IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
قیدها در زبان فرانسه راهنمای کامل برای مبتدیــان
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
25 مهر 1402

قیدهادر زبان فرانسه: راهنمای کامل برای مبتدیان

قیدها در زبان فرانسه یکی از مهم‌ترین عناصری هستند که در گرامر زبان فرانسه مورداستفاده قرار می‌گیرند و به همین علت نیز یادگیری استفاده درست از آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که شما باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید. ما در این بخش از آموزش زبان فرانسه قصد داریم کمی بیشتر درباره این عنصر از گرامر زبان فرانسه صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

قید در زبان فرانسه

برای صحبت درباره قیدها در زبان فرانسه پیش از هر چیز باید درباره این موضوع صحبت کنیم که اصلا قید چیست؟ همانطور که ممکن است شما از نام آن نیز حدس بزنید یک قید نوعی کلمه است که چیزی در مورد یک فعل به شما می‌گوید. به‌عنوان‌مثال جمله او به سرعت می‌دود را در نظر بگیرید. در این جمله به‌سرعت قیدی است که اطلاعاتی را در مورد فعل یعنی دویدن به ما ارائه می‌دهد.

البته باید دقت داشته باشید که قیدها علاوه بر توصیف افعال می‌توانند برای توصیف صفت‌ها یا حتی سایر قیدها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهمی که قیدها در زبان فرانسوی دارند این است که از آنها برای توصیف جملات کامل استفاده می‌شود. به طور کلی باید دقت داشته باشید که ما چند نوع قید داریم که بسیاری از آنها از صفت‌ها ساخته می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به همان قید به‌سرعت اشاره کرد.

سایر انواع قیدها از صفت نمی‌آیند و صرفا تلاش می‌کنند تا اطلاعاتی را درباره افعال، صفات یا سایر قیدها ارائه دهند. در ادامه درباره کاربردها و ویژگی‌های مهم قید در زبان فرانسه صحبت خواهیم کرد.

قیدها در زبان فرانـــسه

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

ایجاد قیدها از صفات در زبان فرانسوی

به طور کلی تشکیل قیدها در زبان فرانسه از صفات دقیقا مانند زبان انگلیسی انجام می‌شود. در این زبان نیز رایج است که قیدها را از صفات تشکیل می‌دهند؛ ولی بسیاری از قیدهای دیگر نیز به‌صورت مستقل وجود دارند. بیشتر قیدهایی که در زبان فرانسه از صفات به وجود می‌آیند با استفاده از پسوند -MENT تشکیل می‌شوند و در واقع فرم مونث صفت را تشکیل می‌دهند. جدول زیر را مشاهده کنید:

MascFemAdverbEng adj.English Adv.
ClairClaireClairementClearClearly
NaturelNaturellenaturellementNaturalNaturally
SoigneuxSoigneuseSoigneusementCarefulcarefully

با این حال باید دقت داشته باشید که گاهی اوقات از شکل مذکر صفت به‌جای شکل مونث استفاده می‌شود. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که شکل مذکر به -i، –é یا u ختم شود. نکته مهم دیگری که باید به آن دقت داشته باشید این است که زمانی که صفات به ant یا ent ختم می‌شوند، قید با جایگزینی این عبارات amment و emment شکل می‌گیرد. دقت داشته باشید که تلفظ هر دو به شکل amment خواهد بود.

یک نکته دیگر نیز در اینجا وجود دارد و آن این است که چند قید با پایان ément وجود دارند که ممکن است از شکل صفت آمده باشند یا این‌که از سایر کلمات مرتبط مشتق شده باشند. در ادامه چند مثال را در این زمینه برای شما می‌آوریم:

–         Aveuglément

–         Énormément

–         Intensément

قیدهای بی‌قاعده در زبان فرانسوی که از صفات مشتق شده‌اند

برخی از اشکال قیدها در زبان فرانسه وجود دارند که دقیقا از این قوانین پیروی نمی‌کنند و قیدهای دیگری نیز وجود دارند که از صفات مشتق شده‌اند و ممکن است کاملا بی‌قاعده باشند. در ادامه چند نمونه رایج از آنها را برای شما در یک جدول آورده‌ایم که به شما در درک هرچه بهتر این موضوع کمک شایانی می‌کند:

Adj.Adv.Eng.Adj.Eng.Adv
bon(ne)BienGoodWell
mauvais(e)MalBadBadly
gentil(le)GentimentKindKindly
bref, brèveBrièvementBriefBriefly
petit, petitePeusmall, littleLitte
lent(e)LentementSlowSlowly
GraveGrièvementSeriousSeriously
meilleur(e)MieuxBetterbetter

چگونه باید از قیدها در زبان فرانسه استفاده کنیم؟

به طور کلی باید دقت داشته باشید که قیدها در زبان فرانسه دقیقا به همان شکلی که در زبان انگلیسی استفاده می‌شوند استفاده خواهند شد و تفاوت چندانی در این زمینه بیان زبان فرانسه و زبان انگلیسی وجود ندارد. به نحوه ایجاد یک قید در زبان فرانسه توجه کنید که در مثال‌های زیر برای شما توضیح داده‌ایم:

–         Il joue bien: او خوب بازی می‌کند.

–         Le film était extrêmement triste: فیلم بسیار غم‌انگیز بود.

–         Il en reste très peu: خیلی کم باقی مانده است.

زمانی که قصد دارید از جملاتی از این قبیل استفاده کنید باید مراقب باشید که در صورت نیاز به قید نباید از صفت استفاده کنید. به دو مثال زیر دقت داشته باشید که این موضوع را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهد:

–         C’est un bon joueur: او بازیکن خوبی است.

–         Il joue bien: او خوب بازی می‌کند.

در جمله اول از یک صفت برای توصیف فرد به‌عنوان بازیکن خوب استفاده می‌شود. این در حالی است که در مورد دوم چون می‌خواهیم فعل را توصیف کنیم از یک قید استفاده می‌کنید تا این مسئله را به‌صورت شفاف بیان کنیم. برای مثال باید دقت داشته باشید که در زبان فرانسه گفتن جمله il joue bon یک جمله نادرست به شمار می‌آید.

قیدهادر زبان فرانسه راهنمای کامل برای مبتدیان

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

قیدها در زبان فرانسه در کجای جمله قرار می‌گیرند؟

زمانی که یک قید یک صفت یا قید دیگری را توصیف می‌کند؛ دقیقا مانند زبان انگلیسی باید قبل از صفت یا قید قرار گیرد. وقتی‌که در زمان‌های ساده از قید استفاده می‌کنید باید دقت داشته باشید که قید معمولا مستقیما بعد از فعل نیز می‌آید. با این حال زمانی که در زمان‌های مرکب از قیدها در زبان فرانسه استفاده می‌کنید چند احتمال دیگر نیز وجود دارد. مثال زیر را در نظر بگیرید:

Je l’ai lu lentement (آن را آهسته خواندم)

در این جمله تمرکز بر نحوه خواندن آن است. شما می‌خواهید تاکید کنید که من آن را آهسته خواندم و به همین علت نیز باید قید را بعد از فعل ماضی قرار دهید که در این مثال می‌توانید این موضوع را به بهترین شکل ممکن مشاهده کنید. این احتمالا متداول‌ترین نوع جمله است؛ ولی اگر می‌خواهید بیشتر روی عمل تاکید داشته باشید تا روش انجام کار می‌توانید قید را قبل از فعل ماضی نیز قرار دهید. دو جمله زیر را با یکدیگر مقایسه کنید:

–         Il a mangé déjà: او قبلا خورده است.

–         Il a déjà mange: او خورده است.

در مورد اول ما می‌خواهیم که روی این موضوع تاکید کنیم که این عمل در گذشته رخ داده است و شاید می‌خواهیم که تعجب کنیم که او قبل از زمان انتظار ما خورده است. با این حال در جمله دوم صرفا می‌گوییم که او غذا خورده است و تاکید بر این است که او خورده و زمانی که او این کار را انجام داده اهمیت چندانی برای ما ندارد.

دقت داشته باشید که گاهی اوقات زمانی که از قیدها در زبان فرانسه استفاده می‌کنیم تفاوت بین این دو گزینه می‌تواند بسیار ظریف باشد و اغلب می‌توانید ترتیب کلمات را بدون تغییر معنی زیاد تغییر دهید.

قیدهای مقایسه‌ای و عالی در زبان فرانسه

یکی از انواع قیدها در زبان فرانسه که امروزه محبوبیت زیادی دارند قیدهای مقایسه‌ای هستند. قیدهای مقایسه‌ای در زبان انگلیسی قیدهایی مانند سریع‌تر یا کندتر هستند و قیدهای عالی نیز قیدهایی مانند سریع‌ترین یا کندترین هستند. برای تشکیل قیدهای مقایسه‌ای که حالت بیشتر را دارند شما می‌توانید عبارت plus را به قبل از قید خود اضافه کنید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید که این موضوع را به‌خوبی نشان می‌دهد:

–         Il lit plus rapidement que moi: او سریع‌تر از من می‌خواند.

–         J’apprends plus lentement que toi: من آهسته‌تر از شما یاد می‌گیرم.

دقت داشته باشید که اگر قصد داشته باشید عبارت کمتر را به قیدهای خود اضافه کنید و این معنی را به آنها بدهید شما می‌توانید قبل از قیدهای خود از عبارت moins استفاده کنید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

–         Il lit moins rapidement que moi: او کمتر از من می‌خواند.

–         J’apprends moins lentement que toi: من کمتر از شما یاد می‌گیرم.

یک نکته بسیار مهم دیگر که باید درباره این قیدها در زبان فرانسه بدانید این است که سه قید با اشکال مقایسه‌ای و فوق‌العاده نامنظم و بی‌قاعده وجود دارند که می‌توانید آنها را در جدول زیر مشاهده کنید:

Fr.Adv.Fr. Comp.Fr. Sup.Eng. Adv.Eng. CompEng. Sup.
BeaucoupPlusle plusMuchMorethe most
PeuMoinsle moinsLittleLessthe least
BienMieuxle mieuxwellBetterthe best

برای این‌که به شکل بهتری با این قیدها آشنا شوید و بتوانید به شکل بهتری از آنها استفاده کنید در ادامه چند مثال را برای شما آورده‌ایم که به یادگیری هرچه بهتر این قیدها در زبان فرانسوی به شما کمک شایانی خواهد کرد:

–         Il mange beaucoup: او زیاد غذا می‌خورد.

–         Elle mange plus que moi: او بیشتر از من غذا می‌خورد.

–         Il mange le plus: او بیشتر غذا می‌خورد.

قیــدها در زبان فرانســـه

آشنایی با قیدهای منفی در زبان فرانسوی

یکی از نکات بسیار مهمی که باید درباره قیدها در زبان فرانسه بدانید این است که کلماتی که برای ساختن جملات منفی مورداستفاده قرار می‌گیرند نیز قید محسوب می‌شوند؛ چراکه افعال را توصیف می‌کنند و به ما می‌گویند که آنها در واقع منفی هستند. از جمله این کلمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         Aucun: نه، هیچ‌کدام

–         Jamais: هرگز

–         nulle part: هیچ‌جا

–         pas: نه

–         plus: دیگر

–         Rien: هیچ چیز

دقت داشته باشید که این قیدها معمولا با ne ترکیب می‌شوند تا جملات منفی را به وجود بیاورند. در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری این موضوع را متوجه شوید:

–         Il ne veut pas savoir: او نمی‌خواهد که بداند.

–         Je ne veux plus apprendre le russe: دیگر نمی‌خواهم روسی یاد بگیرم.

دقت داشته باشید که موضوع جملات منفی به اندازه‌ای بزرگ است که نیازمند یک محتوای جداگانه است و به همین علت نیز در این بخش سعی کردیم خلاصه‌ای از آن را برای شما بیان کنیم تا به شکل کلی با این جملات و قیدهایی که در آنها مورداستفاده قرار می‌گیرند آشنا شوید.

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

صفاتی که به‌عنوان قید مورداستفاده قرار می‌گیرند

در زبان انگلیسی گاهی اوقات از صفات به‌عنوان قید استفاده می‌کنیم بدون این‌که آنها را تغییر دهیم. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

–         He runs fast: او سریع می‌دود.

–         Hold tight!: محکم نگه دار

در خصوص کلمه fast باید دقت داشته باشید که هم صفت به‌شمار می‌آید و هم می‌توان از آن به‌عنوان قید استفاده کرد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در زبان فرانسه نیز موارد مشابهی وجود دارد که در آن صفات بدون تغییر به‌عنوان قید استفاده می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         sentir bon( بوی خوب، خوب)

–         coûter cher( با هزینه زیاد)

–         aller droit( مستقیم رفتن)

–         travailler dur( سخت کارکردن)

دقت داشته باشید که این‌ها تنها چند نمونه هستند که معمولا از قوانین عادی پیروی نمی‌کنند و زمانی که شما با دیگران برخورد می‌کنید تنها باید آنها را به خاطر بسپارید تا بتوانید از آنها به‌درستی استفاده کنید.

به‌عنوان یک نکته مهم دیگر اگر شما این جمله را به زبان فرانسوی بگویید که se sentir bien معنی کاملا متفاوت خواهد بود و این مسئله به معنای احساس خوب بودن خواهد بود. پس دو جمله زیر را مقایسه کنید:

–         Je ne me sens pas très bien: احساس خوبی ندارم.

–         Je ne sens pas bon (بوی خوبی نمی‌دهم)

قیدها در زبان فرانسه

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره  قیدها در زبان فرانسه پاسخ دهیم.

آیا می‌توان قیدها را از صفات در زبان فرانسه ایجاد کرد؟

بله این امکان برای شما وجود دارد که به‌راحتی بتوانید در زبان فرانسه قیدها را از صفات ایجاد  کنید. از طرف دیگر برخی از صفات در این زبان نیز به طور مستقیم به‌جای قید مورداستفاده قرار می‌گیرند.

قیدها در کجای جملات فرانسوی قرار می‌گیرند؟

به طور کلی قیدها می‌توانند قبل یا بعد از فعلی که آن را توصیف می‌کنند مورداستفاده قرار می‌گیرند که این موضوع کاملا به نوع فعلی که شما قصد استفاده از آن را دارید بستگی دارد.

سخن پایانی

قیدها در زبان فرانسه یکی از مهم‌ترین عناصری هستند که در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاربرد دارند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد یادگیری نحوه استفاده از قیدها در این زبان را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره های آموزش زبان ایرانمهر شرکت کنید. با شرکت در این دوره‌ها که امروزه توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر برگزار می‌شوند می‌توانید با کمترین هزینه بالاترین کیفیت آموزشی را دریافت کرده و زبان فرانسوی را بیاموزید.

بیشتر بخوانید :آموزش قیدهای زمان در فرانسه به زبان ساده +مثال

بیشتر بخوانید:آشنایی با ساختار جملات در زبان فرانسه

 

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید