IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
با سریال «نارکوها» (Narcos) اسپانیایی یاد بگیرید
امتیاز کاربران: 4.7/5
نویسنده: ایرانمهر
5 اسفند 1397

با سریال «نارکوها» (Narcos) اسپانیایی یاد بگیرید

خانم ها و آقایان، تصمیم بگیرید.

عادی و معمولی؟

یا پرجنب و جوش و پر از هیجان؟

کلمه action-packed (پر جنب و جوش) کلمه ای نیست که اغلب برای توصیف درس خواندن یا بهتر بگوییم اسپانیایی یاد گرفتن استفاده شود.

اما اگر با سریال «نارکوها» (Narcos) اسپانیایی یاد بگیرید، خیلی راحت می توانید از این کلمه استفاده کنید.

«نارکوها» را پخش کنید، روی مبل لم بدهید و با «پابلو» (Pablo) کلمات (palabras) اسپانیایی یاد بگیرید.

تماشای این سریال راهی عالی برای تقویت و به روز رسانی گنجینه لغات و یادگرفتن اصطلاحات کوچه خیابانی کلمبیایی است و می توانید ببینید زبان اسپانیایی در موقعیت های مختلف چطور مورد استفاده قرار می گیرد.

حتی ممکن است کلماتی به گنجینه لغاتتان اضافه کنید که حتی فکرش را هم نکردید.

هیچ دروغی در کار نیست، با این سریال واقعا می توانید اسپانیایی یاد بگیرید.

با سریال «نارکوها» (Narcos) اسپانیایی یاد بگیرید

دوره های حضوری زبان اسپانیایی

دوره های حضوری اسپانیایی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

همه چیز درباره  «نارکوها»

«نارکوها» یکی از سریال های مشهور تولید کمپانی «نتفلیکس» است.

تا به حال سه فصل از این سریال تولید شده و صحبت هایی هم درباره ساخت فصل چهارم آن شده است. پس خیالتان راحت باشد که محتوای زیادی برای یادگیری در اختیار دارید!

هشدار!

پیش از آنکه به اصل موضوع بپردازیم، نکته مهمی هست که باید به آن اشاره کنیم:

سریال «نارکوها» زبانی دارد که برای بزرگسالان نگاشته شده است و گاهی خشن و بی ادبانه است، داستان و صحنه هایی دارد که برای کودکان مناسب نیست و به همین دلیل فقط برای مخاطبان بالغ و بزرگسال مناسب است!

همراه ما هستید؟ بسیار خوب، شروع می کنیم!

با سریال نارکوها اسپانیایی یاد بگیرید

تاریخ و فرهنگ

این سریال در کلمبیا ساخته و فیلمبرداری شده است و داستان زندگی «پابلو اسکوبار»، میلیاردر و پادشاه تولید و قاچاق مواد مخدر است که در بازه زمانی نسبتا طولانی با اکثر موادفروشان جهان کار کرده است.

در این سریال با تیم جوانی از ماموران اداره مبارزه با مواد مخدر (Drug Enforcement Administation) همراه هستیم که سعی می کنند او را که یک خلافکار بدنام است، دستگیر کنند. در تمام طول سریال، به زندگی «پابلو اسکوبار» و افکار او پرداخته شده است.

اگرچه داستان سریال کاراکترهای مختلفی در سراسر کشور را دنبال می کند، اما بیشتر درباره «مدلین» (Medellin) کلمبیا اطلاعات کسب خواهید کرد. این شهر در کوه هایی واقع شده است که خانه «پابلو اسکوبار» در آن قرار داشته است و امن ترین جای ممکن برای زندگی عجیب و لاکچری او بوده است.

درام و بلاتکلیفی

من شخصا عاشق این سریال هستم.

این مجموعه ترکیبی از هیجان، خطر و درام است. جنگ قدرت ها، مشکلات در روابط انسان ها، خشم و بی رحمی و سیاست های ظریف و عالی، شالوده و داستان این سریال را شکل می دهد. اگر تصمیم گرفتید این سریال را ببینید، آماده باشید که پای تلویزیون میخکوب شوید.

داستان شما را در خود غرق می کند و هر لحظه به این فکر می کنید که اتفاق بعدی چیست!

باید این حقیقت را بپذیرید که با این سریال عاشق این می شوید که زمان بیشتری را برای یادگیری زبان اسپانیایی صرف کنید. تماشای «نارکوها» خیلی جذاب تر از نشستن پشت میز و خواندن متن ها و کتاب های تکراری است.

زبان «نارکوها»

از آنجایی که این سریال در کلمبیا فیلمبرداری شده است، می توانید اسپانیایی را با گویش کلمبیایی یاد بگیرید. زبانی که در این سریال استفاده شده است، زبانی است که به طور مستقیم به شهر «مدلین» مربوط می شود و حتی برای بعضی از بومیان اسپانیایی زبان هم، خارجی و غیرقابل فهم به حساب می آید.

اما هر چه سریال جلوتر می رود، بیشتر و بیشتر متوجه زبان اسپانیایی می شوید و می توانید از عبارات سریال با تلفظ و لهجه کلمبیایی استفاده کنید.

علاوه بر گویش کلمبیایی، می توانید مقدار زیادی parlache یا همان اصطلاحات و عبارات کوچه خیابانی را یاد بگیرید که به جمعیت و گروه خلافکاران «مدلین» تعلق دارد. بعضی از عباراتی که به عنوان parlache شناخته می شوند، از دنیای زیرزمین (دنیای خلافکارها) به زندگی روزمره مردم هم سرایت کرده است.

با این حال باید این نکته را یادآور شویم که تمام کلمات و عبارات استفاده شده در این سریال برای مکالمات روزمره مناسب نیستند. فکر نمی کنم بخواهید با استفاده از رشته کلمات زشت و گستاخانه باعث ناراحتی کسی شوید و به او توهین کنید، می خواهید؟

واژگانی که در این مجموعه استفاده شده است بسیار متنوع است، اما حوزه هایی وجود دارند که می توانید در آن ها مهارت کسب کنید:

کلمات تخصصی. بعد از دیدن این سریال کلمات و اصطلاحات زیادی یاد می گیرید که درباره مواد مخدر و جابجا کردن آن است. البته نیازی نیست در زندگی روزمره از این کلمات استفاده کنید، اما دانستن آن ها برای شرکت کردن یا شروع کردن بحث ها و مکالمات با دوستان یا سرگرمی مفید است.

کلمات و عبارات  سوگند. نمی توانید انتظار داشته باشید پادشاهان مواد مخدر خوب صحبت کنند! همچنین این مدل حرف زدن ضرورتی هم ندارد اما با آن روبرو شوید و یاد بگیرید. دانستن و یاد گرفتن کلماتی که برای سوگند خوردن استفاده می شود، به یاد ماندنی و جذاب است.

ساختار جملات. با گوش دادن به دیالوگ های این سریال، می توانید ساختارهای رایج و معمول جمله و الگوهای مکالمه در زبان اسپانیایی را یاد بگیرید.

سیاست و زندگی  خانوادگی. در این سریال به طور گسترده به این دو موضوع پرداخته شده است که به معنی فرصت یادگیری صدها کلمه و عبارت در زبان اسپانیایی است.

فرهنگ و تاریخ. حوادث و وقایعی که در این سریال می بینید، براساس اشخاص، حوادث و مکان های واقعی است؛ بنابراین می توانید اطلاعات زیادی درباره تاریخ کلمبیا یاد بگیرید، البته که بیشتر درباره فرهنگ بدنام آن است.

یادتان باشد: دانش هیچوقت بد نیست! هر چه بیشتر بدانید، راحت تر می توانید با دیگران صحبت کنید و کنترل یک مکالمه یا سخنرانی را به دست بگیرید. از یاد گرفتن کلمات جدید که از حاشیه امن شما فراتر است نترسید!

برای شروع، چند مورد از دیالوگ های عالی این سریال را با هم مرور می کنیم.

.Plata o plomo

.Silver or lead

.Las mentiras son necesarias cuando la verdad es muy difícil  de creer

.The lies are necessary when the truth is very hard to believe

اگر مطمئن نیستید که می توانید برای یادگیری زبان اسپانیایی از سریال «نارکوها» استفاده کنید یا نه، فقط به بازی «واگنر مورا» (Wagner Moura) بازیگر برزیلی نگاه کنید که نقش «پابلو اسکوبار» را بازی می کند.

در ابتدا قرار بود این سریال به زبان انگلیسی ساخته شود. چند ماه بعد از انتخاب بازیگران او فهمید که تولیدکنندگان این مجموعه از او می خواهند در تمام طول سریال اسپانیایی صحبت کند.

یک مشکل وجود داشت: او نمی توانست اسپانیایی صحبت کند! دو زبانی که او به راحتی می توانست صحبت کند اول پرتغالی و بعد انگلیسی بود.

شاید فکر کنید این مسئله می توانسته پایان کار او به عنوان بازیگر این سریال باشد، اما اینطور نبود. او به «مدلین» رفت و اسپانیایی را از صفر یاد گرفت!

وقتی زمان فیلمبرداری این سریال رسید، او اسپانیایی را مثل یک بومی صحبت می کرد و توانست نقشش را بی نقص بازی کند.

اگر «مورا» توانست طی چند ماه اسپانیایی یاد بگیرد و سریالی را بازی کند که تمام مردم جهان آن را دیدند، پس بدون شک شما هم می توانید از او به عنوان پابلو اسکوبار چیزی یاد بگیرید.

در ادامه چند روش برای یادگیری زبان اسپانیایی از این سریال را به شما می گوییم!

دوره های آنلاین زبان اسپانیایی

دوره های آنلاین اسپانیایی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

1. به صورت فعال یا غیرفعال این سریال را تماشا کنید

دو روش اصلی برای یادگیری اسپانیایی از طریق برنامه های تلویزیونی و فیلم ها وجود دارد: یادگیری فعال و غیرفعال.

یادگیری فعال نیازمند این است که هر جا لازم بود فیلم را متوقف کنید و کلمات جدید یا ساختار جملاتی را که نمی دانید یادداشت کنید. با توجه به اینکه در این سریال دیالوگ ها و جملات به یادماندنی زیادی وجود دارد، گنجینه ای غنی خواهید داشت!

این رویکرد بهترین راه یادگیری برای مبتدیان است، چون به شما این امکان را می دهد که به طور فعال کلمات و اصطلاحات جدید را به دانش زبان اسپانیایی خود اضافه کنید.

یادگیری غیرفعال به جای تک تک کلمات، روی یادگیری صداها و ریتم زبان تمرکز دارد. این روش بیشتر برای زبان آموزان پیشرفته مناسب است. تنها کاری که باید بکنید این است که فیلم را تماشا کنید و وقایع و دیالوگ ها را آنطور که هستند و پیش می روند یاد بگیرید.

چقدر می توانید بفهمید داستان فیلم چیست و وقایع چطور اتفاق می افتند؟ سعی کنید به زیرنویس اتکا نکنید و هر صحنه ای که متوجه نشدید بارها ببینید.

در نهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام شیوه برای شما مناسب تر است. فقط هر روشی که انتخاب می کنید، بیشترین بهره را از آن ببرید.

2. از زیرنویس  برای منفعت خودتان استفاده کنید

احتمالا به طور خودکار هر فیلم یا سریالی را با زیرنویس نگاه می کنید.

زیرنویس را قطع کنید!

اگر بیش از حد از زیرنویس استفاده کنید، چیز زیادی یاد نخواهید گرفت.

یک یا دو قسمت را بدون زیرنویس تماشا کنید و ببینید تا چه حد می توانید موضوع و داستان را متوجه شوید. سپس، زیرنویس را فعال کنید و میزان درکتان از موضوع را مقایسه کنید.

با توجه به ماهیت زبان کوچه خیابانی و اصطلاحات فراوان در این سریال، احتمالا با موارد زیادی برخورد می کنید که انتظارشان را ندارید! هر چیزی که متوجه نشدید، یادداشت کنید!

اگر دنبال کردن دیالوگ ها به زبان اسپانیایی برایتان سخت است، زیرنویس اسپانیایی را فعال کنید.

با سریال نارکوها اسپانیایی یاد بگیرید

3. صدای فیلم را  تغییر دهید

در تمام طول سریال «نارکوها» از زبان اسپانیایی استفاده می شود، اما این مجموعه منحصرا با زبان اسپانیایی نیست.

می توانید با تغییر صدای فیلم، تمام سریال را به زبان اسپانیایی تماشا کنید.

احتمالا مبتدیان ترجیح می دهند از زیرنویس انگلیسی استفاده کنند تا بهتر بتوانند موضوع سریال را بفهمند. اما اگر کمی پیشرفته تر هستید و سطح دانش زبانتان بالاتر است، می توانید زیرنویس اسپانیایی را فعال کنید و تمام سریال را به اسپانیایی خالص تماشا کنید. می توانید تفاوت استفاده از زبان را در موقعیت های مختلف متوجه شوید؟ به این تفاوت ها دقت کنید تا بهتر بتوانید کاربرد زبان را در زندگی واقعی درک کنید.

4. سرعت مورد  نظرتان را انتخاب کنید

معمولا به همه پیشنهاد می کنیم برای شروع یادگیری یا تقویت مهارت ها، از همان ابتدا با سرعت بالا شروع نکنند و آهسته و پیوسته پیش بروند. اما «نارکوها» آنچنان اعتیادآور هستند که احتمال دارد تمام قسمت های یک فصل را در یک روز ببینید.

مشکلی وجود ندارد! سرعتی را که با آن یاد می گیرید انتخاب کنید.

هر کلمه یا جمله ای را که متوجه نشدید، فصل، قسمت و دقیقه آن را یادداشت کنید. این کار حواستان را پرت نمی کند اما به شما کمک می کند خیلی سریع به قسمت مورد نظر برگردید و آن را مرور کنید.

5. این سریال را  با یک دوست ببینید

در نهایت، هر کاری اگر با یک دوست باشد، جذاب تر و سرگرم کننده تر است!

«نارکوها» را با یک دوست تماشا کنید، سپس از بحث و صحبت کردن درباره آن لذت ببرید. حواستان باشد تمام دیالوگ ها و مکالمات جذاب را با هم تکرار کنید.

مهم ترین مزیت این روش تمرین مکالمه و تلفظ درست به زبان اسپانیایی است.

اگر عادت دارید هر شب تلویزیون نگاه کنید، می تواند بهترین زمان برای یادگیری اسپانیایی باشد. زبان اسپانیایی را با «نارکوها» تمرین کنید!


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های سینمایی برای یادگیری زبان اسپانیایی


دوره های خصوصی زبان اسپانیایی

دوره های خصوصی اسپانیایی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان اسپانیایی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.7 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید