IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آموزش زبان انگلیسی از صفر
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
12 آذر 1398

آموزش زبان انگلیسی از صفر

چطور می‌توان به افراد در یادگیری زبان انگلیسی از صفر کمک کرد؟ باید از چه روشهای آموزش زبان انگلیسی برای افراد مبتدی استفاده کرد؟ آیا آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی برای افراد مبتدی لازم است؟ روشهای یادگیری زبان انگلیسی از صفر چه خصوصیاتی دارند؟ در این مقاله سعی می‌کنیم با پرداختن به این سوالات، نکاتی درباره آموزش زبان انگلیسی از صفر را مورد بررسی قرار دهیم.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

همانطور که می‌دانیم، روش‌های آموزش زبان انگلیسی از صفر بسیار متفاوت از روش‌های معمول آموزش زبان انگلیسی هستند. پیچیدگی و حساسیت این روش‌ها ریشه در ناآشنایی زبان‌ آموز مبتدی دارد. اما به چه کسی زبان‌آموز مبتدی می‌گوییم؟ اکثر مدرسین زبان انگلیسی با این امر موافقند که زبان‌آموزان مبتدی دو دسته‌اند.

زبان‌آموزان مبتدی آشنا با انگلیسی یا False Beginners

دانش زبانی این دسته از زبان‌آموزان صفر مطلق نیست و پیشتر با زبان انگلیسی تا حدی آشنا شده‌اند. این آشنایی یا در حد تحصیلات مدرسه است و یا در نتیجه‌ی شنیدن و یادگیری زبان از محیط اطراف خود در میانه‌ی این جهان غرق در ارتباطات. به هر صورت نمی‌توان آنها را زبان آموز مبتدی حقیقی دانست. این دسته از زبان آموزان سطح مبتدی انگلیسی تصور می‌کنند علاوه بر آشنایی با زبان، اندک تسلطی هم به کاربرد زبان دارند و گاهاً می‌خواهند از سطوح بالاتری شروع به یادگیری کنند. معلمان زبان انگلیسی می‌دانند که این زبان آموزان مکالمات پایه و سوالاتی از این قبیل را متوجه می‌شوند:

‘Are you married?’, ‘Where are you from?’, ‘Do you speak English?’

این زبان‌آموزان معمولاً با مفاهیم گرامری آشنا هستند و معلم می‌تواند از ساختار جمله شروع کند.

زبان‌آموزان واقعاً مبتدی یا Absolute Beginners

آموزش زبان انگلیسی از صفر

این دسته از زبان آموزان هیچ ارتباطی با زبان انگلیسی نداشته‌اند. خصوصاً در کشورهای در حال توسعه، افرادی که شانس ادامه تحصیل در نوجوانی را نداشته‌اند در این دسته قرار می‌گیرند. آموزش زبان انگلیسی از صفر به زبان آموزان مبتدی چالش بزرگی برای اکثر مدرسین است. مدرس زبان انگلیسی از صفر، نمی‌تواند از این زبان‌آموزان انتظار داشته باشد که حتی مقدار اندکی دانش زبانی برای پاسخ به سوالاتی مثل ‘How are you?’ داشته باشند. در این شرایط مدرس باید از صفر و بدون هیچ زبان مشترکی تدریس و توضیح مفاهیم پایه را طبق اصول و برنامه‌ای مشخص شروع کند.

اولویت بندی کنید

برای زبان آموزان آشنا به زبان، بهترین نقطه برای شروع، آگاهی به نیازهای زبان‌آموزان است. مسلماً زبان‌آموزان مبتدی نیاز دارند پیش از یادگیری انواع غذاها و رنگ‌ها، خودشان و دیگری را در زبان جدید معرفی کنند و همچنین با سلام کردن ارتباط برقرار کنند. به طور طبیعی بهترین نقطه شروع آموزش زبان از صفر فعل “to be” برای ساخت جملات (…I am from…; He is from) است. بعد از آن می‌توانید با تدریس صفات ملکی ادامه دهید تا نیاز زبان‌آموز برای حرف زدن در باره‌ی چیزهای مرتبط به خودش و دیگری (my country, your name, his family).

همه‌ی پیش‌فرض‌هایتان را کنار بگذارید

برای آموزش صحیح به زبان‌آموزان مبتدی نباید هیچ پیش‌فرضی در مورد دانسته‌های آنها داشته باشید. فرض کنید آنها هیچ چیز نمی‌دانند. مثلاً برای آموزش فعل “to be” تنها باید به این هدف ملیت‌شان را بپرسید که هم خودتان و هم زبان‌آموزان متوجه شوند که نمی‌توانند به این سوال پاسخ دهند و خلاء زبانی موجود در عمل ملموس شود. زبان‌آموزان مبتدی نمی‌توانند به شما پاسخ دهند مگر اینکه شما مشخصاً به آنها یاد داده باشید.

برای تمام دستاوردهای کوچک زبان‌آموزان را تشویق کنید

زبان‌آموزان مبتدی در آغاز تصور درستی از روند یادگیری زبان ندارند. آنها تا پایان دوره به شما می‌گویند که نمی‌توانند انگلیسی صحبت کنند، یا اینکه نمی‌توانند مثل شما روان صحبت کنند. اما شما باید همواره و هر جلسه تلاش کنید که آنها بهفمند و بدانند که چه چیزی یاد گرفته‌اند و چه چیزهایی “می‌توانند” بگویند. اگر بر روی سلام کردن و معرفی خود کار کرده‌اید جلسه را با تاکید بر آموخته‌ها و تشویق تمام کنید: “Congratulations! You can now introduce yourself and greet each other in English” توجه دانش‌آموزان را به آنچه می‌دانند معطوف کرده و از آنچه قادر به انجامش نیستند منحرف کنید.

استفاده از حواس زبان‌آموز در سطح مبتدی

زبان آموزان سطح مبتدی، خصوصاً اگر هیچ آشنایی با زبان انگلیسی نداشته باشند، احتمالاً قادر به فهم توضیحات، لغات هم‌معنی، تعریف‌ها یا توضیحات کلامی شما نیستند. در این شرایط باید از حواس آنها برای انتقال معانی استفاده کرد. بهترین راه استفاده از ابزار بصری مانند فلش‌کارت است. روش دیگر استفاده از حالات چهره و زبان بدن است.

آموزش زبان انگلیسی از صفر

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

استفاده از زبان بدن

همچنین نباید استفاده حداکثری از ژست و زبان بدن را فراموش کرد. اگر امکان استفاده از زبان مادری زبان‌آموز نباشد یا زبان واسطه‌ی دیگری به عنوان زبان اول نداشته باشید اهمیت استفاده از زبان بدن بیشتر می‌شود.

مفاهیم پایه زبانی دارای ابعاد مختلفی است: بعد فیزیکی زبان (زبان بدن)، بعد روانی زبان، بعد گفتاری زبان و در نهایت زبان مشترک. برای تقویت هر یک از این ابعاد زبان پایه روش‌هایی هست.

ما اولین ارتباط‌هایمان را به زبان غیرکلامی و به گونه‌ای برقرار می‌کنیم که والدین و بستگانمان متوجه آن شوند. نوزادان و کودکان برای انتقال منظورشان از ژست‌ها یا حالات چهره استفاده می‌کنند. شما هم می‌توانید برای آموزش زبان انگلیسی از صفر و برقراری ارتباط با زبان‌آموزان سطح مبتدی خود تا حد امکان از این زبان استفاده کنید تا به آنها نشان دهید حتی بدون نیاز به زبان مادری قادر به برقراری ارتباط و یاد گرفتن مفاهیم جدید هستند.

قبل از کلمات از ژست‌ها استفاده کنید. پیش از آنکه زبان‌آموزان ناآشنا با زبان را در کلاس در معرض کلمات و اصطلاحات بیگانه قرار دهید و حس بدی در آنها ایجاد کنید، بهتر است چند جلسه تنها کارتان این باشد: استفاده از زبان بدن در آموزش زبان انگلیسی. برای مثال می‌توانید در موقعیت‌های کلاسی از این ژست‌ها استفاده کنید:

  • کف دستتان صاف رو به جلو نگه دارید. معنای این حرکت برای همه stop است
  • دستتان را باز کنید و مقابل خود به صورت مایل از بالا به پایین به معنی wait حرکت دهید
  • انگشت اشاره روی لبها و نوک بینی یا انگشتان روی لب‌ها یعنی quiet down
  • خیال کنید کتابی در دستان شماست، آن را باز کنید یا ببندید open/close your books
  • روی برگه‌ای خیالی ادای نوشتن را در آورید، این یعنی write

پس از چندین بار استفاده از این ژست‌ها، آنها را به همراه لغات به کار ببرید.

راهنمای یادگیری زبان انگلیسی قدم به قدم تا موفقیت

استفاده از ابزار کمک آموزشی

در کنار این موارد، می‌توان از اشیاء واقعی نیز استفاده کرد. استفاده از ابزار و متریال‌های کمک آموزشی یا چند رسانه‌ای، برای زبان آموزان مبتدی به شما این امکان را می‌دهند که چند حس را به صورت هم‌زمان درگیر کنید و معمولاً جذابیت بیشتری از تصاویر دوبعدی دارند. حتی می‌توانید برای برخی مفاهیم و به منظور ایجاد جذابیت یا سرگرمی، حس بویایی و چشایی را نیز به کار بگیرید.

 Total Physical Response (TPR) استفاده از روش 

تدریس زبان انگلیسی به روش TPR یکی از جدید‌ترین و بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی از صفر می‌باشد. به طور کلی ایده‌ی اصلی در این متد این است: استفاده‌ی هم‌زمان زبان با حرکات فیزیکی مرتبط، هم به درک آن زبان و هم به یادگیری‌اش کمک می‌کند.

این روش همچنین بهترین روش آموزش انگلیسی به کودکان و برخی افراد خاص هم می‌باشد، از این جهت که زبان‌آموز بدون استرس و با علاقه‌ی بیشتری مفاهیم را یاد می‌گیرد. همچنین می‌توان این متد را با تکنیک‌های دیگر نیز به کار گرفت.

تحلیل نیاز قبل از جمله‌سازی

زبان  از فکر نشات می‌گیرد. یکی از برانگیزاننده‌ترین فکرهایی که از کودکی داریم، تجربه‌ی ذهنی “خواستن چیزی” است. به این معنا که ما پیش از آنکه دانش زبانی درباره‌ی مفهومی مثل آب را داشته باشیم، میل به آن را احساس می‌کنیم و به آن نیاز داریم. هر ساختار زبانی که ما می‌سازیم بر آمده از خواست یا انگیزش و میل ماست. پیش از تاکید بر جمله‌سازی، با فکر کردن به نیازها سعی کنید با ایجاد میل و استفاده از انگیزه‌های شخصی زبان‌آموزان مبتدی، به آنها هدفی برای یادگیری و استفاده از زبان بدهید.

آموزش زبان انگلیسی از صفر

تلفیق صدا و معنا

ادگار آلن پو در شعر “زنگ‌ها” از زبانی توصیفی برای وصف صدای زنگ‌های متفاوت استفاده می‌کند. این شعر گرچه برای زبان‌آموزان مبتدی مناسب نیست اما درس مهمی برای ما دارد:

silver bells: tinkle, tinkle, tinkle (and don’t forget the tintinnabulation!)

wedding bells: molten, gloat, swells, dwells

alarm bells: brazen, shriek, clang, clash, roar

iron bells: tolling, rolling monotone

شما هم می‌توانید با استفاده از صداواژه‌ها برای حک کردن معنی لغات در ذهن زبان‌آموزان استفاده کنید.

تدریس الفاظ مهمتر از لغات

برخی به غلط چنین تصور می‌کنند که تدریس لغات به زبان آموزان مبتدی مهمتر از آموزش جملات کامل است، اما حقیقت این است که ما کمتر از لغات به صورت مجزا استفاده می‌کنیم و معمولاً آنها را در ساختارهای مشخصی به کار می‌بریم. از طرفی تلفظ هر کلمه در جایگاه‌های ساختاری مختلف جملات و پیش و پس از کلمات مختلف تفاوت دارد و بهتر است از همان ابتدا کاربرد کلمات در جملات آموزش داده شود.

به همین منظور لازم است برای هر گروه کلمات ساختارهایی در نظر گرفت و برای تمرین لغات از تکرار این ساختار ها استفاده کرد. توجه کنید که فرم تکراری است و آنچه بیشتر اهمیت دارد، ادای صحیح این فرم‌ها با کلمات جدید است. به این مثال توجه کنید:

Can I go to the restroom, please?

Can I borrow a pencil, please?

Can I answer the question, please?


بیشتر بخوانید:15 ترفند برای یادگیری مکالمه زبان انگلیسی در مدت زمان کوتاه


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. میترا مطبوعی
    16 اسفند 1401
    پاسخ دادن

    آیا امکان دارد کلاس های خصوصی شرکت کنم

    • ایرانمهر
      16 اسفند 1401
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله شما میتوانید در کلاس های خصوصی شرکت نمایید جهت آگاهی از نحوه ثبت نام در دوره به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید