IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
چگونه در پارت اول اسپیکینگ بهتر پاسخ دهیم
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
4 مهر 1402

چگونه در پارت اول اسپیکینگ بهتر پاسخ دهیم

آزمون آیلتس یکی از مهم‌ترین آزمون‌هایی است که در زمینه آموزش زبان انگلیسی وجود دارد و مدرکی که پس از شرکت در این آزمون دریافت می‌کنید مدرکی بسیار معتبر خواهد بود که می‌توانید در موقعیت‌ها و شرایط مختلف از آن استفاده کنید. پارت اول اسپیکینگ در آزمون آیلتس یکی از مهم‌ترین بخش‌های این آزمون به شمار می‌آید که دریافت نمره لازم در این بخش به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن آزمون خود را ادامه داده و نمرات لازم را دریافت کنید.

دریافت نمره لازم در این بخش نیازمند موارد متعددی از جمله داشتن دایره لغات گسترده، آشنایی با گرامر زبان انگلیسی و … است. ما در ادامه این مطلب قصد داریم راهکارها و نکاتی را بیان کنیم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین نمره را در این بخش از آزمون آیلتس دریافت کنید. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد شرکت در این آزمون را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید تا اطلاعات موردنیاز خود در این زمینه را به دست بیاورید.

آشنایی با بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس

پیش از آن‌که بخواهیم درباره پارت اول اسپیکینگ صحبت کنیم اجازه دهید تا ابتدا کمی بیشتر درباره خود بخش اسپیکینگ در این آزمون صحبت کرده و نکاتی را در این زمینه بیان کنیم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که آزمون اسپیکینگ آیلتس 14 دقیقه به طول می‌انجامد و به سه بخش مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. در بخش اول این آزمون شما 5 دقیقه فرصت خواهید داشت تا آن را به خود اختصاص داده و درباره خود صحبت کنید. در این بخش شما ابتدا باید سلام کرده و سپس کمی درباره خود صحبت کنید.

به طور کلی باید دقت داشته باشید که بخش اول این آزمون چندان سخت نیست. در این بخش از شما سوالاتی پرسیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد که آیا کار می‌کنید یا در حال تحصیل هستید؟ در مورد جایی که در حال حاضر در حال زندگی در ان هستید و … اشاره کرد. در ادامه ممتحن سه سوال بعدی را مطرح می‌کند. در این بخش ممتحن ممکن است از شما بخواهد تا درباره دو موضوع مختلف صحبت کنید. دقت داشته باشید که درباره هر موضوع 4 سوال برای پاسخ دادن وجود دارد.

پس باید مدیریت زمان را نیز در این بخش از آزمون آیلتس مدنظر قرار دهید تا از نظر زمانی با محدودیت خاصی مواجه نشوید. توجه داشته باشید که در ادامه 4 سوال نیز در خصوص محل زندگی و محیط کار شما پرسیده می‌شود.

پارت اول اسپیکینگ

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

هدف از پارت اول اسپیکینگ چیست؟

پیش از آن‌که بخواهیم تکنیک‌هایی را برای موفقیت در پارت اول اسپیکینگ بیان کنیم اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره هدفی که این قسمت از آزمون آیلتس دارد صحبت کرده و نکاتی را در این خصوص بیان کنیم. در واقع اولین بخش از آزمون اسپیکینگ یک مکالمه کوتاه بین گوینده و ممتحن است. سوالاتی که در اینجا پرسیده می‌شوند سوالاتی کاملا ساده و شخصی هستند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چه نوع فیلم‌هایی را دوست دارید؟
  • آیا اغلب ورزش می‌کنید؟
  • آخرین کتابی که خواندی چه کتابی بود؟
  • آیا می‌توانی آشپزی کنی؟
  • و …

این‌ها سوالات کلی و ساده‌ای هستند که شما حتی با یک جمله نیز می‌توانید به آنها پاسخ دهید و محدودیتی از این نظر برای شما وجود نخواهد داشت. در واقع هدف از این بخش از آزمون آیلتس این است که شما آماده شوید تا سوالات سخت‌تری که در پارت‌های بعدی از شما پرسیده می‌شود را پاسخ دهید.

بیشتر بخوانید: ساختار آزمون آیلتس چگونه است؟

بیشتر بخوانید: بهترین منابع آزمون آیلتس برای روش خودخوان (نمره بالای 7)

بازنویسی را در پارت اول اسپیکینگ فراموش نکنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خصوص پاسخ دادن به سوالات پارت اول اسپیکینگ وجود دارد این است که حتما سعی کنید از تکرار کردن عبارت سوال در پاسخ خود جلوگیری کنید. به‌عنوان مثال اگر از شما پرسیده می‌شود که در کجا زندگی می‌کنید بهتر است پاسخ شما این نباشد که من در تهران زندگی می‌کنم. از طرف دیگر اگر صورت سوال به این شکل است که چه چیزی را دوست داری؟ بهتر است که به این شکل پاسخ ندهید که من دوست دارم همبرگر بخورم.

در حین این‌که سوالی از شما پرسیده می‌شود مغز شما باید فورا شروع به پیداکردن و جستجوی کلمات مترادف یا عبارات اصطلاحی کند تا در حین پاسخ دادن به سوال بتوانید از آنها استفاده کنید. پس به‌جای این‌که بگویید من در تهران زندگی می‌کنم می‌توانید یک پاسخ بهتر دهید و آن این است که من ساکن تهران هستم. پس تا جای ممکن سعی کنید در حین ارائه پاسخ خود به سوالاتی که در این بخش پرسیده می‌شوند از کلمات مشابه در سوالات استفاده نکنید تا بتوانید امتیاز بالاتری را در این آزمون دریافت کنید.

آموزش تقویت مهارت صحبت کردن در زبان انگلیسی

کوتاه و مستقیم سخن بگویید

بسیاری از زبان‌آموزان در حین یادگیری ترجمه معمولا یک عادت بسیار بد را در خود ایجاد می‌کنند و به‌جای این‌که به طور مستقیم و کوتاه سخن بگویند اضافه‌گویی زیادی در جملات خود دارند. مثلا اگر از آنها این سوال را بپرسی که What do you like to eat? ( چه چیزی را دوست داری بخوری؟) معمولا یک پاسخ بد به این سوال این خواهد بود که I like many kinds of food. I do not have a specific favorite food but I love to have spicy food.

معنی این جمله این است که من انواع غذاها را دوست دارم. من غذای مورد علاقه خاصی ندارم؛ ولی معمولا دوست دارم غذاهای تند بخورم.

این مسئله به ویژه در زبان‌آموزان ایرانی بیشتر صدق می‌کند؛ چراکه آنها بسیار متواضع هستند و نمی‌خواهند به طور مستقیم نظر خود را بیان کنند. پاسخ بهتری که برای این سوال وجود دارد این است که Egg fried rice is my favorite food. My mom is an excellent cook, and she prepares egg fried rice as my afternoon snack everyday. (برنج سرخ شده با تخم مرغ غذای موردعلاقه من است. مادر من آشپز عالی است و هر روز برنج و تخم مرغ سرخ شده را به‌عنوان میان وعده بعد از ظهر من آماده می‌کند.

دقت داشته باشید که همیشه در  پارت اول اسپیکینگ باید سعی کنید یک پاسخ ساده را برای هرچیزی که از شما پرسیده می‌شود انتخاب کنید و سپس با ارائه دلایل یا مثال این پاسخ را برای ممتحن توضیح دهید.

به‌صورت منسجم از کلمات استفاده کنید

در بسیاری از موالقع در حین پاسخ دادن به سوالات در آزمون اسپیکینگ و به خصوص پارت اول اسپیکینگ معمولا افراد مبتدی به طور گسترده‌ای کلمات و عبارات مختلف را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند که ممکن است این موضوع برای ممتحن کار چندان منطقی نباشد. شاید در ابتدا این طور به نظر برسد که جملاتی که شما ایجاد کرده‌اید کاملا معنی‌دار هستند؛ ولی از انجایی که در ساختار این جملات و کلمات اشتباه وجود دارد ممکن است درک آن برای شنونده کار سختی باشد.

به همین علت نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم سعی کنید تا جای ممکن از کلمات منسجم در کنار یکدیگر استفاده کنید. ایده گرفتن از این کلمات و عبارات بسیار ساده و راحت است و معمولا شما برای انجام این کار با چالش و مشکل خاصی مواجه نمی‌شوید. در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که به درک هرچه بهتر این موضوع توسط شما کمک شایانی خواهد کرد:

What makes you laugh?

چه چیزی باعث خنده شما می‌شود؟

پاسخ بد:

I like to watch comedy shows on television and there are many funny actors and my friend Rahul is really funny so he makes me smile and I also watch funny videos on Youtube.

من دوست دارم برنامه‌های کمدی تلویزیون را تماشا کنم و بازیگران بامزه زیادی وجود دارند و دوست من هول واقعا بامزه است؛ بنابراین او باعث می‌شود که من لبخند بزنم و همچنین ویدئوهای خنده‌دار را در یوتیوب تماشا کنم.

پاسخ خوب:

I prefer to watch memes on Youtube in order to laugh. Similarly, there are many shows on television like talk shows and sitcoms which are really good for comedy. For example, I watch the Tonight Show with Jimmy Fallon as well as South Park. Therefore, whenever I am feeling bored or tired, I tune in to such programs for a hearty laugh.

برای خندیدن ترجیح می‌دهم میم‌ها را در یوتیوب تماشا کنم. به طور مشابه برنامه‌های تلویزیونی زیادی وجود دارند مانند برنامه‌های تاک شو و کمدی که واقعا به‌عنوان کمدی بسیار جذاب هستند. به‌عنوان‌مثال، من برنامه امشب را با جیمی فالون و همچنین پارک جنوبی تماشا می‌کنم. بنابراین هر زمان که احساس کسالت یا خستگی داشته باشم برای یک خنده از ته دل این گونه برنامه‌ها را به برنامه‌های کمدی دیگر ترجیح می‌دهم.

پارت اول اسپیکینگ آیلتس

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

استفاده از جملات پیچیده و پیشرفته

در پاسخ دادن به سوالات پارت اول اسپیکینگ می‌تواند مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. اولین نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که جملات پیچیده به جملاتی که درک آنها دشوار است اشاره نمی‌کند و در واقع درباره جملاتی که دارای ساختار دستوری پیشرفته و پیچیده‌ای هستند اشاره می‌کند. جمله زیر را در نظر بگیرید:

I am hungry.

این جمله دارای یک فاعل (i)، یک فعل (am) و یک مفعول (hungry) است. چنین جملاتی که فقط یک فعل دارند معمولا جملات ساده نامیده می‌شوند.

حال دو جمله ساده را در نظر بگیرید:

I am hungry. I want to cook dinner immediately.

من گرسنه هستم. من می‌خواهم بلافاصله شام بپزم.

راه‌های متعددی برای ترکیب کردن این دو جمله ساده وجود دارد. یک روش این کار با استفاده از یک حرف ربط است که از جمله این حروف می‌توان به for، and، nor و … اشاره کرد. به جمله زیر دقت کنید که چگونه دو جمله ساده بخش قبلی را با یکدیگر ترکیب می‌کند:

I am hungry, so I want to cook dinner immediately.

من گرسنه هستم؛ بنابراین می‌خواهم بلافاصله شام بپزم.

زمانی که دو جمله ساده با استفاده از یک حرف ربط به یکدیگر متصل می‌شوند یک جمله مرکب را ایجاد می‌کنند. با این حال باید دقت داشته باشید که راه‌های دیگری نیز برای ترکیب دو جمله ساده وجود دارد که مثال بعدی این موضوع را به شما نشان می‌دهد:

As I am hungry, I want to cook dinner immediately.

از آنجایی که گرسنه هستم می‌خواهم بلافاصله شام بپزم.

این جمله یک جمله پیچیده است که دو بخش مختلف آن توسط یک کاما از یکدیگر جدا شده‌اند. استفاده از چنین جملاتی در حین پاسخ دادن به سوالات پارت اول اسپیکینگ می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا بتوانید امتیاز بالاتری را در آزمون‌های خود دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که لازم است درمورد آزمون آیلتس بدانید

بیشتر بخوانید: منابع آزمون آیلتس

چه نوع پاسخی باید به سوالات این بخش داد؟

برای پاسخ دادن به سوالات پارت اول اسپیکینگ باید تلاش کنید تا پاسخ‌های ساده‌ای بدهید که نه چندان طولانی باشند و نه چندان کوتاه که نشان دهند شما تسلط زیادی به این زبان ندارید. به‌عنوان‌مثال فرض کنید که از شما این سوال پرسیده می‌شود که بهترین دوستتان کیست؟ پاسخی که خیلی کوتاه باشد معمولا به این شکل داده می‌شود:

My best friend is Jeremy.

بهترین دوست من جرمی است.

این پاسخ نمی‌تواند پاسخ چندان مطلوبی برای سوال شما باشد؛ چراکه شما با این جواب نشان داده‌اید که سوال را درک‌ کرده‌اید؛ ولی واقعا توانایی زیادی در استفاده از کلمات زبان انگلیسی برای پاسخ دادن به این سوال نیستید. از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که دادن پاسخ‌هایی که خیلی طولانی هستند نیز نمی‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. مثلا پاسخ زیر را مشاهده کنید:

My best friend is a guy called Jeremy. I met him back in the summer of 2006 when we were both in high school. It was a warm evening and we were both looking for something to do. He was wearing a Pearl Jam T-shirt and at that time I was really into them, so I said something like, “Hey, man, do like Pearl Jam or is it just a fashion thing?” He laughed and said that he was into their music…

بهترین دوست من کسی به نام جرمی است. من او را در تابستان سال 2006 ملاقات کردم، زمانی که هر دو در دبیرستان مشغول به تحصیل بودیم. آن روز عصر گرمی بود و هر دو به دنبال کاری بودیم تا انجام دهیم. او یک تی شرت مروارید جم پوشیده بود و در آن زمان من واقعا به آنها علاقه داشتم؛ بنابراین چیزی شبیه به این جمله گفتم که: هی مرد، مثل مروارید جیم باشد یا این تنها یک چیز مد است؟ او خندید و گفت که اهل موسیقی هستم…

این شاید داستان بسیار خوبی باشد؛ ولی مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که شما به میزان زیادی زیاده‌گویی کرده‌اید. نکته مهمی که در اینجا باید به خاطر داشته باشید این است که هرچه بیشتر بگویید احتمال اشتباه کردن شما نیز به همین نسبت بیشتر می‌شود و هر اشتباهی می‌تواند در امتیاز نهایی شما تاثیرگذار باشد.

چگونه باید به سوالات پارت اول اسپیکینگ پاسخ داد

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چگونه باید به سوالات پارت اول اسپیکینگ پاسخ دهیم؟

شاید مهم‌ترین توصیه‌هایی که بتوان به زبان‌آموزان در زمینه پاسخ دادن به سوالات پارت اول اسپیکینگ داد این باشد که مراحل زیر را با دقت طی کنید:

  • به سوالی که پرسیده شده است پاسخ دهید.
  • پاسخ خود را توضیح دهید.

این‌که پاسخ شما دو، سه یا چهار جمله باشد مهم نیست و تنها نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که شما تنها پاسخ مستقیم را به سوال داده و بعد پاسخ خود را توضیح دهید. سوالی که در بخش قبلی بیان کردیم (بهترین دوست شما کیست؟) را در نظر بگیرید، شاید یکی از بهترین پاسخ‌هایی که بتوان به این سوال داد به شکل زیر باشد:

My best friend is a guy called Jeremy.

We met when we were in high school and stay in touch all these years later. He’s always been someone I can count on and confide in.

بهترین دوست من مردی به نام جرمی است. زمانی که دبیرستان بودیم با یکدیگر آشنا شدیم و بعد از این همه سال در ارتباط بودن تبدیل به بهترین دوست یکدیگر شدیم. او همیشه کسی است که می‌توانم روی او حساب کرده و اعتماد کنم.

در اینجا یک پاسخ ساده و مستقیم را برای این سوال ارائه دادیم و سپس با دو جمله دیگر این پاسخ مستقیم و کوتاه را کامل کرده و آن را توضیح دادیم. دقت داشته باشید که در پاسخ این سوال شاید بسیاری از موارد گفته نشده باشد؛ ولی ممتحن زمانی که این پاسخ را دریافت می‌کند متوجه می‌شود که اولا شما به زبان انگلیسی مسلط هستید و ثانیا پاسخ‌های اضافه‌ای را به این سوالات نمی‌دهید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره پارت اول اسپیکینگ پاسخ دهیم.

پارت اول اسپیکینگ آیلتس درباره چه موضوعی است؟

در این بخش شما باید توضیحاتی درباره خودتان را به ممتحن ارائه دهید و سوالاتی در خصوص زندگی شخصی از شما پرسیده می‌شود که سوالاتی ساده و در عین حال عمومی هستند.

بهترین راه برای پاسخ دادن به سوالات پارت اول اسپیکینگ چه راهی است؟

سعی کنید پاسخ‌های مستقیم و کوتاه را به این سوالات ارائه دهید و در مرحله بعدی تلاش کنید تا در دو الی سه خط این پاسخ‌ها را توضیح دهید.

سخن پایانی

پاسخ دادن به سوالات پارت اول اسپیکینگ کار ساده و راحتی است و تنها نکته‌ای که باید در اینجا به آن توجه داشته باشید این است که سعی کنید پاسخ‌های کوتاه و مستقیمی را به این سوالات ارائه دهید. در صورتی که شما هم علاقه‌مند هستید تا آماده حضور در آزمون آیلتس شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره های آموزشی ایرانمهر شرکت کنید. شرکت در کلاس‌های آموزشگاه زبان ایرانمهر هزینه چندان زیادی را برای شما نخواهد داشت و به شما کمک می‌کند تا بتوانید با کمترین هزینه آماده شرکت در آزمون آیلتس شوید.

بیشتر بخوانید: نقش و اهمیت گرامر در آزمون آیلتس

بیشتر بخوانید: برای گرفتن مدرک آیلتس چه کنیم؟

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید