IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
فعل های لازم و متعدی در زبان انگلیسی چه تفاوتی دارند
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
24 تیر 1403

فعل‌های لازم و متعدی در زبان انگلیسی

یکی از اشتباهات رایجی که در خصوص فعل‌های لازم و متعدی در زبان انگلیسی وجود دارد این است که بسیاری از افراد گمان می‌کنند که این اصطلاحات تنها روش‌های خیالی هستند که برای توصیف کنش یا عدم کنش مورداستفاده قرار می‌گیرند. با این حال باید دقت داشته باشید که این اصطلاحات ربطی به فعال بودن یا فعال نبودن یک فعل ندارند و بیشتر به منظور انتقال مورداستفاده قرار گیرند.

به طور کلی می‌توان گفت که یک فعل متعدی باید عمل خود را به چیزی یا شخصی که مفعول نامیده می‌شود منتقل کند. در اصل می‌توان گفت که متعدی در گرامر زبان انگلیسی به معنای تاثیر گذاشتن بر چیز دیگری است که باید به این موضوع دقت داشته باشید. در ادامه این بخش از آموزش زبان انگلیسی قصد داریم کمی بیشتر درباره این موضوع در زبان انگلیسی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

افعال یکی از اجزای اساسی گرامر انگلیسی هستند. آنها کلماتی هستند که اعمال، رخدادها یا حالات وجودی را بیان می کنند و نقش تعیین کننده ای در تشکیل جملات دارند. افعال چه برای توصیف عملی مانند «دویدن/ run»، «اتفاق افتادن/ happen» یا حالتی مانند «وجود داشتن/ exist» را توصیف کنند، برای انتقال معنا ضروری هستند. درک انواع مختلف افعال، مانند افعال متعدی  ( transitive)  و لازم ( intransitive)، برای ساختن جملات واضح و درست از نظر دستوری حیاتی است و دانستن اینکه چه زمانی یک فعل متعددی به مفعول مستقیم نیاز دارد یا فعل لازم است که به تنهائی می آید، ساختار جمله مناسب و وضوح در ارتباط را تضمین می کند. این مقاله به تمایز بین این دو نوع افعال می پردازد و تعاریف، مثال ها و نکات کاربردی را برای افزایش مهارت های گرامری شما ارائه می دهد. با این مقاله از سلسله مقالات آموزشی موسسه زبان ایرانمهر همراه باشید.

فعل های گذرا و ناگذر در زبان انگلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

افعال متعدی و لازم چیست؟

پیش از آن‌که بخواهیم درباره کاربردهای فعل‌های لازم و متعدی در زبان انگلیسی و نحوه استفاده از این افعال صحبت کنیم اجازه دهید تا ابتدا کمی بیشتر درباره خود این افعال صحبت کرده و اطلاعاتی را درباره چیستی آنها به شما ارائه دهیم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که افعال متعدی و لازم به این اشاره دارند که آیا یک فعل از مفعول مستقیم استفاده می‌کند یا خیر؟ در اصل می‌توان تعریف آنها را به شکل زیر ارائه داد:

  • افعال متعدی افعالی هستند که از مفعول مستقیم استفاده می‌کنند.
  • افعال لازم نیز افعالی هستند که از مفعول مستقیم استفاده نمی‌کنند.

یک نکته مهم که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که یک فعل را می‌توان بر اساس این‌که آیا برای بیان یک فکر کامل به یک مفعول نیاز دارد یا خیر به دو دسته متعدی و لازم تقسیم‌بندی کرد که هریک از این افعال دارای کاربردها و مزایای مخصوص به خود هستند و در زمان استفاده حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید.

توجه داشته باشید که فعل متعدی تنها در صورتی معنا پیدا می‌کند که عمل خود را بر روی یک مفعول اعمال کند. این در حالی است که یک فعل لازم بدون مفعول نیز معنا پیدا می‌کند و می‌توانید آن را مورداستفاده قرار دهید. از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که برخی از افعال را می‌توان هم بدون نیاز به مفعول و هم در کنار مفعول استفاده کرد که در ادامه درباره این موضوع نیز صحبت خواهیم کرد.

افعال متعددی/ transitive

مدرسین کلاس زبان انگلیسی همواره در توضیح افعال متعدی میگویند اینها افعالی هستند که برای تکمیل معنای خود نیاز به مفعول مستقیم دارند. به عبارت دیگر، این افعال برای دریافت عملی که توصیف می کنند به چیزی یا شخصی نیاز دارند. بدون مفعول مستقیم، جمله با فعل متعدی ناقص یا فاقد وضوح خواهد بود. مفعول مستقیم به سؤالات “چه چیز را؟/ what” یا “چه کسی را؟/ whom” در رابطه با فعل پاسخ میدهد. آنچه در زیر میآید در راستای فرآیند آموزش گرامر زبان انگلیسی میتواند به شما برای آشنائی با این مبحث کمک کند.

  • ” She reads a book/ او کتاب می خواند.”

 – فعل «می خواند/ reads» متعدی است و «کتاب/ book» مفعول مستقیم است.

  • ” He kicked the ball/ او به توپ ضربه زد.”

 – فعل «لگد زدن/ kicked» متعدی است و «توپ/ ball» مفعول مستقیم است.

  • ” They built a house/ آنها خانه ای ساختند.”

 – فعل «ساختن/ built» متعدی است و «خانه/ house» مفعول مستقیم است.

افعال لازم/ intransitive

افعال لازم در دوره آموزش زبان انگلیسی جایگاه منحصر به فردی دارد و افعالی هستند که برای تکمیل معنای خود نیازی به مفعول مستقیم ندارند. این افعال می توانند به تنهایی در یک جمله بایستند و یک عمل، وقوع یا حالت کامل را بدون نیاز به یک مفعول برای دریافت کنش بیان کنند. افعال لازم به سوالاتی مانند “چگونه؟/how” “چه زمانی؟/ when” “جایی که؟/ where” یا “تا چه حد؟/ to what extend” به جای “چه چیز را؟/ what” یا “چه کسی را؟/ whom” پاسخ می دهند.

  • ” He sleeps/ او می خوابد.”

 – فعل “می خوابد/ sleeps” لازم است و برای تکمیل معنا نیازی به مفعول ندارد.

  • ” The sun rises/ خورشید طلوع می کند.”

 – فعل « طلوع میکند/ rises  » مجزا است و بدون مفعول مستقیم مفهوم کاملی دارد.

  • ” She laughed/ او خندید.”

 – فعل «خندید/ laughed» مجهول است و برای فهمیده شدن به مفعول نیاز ندارد.

در هر مثال، فعل یک فکر کامل را بدون نیاز به اطلاعات اضافی در قالب یک مفعول مستقیم ارائه می دهد.

راهنمای گام به گام برای تشخیص افعال لازم ( intransitive)  یا متعددی( transitive)

تشخیص لازم یا متعددی بودن یک فعل می تواند با رویکرد سیستماتیک ساده باشد. برای تعیین نوع فعل در جمله مراحل زیر را دنبال کنید:

 مرحله 1: فعل را شناسایی کنید

– عمل یا حالت اصلی بودن کلمه را در جمله پیدا کنید. این فعل شماست

 مرحله 2: فاعل را پیدا کنید

– فاعل فعل را که شخص، مکان، چیز یا ایده ای است که عمل را انجام می دهد یا در حالتی موجود است، مشخص کنید.

 مرحله 3: به دنبال یک مفعول مستقیم بگردید

– در مورد فعل دو سوال “چه چیز را؟” یا “چه کسی را؟” را بپرسید. دقت داشته باشید که در ترجمه فارسی در مواردی ممکن است پرسیدن این سوال و پاسخی که به آن داده میشود درست به نظر آید، در حالی که در جمله انگلیسی اینطور نباشد. به عنوان مثال: He eats slowly. ترجمه فارسی این جمله میشود او آهسته غذا میخورد که پرسیدن چه چیز را میخورد؟ پاسخش غذا خواهد بود. در این حالت به نظر میرسد فعل eats در این جمله متعددی است. در حالی که اگر بپرسید: he eats what? این سوال جوابی ندارد و فعل جمله به درستی لازم تشخیص داده میشود.

 – اگر کلمه یا عبارتی در جمله وجود داشته باشد که به این سؤالات پاسخ دهد، احتمالاً فعل متعدی است.

 – اگر کلمه یا عبارتی وجود نداشته باشد که به این سؤالات پاسخ دهد، فعل به احتمال زیاد لازم است.

مرحله 4: کامل بودن جمله را بررسی کنید

– تعیین کنید که آیا جمله فقط با فاعل و فعل کامل می شود یا به نظر می رسد برای معنی دادن به اطلاعات اضافی نیاز دارد.

 – فعل متعدی برای تکمیل معنای خود نیاز به مفعول مستقیم دارد.

 – فعل مجهول نیازی به مفعول مستقیم ندارد و خود به خود یک ایده کامل می سازد.

مرحله 5: با مثالهای مختلف تمرین کنید

– این مراحل را در جملات مختلف اعمال کنید تا تمایز افعال متعدی و غیر متعدی را تمرین کنید.

مثال هایی برای تمرین:

1. جمله: ” She eats an apple./ او سیب می خورد.”

 – فعل: eats/ می خورد

 – فاعل: she/ او

 – مفعول مستقیم:  an apple/ یک سیب (به “چه چیز را می خورد؟” پاسخ می دهد)

 – نتیجه گیری: «می خورد/ خوردن- eat» فعل متعدی است.

2. جمله: « He sleeps peacefully/ اوآرام می خوابد».

 – فعل: sleeps/ می خوابد

 – فاعل: He/ او

 – مفعول مستقیم:  هیچ (هیچ پاسخی به “چه چیز را؟” یا “چه کسی را؟” می خوابد وجود ندارد)

 – نتیجه گیری: “خوابیدن/ sleep” یک فعل لازم است.

3. جمله: « They built a sandcastle/ آنها قلعه شنی ساختند».

 – فعل: built/ ساخته شده

 – فاعل: they/ آنها

 – مفعول مستقیم: a sandcastle/  یک قلعه شنی (پاسخ می دهد “چه چیز را؟” آنها ساخته اند)

 – نتیجه گیری: «build – ساختند/ ساختن» یک فعل متعدی است.

4. جمله: « The baby cried loudly/ بچه با صدای بلند گریه کرد».

 – فعل: cried/ گریه کرد

 – فاعل: the baby/  بچه

 – مفعول مستقیم: هیچ (هیچ پاسخی برای “چه چیز را ؟/ what” یا “چه کسی را؟/ whom” وجود ندارد، کودک گریه کرد)

 – نتیجه گیری: “cried/ گریه کرد” یک فعل لازم است.

با دنبال کردن این مراحل، می توانید به طور موثر تشخیص دهید که یک فعل متعدی است یا لازم، و این شناخت به ساخت جملات گرامری صحیح و واضح کمک می کند. دوره های آموزش گرامر زبان انگلیسی و کلاس زبان انگلیسی برای آشنائی بیشتر با این مبحث میتوانند بسیار مفید باشند.

اساس های دستور زبان انگلیسی

چگونه فعل متعدی را تشخیص داده و از آن استفاده کنیم؟

زمانی که قصد داریم درباره فعل‌های لازم و متعدی در زبان انگلیسی صحبت کنیم اولین مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توانیم یک فعل متعدی را تشخیص داده و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنیم؟ به طور کلی باید توجه داشته باشید که افعال متعدی تنها افعالی نیستند که بتوانند یک مفعول را بگیرند. آنها در واقع نیازمند استفاده از مفعول هستند و بدون مفعولی که بتوانند روی آن تاثیر بگذارند کامل به نظر نمی‌رسند و به همین علت نیز به آنها فعل متعدی گفته می‌شود.

برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید مثال زیر را در نظر بگیرید:

Please bring coffee.

لطفا قهوه بیاورید.

نکته مهمی که درباره این جمله باید بدانید این است که فعل bring در اینجا یک فعل متعدی است و چیزی که روی آن تاثیر می‌گذارد نیز coffee است و به همین علت نیز coffee را می‌توان مفعول این فعل دانست. دقت داشته باشید که در این جمله بدون این‌که مفعول را بیاورید جمله شما معنای خاصی نمی‌دهد که این موضوع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افعال متعدی در زبان انگلیسی به شمار می‌آید. حال جمله زیر را در نظر بگیرید:

Please bring.

لطفا بیاور

اولین سوالی که در اینجا به وجود می‌آید این است که چه چیزی یا چه کسی را بیاور؟ این سوال خود این موضوع را مطرح می‌کند که bring نیازمند مفعولی است که بتواند معنای خود را تکمیل کند. در ادامه چند مثال دیگر را نیز از افعال متعدی و مفعول‌هایی که در کنار آنها می‌آیند در اختیار شما قرار داده‌ایم تا بتوانید به شکل بهتری نحوه استفاده و تشخیص افعال متعدی در زبان انگلیسی را بیاموزید:

The girls carry water to their village.

دختران آب را به روستای خود می‌برند.

Juan threw the ball.

خوان توپ را پرتاب کرد.

Could you phone the neighbors?

امکانش هست که به همسایه‌ها زنگ بزنی؟

I caught a cold.

من سرما خوردم.

She loves rainbows.

او عاشق رنگین‌کمان است.

Lila conveyed the message.

لیلا پیغام را رساند.

دقت داشته باشید که هریک از این افعال در جمله‌هایی که مورداستفاده قرار گرفته‌اند مفعولی دارند که اعمالی که افعال انجام می‌دهند را تکمیل می‌کنند. اگر مفعول را از این جملات خارج کنید نتایج غیرمنطقی برای شما به وجود می‌آید و ممکن است سوالاتی را نیز برای خواننده ایجاد کند. برای مثال در جمله آخر فرض کنید که مفعول را حذف کنیم و در این صورت جمله ما به شکل لیلا منتقل کرد در می‌آید که اولین سوالی که به وجود می‌آورد این است که چه چیزی را منتقل کرد؟

فعل های لازم و متعدی در انگلیسی

نحوه تشخیص افعال لازم در زبان انگلیسی

در ادامه صحبت درباره فعل‌های لازم و متعدی در زبان انگلیسی باید درباره نحوه تشخیص افعال لازم نیز صحبت کرده و توضیحاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی باید دقت داشته باشید که افعال لازم دقیقا نقطه مقابل افعال متعدی هستند و در نتیجه برای این‌که یک عمل را نشان دهند نیازی به مفعول نخواهند داشت. مثلا جمله‌های زیر را در نظر بگیرید که این مفهوم را به بهترین شکل ممکن به شما نمایش می‌دهند:

They jumped..

آنها پریدند.

The dog ran.

سگ دوید.

She sang.

او آواز خواند.

A light was shining.

نوری می‌درخشید.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که هیچ‌یک از این افعال برای معنی‌دار شدن جمله نیازی به مفعول ندارند و همه آنها می‌توانند یک جمله را به پایان برسانند و معنی کامل را منتقل کنند. دقت داشته باشید که برخی از اشکال امری افعال حتی می‌توانند جملات تک کلمه‌ای باشند که کاملا قابل درک هستند و معنای کاملی را منتقل می‌کنند. برای مثال جملات زیر را در نظر بگیرید:

Run!

اجرا کن

Sing!

آواز بخوان

از طرف دیگر تعدادی از افعال انگلیسی هستند که فقط می‌توانند به‌صورت لازم مورداستفاده قرار گیرند. این به آن معناست که آنها هرگز با یک مفعول معنی پیدا نخواهند کرد. دو مورد از این افعال که امروزه کاربردهای زیادی را نیز در جملات زبان انگلیسی دارند عبارت‌اند از arrive و die. در واقع شما چیزی را برسید و البته نمی‌توانید چیزی را بمیرید. در نتیجه غیرممکن خواهد بود که یک مفعول از هریک از این افعال پیروی کرده و بعد از آن بیاید.

فعل های لازم و متعدی گذرا و ناگذر در زبان انگلیسی چه تفاوتی دارند

لازم یا متعدی؟ برخی از افعال می‌توانند هردو آنها باشند

بسیاری از افعال را می‌توان بسته به نحوه استفده از آنها در یک جمله به‌عنوان متعدی یا لازم طبقه‌بندی کرد. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا بتوانید اطلاعات موردنیاز خود در این زمینه را به دست بیاورید:

Urged by the others, she sang.

با اصرار دیگران او آواز خواند.

She sang the national anthem at the hockey game.

او سرود ملی را در بازی هاکی خواند.

After he cleaned up, he left.

بعد از این‌که تمیز کرد، رفت.

He left the gift on the table.

او هدیه را روی میز گذاشت.

برای تصمیم‌گیری در مورد استفاده از افعال متعدی یا لازم تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تعیین کنید آیا فعل شما مفعولی دارد یا خیر؟ آیا او چیزی خواند؟ آیا او چیزی را ترک کرد؟ نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که فعل فقط زمانی متعدی است که پاسخ سوالی که پرسیدیم مثبت باشد و جمله شما به چیز دیگری نیز نیاز داشته باشد.

زمانی که درباره استفاده از فعل‌های لازم و متعدی در زبان انگلیسی به شک می‌افتید تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن فعلی که استفاده کرده‌اید را جستجو کنید. در فرهنگ لغات، افعال به‌عنوان متعدی، لازم یا هر دو بهرست می‌شوند و هرگونه تفاوتی که در معنی یک فعل وجود داشته باشد می‌تواند کاربردهای آن فعل را نیز به همین شکل تغییر دهد. پس با توجه به معنی می‌توانید مشخص کنید که آیا فعلی که شما انتخاب کرده‌اید لازم است یا متعدی؟

افعالی با کارکرد دوگانه

در دستور زبان انگلیسی، بسیاری از افعال بسته به نحوه استفاده از آنها در یک جمله، می توانند به عنوان افعال لازم و متعددی عمل کنند. درک این عملکرد دوگانه کلید تسلط بر استفاده از این افعال است. در اینجا توضیحی همراه با مثال‌هایی برای نشان دادن اینکه چگونه افعال خاصی می‌توانند هم متعدی و هم لازم باشند آورده شده است:

 افعال متعدی

افعال متعدی افعالی هستند که برای تکمیل معنای خود نیاز به مفعول مستقیم دارند. عمل فعل به کسی یا چیزی انجام می شود.

  • She reads books/ او کتاب می خواند.

 – reads/ خواندن (فعل) + books/ کتاب (مفعول مستقیم).

 افعال لازم

افعال لازم نیازی به مفعول مستقیم ندارند. نیازی نیست که عمل فعل به چیزی یا کسی منتقل شود.

  • She reads before bed/ او قبل از خواب کتاب می خواند.

 – reads/  می خواند (فعل) بدون مفعول مستقیم.

بیشتر بخوانید :افعال جدا شدنی (عبارتی) در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید : آموزش مفعول در انگلیسی

افعالی که می توانند هم متعدی و هم غیر متعدی باشند

 1. Runs/ دویدن- اداره کردن

– متعددی: She runs a successful business / او یک کسب و کار موفق را اداره می کند.

 – run/ اداره کردن (فعل) + business/ کسب و کار (مفعول مستقیم).

– لازم:  She runs every morning / او هر روز صبح می دود.

 – run/ دویدن (فعل) بدون مفعول مستقیم.

 2. Play/ بازی کردن/ نواختن آلت موسیقی

– متعددی: He plays the guitar / او گیتار می نوازد.

 – play/ نواختن (فعل) + the guitar/ گیتار (مفعول مستقیم).

– لازم: The children play outside/  بچه ها بیرون بازی می کنند.

 – play/ بازی (فعل) بدون مفعول مستقیم.

 3. Change/ تغییر دادن/ تعویض کردن

– متعددی: She changed her dress / او لباسش را عوض کرد.

 – change/ عوض کردن (فعل) + dress/ لباس (مفعول مستقیم).

– لازم: The weather changed suddenly/  هوا به طور ناگهانی تغییر کرد.

 – change/ تغییر کردن (فعل) بدون مفعول مستقیم.

 4. باز  شدن

– متعددی: please open the door/  لطفاً در را باز کنید.

 – open/ باز کردن (فعل) + the door/ در (مفعول مستقیم).

– لازم: The door opened slowly / در آهسته باز شد.

 – opened/ باز شده (فعل) بدون مفعول مستقیم.

 5. Move/ انتقال دادن/ جا به جا شدن

– متعددی:  They moved the meeting to Monday / جلسه را به دوشنبه منتقل کردند.

 -move/  انتقال دادن (فعل) + the meeting/ ملاقات (مفعول مستقیم).

– لازم: They moved to a new house / آنها به خانه جدید نقل مکان کردند.

 – move/ جابه جا شده (فعل) بدون مفعول مستقیم.

6. Stop/ متوقف کردن/ متوقف شدن

– متعددی: The police stopped the car / پلیس ماشین را متوقف کرد.

 – stop/ توقف (فعل) +the car/  ماشین (مفعول مستقیم).

– لازم: The car stopped suddenly / ماشین ناگهان توقف کرد.

 – stop/ توقف (فعل) بدون مفعول مستقیم.

 7. Grow/ کاشتن رشد کردن

– متعددی: They grow vegetables in their garden/  آنها در باغ خود سبزی می کارند.

 – grow/ کاشتن (فعل) + vegetables/ سبزیجات (مفعول مستقیم).

– لازم: The tree grew quickly/ درخت به سرعت رشد کرد.

 – grow/ رشد (فعل) بدون مفعول مستقیم.

انعطاف پذیری افعالی که می توانند هم متعدی و هم لازم باشند، امکان بیان گسترده ای را در زبان انگلیسی فراهم می کند. با درک زمینه ای که این افعال در آن استفاده می شود، می توان تعیین کرد که آیا یک مفعول مستقیم مورد نیاز است یا خیر و بنابراین به درستی جملات را تفسیر کرد و ساخت.

اشتباهات رایج

درک و استفاده صحیح از افعال متعدی و غیر متعدی می تواند مشکل باشد. در اینجا چند اشتباه رایج و نکاتی برای جلوگیری از آنها آورده شده است:

1. استفاده از یک فعل لازم به عنوان متعددی

افعال لازم مفعول مستقیم نمی گیرند، بنابراین تلاش برای استفاده از یکی از آنها با مفعول مستقیم نادرست است.

– نادرست: She laughed the joke / او به شوخی خندید.

 – درست: She laughed at the joke / او به شوخی خندید.

2. استفاده از فعل متعدی بدون مفعول مستقیم

افعال متعدی به یک مفعول مستقیم نیاز دارند، بنابراین استفاده از فعل متعددی بدون مفعول باعث میشود جمله ناقص بماند.

– نادرست: He discussed about the issue / در مورد موضوع بحث کرد.

 – درست: He discussed the issue/  موضوع را مطرح کرد.

 3. جمله مجهول با فعل لازم

افعال لازم را نمی توان در جملات مجهول به کار برد زیرا مفعول مستقیمی برای تبدیل شدن به فاعل وجود ندارد.

– نادرست: The joke was laughed by her/ به شوخی توسط او خندیده شد.

 – درست: She laughed at the joke/ او به شوخی خندید.

 4. آشفتگی با افعالی که می توانند هم متعددی و هم لازم باشند

برخی از افعال می توانند هم متعدی و هم لازم باشند و استفاده نادرست از آنها می تواند باعث سردرگمی شود.

– نادرست: He runs his shop every morning/  او هر روز صبح مغازه اش را اداره می کند.

 – درست: He runs his shop/  او مغازه اش را اداره می کند. / He runs every morning / هر روز صبح می دود.

 نکاتی برای استفاده صحیح

 1. نوع فعل را شناسایی کنید

با بررسی اینکه آیا یک فعل به مفعول مستقیم نیاز دارد، مشخص کنید که آیا یک فعل متعدی است یا لازم.

–  مثال:  “Eat/ خوردن” می تواند هر دو باشد:

 – متعددی: She eats an apple./  سیب می خورد.

 – لازم: She eats slowly/ او آهسته غذا می خورد.

2. مفعول مستقیم را بررسی کنید

اگر فعل مفعول مستقیم داشته باشد متعدی است. اگر نه، غیرقابل انتقال است.

– مثال: “خواب” در جمله زیر لازم است:

 – لازم:  The baby sleeps / نوزاد می خوابد.

 3. افعال رایجی که می توانند هر دو باشند را بیاموزید

با افعالی که می توانند به هر دو صورت عمل کنند آشنا شوید تا از استفاده نادرست جلوگیری کنید. مثالهائی از این دست پیشتر ارائه شده است.

4. از حروف اضافه به درستی استفاده کنید

افعال لازم اغلب برای معنی دار شدن به حروف اضافه نیاز دارند.

– مثال:  “گوش کن”

 – نادرست: She listened the music/  او به موسیقی گوش داد.

 – درست: She listened to the music/ او به موسیقی گوش داد.

 5. با ساختن جملات مجهول تمرین کنید

به یاد داشته باشید که فقط افعال متعدی را می توان به مجهول تبدیل کرد.

– معلوم: The teacher (subject) taught (transitive verb) the students (direct object معلم (فاعل) (فعل متعدی) به دانش آموزان (مفعول مستقیم).

– مجهول: The students (subject) were taught (passive form) by the teacher. دانش آموزان (فاعل) توسط معلم آموزش داده شدند (شکل مجهول).

توضیحات کامل در مورد نحوه ساخت جملات مجهول را اینجا بخوانید.

تفاوت فعل های لازن و متعدی در زبان انگلیسی

معروف ترین افعال لازم و متعددی

افعال متعدی

– Bring/ بیار: She brought her friend/ دوستش را آورد.

– Explain/ توضیح دادن: He explained the rules / او قوانین را توضیح داد.

– Build/ بساز: They built a house / آنها خانه ساختند.

افعال لازم

– arrive/ رسیدن: They arrived late / آنها دیر رسیدند.

– fall/ افتادن: The leaves fell / برگها افتادند.

– Happen/ اتفاق: It happened suddenly / ناگهان اتفاق افتاد.

افعالی که می توانند هر دو باشند

– Run/ دویدن/ اداره کردن:

 –  متعددی:  She runs a company / او یک شرکت را اداره می کند.

 – لازم: She runs every day/  او هر روز می دود.

– Begin/ شروع کردن:

 – متعددی: She began the project/  او پروژه را آغاز کرد.

 – لازم: he meeting began/  جلسه شروع شد.

با شناخت اینکه آیا یک فعل به مفعول مستقیم نیاز دارد یا خیر و تمرین با هر دو نوع افعال، می توانید از اشتباهات رایج جلوگیری کنید و استفاده خود از افعال متعدی و لازم را در انگلیسی بهبود بخشید.

افعال عبارتی و بررسی گذرا بودن آنها

زمانی که صحبت از فعل‌های لازم و متعدی در زبان انگلیسی می‌شود شما باید فاکتورها و موارد متعددی را بررسی کرده و به آنها دقت داشته باشید که یکی از مهم‌ترین آنها این است که بررسی کنید آیا افعال عبارتی در جمله شما وجود دارند یا خیر؟ نکته بسیار جالبی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که افعال عبارتی را نیز می‌توان به‌عنوان متعدی یا لازم طبقه‌بندی کرد و هریک از این دو نوع فعل عبارتی دارای کاربردها و مزایای مخصوص به خود هستند که باید به آن دقت و توجه کافی را داشته باشید.

برای این‌که به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید در ادامه مثالی را برای شما آورده‌ایم که این مسئله را به شکل بهتری برای شما توضیح خواهد داد:

Cindy has decided to give up red meat to lower her cholesterol.

سیندی تصمیم گرفته است که برای کاهش کلسترول خود، گوشت قرمز را کنار بگذارد.

مثال دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که باید آن را نیز مشاهده کنید:

I hope Cindy doesn’t give up.

امیدوارم سیندی تسلیم نشود.

دقت داشته باشید که فعل Give up تنها یکی از افعال عبارتی است که می‌تواند هم به‌عنوان لازم و هم به‌عنوان متعدی مورداستفاده قرار گیرد بدون این‌که محدودیتی برای استفاده از آن وجود داشته باشد. این‌که عبارت تسلیم شدن یا ناامید شدن نیازمند مفعول باشد یا خیر بستگی به معنایی دارد که این عبارت فعلی در جمله به شما می‌رساند. در اولین قدم باید دقت داشته باشید که معنای اول این عبارت چشم‌پوشی از چیزی خواهد بود و این در حالی است که معنای دوم آن به معنی دست کشیدن از تلاش است.

مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Our plane will take off in twenty minutes.

هواپیمای ما بیست دقیقه دیگر بلند می‌شود.

I always take off my shoes on a long flight.

من همیشه در یک پرواز طولانی کفش‌هایم را در می‌آورم.

در اولین جمله عبارت فعلی take off  به معنی ترک کردن زمین است و این در حالی است که در جمله دوم همین عبارت فعلی به معنی برداشتن چیزی خواهد بود.

نکته مهمی که در اینجا دوباره باید به آن دقت داشته باشید این است که گذرا بودن یا متعدی بودن در مقابل لازم بودن تنها یکی از روش‌هایی است که امروزه برای طبقه‌بندی افعال مورداستفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید در سایت ما اطلاعات جذاب دیگری را نیز درباره این موضوع به دست بیاورید و با روش‌های دیگری که امروزه برای دسته‌بندی و طبقه‌بندی افعال مورداستفاده قرار می‌گیرند بیشتر آشنا شوید.

سخن پایانی

در تسلط بر تفاوت های ظریف افعال متعدی و لازم در دستور زبان انگلیسی، فرد نه تنها توانایی ساخت جملات صحیح دستوری را به دست می آورد، بلکه مهارت انتقال معنی با دقت و وضوح را نیز به دست می آورد. تشخیص اینکه آیا یک فعل به مفعول مستقیم نیاز دارد یا خیر، برای اطمینان از کامل بودن و انسجام جمله اساسی است. به همان اندازه مهم درک افعالی است که می توانند به طور انعطاف پذیر به عنوان متعددی و لازم عمل کنند، زیرا این دانش امکان بیان ظریف و تنوع در ساختار جمله را فراهم می کند.

با تمرین با انواع افعال و توجه به الگوهای استفاده از آنها، چه در کلاس زبان انگلیسی و چه در دوره آموزش گرامر زبان انگلیسی، می توان احساس طبیعی را در مورد زمان استفاده از فرم های متعددی در مقابل لازم ایجاد کرد. این تمرین نه تنها دقت گرامری را بهبود می بخشد، بلکه باعث افزایش روانی و اعتماد به نفس در بیان موثر ایده ها می شود.

در نهایت، درک کامل افعال لازم و متعددی به کاربران زبان این امکان را می‌دهد تا به راحتی در دستور زبان انگلیسی جستجو کنند و ارتباط واضح‌تر و نوشتن تاثیرگذارتر را تسهیل کنند. از طریق یادگیری و کاربرد مستمر و شرکت در دوره های موسسه زبان ایرانمهر، افراد می‌توانند مهارت‌های زبانی خود را اصلاح کنند و به طور مؤثرتری در زمینه‌های ارتباط گفتاری و نوشتاری مشارکت کنند.

تفاوت فعل های لازم و متعدی در زبان انگلیـــسی

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالاتی که ممکن است درباره فعل‌های لازم و متعدی در زبان انگلیسی برای شما به وجود آمده باشد پاسخ دهیم.

در چه زمانی باید از فعل‌های متعدی در زبان انگلیسی استفاده کنیم؟

زمانی که شما یک فعل را مورداستفاده قرار می‌دهید و در جمله خود متوجه می‌شوید که جمله شما کامل نیست و نیازمند استفاده از یک مفعول است باید از فعل‌های متعدی استفاده کنید. در واقع این افعال، افعالی هستند که حتما باید در کنار آنها از یک مفعول استفاده کنید تا بتوانید مفهوم مدنظر خود را منتقل کنید.

 
چه زمانی باید از افعال لازم استفاده کنیم؟

اگر فعل شما نیازی به مفعول نداشته باشید در این شرایط می‌توانید افعال لازم را مورداستفاده قرار دهید.

تفاوت افعال متعدی و لازم در چیست؟

افعال متعدی برای تکمیل معنای خود به یک مفعول مستقیم نیاز دارند (به عنوان مثال، “she ate an apple/ او یک سیب را خورد .”). افعال لازم نیازی به مفعول مستقیم ندارند (مثلاً ” She sleeps / او می خوابد.”).

آیا یک فعل می تواند هم متعدی و هم لازم باشد؟

بله، برخی از افعال بسته به نحوه استفاده از آنها در یک جمله، می توانند هم به صورت متعددی و هم لازم عمل کنند. به عنوان مثال، “run” (متعددی: ” She runs a company. / او یک شرکت را اداره می کند.” لازم: ” She runs every day / او هر روز میدود.”).

چرا دانستن تفاوت مهم است؟

درک تفاوت به اطمینان از صحت گرامری و وضوح در ارتباطات کمک می کند. تعیین می کند که آیا یک فعل به مفعول مستقیم نیاز دارد یا خیر و بر ساختار و معنای جمله تأثیر می گذارد.

چگونه تشخیص می دهید که یک فعل متعدی است یا لازم؟

 یک فعل متعدی است اگر بتواند مفعول مستقیمی را بگیرد که عمل فعل را دریافت کند. افعال لازم مفعول مستقیم نمی گیرند. آنها اغلب به تنهایی یا با یک عبارت اضافه معنا پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید :افعال جدا شدنی در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید :آموزش افعال در زبان انگلیسی

آزمون

Choose the sentence that does not have a transitive verb.

Choose the sentence that does not have an intransitive verb.

Choose the sentence that does not have a transitive verb.

Choose the sentence that does not have an intransitive verb.

Choose the sentence that does not have a transitive verb.

Choose the sentence that does not have an intransitive verb.

Choose the sentence that does not have a transitive verb.

Choose the sentence that does not have an intransitive verb.

Choose the sentence that does not have a transitive verb.

Choose the sentence that does not have an intransitive verb.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 65 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. ali shakeri
    18 آبان 1402
    پاسخ دادن

    سلام من و خواهرم میخوایم زبان یاد بگیریم کلاس هاتون مختلط هست ؟

    • ایرانمهر
      18 آبان 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر تمامی کلاس ها در مجموعه بصورت غیر مختلط برگزار میشود . شما میتوانید جهت ثبت نام به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

  2. دانیال
    18 آبان 1402
    پاسخ دادن

    سلام من همیشه از مقالات شما استفاده میکنم و عالی هستن.
    برای اینکه بخوام بیام در مجموعه شما زبان انگلیسی تدریس کنم چکار باید انجام بدم؟ مدرس زبان میخواین؟

    • ایرانمهر
      18 آبان 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از همراهی شما , بله میتوانید جهت همکاری با مجموعه فرم جذب مدرس زبان انگلیسی از سایت را تکمیل نمایید همکاران ما پس از تکمیل فرم در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل می نمایند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.
      https://iranmehrcollege.com/english-teacher-recruitment/

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید