IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
صامت و مصوت در زبان انگلیسی چیست
امتیاز کاربران: 4.5/5
نویسنده: ایرانمهر
19 اردیبهشت 1402

صامت و مصوت در زبان انگلیسی چیست؟

به‌طورکلی برای صحبت درباره صامت و مصوت در زبان انگلیسی باید بدانید که در زبان انگلیسی 44 صدای مختلف وجود دارد که می‌توان آنها را به دودسته صامت‌ها و مصوت‌ها تقسیم‌بندی کرد. صامت‌ها صداهایی هستند که در آن جریان هوا به طور جزئی یا کامل هنگام اداشدن صدا متوقف می‌شوند.

از طرف دیگر مصوت‌ها صداهایی هستند که در آن جریان هوا هنگام تولید صدا قطع می‌شود. مصوت‌ها باعث به‌وجودآمدن قافیه یا تغییر زبان می‌شوند. تک‌صداها و دوصدایی‌ها دو بخش بسیار مهم از مصوت‌ها را تشکیل می‌دهند. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که مصوت‌ها را می‌توان به مصوت‌های بلند و کوتاه نیز تقسیم‌بندی کرد.

در زبان انگلیسی حروف a، e، i، o، u و y جز حروف مصوت به شمار می‌آیند. این در حالی است که سایر حروف الفبا جز صامت‌ها هستند. برخی از صامت‌ها دارای بیش از یک صدا هستند که در ادامه این بخش از آموزش زبان انگلیسی بیشتر درباره آنها صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس اگر شما هم علاقه‌مند به اطلاعات بیشتر درباره گرامر زبان انگلیسی برای صامت‌ها و مصوت‌ها هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

مصوت چیست؟

صامت و مصوت در زبان انگلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از مصوت ارائه دهیم می‌توان گفت که مصوت گفتاری است که در آن دهان باز بوده و زبان به بالای دهان، دندان‌ها و… برخورد نمی‌کند تا جریان هوا محدود نشود. مصوت صدایی است که با دمیدن هوا از دهان بدون نیاز به بستن دهان یا روی‌هم قراردادن دندان‌ها ایجاد می‌شود. این قسمت معمولا بخش بلندتر یک کلمه به شمار می‌آید. لازم است بدانید که در حروف الفبا بین صدای مصوت و حروف مصوت تفاوت وجود دارد که برای درک تفاوت میان صامت و مصوت در زبان انگلیسی باید با این تفاوت نیز آشنا شوید.

صداهای مصوت در زبان انگلیسی با حروف الفبای انگلیسی نوشته می‌شوند. همه کلمات انگلیسی حروف مصوت دارند. از جمله مصوت‌های زبان انگلیسی می‌توان به مواردی مانند a، e، u، i، o و گاهی اوقات y اشاره کرد. مصوت y گاهی اوقات یک مصوت است؛ چراکه حرف y هم جز صداهای مصوت به شمار می‌آید و هم جز صامت‌هاست.

نکته مهم دیگری که باید دراین‌خصوص بدانید این است که از شش حرف مصوت برای نشان‌دادن 13 تا 15 صدا در زبان انگلیسی استفاده می‌شود. این بدان معنی است که در الفبای انگلیسی صداهای مصوت بیشتر از حروف مصوت هستند. آخرین نکته نیز این است که دودسته مهم از صداهای مصوت در زبان انگلیسی را تک‌صدایی‌ها و دوصدایی‌ها تشکیل می‌دهند.

تک‌صدایی‌ها یا Monophthong در زبان انگلیسی

برای آشنایی با صامت و مصوت در زبان انگلیسی بهتر است که ابتدا اطلاعاتی را درباره تک‌صدایی‌ها به شما ارائه دهیم. این صداها در واقع یک مصوت هستند. در واقع این کلمه نشان‌دهنده یک‌صدای مصوت در یک کلمه است. اگر متوجه موقعیت زبان شوید هنگام بیان این صدا دهان ثابت می‌ماند.

در زبان انگلیسی /i:/، /ɪ/، /ʊ/، /u:/، /e/، /ə/، /ɜ:/، /ɔ:/، /æ/، /ʌ/، /ɑ:/، /ɒ/ 12 مصوت تک‌صدایی در زبان انگلیسی به شمار می‌آیند. اجازه دهید تا این لیست 12گانه را با چند مثال بررسی کنیم:

  • /i:/: heap, leap, feet, seat, read, beat, peak, seek
  • /ɪ/: lift, hit, kit, pick, bill, fill, till, him, pin
  • /ʊ/: Food, Fool, Cool, Cook, look
  • /u:/: To, You, New, Who
  • /e/: Bet, Met, Pet, Set, Bend, Lend, Send
  • /ə/: The, About, Could, Us
  • /ɜ:/: Earl, Pearl, Sir, Worm, worth
  • /ɔ:/: Mall, Hall, Shall, Fall, Tall, Wall
  • /æ/: hand, Land, Sand, Cat, Mat, Pat, Sat
  • /ʌ/: But, Up, One, Much
  • /ɑ:/: Start, Ask, Large, After
  • /ɒ/: Of, On, From, Not

دوصدایی‌های مصوت در زبان انگلیسی

دیفتونگ یا دوصدایی‌ها در زبان انگلیسی ترکیبی از دو صدا یا حرف مصوت است که از جمله آنها می‌توان به /aɪ/ در کلمه pipe اشاره کرد. دقت داشته باشید که در اینجا بخش di در واقع نشان‌دهنده دو و بخش دیگر نشان‌دهنده صداها است. اگرچه صامت‌های دوصدایی دارای دو صدای مصوت متفاوت هستند؛ ولی آنها در یک هجا یا واحد صدایی مشترک خواهند بود.

بهترین راه برای فهمیدن این‌که آیا یک کلمه دارای دو صدای صدادار است یا به‌صورت تک‌صدایی است این است که وقتی آن را با صدای بلند می‌گویید به صدای آن گوش دهید. اگر صدای مصوت در همان هجا تغییر کند می‌توانید مطمئن شوید که با یک مصوت دوصدایی مواجه هستید. اجازه دهید تا چند نمونه از دوهجایی‌ها را نیز در این بخش بررسی کنیم:

  • a بلند و e بلند: /eɪ/: play، Eight و clay
  • i بلند و e بلند: /aɪ/: cry، pie و Eye
  • o بلند و e بلند: /oɪ/: soil، Enjoy و boy
  • و…

صداهای مصوت کوتاه و بلند

برای صحبت در خصوص صامت و مصوت در زبان انگلیسی باید به این نکته دقت داشت که صداهای حروف الفبای انگلیسی می‌توانند به‌نوعی متفاوت باشند. در برخی از موارد ممکن است درک این موضوع کمی مشکل و چالش‌برانگیز باشد. همه حروف در همه کلمات انگلیسی صدای یکسانی تولید نمی‌کنند. حروف باتوجه‌به نحوه استفاده از آنها ممکن است صداهای متفاوتی داشته باشند. محبوب‌ترین و رایج‌ترین صدا برای هر مصوت حالت کوتاه آن است. مصوت کوتاه ă به‌صورت /æ/ تلفظ می‌شود که مثال آن کلمه hat است. از طرف دیگر مصوت کوتاه ĕ نیز به‌صورت /ɛ/ تلفظ می‌شود که مثال آن bed است. مصوت کوتاه ĭ به‌صورت /ɪ/ تلفظ می‌شود که می‌توانید نمونه آن را در کلمه silk مشاهده کنید. مصوت کوتاه ŏ نیز /ɑ/ تلفظ می‌شود که مثال آن کلمه crop است. در آخر نیز باید دقت داشته باشید که مصوت کوتاه ŭ به‌صورت /ʌ/ تلفظ می‌شود که مثال آن نیز کلمه mug است.

صامت و مصوت در انگلیسی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

حروف صدادار بلند زمانی که مصوت دقیقا مانند شکلی که نوشته می‌شود تلفظ می‌شود خواهد بود. ما آنها را مصوت بلند می‌نامیم؛ چراکه آنها را به‌سختی تلفظ کرده و معمولا تلفظ آنها بیشتر از حالت کوتاهشان طول می‌کشد. A بلند یا ā معمولا به‌صورت /eɪ/ تلفظ می‌شود که از جمله مثال‌های آن می‌توان به hate یا fate اشاره کرد. E بلند یا ē معمولا به‌صورت /iː/ تلفظ می‌شود و مثال آن نیز eat یا heat است. i بلند یا ī نیز معمولا به‌صورت /aɪ/ تلفظ می‌شود که از جمله مثال‌های آن می‌توان به کلماتی مانند kite یا night اشاره کرد. در نهایت O بلند یا ō به‌عنوان /oʊ/ تلفظ می‌شود و مثال آن نیز کلماتی مانند coats یا note یا coat است. در نهایت u بلند نیز که با ū نشان داده می‌شود معمولا به‌صورت /juː/ در کلماتی مانند cute یا  /uː/ در کلماتی مانند glue تلفظ می‌شود.

به‌طورکلی قوانینی وجود دارد که نشان می‌دهد مصوت‌ها در مثال‌های مختلف چه صدایی را می‌دهند. این قوانین را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

1-  اگر کلمه‌ای فقط یک مصوت داشته باشد و به حرف بی‌صدا ختم شود. مصوت صدای کوتاهی تولید می‌کند. مثلا: a در jar، e در nest، o در not، i در kit و u در sun

2-  اگر کلمه‌ای دارای دو مصوت باشد که با دو یا چند حرف از هم جدا شده‌اند مصوت اول صدای کوتاهی تولید می‌کند. مثلا: apple، octopus، basket، elephant و umbrella

3- اگر کلمه‌ای با حرف e به پایان برسد، اولین مصوت صدای بلندی تولید می‌کند. مثلا hat به hate تبدیل می‌شود، kit به kite تبدیل می‌شود، cub به cube تبدیل می‌شود. از دیگر مثال‌های موجود در این زمینه نیز می‌توان به کلماتی مانند name و lime اشاره کرد.

4-  اگر کلمه‌ای دارای دو مصوت باشد که در کنار یکدیگر آمده‌اند که اولین کلمه صدادار است. مثلا کلمه the talking را در نظر بگیرید، در چنین حالتی اولین مصوت صدای بلندی تولید می‌کند و مصوت دوم بدون صدا می‌ماند. مثال‌ها: pie، coat، grain، value، meet و … .

چهار مهارت کلیدی زبان انگلیسی

صامت چیست؟

در ادامه صحبت درباره صامت و مصوت در زبان انگلیسی اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره صامت نیز صحبت کنیم. به‌طورکلی صامت‌ها صداهایی هستند که با مسدودکردن جریان هوا از طریق دهان، دندان‌ها، زبان یا لب‌ها ایجاد می‌شوند. صامت‌ها ممکن است به‌تنهایی استفاده شوند؛ ولی نباید فراموش کرد که برای تشکیل هجا باید به همراه یک مصوت بیایند. در زبان انگلیسی 21 صامت داریم که شامل حروفی مانند h، j، k، l و … می‌شوند.

آشنایی با دیاگراف‌های صامت

به‌طورکلی باید دقت داشته باشید که دیافراگ‌ها دو حرف هستند که فقط یک صدا تولید می‌کنند. از جمله دیافراگ‌ها در زبان انگلیسی می‌توان به wh، ng، ph، sh، th، ck و ch اشاره کرد. بااین‌حال نباید فراموش کنید که برخی از دیافراگ‌ها دارای بیش از یک تلفظ هستند. ghostها در زبان انگلیسی شامل برخی از دیافراگ‌ها مانند wr و gn هستند؛ چراکه حرف اول آنها تلفظ نمی‌شود. اجازه دهید تا لیستی از این دیافراگ‌ها را مشاهده کنیم:

  • Ch صدای /t∫/ در chair، /k/ در chorus و /sh/ در chute را می‌دهد.
  • Ck که صدای /k/ در click را ایجاد می‌کند.
  • Ff که صدای /f/ را در stuff ایجاد می‌کند.
  • Gh که صدای /g/ در کلماتی مانند yoghurt و صدای /f/ در کلماتی مانند enough ایجاد می‌کند.
  • Gn که صدای /n/ در کلماتی مانند reign و foreign را تولید می‌کند.

ترکیب صامت‌ها در زبان انگلیسی

به‌طورکلی ترکیب صامت‌ها در زبان انگلیسی زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند صامت با یکدیگر ترکیب شوند و هر صدایی ممکن است در چنین ترکیبی شنیده شود. رایج‌ترین ترکیب‌هایی که امروزه برای صامت‌ها در زبان انگلیسی وجود دارد می‌توان به sl، pr، pl، sp، sm، gr، gl، dr، gl، fl، dr، cr، cl، br، bl و st اشاره کرد. نکته بسیار مهمی که باید در خصوص صامت و مصوت در زبان انگلیسی به آن دقت داشته باشید این است که ترکیب‌ها می‌توانند در انتهای کلمات نیز ظاهر شوند و از این نظر محدودیتی برای آنها وجود ندارد.

دقت داشته باشید که به‌طورکلی ترکیب صامت‌‎ها را می‌توان به سه دسته گروه r مانند ترکیب‌های br و cr، ترکیب‌های گروه s مانند ترکیب‌های sc و sk و گروه l مانند ترکیب‌های bl و cl تقسیم‌بندی کرد. از طرف دیگر نباید فراموش کرد که ترکیب‌هایی وجود دارند که شامل سه صامت هستند. از جمله رایج‌ترین این ترکیب‌ها می‌توان به spl، str و spr اشاره کرد.

صامت‌های خوشه‌ای

به‌طورکلی یک خوشه از صامت‌ها در زبان انگلیسی به دو یا چند صامت اشاره دارد که در یک کلمه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. معمولا به این خوشه‌ها ترکیب صامت نیز گفته می‌شود. طولانی‌ترین خوشه ممکن در زبان انگلیسی از سه صدای صامت در ابتدا تشکیل شده است. نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که این صامت‌ها ممکن است تا چهار صامت در انتهای کلمه نیز بیایند.

صامت و مصوت در زبان انگلیسی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

نکاتی مهم در خصوص مکان و نحوه بیان صامت‌ها و مصوت‌ها در زبان انگلیسی

یکی از موارد بسیار مهمی که در خصوص صامت و مصوت در زبان انگلیسی مطرح می‌شود مسئله چگونگی ایجاد صداها است. شش راه یا روش مختلف برای بیان این کلمات و صداها وجود دارد. یکی از نکات مهم در خصوص مکان تلفظ است که باید به آن دقت داشته باشید. این مکان در واقع مکانی است که صداها در آن ایجاد می‌شوند. یادگیری این مکان و نحوه بیان می‌تواند به شما در یادگیری صامت و مصوت در این زبان کمک کند.

چند فعالیت جذاب برای یادگیری صامت و مصوت

از جمله فعالیت‌های جذابی که برای یادگیری صامت و مصوت وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرتب‌سازی تصویر: در این فعالیت زبان‌آموزان کارت‌هایی با صداهای مختلف را در دست دارند و باید تصاویر را با صداهای درست مطابقت دهند.
  • بازی کوتاه یا بلند؟ در این بازی معلم یک کلمه را با صدای بلند می‌گوید و زبان‌آموزان باید صدا و البته کوتاه یا بلند بودن آن را مشخص کنند.
  • پیداکردن حروف نامرئی: این فعالیت برای کودکان است و به آنها کمک می‌کند تا با آبرنگ بتوانند حروف صداداری که با رنگ سفید روی کاغذ نوشته شده‌اند را پیدا کنند.

همان‌طور که شما هم در این مطلب مشاهده کردید صامت و مصوت در زبان انگلیسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بسیاری از افراد آشنایی کاملی با آنها ندارند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتر را در این زمینه به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط سایت موسسه زبان ایرانمهر نیز استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: تمریناتی برای تقویت تلفظ انگلیسی بدون نیاز به پارتنر

بیشتر بخوانید: تلفظ صحیح صدای شوآ در زبان انگلیسی

آزمون

How many letters are there in the English alphabet?

The number of consonants in the word education.

The word 'Thursday' has how many vowels? Can you list out them?

The total number of vowels in 'Mississippi'.

How many vowels are there in "wood"?

How many vowels are there in an English alphabet?

Which word begins with a consonant?

Find the odd one out j,k,a,l,m,n.

Which word begins with a vowel?

Which group is made up of only of vowels?

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.5 از 5 از 8 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. آواتار arash montazari
    arash montazari
    13 تیر 1402
    پاسخ دادن

    سلام بسیار عالی و مفید.من میخوام زبان انگلیسی یاد بگیرم برای ثبت نام مراحلش چجوریه به کجا باید مراجعه کنم ؟

    • آواتار ایرانمهر
      ایرانمهر
      13 تیر 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از شما برای یادگیری و آگاهی از نحوه برگزاری دوره و نیز جهت ثبت نام به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید