IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
جمع بستن اسم در فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
17 دی 1402

جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه

جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه یکی از مهم‌ترین مواردی است که شما در هنگام یادگیری زبان انگلیسی به آن نیاز پیدا خواهید کرد. زمانی که شما قصد دارید یک زبان را بیاموزید بدون شک اسم‌ها را باید بیاموزید. حال ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که اگر بخواهیم یک اسم را جمع ببندیم و به دسته‌ یا مجموعه‌ای از آن اسم اشاره کنیم چه کاری باید انجام دهیم؟ برای این کار دستورالعمل‌های خاصی در هر زبان وجود دارد که می‌توانید از این دستورالعمل‌ها استفاده کنید.

جمع بستن یکی از نکات بسیار مهم در گرامر زبان فرانسه به شمار می‌آید که بسیاری از افراد آشنایی چندانی با آن ندارند. همین عامل نیز باعث می‌شود تا شما در زمان صحبت کردن با مشکلات زیادی مواجه شوید. همین عامل نیز باعث شده تا ما تصمیم بگیریم در این بخش از آموزش زبان فرانسه کمی بیشتر درباره گرامر این زبان صحبت کرده و نکات مهم و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

جمع بستن اسم در زبان فرانسه

در اولین قدم اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره اهمیت جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه صحبت کرده و نکات مهم و کلیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که شکل جمع اسامی در هر زبانی حائز اهمیت است. در بسیاری از موارد در مکالمات مختلف پیش می‌آید که شما نیاز داشته باشید تا به دسته‌ای از اسامی اشاره کنید. در چنین شرایطی آشنایی با دستورالعمل‌های جمع بستن اسم به آن زبان می‌تواند به میزان زیادی برای شما کمک‌کننده باشد.

اگر با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که بسیاری از اسامی که در این زبان هستند با افزودن s یا es به جمع تبدیل می‌شوند. با این حال استثناهایی نیز در این زبان وجود دارد که به آنها اسامی نامنظم گفته می‌شود. این موضوع در زبان فرانسه کمی متفاوت است. در این زبان دستورالعمل‌هایی وجود دارند که اگر به آنها توجه نداشته باشید نمی‌توانید با موفقیت اسامی خود را به اسامی جمع تبدیل کنید. در ادامه این دستورالعمل‌ها را توضیح خواهیم داد.

جمع بستن اسم در فرانسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

قانون اضافه کردن S برای جمع بستن اسامی در زبان فرانسه

اولین نکته‌ای که باید درباره جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه بدانید این است که حتما به این موضوع توجه داشته باشید که اکثر اسامی با افزودن یک s در زبان انگلیسی قابل جمع بستن هستند و از این نظر محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت. جدول زیر به شما نشان می‌دهد که دقیقا به چه شکل می‌توانید این کار را انجام دهید:

Noun SingulairNoun PlurielEnglish
le/un garçonles/des garçonsboys
le/un bonbonles/des bonbonscandies
la /une filleles /des fillesgirls/daughters
la/une glaceles/des glacesice-cream
l’/un hommeles/des hommesman/men

یکی از نکات کلیدی که باید در اطلاعات این جدول به آن دقت داشته باشید این است که وقتی اسم جمع می‌شود عبارت‌های تعیین‌کننده‌ای که پیش از اسم آمده‌اند نیز تغییر پیدا می‌کنند. با دقت داشتن به این موضوع به ساده‌ترین شکل ممکن می‌توانید اسامی مختلف در زبان فرانسه را جمع ببندید بدون این‌که محدودیتی برای شما به وجود بیاید. از طرف دیگر شما باید قوانین دیگری را نیز مدنظر قرار دهید که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

عدم تغییر برخی اسامی در حین جمع بستن در زبان فرانسه

نکته و قانون بعدی که در خصوص جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه باید به آن دقت داشته باشید این است که برخی از اسامی در این زبان وجود دارند که وقتی جمع می‌شوند شکل ظاهری آنها تغییری نمی‌کند و شما می‌توانید مانند حالت عادی از آنها استفاده کنید. این اسامی در زبان فرانسه اسم‌هایی هستند که آخر آنها در حالت مفرد به حروفی مانند z، x و s ختم می‌شود. جدول زیر را مشاهده کنید تا بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توانید این اسامی را استفاده کنید:

Noun SingulairNoun PlurielEnglish
le/un fils (pron-fis – son)les/des filsson
la/une croixles/des croixcross
le/un nezles /des neznose
la/une sourisles/des sourismouse
la/une noixles/des noixwalnut
le/un poisles/des poispea/point
le/un brasles/des brasarm
le/un corpsles/des corpsbody

وقتی قصد دارید از این اسامی استفاده کنید توجه داشتن به این نکته مهم است که شما باید به شکلی مشخص کنید که اسمی که استفاده کرده‌اید جمع است یا خیر؟ برای این کار می‌توانید از حروف تعیین‌کننده یا سایر تکنیک‌ها استفاده کنید که در سایت ما می‌توانید اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست بیاورید.

جمـــع بستن اسم در زبان فرانسه

کلمات و اسامی که در حالت جمع یک x به خود می‌گیرند

دسته دیگری از اسامی در زبان فرانسه وجود دارند که وقتی شما آنها را در حالت جمع مورداستفاده قرار می‌دهید باید یک x را به انتهای آنها اضافه کنید. این یکی دیگر از قوانین جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه است که بسیاری از افراد آشنایی کاملی با این قانون ندارند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا در جمع بستن اسامی مختلف با مشکلات زیادی مواجه شوند. از جمله این اسامی می‌توان به اسامی که آخر آنها به eu، eau و ou ختم می‌شود اشاره کرد.

در جدول زیر اطلاعاتی را در خصوص این اسامی برای شما آورده‌ایم که مطالعه آنها به شما کمک می‌کند تا به شکل بهتری بتوانید از این اسامی استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوید:

Noun SingulairNoun PlurielEnglish
le/un gâteaules/des gâteauxcake
le/un feules/des feuxfire
l’eaules eauxwater
le/un bijoules/des bijouxjewelry
le /un cailloules /des caillouxpebble
le/un genoules/des genouxknee
le/un choules/des chouxcabbage
le/un hiboules/des hibouxowl
le/un joujoules/des joujouxtoys
le/un poules/des pouxlice/louse

یک نکته کلیدی و بسیار مهم که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که برای قانون بالا استثناهایی نیز وجود دارد. توجه داشتن به این استثناها به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری اسامی را در زبان فرانسه جمع ببندید. دقت داشته باشید که در این استثناها تنها کاری که شما برای جمع بستن اسامی باید انجام دهید این است که فقط یک s را به انتهای اسامی خود اضافه کنید تا بتوانید از آنها در حالت جمع نیز استفاده کنید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر جدول زیر را مشاهده کنید:

Noun SingulairNoun PlurielEnglish
le/un pneules/des pneustyre
le/un coules/des cousneck
le/un cloules clousnails

اضافه کردن aux به آخر اسم در حالت جمع

قانون بعدی که باید در خصوص جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه به آن دقت و توجه داشته باشید این است که اسامی در زبان فرانسه که به al ختم می‌شوند معمولا در زمان جمع بسته شدن یک aux به خود می‌گیرند. به این ترتیب شما می‌توانید این اسامی را نیز جمع ببندید بدون این‌که مشکل خاصی برای شما وجود داشته باشد. در ادامه جدولی را برای شما آورده‌ایم که این موضوع را به طور کامل به شما توضیح می‌دهد و اطلاعات موردنیاز را در اختیارتان قرار خواهد داد:

Noun SingulairNoun PlurielEnglish
le/un journalles/des journauxnewspaper
le/un signalles/des signauxsignal
le/un chevalles chevauxhorse

نکته مهم دیگری که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که برای این قانون نیز استثناهایی وجود دارد که در این استثناها شما حتما باید s را به آخر اسامی خود اضافه کنید تا بتوانید با موفقیت آنها را جمع ببندید. از جمله این استثناها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • le bal: توپ رقص
  • le chacal: شغال
  • le carnaval: کارناوال
  • le recital: رسیتال
جمع بستن اسم در زبان فرانسه

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

اسامی مرکب در زبان فرانسه چگونه جمع بسته می‌شوند؟

یکی دیگر از سوالات بسیار رایجی که معمولا درباره جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه پرسیده می‌شود این است که اسامی که به‌صورت مرکب نوشته می‌شوند در حین جمع بستن به چه شکل جمع بسته می‌شوند؟ پیش از هر چیز اجازه دهید تا تعریفی از اسامی مرکب را در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی اسامی مرکب اسامی هستند که از دو یا چند کلمه تشکیل شده‌اند که معمولا با استفاده از یک خط فاصله به یکدیگر متصل می‌شوند.

نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که کلماتی که اسامی مرکب را می‌سازند می‌توانند اسم، فعل، صفت، قید یا حروف اضافه باشند. تشکیل جمع از این اسامی همواره کار ساده و آسانی نیست و شما باید به قوانینی در این زمینه دقت داشته باشید که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل ساده‌تری این جمع را بسازید. از جمله این قوانین که حتما باید به آنها دقت و توجه کافی را داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسم مرکب همراه با صفت

اگر اسم مرکبی که شما مورداستفاده قرار می‌دهید دارای یک صفت باشد این صفت همیشه برای موافقت با جمع تغییر پیدا خواهد کرد. مثال‌های زیر در این زمینه را مشاهده کنید تا به شکل بهتری این قانون را بیاموزید و بتوانید از آن برای جمع بستن اسامی خود در زبان فرانسه استفاده کنید:

les grands-parents

les longues-vues

les saules-pleureurs

    اگر اولین کلمه اسم مرکب بزرگ باشد

    گاهی اوقات ممکن است شما اسامی مرکبی را در زبان فرانسه مشاهده کنید که اولین کلمه آنها با حروف بزرگ نوشته شده است. در صورتی که این اسامی را مشاهده کردید و قصد داشتید که آنها را در حالت جمع نیز مورداستفاده قرار دهید باید حتما به این نکته دقت داشته باشید که آنها فقط امکان نوشته شدن به‌صورت جمع مذکر را دارند و شما نمی‌توانید آنها را به‌صورت جمع مونث بنویسید. از طرف دیگر برای نوشتن آنها در حالت جمع مذکر نیز حتما باید یک S را به انتهای آنها اضافه کنید.

    جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه

    مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توانید از این قانون برای جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه استفاده کنید:

    les grands-pères

    les grand-mères

      اسم مرکب دارای فعل، قید یا حرف اضافه است

      یکی دیگر از شرایطی که برای تشکیل اسامی مرکب در زبان فرانسه وجود دارد و شما هم باید به آن دقت و توجه داشته باشید زمانی است که اسم مرکب شما شامل فعل، قید یا حروف اضافه باشد. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که در چنین شرایطی شما می‌توانید بدون نیاز به هیچ‌گونه تغییری حالت جمع خود را ایجاد کنید. در واقع این اسامی در حین جمع بسته شدن نیازی به تغییر ندارند و بدون تغییر باقی می‌مانند. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید که به شما کمک می‌کند تا به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید:

      les porte-monnaie, les lave-vaisselle, les sèche-cheveux (verb)

      les arrière-pensées, les avant-gardes (adverb)

      les arcs-en-ciel, les gardiens de but (preposition)

        اسامی مرکبی که به‌صورت مفرد باقی می‌مانند

        یکی از موارد کلیدی که باید در خصوص جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه به آن دقت داشته باشید این است که دسته‌ای از اسامی مرکب در زبان فرانسوی وجود دارند که به حالت جمع نوشته نمی‌شود و در واقع در حالت مفرد باقی می‌مانند. این دسته از اسامی در زبان فرانسه اسامی مرکبی هستند که دارای اسم‌هایی هستند که به یک موجود جمعی یا اسم‌های غیرقابل شمارش اشاره می‌کنند. پس زمانی که از چنین اسم‌هایی استفاده می‌کنید حتما باید دقت و توجه کافی را داشته باشید.

        مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید که راهنمایی‌های لازم را در این زمینه در اختیارتان قرار می‌دهد:

        les porte-monnaie, les lave-vaisselle

        دقت داشته باشید که اسم‌های monnaie به معنای پول و vaisselle به معنای ظروف اسامی غیرقابل شمارش در زبان فرانسه به شمار می‌ایند که جمع اشاره می‌کنند. پس زمانی که شما از آنها در حالت جمع استفاده می‌کنید تغییری پیدا نخواهند کرد. برای مثال جمله زیر را در نظر بگیرید:

        des pommes de terre

        در اینجا باید توجه داشته باشید که کلمه terre به معنای زمین یک کلمه غیرقابل شمارش است که به خاکی اطلاق می‌شود که سیب زمینی در آن رشد می‌کند. پس باید توجه داشته باشید که این کلمه قابل شمارش نخواهد بود و به همین علت نیز شما نمی‌توانید آن را وارد حالت جمع کنید. پس تنها این امکان برایتان وجود دارد که در حالت مفرد از این کلمه و اسم استفاده کنید.

        وابستگی مفرد یا جمع بودن به معنی در زبان فرانسه

        وقتی صحبت از جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه می‌شود باید دقت داشته باشید که در برخی از موارد مفرد یا جمع بودن کلمات در اسم مرکب به معنای آنها بستگی خواهد داشت. مثال زیر را مشاهده کنید تا متوجه شوید که این اتفاق دقیقا به چه صورت رخ می‌دهد:

        une brosse à dents

        در این مثال باید توجه داشته باشید که اسم dents که به معنای دندان است همیشه به‌صورت جمع مورداستفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که این اسم یک اسم مرکب مفرد است. دلیل این موضوع این است که ما همیشه دندان‌های خود را مسواک می‌زنیم و این اتفاق تنها برای یک دندان رخ نمی‌دهد. مثال زیر را مشاهده کنید که مثال دیگری در خصوص این نکته است:

        un chef-d’œuvre/des chefs-d’œuvre

        مجددا در این مثال نیز باید دقت داشته باشید که کلمه œuvre در این اسم مرکب به یک مفهوم انتزاعی اشاره دارد و به همین علت است که در حالت مفرد باقی می‌ماند و شما نمی‌توانید از آن در حالت جمع استفاده کنید. توجه داشتن به این نکته به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن اسامی که در زبان فرانسوی هستند را جمع ببندید و در این زمینه با مشکل و چالش خاصی مواجه نشوید.

        جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبــان فرانسه

        سوالات متداول

        در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه پاسخ دهیم.

        چرا جمع بستن اسامی در زبان فرانسه از اهمیت زیادی برخوردار است؟

        برخلاف زبان انگلیسی که شما تنها کافی است از S جمع برای جمع بستن اسامی استفاده کنید و برای سایر اسامی نامنظم دستورالعمل‌های خاصی وجود ندارد، در زبان فرانسه دستورالعمل‌های خاصی برای هریک از اسامی به منظور جمع بستن آنها وجود دارد. یادگیری این قوانین و دستورالعمل‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری به زبان فرانسوی صحبت کرده و جمله بسازید.

        آیا اسامی مرکب در زبان فرانسه قابل جمع بستن هستند؟

        بله زمانی که به زبان فرانسوی قصد دارید اقدام به جمع بستن اسامی کنید باید بدانید که اسامی مرکب از جمله مهم‌ترین اسامی هستند که شما باید دستورالعمل آنها را بیاموزید. اسامی مرکب دارای انواع مختلفی هستند که هریک از آنها قوانین خاصی برای جمع بستن دارند. یادگیری این دستورالعمل‌ها و قوانین می‌تواند به شما کمک کند تا خیلی راحت این اسم‌ها را جمع ببندید.

        دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

        دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

        دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
        دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
        دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
        دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
        دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
        دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

        سخن پایانی

        جمع بستن اسم ( Pluriel des Noms) در زبان فرانسه دارای قوانین خاصی است که تا وقتی با این قوانین آشنا نشوید نمی‌توانید به‌درستی از اسم‌ها در زبان فرانسه استفاده کنید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید با قوانین انجام این کار آشنا شوید یا این‌که به طور کلی زبان فرانسوی را بیاموزید می‌توانید از خدمات ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر استفاده کرده و از مزایای این موسسه به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوید. خدمات ارائه شده توسط این آموزشگاه دارای هزینه مناسبی بوده و با بالاترین کیفیت ممکن به شما ارائه می‌شوند.

        بیشتر بخوانید :آموزش آینده ساده در زبان فرانسه به زبان ساده 

        بیشتر بخوانید:صفت در زبان فرانسه (L’ADJECTIF)

        چقدر این پست برایتان مفید بود؟
        1
        2
        3
        4
        5
        5 از 5 از 42 رای

        نظر خود را با ما در میان بزارید

        لغو پاسخ

        1. فرهاد کامرانی
          21 دی 1402
          پاسخ دادن

          من همیشه از مقالات شما استفاده میکنم مرسی از سایت خوبتان.

          • ایرانمهر
            21 دی 1402
            پاسخ دادن

            سلام وقت بخیر ممنونم از همراهیتون
            موفق باشین

        2. نسرین زمانی مهر
          19 دی 1402
          پاسخ دادن

          هزینه یادگیری زبان فرانسه در اموزشگاه شما چقدر میشه ؟

          • ایرانمهر
            19 دی 1402
            پاسخ دادن

            سلام روز بخیر شما میتوانید جهت یادگیری زبان فرانسه و آگاهی از میزان شهریه دوره و نحوه ثبت نام به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .

        مقالات مرتبط

        برای مشاوره رایگان کلیک کنید