IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
هفت مزیت کودکان دوزبانه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
10 تیر 1398

هفت مزیت کودکان دوزبانه

به این فکر می‌کنید که آیا زمان و انگیزه کافی دارید تا به کودکانتان کمک کنید زبان دومی را یاد بگیرند یا نه؟ همچنین صد در صد قانع نشدید که این کار ارزش وقت و انرژی شما را دارد یا نه؟

یادگیری یک زبان دوم برای کودک چه مزیت‌هایی دارد؟

هر ساله با وجود اینترنت و فناوری‌های دیگر که باعث می‌شوند دنیا کوچک‌تر به نظر برسد، دانستن زبان‌های دیگر بیش از پیش عادی می‌شود. هیچ استثنایی هم وجود ندارد. یادگیری یک زبان جدید برای کودک شما و مردمی که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند، خوب است. در این مقاله چند مورد از بزرگ‌ترین مزایای دوزبانه بودن برای کودکتان را بیان می‌کنیم.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

1.باز شدن درهای سفر به تمام نقاط جهان

برای عده زیادی از افراد، یکی از ترسناک‌ترین نکات درباره سفر کردن، موانع زبانی و عدم دانش کافی است. موانع زبانی، بسیاری از مردم را از سفر به نقاط دور جهان باز می‌دارد و اگر فقط به یک زبان صحبت کنند، سفر کردن به کشورهای دوردست و با زبانی متفاوت، قطعا یکی از بزرگ‌ترین آرزوها و در عین حال بزرگ‌ترین ترس آن‌ها خواهد بود.

در حال حاضر سفر کردن به قسمت‌های مختلف جهان بیش از پیش راحت و در دسترس شده است و هر مانعی که شما را از سفر به نقاط زیبای زمین بازدارد، باعث شرمندگی است. آموزش زبان دوم به کودکتان می‌تواند روزی آن‌ها را به سمت لذت سفر و تجربه شخصی یادگیری فرهنگ‌های کشورهای دیگر هدایت کند.

یادگیری زبان یک کشور، فرصت سفرهای بیشتر را در اختیار شما قرار می‌دهد. بسیاری از زبان‌ها در چند کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید به کودکانتان یک زبان دیگر یاد بدهید تا به آن‌ها کمک کند به کشورهای مختلف سفر کنند، زبان‌های مشهور و پرکاربردی را انتخاب کنید که در مکان‌های زیادی استفاده می‌شود. بهترین زبان‌ها، اسپانیایی، فرانسه، آلمانی، روسی، پرتغالی یا چینی ماندارین است.

2.حافظه بهتر

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است، یکی از مزایای یادگیری زبان دوم، افزایش و تقویت حافظه است. این مسئله به طرز شگفت‌آوری هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان صادق است.

اگر سعی می‌کنید با کودکتان یک زبان دوم یاد بگیرید، در هر قدم از مسیر یادگیری حافظه هر دوی شما تقویت می‌شود. اگرچه تحقیقات دقیق‌تر و جامع‌تری نیاز است تا این مسئله به طور کامل تایید یا رد شود، بعضی مطالعات رابطه بین یادگیری یک زبان دوم و رفع زوال عقل و جنون را حتی شده برای مدت کوتاه نشان می‌دهند.

هرکس که فرد مسنی را در خانواده‌اش دارد که از زوال عقل رنج می‌برد، می‌داند چقدر شرایط برای خود فرد و اطرافیانش سخت است. کسانی که در خانواده‌شان سابقه زوال عقل دارند، یا هر کسی که حس می‌کند در معرض این خطر قرار دارد، ممکن است بخواهد یادگیری یک زبان جدید را مد نظر قرار بدهد. حتی می‌توان این پروژه را به صورت خانوادگی اجرا کرد.

برای اینکه این کار مزیت مضاعف داشته باشد، می‌توانید بعضی از زمان‌های تمرین خانوادگی را به یادگیری زبان اضافه کنید. تمرین کردن (ورزش کردن) هم یکی دیگر از راه‌هایی است که زوال عقل را کند می‌کند. پس کتانی‌هایتان را به پا کنید و هم‌زمان با پیاده‌روی کردن، با کودکتان لغت تمرین کنید. با این کار هم بدن و هم ذهنتان تمرین می‌کنند و با یک تیر دو نشان زدید.

هفت مزیت کودکان دوزبانه

3.تقویت تمرکز و عملکرد مغز

تربیت فرزندان دوزبانه، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید به عنوان والدین انجام بدهید تا عملکرد مغز کودکانتان تقویت شود. شواهد حاکی از آن است که مزایای یادگیری یک زبان خارجی، هوش بیشتر و تمرکز بهتر است.

با وجود بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی که برای بازی بچه‌ها طراحی شده است و به آن‌ها لذت لحظه‌ای می‌دهد، بهتر است فعالیت‌هایی برای آن‌ها در نظر بگیرید که زود به نتیجه نرسند و پاداش فوری به همراه نداشته باشد تا برای رسیدن به چیزی که می‌خواهند، تلاش کنند.

اگر نگران این هستید که ممکن است با انتخاب یک زبان دشوار برای یادگیری، کودکتان ناامید شود، نگران نباشید! یادگیری بعضی زبان‌ها برای کسانی که زبان مادری‌شان انگلیسی یا فارسی است، راحت‌تر است. ممکن است بهتر باشد از آن زبان‌ها شروع کنید و شاید زبان سومی که کودکتان یاد می‌گیرد، یکی از زبان‌های سختی باشد که همیشه نگران آن بودید.

یکی از ساده‌ترین زبان‌ها برای یادگیری برای کسانی که زبانشان فارسی است، زبان انگلیسی و برای کسانی که زبانشان انگلیسی است، زبان نروژی است. لغات این زبان تا حد زیادی به زبان انگلیسی شبیه است و گرامر آن هم از انگلیسی ساده‌تر است. زبان‌های دیگر که یادگیری آن‌ها برای انگلیسی‌زبان‌ها راحت است به شرح زیر است:

  1. سوئدی
  2. اسپانیایی
  3. هلندی
  4. پرتغالی
  5. ایتالیایی
  6. اندونزیایی
  7. فرانسه

چگونه ذهن کودکان را در یادگیری زبان فعال کنیم

4.فرصت‌های شغلی بهتر

آیا هر کودکی که سعی می‌کند زبان دومی را یاد بگیرد، می‌تواند کاملا سلیس و روان صحبت کند؟ احتمالا نه! مگر اینکه به طور دائم در معرض آن زبان قرار بگیرد و راهی وجود دارد که به آن‌ها کمک کنیم به سطح مهارت کامل در زبان برسند؛ کودکان در بهترین حالت فقط مهارت‌های مقدماتی مکالمه را کسب می‌کنند و اگر تمرین نکنند، پیشرفت چشمگیری حاصل نمی‌شود.

اما اگر بتوانند کاملا سلیس و روان به زبانی صحبت کنند، که البته این کار زمان‌بر است، انواع فرصت‌ها در برابر آن‌ها قرار می‌گیرد. در آینده، دانستن زبان دوم می‌تواند به آن‌ها کمک کند فرصت‌های شغلی بهتری نصیبشان شود. کارفرمایان در تمام جهان، تمرکز زیادی روی ارتباط برقرار کردن دارند و کسانی که زبان‌های بیشتری بلد باشند، توانایی ارتباط برقرار کردن بیشتری دارند و در نتیجه بیشتر مورد توجه کارفرمایان قرار می‌گیرند و حتی کودکانتان می‌توانند خودشان با دانش و توانایی‌هایی که دارند در کشورهای دیگر یا زادگاهشان کسب و کاری راه بیاندازند و کارمندانی از ملیت‌های دیگر استخدام کنند. کسی که بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند و در کنار توانایی‌ها و مزیت‌های دیگری که دارد، زبان‌های دیگری هم بلد باشد، همیشه سرمایه واقعی شرکت‌هاست.

5.دید واقع‌بینانه‌تر در مورد جهان

کودکان، و همچنین بعضی بزرگسالان، می‌توانند به طرز وحشتناکی خودمحور باشند. آن‌ها فکر می‌کنند جهان پیرامون آن‌ها می‌گردد و آن‌ها مرکز جهان هستند. گاهی لازم است این افراد به نقطه‌ای برسند که بفهمند چنین چیزی صحت ندارد.

جهان به شهروندان خودجوش نیاز دارد، نه بیشتر! متاسفانه، ایالات متحده آمریکا به این مشهور است که مردمانی خودشیفته و از خود راضی دارد. اهمیت دادن به تربیت فرزندان و وجود کودکانی که می‌دانند دنیای بزرگی وجود دارد و آن‌ها مرکز آن دنیا نیستند، می‌تواند به تغییر این شهرت و ویژگی منفی پایان دهد.

این مسئله برای تمام کسانی که این دیدگاه را دارند، یک برگ برنده است که بازی را به طور کامل تغییر می‌دهد و می‌تواند زندگی آن‌ها و دیدگاهشان نسبت به جهان را هم تغییر بدهد.

در حال حاضر ناملایمات و ناهنجاری‌های زیادی در جهان وجود دارد. به اشتراک گذاشتن زبان‌ها می‌تواند بعضی از این مشکلات را کم کم و از شهروندی به شهروند دیگر از بین ببرد.

هفت مزیت کودکان دوزبانه

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

6.روابط خانوادگی محکم‌تر

خانواده‌ها باید روابط خانوادگی‌شان را محکم کنند، این روابط مثل چسبی است که اعضای خانواده را کنار هم نگه می‌دارد. اضافه کردن یک زبان دوم هم می‌تواند این کار را بکند.

اگر در میان بزرگ‌ترهای خانواده کسی را می‌شناسید که فقط به یک زبان صحبت می‌کند، و آن زبان فارسی یا انگلیسی نیست، آموزش زبان به کودکتان می‌توانید باعث شود رابطه بین آن‌ها بیشتر و محکم‌تر شود. آن‌ها می‌توانند بدون کمک کسی با هم ارتباط برقرار کنند و یکدیگر را خواهند شناخت. وقتی کودکتان توانست آن زبان را سلیس و روان صحبت کند، می‌توانند بیشتر و بهتر با هم صمیمی شوند و بعد از مدتی فقط با آن زبان با هم صحبت کنند.

نزدیک کردن نسل‌ها به هم، تنها یکی از مزایای فوق‌العاده یادگیری یک زبان دوم است.

مهاجر هستید؟ یا اجداد شما از کشورهای دیگر به این کشور آمدند اما شما می‌خواهید به میراث آن‌ها احترام بگذارید و آن را حفظ کنید؟ آموزش زبان اجدادتان به کودکانتان می‌تواند راهی عالی برای این کار باشد.

فرقی نمی‌کند یادگیری فرانسه، اسپانیایی، آلمانی یا حتی گالیک باشد؛ اینکه کودکانتان بدانند به زبان اجدادی صحبت می‌کنند که هیچوقت آن‌ها را ندیده‌اند، برایشان عالی و فوق‌العاده است. این مسئله به آن‌ها حس تعلق خاطر می‌دهد و باعث می‌شود برای زندگی‌شان اهمیت و ارزش بیشتری قائل باشند.

می‌توانید با نشان دادن عکس اجداد و صحبت کردن از کشوری که در آن زندگی می‌کردند یا کشوری که از آن مهاجرت کردند، احساسات کودکتان را تحریک کنید و آن‌ها بیشتر از قبل به زبانی که در حال یادگیری آن هستند، علاقمند می‌شوند. به فرزندانتان بگویید نام اجدادشان چه بوده است و هر اطلاعاتی که فکر می‌کنید برایشان جالب است، در اختیارشان قرار بدهید. حتی می‌توانید برنامه‌ای ترتیب بدهید تا بعضی از اعضای خانواده که زنده هستند را ببینند و با آن‌ها صحبت کنند.

هفت مزیت کودکان دوزبانه

7.اعتماد به نفس

همه دوست دارند احساس موفقیت و سربلندی داشته باشند، و کودکان هم از این قانون مستثنا نیستند. دانستن یک زبان دوم می‌تواند به آن‌ها این احساس را بدهد. وقتی ببینید می‌توانید به هدفی سخت و دشوار دست پیدا کنید و به چیزی که برای آن برنامه‌ریزی کردید برسید، حس یک ابرقهرمان به شما دست می‌دهد. بعد از آن است که فکر می‌کنید هیچ کاری نشد ندارد.

یادگیری یک زبان دیگر می‌تواند به شما حس رد شدن از خط پایان مسابقه دو ماراتون را بدهد. به عقب نگاه می‌کنید و می‌بینید از اولین قدم‌ها چقدر سختی کشیدید و الان که به خط پایان رسیدید، به خودتان افتخار می‌کنید. می‌فهمید که هیچوقت نباید کنار بکشید و دست از تلاش برندارید، حتی اگر لحظه‌هایی سر راهتان قرار بگیرند که شاید شک و تردید و ناامیدی غلبه کند. این پیروزی، اعتماد به نفس کودکتان را بالا می‌برد و او را تشویق می‌کند هر کاری را به انجام برساند.

نکته پایانی: انتظاراتتان را مدیریت کنید و لذت ببرید

آموزش یک زبان جدید به کودکتان می‌تواند دنیای جدیدی را به هر دوی شما نشان بدهد. فقط یادتان باشد، این کار نیازمند صبر و دانش کافی برای آموزش این مهارت است. سعی کنید این فرآیند را به راهی پراسترس و پرفشار تبدیل نکنید تا نه خودتان نه کودکتان ناامید نشوید و به این فکر کنید که همیشه در بهترین حالت یادگیری هستید.

قرار است این کار یک تفریح شاد و لذت‌بخش باشد و کودکتان را تشویق کند که با انگیزه کافی یادگیری را شروع کند. دوزبانه بودن خوب است و شما هم این قدرت را دارید تا این فرآیند را به جای انتقاد به تشویق و ترغیب تبدیل کنید. اگر کودکتان این مهارت را دوست داشته باشد و یادگیری برایش لذت‌بخش باشد، سال‌ها بعد به خاطر لطفی که در حقش کردید، از شما تشکر خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: نرم افزارهای سرگرم‌کننده‌ برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

بیشتر بخوانید: برنامه های آموزشی انگلیسی برای کودکان


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید