IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
8 صدای ترکیبی رایج انگلیسی آمریکایی با مثال
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
12 مهر 1402

8 صدای ترکیبی (Diphthongs) رایج انگلیسی آمریکایی با مثال

 صدای ترکیبی (Diphthongs) از انواع صداهایی است که امروزه در لهجه آمریکایی زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرد و خود دارای انواع مختلفی است که آشنایی با آنها به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری به لهجه آمریکایی صحبت کنید. در بسیاری از موارد افراد گمان می‌کنند که تنها با کارکردن روی گرامر زبان انگلیسی و مهارت‌های اسپیکینگ می‌توانند لهجه بهتری را برای خود ایجاد کنند؛ ولی نباید فراموش کنید که داشتن لهجه آمریکایی نیازمند توجه کردن به جزئیات است.

صداهای ترکیبی که در لهجه آمریکایی وجود دارند یکی از انواع این جزئیات هستند. به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان انگلیسی قصد داریم کمی بیشتر درباره این صداها صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید روی تقویت لهجه آمریکایی خود کار کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید تا اطلاعات موردنیاز خود در این زمینه را به دست بیاورید.

صدای ترکیبی یا دیفتونگ انگلیسی چیست

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

صدای ترکیبی  یا دیفتونگ انگلیسی چیست ؟ 

برای این‌که بخواهیم درباره انواع صدای ترکیبی (Diphthongs) صحبت کرده و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم ابتدا باید کمی بیشتر با تعریف صدای ترکیبی آشنا شده و به چیستی آن بپردازیم. برای این‌که به شکل بهتری این صداها را درک کنید ابتدا باید به اصول اولیه بازگردیم که این اصول اولیه شامل مصوت‌ها می‌شوند. بر اساس فرهنگ لغت انگلیسی کمبریج، مصوت‌ها صداهایی هستند که توسط دهان انسان تولید می‌شوند بدون این‌که دندان‌ها، زبان یا لب‌ها مسدود شوند.

به‌عنوان‌مثال گفته می‌شود که زبان انگلیسی آمریکایی دارای 14 صدای مصوت است و این صداها اغلب به‌عنوان صداهای مصوت کوتاه و بلند طبقه‌بندی و دسته‌بندی می‌شوند. کلمه دیفتونگ از یک کلمه یونانی گرفته شده که به معنای دو “صدا” است. بر اساس تعریفی که برای این کلمه وجود دارد می‌دانیم که صداهای ترکیبی صداهایی هستند که دو صدای مصوت را با یکدیگر ترکیب کرده و باعث به وجود آمدن یک صدای واحد می‌شوند.

در واقع باید توجه داشته باشید که این دو صدای مصوت ترکیب شده به قدری نزدیک به یکدیگر تلفظ می‌شوند که تقریبا به جای دو صدا شما می‌توانید یک صدا را بشنوید. با وجود این‌که از نظر فنی یک صدای دیفتونگ می‌تواند هر دو صدای مصوت را دربر داشته باشد که با یکدیگر تلفظ می‌شوند؛ ولی می‌توان گفت که زبان انگلیسی آمریکایی دارای هشت دیفتونگ اصلی است که بیشتر از سایر صداهای ترکیبی کاربرد داشته و رایج هستند.

حروف موجود در پرانتزهای جانبی که در ادامه بیان می‌کنیم از الفبای آوایی بین‌المللی IPA هستند که یک سیستم نوشتاری که امکان توصیف دقیق صداها در تمامی زبان‌ها را فراهم کرده را به وجود می‌آورند. در ادامه درباره هریک از این صداهای ترکیبی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را درباره هریک از آنها در اختیار شما قرار خواهیم داد.

صداهای ترکیبی در زبان انگلیسی

صدای ترکیبی // مانند Town

این صدای ترکیبی یکی از انواع بسیار پرکاربرد صدای ترکیبی (Diphthongs) در لهجه آمریکایی زبان انگلیسی است که می‌تواند از املاهای مختلفی تشکیل شود و معمولا به‌صورت ow یا ou نوشته می‌شود. شما می‌توانید این صدا را در بسیاری از کلمات انگلیسی مشاهده کنید که همین موضوع نیز نشان می‌دهد که این صدا چقدر در لهجه آمریکایی پرکاربرد است. از جمله نمونه‌هایی که برای این صدای ترکیبی وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         Brown: قهوه‌ای

–         Frown: اخم

–         Mouth: دهان

–         Down: پایین

–         Pound: پوند

نکته بسیار جذابی که باید درباره این صدای ترکیبی بدانید این است که شما می‌توانید این صدا را در کلمه Ow نیز بشنوید که برای بیان درد یا ناراحتی زمانی که کسی آسیب می‌بیند مورداستفاده قرار می‌گیرد. نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به خاطر بسپارید این است که این صدای ترکیبی در سایر اشکال انگلیسی و به ویژه انگلیسی کانادایی به اشکال مختلفی تلفظ می‌شود و به همین علت نیز شما نباید این صدا را با سایر لهجه‌هایی که در زبان انگلیسی وجود دارند اشتباه بگیرید و آن را اشتباه تلفظ کنید.

بیشتر بخوانید :صامت و مصوت در زبان انگلیسی چیست؟

بیشتر بخوانید :نحوه‌ی تدریس صدا (intonation) به زبان‌آموزان

صدای ترکیبی یا دیفتونگ انگلیسی

صدای ترکیبی // مانند Light

اولین نکته‌ای که باید درباره این صدای ترکیبی در لهجه آمریکایی بدانید این است که این صدا بیشتر به‌صورت igh نوشته می‌شود؛ ولی شما می‌توانید آن را به همراه یک i یا y نیز در کلمات انگلیسی زیادی مشاهده کنید. پس زمانی که قصد دارید این صدای ترکیبی را تلفظ کنید حتما باید به این نکته نیز دقت داشته باشید که ممکن است املای آن دارای اشکال مختلفی باشد.

نکته مهم دیگری که باید درباره این صدای ترکیبی (Diphthongs) در لهجه آمریکایی بدانید این است که وقتی به‌صورت i مجرد نوشته می‌شود معمولا یک صامت و سپس یک e به دنبال آن می‌آید که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری آن را تلفظ کنید. برای درک هرچه بیشتر این موضوع مثال‌هایی را در ادامه برای شما آورده‌ایم که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این مثال‌ها را بادقت مشاهده کنید:

–         Bite: گاز گرفتن

–         Crime: جرم

–         Might: ممکن

–         Pride: غرور

–         Bike: دوچرخه

–         Cry: گریه کردن

–         Why: چرا

–         Like: دوست داشتن

–         Slide: اسلایدنکته بسیار مهم دیگری که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که این صدای ترکیبی نیز ممکن است در گویش‌های خاص زبان انگلیسی کمی متفاوت تلفظ شود که حتما باید به این موضوع نیز دقت و توجه کافی را داشته باشید.

صدای ترکیبی /eɪ/ مانند Play

این مورد از انواع صدای ترکیبی (Diphthongs) دارای املای نسبتا متفاوتی نسبت به سایر انواع صداهای ترکیبی است که در دو بخش قبلی به شما معرفی کردیم و به همین علت نیز در حین یادگیری آن باید به جزئیات کوچک نیز دقت داشته باشید. اولین نکته‌ای که درباره این صدای ترکیبی باید بدانید این است که شما می‌توانید آن را چندین شکل مختلف بنویسید که از جمله املا و اشکال آن می‌توان به مواردی مانند ea، ey، ei، ai، ay یا حتی a تنها نوشت.

دقیقا مانند نکاتی که در خصوص صدای ترکیبی بخش قبلی بیان کردیم زمانی که این صدای ترکیبی به‌صورت a تنها نوشته می‌شود معمولا یک صامت و سپس یک e نیز به دنبال آن می‌آید که حتما باید به این نکته دقت و توجه داشته باشید. از جمله انواع مثال‌هایی که برای این صدای ترکیبی وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         Plate: بشقاب

–         Blame: سرزنش کردن

–         May: ممکن است

–         Wait: صبر کن

–         Freight: حمل‌ونقل

–         They: آنها

–         Great: عالی

–         Space: فضا

// از دیگر انواع صداهای ترکیبی در لهجه آمریکایی مانند کلمه Pair

یکی دیگر از انواع صدای ترکیبی (Diphthongs) که یادگیری آن به میزان زیادی به شما کمک می‌کند تا بتوانید لهجه آمریکایی خود را تقویت کنید صدای ترکیبی /ea/ است. اولین نکته‌ای که باید درباره این دیفتانگ بدانید این است که تلفظ آن بسیار شبیه به صدای ترکیبی /eI/ است و تفاوتی که بیان این دو تلفظ وجود دارد این است که این یکی بیشتر قبل از حرف r رخ می‌دهد و همین موضوع نیز عمده تفاوت میان این دو صدای ترکیبی را برای شما ایجاد می‌کند.

نکته مهم دیگری که باید درباره این صدای ترکیبی بدانید این است که این صدا معمولا به‌صورت e، ai یا تک حرف a نوشته می‌شود که معمولا قبل از حرف r قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید این صدای ترکیبی را در کلماتی که در ادامه به‌عنوان مثال برای شما آورده‌ایم مشاهده کنید تا به شکل بهتری بتوانید آن را درک کنید:

–         Fair: نمایشگاه

–         Hair: مو

–         Mare: مادیان

–         Where: جایی که

پس اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا روی مهارت لهجه آمریکایی خود کار کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما تلفظ صحیح این صدای ترکیبی را تمرین کنید تا بتوانید به‌درستی آن را تلفظ کنید.

بیشتر بخوانید :9 تا از بهترین روش های تقویت اسپیکینگ زبان در خانه

صداهای ترکیبی رایج انگلیسی آمریکایی با مثال

صدای ترکیبی /ɪə/ مانند کلمه Deer

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید نحوه تلفظ انواع صدای ترکیبی (Diphthongs) را به‌درستی یاد بگیرید باید بدانید که صدای ترکیبی /ɪə/ یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی است که شما باید تلفظ صحیح آن را بیاموزید. دقیقا مانند صدای ترکیبی قبلی که درباره آن صحبت کردیم /ɪə/ نیز معمولا قبل از صامت‌های خاصی رخ می‌دهد که حتما باید به آن دقت و توجه داشته باشید. اول از همه باید بدانید که این صدای ترکیبی ممکن است قبل از حرف r  رخ دهد.

با این حال معمولا در برخی از کلمات مشاهده می‌کنیم که این صدای ترکیبی پیش از حرف l نیز ظاهر می‌شود. دقت داشته باشید که این صدای ترکیبی معمولا به‌صورت ea، ee یا یک e تنها ظاهر می‌شود و دقیقا بعد از r یا l می‌آید. برای این‌که به شکل بهتری بتوانید نحوه استفاده از این صدای ترکیبی در کلمات زبان انگلیسی را مشاهده کنید در ادامه چند مثال رایج در این زمینه را برای شما آورده‌ایم:

–         Peel: پوست کندن

–         Dear: عزیز

–         Meal: وعده غذایی

–         Atmosphere: اتمسفر

پس در زمان استفاده از این صدای ترکیبی نیز حتما به نکات بیان شده دقت داشته باشید.

صدای ترکیبی // یکی از مهم‌ترین انواع صداهای ترکیبی در لهجه آمریکایی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید این صدای ترکیبی یکی از رایج‌ترین صداهای ترکیبی است که امروزه در زبان انگلیسی وجود دارد و معمولا در لهجه آمریکایی نیز بیشترین میزان کاربرد را دارد. پس اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا روی لهجه آمریکایی خود کار کنید حتما باید یاد بگیرید که چگونه این صدا را در کلمات مختلف تلفظ کنید و حتما باید تمرین کنید. این دیفتانگ یک صدای ترکیبی همه‌کاره است. این صدای ترکیبی معمولا به روش‌های مختلفی نوشته می‌شود که هریک از آنها دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند.

از جمله شکل‌های مختلفی که این صدای ترکیبی به آن شکل‌ها نوشته می‌شود می‌توان به مواردی همچون oa، ow یا یک o تنها اشاره کرد. نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر این صدای ترکیبی به‌صورت یک o تنها نوشته شود معمولا پس از یک صامت و یک e نوشته می‌شود. برای این‌که به شکل بهتری نحوه استفاده از این صدای ترکیبی را بیاموزید در ادامه چند مثال را برای شما آورده‌ایم:

–         Know: دانستن

–         Boat: قایق

–         Rose: گل سرخ یا گل رز

–         Poke: بهم زدن

–         Row: سطر یا ردیف

صدای ترکیبی /ɔɪ/ مانند کلمه Toy

یکی از انواع صداهای ترکیبی که امروزه در لهجه آمریکایی زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرد و نسبت به سایر صداهای ترکیبی که در بخش‌های قبلی درباره آنها صحبت کردیم دارای املای ساده‌تری است صدای ترکیبی /ɔɪ/ است که نمونه آن را می‌توانید در کلمه Toy مشاهده کنید. شاید مهم‌ترین ویژگی که باید درباره این صدای ترکیبی بدانید همین موضوع است که املای آن نسبت به سایر انواع صداهای ترکیبی که وجود دارند آسان‌تر است و در نتیجه شما به شکل بهتری می‌توانید آن را بیاموزید.

املای این صدای ترکیبی بسیار ساده و راحت است و معمولا به‌صورت oy یا oi نوشته می‌شود. برای این‌که به شکل بهتری بتوانید املای این صدای ترکیبی (Diphthongs) را بیاموزید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم که برای تقویت لهجه آمریکایی به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این مثال‌ها را بادقت مشاهده کنید تا بتوانید به شکل بهتری این کلمات را تلفظ کنید:

–         Boy: پسر

–         Void: خالی

–         Employ: استخدام کردن

–         noiseسروصدا

–         Coin: سکه

به این ترتیب شما می‌توانید از این صدای ترکیبی نیز استفاده کرده و لهجه بهتری را در زبان انگلیسی آمریکایی به دست بیاورید.

صدای  /ʊə/ مانند کلمه Sure

زمانی که قصد دارید با انواع صدای ترکیبی (Diphthongs) آشنا شوید باید به یک نکته کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید و آن این است که این صداها تنها به مواردی که در بخش‌های قبلی بیان کردیم خلاصه نمی‌شوند و یکی دیگر از انواع این صداها صدای /ʊə/ است. این صدای ترکیبی بیشتر شبیه به عنکبوت است که در زیر یک اسلاید پنهان شده است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید گاهی اوقات تشخیص این‌که اصلا این عنکبوت آنجاست یا خیر نیز کار بسیار سخت و دشواری خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که برای این موضوع وجود دارد این است که گاهی اوقات این صدای ترکیبی در گویش انگلیسی آمریکایی به‌صورت یک حرف تک‌صدا تلفظ می‌شود و همین عامل نیز باعث می‌شود تا مشکلات زیادی در زمان تلفظ آن برای شما به وجود بیاید. این به آن معناست که صدای انتهای کلمه‌ای مانند sure ممکن است بیشتر شبیه به کلمه انگلیسی purr تلفظ شود که تنها یک صدای مصوت دارد. از جمله نمونه کلماتی که از این صدا در آنها استفاده شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         Endure: تحمل کن

–         Curious: کنجکاو

–         Jury: هیئت داوران

–         Pure: خالص

نکات بسیار مهمی که باید درباره این صداهای ترکیبی در زبان انگلیسی بدانید

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که صداهای ترکیبی در زبان انگلیسی و لهجه آمریکایی تنها به مواردی که در بخش‌های قبلی بیان کردیم خلاصه می‌شوند و همین عامل نیز باعث بروز مشکلات زیادی برای آنها می‌شود. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که این صداها تنها رایج‌ترین صداهایی هستند که در لهجه آمریکایی زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند و صداهای ترکیبی دیگری نیز در این زبان وجود دارند که بهتر است با آنها نیز اشنا شوید.

پس در اولین قدم برای این‌که بتوانید لهجه آمریکایی خوبی داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم سعی کنید با انواع صدای ترکیبی (Diphthongs) که در بخش قبلی معرفی کردیم آشنا شوید و در گام بعدی نیز سعی کنید با دیگر صداهای موجود در این زبان آشنا شوید.

صداهای ترکیبی رایج انگلیسی

تکنیک‌هایی برای یادگیری صداهای ترکیبی آمریکایی

شاید این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که بهترین راه برای یادگیری صدای ترکیبی (Diphthongs) چیست؟ در پاسخ به این سوال قصد داریم راهکارهای مفیدی را به شما معرفی کنیم که به شما کمک می‌کند تا به شکل بهتری با این صداها آشنا شوید.

–         سعی کنید ویدئوهای یوتیوب را که به لهجه آمریکایی هستند مشاهده کنید. کانال و ویدئوهای تولید شده توسط Rachel’s English می‌توانند یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار باشند. او در هر ویدئو انواع صداهای ترکیبی که در زبان انگلیسی وجود دارد را به شما معرفی می‌کند که اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

–         ویدئوهای افرادی که به‌صورت بومی به زبان انگلیسی و لهجه آمریکایی صحبت می‌کنند را مشاهده کنید. این افراد معمولا انواع تلفظ‌ها را به درست‌ترین شکل ممکن ادا می‌کنند و همین عامل نیز به یادگیری هرچه بهتر شما کمک خواهد کرد.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره انواع صدای ترکیبی (Diphthongs) پاسخ دهیم.

چند نوع صدای ترکیبی در زبان انگلیسی و لهجه آمریکایی داریم ؟

به طور کلی باید دقت داشته باشید که 8 نوع صدای رایج ترکیبی در زبان انگلیسی و لهجه آمریکایی وجود دارد که بیشتر از دیگر صداها مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ ولی نباید فراموش کنید که انواع دیگری از صداهای ترکیبی نیز در این لهجه وجود دارند.

بهترین راه برای یادگیری صداهای ترکیبی در لهجه آمریکایی چیست؟

سعی کنید ویدئوهای آموزشی و ویدئوهای سخنرانان بومی آمریکا را مشاهده کنید.

سخن پایانی

یادگیری صدای ترکیبی (Diphthongs) به شما کمک می‌کند تا به شکل بهتری بتوانید به زبان انگلیسی و لهجه آمریکایی صحبت کنید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید این مهارت را در خود تقویت کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره های آموزشی ایرانمهر شرکت کنید. این کلاس‌های برگزار شده توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر دارای کیفیت آموزشی بالایی بوده و در عین حال از هزینه مناسبی نیز برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید :تلفظ صحیح صدای شوآ در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید :زنگ تلفظ: صدای مختلف حروف «C» و «G»

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 9 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. کمیل رضایی
    13 مهر 1402
    پاسخ دادن

    سلام عالی و بسیار پر محتوا , من میخوام در آموزشگاه شما زبان اسپانیایی تدریس کنم مراحلش چطور می باشد ممنون میشم راهنمایی کنید کجا باید مراجعه کنم ؟

    • ایرانمهر
      13 مهر 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر ممنونم از شما , شما میتوانید جهت همکاری با مجموعه فرم جذب مدرس از سایت (جذب مدرس سایر زبانها) را تکمیل نمایید همکاران ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل می نمایند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .
      https://iranmehrcollege.com/other-languages-teacher-recruitment/

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید