IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
تکنیک های خلاقانه استفاده از تصاویر
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
2 مهر 1401

تکنیک‌های خلاقانه استفاده از تصاویر در کلاس‌های ESL

گفته می‌شود که یک عکس ارزش هزار واژه را دارد.

در TESOL، یک تصویر می‌تواند به تولید هزاران کلمه کمک کند.

وقتی نوبت به نگرش‌ها و سطوح انگیزه زبان‌آموزان شما می‌رسد، ارائه تصاویر واقعاً کمک بزرگی به حساب می‌آید و به زبان‌آموزان غیرمشتاق انگیزه بسیار خوبی برای ورود به کلاس درس می‌دهد.

با دیدن این تصاویر زبان‌آموزان پیش خود فکر می‌کنند که”اوه – مطمئناً امروز کلاس بسیار متفاوتی خواهیم داشت!”

زبان‌آموزان می‌دانند که قرار است به‌جای تاکید بر شکل‌دهی صحیح جملات در ذهن خود، یادگیری مفرح و سرگرم‌کننده‌ای خواهند داشت.

مثل آن می‌ماند که با هدف بازی کردن انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده گروهی وارد کلاس درس شوند.

در این مقاله، ما قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا استفاده از تصاویر در آموزش زبان اهمیت دارد و چه کارهایی می‌توانید با این تصاویر در کلاس انجام دهید.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

از چه نوع تصاویری می‌توان برای آموزش زبان انگلیسی استفاده کرد؟

در این پست از اصطلاح “تصاویر”/ “pictures” به‌معنای تمام انواع مختلف مطالب بصری که به‌عنوان یک معلم در دسترس شما قرار دارد استفاده خواهم کرد. آنقدر چیزهای زیادی برای استفاده وجود دارد که بیشتر باید به این فکر کنید که چه چیزی را نباید استفاده کرد!

لزوم استفاده از تصاویر در آموزش زبان انگلیسی

در آموزش یک زبان، باید از هر گوشه به آن هجوم ببریم. این بدان معنی است که برنامه‌های درس ESL خانگی ما باید تا حد امکان حواس انسان را درگیر کند. با ایجاد یک محیط کلاسی که شبیه زندگی واقعی باشد، می‌توانیم زبان‌آموزان خود را یک قدم به استفاده از زبان انگلیسی در خارج از ساعات کلاس سوق دهیم. تصاویر به آنها کمک می‌کند تا سناریوهای دنیای واقعی را در ذهن خود تصور کرده و به آنها واکنش طبیعی‌تری نشان دهند.

بسیاری از زبان آموزان فکر می‌کنند که یادگیری یک زبان سخت یا طاقت‌فرسا است. استفاده از تصاویر در کلاس درس به‌نوعی همه چیز را عوض می‌کند.

تصاویر به دلایل زیادی در یادگیری معجزه می‌کنند. در ادامه به چند مورد از این دلایل اشاره خواهیم کرد:

1. محیط چند رسانه‌ای دنیا امروز بسیار بصری بوده و تصاویر در تمام لحظات زندگی ما خودنمایی می‌کنند – از عکس‌های سلفی گرفته تا اسکرین شات‌ها. پس می‌توان گفت که استفاده از آنها به یادگیری کمک زیادی می‌کند.

2. زبان‌آموزان از طریق روش‌های مختلفی به یادگیری مطالب تمایل دارند. افرادی که با شیوه‌های بصری بهتر یاد می‌گیرند معمولاً بخش بزرگی از یک کلاس را تشکیل می‌دهند، پس می‌توان چنین نتیجه گرفت که بکارگیری ابزارهای بصری کمک بزرگی به یادگیری اکثریت زبان‌آموزان یک کلاس درس است.

3. برای همه افراد تصاویر انگیزش بخش، جالب و قابل دسترس هستند. همه ناخودآگاه به تصاویر توجه کرده و به یک نشانه بصری قوی پاسخ خواهند داد.

4. نوزادان از طریق تصاویر به تدریج زبان را شناخته و آن را یاد می‌گیرند. این بدان معناست که تصاویر روشی عالی برای ارائه و تقویت واژگان هستند، زیرا شما زبان مادری خود را از دوران کودکی به این روش یاد می‌گیرید.

5. تصاویر را می‌توان به روش‌های مختلفی تفسیر کرد. آنها می‌توانند سطحی از ابهام را معرفی کنند که به زبان‌آموزان شما اجازه می‌دهد خلاقیت بخرج داده و بتوانند انواع جملات را بسازند.

6. تصاویر یک موضوعی برای صحبت ارائه می‌کند. با ارائه این تصاویر زبان‌آموزان خجالتی شما چیزی برای صحبت کردن در مقابل خود خواهند داشت، به این معنی که اضطراب مربوط به صحبت کردن در کلاس کمتر خواهد بود.

7. تصاویر یک عنصر مفرح در کلاس به حساب می‌آیند. آنها افراد را یاد روزهای بی‌دغدغه کودکی‌شان که پر از کارتون و کتاب‌های مصور بود می‌اندازند!

8. آنها گزینه‌ای عالی برای تمرین مهارت‌های فرعی هستند. این مهارت‌های ثانویه شامل پیش‌بینی، گفتن داستان، تشخیص ایده‌های کلیدی و غیره است (در ادامه در مورد تمام این‌ها صحبت خواهیم کرد!)

استفاده از تصاویر در کلاس

ساختن مجموعه تصاویر شخصی خود

شروع به ساخت مجموعه تصاویر بصری خود ایده خوبی است. آنها را روی مقوا نصب کنید و طرح‌های درسی را که با موفقیت استفاده کرده‌اید به آن‌ها اضافه کنید.

زمانی که مجبور هستید در مدت کوتاهی تمام مطالب را پوشش دهید، این درس‌ها فرصت‌های اضطراری عالی خواهند بود. توجه داشته باشید که لازم نیست زمان زیادی را صرف تولید و پیدا کردن عکس‌های حرفه‌ای کنید. یک معلم زبان خوب در یک جزیره کویری و تنها با داشتن یک چوب و شن می‌تواند به زبان‌آموزان خود زبان را یاد دهد!

استراتژی‌های آموزشی ESL: روش‌های خلاقانه برای استفاده از تصاویر

1. پیش‌بینی فعالیت‌های خواندن یا شنیدن.

نیمی از تلاش برای خواندن یا شنیدن یک متن، تشویق به حدس و گمان‌های ارزشمند است. این حدس‌ها را به آنچه شناخته شده است اضافه کنید. شما قوه درک دارید.

تصاویر به زبان‌آموزان کمک می‌کند راحت‌تر موضوعات و مسائل را حدس بزنند. آنها سرنخی می‌دهند که چه چیزی قرار است در مرحله بعدی اتفاق بیفتد ، ایده اصلی چیست و چه چیزهایی مهم است.

اکثر روزنامه‌ها، مجلات و مقالات آنلاین تصاویری برای نشان دادن نکات اصلی در خود دارند، بنابراین تا حد امکان از وجود آنها استفاده ببرید. اگر در این مقالات عکسی وجود نداشته باشد، خود برای آن‌ها عکس تهیه کنید. قبل از پرداختن به مهارت‌های خواندن یا گوش دادن، سعی کنید پاسخی را از زبان‌آموزان کلاس‌تان در رابطه با تصویری که به آن نگاه می‌کنند، بگیرید. تصویر نشان‌دهنده چه چیزی است؟ چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ متن یا صدا ممکن است در مورد چه چیزی باشد؟ تصویر چه کلمات و موقعیت‌هایی را به ذهن می‌آورد؟

از تصاویر به‌شیوه‌ای موفقیت‌آمیز در کلاس درس خود استفاده کنید. زمانی که زبان‌آموزان در حال خواندن یا گوش دادن هستند بسیار مشتاقند ببینند چه‌ میزان کار خود را درست انجام داده‌اند. در این حال، زبان‌آموزان ناامید، به زبان‌آموزان خوشحال و مشتاق به یادگیری تبدیل می‌شوند!

2. آموزش واژگان

وقتی نوبت به آموزش واژگان می‌رسد، بهترین انتخاب برای یادگیری، واقعیت‌ها هستند. اما، متأسفانه، همیشه نمی‌توان یک گاو، یک وسیله نقلیه زرهی یا یک فرشته را به کلاس آورد. اینجاست که باید از تصاویر استفاده کرد. فلش کارت‌ها، نقاشی‌های روی تخته، چوب و شن. در واقع، هر کاری می‎توانید انجام دهید، اما سعی کنید تا آن کلمه را به بهترین شکل ممکن برای زبان‌آموزان به تصویر بکشید. هدف اصلی استفاده از این روش برای آموزش لغات جدید است. همچنین برای پیش آموزش واژگان ضروری قبل از خواندن یا شنیدن متن بکار می‌رود.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

3. تصاویر مرتبط با کلمات

این تکنیک یادگیری تسریع شده که با نام mnemonics  شناخته می‌شود از تصاویر برای کمک به یادآوری یک کلمه جدید استفاده می‌کند. این روش را می‌توان هم در یک کلاس تک‌زبانه (که در آن شما باید فقط به زبان انگلیسی صحبت کنید) و هم در یک کلاس چند زبانه استفاده کنید.

طریقه استفاده از این تکنیک به این صورت است که کلمه جدید را به هجا تقسیم کنید و بعد بر اساس صدای هر هجا، کلماتی را به زبان مادری خود برای هر هجا درنظر بگیرید.

مثلاً معادل کلمه caterpillar (به معنای هزار پا) در زبان مادری من (زبان ایتالیایی) کلمه bruco است. این دو هجا در انگلیسی مرا به یاد “brook” و  “oh” می‌اندازد. اکنون برای به خاطر سپردن کلمه، تنها کاری که باید انجام دهم این است که این دو کلمه را به اضافه معنی آن در یک تصویر به‌یاد ماندنی به‌تصویر بکشم. بنابراین، من می‌توانم طرحی از یک هزارپای در حال سقوط در جویبار بکشم در حالی که می‌گوید “اوه”!

شاید کمی احمقانه به‌نظر برسد، اما واقعا تکنیک کارسازی است. این اطمینان را کسی به شما می‌دهد که به کررات از این تکنیک استفاده کرده و اثر آن را تضمین می‌کند.

4. دیکته کردن تصویر

این تکنیک از دیکته معمولی که شما با آن آشنا هستید متفاوت است. در این تکنیک شما به جای خواندن متن، باید تصویری را توصیف کنید که زبان‌آموزان آن را نمی‌بینند. آنها هر آنچه که از زبان شما می‌شنوند را ترسیم می‌کنند و پس از مقایسه نقاشی خود با نقاشی پارتنرشان، آن را با تصویر اصلی مقایسه می‌کنند.

برای مثال، این کار را برای آموزش حروف اضافه می‌توانید استفاده کنید. بگویید: «یک میز در وسط اتاق بکشید، زیر میز یک گربه است…» و ببینید همه شاگردها به چه چیزی خواهند رسید. این تکنیک را می‌توان دو نفر دونفر نیز انجام داد به این صورت که یکی از دانش‌آموزان توصیف می‌کند و دیگری نقاشی از گفته‌های شریکش نقاشی می‌کشد، سپس هر دو نقش را تغییر داده و به بازی ادامه می‌دهند.

5. داستان‌های تصویری

برای این کار به مجموعه‌هایی از تصاویر نیاز دارید که داستانی را از ابتدا تا انتها بیان کنند.

به‌اندازه تعداد دانش‌آموزان کلاس، عکس نیاز دارید. بنابراین، گروه‌های چهار نفره به داستانی از چهار تصویر نیاز دارند. اگر گروهی با عدد فرد وجود داشته باشد، دو دانش آموز می‌توانند تصویری را به اشتراک بگذارند.

هر یک از اعضای گروه به نوبه خود تصویر خود را بدون اینکه بقیه تصویر را ببینند، آن را توصیف می‌کنند. هنگامی که همه تصویر خود را توصیف کردند، سعی می‌کنند ترتیب صحیح داستان را حدس بزنند و تصاویر را به ترتیب رو به پایین قرار دهند. سپس آنها را برگردانند و ببینند که آیا ترتیب را درست حدس زده‌اند یا نه. سپس می‌توانند داستان را بازگو کنند.

6. تفاوت را بیابید

این بازی شناخته شده با استفاده از دو تصویر انجام می‌شود که تعدادی تفاوت بین این دو وجود دارد. در این بازی، زبان‌آموزان با پارتنر خود کار می‌کنند. هر زبان‌آموز یک عکس دارد، اما آنها نباید عکس‌ها را به پارتنر خود نشان ‌دهند بلکه باید با صحبت کردن با یکدیگر، توصیف تصاویرشان و کشف مواردی که کاملاً مطابقت ندارند، تفاوت‌ها را پیدا کنند.

7. انتخاب بهترین عکس

زبان‌آموزان متنی را می‌خوانند یا به آن گوش می‌دهند و سپس تصور می‌کنند که ویرایشگر تصویر هستند. به آنها یک انتخاب از بین چندین عکس بدهید. آنها باید بهترین عکس را برای نشان دادن داستان و توجیه آن انتخاب کنند.

8. تست حافظه

زبان‌آموزان در این بازی باید دو نفری با هم کار کنند. هر دو نفر زمان محدودی دارند (مثلاً 30 ثانیه) تا به یک عکس نگاه کنند. به این صورت که زبان‌آموز A عکس را گرفته و سوالاتی می‌پرسد تا ببیند زبان‌آموز B تا چه حد می‌تواند اطلاعات و مشخصات عکس را به‌خاطر بیاورد. با یک تصویر متفاوت تکرار کنید، و این بار نوبت زبان‌‌آموز B است که از زبان‌آموز A سؤالاتش را بپرسد.

9. Pictionary

این بازی بسیار معروف است و در وژن‌های متفاوتی در سراسر دنیا انجام می‌شود. در یکی از نسخه‌های از این بازی معروف، زبان‌‌آموزان دو نفری این بازی را انجام می‌دهند. به این صورت که آنها تصویری از یک شیء را انتخاب می‌کنند و باید بدون استفاده ازآنکه نام آن را برای پارتنر خود بازگو کنند، شکل آن را برایش توصیف کنند. برای مثال، اگر تصویر موجود عکس یک چوب پنبه‌ باشد، چیزی شبیه به این جمله می‌توانند بگویند: “این شی‌ء برای باز کردن در یک بطری استفاده می‌شود.”

10. نقشه گنج تصویری شخصی

برای انجام این تکلیف، هر زبان‌آموز باید کلاژی از تصاویر را از عکس‌های خود یا از تصاویر مجلات و عکس‌های اینترنتی ایجاد کند. سپس دانش‌آموزان در مورد کلاژ خود در گروه‌های دو نفری یا چند نفری صحبت می‌کنند.

هنگام استفاده از تصاویر، بسته به سطح زبان‌آموزان، آموزش عباراتی مانند “in the foreground”، «در پیش‌زمینه»،  “in the background”، «در پس‌زمینه»، “in the top left-hand corner”، «در گوشه بالا سمت چپ» و غیره همیشه مفید است.

با استفاده از تصاویر شما می‎توانید جلوه دیگری به هر درس انگلیسی بخشیده و آن را برای شاگردانتان به‌یادماندنی و سرگرم‌کننده کنید. به‌طورخلاصه، تصاویر ابزارهای ارزشمندی در جعبه ابزار آموزشی شما به‌حساب می‌آیند که باید سعی کنید در مواقع ضروری آنها را امتحان کرده و ببینید تا چه اندازه دانش‌آموزان شما می‌توانند با کلاس و درس خود ارتباط برقرار کنند. شرط می‌بندم آنقدر لذت می‌برند که به شما التماس می‌کنند که تصاویر و مواد رنگ آمیزی را برای کلاس بعدی با خود ببرید!

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

همانطور که دیدید، در این مقاله به بررسی چند تکنیک بسیار سرگرم‌کننده استفاده از تصاویر در کلاس‌های ESL پرداختیم. در صورتی که شما مدرس انگلیسی هستید و برای برگزاری کلاس‌های ESL خود به مشاوره بیشتری نیاز دارید با ما تماس بگیرید. آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید:نحوه استفاده مؤثر از فناوری برای تغییر کلاس درس ESL خود

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید