IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
تقویت مهارت های شنیداری زبان پرتغالی با 5 تکنیک مؤثر
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
19 شهریور 1401

تقویت مهارت های شنیداری زبان پرتغالی با 5 تکنیک مؤثر

ما در عصر درخشان فراگیری زبان از طریق فناوری‌های پیشرفته زندگی می‌کنیم، بنابراین اینترنت نیز یکی از ابزارهای مهم برای  کمک به شما در جستجوی اطلاعات است. در این مقاله، پنج هک تمرینی برای مهارت شنیداری پرتغالی ارائه شده است از طریق آن می‌توانید مهارت‌های شنیداری زبان پرتغالی خود را بسیار بهبود بخشید. همچنین منابع آنلاین مفید زیادی برای کمک به استفاده هرچه بهتر از این هک‌های شنیداری گنجانده شده است.

1-  برای خودتان وظایف خاصی تعیین کنید

استفاده از زبان پرتغالی به‌عنوان پس‌زمینه ایده جالبی است اما در واقع گوش دادن فعال است که در یادگیری شما تغییر ایجاد می‌کند. با این حال صرفاً گوش دادن شما را به هدفتان نمی‌رساند. شما علاوه بر گوش دادن برای یادگیری هدفمند و سازنده، باید تکالیف خاصی را برای هر جلسه انجام دهید.

اهمیت انجام تکالیف در یادگیری زبان پرتغالی

وظایفی که برای خود تعیین می‌کنید، گوش دادن شما را فعال می‌کند، زیرا به هر فعالیت هدفی مشخص و فوری می‌بخشد. تجربه تجربه گوش دادن زمانی بسیار مفید واقع می‌شود که شما به دنبال اطلاعات خاصی در هنگام گوش دادن باشید. اگر درحال حاضر استفاده از یک دوره آنلاین زبان پرتغالی، مطالعه یک کتاب و یا شرکت در یک کلاس محلی را آغاز کرده‌اید، حتماً تا به الان متوجه شده‌اید که بیشتر تمرین‌های شنیداری سؤالات درک مطلب را دربر می‌گیرد. این تمرینات معمولاً از شما می‌خواهند که از جهات مختلفی همچون زمینه، نام، جزئیات یا حتی کلمات خاص در خلال فایل صوتی را تشخیص داده و آن‌ها را از هم تمییز دهید.

تقویت مهارت های شنیداری زبان پرتغالی با پنج تکنیک مؤثر

نحوه بهبود درک شنیداری با تکالیف

برخی از فعالیت‌ها عملی هستند و از شما انتظار می‌رود نقاطی را که درمورد آن‌ها اطلاعاتی بدست می‌آورید بر روی نقشه مشخص کنید یا فرمی را که جزئیات آن در فایل صوتی فهرست شده است پر کنید. برخی دیگر ممکن است مجموعه‌ای از سؤالات باشند که باید بر اساس آنچه شنیده‌اید به آنها پاسخ دهید. کاری که حتماً باید انجام دهید این است که قبل از گوش دادن فایل صوتی، باید نگاهی دقیق به سؤالات بیندازید، زیرا این کار به شما امکان می‌دهد که برای مهارت شنیداری خود استراتژیک‌تر عمل کنید. تلاش برای خواندن و پاسخ به سؤالات پس از شنیدن، به درک مطلب مرتبط نبوده بلکه این یک فعالیت حافظه به حساب می‌آید.

وقتی شما مکالمه جدیدی را شروع می‌کنید، ممکن است بخواهید که در مورد خانواده، شغل یا سرگرمی‌های پارتنر صحبت خود اطلاعاتی کسب کنید. اگر در حال گوش دادن به یک پادکست پرتغالی با لهجه برزیلی هستید، ممکن است پس از پایان شنیدن، به خلاصه اطلاعات بپردازید، یا چند نمونه از صفت‌های پرکاربرد را پیدا کنید.

 Practice Portuguese

این سایت تعاملی سرگرم‌کننده یک نمونه عالی از ترکیب لسنینگ با تمرین و انجام تکالیف است. این سایت برخی از پادکست‌های پرتغالی اروپایی را ارائه می‌دهد که خیلی به‌روز نیستند، اما ویژگی‌های ممتازی دارند که شنونده را جذب می‌کند و شما می‌توانید با هزینه ماهانه ناچیزی به آنها دسترسی داشته باشید.

این مجموعه پادکست، علاوه بر فایل‌های صوتی، زیرنویس‌های دقیق فایل‌های صوتی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد تا موقع شنیدن، زیرنویس‌ها را به‌طور هم‌زمان دنبال کنید. همچنین مطابق با هر قسمت متنی دریافت خواهید کرد، که برای تمرینات شنیداری عالی است و علاوه براین، فهرستی از تمام کلمات و عبارات ضروری که قبل از شروع باید به آنها نگاه کنید را نیز در اختیارتان قرار خواهد داد. گذشته از این، شما متناسب با محتوای هر قسمت در یک مسابقه شرکت داده خواهید شد.

نکته جالب در مورد این وب سایت این است که صحبت‌های واقعی و عامیانه و مملو از عبارات محاوره‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، طوری که هنگام گوش دادن به این فایل‌ها زبان‌آموز احساس می‌کند در حال قدم زدن در خیابان‌های لسیون است. در برخی از اپیزودها، یکی از بنیان‌گذاران سالخورده وب سایت در مصاحبه حضور به هم می‌رساند و طعم زبان پرتغالی را در شکل‌های قدیمی آن به ما می‌دهد. او آنقدر زنده صحبت می‌کند که شنونده هنگام گوش‌دادن به صحبت‌هایش بوی ساردین کبابی به مشامش می‌رسد! تفاوت زیادی بین گفتار طبیعی و عادی روزمره و مکالمات ساختگی و تصنعی و از قبل نوشته شده وجود دارد.

با این برنامه جامع می‌توانید به زبان پرتغالی مسلط شوید و رفته رفته همانند افراد بومی به آن تکلم کنید.

تقویت مهارت شنیداری زبان پرتغالی

2- تمرین گوش‌دادن فشرده

این تکنیک گوش دادن فعال را به سطح کاملا جدیدی ارتقا داده و هر فایل صوتی را به یک درس زبان کامل تبدیل می‌کند! در اینجا نحوه بکارگیری تکنیک گوش‌دادن فشرده برای بهبود مهارت‌های شنیداری پرتغالی آورده شده است.

چگونگی بهبود درک مطلب با انجام تکنیک گوش‌دادن فشرده

ابتدا، یک فایل صوتی به مدت 40 یا 50 ثانیه (حداکثر یک دقیقه) که شامل متن یا زیرنویس دقیق کلمه به کلمه است، پیدا کنید. فایلی را که پیدا کرده‌اید، یک بار کامل به آن گوش داده، سپس در یک خلاصه مختصر هر آنچه را که شنیده‌اید بگنجانید. برای بار دوم به آن گوش دهید و سعی کنید بدون آنکه به زیرنویس نگاه کنید هرآنچه را که می‌شنوید یادداشت کنید. هنگام انجام این کار باید بارها و بارها فایل را متوقف کنید یا آن را به عقب برگردانید،. این عملیات بسیار وقت‌گیر و نسبتاً خسته‌کننده است. اما باید بر اعصاب خود مسلط شوید و این تمرینات را رها نکنید، زیرا باوجود سختی، بسیار نتیجه‌بخش خواهد بود.

برای اینکه بتوانید زمان بیشتری را به این فعالیت اختصاص دهید می‌توانید در طول کار فشرده استراحت‌های کوتاهی انجام دهید نام این تکنیک پومدورو است. پس از پایان کار، متن اصلی را با متنی که خود نوشته‌اید مقایسه کنید، آن را اصلاح کنید و کلمات جدید را در فهرست واژگانی خود بنویسید. حال خلاصه‌ای را که نوشته‌اید بازنویسی کرده و جزئیاتی را که حین نوشتن از قلم انداخته‌اید به آن اضافه کنید.

در صورت امکان، از یک فرد که زبان مادری‌اش پرتغالی است بخواهید خلاصه شما را تصحیح کند. (در سایت italki می‌توانید یک معلم خصوصی پرتغالی را با نرخ ساعتی بسیار مقرون بهصرفه استخدام کنید) که به شما کمک می‌کند کلمات جدید یا عبارات جالب را جایگزین کنید. اگر در هفته چندین بار این روش را بکار ببرید طولی نمی‌کشد که لسنینگ پرتغالی شما به شدت تقویت خواهد شد. سعی کنید هر بار که رونویسی فایلی را انجام می‌دهید، برای خود زمان بگیرید تا بتوانید بررسی کنید که در طول زمان چقدر در این کار پیشرفت داشته‌اید.

منابع توصیه شده برای تمرین گوش دادن فشرده پرتغالی

Say It in Portuguese

این پادکست آموزشی ویژه گوش دادن فشرده است که در آن ضرب‌المثل‌های معمایی پرتغالی و عبارات اصطلاحی کار می‌شود که به این زبان جذابیت می‌بخشد. هر قسمت بر یک عبارت جدید تمرکز دارد. متن کامل هر اپیزود موجود است که به شما امکان می‌دهد همزمان با عبارات مفیدی که استفاده می‌شود، به برخی از دیالوگ‌های پرتغالی واقعی گوش دهید.

Rhino Spike

اگر نمی‌توانید فایل صوتی مناسب خود را پیدا کنید یک گزینه عالی در اختیار شما قرار دارد که می‌توانید یک نوشته به زبان پرتغالی را که دوست دارید دنبال کنید و سعی کنید آن را برای افراد نیتیو در Rhino Spike ارسال کنید، جایی که یک سخنران بومی نوشته شما را با صدا می‌خواند و آن را ضبط می‌کند و سپس فایل صوتی آن را برای شما ارسال می‌کند.

به‌این ترتیب، می‌توانید گوش دادن فشرده را در طیف متنوع‌تری از محتوا تمرین کنید. اگر در Rhino Spike درخواست صوتی ‌تان را به زبان مادری خود ضبط کنید، درخواست شما به طور اتوماتیک حذف خواهد شد.

3- امتحان یادگیری گسترده

اگرچه ممکن است این تکنیک نسخه “منفعل” تری از گوش دادن فشرده به‌نظر برسد، گوش دادن گسترده را از لیست خود خط نزنید.

چرا گوش‌دادن گسترده مؤثر است؟

گوش‌دادن گسترده اساساً به معنای جذب یادگیری هرچه بیشتر زبان گفتاری معتبر و واقعی است. بهترین راه برای انجام این کار این است که اطراف خود را با افراد بومی زبان مقصد خود پر  کنید. از آنجایی که این کار برای همه شدنی نیست، جایگزین آن استفاده از ابزارهای ساده و جایگزین متناسب با سطح و علاقه شماست. اهداف گوش‌دادن گسترده شامل این موارد است:

  • افزایش توانایی در تشخیص سریع کلمات پرتغالی گفتاری
  • ایجاد ارتباط بین مهارت‌های نوشتاری و گفتاری پرتغالی
  • کمک به تنظیم لحن و لهجه
  • تجربه لذت گوش دادن به زبان پرتغالی ابزاری مؤثر برای افزایش انگیزه شما در یادگیری مکانیسم‌های آن است

تحقیقات نشان می‌دهد که پروسه اولیه یادگیری گسترده باید به عنوان یک فرآیند عادی‌سازی استفاده شود قبل از آنکه به کاوش در موقعیت بسیار مصنوعی و شبیه‌سازی شده که گوش‌دادن فشرده مستلزم آن است بپردازیم. علت اینکه آن را “مصنوعی” می‌نامم، این است که در زندگی واقعی، برای ارزیابی درک خود هیچ زیرنویس و متنی در اختیار ندارید و نمی‌توانید با سرعت مطلوب خود چندین بار مکالمات افراد را پس و پیش کنید و مجدداً آن‌ها را پلی کنید.

برخلاف گوش‌دادن فشرده، در استراتژی گسترده با حجم وسیعی از متن و صدا سر و کار داریم و انجام ا با رونوشت های موجود  برای ما راحت‌تر است، زیرا توسط وظایف یا سوالات از پیش تعیین شده محدود نمی‌شویم.

گوش دادن گسترده به ما این امکان را می‌دهد که با لحن، سرعت و لهجه‌های زبان، خود را منفعلانه در معرض زبان قرار دهید. این بهترین روشی است که شما بتوانید از این طریق به زبان عادت کنید و از آن لذت ببرید، بنابراین می‌توانید آن را در حالت ذهنی آرام‌تر و در محیط‌های متنوع‌تر تمرین کنید.

تقویت مهارت های شنیداری زبان پرتغالی با پنج تکنیک مؤثر

بهبود مهارت‌های شنیداری پرتغالی با گوش‌دادن گسترده

وقتی تازه شروع به یادگیری زبان می‌کنید یا به سطح متوسط ​​می‌رسید، فرکانس صدایی که به گوش شما می‌رسد مهم می‌شود.. من شدیداً شما را تشویق می‌کنم که از محدود کردن تمرین گوش دادن در محدوده فضای خانه خود اجتناب کنید. در عوض، هر زمان که در حال حرکت هستید، آن را با خود ببرید. با انجام این کار، می‌توانید گوش دادن گسترده را در روال عادی پیش برده و  به‌طور منظم آن را انجام دهید.

گوش دادن گسترده و گوش دادن فشرده در کنار یکدیگر مفید است. این دو را همسو با هم پیش ببرید. این می‌تواند به شما کمک کند مغز خود را آماده کنید و هر لسنینگی که می‌شنوید را به‌راحتی بفهمید. فقط به یاد داشته باشید که اهداف و منابع لسنینگ باید برای هر نوع تمرین متفاوت باشد. در حالی که گوش دادن فشرده به قطعات صوتی کوتاه نیاز دارد، اما برای گوش دادن گسترده باید فایل‌های طولانی انتخاب کنید.

یکی از چیزهایی که در تمرین گوش‌دادن گسترده مفید واقع می‌شود، تهیه یکی از آن کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان و انجام رنگ‌آمیزی در حین پخش رادیو یا پادکست است. هر چقدر هم که این دو فعالیت نامتجانس به‌نظر می‌رسند، حرکات تکراری به تمرکز ذهن کمک می‌کند، اما آنقدر هم به توجه نیاز ندارند که حواس آدم را از لسنینگ پرت کنند. چیزی مانند بافندگی یا خیاطی به‌همان میزان مؤثر است.

منابع پیشنهادی برای تمرین گوش دادن غیرفعال زبان پرتغالی

تلویزیون و رادیو RTP

این منبع از «Tuga-land» (با نام مستعار پرتغال) گرفته شده است و به‌صورت آنلاین و رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته است. فقط کافی است به وب سایت آن رفته و انتخاب کنید که کدام ایستگاه تلویزیونی یا رادیویی زنده را می‌خواهید گوش دهید. این یک پیشنهاد کاملاً متفاوت است، بنابراین شما مؤظف هستید چیزی را که می‌خواهید در تلویزیون یا رادیو پیدا کنید. برنامه RTV حتی زیرنویس‌هایی به زبان پرتغالی دارد که برای تقویت خواندن و واژگان بسیار دقیق و عالی هستند. فقط کافیست CC را روی پخش‌کننده فعال کنید!

گفتگوهای TEDx

TEDx Talks نیز برای تمرین گسترده لسنینگ پرتغالی بسیار مفید است. همانطور که ممکن است بدانید، گفتگوهای TEDx رویدادهای محلی مستقلی هستند که در سرتاسر جهان به عنوان بخشی از گفتگوهای TED که در کل جهان گسترده است، رخ می‌دهد.

ویدیوها نه تنها از طریق YouTube به‌راحتی قابل دسترسی هستند، بلکه مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از سخنرانانی‌ها و موضوعات متنوع و جذاب را پوشش می‌دهند که از بین آن‌ها می‌توانید در مورد هر چیزی که موردعلاقه شما است اطلاعات کسب کنید. فقط کافیست گزینه‌های پرتغال، برزیل یا حتی یک شهر خاص پرتغالی زبان را جستجو کنید. اگر زمان و حوصله کافی بخرج دهید، مطمئناً می‌توانید ویدیوی مناسب خود را پیدا کنید.

تکنیک های موثر برای تقویت مهارت شنیداری زبان پرتغالی

4- سرعت را کم کنید

اگردر روند لسنینگ زبان پرتغالی با سرعت آهسته پیش روید، پردازش اطلاعات برای شما راحت‌تر صورت می‌گیرد. حتی زمانی که از مردم درخواست می‌کنید که سرعت گفتار خود را کاهش دهند، این فرصت برای شما فراهم می‌شود که با دقت بیشتری گوش دهید. این کار از این رو کارآمد است که شما می‌توانید تک‌تک صداهای و نیز تلفظ صحیح کلمات را بشنوید. وقتی مردم با سرعت بالاتری صحبت می‌کنند، تمایل دارند صداها را با هم ادغام کرده و حتی برخی حروف را اصلاً تلفظ نمی‌کنند. برخی از افراد سرعت صحبت کردن متناسبی برای یادگیری زبان دارند و زبان آموز به‌راحتی می‌تواند صحبت‌های آن‌ها را بدون هیچ مشکلی دنبال کنند.

در ادامه با دو نرم‌افزار ویرایش صدا آشنا خواهیم شد:

Audacity

Audacity را می‌توانید به صورت رایگان دانلود کرده و از آن برای ویرایش و یا کاهش سرعت یا زیر و بم صدای ضبط شده استفاده کنید. ممکن است بسیار مورد پسند کاربران نباشد، اما استفاده از آن، بسیار مفید واقع می‌شود.

Amazing Slow Downer

اگر به دنبال نرم‌افزار ساده‌تری هستید، با صرف مقداری هزینه می‌توانید نسخه کامپیوتری و یا نسخه مخصوص تلفن همراه خود را تهیه کنید. 

5- گوش دادن به موسیقی

موسیقی مدت‌هاست همراه زبان‌آموزان زبان‌های خارجی شده است. با شناخت سنگ بنای هر فرهنگی، یعنی خلاقیت‌های موسیقی آن، به مهارت گوش‌دادن خود تسلط پیدا می‌کنید. مطالب موجود در کتاب‌های درسی زبان پرتغالی همیشه در دنیای واقعی کاربردی نیست. با یادگیری زبان از طریق موسیقی، به زبان پرتغالی خود رنگ و بویی خاص خواهید بخشید.

Lyrics Training

این وب سایت عالی می‌توانید از طریق آهنگ‌ یادگیری فشرده خود را تقویت کنید. برای شروع یادگیری، از میان تعداد زیادی موزیک ویدیو که بر اساس ژانرشان گروه‌بندی شده‌اند، می‌توانید ترانه مورد علاقه خود را انتخاب کنید. با این وب سایت باید حین تماشای ویدیوی در حال پخش، کلمات تصادفی اشعاری را که می‌شنوید پر کنید. تعداد جاهای خالی به سطح دشواری انتخابی شما بستگی دارد، تعداد کلمات سطوح مبتدی 16 کلمه و برای افراد متخصص همه کلمات متن ترانه را در بر می‌گیرد. اگر کلمه‌ای وجود دارد که واقعاً نمی‌توانید آن را تشخیص دهید، برنامه جای خالی را برای شما پر می‌کند.

انجام این فعالیت تا حد زیادی با ایده گوش‌دادن فشرده مطابقت دارد، به این ترتیب که شما اساساً یک متن از قبل موجود را کامل می‌کنید و از آنجایی که شما مؤظفید کاری را تکمیل کنید و به‌ازای آن در پایان امتیاز دریافت کنید، انگیزه بیشتری برای گوش دادن خواهید داشت.

و یکی از جالب‌توجه‌ترین ویژگی‌های این سایت حتی یک حالت ” Karaoke” وجود دارد، که با استفاده از آن می‌توانید بهترین اشعار را به زبان پرتغالی بخوانید. یک میکروفون ممکن است برای این مورد مفید باشد. این روشی همه جانبه، سرگرم‌کننده و آسان برای تمرین گوش دادن فعال است، البته فرصتی عالی برای یادگیری اشعار آهنگ‌های موردعلاقه‌تان نیز هست.

تقویت مهارت های شنیداری زبان پرتغالی با 5 تکنیک مؤثر

مزایای تمرین گوش دادن پرتغالی

قبلاً اشاره کردیم که گوش دادن مهارت‌های گفتاری شما را نیز بهبود خواهد بخشید. اگر چیزی را نفهمید، نمی‌توانید به سؤالی در مورد آن پاسخ دهید، اینطور نیست؟

اما اگر هنوز متقاعد نشده‌اید، باید بدانید که تمرین مهارت‌های شنیداری پرتغالی شما مزایای زیادی دارد: اول از همه اعتماد به نفس زیادی به شما می‌دهد و تقویت مهارت‌های لسنینگ به شما کمک می‌کند تا در واقع شروع به صحبت کردن به زبان کنید، زیرا اگر بتوانید یک کلمه را با صدای آن تشخیص دهید و درک کنید، شجاعت آن را خواهید داشت که با صدای بلند آن را تلفظ کنید.

این به شما امکان می‌دهد با زبان پرتغالی تعاملات خوبی برقرار کنید. چه از طریق نمایش‌های آشپزی برزیلی باشد و چه با برخوردهای واقعی با پرتغالی زبانان بومی، یادگیری از طریق گوش دادن به معنای استفاده از منابع پرتغالی در دنیای واقعی است. این، به نوبه خود، به این معنی است که شما در معرض آن زبان قرار گرفته‌ و استفاده از آن را شروع کرده‌اید. بنابراین برای تعاملات دنیای واقعی بهتر آماده خواهید شد. این موضوع به شما احساس پیشرفت و موفقیت می‌دهد زیرا وقتی معنای کلماتی را که قبلاً برای شما نامفهوم بود متوجه شوید، واقعاً می‌توانید ببینید که چقدر در مطالعات خود پیشرفت کرده‌اید!

تکنیک‌هایی که در این مقاله فرا گرفتید، بین گوش‌های شما با زبان ارتباط دوستانه‌تری برقرار خواهد کرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک جای دنج پیدا کرده و در زبان پرتغالی غرق شوید.  توصیه می‌کنم دقیقاً همین حالا شروع کنید و اگر این‌ تمرینات را مو به مو و با دقت و حوصله انجام دهید، به شما قول می‌دهم دفعه بعد که یک پرتغالی را ملاقات کردید، از سطح «لبخند و تکان دادن سر» بسیار بالاتر رفته‌اید.

آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید:جذاب‌ترین پادکست‌های برزیلی برای بهبود زبان پرتغالی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید