IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
یادگیری زبان به کمک کامپیوتر چیست و چگونه کار می کند؟
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
5 دی 1402

یادگیری زبان به کمک کامپیوتر چیست و چگونه کار می کند؟

امروزه دور کردن دانش‌آموزان از گوشی‌های هوشمندی که دارند به منظور آموزش زبان انگلیسی می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز و سخت باشد؛ چراکه دانش‌آموزان معمولا به‌سختی از گوشی‌های خود جدا می‌شوند. به همین علت است که معمولا افرادی که علاقه‌مند به آموزش گرامر زبان انگلیسی هستند معمولا به دنبال راهی برای آموزش با روش‌های نوین به این دانش‌آموزان هستند. یکی از بهترین راه‌هایی که در این زمینه وجود دارد یادگیری زبان به کمک کامپیوتر است که می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

این روش برای آموزش امکانی را برای اساتید فراهم می‌کند تا بتوانند از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کرده و به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنند. ما در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این روش برای آموزش انگلیسی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد آموزش یا یادگیری زبان از این طریق را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

به کمک کامپیوتر زبان را یاد بگیریم

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

یادگیری زبان به کمک کامپیوتر چیست؟

پیش از آن‌که بخواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم که آیا یادگیری زبان به کمک کامپیوتر می‌تواند گزینه مناسبی برای آموزش باشد یا خیر اجازه دهید تا ابتدا کمی بیشتر درباره خود این روش صحبت کرده و نکاتی را بیان کنیم. یادگیری به کمک کامپیوتر شامل استفاده از انواع فناوری‌ها و ایده‌های مختلف است تا بتوان از تمامی فرصت‌ها به منظور یادگیری زبان استفاده کرد. در این روش معمولا از انواع دستگاه‌های الکتریکی از جمله کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها برای ارائه مطالب آموزشی و طی کردن فرایند آموزش استفاده می‌شود.

در این روش از انواع پخش‌کننده‌های سی دی و فایل‌های Mp3، انواع تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و تلویزیون استفاده می‌شود. این ابزارها می‌توانند به بهبود فرایند یادگیری کمک کرده و این امکان را در اختیار اساتید آموزش زبان قرار دهند تا بتوانند تعامل بین دانش‌آموزان و اساتید را افزایش دهند. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که این روش شامل دوره‌های آنلاین نیز می‌شود که امروزه در بسیاری از کالج‌ها، آموزش‌های خانگی و آموزش از راه دور نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پس به طور کلی می‌توان گفت که هر نوع فناوری که بتوان از آن برای یادگیری زبان استفاده کرد در واقع در زیر مجموعه یادگیری به کمک کامپیوتر قرار می‌گیرد.

راهنمای یادگیری زبان انگلیسی قدم به قدم تا موفقیت

کاربردهای یادگیری زبان به کمک کامپیوتر چیست؟

استفاده از این روش برای آموزش در هر کلاس درسی می‌تواند مفید و کاربردی باشد؛ ولی این موضوع دارای کاربردهای بسیار زیادی در یادگیری زبان خواهد بود. در واقع یادگیری زبان به کمک کامپیوتر آنقدر موثر است که یک عبارت مخفف را به خود گرفته که به آن CALL گفته می‌شود. این روش به‌سرعت در حال تبدیل شدن به یک ابزار آموزشی ترجیحی در بسیاری از آموزشگاه‌های آموزش زبان است. در ادامه قصد داریم برخی از مهم‌ترین کاربردهای این روش برای آموزش زبان را بررسی کنیم:

–         یادگیری بصری: با استفاده از اینترنت می‌توانید به‌راحتی تصاویر میوه‌ها، حیوانات یا رنگ‌ها را جستجو کرده و از این طریق دانش‌آموزان می‌توانند به‌صورت تصویری منظور شما را متوجه شوند. در واقع شما برای هر کلمه‌ای می‌توانید از این طریق تصویری را به دانش‌آموزان ارائه دهید. علاوه بر این شما می‌توانید از ویدئوهای مختلفی که در این زمینه وجود دارند نیز استفاده کرده و به این ترتیب شرایط بهتری را برای یادگیری بصری فراهم کنید.

–         تمرین گوش دادن: تمرین گوش دادن یکی از مهم‌ترین بخش‌های یادگیری هر زبانی به شمار می‌آید. یادگیری زبان به کمک کامپیوتر به شما این امکان را می‌دهد که مثلا صدای تعاملی را که برای زبان‌آموزان انگلیسی طراحی شده پخش کنید. در این حالت دانش‌آموزان نه‌تنها به زبانی که به طور طبیعی استفاده می‌شود گوش می‌دهند؛ بلکه تلفظ هریک از کلمات را نیز به طور کامل درک می‌کنند. سپس می‌توانند از طریق این صداها کلمات را تکرار کرده و تلفظ آنها را تقلید کنند و صدای خود را در زبان جدید بیابند.

–         تست‌ها: با استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های کامپیوتری می‌توانید آزمون‌های مخصوص به خود را ایجاد کرده و از دانش‌آموزان بخواهید تا با استفاده از کامپیوترهایی که در کلاس درس شما وجود دارند به این تست‌ها پاسخ دهند. از طرف دیگر شما می‌‌توانید موارد امتحانی را در اینترنت پیدا کرده و در درس‌های خود از آنها استفاده کنید. امروزه نرم‌افزارها و برنامه‌های کامپیوتری زیادی نیز وجود دارند که امکان پیداکردن آزمون‌های جدید را برای شما فراهم کرده‌اند که می‌توانید از این برنامه‌ها نیز استفاده کنید.

–         بازی‌ها: بازی‌ها شاید یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده از تکنیک یادگیری زبان به کمک کامپیوتر به شمار بیایند. دانش‌آموزان و به ویژه دانش‌آموزانی که سنین پایین‌تری دارند عاشق بازی‌های کامپیوتری هستند و شما می‌توانید از این روش برای آموزش زبان مقصد استفاده کنید. دقت داشته باشید که این کار به آنها احساس یادگیری را نمی‌دهد؛ بلکه مانند سرگرمی برای آنها خواهد بود. آنها حتی متوجه نمی‌شوند که در حال تلاش برای رسیدن به سطح بعدی با یک جدول کلمات هستند.

–         دوره‌های آنلاین: این روش برای آموزش زبان می‌تواند شامل دوره‌های آنلاین نیز باشد. این دوره‌ها را می‌توان در خانه نیز تماشا کرد و احتمالا می‌توان آنها را به‌عنوان بخشی از کلاس‌های آموزشی در نظر گرفت. از طرف دیگر این دوره‌های آنلاین می‌توانند به‌عنوان مکمل کلاس‌های زبان نیز عمل کنند. امروزه صدها دوره رایگان و پولی زبان به‌صورت آنلاین وجود دارند که بسیاری از آنها می‌توانند تاثیرگذاری بسیار خوبی را روی دانش‌آموزان داشته باشند.

–         ارتباط با افراد بومی: یکی از مهم‌ترین کمک‌هایی که یادگیری زبان به کمک کامپیوتر به دانش‌آموزان می‌کند این است که به زبان‌آموزان این امکان را می‌دهد تا به افرادی که به زبان مادری صحبت می‌کنند دسترسی پیدا کنند. تکنولوژی‌هایی مانند اسکایپ و italki به زبان‌آموزان اجازه می‌دهند تا با افرادی که زبان مقصد آنها زبان مادریشان است صحبت کرده یا این‌که با معلمان و اساتیدی از سراسر دنیا ارتباط برقرار کرده و با آنها صحبت کنند.

بیشتر بخوانید : نحوه استفاده مؤثر از فناوری برای تغییر کلاس درس ESL خود

بیشتر بخوانید: سیستم های یادگیری زبان برای تقویت حافظه و زبان انگلیسی

مزایای یادگیری زبان به کمک کامپیوتر

از جمله مهم‌ترین مزایای یادگیری زبان به کمک کامپیوتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شخصی‌سازی شدن

با استفاده از این روش هر زبان‌آموزی می‌تواند با سرعت مخصوص خود پیشرفت کرده و در زمانی که دارد مطالعات خود را انجام دهد. معمولا درس‌ها یا بازی‌های کامپیوتری بر اساس پیشرفت فرد و نه بر اساس یک استاندارد از پیش تعیین شده هستند و به همین علت نیز تجربه‌ای که هر زبان‌آموز به دست می‌آورد کاملا شخصی‌سازی شده خواهد بود. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که تفاوت‌ها در سبک یادگیری، مهارت‌های زبانی مورد نظر، زمان‌بندی و … نیز در این روش تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

برای مثال دانش‌آموزان می‌توانند یک حساب کاربری رایگان در سایت‌های اصلی آموزش آنلاین ایجاد کنند. آنها می‌توانند تصمیم بگیرند که در طول روز چقدر زمان برای یادگیری صرف کنند و چه زمانی قصد دارند از خدمات و امکانات این سایت‌ها استفاده کنند. هیچ تقویمی برای کلاس‌ها وجود ندارد و در صورت عدم حضور با علامت غایب علامت‌گذاری نمی‌شوید. همچنین هیچ همکلاسی، سخنرانی گروهی و مواردی همچون تکرار بعد از استاد وجود ندارد.

تعامل فعال و استفاده از زبان مقصد را ترویج می‌کند

خوب است که شما در کلاس درس بنشینید، کلمات را تکرار کنید و نمودارهای افعال را درست کنید. با این حال یادگیری واقعی زمانی حاصل می‌شود که آن دانش در یک موقعیت واقعی( یا حداقل چیزی نزدیک به یک موقعیت واقعی یا تکرار آن) استفاده شود. دانش‌آموزانی که به طور فعال از زبانی که می‌خواهند یاد بگیرند استفاده می‌کنند احتمالا کلمات و عبارات خاصی را به خاطر می‌سپارند و هرگز آنها را فراموش نمی‌کنند که این موضوع یکی از مهم‌ترین مزایای یادگیری زبان به کمک کامپیوتر است.

مزیتی که کامپیوترها نسبت به معلمان و اساتید انسانی دارند این است که برای اجرا به ورودی نیاز دارند. این بدان معناست که انها ذاتا تعاملی هستند. تعاملی بودن به این معناست که وقتی روی چیزی کلید یا ضربه می‌زنید کامپیوتر پاسخ شما را می‌دهد. انعطاف‌پذیری کافی در این تکنولوژی وجود دارد، به طوری که آنچه در درس اتفاق می‌افتد تا حد زیادی به خود زبان‌آموز بستگی دارد.

علاوه بر این باید دقت داشته باشید که دانش‌آموزان می‌توانند انتخاب کنند که کدام موضوع را مطالعه کنند و کدام‌یک را نادیده بگیرند. اگر نیاز داشته باشید خیلی راحت می‌توانید دروس را به جلو یا عقب ببرید و کامپیوتر این امکان را برای شما فراهم می‌کند.

یادگیری زبان به کمک کامپیوتر

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

این روش اجازه می‌دهد دانش‌آموزان پیشرفت خود را ببینند

یکی از نکاتی که باید درباره یادگیری زبان به کمک کامپیوتر بدانید این است که این تکنولوژی را می‌توان حتی زمانی که خارج از کلاس هستید نیز مورداستفاده قرار دهید. فناوری یادگیری زبان از طریق کامپیوترها کاملا دانش‌آموز محور هستند و تمام زمان و فضای دنیا را در اختیار زبان‌آموزان قرار می‌دهند تا به‌خوبی بتوانند تمرین کنند. تمرین زبان را می‌توان در یک اتاق خلوت یا حتی در کلاس درس نیز انجام داد. نکته اصلی این است که دانش‌آموزان بدون ترس از قضاوت منفی توسط دیگران می‌توانند تمامی این تمرینات را انجام دهند.

همچنین هر بار که دانش‌آموزان یک پازل را حل می‌کنند یا در یک بازی یا دوره آنلاین به سطح بعدی می‌رسند احساس می‌کنند که خوب کار کرده‌اند و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا آنها بیشتر درگیر دروس بعدی شوند. کامپیوتر و برنامه‌های کامپیوتری به‌طور کاملا خودکار نتایجی را برای آنها ایجاد می‌کنند که می‌تواند باعث تشویق شدن آنها شود تا به مسیر خود ادامه داده و مهارت‌های زبان خود را بهبود دهند.

موضوعات پیچیده را به بخش‌های کوچک تقسیم می‌کند

گاهی اوقات برای معلمان و اساتید زبان سخت است که موضوعات پیچیده را تجزیه و تحلیل کنند؛ چراکه آنها بهترین راه برای انجام این کار را نمی‌دانند. از سوی دیگر بازی‌های کامپیوتری و دروسی که از این طریق به شما ارائه می‌شوند می‌توانند مطالب درسی را به بخش‌های کوچک تقسیم‌بندی کرده و یادگیری آنها را به میزان زیادی برای شما راحت‌تر کنند.

علاوه بر این باید دقت داشته باشید که یادگیری زبان به کمک کامپیوتر عاری از هرگونه سوگیری ذهنی است و برای پیروی از مجموعه‌ای از الگوریتم‌های از پیش تعیین شده طراحی شده است. این به آن معناست که اگر کاربر بر موضوعات یا کلمات خاصی تسلط داشته باشد برنامه به سراغ برنامه‌های پیچیده‌تر خواهد رفت. اگر هنوز این دانش را نداشته باشند نیز باید مطالب را تکرار کنند تا زمانی که مشخص شود دانش‌آموزان آماده رفتن به مرحله بعدی هستند.

یادگیری زبان به کمک کامپیوتر چگونه کار می کند ؟

به تقویت دروس بدون تکراری بودن مطالب کمک می‌کنند

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم یادگیری زبان به کمک کامپیوتر که باید به آن دقت داشته باشید این است که می‌تواند برای تقویت دروس و فعالیت‌های کلاسی اساتید زبان نیز مورداستنفاده قرار گیرد. زمانی که مربیان برای واضح‌تر کردن درس‌ها به کمک نیاز دارند می‌توانند از دروس چندرسانه‌ای ارائه شده توسط سیستم‌های کامپیوتری استفاده کنند. علاوه بر این، این روش محدودیت‌های آموزش از طریق نیروی انسانی را ندارد.

به‌عنوان‌مثال یک استاد زبان فقط می‌تواند دروس را چندبار تکرار کند. با این حال اگر قرار باشد کودکی در کلاس عقب بماند تکرار کلیدی خواهد بود. برنامه‌های کامپیوتری امکان تکرار کردن چندباره را دارند و از این نظر مشکلی برای آنها به وجود نمی‌آید.

یادگیری زبان به کمک کامپیوتر جالب و جذاب است

اجازه دهید کمی واقع‌بین باشیم. دانش‌آموز بی‌حوصله دانش‌آموز خوبی نخواهد بود. در حالی که دانش‌آموزانی وجود دارند که به سخنرانی‌های یک ساعته اهمیتی نمی‌دهند. دیگران ممکن است به انگیزه بیشتری برای درگیر ماندن و یادگیری فعال نیاز داشته باشند. یادگیری زبان به کمک کامپیوتر می‌تواند یک گزینه جذاب برای این کار باشد؛ چراکه راه‌های زیادی را برای هر دانش‌آموز ارائه می‌دهد تا بتواند به بهترین شکل ممکن با موضوع درگیر مانده و به آن علاقه‌مند بماند.

معایب یادگیری زبان به کمک کامپیوتر

یادگیری زبان به کمک کامپیوتر در کنار تمامی مزایایی که به شما ارائه می‌دهد معایبی را نیز خواهد داشت. شما برای این‌که بتوانید به بهترین شکل ممکن از این تکنولوژی برای یادگیری یک زبان جدید استفاده کنید علاوه بر مزایا باید با معایب این روش نیز آشنا شوید. به همین علت نیز در این بخش قصد داریم توضیحات جامع و کاملی را درباره این معایب در اختیار شما قرار دهیم.

این روش می‌تواند روشی گران برای یادگیری زبان باشد

شاید مسئله هزینه بزرگ‌ترین مانعی باشد که در مقابل یادگیری زبان به کمک کامپیوتر وجود دارد. به طور کلی سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای آن‌ها معمولا بسیار گران‌قیمت هستند. یکی از راه‌های دور زدن این مانع این است که سعی کنید از گوشی‌های هوشمند خود برای این کار استفاده کنید. با این حال همه دستگاه‌ها دسترسی‌های یکسانی ندارند و این موضوع نیز ممکن است مشکلات مخصوص به خود را برای شما به وجود بیاورد.

استفاده از این روش برای اساتید کمی سخت است

هر زمانی که الکترونیک در چیزی درگیر می‌شود معمولا باعث پیچیده‌تر شدن آن موضوع می‌شود. برخی از اساتید ممکن است قبل از این‌که دانش‌آموزانشان بتوانند از کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند استفاده کنند نیازمند آموزش در این زمینه باشند تا خودشان بتوانند به‌خوبی از این سیستم‌ها استفاده کنند. علاوه بر یادگیری سخت‌افزاری و نحوه استفاده از این ابزارها، اساتید باید نحوه کار با نرم‌افزار را نیز یاد بگیرند.

شما به‌عنوان یک استاد نه‌تنها باید بررسی کنید که نرم‌افزار مربوطه چه ویژگی‌هایی دارد؛ بلکه باید بررسی کنید که آیا اشکال یا نقصی دارد که مانع از استفاده دانش‌آموزان از این نرم‌افزار شود یا خیر؟

فعالیت نرم‌افزارها ممکن است با اهداف استاد زبان مطابقت نداشته باشد

در هنگام استفاده از این برنامه‌ها باید دقت داشته باشید که ممکن است پیدا کردن برنامه‌ای که با نیازهای یک استاد و اهدافی که برای درس خود تعیین کرده مطابقت کامل داشته باشد بسیار سخت باشد. مواقعی نیز پیش می‌آید هیچ تطابقی در این زمینه وجود ندارد و در نتیجه شما باید بتوانید این عدم تطابق را نیز پوشش دهید. معمولا پیشنهادی که در اینجا ارائه می‌شود این است که سعی کنید تا پیش از استفاده از یک نرم‌افزار حتما آن را از جنبه‌های آموزشی به‌عنوان یک استاد بررسی کنید.

این روش می‌تواند منجر به انزوای دانش‌آموزان شود

از دیگر مشکلات رایج یادگیری زبان به کمک کامپیوتر می‌توان به مسئله انزوای دانش‌آموزان اشاره کرد. تصور کنید که یک کلاس پر از دانش‌آموز است که هرکدام پشت یک میز کامپیوتر نشسته و به یکدیگر نگاه نمی‌کنند و تنها با کامپیوتر جلوی خود تعامل دارند. اجتماعی شدن بخش بسیار مهمی از یادگیری یک زبان است تا افراد بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. در نتیجه این روش ممکن است با اهداف یادگیری یک زبان جدید مطابقت و سازگاری چندانی نداشته باشد.

یادگیری زبان به کمک کامپیوتر به چه صورت است؟

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره یادگیری زبان به کمک کامپیوتر پاسخ دهیم.

یادگیری زبان به کمک کامپیوتر چه مزایایی دارد؟

از جمله مهم‌ترین مزایای این سبک از یادگیری زبان می‌توان به مواردی همچون قابلیت شخصی‌سازی مطالب آموزشی، امکان پیشرفت در هر سطحی، داشتن تعامل فعال با دانش‌آموزان دیگر، امکان تقسیم‌بندی یک موضوع پیچیده به موضوعات کوچک‌تر و … اشاره کرد.

معایب یادگیری زبان به کمک کامپیوتر چیست؟

از جمله مهم‌ترین معایب این روش برای یادگیری زبان نیز می‌توان به وارد شدن دانش‌آموزان به یک حالت انزوا، هزینه زیاد این روش برای تهیه سیستم کامپیوتری و … اشاره کرد.

سخن پایانی

یادگیری زبان به کمک کامپیوتر یکی از روش‌هایی است که امروزه برای یادگیری یک زبان جدید و به خصوص زبان انگلیسی وجود دارد که بسیاری از افراد نیز از این روش استفاده می‌کنند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید از این روش استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز استفاده کنید. خدمات این موسسه آموزشی با مناسب‌ترین هزینه و بالاترین کیفیت ممکن در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید نهایت بهره را از آن ببرید.

بیشتر بخوانید : آزمون آیلتس کامپیوتری یا کتبی، کدامیک؟

بیشتر بخوانید: دوره‌های آموزشی کوتاه در اپلیکیشن‌های آموزش زبان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 71 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. لاله لانتهایی
    5 دی 1402
    پاسخ دادن

    چقدر قشنگ و مفهومی توضیح دادین.در آموزش زبان انگلیسی شعبه نارمک حضوری هم دارین ؟

    • ایرانمهر
      5 دی 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از همراهیتون , بله آموزش زبان انگلیسی بصورت حضوری هم داریم شما میتوانید جهت آگاهی از روند برگزاری دوره , نحوه ثبت نام و میزان شهریه به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با شعبه نارمک تماس حاصل نمایید همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید