IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
تلفظ صحیح صدای شوآ
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
5 شهریور 1401

تلفظ صحیح صدای شوآ در زبان انگلیسی

شوآ (schwa) رایج ترین صدا در زبان انگلیسی است که تقریباً در هر کلمه ظاهر می‌شود.اما فوق العاده آهسته تلفظ است.انگلیسی زبانان بومی همیشه از آن استفاده می‌کنند بدون اینکه بدانند نام آن چیست.بسیاری از زبان آموزان انگلیسی هرگز در کلاس در مورد نحوهتلفظ صحیح آن یاد نمی‌گیرند. شما نمی‌توانید آن را تنها از طریق املای یک کلمه تشخیص دهید.

ممکن است بر اساس آنچه که به شما گفتم چالش برانگیز به نظر برسد، اما اگر بر صدای شوآ تسلط داشته باشید، قول می‌دهم که متوجه پیشرفت بزرگی در تلفظ خود خواهید شد.شوآفقط یک صدا است، اما مهمترین صدایی است که یاد خواهید گرفت.در این راهنما، ما همه چیز را در مورد تلفظ شوآ schwa به شما آموزش خواهیم داد. شما یاد خواهید گرفت که چگونه تشخیص دهید که یک کلمه چه زمانی از شوآاستفاده می‌کند و چگونه آن را مانند یک بومی تلفظ کنید.

موسسه زبان ایرانمهر مجموعه بسیار بزرگی است که آموزش با کیفیت زبان‌های مختلف جهان از جمله انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ترکی استانبولی و سایر زبان‌ها را ارائه می‌دهد و اساتید حرفه‌ای و مجرب و روش‌های آموزشی استاندارد را در مجموعه خود بکار گرفته است.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

صدای شوآ چیست؟

این صدا علاوه بر اینکه رایج ترین صدا در زبان انگلیسی است، یکی از کوتاه ترین و خنثی ترین صداها نیز می باشد.در IPA (الفبای آوایی بین المللی)، به صورت /ə/ نشان داده می‌شود.چیزی که باعث می‌شود صدای schwa به راحتی از دست نرود این است که هیچ حرف خاصی با آن مرتبط نیست.در واقع، تمام حروف صدادار در زبان انگلیسی (A، E، I، O و U) می توانند به صدای شوآ تبدیل شوند.

تلفظ صحیح صدای شوآ در زبان انگلیسی

چگونه صدای شوآ را تلفظ کنیم؟

دلیلی وجود دارد که صدای شوآ را صدای تنبل می‌نامند.شما می توانید آن را شبیه به صدای “اوهuh” یا کوتاه U در نظر بگیرید – بله، همان “اوهuh” که مردم وقتی نامطمئن یا مردد هستند می گویند. (“اوه… من مطمئن نیستم منظور شما چیستUh… I’m not sure what you mean“).

آن «اوهuh » را ضعیف‌تر و ملایم‌تر کنید، و تقریباً صدای شوآ را خواهید دید.بنابراین، دهان و زبان شما باید “سست lazy” عمل کنند تا صدای مناسب را ایجاد کنند.برای اکثر صداهای انگلیسی، باید زبان خود را حرکت دهید یا تنش را در دهان خود ایجاد کنید. با صدای شوآ، تلاش بسیار کمی وجود دارد:

  • ابتدا باید لب های خود را کمی از هم جدا کنید.
  • سپس، در حالی که دهان خود را آرام نگه داشته‌اید، صدایی ایجاد کنید.
  • صدای حاصل کم و کوتاه خواهد بود.

مثال: برای کلمه “problem“، E به صورت شوآ تلفظ می‌شود، بنابراین شما می توانید “pro-bluhm“، نه “pro-blehm” بگویید.

سعی کنید هر دو نسخه (“pro-bluhm” و “pro-blehm“) را بگویید تا بتوانید تفاوت را احساس کنید.همچنین توجه داشته باشید که هجای اول (“pro“) کشیده و تاکید شده است، در حالی که هجای دوم با صدای شوآ کوتاه‌تر است (“-bluhm“).بیایید آن را برای تمام حروف صدادار دیگر امتحان کنیم. هر یک از کلمات زیر را در حالی که مطمئن شوید برای صدای شوآ (که با ə مشخص شده است) استفاده می کنید، بگویید:

  • A: banana → bənanə → buh-nan-uh
  • E: chicken → chickən → chik-uhn
  • I: possible → possəbəl → pos-uh-buhl
  • O: complete → cəmplete → cuhm’plit
  • U: stadium → stadiəm → stey-dee-uhm

اگر عادت دارید حروف صدادار را همانطور که هست تلفظ کنید، ممکن است در ابتدا گنجاندن صدای شوآ عجیب به نظر برسد، اما وقتی روی کلمات مختلف تمرین می‌کنید، آن را درک خواهید کرد.

چگونه صدای شوآ را در هر کلمه انگلیسی پیدا کنیم؟

برای تشخیص schwa، نباید به املای کلمه نگاه کنید.در عوض، شما باید آن را از روی استرس کلمات بفهمید.وقتی یک هجای بدون تاکید پیدا می‌کنید، مصوت آن معمولاً صدای شوآ خواهد بود.

مثال: کلمه “banana” سه تاA را دارد، اما همه آنها به یک شکل تلفظ نمی‌شوند. اگر به فرهنگ لغت نگاه کنیم، تلفظ “banana” به صورت “bənanə” ذکر شده است. این بدان معنی است که:

هر بار که ə را می بینید، صدادار با صدای “uh” جایگزین می شود. اولین و آخرین A صداهای schwa هستند، در حالی که A وسط یک A معمولی است.شما آن را به صورت “buh-nan-uh” تلفظ می کنید.

از نظر فنی، می‌توانید هر کلمه جدیدی را که در فرهنگ لغت با آن مواجه می‌شوید بررسی کنید و صدای schwa را یادداشت کنید. یا می‌توانید به نحوه تلفظ یک زبان مادری کلمه گوش دهید و توجه داشته باشید که کلمه استرس کجاست. در این مرحله، حدس می‌زنم ممکن است فکر کنید که صدای schwa بسیار تصادفی است.اما در واقع، دو الگوی اصلی وجود دارد که در کلماتی که صدای schwa دارند متوجه خواهید شد.

صداهای ترکیبی در زبان انگلیسی

الگوی شماره 1: صدای شوآ اغلب در کلمات کاربردی ظاهر می‌شود.

جملات انگلیسی یا از کلمات محتوا یا کلمات کاربردی تشکیل شده‌اند:

کلمات محتوایی پیام جمله را می‌رسانند. آنها شامل اسم و صفت همراه با افعال و قید هستند.

کلمات کاربردی بیشتر شبیه “fillers” هستند که کلمات محتوا را به یکدیگر پیوند می‌دهند تا جمله را از نظر گرامری درست کنند. برخی از نمونه‌های این موارد عبارتند از: «the»، «is» و «that».

کلمات کاربردی بدون تاکید هستند و مصوت‌ها در کلمات تابعی معمولاً از صدای schwa استفاده می کنند.

بیایید به این جمله نگاهیبیندازیم:

I am really excited for today.

Am” و “for” کلمات تابعی هستند، بنابراین از صدای schwa استفاده می‌کنند. شما اینها را به صورت “uhm” و “fuhr” تلفظ می‌کنید.

الگوی شماره 2: هجاهای بدون تاکید معمولاً از صدای شوآ استفاده می کنند.

وقتی کلمه‌ای را به هجا تقسیم می‌کنید، همیشه یک هجا وجود دارد که تاکید دارد، در حالی که هجاهای باقی مانده بدون تاکید هستند. آن هجاهای بدون تاکید معمولاً حروف صدادارشان به صدای شوآ تبدیل می شود. به چند مثال زیر توجه کنید:

در کلمه “to-ge-ther” تاکید بر هجای میانی است: “-ge-.” بقیه هجاها بدون تاکید هستند، بنابراین تلفظ “together” به صورت “tuh-ge-thuhr” است.

می‌توانیم همین منطق را برای کلمات «tiger» و «alone» به کار ببریم. هجای اول در هر دو کلمه تاکید دارد، در حالی که بقیه هجاها بدون تاکید و با شوآ تلفظ می‌شوند. تلفظ اینها “ti-guhr” و “uh-lohn” خواهد بود.با توجه به هر دوی این الگوها، احتمالاً می‌توانید متوجه شوید که چرا صدای شوآ در انگلیسی بسیار رایج است.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چرا تلفظ صدای شوآ را یاد بگیریم؟

تسلط بر صدای شوآکمی زمان می‌برد تا به گفتن آن عادت کنید. دلایل زیادی وجود دارد که واقعاً ارزش تلاش را دارد:

1. صدای schwaدر بیشتر کلمات انگلیسی است.

با کلماتی در انگلیسی که تلفظ آنها سخت است، ممکن است با فکر کردن به کلمه مشابهی که بیان آن برایتان آسان تر است، از آنها اجتناب کنید.اما این واقعاً با صدای شوآ قابل انجام نیست. حداقل یکی از هر سه مصوت از شوآ استفاده می کند. هر چه یک صدا در زبان انگلیسی بیشتر ظاهر شود، تلفظ آن بیشتر بر کلام شما تأثیر می گذارد. اگر راهنماهایی را در مورد نحوه ارتقای تلفظ انگلیسی خود بررسی کنید، تقریباً همیشه صدای شوآ را ذکر می کنند.

2. از سوء تفاهم جلوگیری خواهید کرد.

وقتی فراموش می کنید از صدای schwa استفاده کنید، بهترین حالت این است که به نظر می‌رسد لهجه سنگین تری دارید، اما مردم همچنان متوجه می‌شوند که شما چه می‌گویید.با این حال برخی از کلمات، زمانی که صدای شوآ را اشتباه تلفظ می‌کنید، به شدت تحریف می شوند. تلفظ حاصل ممکن است بسیار گیج کننده به نظر برسد، تا جایی که سایر انگلیسی زبانان ممکن است کلمه را تشخیص ندهند. بهتر شدن در تلفظ صدای schwa خطر سوء تفاهم هایی مانند این را کاهش می‌دهد.

تلفظ صحیح صدای شوآ در زبان انگلیسی

3. لحن و لهجه انگلیسی را حفظ می‌کند.

از آنجایی که schwa را می‌توان خیلی راحت تلفظ کرد، هجاهایی با صدای schwa زمان کمتری برای گفتن دارند.

مثال: در کلمه “pos-si-ble” دو هجای آخر (“-sible“) هر دو صدای شوآ دارند. به همین دلیل، آنها به اندازه هجای اول (“pos-“) برای گفتن ترکیبی زمان صرف می‌کنند.

این خاصیت صدای schwa به انگلیسی ریتم و آهنگ خاصی می‌دهد. دو یا چند هجا می‌توانند در یک «beat» قرار بگیرند.اگر فقط به حروف صدادار منظم بچسبید، این ریتم شکسته می‌شود، زیرا بیان برخی هجاها بیشتر از آنچه باید طول می‌کشد. این می تواند منجر به اختلال در ارتباطات شود.

سخن پایانی

صدای شوآ را می‌توان یک مصوت تنبل نامید، اما چالش در به خاطر سپردن صحیح آن در صحبت کردن است.قدم به قدم این کار را انجام دهید و یکباره به دنبال کمال نباشید. هر زمان که با یک کلمه انگلیسی جدید مواجه شدید، به تلفظ آن به دقت گوش دهید و در صورت نیاز به استفاده از schwa مراقب باشید.تا آنجا که می‌توانید با فیلم‌های انگلیسی، اخبار، برنامه‌های تلویزیونی و هر چیز دیگری که دارای زبان مادری است، تمرین کنید.موسسه زبان ایرانمهر روش‌های استاندارد تدریس زبان و تکنیک‌های آزمون را در فضایی پویا بکار می‌گیرد. همچنین موسسه زبان ایرانمهر مجموعه‌ کاملی از آموزش با کیفیت زبان‌های مختلف شامل ایتالیایی، فرانسه، آلمانی، ترکیاستانبولی و سایر زبان‌ها را ارائه می‌دهد.

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید : راهنمای تلفظ حرف L در موقعیت های مختلف در زبان انگلیسی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید