IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
20 ایده و فعالیت خلاقانه کلاس درس
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
4 دی 1402

20 ایده و فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان

 برای آموزش زبان انگلیسی استفاده از تکنیک‌ها و متدهای سنتی دیگر چندان پاسخ‌دهی مناسبی ندارد و شما برای این‌که بتوانید نتیجه بهتری را از کلاس‌های خود دریافت کنید نیازمند این خواهید بود که از چند فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان استفاده کنید تا بتوانید انگیزه موردنیاز دانش‌آموزان را در آنها ایجاد کرده و به آنها کمک کنید تا بتوانند با انگیزه بیشتری در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و فرایند یادگیری زبان را طی کنند.

این موضوع به خصوص در آموزش گرامر زبان انگلیسی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه معمولا بخش گرامر یکی از سخت‌ترین بخش‌های زبان به شمار می‌آید. در ادامه این مطلب قصد داریم 20 مورد از فعالیت‌هایی را به شما معرفی کنیم که به‌صورت خلاقانه‌ای می‌توانند الهام‌بخش دانش‌آموزان شما شده و نتایج فوق‌العاده‌ای را در کلاس درس شما ایجاد کنند.

20 ایده و فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

سفرهای محیطی و گشت و گذار

دانش‌آموزان را با خود به بیرون از محیط کلاس و فضای باز ببرید تا سعی کنند از زبان انگلیسی در دنیای روزمره خود استفاده کنند. رفتن به موزه‌های محلی یا نمایشگاه‌ها می‌تواند یک گزینه جذاب باشد. سعی کنید با آنها به یک رستوران بروید تا در این محیط نیز با آنها انگلیسی صحبت کنید. تمامی این موارد می‌توانند فرصت‌های بسیار خوبی را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن زبان انگلیسی را به آنها آموزش دهید.

خارج از کلاس تدریس کنید

یک فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان می‌تواند این باشد که اگر هوای بیرون خوب است کلاس خود را در محیط بیرون برگزار کنید. سعی کنید کلاس درس خود را در محیط‌هایی مانند پارک، موزه یا یک کافه در نزدیکی کلاس درس برگزار کنید. تغییر مکان همیشه می‌تواند انگیزه کافی را برای خلاقیت هرچه بیشتر دانش‌آموزان فراهم کند.

از یک سخنران مهمان دعوت کنید

اعضای جامعه را که به‌طور منظم از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند کمک بگیرید و آنها ر دعوت کنید تا در کلاس‌های شما حضور پیدا کرده و درباره کار خود صحبت کنند. ایده‌های آموزشی نوآورانه در این شرایط می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. از جمله این افراد می‌توان به مترجمان، راهنمایان تورهای گردشگری، متصدیان موزه‌ها، پرسنل نظامی و حتی معلمان و اساتید آموزش زبان دیگر اشاره کرد.

علاوه بر این شما می‌توانید از پلتفرم‌های آنلاین نیز استفاده کنید تا یک سخنران را به‌صورت آنلاین به کلاس درس خود دعوت کنید. ابزارهایی مانند Skype in the Classroom and Google Hangouts می‌توانند گزینه جذابی برای این موقعیت‌ها باشند.

مراحل آموزش زبان انگلیسی به کودکان

تشویق به تجربه عملی دانش‌آموزان

اگر شما هم به دنبال یک فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان هستید باید بدانید که تشویق به تجربه عملی می‌تواند نتیجه بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. بنجامین فرانکلین زمانی گفته بود: به من بگو فراموش می‌کنم. به من یاد بده شاید به یاد بیاورم، من را درگیر کن تا یاد بگیرم. این یک جمله کاملا درست است که یادگیری عملی به یادماندنی‌ترین نوع یادگیری به شمار می‌آید که به همراه شما می‌ماند.

به دانش‌آموزان خود فرصتی برای یادگیری عملی و تجربی بدهید. هنگام آموزش اعداد، اشیایی را برای شمارش به آنها ارائه دهید. اگر می‌خواهید در مورد یک فرضیه علمی صحبت کنید آنها را راهی آزمایشگاه کنید.

از هدست‌های واقعیت مجازی استفاده کنید

یادگیری بصری یکی از بهترین انواع یادگیری به شمار می‌آید. مردم معمولا از طریق دیدن، تجربه کردن و تجسم یاد می‌گیرند. به همین علت نیز شما باید به دانش‌آموزان خود این فرصت را بدهید تا حد امکان این کار را در زمینه یادگیری زبان نیز انجام دهند. سعی کنید برای یک تجربه بصری خوب از هدست‌های واقعیت مجازی استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهند فرایند یادگیری را به بهترین شکل ممکن طی کنید.

آموزش از طریق فیلم

امروزه فناوری‌های زیادی به وجود آمده‌اند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید انواع فیلم‌ها با بالاترین کیفیت ممکن را در کلاس درس خود پخش کنید. منابع زیادی وجود دارند که فیلم‌هایی را برای آموزش زبان به شما ارائه می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به یوتیوب اشاره کرد. شما در این پلتفرم می‌توانید به انواع ویدئوها دسترسی پیدا کرده و از آنها در کلاس درس خود استفاده کنید. سرویس‌های استریم ویدئو که به زبان بومی صحبت می‌کنند نیز می‌توانند این ویدئوها را به شما ارائه دهند.

شما حتی می‌توانید از یک کارتون یا یک کلیپ خبری نیز استفاده کنید. گفتگوهای تد می‌تواند یک گزینه جذاب برای این موقعیت‌ها باشد. این یک فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان است که می‌تواند به فرایند یادگیری دانش‌آموزان کمک شایانی کند.

از نمایش اسلایدی برای آموزش استفاده کنید

امروزه انواع روش‌های نمایش و ارائه اسلایدی به‌عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای انتقال اطلاعات به شمار می‌آید. اکثر افراد برای این کار از پاور پوینت استفاده می‌کنند. البته امروزه google slides نیز یک گزینه جذاب برای این کار است. شما می‌توانید در فایل‌های ارائه خود انواع تصاویر و ویدئوها را استفاده کنید یا این‌که یک آهنگ را روی آنها قرار دهید. این روش به خصوص برای آموزش کلمات جدید به دانش‌آموزان بسیار مفید خواهد بود.

بیشتر بخوانید : چهار ایده خلاقانه برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: استراتژی‌های تدریس ESL برای کمک به زبان‌آموزان برای رسیدن به سطح بالاتر

ایده های خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

در کلاس خود پادکست پخش کنید

پخش پادکست یکی دیگر از روش‌های جذاب برای آموزش زبان به شمار می‌آید. با  این‌که آنها فاقد ویژگی‌های بصری هستند؛ ولی همچنان صدا دارند و این موضوع تاثیر زیادی روی فرایند یادگیری شما دارد. پادکست‌هایی که درباره موارد روزمره صحبت می‌کنند معمولا یک انتخاب عالی برای آموزش زبان به شمار می‌آیند.

از چاپ سه بعدی استفاده کنید

آیا شما هم قصد دارید به دانش‌آموزان خود درباره شگفتی‌های کولوسئوم صحبت کنید؟ چطور است که این کار را با یک مدل سه بعدی زنده انجام دهید؟ آیا دانش‌آموزان شما در حال انجام پروژه‌ای از نقاط دیدنی پاریس هستند؟ به آنها این فرصت را بدهید تا از مدل‌های سه بعدی که از این مکان‌ها ساخته شده است استفاده کنند. پرینت سه بعدی امکانات زیادی را در اختیار اساتید زبان قرار می‌دهد تا بتوانند پروسه آموزش را بهینه‌سازی کنند.

کلاس خود را Gamify کنید

گنجاندن اصول بازی‌سازی در آموزش می‌تواند فرایند یادگیری را به یک تجربه جذاب تبدیل کند. اساتید زبان می‌توانند از عناصر بازی برای ایجاد دروس تعاملی، آزمون‌ها و چالش‌ها، ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و پرورش حس موفقیت در آنها استفاده کنند. این کار یک فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان به شمار می‌آید که فرایند یادگیری را برای آنها لذت‌بخش‌تر می‌کند.

استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

ادغام فناوری‌های واقعی مجازی و واقعیت افزوده در کلاس‌های درس دانش‌آموزان را در تجربیات آموزشی بهبود می‌دهد. شبیه‌سازی‌های سه بعدی که این فناوری‌ها انجام می‌دهند روند آموزش را برای آنها هیجان‌انگیزتر کرده و باعث می‌شود تا مطالب بیشتر در یاد و حافظه آنها باقی بماند. شاید این تکنولوژی‌ها کمی گران‌قیمت باشند؛ ولی معمولا می‌توانند تاثیرگذاری فوق‌العاده‌ای روی کلاس درس شما داشته باشند.

از ابزارهای همکاری آنلاین استفاده کنید

استفاده از ابزارهای همکاری دیجیتال باعث افزایش و بهبود ارتباطات و کار گروهی در میان دانش‌آموزان شما می‌شود. پلتفرم‌هایی مانند Google Workspace و Microsoft Teams امکان همکاری در لحظه را برای دانش‌آموزان شما فراهم می‌کنند و این اجازه را به آنها می‌دهند تا به طور همزمان بتوانند روی پروژه‌ها و ایده‌های خود کار کرده و آنها را به اشتراک بگذارند. این یک محیط یادگیری مشارکتی بسیار کارآمد است که می‌توانید نهایت بهره را از آن ببرید.

از هوش مصنوعی فرار نکنید

ادغام ابزارهای هوش مصنوعی در آموزش تجربیات یادگیری شخصی را به میزان زیادی بهینه‌سازی می‌کند. ارزیابی‌های منطقی، سیستم‌های آموزشی هوشمند و مبتنی بر پیش‌بینی داده می‌تواند نیازهای فردی دانش‌آموزان را در پروسه یادگیری زبان برآورده کرده و رویکردی مناسب را برای آموزش ترویج دهد. هوش مصنوعی به فرایند یادگیری کارآمد و موثر کمک می‌کند و به اساتید اجازه می‌دهد تا به نیازهای منحصربه‌فرد هر دانش‌آموز رسیدگی کنند.

نکته مهمی که در خصوص این فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان وجود دارد این است که از هوش مصنوعی نترسید. احتمالا دانش‌آموزان قبلا نیز از آن استفاده کرده‌اند و شما تنها باید استفاده صحیح از انها را بیاموزید.

ایده ها و فعالیت خلاقانه کلاس درس

طوفان فکری برای حل مشکلات

کار تیمی و مهارت‌های حل مسئله مهارت‌هایی هستند که دانش‌آموزان شما بدون توجه به آینده‌ای که برایشان پیش می‌آید به آنها نیاز دارند. ارائه این مهارت به آنها نه‌تنها می‌تواند باعث موفقیت آنها در زمینه یادگیری زبان شود؛ بلکه می‌تواند آینده‌ای روشن و درخشان را نیز برای آنها به همراه داشته باشد.

روزانه 5 دقیقه تامل داشته باشید

یک فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان این است که از دانش‌آموزان بخواهید در مورد این‌که چیزی خوب بوده و چه چیزی خوب نیست صحبت کنند و ایده‌های خود را برای موثرتر کردن فرایند یادگیری به اشتراک بگذارند. برای این‌ کار از هر دانش‌آموز بخواهید که درباره ایده‌هایی که دارد به زبان انگلیسی صحبت کند. این کار نه‌تنها می‌تواند در فرایند یادگیری موثر واقع شود؛ بلکه می‌تواند به تقویت مهارت صحبت کردن و مکالمه دانش‌آموزان شما نیز کمک شایانی کند.

یک کلاس درس معکوس را امتحان کنید

مدل کلاس درس معکوس آموزش سنتی را با یادگیری مطالب جدید در خانه از طریق منابع آنلاین به دانش‌آموزان تغییر می‌دهد و زمان کلاس را برای بحث‌ها و کاربردهای تعاملی فراهم می‌کند. این رویکرد محیطی دانش‌آموز محور فرایند یادگیری را به میزان زیادی تقویت می‌کند و تاعمل فعال و درک عمیق‌تر مفاهیم را از طریق یادگیری مشارکتی ترویج می‌کند. پس اگر شما هم به دنبال یک فعالیت خاص هستید حتما این رویکرد را امتحان کرده و از نتایجی که به همراه می‌آورد نهایت لذت را ببرید.

آموزش مبتنی بر پروژه PBL را امتحان کنید

یادگیری مبتنی بر پروژه تمرکز را از حفظ حروف به کاربردهای عملی کلمات تغییر می‌دهد. دانش‌آموزان در پروژه‌های گسترده‌ای شرکت می‌کنند که به چالش‌های دنیای واقعی، ترویج تفکر انتقادی، همکاری و مهارت حل مسئله نیاز دارد و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا فرایند یادگیری آنها به میزان زیادی ارتقا پیدا کند. این رویکرد با پیوند دادن دانش نظری به تجربیات ملموس و عملی درک عمیق‌تر موضوعات را تشویق می‌کند. این یک فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان است که بدون شک می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

روش Maker Spaces را آزمایش کنید

اگر شما هم به دنبال فعالیت‌های خلاقانه‌ای هستید که از آنها در کلاس درس خود استفاده کرده و به این ترتیب الهام‌بخش دانش‌آموزان خود شوید حتما باید روش Maker Spaces را امتحان کنید. این روش مانند سرزمین عجایب برای دانش‌آموزان خواهد بود، جایی که دستان خود را با ابزار و مواد پر کرده و شروع به رویاپردازی، طراحی و ساختن کثیف اجسام مختلف می‌کنید. این این روش می‌تواند کنجکاوی و امتحان کردن چیزهای جدید را در دانش‌آموزان به وجود آورده و البته قابلیت کار گروهی را نیز در آنها ارتقا دهد.

دقت داشته باشید که فرایند یادگیری تنها محدود به خواندن و مطالعه نمی‌شود و این فعالیت در مورد گرفتن ایده و تحقق بخشیدن به ایده‌ها خواهد بود که بدون شک می‌تواند تاثیرگذاری بسیار زیادی را روی دانش‌آموزان شما داشته باشد. در این فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان دانش‌آموزان با سرهم بندی و بازی با چیزهای واقعی می‌توانند مهارت حل مسئله خود را ارتقا داده و وارد یک سفر عملی شوند که به آنها اجازه می‌دهد واقعا با برخی از موضوعات درگیر شوند.

همین موضوع نیز به آنها کمک می‌کند تا بتوانند یادگیری را به عمیق‌ترین شکل ممکن تجربه کنند.

یک Genius Hour یا ساعت نابغه را شروع کنید

در این متد برای آموزش زبان شما باید سعی کنید بخشی از هفته را به خود دانش‌آموزان اختصاص دهید تا روی پروژه‌های خودشان کار کرده و آنها را دنبال کنند. این امر می‌تواند خلاقیت، کنجکاوی و احساس استقلال دانش‌آموزان را تقویت کرده و به آنها اجازه دهد تا علایق خود را کشف کرده و مهارت‌هایی فراتر از کلاس آموزشی را توسعه دهند. نتیجه این پروسه دانش‌آموزانی خواهند بود که انگیزه و توانمندی‌های بیشتری دارند.

تمرینات ذهن‌آگاهی را انجام دهید

با اولویت دادن به رفاه دانش‌آموزان تمرینات ذهن آگاهی مانند مدیتیشن و یوگا می‌تواند در روال کلاس درس شما ادغام شود. این کار باعث سلامت روان و کاهش استرس آنها شده و از طرف دیگر می‌تواند تمرکز آنها را نیز بهبود دهد. همین عامل نیز به ایجاد یک محیط یادگیری مثبت و پرورشی منجر خواهد شد که می‌تواند نگرش آموزشی آنها را تغییر دهد.

طراحی کلاس خود را به‌صورت منعطف و خلاق انجام دهید

چیزی که در خصوص اجرای فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان واضح است این است که همه چیز در مورد چیدمان و محیط کلاس شما، از چیدمان صندلی گرفته تا پوسترهای روی دیوار همگی می‌توانند بر یادگیری دانش‌آموزان تاثیرگذار باشند. به همین علت نیز چیدمان درست و مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است و شما باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید. برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان داشتن تفکر خلاق در این زمینه می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.

اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت کنید این است که استفاده از رنگ‌های مناسب تاثیر زیادی روی وضعیت عاطفی و احساسی دانش‌آموزان خواهد داشت. وقتی می‌خواهید توجه دانش‌آموزان را به چیزی جلب کنید سعی کنید از رنگ‌های آبی و سبز برای ایجاد یک حس آرامش، زرد برای ایجاد انرژی و مقداری قرمز و نارنجی استفاده کنید.

معمولا در کلاس‌های آموزش زبان یکی از بهترین روش‌هایی که برای چیدمان صندلی‌ها وجود دارد این است که آنها را به‌صورت نیم‌دایره در کنار یکدیگر قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید خیلی ساده و راحت دانش‌آموزان را گروه‌بندی کنید بدون این‌که هیچ‌گونه محدودیتی برای شما وجود داشته باشد. از طرف دیگر سعی کنید از صندلی‌های انعطاف‌پذیر به‌جای صندلی‌های سنتی در کلاس‌های آموزشی خود استفاده کنید.

این کار باعث می‌شود تا دانش‌آموزان در کلاس درس احساس راحتی بیشتری داشته باشند و نسبت به فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان واکنش‌های بهتری را از خود نشان دهند. یک نکته بسیار مهم دیگر که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که سعی کنید تا جای ممکن اجازه دهید تا دانش‌آموزان خودشان جای خود را پیدا کنند. این کار نیز به داشتن احساس بهتر در کلاس درس کمک می‌کند.

سعی کنید در کلاس درس خود فضاهای یادگیری مشارکتی را فراهم کرده و امکانی را ایجاد کنید تا دانش‌آموزان بتوانند در حین کلاس به‌راحتی با یکدیگر مکالمه داشته باشند. استفاده از پوسترهای آموزشی و البته انگیزشی روش بسیار جذاب دیگری است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید تاثیرگذاری بهتری را روی دانش‌آموزان خود داشته باشید.

20 ایده و فعالیت خلاقانه کلاس درس به دانش آموزان

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره چند فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان پاسخ دهیم.

آیا فعالیت‌های خلاقانه کلاس درس آموزش زبان واقعا تاثیرگذار هستند؟

بله این فعالیت‌ها می‌توانند به میزان زیادی روی دانش‌آموزان تاثیرگذار بوده و انگیزه آنها را در طول کلاس درس تا حد زیادی حفظ کند.

آیا برای اجرای این فعالیت‌ها محدودیتی برای ما وجود دارد؟

خیر تنها نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که در ابتدا فعالیت مدنظر را به طور کامل به دانش‌آموزان خود توضیح دهید و ثانیا سعی کنید خودتان نیز تسلط لازم را به آن فعالیت داشته باشید.

سخن پایانی

اجرای فعالیت خلاقانه کلاس درس برای الهام بخشیدن به دانش آموزان به شما کمک می‌کند تا بتوانید تاثیرگذاری بهتر و بیشتری در کلاس آموزش زبان روی کودکان خود داشته باشید. در صورتی که شما هم به دنبال این هستید تا با بهترین تکنیک‌هایی که برای آموزش زبان مورداستفاده قرار می‌گیرد آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز در این زمینه استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: برنامه های آموزشی انگلیسی برای کودکان

بیشتر بخوانید: تکنیک‌های خلاقانه استفاده از تصاویر در کلاس‌های ESL

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 58 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید