IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
پنج افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی
امتیاز کاربران: 4.4/5
نویسنده: ایرانمهر
10 دی 1402

5 افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی

زمانی که شما اقدام به آموزش زبان انگلیسی یا هر زبان خارجی دیگری می‌کنید معمولا چالش‌های بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها چندین افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی هستند که باعث می‌شوند تا توقع زیادی در شما به وجود بیاید یا این‌که نسبت به یک موضوع ترس زیادی داشته باشید. از طرف دیگر این افسانه‌ها می‌توانند باعث شوند تا شما حتی رویکرد اشتباهی را برای یادگیری زبان اتخاذ کنید که در نهایت به نتیجه چندان مطلوبی در شما منتهی نمی‌شود.

به همین علت نیز معمولا پیشنهاد می‌شود اکثر افرادی که به دنبال آموزش زبان آلمانی یا هر زبان خارجی دیگری هستند با این افسانه‌ها آشنا شده و اطلاعات کاملی را درباره این افسانه‌ها به دست بیاورند. به این ترتیب با آشنایی بیشتر با این افسانه‌ها شما می‌توانید بهترین مسیر را برای یادگیری زبان‌های خارجی انتخاب کنید و نتایج بهتری را نیز از روند آموزش خود دریافت کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این افسانه‌ها صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

5 افسانه در مــــورد یادگیری زبان خارجی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

باید تمام کلمات زبان را حفظ کنم

اولین مورد از چندین افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی این است که شما باید تمامی کلمات مربوط به آن زبان خارجی را حفظ کنید تا بتوانید به آن زبان صحبت کنید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید هیچ‌کس در دنیا همه کلمات زبان مادری خودش را نیز نمی‌داند چه برسد به این‌که بخواهد تمامی کلمات زبان خارجی دیگری را بیاموزد. پس در اولین قدم شما باید بدانید که ارتباط برقرار کردن به‌صورت موثر و موفق به یک زبان خارجی دیگر هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد که شما باید با تمام کلمات آن زبان آشنا باشید.

آنچه که حائز اهمیت است و شما هم باید به آن دقت داشته باشید این است که بتوانید آنچه که در ذهن دارید را به زبان بیاورید و از طرف دیگر توضیحاتی که دیگران به شما ارائه می‌دهند را نیز درک کنید. شما همیشه با کلمات جدیدی در یک زبان خارجی مواجه می‌شوید و حتی اگر این کلمه برای شما کاملا جدید باشد اغلب می‌توانید معنای آن را از سرنخ‌های موضوعی که درباره آن صحبت می‌کنید به دست بیاورید یا این‌که حدسی درباره آن بزنید.

یادگیری یک زبان جدید به معنای ایجاد مهارت‌های جدید در آن زبان است. تا زمانی که بتوانید کلمه‌ای که نمی‌دانید را به‌خوبی توصیف کنید می‌توانید به بهترین شکل ممکن به آن زبان ارتباط برقرار کنید و هیچ مشکلی در این زمینه برای شما به وجود نمی‌آید. پس به طور کلی باید دقت داشته باشید که یادگیری یک زبان جدید به معنای تمرین آنچه که تا به حال یاد گرفته‌اید است و بله شاید در این فرایند نیاز باشد که یک کلمه جدید را نیز یاد بگیرید.

آموزش تقویت مهارت صحبت کردن در زبان انگلیسی

من می‌توانم به این زبان مسلط شوم اگر فقط …

یک افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی که متاسفانه امروزه بسیاری از زبان‌آموزان تازه وارد با آن مواجه می‌شوند این است که گمان می‌کنند یک روش سریع و ساده برای یادگیری زبان خارجی وجود دارد. حقیقتی که در این زمینه وجود دارد و شما هم باید به آن دقت داشته باشید این است که هیچ راه آسان و سریعی برای یادگیری یک زبان در مدت زمانی کم (مثلا در 6 هفته) وجود ندارد و تمامی مطالبی که در خصوص این موضوع مطالعه می‌کنید مطالب اشتباهی هستند که از نظر علمی هیچ استدلالی برای آنها وجود ندارد.

یادگیری یک زبان خارجی جدید نیازمند صرف زمان زیادی است. این فرایند همیشه شامل آموزش مغز شما برای ایجاد ارتباطات جدید بین کلمات، گرامر و نحوه تلفظ آنها خواهد بود و حتی یادگیری مجدد یک زبان مستلزم تقویت پیوندهایی است که قبلا بین کلمات و معانی آنها ایجاد کرده بودید. مطمئنا راه‌هایی وجود دارد که بتوانند این امر را برای شما بهتر و سریع‌تر کنند که از جمله این روش‌ها می‌توان به تمرین مداوم و استفاده از زبان جدید در فعالیت‌های روزمره‌ای که دارید اشاره کرد.

با این حال این افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی که می‌توانید تنها در چند هفته یک زبان خارجی را بیاموزید مسئله‌ای است که به هیچ وجه نباید خود را با آن درگیر کنید. در واقع حقیقت تلخ و سختی که درباره یادگیری یک زبان خارجی جدید وجود دارد این است که برای رسیدن به سطوح بالاتر مهارت در آن زبان شما نیازمند تمرینات اختصاصی هستید که نیازمند صرف زمان زیادی در طول روز خواهند بود.

به همین دلیل است که تعیین اهداف شخصی کوتاه‌مدت برای خود واقعا می‌تواند در این زمینه به انگیزه شما کمک شایانی کند. با این کار شما می‌توانید میزان پیشرفت خود را بررسی کرده و سپس اهداف کوتاه‌مدت بعدی را برای خودتان ایجاد کنید.

افراد مسن نمی‌توانند یک زبان خارجی جدید بیاموزند

یک افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی که به‌تازگی بسیار شایع شده است و در بسیاری از محافل یادگیری زبان خارجی درباره آن صحبت می‌شود این است که افرادی که سن بالایی دارند معمولا نمی‌توانند اقدام به یادگیری یک زبان خارجی جدید کنند. اگر شما هم این شایعه را شنیده‌اید و نگرانی‌هایی در شما به وجود آمده است باید بدانید که حقیقت اصلا این‌چنین نیست و در واقع شما با داشتن منابع مناسب، انگیزه کافی، فرصت‌هایی برای تعامل و استفاده از زبانی که می‌آموزید حتی با سنین بالا نیز می‌توانید یک زبان خارجی جدید را بیاموزید.

به طور کلی باید بدانید که کودکان معمولا زبان‌آموزان بهتری هستند؛ ولی برخی از دلایلی که برای این موضوع وجود دارد ممکن است شما را شگفت‌زده کند. مطمئنا بین مغز کودکان و بزرگسالان تفاوت‌های زیادی وجود دارد؛ ولی بزرگ‌ترها با توجه به این موضوع که معمولا در تگناهای خانوادگی و کاری قرار دارند نمی‌توانند اقدام به یادگیری یک زبان خارجی جدید کنند و در بیشتر مواقع فرصت انجام این کار را ندارند.

به همین علت است که برای بزرگسالان ایجاد عادات مطالعه مناسب که بتواند آنها را از برنامه شلوغ و زندگی روزمره نجات دهد می‌تواند مزایای زیادی در مسیر یادگیری یک زبان خارجی جدید داشته باشد. بزرگسالان برای یادگیری یک زبان خارجی جدید باید راه‌هایی برای ایجاد زبان جدید در عادات و مهارت‌های فعلی خود پیدا کرده و با مطالعه در زمان معینی در هر روز بتوانند این مهارت‌ها را در خود تقویت کنند.

راهکار مناسب دیگری که برای غلبه بر این افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی وجود دارد این است که بزرگسالان سعی کنند بر روی سرگرمی‌ها و علایق خود سرمایه‌گذاری کرده و اهداف کوتاه‌مدتی را برای یادگیری یک زبان خارجی ایجاد کنند. این کار می‌تواند به میزان زیادی به افزایش انگیزه آنها کمک کرده و در نتیجه تاثیر زیادی روی فرایند یادگیری آنها داشته باشد.

یادگیری زبان خارجی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید: دوازده باور غلط در مورد یادگیری زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: ده نکته یادگیری زبان که نباید آن‌ها را دنبال کنید

تلفظ من باید کامل باشد تا قابل درک باشد

این افسانه نیز از جمله چند افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی است که امروزه بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده است. حقیقتی که در خصوص این افسانه وجود دارد این است که هر کسی در هر زبانی دارای لهجه مخصوص به خود است و این موضوع در خصوص زبان جدیدی که شما قصد یادگیری آن را دارید نیز صدق می‌کند. گاهی اوقات زبان‌آموزان فکر می‌کنند که برای برقراری ارتباط موفق باید کاملا بومی به نظر برسند و لهجه کاملی داشته باشند تا بتوانند چنین ارتباطی را برقرار کنند.

با این حال واقعیت این است که استفاده از لهجه بومی به‌عنوان هدف اصلی در یادگیری زبان جدید کاملا غیرضروری خواهد بود. در واقع داشتن لهجه در زبان جدید می‌تواند بسیار مفید باشد؛ چراکه بیانگر این خواهد بود که شما خیلی بیشتر از چیزی که در حال حاضر بیان می‌کنید می‌دانید. از طرف دیگر نشان می‌دهد که شما ممکن است با برخی از اطلاعات عامیانه یا فرهنگی آشنا نباشید؛ ولی علاقه‌مند به یادگیری آنها هستید.

همین موضوع نیز می‌تواند به شما کمک کند تا ارتباطی واضح و بسیار مطمئن را با دیگران برقرار کنید. دقت داشته باشید که یادگیری تلفظ‌ها می‌تواند  بسیار سخت باشد که این موضوع در خصوص بزرگسالان بیشتر صدق می‌کند. این موضوع کاملا به نحوه برخورد مغز با صداهای جدید و البته نوع زبانی که قصد یادگیری آن را دارید بستگی خواهد داشت.

به طور کلی برای غلبه بر این افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی بهترین مسیری که پیش روی شما قرار دارد این است که علاوه بر یادگیری جزئیات زبانی که در حال مطالعه آن هستید شما باید نکات کلی صحبت و تلفظ را نیز مشاهده کرده و تلاش کنید تا ریز به ریز و به‌صورت تدریجی آنها را در مکالمات خود وارد کنید. به این ترتیب می‌توانید خیلی سریع روی مهارت تلفظ خود کار کرده و آن را ارتقا دهید.

برای تمرین صحبت کردن من باید صبر کنم تا…

شاید برای شما جالب باشد که بدانید این افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی نیز امروزه بسیاری رایج شده است و شاهد آن هستیم که بسیاری از زبان‌آموزان با این‌گونه کمال‌گرایی‌ها مواجه می‌شوند. حقیقتی که درباره این افسانه وجود دارد این است که شما در هر زمان می‌توانید بهتر از روز اول خود صحبت کنید. برای بسیاری از زبان‌آموزان صحبت کردن به زبان جدیدی که قصد یادگیری آن را دارند بسیار ترسناک‌تر از خواندن یا گوش دادن به آن زبان است.

یکی دیگر از افسانه‌هایی که در خصوص یادگیری یک زبان جدید وجود دارد این است که بهتر است قبل از این‌که خودتان صحبت کردن را تمرین کنید صبر کنید تا …. کاری را برای آن انجام دهید. به طور کلی باید توجه داشته باشید که چنین صبرکردنی هیچ‌گاه به اتمام نمی‌رسد. هیچ چیزی نمی‌تواند باعث شود تا شما آماده صحبت کردن شوید‌؛ مگراین‌که شروع به تمرین آن کنید. در واقع احساس راحتی در گوش دادن به مکالمات در زبان جدید، آشنایی با واژگان یا تسلط کامل بر گرامر هیچ‌یک روی مهارت صحبت کردن شما تاثیرگذار نخواهد بود.

تنها نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که سعی کنید تسلط بر این مهارت را به تعویق نیندازید؛ چراکه هرچه بیشتر شروع تقویت این مهارت را به تعوبق بیندازید به همان میزان  شروع آن برای شما سخت‌تر خواهد شد. پس اجازه ندهید این افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی مانع شما شود. به‌جای این‌که قبل از شروع به صحبت کردن به زبان خارجی منتظر یک نقطه عطف خاص باشید به تمرین کردن آنچه که در حال حاضر می‌دانید بپردازید.

این کار احتمالا به معنای صحبت کردن با جملات ساده‌تر و تمرکز بر موضوعات اساسی‌تر مانند توصیف چیزهای مختلف، صحبت کردن در زمان حال و … خواهد بود. شما می‌توانید از همان روز اول یادگیری یک زبان خارجی جدید شروع به تقویت مهارت صحبت کردن خود کنید.

یادگیری زبان های خارجی

من باید گرامر صحیح را بیاموزم

اگر به دنبال یک افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی هستید که در بسیاری از مواقع مانع از آموزش صحیح شما می‌شود باید بدانید که این افسانه می‌تواند مهم‌ترین آنها باشد. حقیقتی که در خصوص این موضوع وجود دارد این است که شما می‌توانید خیلی قبل از این‌که تمام نکات ظریف گرامری یک زبان را بیاموزید منظورتان را به مخاطب خود برسانید. آنچه که گرامر درست یا مناسب در نظر گرفته می‌شود نتیجه سیاست زبانی و گاهی اوقات تصمیمات واقعا خودسرانه‌ای است که قرن‌ها پیش گرفته شده است.

آنچه در یک کتاب به‌عنوان دستور زبان مناسب ثبت شده است اغلب با نحوه صحبت واقعی مردم بسیار متفاوت است. یک سوال خوب برای پرسیدن در چنین شرایطی این است که من می‌خواهم با چه کسی ارتباط برقرار کنم؟ اگر قصد دارید ایمیل‌های رسمی بنویسید یا این‌که به‌صورت حرفه‌ای به زبان مقصد خود ارتباط برقرار کنید دستور زبان صحیح واقعا مرتبط‌تر خواهند بود؛ ولی اگر هدف شما گفتگو با اعضای خانواده یا دوستان است یا این‌که قصد دارید در سفر خود از زبان مقصد لذت ببرید بدون شک نیازی به جزئیات ریز گرامری نخواهید داشت.

این موضوع حتی در خصوص تماشای انواع فیلم و سریال به زبان مقصد یا گوش دادن به موسیقی‌هایی که به زبان مقصد شما هستند نیز صدق می‌کند. پس کاری که شما باید انجام دهید این است که روی نحوه صحبت مردم و آنچه که واقعا پیام شما را به مخاطبتان منتقل می‌کند تمرکز کنید.

نکات مهمی که باید درباره یادگیری زبان خارجی بدانید

حال که با این چند افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی آشنا شده و اطلاعاتی را در این زمینه به دست آوردید زمان آن است که بدانید یادگیری یک زبان جدید همواره می‌تواند چالش‌های مخصوص به خود را برای شما به همراه داشته باشد. نکته بسیار مهمی که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که این چالش‌ها را برای خود به یک مسئله بسیار بزرگ تبدیل نکنید و سعی کنید از آنها عبور کنید. فراموش نکنید که عبور از این چالش‌هاست که در نهایت باعث موفقیت شما در یادگیری یک زبان جدید خواهد شد.

نکته بسیار مهم دیگری که باید در خصوص این موضوع بدانید این است که راهنمایی و مشورت گرفتن از یک استاد یا افرادی که در زمینه یادگیری زبان خارجی متخصص هستند می‌تواند به میزان زیادی به شما کمک کند تا به شکل بهتری از این مشکلات و چالش‌ها عبور کنید. برای مثال شما می‌‌توانید در یک کلاس آموزشی شرکت کرده و از استادی که اقدام به آموزش شما کرده کمک بگیرید. نکته بسیار مهم دیگری که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که حتما سعی کنید از دوستان خود نیز کمک بگیرید.

در بسیاری از موارد ترس‌هایی که در خصوص یادگیری زبان وجود دارند ترس‌هایی هستند که شاید تنها نتوانید از آنها عبور کنید و همین عامل نیز باعث می‌شود تا این ترس‌ها کم کم بزرگ شده و به یک افسانه بزرگ تبدیل شوند. برای مثال شروع مکالمه و صحبت کردن به یک زبان خارجی یک افسانه بسیار بزرگ است که بسیاری از افراد به خاطر همین یک افسانه شروع به صحبت نمی‌کنند. یکی از بهترین راه‌هایی که برای غلبه بر این افسانه وجود دارد این است که سعی کنید در محیط‌های کوچک و با دوستان خود شروع به صحبت و مکالمه کنید.

در پایان نباید فراموش کنید که این چند افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی که در این مطلب درباره آنها صحبت کرده و نکاتی را بیان کردیم تنها در حد افسانه هستند و در صورتی که شما بتوانید بر آنها غلبه کنید می‌توانید مسیر یادگیری یک زبان جدید خارجی را به شکل بهتری طی کنید. پس سعی کنید پا روی ترس‌های خود گذشته و با عبور از آنها یک تجربه جدید و بسیار جذاب را به دست بیاورید.

افسانه در مورد یادگیری زبان خارجی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات در خصوص افسانه‌هایی که برای یادگیری یک زبان خارجی وجود دارند پاسخ دهیم.

آیا برای شروع مکالمه باید به سطح بالایی از مهارت زبانی دست پیدا کنیم؟

خیر شما از همان روز نخست نیز می‌‌توانید شروع به مکالمه به زبان خارجی کرده و اشتباهات خود در مکالمه را مشاهده کنید. با این کار می‌توانید نتایج بهتری را دریافت کنید.

آیا باید درباره تلفظ خود سخت‌گیری داشته باشیم؟

خیر نیازی به سخت‌گیری نیست، شما می‌توانید سطح مهارت‌های خود را به‌صورت گام به گام افزایش دهید و نیازی نیست که نگران تلفظتان باشید.

سخن پایانی

چند افسانه در مورد یادگیری زبان های خارجی وجود دارد که در بسیاری از موارد مانع از طی کردن مسیر یادگیری زبان‌های خارجی می‌شود. در صورتی که بتوانید بر این افسانه‌ها و ترس‌ها غلبه کنید می‌توانید نتایج بهتری را درباره یادگیری یک زبان خارجی به دست بیاورید. در صورتی که شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به یادگیری یک زبان خارجی جدید هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات موسسه زبان ایرانمهر نیز در این زمینه استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: 6 دلیل قانع‌ کننده برای یادگیری زبان

بیشتر بخوانید: سه داستان جذاب از زبان‌آموزانی که دنیا را تغییر دادند

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.4 از 5 از 91 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. سید حسین بنی هاشمی
    16 دی 1402
    پاسخ دادن

    با تشکر از زحماتتون
    مطالب ارائه شده ، مفید، آموزنده ،بروز وواقعی هستند,اطلاعات صحیح به نوبه خودمنجر به آرامش و کاهش استرس واضطراب فراگیران خواهد شد

    • ایرانمهر
      16 دی 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از همراهیتون موفق باشین

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید