IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
افعال جدا شدنی در زبان انگلیسی
امتیاز کاربران: 4/5
نویسنده: ایرانمهر
4 دی 1401

افعال جدا شدنی (عبارتی) در زبان انگلیسی

زبان انگلیسی پروسه شیرینی برای یادگیری دارد، اما قطعا همه شما متوجه شده‌اید که اگر بعد از مدتی زبان را مطالعه نکنید، از ذهنتان پاک می‌شود. یعنی شاید قبلا تمام اصول و قواعد آن را یاد گرفته باشید، اما بعد از مدت طولانی که با آن سر و کار ندارید، هیچ چیز یادتان نمی‌آید. به خاطر همین در این مقاله تصمیم گرفتیم تا یک یادآوری در موردِ آموزش گرامر انگلیسی داشته باشیم و به افعال جدا شدنی اشاره کنیم که جزء مباحث مهم گرامر زبان انگلیسی محسوب می‌شوند. با ما همراه باشید تا در این‌باره توضیحاتی برایتان ارائه دهیم.

بهترین روش یادگیری گرامر چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم راجع به مبحث افعال جدا شدنی صحبت کنیم، اول باید بگوییم که آموزش گرامر انگلیسی زمانی درست است که شما بتوانید مفاهیمی که یاد گرفته‌اید را در قالب کلمات و جمله به کار ببرید. اگر نتوانید از قوانین گرامر استفاده کنید، یعنی عملاً هیچ چیزی یاد نگرفته‌اید. در واقع گرامر زبان انگلیسی سخت نیست اما اگر بخواهید به طور تئوری تمام قوانین را پشت سر هم مطالعه کنید، نه تنها چیزی متوجه نمی‌شوید، بلکه هیچ کار مفیدی انجام نداده‌اید. پس به یاد داشته باشید بهترین روش یادگیری گرامر، این است که با مطالعه جملات زبان اصلی در قالب یک متن، بتوانید ساختار را در ذهن‌تان حک کنید. در چنین حالتی به صورت ناخودآگاه قالب آن ساختار هم در ذهن‌تان ثبت می شود و برای همیشه می‌توانید بدون نیاز به فکر، آن را استفاده کنید.

افعال جداشدنی چیست؟

هر زمان که خواستید هر موضوعی را در آموزش گرامر انگلیسی یاد بگیرید، اول از همه بهتر است که تعریف آن را بدانید. در حقیقت اگر تعریف را به درستی متوجه شوید، تا حد زیادی متوجه آن مبحث خواهید شد.

افعال جداشدنی که به آنها فعل‌های عبارتی هم می‌گویند و در زبان انگلیسی Phrasal verbs نام دارند، به فعل هایی گفته می‌شوند که یک کلمه نیستند و حداقل از دو یا سه کلمه تشکیل شده‌اند که کاملاً از روی ظاهر فعل می‌توان آن را تشخیص داد. یعنی شما یک فعل اصلی و یک حرف اضافه در ادامه آن دارید که کلمه قبلی را تکمیل می‌کند و معنی آن را تغییر می‌دهد.

افعال جدا شدنی چیست

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چندین مثال برای افعال جداشدنی

در آموزش گرامر زبان انگلیسی، اینکه شما مفاهیم مختلف را در قالب مثال یاد بگیرید، باعث می‌شود که بیشتر و بهتر در ذهن‌تان باقی بماند. برخی از این افعال جداشدنی شامل موارد زیر هستند:

‏ turn off

خاموش کردن

turn up

زیاد کردن

turn around

چرخیدن

turn on

روشن کردن

turn down

کم کردن

همانطور که بالاتر هم متوجه شدید، فعل یا کلمه اصلی turn می‌تواند با چند حرف اضافه تبدیل به افعال جداشدنی شود. در تمام موارد بالا معانی متفاوت هستند و یک حرف اضافه توانسته است تا معنی turn را تغییر دهد. نکته‌ای که در مورد آنها وجود دارد؛ این است که ما نمی‌توانیم افعال جداشدنی را بخاطر کلمه‌ای که داخلش به کار رفته حدس بزنیم‌. در واقع اضافه شدن یک حرف اضافه به کلمه اصلی، معنی آن را به طور کامل تغییر می‌دهد و یک معنی کاملاً جدید می‌سازد. پس اگر در یادگیری زبان انگلیسی نوپا و تازه کار هستید، سعی نکنید که از روی کلمات افعال جداشدنی معنی آن را حدس بزنید. زیرا در اکثر موارد اشتباه خواهد شد.

عوامل موثر در یادگیری زبان انگلیسی

نمونه های دیگری از افعال جداشدنی

Wake up

بیدار شدن / بلند شدن

Take off

درآوردن / برداشتن

Put on

پوشیدن

Put off

درآوردن

Get along

کنار آمدن

Get down

رها کردن

Get up

بیدار شدن

Come up

به طرف کسی رفتن / طلوع کردن

Look after

مراقب بودن

Give up

دست برداشتن

افعال جدا شدنی چند نوع هستند

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

افعال جدا شدنی چند نوع هستند؟

افعال جداشدنی که به آنها افعال عبارتی هم گفته می‌شوند، مباحث مهم در آموزش گرامر زبان انگلیسی به حساب می‌آیند. انواع آنها هم دو دسته را شامل می‌شوند که شامل افعال transitive یا متعدی و گذرا و افعال intransitive لازم یا ناگذر می‌شوند. بعضی از آنها جداشدنی و بعضی دیگر جدانشدنی هستند که با مثال این مبحث را به طور واضح برایتان توضیح خواهیم داد.

منظور از افعال متعدی یا گذرا که بالاتر هم گفتیم‌ که در زبان انگلیسی به آنها transitive گفته می‌شود، افعالی هستند که نیاز به object یا مفعول دارند. اگر مفعول در جمله‌ای که این افعال می‌آیند، وجود نداشته باشد، یعنی هیچ معنایی را نمی‌توانید از جمله استنتاج کنید که این مبحث مهمی در آموزش گرامر انگلیسی است‌.  به طور مثال:

He’s looking for his passport.

او به دنبال پاسپورتش می‌گردد.

در این جمله فعل جداشدنی look for است که برای تکمیل شدن معنی در جمله، حتما باید مفعول داشته باشد که مفعول آن نیز کلمه passport است.

You should put on a jacket because it’s cold outside.

باید ژاکت بپوشی، چراکه بیرون سرد است.

در این مثال فعل جداشدنی put on و مفعول jacket است.

Can you turn off the light when you leave the room please?

ممکنه لطفاً وقتی میخواهی از اتاق بروی، چراغ را خاموش کنی؟

در این مثال turn off فعل جداشدنی و مفعول the light است.

Please take off your shoes before entering the house.

لطفاً قبل از وارد شدن به خانه کفشهایت را در بیاور.

در این مثال فعل متعدی جداشدنی take off به معنای درآوردن است و مفعولش your shoes است.

همانطور که بالاتر هم دیدید، اگر افعال ذکر شده؛ بدون مفعول داخل جمله می‌آمدند، شما چیزی از معنی جمله متوجه نمی‌شدید. پس همه این افعال جزء افعال جداشدنی متعدی یا گذرا و یا transitive phrasal verb هستند.

اما افعال ناگذر یا لازم که به آن ‌ها intransitive هم گفته می‌شود، افعالی هستند که مانند افعال متعدی نیاز به مفعول مستقیم ندارند و بدون مفعول معنی آنها هم مشخص است. یعنی خود فعل کامل است و کار مفعول را هم انجام می‌دهد و نیازی نیست که حتماً همراه با آن مفعول در جمله بیاید.

اما همانطور که گفتیم در آموزش گرامر انگلیسی بهتر است که در مورد همه مفاهیم صحبت داشته باشیم. مثالی از افعال جداشدنی لازم شامل موارد زیر است:

My car broke down on the way to work.

ماشینم در مسیر محل کارم خراب شد.

در این مثال فعل لازم جداشدنی broke down است که بدون نیاز به مفعول معنی کاملاً مشخصی دارد.

Can you sit down please?

میشه لطفاً بنشینی؟

در این مثال فعل لازم جداشدنی sit down است.

You are driving too fast. Can you slow down?

خیلی تند رانندگی می‌کنی، میشه لطفاً کمی سرعتت رو کم کنی.

فعل لازم جداشدنی slow down به معنای کم کردن سرعت است.

مثال‌های دیگر:

grew up in New Zealand

من در نیوزلند بزرگ شدم.

We should dress up for the party.

ما باید برای مهمانی آماده شویم.

Nobody found out that I didn’t have an invitation.

هیچ کس نفهمید که من دعوت نداشتم.

get up at 7 every morning

من هر روز صبح ساعت ۷ بلند میشوم.

نکته مهم افعال جدا شدنی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

نکته مهم در مورد افعال جدا شدنی

گاهی اوقات بعضی از افعال استثنا هستند؛ یعنی می‌توانند با یک شکل یکسان ظاهر شوند اما در بعضی از مواقع به خاطر معنی که دارند، جزء افعال لازم و در بعضی از موارد جزء افعال متعدی یا گذرا می‌باشند که همین باعث می‌شود تا خیلی‌ها آموزش زبان انگلیسی را سخت بدانند اما اگر آن را در قالب مثال یاد بگیرید، برایتان راحت‌تر خواهد بود. مثلاً فعلی که در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم، جزء این افعال محسوب می‌شود.

The plane will take off in ten minutes.

هواپیما چند دقیقه دیگر فرود خواهد آمد.

فعل take off در اینجا معنی فرود آمدن دارد و یک فعل لازم است که نیاز به مفعول در آن دیده نمی‌شود.

He took off his tie when he got home.

او وقتی به خانه رسید، کراواتش را درآورد.

در این مثال took off به معنای درآوردن لباس یا کفش است که حتماً باید با مفعول بیاید، در غیر این صورت بی‌معنی می‌شود. مفعول آن در این جمله his tie است.

چگونه گرامر زبان انگلیسی را به بهترین شکل ممکن یاد بگیریم؟

اگر می‌خواهید گرامر زبان انگلیسی را به گونه‌ای یاد بگیرید که هیچ وقت از ذهنتان نرود، باید آموزش درست ببینید. آموزش‌هایی که کاملا مفهومی و همراه با مثال هستند و برایتان کاربردی و جذاب بنظر بیایند. در واقع شما زمانی می‌توانید آموزش گرامر انگلیسی را به بهترین شکل ممکن یاد بگیرید که بتوانید از آن استفاده کنید. اگر فقط مفاهیم را مطالعه کنید، به هیچ عنوان نمی‌توانید آنها را به کار بگیرید، یعنی عملاً آموزشتان مشکل داشته و ناقص است. مجموعه ما با نام ایرانمهر یکی از پر‌سابقه‌ترین‌ها در زمینه آموزش زبان انگلیسی به حساب می‌آید و همیشه از آخرین متدها و کاربردی‌ترین‌ها استفاده می‌کند. اگر گرامر انگلیسی را نزد ما یاد بگیرید، مطمئنا نه تنها آن را از یاد نخواهید برد، بلکه همیشه هم می‌توانید در درست‌ترین حالت و در به جا ترین محل ممکن از آن استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله متوجه شدید آموزش گرامر انگلیسی خیلی سخت نیست و احتمالا بیشتر به آن علاقه پیدا کرده‌اید. گرامر انگلیسی اگر درست آموزش داده شود، می‌تواند خیلی شیرین و جذاب هم باشد و شما را برای یادگیری بیشتر مشتاق کند. افعال جداشدنی جزء مباحث مهم و گاهی اوقات سخت در زبان انگلیسی محسوب می‌شوند اما با مطالعه مثال‌هایی که در بالا برایتان آورده‌ایم و تجزیه تحلیل جملاتی که مثال زدیم؛ می‌توانید راحت‌تر هم مفهوم این افعال را درک کنید.

بیشتر بخوانید:شش راه برای یادگیری افعال عبارتی در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید:یادگیری افعال causative در زبان انگلیسی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4 از 5 از 6 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید