداقل یک شیراک دیروز در مهمانی حضور داشت.

از طرف دیگر نباید فراموش کنید که یک حرف تعیین‌کننده می‌تواند به‌عنوان یک تاکید استثنایی نیز مورداستفاده قرار گیرد و از این نظر محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید که این موضوع را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهد:

“Le” Neymar ? Le joueur de foot ?

نیمار؟ بازیکن فوتبال؟

نکته مهم دیگری که باید در خصوص استفاده از حروف تعیین در کنار اسامی عام و خاص در زبان فرانسه به آن دقت داشته باشید این است که یک حرف تعیین را می‌توان به همراه یک اسم خاص نیز مورداستفاده قرارداد. در این شرایط باید دقت داشته باشید که شما معمولا نیازی به اشاره به حالت یا جنبه خاصی از شخص یا چیزی نخواهید داشت. مثال زیر را مشاهده کنید:

Le David d’avant était plus sympathique.

دیوید قبلی بهتر بود. دیوید قبلا خوب‌تر بود.

سخن پایانی

اسامی عام و خاص در زبان فرانسه از جمله مهم‌ترین انواع اسامی در زبان فرانسه به شمار می‌آیند که معمولا دارای کاربردهای زیادی بوده و مزایای زیادی را به شما ارائه می‌دهند. اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری زبان فرانسه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدماتی که امروزه توسط موسسه زبان ایرانمهر به شما ارائه می‌شود استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره اسامی عام و خاص در زبان فرانسه پاسخ دهیم.

اسامی خاص و عام چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اسامی خاص اسامی هستند که می‌توانند حالت تمایز را در گروهی از افراد یا اشیا یا حتی مکان‌ها ایجاد کنند. این در حالی است که اسامی عام معمولا به یک دسته مشترک از افراد، چیزها یا مکان‌ها اشاره می‌کنند.

آیا برای استفاده از اسامی خاص نیازی به استفاده از حروف تعیین نخواهیم داشت؟

به طور کلی شما نیازی به استفاده از حروف تعیین برای اسامی خاص نخواهید داشت؛ ولی در برخی از موارد شما باید از حروف تعیین نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه

بیشتر بخوانید: صفات مقایسه ای و عالی در زبان فرانسه

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 32 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. یلدا فرخی
    16 فروردین 1403
    پاسخ دادن

    سلام و درود ببخشید من میخواستم اطلاعات کسب کنم آیا زبان آلمانی هم تدریس میکنین اگه کلاس دارین چطوری میشه در کلاس هاتون شرکت کنم بنده را لطف میفرمایید راهنمایی کنید.

    • ایرانمهر
      16 فروردین 1403
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله کلاس های زبان آلمانی در تمامی شعب تدریس میشود شما میتوانید جهت آگاهی از نحوه ثبت نام و برگزاری دوره مربوطه به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید