IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
چهار ایده خلاقانه برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
3 آبان 1397

چهار ایده خلاقانه برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی

“یادگرفتن زبان انگلیسی مانند تکه از یک کیک خوشمزه است.”

وقتی برای اولین بار آن را می بینید، شگفت انگیز به نظر می رسد.

روی آن با خامه ای خوش طعم پوشیده شده است و بوی شیرین و خوش آن تمام اتاق را پر می کند و دهانتان آب میافتد.

ولی اگر مدتی بگذرد، نظرتان راجع به کیک عوض می شود.

اگر بعد از گذشت چندین ساعت کیک را نگاه کنید، متوجه می شوید خامه در حال آب شدن است. بوی خوش از بین می رود و کیک خشک می شود.

دیگر مثل قبل تحسین برانگیز و تاثیرگذار نیست. دیگر مثل ساعت های اول از دیدن آن شگفت زده نمی شوید و تمایلی به خوردن آن ندارید.

در واقع بعد از گذشت مدتی به این فکر می کنید که اصلا می خواهید کیک را بخورید یا نه!

یادگیری زبان انگلیسی هم درست مثل این برش کیک می تواند کهنه و بیات شود. اگر راه درستی را برای یادگیری زبان انگلیسی انتخاب نکنید، احتمالا بعد از مدتی اشتیاقتان را از دست می دهید و زبان انگلیسی خسته کننده خواهد شد.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

ولی نگران نباشید! این مسئله ممکن است برای همه اتفاق بیافتد، ولی خبر خوب این است که به راحتی می شود این مشکل را حل کرد.

راه حل این مشکل، پیدا کردن روش های جدید و خلاقانه است تا ایده ها و احساسات خود را بیان کنید و یادگیری زبان انگلیسی می تواند باز هم فرآیندی هیجان انگیز و جذاب باشد.

در این مقاله، ما چهار تکنیک تقویت زبان انگلیسی را به شما معرفی می کنیم که علاقه شما به انگلیسی را افزایش می دهد و مهارت های خواندن، نوشتن و درک مطلب را در شما تقویت می کند.

چهار ایده خلاقانه برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی

چهار ایده خلاقانه برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی

حتما پیش آمده فکر کنید دایره لغاتتان محدود شده است و هنگام مکالمه و حتی نوشتن، از مجموعه ای از کلمات تکراری استفاده می کنید. این چهار روش سرگرم کننده باعث می شود استفاده از کلمه های تکراری در مکالمات روزمره که شاید بسیار هم خسته کننده باشد، تمام شود.

این تکنیک ها، نکات ظریف کلمات و عبارات (تفاوت های ظریف) در زبان انگلیسی را بیان می کنند. می توانید از این نکات استفاده کنید تا جزییات و معانی بیشتری به کلامتان اضافه کنید و مثل یک بومی انگلیسی زبان احساسات و ایده هایتان را بیان کنید.

1)همیشه از Good و Nice در جمله هایتان استفاده نکنید. از کلمات مترادف استفاده کنید تا به انگلیسی انرژی بدهد.

تصور کنید روز کاری فوق العاده ای داشتید. همه از سخنرانی شما لذت بردند و رئیستان شما را تشویق کرده و پاداشی برایتان در نظر گرفته است.

اگر در پایان روز از شما بپرسم چه حسی دارید، چه جوابی خواهید داشت؟

می توانید بگویید «I feel good»، «I feel great»، «I am so happy» یا «I am fantastic!».

به نظر شما کدام جواب صحیح است؟

همه موارد!

در هر جمله از یک synonym یا مترادف استفاده شده است.

برای اینکه دایره لغاتتان را گسترش بدهید، باید کلمات مترادف را یاد بگیرید. استفاده از کلمات مترادف باعث می شود کلام یا گفتار شما جذاب تر و متنوع تر باشد. همچنین اگر از کلمات مترادف بیشتری در جمله ها استفاده کنید، افراد بومی و انگلیسی زبان حرف شما را بهتر می فهمند، چون خودشان هم اکثر مواقع از کلمات مترادف در متن یا گفتارشان استفاده می کنند.

فقط حواستان باشد که کلمات مترادف مشابه هستند، اما دقیقا یکسان نیستند و استفاده از آن ها در عبارات و جملات قوانین و قواعد مخصوص به خود را دارد. استفاده از کلمات مترادف گاهی می تواند خیلی واضح باشد، اما گاهی هم استفاده اشتباه از آن ها بسیار غلط و ناامید کننده است.

برای مثال، مترادف کلمه «Commute» واژه «Travel» است. هر دو فعل به مسیری اشاره دارد که هر روز برای رفتن به محل کار طی می کنید:

I commute to work by bus

I travel to work by bus

با این حال، استفاده از کلمه «Commute» در جملات و موقعیت های دیگر اشتباه است، چرا که این کلمه فقط زمانی استفاده می شود که درباره رفتن به محل کار باشد. برای مثال جمله «I commute to the beach for a holiday» اشتباه است.

نگران به نظر می رسید! اما اصلا جای نگرانی نیست. تمرین، استفاده و فهمیدن اینکه هر کلمه کجا استفاده می شود، قسمتی از هیجان و سرگرمی دنیای مترادف هاست.

توصیه می کنیم اگر مطمئن نبودید استفاده از مترادفی درست است یا نه، عقب نشینی نکنید و از آن استفاده کنید؛ چون اکثر مردم منظور شما را می فهمند. اعتماد به نفس داشتن و بی پروا بودن در استفاده از مترادف ها، سریع ترین راه است برای اینکه جایگاه درست کلمات را بشناسید و بدانید هر کلمه را دقیقا کجا باید استفاده کرد.

تمرین مهارت های زبانی

راهی برای تمرین مترادف های زبان انگلیسی

تمرین کلمات مترادف می تواند یکی از کارهای روزانه باشد که در اوقات فراغت و در خانه انجام می دهید. یکی از این روش ها بسیار جذاب و بامزه است.

پنجره ای انتخاب کنید که هرروز از جلوی آن رد می شوید. روی آن برگه هایی بچسبانید؛ توصیه می کنیم برگه ها رنگی باشند تا هم حالتان خوب شود هم بیشتر به آن ها توجه کنید. هرروز که از کنار این پنجره رد می شوید چند دقیقه بایستید و وضعیت هوا را بررسی کنید. هر بار یک کلمه درباره آب و هوا روی برگه بنویسید. بهتر است روی هر برگه کلماتی را بنویسید که مفهوم یکسانی دارند؛ مثلا روی یک برگه فقط کلماتی را بنویسید که به آب و هوای خوب و آفتابی اشاره دارد و روی برگه دیگر کلمات مربوط به آب و هوای ابری، بارانی یا برفی.

بعد از مدتی خواهید دید تعداد زیادی کلمات هم معنی روی برگه ها نوشته اید که همان مترادف ها هستند و شما در مدت کوتاهی تعداد زیادی کلمه یاد گرفتید. این روش را برای هر چیزی یا هر موضوع دیگری می توانید استفاده کنید.

هشدار!

اصلا سعی نکنید تعداد زیادی مترادف را یکجا به خاطر بسپارید! هر روز یک یا دو کلمه را یاد بگیرید تا کیفیت یادگیری تان بالاتر برود و کلمات را درست تر به خاطر بسپارید.

چهار ایده خلاقانه برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی

2)کلمه «Not» را از حرف های روزمره حذف کنید. به جای آن از کلمات متضاد استفاده کنید

از کلمه «not» زیاد استفاده می کنید؟ هربار که قرار است متضاد چیزی را بگویید این کلمه را به کلمه اصلی می چسبانید؟ از عباراتی مثل «not good»، «not happy» یا «not nice» زیاد استفاده می کنید؟ خب، اشتباه می کنید.

چرا از کلماتی مثل «bad» (بد)، «mean» (بی ادب)، «sad» (غمگین) استفاده نمی کنید؟ این کلمات antonym یا متضاد هستند.

کلمات متضاد، تفاوت ها را بیان می کنند و برای مقایسه اشیا، رفتارها یا احساسات به کار می روند. این کلمات باعث می شوند به جای استفاده مکرر از «not»، دقیق تر صحبت کنید.

با بسیاری از جفت های متضاد آشنا هستید:

Happy (خوشحال) – Sad (غمگین)

Confident (مطمئن) – Nervous (مضطرب)

Hot (گرم) – Cold (سرد)

Moving (در حال حرکت) – Still (ساکن)

راحت به نظر می رسد، نه؟ اکثر مواقع همین قدر ساده است. فقط وقتی با کلمات خاصی مواجه شویم، اوضاع کمی سخت تر می شود.

دو گروه اصلی از کلمات متضاد وجود دارند. گروه اول متضادهایی هستند که به صورت جفت دیده می شوند؛ یعنی دو کلمه که کاملا دو معنی مخالف دارند مثل «Light» (روشن) و «Dark» (تاریک).

گروه بعدی، کلماتی هستند که کلمات متضاد آن ها به راحتی قابل درک نیستند.

برای مثال، کلمه «Overwhelmed»، متضاد دقیقی ندارد. چند متضاد هستند که برای این کلمه به کار می روند؛ کلماتی مثل «Capable» یا «Calm» متضاد این کلمه هستند و در واقع چندین کلمه وجود دارند که می توانند به عنوان متضاد استفاده شوند. در واقع کلمه واحدی وجود ندارد که با کلمه «overwhelmed» یک جفت متضاد تشکیل بدهد.

پس مهم است بدانیم که متضادها گاهی وابسته به نظر شخصی هستند و هر کس بنا به سلیقه خود از یکی از گروه های کلمات متضاد استفاده می کند. درست مانند مترادف ها، کلمات متضاد را هر زمان و هر جا که شد تمرین کنید و از سختی و پیچیدگی آن ها نترسید و به خودتان سخت نگیرید.

روش هایی برای تمرین کلمات متضاد

رسم کردن درختی از کلمات متضاد، بهترین راه برای یادگیری و به خاطر سپردن کلمه های متضاد است.

روی یک کاغذ، کلمه ای را بنویسید که می تواند چند متضاد داشته باشد. سه زیر شاخه برای کلمه در نظر بگیرید و کلماتی که به ذهنتان می رسد را بنویسید. این برگه را با خود داشته باشید یا روی یخچال بچسبانید و هر زمان کلمه جدیدی به ذهنتان رسید به زیر شاخه های آن اضافه کنید و برای هر کلمه همین شیوه را پیش بگیرید.

حتی می توانید این روش را به شکل یک بازی با دوستانتان تمرین کنید. از یکی از دوستانتان بخواهید کلمه ای را انتخاب کند و هر کدام از شما هر تعداد متضاد که می شناسید بگویید. یا دوستتان چند متضاد در ذهنش باشد و هر کس به کلمات درست اشاره کرد، برنده است.

هشدار!

کلمات مترادف و متضاد را با هم یاد نگیرید؛ چون این کار می تواند گیج کننده باشد و فکر کنید چیزی یاد نمی گیرید. روزانه متضاد دو یا سه کلمه که می شناسید را یاد بگیرید.

چهار ایده خلاقانه برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

3) زبان انگلیسی مثل شیشه شفاف است

تا به حال شنیدید کسی بگوید فلانی مثل اره برقی خر خر می کند یا فلانی به اندازه گنجشک غذا می خورد؟

آیا واقعا کسی هست که صدای خر و پفی به بلندی صدای اره برقی داشته باشد؟ واقعا نه!

در این جملات، گوینده از تشبیه و استعاره استفاده کرده است که در انگلیسی با کلماتی مثل «Like» و «As» شناخته می شوند.

اگر بلد باشید از تشبیهات، درست و به جا استفاده کنید، برای شنونده اینطور به نظر می رسد که سلیس و بدون مشکل صحبت می کنید. استفاده از تشبیه نشان می دهد شما در مقایسه ها و کلمات مرتبط در زبان انگلیسی درک پیشرفته و کافی دارید. اگر بخواهید در کشوری انگلیسی زبان تحصیل کنید، استفاده از تشبیه خیلی به کارتان می آید، چرا که در ادبیات انگلیسی هم از این عنصر ادبی زیاد استفاده شده است.

علاوه بر این، تشبیهات زیادی در زبان انگلیسی وجود دارد که باید آن ها را شناخت و در مکالمات روزمره از آن ها استفاده کرد؛ چون بومیان انگلیسی زبان به طور معمول از این تشبیهات زیاد استفاده می کنند. نمونه هایی از این تشبیهات به شرح زیر است:

Light as a feather، مثل پر سبکه= لاغر، کوچک؛ چیزی که بسیار سبک است

Fits like a glove، مثل دستکش اندازه دستته = >کاملا مناسب است، کاملا اندازه است

Eats like a pig، مثل خوک/خرس غذا می خوره => زیاد غذا می خورد، آداب غذا خوردن را نمی داند، کثیف غذا می خورد

Hot as the sun، مثل جهنمه => بسیار گرم است

Clear as crystal، مثل شیشه است  => کاملا واضح است

روش هایی برای تمرین و تقویت تشبیه و استعاره در زبان انگلیسی

هرروز تشبیهات را تمرین کنید!

هر روز صبح، سه تشبیه بنویسید که می دانید ممکن است در طول روز از آن ها استفاده کنید. ممکن است درباره وضعیت آب و هوا باشد، چیزی که قرار است درباره آن صحبت کنید (یک فنجان قهوه) یا حسی که در طول روز دارید (مثل ….. خوشحالم!)

تمرین زبان انگلیسی با دوستان یا همکارانتان هم خالی از لطف نیست. می توانید در یک گروه چند نفره جمع شوید و یک نفر تشبیهی بیان کند، مثلا «مثل …. گرمه!». بعد از آن هر کدام از شما تشبیه را کامل کند.

4) با جان بخشی به کلمات، زبان انگلیسی را زنده کنید!

می دانستید کیک ها می توانند صحبت کنند؟ خب، نه واقعا صحبت نمی کنند. ولی وقتی کسی می گوید « کیک داره صدام میکنه!» یا « کیک باهام حرف میزنه!» یعنی کیک به حدی هوس انگیز و خوشمزه به نظر می رسد که هر کس دوست دارد یک برش از آن را بخورد.

فرد با این کار به کلماتی که استفاده کرده جان بخشیده و لحن کلامش دلنشین است.

جان بخشی یعنی به اسم های غیر انسانی ویژگی های انسانی بدهید. با جان بخشیدن به کلمات انگار پا در دنیای والت دیزنی گذاشتید؛ تمام کلمات و اسامی، ویژگی های خودشان را دارند و مثل انسان رفتار می کنند.

در زبان انگلیسی عباراتی که از جان بخشی در آن ها استفاده شده است، خیلی معمول تر از چیزی است که فکر می کنید. وقتی پای صحبت های یک انگلیسی زبان بنشینید، جان بخشی به کلمات را در بسیاری از جمله ها خواهید شنید. شناخت این شیوه استفاده از کلمات مهم است تا در خواندن، نوشتن و صحبت کردن سوتفاهم و سو تعبیر پیش نیاید.

در ادامه به چند مثال جان بخشی به کلمات و عبارات دقت کنید:

-The traffic is crawling، ترافیک مثل لاک‌پشت است (خیلی کند در حال حرکت است.)

-The wind is howling، باد زوزه می کشد (باد صدای بلندی دارد.)

-The plants are thirsty، گیاهان تشنه هستند (باید به گیاهان آب بدهید.)

اگر موقع حرف زدن از جان بخشی به اسامی و کلمات استفاده کنید به کلامتان عمق دادید و طوری آن ها را تشریح کرده اید که توجه شنونده یا خواننده را جلب کند. این کار هنر است و با خلاقیت و ایده های خودتان می توانید از آن استفاده کنید. توصیه می کنیم فقط از کارهایی که انسان ها انجام می دهند برای جان بخشی استفاده نکنید؛ احساست، افکار و ظاهر را هم در جان بخشی به کار ببرید.

چهار ایده خلاقانه برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی

روش هایی برای تمرین جان بخشی

در یک گروه، یکی از اشیای اطرافتان را انتخاب کنید و سه جمله با جان بخشی درباره آن بگویید. حدس زدن و فهمیدن شی مورد نظر توسط دوستانتان بازی جذاب و سرگرم کننده ای خواهد بود.

آهنگ های مورد علاقه تان را با دقت گوش بدهید و شعر آن ها را بخوانید. چند نمونه جان بخشی در آن ها بود که تا به امروز متوجه آن نشده بودید؟

چهار روش تقویت زبان انگلیسی را یاد گرفتید؟ با این روش ها یادگیری زبان انگلیسی دیگر نه قدیمی می شود، نه کهنه و نه خسته کننده. این تکنیک های زبان آموزی مکالمه را تقویت می کند و با روش های خلاقانه و سرگرم کننده ، به درک مطلب متون و مکالمات زبان انگلیسی مسلط می شوید.

 بیشتر بخوانید: معرفی چهار اپلیکیشن جذاب برای یادگیری زبان انگلیسی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 6 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید