IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
دوازده باور غلط در مورد یادگیری زبان انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
12 آبان 1397

دوازده باور غلط در مورد یادگیری زبان انگلیسی

حسادت کلمه قدرتمندی است.

من مطمئنم همه ما آدم های خیلی خوبی هستیم، اما وقتی می بینیم کسی انگلیسی را روان صحبت می کند حس بدی به نام حسادت به سراغمان می آید.

چرا حسادت؟ خب، به خاطر اینکه بعضی ها باعث می شوند صحبت کردن به زبان انگلیسی خیلی آسان به نظر بیاید!

حس بد نداشته باشید! حسادت نکنید! این حس زمانی که درحال یادگیری زبان انگلیسی هستید، کاملا طبیعی است.

معمولا افراد زمانی حسادت می کنند که فکر می کنند نمی توانند چیزهایی که بقیه دارند را داشته باشند.

نباید با دیدن کسی که انگلیسی را روان صحبت می کند حس حسادت به شما دست دهد، بلکه باید او را الگویی برای خود قرار دهید و از او برای یادگیری الهام بگیرید.

هرگاه نسبت به کسی که انگلیسی را روان صحبت می کند حسادت کردید، حسادت را به انگیزه تبدیل کنید.

با تلاش می توانید به همه آنچه دیگران به آن رسیدند برسید.

شما هم می توانید زبان انگلیسی را یاد بگیرید!

دوازده باور غلط در مورد یادگیری زبان انگلیسی

چرا می توانید زبان انگلیسی را یاد بگیرید؟

گاهی ممکن است فکر کنید، “من نمی توانم زبان انگلیسی را یاد بگیرم”؛ اما من به شما می گویم کاملا اشتباه می کنید.

اینکه شما  -یا هرکس دیگری- نمی توانید انگلیسی را یاد بگیرید یک افسانه غلط است.

افسانه باوری است که بسیاری فکر می کنند واقعیت دارد اما درست نیست و واقعیت ندارد. جملاتی مانند “من باهوش نیستم” و “یادگیری زبان انگلیسی غیرممکن است” افسانه هستند. افسانه هایی که شما را فریب می دهند تا باورشان کنید.

چرا این فکرها افسانه هستند؟ معلوم است، چون واقعی نیستند!

این افکار موانع پیشرفت شما هستند. خبر خوب این است که خیلی از افراد غیر انگلیسی زبان که انگلیسی را راحت صحبت می کنند این موانع را پشت سر گذاشته اند؛ آنها موفق شده اند، پس شما هم می توانید.

ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم افسانه های رایج و تصورات غلط درمورد یادگیری زبان انگلیسی را بدانید. رهنمودهای ما را دنبال کنید تا شما هم بتوانید در مسیر یادگیری زبان انگلیسی از این موانع عبور کنید.

اگر با موانع مقابله نکنید، آن ها با پیشرفت شما مقابله می کنند. الان وقت آن رسیده است که انگیزه خود برای یادگیری زبان انگلیسی را دوباره کشف کنید.

کسانی که می گویند “من نمی توانم زبان انگلیسی را یاد بگیرم”، معمولا این باور خود را با یکی از 12 باور غلط زیر توجیه می کنند. ما امروز ثابت می کنیم این 12 باور درمورد یادگیری زبان انگلیسی اشتباه هستند. همچنین نکاتی را به شما یاد می دهیم که با استفاده از آنها بتوانید موانع مختلفی که ممکن است با آن ها روبرو شوید را پشت سر بگذارید.

دوازده باور غلط در مورد یادگیری زبان انگلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

باور غلط #1: در یادگیری زبان های خارجی استعداد ندارم!

ذهن بسیار قدرتمند است.اگر ذهن شما باور کند که نمی تواند زبانی خارجی را بیاموزد، تغییر این باور بسیار سخت خواهد بود. پس لطف کنید و این دیدگاه را تغییر دهید!

این درست نیست که فکر کنید چون زبان انگلیسی، زبان مادری شما نیست هرگز آن را یاد نمی گیرید. با اینکه زبان زبان مادری از سنین کم در مغز شکل می گیرد، اما مغز هنوز هم می تواند اطلاعات جدید را در خود جای دهد. ما هر روز اطلاعات جدیدی در مغز خود ذخیره می کنیم. آموزش زبان جدید هم یکی از همین اطلاعات جدید است و فرقی با موارد دیگر ندارد.

با تغییر دیدگاه خود شانس این را خواهید داشت تا هر چیز جدیدی را به راحتی یاد بگیرید.

نکته مهم: از زبان مادری خود برای ارتقای آموزش زبان انگلیسی استفاده کنید! وبلاگ ها، مقالات و داستان های کوتاه فارسی را به زبان انگلیسی بازنویسی کنید.

دوازده باور غلط در مورد یادگیری زبان انگلیسی

باور غلط #2: خجالت میکشم انگلیسی صحبت کنم!

James Joyce شاعر معروف می گوید:”اشتباهات،دورازه اکتشافات هستند”. یعنی هر اشتباه به شما کمک می کند چیزهای جدیدی یاد بگیرید. این جمله در هنگام یادگیری یک زبان جدید هم کاملا صدق می کند. شما باید به هر اشتباه به چشم فرصتی برای یادگیری نگاه کنید.

وقتی یک کلمه، جمله یا تلفظی را اشتباه بیان می کنید، دلیلی ندارد خجالت بکشید. همه یک روز مبتدی بوده اند! پذیرفتن اینکه زبان آموز هستید و همچنان در مسیر یادگیری قرار دارید، کمک می کند خودتان را نقد نکنید و به شما یاد می دهد که از اشتباهات خود در حین آموزش لذت ببرید.

وقتی کلمات را اشتباه بیان می کنید احساس حماقت می کنید؟ اینکه به دیگران بگویید درحال آموزش زبان انگلیسی هستید، فشار را از روی خود برمی دارید. همچنین این موضوع می تواند فرصت های جدیدی برای یادگیری در اختیار شما قرار بدهد، چون ممکن است دیگران هم بخواهند به شما کمک کنند.

نکته مهم: مکالمات انگلیسی خود را ضبط کنید. این کار اعتماد به نفس شما برای صحبت کردن را فزایش می دهد. همچنین با گوش دادن به صدای خود می توانید قسمت هایی که نیاز به بهبود دارد را شناسایی کنید.

باور غلط #3: از سن من گذشته است که بخواهم زبان انگلیسی یاد بگیرم

بله، جوان ترها، راحت تر زبان انگلیسی یاد می گیرند، اما نه به این معنی که افراد مسن تر نتوانند آن را بیاموزند. بزرگسالان تجربه و تمرکز بیشتری برای حل مسائل دارند.

به جای اینکه به سن به چشم یک مانع نگاه کنید، روی یادگیری تمرکز کنید. دقیقا مشکل اصلی در آموزش زبان انگلیسی چیست؟ محتوایی که می آموزید؟ روش هایی که به کار می برید؟ آیا می تواند مکان آموزش یا افرادی باشند که در این محیط هستند ؟

پس از اینکه موانع واقعی را شناسایی کردید، می توانید تغییراتی ایجاد کنید تا آموزش زبان راحت تر و تا حد زیادی خوشایندتر باشد.

نکته مهم: کلمات دشوار انگلیسی را روی فلش کارت بنویسید و هر روز آنها را مرور کنید. این تمرین ساده باعث می شود هر روز احساس موفقیت داشته باشید. اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و باعث می شود نسبت به پیرامون خود حس بهتری داشته باشید.

باور غلط #4: من وقت کافی ندارم

می فهمیم، شما مشغله دارید.

 همه مردم مشغله دارند. همه به شدت در حال کار کردن و حرکت رو به جلو هستند.

ما کارهای زیادی داریم که باید انجام دهیم و همیشه هم وقت کم می آوریم.

با این وجود، اینکه فکر کنید برای آموزش زبان انگلیسی به زمان زیادی نیاز دارید، اشتباه است. کافی است بدانید چطور زمان خود را مدیریت کنید.

اول از همه فکر کنید چه زمانی در طول روز بیشترین قدرت یادگیری را دارید. این زمان لزوما بخشی از روز که مشغله کمتری دارید نیست. ما درباره زمانی حرف می زنیم که مغز شما بیشترین کارایی را دارد؛ زمانی که تمرکز شما زیاد است و یادگیری برای شما آسان تر است. این دقیقا همان زمانی است که باید برای یادگیری زبان از آن استفاده کنید.

حال برای روز خود برنامه ریزی کنید و برنامه یادگیری زبان انگلیسی را به زمانی که بالا درباره آن صحبت کردیم اختصاص دهید. حتی اگر این زمان در حد نیم ساعت باشد، آن را در جدول زمان بندی روزانه و لیست کار هایی که باید انجام دهید، بنویسید. در این راه ثابت قدم باشید و هر روز در همین زمان مطالعه کنید.

کارهای کوچکی وجود دارند که می توانید با انجام آنها راحت تر به برنامه ریزی خود عمل کنید و آن را ادامه دهید. کتاب ها و منابع مطالعه خود را در دسترس قرار دهید، ویدیوها و فایل های صوتی مورد نیاز را دانلود کنید، به این ترتیب هر زمان که اراده کردید، آماده هستند و همچنین فضای خاصی را انتخاب کنید تا یادگیری تجربه لذت بخشی باشد.

نکته مهم: زمان های خالی در روز را با مطالعه درس های کوتاه پر کنید. برای مثال، زمانی که در صف فروشگاه ایستاده اید به پادکست های زبان انگلیسی گوش کنید. یا در اتوبوس با اپلیکیشن های آموزش زبان کار کنید. هر لحظه را به فرصتی برای آموزش تبدیل کنید.

باور غلط #5: حتما باید به یک کشور انگلیسی زبان سفر کنم

در گذشته، یادگیری یک زبان جدید سخت بود و سفر به کشورهای خارجی برای یادگیری آن زبان ها سخت تر. اما با استفاده از اینترنت می توانیم با کلیک کردن روی یک دکمه، زبان های خارجی را به خانه بیاوریم.

برای افزایش اطلاعات و دانش خود، باید فعالانه به دنبال فرصتی برای یادگیری باشید. از این فرصت ها استفاده کنید و زبان انگلیسی را وارد زندگی روزمره تان کنید. غذا را از منوی انگلیسی انتخاب کنید. دستورالعمل های انگلیسی را بخوانید و علائم انگلیسی را دنبال کنید. می توانید راه هایی برای یادگیری و تمرین زبان انگلیسی در زندگی خود پیدا کنید، بدون اینکه لازم باشد بلیط هواپیما بخرید و به کشوری انگلیسی زبان سفر کنید.

نکته مهم: سعی کنید با افرادی در ارتباط باشید که که انگلیسی صحبت می کنند. به این ترتیب با وارد کردن خود در مکالمات آنها می توانید تجربه سفر به یک کشور خارجی را در کشور خودتان داشته باشید.

دوازده باور غلط در مورد یادگیری زبان انگلیسی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

باور غلط #6: من ازعهده مخارج این کار برنمی آیم

پول یک بهانه رایج است که خیلی ها از آن برای توجیه اینکه چرا کاری را انجام نمی دهند، استفاده می کنند. ممکن است فکرکنید پول کافی برای خرید کتاب های درسی ندارید یا فکر کنید کلاس های آنلاین بسیار گران هستند. خب، من خبرهای بسیار خوبی برای شما دارم : شما می توانید انگلیسی را رایگان یاد بگیرید!

بهترین تجربه های یادگیری، به یادماندنی ترین آنها هستند، نه گران ترینشان. ارتباطات دنیای واقعی یک راه فوق العاده برای آموزش زبان انگلیسی هستند؛ چون سرگرم کننده، مناسب و رایگان هستند. با مردم صحبت کنید، روزنامه، مجله و وبلاگ بخوانید. به کمک انبوهی از منابع آنلاین و رایگان زبان انگلیسی، می توانید مهارت زبان انگلیسی خود را تقویت کنید بدون اینکه حتی یک ریال خرج کنید.

 اثاثیه منزل خود را برچسب گذاری کنید. هر بار که از کنار آنها می گذرید به کلمات روی برچسب ها نگاه کنید، آنها را بخوانید و با اینکار، خانه به یک کلاس درس زبان انگلیسی تبدیل می شود!

باور غلط #7: هرگز نمی توانم با لهجه درست صحبت کنم

لهجه ها بسیار شگفت انگیز هستند. آنها تفاوت بین افراد در سراسر دنیا را نشان می دهند و جوامع را به هم مرتبط می سازند. شما نباید به این خاطر که شبیه افراد بومی صحبت نمی کنید فکر کنید که آموزش زبان انگلیسی غیر ممکن است.

لهجه ها و تلفظ ها به ایجاد ارتباط کمک می کنند؛ اما حتی اگر لهجه شما کامل و بدون نقص نباشد، باز هم می توانید ارتباط برقرار کنید. کمی طول می کشد تا یاد بگیرید کلمات و آواهای سخت را تلفظ کنید، بنابراین زمانی را برای گوش دادن به انگلیسی محاوره ای اختصاص دهید. برای صحبت به زبان انگلیسی اهداف واقع گرایانه داشته باشید و برای انجام آنها زمان بیشتری به خود بدهید.

نکته مهم: ویدئوهای انگلیسی در یوتیوب را ببینید و در کانال های آموزش زبان انگلیسی عضو شوید. هرچه بیشتر به انگلیسی محاوره ای گوش کنید، لهجه و تلفظ ها را بیشتر یاد خواهید گرفت. از امتحان کردن نترسید! به یاد داشته باشید، حتی اگر جملات و کلمات را کاملا درست تلفظ نکنید، باز هم بقیه حرف شما را می-فهمند.

باور غلط #8: یادگیری زبان انگلیسی جذاب نیست

برخی افراد یادگیری زبان انگلیسی را رها می کنند چون از نظر آنها جذاب (مهیج و جالب) نیست. آنها فکر می کنند به نسبت تلاشی که کرده اند یا انرژی و زمانی که برای یادگیری زبان انگلیسی صرف کرده اند، نتیجه ای نگرفته اند. افرادی که این باور غلط را دارند، احتمالا یادگیری زبان را ادامه نمی دهند و آن رها می کنند.

وقتی یک رویکرد منفعلانه در زمینه یادگیری در پیش بگیرید، علاقه خود را از دست می دهید. اگر در این موقعیت قرار گرفته اید، وقت آن رسیده است که یادگیری خود را فعال تر و مهیج تر کنید.

برای اینکه آموزش زبان انگلیسی همان چیزی باشد که واقعا از آن انتظار دارید، باید نگرش فعالانه داشته باشید! این یعنی خود را در موقعیت های چالش برانگیزتر قرار دهید. یک کار جدید انجام دهید؛ یک کار متفاوت و غیر قابل پیش بینی. کاری که شما را مجبور کند از مهارت و دانش انگلیسی خود استفاده کنید. این کار باعث می شود اهداف بزرگتری داشته باشید و به شما انگیزه لازم برای رسیدن به آنها را می دهد.

شما توانایی یادگیری آنچه می خواهید را دارید، بنابراین سعی کنید آن را به یک کار سرگرم کننده و جالب تبدیل کنید.

نکته مهم: با دوستانی که انگلیسی صحبت می کنند، تماس تلفنی یا ویدئویی برقرار کنید. این یک روش عالی است تا بتوانید خود را در موقعیتی قرار دهید که همه مهارت های انگلیسی را یک جا نیاز دارد. ویدئو چت یک روش جالب و چالش برانگیز است که درک شنیداری، گفتاری، نشانه های آوایی و زبان بدن شما را تقویت می کند.

باور غلط #9: روند رشد و پیشرفت زبان انگلیسی در من طبیعی نیست

چقد جالب می شد اگر می توانستیم همه چیز را به صورت عادی و طبیعی یاد بگیریم! مثلا، عالی می شد اگر مغز ما از قبل همه اطلاعات را در خود داشت و تنها کاری که ما انجام می دادیم این بود که به آنها دسترسی پیدا کنیم. تصور کنید چقدر عالی می شد اگر یادگیری هم به همین راحتی بود.

متاسفانه، می دانیم که اینطور نیست. یادگیری زبان انگلیسی بدون تلاش امکان پذیر نیست. اما به این معنی نیست که یادگیری آن غیر ممکن است؛ به این معنی است که برای یادگیری زبان انگلیسی به یک برنامه خوب نیاز دارید.

در برنامه ریزی، سازماندهی هدف و آرمان ها مهم است. این نگرش درمورد فرآیند یادگیری به شما کمک می کند به چیزی که می خواهید برسید.

از خود سوال کنید: چرا می خواهم زبان انگلیسی را یاد بگیرم؟ می خواهم چه قسمت هایی از زبان انگلیسی را یاد بگیرم؟ چرا باید برای رسیدن به اهدافم زبان انگلیسی را یاد بگیرم؟ سوالاتی از این قبیل به شما کمک می کند به انگیزه هایتان پی ببرید و درس هایتان را سازماندهی کنید و برای آموزش موفقیت آمیز نیرو و انگیزه بگیرید.

نکته مهم: در برنامه یادگیری خود فعالیت هایی را بگنجانید که شما را در مقابل سایر افراد متعهد کند. برای مثال، یک دوست مکاتبه ای (Pen pal) انگلیسی زبان پیدا کنید و برای او ایمیل یا پیامک بفرستید. این روش باعث می شود درمقابل ایمیل ها و پیام های دوستتان احساس مسئولیت کنید. با این کار نه تنها آنها را ناامید نمی کنید بلکه آنها تشویق می شوند به طور منظم و به زبان انگلیسی با شما در ارتباط باشند.

دوازده باور غلط در مورد یادگیری زبان انگلیسی

باور غلط #10: یادگیری زبان خسته کننده است

اگر در دام این فکر افتاده اید که آموزش زبان انگلیسی خسته کننده است ، لطفا قلمتان را زمین بگذارید و از کتاب درسی فاصله بگیرید. مشکل شما زبان انگلیسی نیست؛ روشی که برای یادگیری انتخاب کرده اید، اشتباه است.

با سروسامان دادن به درس ها، به خستگی هایتان پایان دهید! به جای کتاب، ویدیوهای آموزشی ببینید، به جای مطالعه فلش کارت ها، به تماشای تئاتر بروید و در حمام ترانه های انگلیسی بخوانید.

هرکاری که به یادگیری شما هیجان می دهد، انجام دهید! هرکسی برای اینکه فرآیند یادگیری خود را به تجربه ای سرگرم کننده تبدیل کند، ایده های خاص خودش را دارد، بنابراین به دنبال روش های جدید باشید و ببینید کدام روش برای شما بهتر است.

نکته مهم: چند دوست پیدا کنید و با آنها بازی های انگلیسی انجام دهید. مطمئن شوید که قوانین بازی را یاد گرفته اید، حال راحت بنشینید و از سرگرمی، خنده و یادگیری لذت ببرید.

باور غلط #11: زبان انگلیسی با زبان مادری من خیلی فرق دارد

وقتی شما به عنوان یک مبتدی، زبان انگلیسی را یاد می گیرید، برای تفسیر و درک کلمات جدید در ذهن خود از زبان مادریتان استفاده می کنید. هرچه جلوتر می روید، مغز شما سریع تر کلمات جدید را تفسیر می کند.

به هرحال، از یک جایی به بعد می توانید به زبان مادری خود وابسته نباشید. برخی به این نقطه می رسند و فکر می کنند که مغز آنها دیگر قادر به یادگیری نیست. اما درحقیقت، رسیدن به این نقطه نشانه یک پیشرفت بزرگ است! نشانه این است که دیگر نباید به زبان مادری خود وابسته باشید و باید روشی کاملا جدید برای فکر کردن به کار ببرید.

همواره در زبان انگلیسی قسمت هایی وجود دارند که هرگز ترجمه نمی شوند، یا حتی ممکن است با استفاده از زبان های دیگر توضیح داده شوند. زبان مادری خود را رها کنید و با استفاده از مفاهیم انگلیسی فکر کنید. این کار به فهم بهتر زبان انگلیسی کمک می کند.

نکته مهم: برای اینکه فکر کردن به زبان انگلیسی را شروع کنید، تنظیمات زبان گوشی یا دیوایس های دیگر خود را تغییر دهید. استفاده دائم از زبان انگلیسی به این شکل به شما کمک می کند کارها را از دیدگاه یک انگلیسی زبان انجام دهید.

باور غلط #12: زبان انگلیسی من هیچوقت خوب نخواهد شد!

افراد اغلب دوست دارند انگلیسی را مانند انگلیسی زبان ها یا حداقل به خوبی دوستشان صحبت کنند. اگر می خواهید اعتماد به نفس، انگیزه و لذت بردن از کاری که انجام می دهید را از بین ببرید، خودتان را با دیگران مقایسه کنید. یادگیری زبان انگلیسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. وقتی شما برای یادگیری خود برنامه ریزی می کنید و برای آن هدف قرار می دهید، مطمئن باشید همه این کارها را فقط و فقط برای خودتان انجام می دهید.

سرعت و روش یادگیری هر یک از ما با دیگری متفاوت است. نباید انتظار داشته باشید که آموزش شما به خوبی شخص دیگری باشد. برای هریک از دستاوردهایتان به خود پاداش دهید. این کار کمک می کند مهارت ها، دانش و شادی شما به طرز قابل توجهی افزایش یابد. بهترین راه برای حفظ اهداف شخصی و شادی ذهن این است که آموخته های خود را به طور منظم مرور کنید. نقاط ضعف خود را بیابید و بر بهبود آنها تمرکز کنید. کارهایی که به نظرتان آسان است را پیدا کنید و آنها را به تجربه ای چالش برانگیز تبدیل کنید. به عقب برگردید و به چیزهایی که آموخته اید نگاه کنید و از اینکه تا این حد پیشرفت کرده اید، قدردان خودتان باشید.

نکته مهم: یک دفترچه یادداشت کوچک با خود داشته باشید تا هر کلمه جدیدی که می بینید یا می شنوید را یادداشت کنید. این روش دیدگاه شما را از “او کلمات انگلیسی زیادی می داند که من نمی دانم” به “خارق العاده است، من کلمات جدید زیادی بلدم که می توانم از آن ها استفاده کنم!” تغییر می دهد.

همه ما روزهای خوب و بد داریم. یادگیری زبان انگلیسی حسی شبیه به ترن هوایی (Roller Coaster) دارد اما شما بیشتر از آنچه فکر می کنید روی یادگیری خود کنترل دارید.

به باورهای غلطی که می شنوید اعتماد نداشته باشید؛ آنها مانع پیشرفت شما می شوند. خودتان را باور داشته باشید، برای یادگیری محیط جذابی ایجاد کنید که روی آموزش شما تاثیر مثبت داشته باشد.


بیشتر بخوانید:شایعات مربوط به آزمون اسپیکینگ آیلتس


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 7 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید