IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
5 نوع واژه اختصاری و سرواژه (Abbreviations) در زبان انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
28 آبان 1402

5 نوع واژه اختصاری و سرواژه (Abbreviations) در زبان انگلیسی

سرواژه (Abbreviations)  در زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین عناصری است که در این زبان مورداستفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای بسیار زیادی است. سرواژه در واقع مخفف شده یک کلمه یا مجموعه‌ای از کلمات است که به‌صورت اختصاری مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. از آنجایی که امروزه در زبان انگلیسی روش‌های مختلفی برای کوتاه‌کردن کلمات وجود دارند چند نوع سرواژه نیز در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای مثال شما می‌توانید از شر یک یا دو هجا رها شده یا یک انقباض را ایجاد کنید.

از طرف دیگر شما می‌توانید از حروف اول چند کلمه برای ایجاد یک کلمه کاملا جدید استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک مخفف ایجاد کنید چندین گزینه پیش روی شما قرار خواهد داشت که هریک از آنها دارای کاربردهای مخصوص به خود در گرامر زبان انگلیسی هستند. به همین علت نیز در ادامه این بخش از آموزش زبان انگلیسی قصد داریم کمی بیشتر درباره این نوع حروف اختصاری در زبان انگلیسی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

5 نوع واژه اختصاری و سرواژه (Abbreviations) در زبـــان انگلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

سرواژه در زبان انگلیسی به چه معناست؟

پیش از ‌آن‌که بخواهیم درباره انواع سرواژه (Abbreviations)  در زبان انگلیسی صحبت کرده و توضیحاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره خود این مفهوم صحبت کنیم و نکات کلی را به شما ارائه دهیم. در اولین قدم باید بدانید که سرواژه فقط یک نسخه کوتاه از یک کلمه یا یک عبارت طولانی‌تر است. برای مثال کلمه ad مخفف advertisement بوده و کلمه don’t نیز مخفف شده do not است.

سرواژه‌ها هم در گفتار و هم در نوشتار زبان انگلیسی رایج هستند. آنها در بیشتر زبان‌ها نیز وجود دارند و به همین علت نیز نمی‌توان آنها را تنها به زبان انگلیسی اختصاص داد. هدف از استفاده از سرواژه‌ها این است که با استفاده از کلمات کوچک‌تر بتوانیم ارتباط کارآمدتری را ایجاد کنیم. این مسئله به خصوص در سرواژه‌های نوع acronyms که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد بیشتر خود را نشان می‌دهد.

به طور کلی باید دقت داشته باشید که یک سرواژه اولین حرف یا حروف مجموعه‌ای از کلمات را می‌گیرد و آنها را با یکدیگر جمع می‌بندد تا بتواند یک کلمه کاملا جدید را ایجاد کند. به این ترتیب یک نام اختصاری تنها یک رشته طولانی از کلمات را جایگزین کرده و باعث می‌شود تا ارتباط گرفتن از طریق سرواژه‌ها به میزان زیادی ساده‌تر شود.

یادگیری کلمات و واژگان انگلیسی

انواع سرواژه‌ها: 5 نوع سرواژه کدام‌اند؟

چند راه مختلف برای کوتاه‌کردن کلمات وجود دارد که همه آنها را نمی‌توان برای هر کلمه استفاده کرد. قبل از این‌که در مورد انواع سرواژه‌ها به‌صورت جداگانه بحث کنیم در اینجا لیستی سریع از انها را آورده‌ایم تا بدانید که دقیقا چه انتظاری باید از آنها داشته باشید. ما نحوه استفاده از هریک از این اصطلاحات و سرواژه‌ها را به طور کامل شرح خواهیم داد؛ ولی باید توجه داشته باشید که تعاریف دقیق آنها گاهی اوقات متفاوت است.

–         Clipping: حذف کل هجاها برای کوتاه‌کردن کلمات

–         Contractions: حذف برخی از حروف برای کوتاه‌کردن کلمات و گاهی اوقات ترکیب دو یا چند کلمه با حروف از دست رفته با یک آپستروف جایگزین می‌شود.

–         Initialism: از ترکیب حروف اول چند کلمه با تلفظ نتیجه به‌صورت حروف جداگانه به وجود می‌آید.

–         Acronyms: ترکیب حروف اول چند کلمه با تلفظ نتیجه به‌عنوان یک کلمه جدید

–         Textese: شکل مدرن ارتباطی که از حروف، اعداد و نمادهای جداگانه برای کاهش زمان در تایم استفاده می‌کند.

در ادامه قصد داریم نحوه عملکرد هریک از این سرواژه‌ها را به طور خلاصه و با مثال‌های رایج به شما توضیح دهیم.

آشنایی با سرواژه Clipping

یکی از انواع رایج سرواژه (Abbreviations)  در زبان انگلیسی Clipping است که به حذف کل هجاها از کلمات و معمولا از بخش انتهایی آنها اشاره دارد. آنچه که باقی می‌ماند معمولا یک یا دو هجا است که مردم هنوز هم به‌راحتی می‌توانند آن را تشخیص دهند. این نوع سرواژه آنقدر رایج است که اغلب مخفف آن بسیار محبوب‌تر از نسخه کامل کلمه است. همچنین اغلب با نام افراد برای ایجاد نام مستعار استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که این نوع سرواژه نیازی به علامت‌گذاری اضافی ندارد. در نگارش رسمی مانند مقالات تحقیقاتی املای کل کلمه ترجیح داده می‌شود و از ایجاد این نوع سرواژه خودداری می‌شود. این مسئله اغلب در خصوص انقباض نیز صدق می‌کند که در ادامه درباره آن هم صحبت خواهیم کرد. مثال‌های زیر را در خصوص این نوع سرواژه مشاهده کنید:

–         ad (advertisement)

–         exam (examination)

–         app (application)

–         rhino (rhinoceros)

–         flu (influenza)

–         Liz or Beth (Elizabeth)

5 نوع واژه اختصـــاری و سرواژه (Abbreviations) در زبان انگلیسی

آشنایی با سرواژه‌های انقباض در زبان انگلیسی

یکی دیگر از انواع سرواژه (Abbreviations)  در زبان انگلیسی که امروزه کاربردهای بسیار زیادی دارد انقباض است. این نوع سرواژه در واقع شامل حذف حروف جداگانه، به جای هجاها است. شما ممکن است در زبان انگلیسی با انقباضاتی که از آپوستروف استفاده می‌کنند مانند can’t یا you’re آشنا باشید؛ ولی باید بدانید که این‌ها تنها انقباضات زبان انگلیسی به شمار نمی‌آیند.

توجه داشته باشید که در بسیاری از انقباضات از نشانه‌گذاری استفاده می‌شود تا نشان دهند که کلمه کوتاه شده است که این نشانه‌ها معمولا نقطه یا آپوستروف هستند. عناوین رسمی معمولا از یک دوره برای شکل دادن به انقباض استفاده می‌کنند، مثلا در زبان انگلیسی از Dr. برای نشان‌دادن doctor و از Jan. برای نشان دادن ماه January استفاده می‌شود.

از طرف دیگر باید دقت کنید که انقباضات در هنگام نوشتن آدرس‌ها نیز کاربرد دارند که مثلا می‌توانید St. را در نظر بگیرید که برای Street یا خیابان استفاده می‌شود و Apt. نیز برای Apartment استفاده می‌شود. معمولا رایج است که از انقباضات برای نام‌های خاص در آدرس‌ها نیز استفاده می‌شود و این درحالی است که آنها معمولا در کلماتی که به طور کلی استفاده می‌شوند مورداستفاده قرار نمی‌گیرند و کاربردی ندارند. برای مثال اشتباه است که بنویسیم What st. do you live on?

نکته‌ای که باید در اینجا به آن توجه داشته باشید این است که همه انقباضات از نقطه‌گذاری استفاده نمی‌کنند. به‌عنوان‌مثال cm که برای سانتی‌متر استفاده می‌شود هیچ علامت نگارشی ندارد و این در حالی است که in که برای اینچ استفاده می‌شود نیز به همین شکل است. از طرف دیگر شایان ذکر است که برخی از انقباضات از حروفی استفاده می‌کنند که حتی در کلمه اصلی وجود ندارند. مثلا lbs. برای واحد پوند جرمی استفاده می‌شود و از حروف کلمه لاتیک قدیمی libra استفاده می‌کند.

نمونه‌های انقباض در زبان انگلیسی را می‌توانید در لیست زیر مشاهده کنید:

–         can’t (cannot)

–         could’ve (could have)

–         it’s (it is or it has)

–         I’ll (I will)

–         Mr. and Mrs. (Mister and Missus)

–         Dr. (doctor)

–         Jan. (January)

–         Ave. (Avenue)

–         Apt. (Apartment)

–         pt (pint)

–         in (inch)

–         lbs (pounds)

–         ft (foot or feet)

بیشتر بخوانید :ده نکته جذاب برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید:6 دلیل قانع‌ کننده برای یادگیری زبان

آشنایی با سرواژه Initialisms

Initialisms در واقع یک نوع سرواژه (Abbreviations)  در زبان انگلیسی به شمار می‌آید که کاملا ابتکاری بوده و به‌سادگی از حروف اول کلمات استفاده می‌کند. این نوع سرواژه را می‌توان برای نام‌ها، افراد و سازمان‌ها مورداستفاده قرار داد و به‌عنوان راهی برای کوتاه کردن رشته‌های طولانی کلمات، به ویژه در نوشتار، بسیار رایج است. به‌عنوان‌مثال نویسنده ارباب حلقه‌ها John Ronald Reuel Tolkien بیشتر به‌صورت اختصاری J. R. R. Tolkien نامیده می‌شود.

در زمان بیان کردن باید دقت داشته باشید که حروف اولیه را با گفتن نام هر حرف تلفظ کنید. این تفاوت اصلی بین initialisms و acronyms به شمار می‌آید؛ چراکه در acronyms حروف به‌صورت یک کلمه واحد تلفظ می‌شوند.

توجه داشته باشید که Initialisms ممکن است از نقطه بعد از حروف استفاده کند یا نکند. به طور سنتی از دوره‌ها برای نشان‌دادن علامت اختصاری استفاده می‌شود که مثلا می‌توانید عبارت U.S.A را در نظر بگیرید؛ با این حال نوشته‌های مدرن‌تر به دلیل اختصار تمایل دارند که این دوره‌ها را کنار بگذارند. اگر از حروف اول برای مخفف کردن نام یک شخص استفاده می‌شود بهتر است که از نقطه استفاده نکنید. برای مثال اگر Martin Luther King را مخفف می‌کنید سعی کنید از MLK به‌جای M.L.K استفاده کنید.

نمونه‌های زیر را برای درک هرچه بیشتر این نوع سرواژه‌ها مشاهده کنید:

–         FBI (Federal Bureau of Investigation)

–         UFO (Unidentified Flying Object)

–         CEO (Chief Executive Officer)

–         CCTV (Closed Circuit TeleVision)

–         FDR (Franklin Delano Roosevelt)

–         MBA (Master of Business Administration)

–         FAQ (Frequently Asked Questions)

سرواژه در زبان انگلیسی به چه معناست؟

آشنایی با سرواژه‌های Acronyms

دقیقا مانند initialism در acronyms نیز از ترکیب حروف اول چند کلمه برای ساخت این سرواژه (Abbreviations)  در زبان انگلیسی استفاده می‌کنیم. با این حال یک تفاوت بزرگ در اینجا وجود دارد و آن این است که این حروف در کنار یکدیگر تلفظ می‌شوند و این طور نیست که به‌صورت جداگانه تلفظ شوند. در واقع این حروف در کنار یکدیگر یک کلمه کاملا جدید را ایجاد می‌کنند.

Acronyms بسیار بیشتر از آنچه که گمان می‌کنید به‌عنوان سرواژه در زبان انگلیسی استفاده می‌شوند. به‌عنوان مثال آیا می‌دانستید کلمه laser مخفف شده عبارت Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation است؟ کلمات اختصاری مانند لیزر به قدری استفاده می‌شوند که مردم تمایل دارند کلماتی که نشان‌دهنده آن هستند را کاملا فراموش کنند.

توجه داشته باشید که این نوع سرواژه‌ها بسته به کلمه می‌توانند با حروف بزرگ یا کوچک نوشته شوند. اگر مطمئن نیستید که از کدام فرم استفاده کنید بهتر است که حتما از فرهنگ لغت استفاده کنید. نمونه‌های زیر را برای آشنایی بیشتر با این سرواژه‌ها مشاهده کنید:

–         PIN (Personal Identification Number)

–         NASA (National Aeronautics and Space Administration)

–         RAM (Random Access Memory)

–         scuba (Self-Contained Underwater Breathing Apparatus)

–         radar (RAdio Detection And Ranging)

–         zip code (Zone Improvement Plan code)

آشنایی با سرواژه‌های Textese

آخرین مورد از انواع سرواژه (Abbreviations)  در زبان انگلیسی که قصد داریم در این مطلب کمی بیشتر درباره آن صحبت کنیم سرواژه Textese است که معمولا با نام متنی نیز شناخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که این نوع سرواژه در زبان انگلیسی دارد این است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید در زمان تایپ در کامپیوتر، تلفن همراه یا دستگاه‌های دیگری که امکان تایپ را برای شما فراهم می‌کنند سرعت خود را افزایش داده و با بالاترین سرعت ممکن اقدام به تایپ کنید.

ایده‌ای که پشت این سرواژه وجود دارد این است که از حداقل کاراکترها برای نمایش کلمات استفاده کنید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن پیام خود را منتقل کنید. یکی از مثال‌های رایجی که در خصوص این نوع سرواژه وجود دارد استفاده از حرف U به‌جای شما یا همان you است. یک نکته بسیار مهم که باید در اینجا به آن دقت داشته باشید این است که Textese یک اصطلاح گسترده است که هر نوع ارتباط تایپ شده از پیامک‌های تلفنی گرفته تا انواع مخفف‌هایی که در ایمیل استفاده می‌شوند را شامل می‌شود.

نکته جالب دیگری که درباره این سرواژه وجود دارد این است که Textese از انواع دیگر سرواژه‌ها یا مخفف‌ها استفاده می‌کند. گاهی اوقات ممکن است از initialism استفاده کرده و کلمه real life را به irl تبدیل کند، گاهی اوقات ممکن است از contractions یا همان انقباض استفاده کرده و کلمه because را به حروف مخفف bc تبدیل کند و در برخی از مواقع نیز ممکن است کاملا کلمه جدیدی را ایجاد کند که در هیچ‌یک از انواع دیگر سرواژه‌ها این‌چنین مخفف‌سازی وجود نداشته باشد.

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که باید درباره این نوع سرواژه بدانید این است که گاهی اوقات برای ایجاد یک کلمه جدید از ترکیب حروف و اعداد بر اساس صداها استفاده می‌کند که در این صورت ممکن است از کلمه مخفف شده gr8 به‌جای great استفاده کند تا سرعت تایپ را به میزان بسیار زیادی برای شما افزایش دهد. توجه داشته باشید از آن‌جایی که این یک نوع زبان عامیانه به شمار می‌آید هیچ قواعد دستوری و رسمی برای آن وجود ندارد و هرچه بیشتر آن را تمرین کنید سریع‌تر می‌توانید نحوه استفاده از این سرواژه‌ها را بیاموزید.

از جمله نمونه‌هایی که در خصوص این سرواژه وجود دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

lol (laugh out loud)

btw (by the way)

imo (in my opinion)

idk (I don’t know)

wat (what)

bc (because)

wknd (weekend)

واژه اختصاری و سرواژه (Abbreviations) در زبان انگلیسی

10 سرواژه برتر در زبان انگلیسی کدامند؟

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به موضوع سرواژه (Abbreviations)  در زبان انگلیسی علاقه‌مند شده‌اید و تا به این‌جای کار با انواع مختلفی از سرواژه‌ها که امروزه در زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند آشنا شده‌اید احتمالا علاقه‌مند هستید تا برخی از رایج‌ترین سرواژه‌هایی که امروزه در زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند را نیز بیشتر بشناسید تا بتوانید از این سرواژه‌ها در جملات و عبارات خود استفاده کرده و به این ترتیب اقدام به مخفف‌سازی به بهترین شکل ممکن کنید.

ما در این بخش قصد داریم 10 مورد از رایج‌ترین سرواژه‌هایی که امروزه در جملات و عبارات زبان انگلیسی مورداستفاده قرار می‌گیرند را به شما معرفی کنیم:

–         don’t: don’t یکی از رایج‌ترین سرواژه‌ها و تقریبا پرتکرارترین سرواژه‌ای است که در زبان انگلیسی وجود دارد و مخفف کلمه do not است.

–         can’t: can’t سرواژه بسیار پرتکرار دیگری است که امروزه می‌توانید آن را در بسیاری از جملات در زبان انگلیسی مشاهده کنید. این سرواژه در واقع مخفف شده عبارت cannot است.

–         won’t: زمانی که صحبت از اعمالی است که در آینده اتفاق می‌افتند احتمالا شما هم می‌توانید عبارت won’t را مشاهده کنید که این کلمه نیز یک نوع سرواژه است که به اختصار بیانگر کلمه will not خواهد بود.

–         he/she/it’s: زمانی که صحبت از سوم شخص می‌شود معمولا این سه عبارت را به میزان زیادی مشاهده خواهید کرد. این سه عبارت به ترتیب مخفف شده he/she/it is or has هستند که به شما کمک می‌کنند تا در کمترین تعداد حروف منظور خود را برسانید.

–         I’m, you/we/they’re: این عبارت دقیقا مشابه عبارات قبلی هستند با این تفاوت که برای اشخاص به جز سوم شخص مورداستفاده قرار می‌گیرند و به ترتیب مخفف شده عبارت I am, you/we/they are هستند.

–         I/you/we/they’ve: مواقعی که قصد دارید درباره داشتن چیزی صحبت کنید می‌توانید از این سرواژه‌ها استفاده کنید که به ترتیب مخفف شده عبارت I/you/we/they have هستند.

–         Mr.: احتمالا اگر قصد داشته باشید یک آقا را به‌صورت کاملا مودبانه صدا بزنید این سرواژه را مشاهده کرده‌اید. این سرواژه در واقع مخفف شده کلمه Mister به معنی آقا است.

–         PM: PM سرواژه‌ای است که برای اشاره به بعد از ظهر مورداستفاده قرار می‌گیرد و مخفف post meridiem است.

–         AM: مخفف عبارت ante meridiem بوده و به معنی قبل از ظاهر است.

–         Ok: ok یکی از سرواژه‌های انگلیسی است که امروزه حتی در زبان فارسی نیز کاربردهای زیادی دارد و مخفف شده عبارت okay است.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره سرواژه (Abbreviations)  در زبان انگلیسی  پاسخ دهیم.

چند نوع سرواژه در زبان انگلیسی داریم؟

به طور کلی در زبان انگلیسی پنج نوع سرواژه داریم که شما می‌توانید بر حسب نیاز خود از هرکدام از آنها استفاده کرده و از مزایای آنها نهایت بهره را ببرید.

رایج‌ترین سرواژه‌های زبان انگلیسی کدام سرواژه‌ها هستند؟

از جمله رایج‌ترین انواع سرواژه‌ها در زبان انگلیسی که امروزه استفاده می‌شوند می‌توان به سرواژه‌های ok، don’t، can’t و … اشاره کرد.

سرواژه (Abbreviations)در زبان انگلیسی

سخن پایانی

به طور کلی 5 نوع سرواژه (Abbreviations)  در زبان انگلیسی وجود دارد که این سرواژه‌ها به افزایش سرعت شما در زمان گفتار یا نوشتار به این زبان کمک می‌کنند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات خود را در زمینه زبان انگلیسی افزایش دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از دوره های آموزشی ایرانمهر نیز استفاده کنید. با استفاده از دوره‌های موسسه زبان ایرانمهر شما می‌توانید در کمترین زمان ممکن بالاترین کیفیت آموزشی را دریافت کرده و مهارت‌های خود را ارتقا دهید.

بیشتر بخوانید : راه‌هایی برای تقویت زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید :دوازده باور غلط در مورد یادگیری زبان انگلیسی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 21 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. هانیه رحمانی
    29 آبان 1402
    پاسخ دادن

    شعبه تهرانپارس شما زبان انگلیسی کودکان حضوری دارین؟ ثبت نام ها چجوریه ؟ شهریه؟

    • ایرانمهر
      29 آبان 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله دوره آموزش زبان انگلیسی کودکان بصورت حضوری در شعبه تهرانپارس داریم شما میتوانید جهت آگاهی از نحوه ثبت نام و میزان شهریه به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با شعبه تهرانپارس همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

  2. سارا عمرانی
    28 آبان 1402
    پاسخ دادن

    سلام من میخواستم بدونم پس از اینکه در اموزشگاه شما دوره اموزشی رو به اتمام رساندم به من مدرک میدین و معتبره ؟ راهنمایی میکنید

    • ایرانمهر
      28 آبان 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر بله پس از اتمام دوره به شما مدرک ارائه داده میشود و گواهی‌ها و مدارک آموزشگاه ایرانمهر، تماما” دارای هولگرام و کد رهگیری قابل استعلام می‌باشند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید