IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
یادگیری زبان کره ‌ای با موسیقی
امتیاز کاربران: 3.6/5
نویسنده: ایرانمهر
22 آبان 1398

یادگیری زبان کره ‌ای با موسیقی

شاید تا اسم آهنگ‌های کره‌ای به گوشتان می‌خورد، به یاد رقص‌های دسته‌جمعی یا پسر‌هایی با موهای لخت و رنگی رنگی میفتید (صورتی، آبی، سبز، بنفش و …). البته مسیر را اشتباه نرفته‌اید. معمولا خواننده‌های کره‌ای با همین شکل و شمایل ظاهر می‌شوند و چنین تصویری را در ذهن شما ثبت می‌کنند. ولی امکان یادگیری زبان کره‌ای با موسیقی هم وجود دارد. یعنی صرفا قرار نیست رقص دسته جمعی آن‌ها را تقلید کنید. حالا اگر عزمتان را جزم کرده‌اید و می‌خواهید این زبان را با موسیقی یاد بگیرید پس جای درستی آمده‌اید! در این مقاله قرار است تکنیک‌های یادگیری زبان کره‌ای با موسیقی را به شما آموزش دهیم. در مقاله‌های قبلی، تکنیک‌هایی برای یادگیری این زبان آهنگین با سریال‌های کره‌ای آموزش دادیم که می‌توانید آن‌ها را از طریق این لینک مطالعه کنید.

کاملا درست است، ما کلمات «کره‌ای»، «موسیقی» و «یادگیری» را در این مقاله کنار هم جمع کرده‌ایم تا به شما تکنیک‌های مناسبی آموزش دهیم. تکنیک‌هایی که با آن‌ها، علاوه بر خوش‌گذرانی، زبان جدیدی هم یاد بگیرید (برای برخی از افراد از جمله من، گوش دادن به آهنگ‌های K-pop و کره‌ای، خوش‌گذرانی است).

پس در این مقاله هرآنچه را که برای یادگیری زبان از طریق موسیقی کره‌ای نیاز دارید، پیدا خواهید کرد.

بسیار خوب، بیایید شروع کنیم.

چرا فکر می‌کنید می‌توان از موسیقی کره‌ای، زبان یاد گرفت؟‌

شاید این سوال به ذهنتان خطور کند و فکر کنید که کسی نمی‌تواند با تماشای موزیک‌ ویدیوهای مختلف کره‌ای، زبان هم یاد بگیرد. اما اصرار ما به خاطر ریتم و ملودی شیرین آن‌هاست.

آهنگ‌های کره‌ای گزینه مناسبی برای یادگیری زبان کره‌ای هستند. این اصرار ما به خاطر موضوع دل‌نشین و موزیک به یاد‌ماندنی این آهنگ‌هاست که باعث می‌شود تا مدت‌ها در ذهن شما باقی بمانند و از یادتان نروند.

به طور خلاصه، آهنگ‌های کره‌ای همیشه در ذهن شما ثبت می‌شوند و به راحتی در حافظه‌ی طولانی مدت، جا خوش می‌کنند. ملودی این موسیقی‌ها به شما کمک می‌کند که متن آهنگ را به خاطر بیاورید و کلمات را به درستی و با ریتم زیبایش بیان کنید. البته گوش دادن به موسیقی مخصوص کودکان هم گزینه‌ی بدی نیست، چون در این موسیقی‌ها راجع به موضوعاتی مثل اعداد، روزها، هفته‌ها یا ماه‌های سال صحبت می‌شود و واقعا بعد از گوش دادن به این آهنگ‌ها، برای فراموش کردن به ضربه‌ی محکمی به سرتان نیاز دارید. 

روایت داستانی آهنگ‌ها

دلیل دیگری که اثبات می‌کند آهنگ‌های کره‌ای برای یادگیری زبان کره‌ای عالی هستند، این است که آن‌ها اغلب ماجرایی داستانی را بیان می‌کنند. برای مثال، یک آهنگ عاشقانه می‌تواند از اوقاتی خوش، عشق گمشده یا پشیمانی سخن بگوید. سایر آهنگ‌ها از رویاها، تجربیات، مکان‌ها یا مواردی دیگر سخن می‌گویند. حتی گاهی موضوعات فمنیستی هم بیان می‌شود. مثال بارز آن را می‌توان در آهنگ «Lion Heart» مشاهده کرد.

چیزی که به تاثیر موسیقی‌های کره‌ای اضافه می‌کند، وجود واژگان کره‌ای ارزشمند، اصطلاحات و جملات کره‌ای است که با محتوایی جالب بیان می‌شوند. بنابراین شما به خوبی متوجه می‌شوید که چگونه در یک آهنگ بخش‌های مختلف زبان با پیوستگی محکم و قدرتمند، پیامی را ارسال می‌کنند. روایتی که در آهنگ کره‌ای بیان می‌شود، تا حد زیادی به یاد ماندنی است که در حقیقت، خبری بسیار خوب برای زبان‌آموزان کره‌ای به شمار می‌رود. زبان‌آموزان دنبال راهی هستند تا چیزی را که می‌بینند و می‌شنوند هرگز فراموش نکنند، درست نمی‌گویم؟

تکرار هوشمندانه در آهنگ‌ها

ماجرای آهنگ Let It Be را به خاطر دارید؟ قضیه فقط مربوط به داستان نیست، راجع به ریتم آهنگ هم نیست، بلکه تکرار هوشمندانه‌ای است که به زبان آموزان کمک می‌کند تا آن‌ها را به خوبی به خاطر بسپارند و از طریق این تکرار‌ها، ساختار جملات به کار رفته را تشخیص دهند.

معمولا شعر و آهنگ با ساختار خاصی تنظیم می‌شوند، پس مطمئنا در آن‌ها چند جمله یا کلمه دائما تکرار می‌شود و این تکرار حشو نیست، بلکه یکی از صنایع ادبی است. این تکنیک را می‌توان یک تکرار هنری در نظر گرفت که به زبان‌آموزان فرصت می‌دهد تا نه تنها کلمات را یاد بگیرند، بلکه به خوبی ارتباط بین کلمات را هم درک کنند.

تکنیک‌هایی برای یادگیری زبان کره‌ای با موسیقی

ابتدا یک تصویر بزرگ از آهنگ را در ذهنتان مجسم کنید. البته تماشای موزیک ویدیوها هم خالی از لطف نیست. ولی برای شروع یادگیری با موسیقی، نباید فورا به جزئیات لغات، فرم افعال یا حتی تلفظ کلمات دقت کنید. ابتدا محتوای شعر را درک کنید. موضوع آن را به خوبی بفهمید. مثلا اینکه پشت متن آهنگ، چه داستانی خوابیده است؟ شعر سعی دارد چه داستانی را برایتان روایت کند؟ این مسئله به شما در یادگیری نکات زبان‌شناسی در آهنگ، به خوبی کمک می‌کند.

یادگیری زبان کره ای با موسیقی

آهنگ‌های عاشقانه کندتر هستند، با آنها شروع کنید.

اگر هنوز در سطح مبتدی هستید و با این حال، سعی می‌کنید که به آهنگ رپ کره‌ای گوش دهید، مطمئنا حسابی گیج می‌شوید و شاید بیخیال یادگیری از طریق موسیقی شوید. گاهی گوش دادن به آهنگ‌های رپ کره‌ای باعث می‌شود تصور کنید که آن را به زبان یونانی (یا هر زبان من درآوردی دیگری) خوانده‌اند. پس برای اینکه جلوی این سوتفاهمات را بگیرید، بهتر است یادگیری را به روش صحیح و با آهنگ‌های عاشقانه و آسان‌تر شروع کنید و به خوبی تکنیک‌های مختلفی را یاد بگیرید.

حتی اگر کلمات زیادی را جا میندازید، همزمان با خواننده آواز بخوانید.

پس از اینکه دو یا سه بار به یک آهنگ گوش دادید، شروع به خواندن کنید. اگر هنوز لحن و ریتم زبانشان دستتان نیامده است یا به سطرها و تلفظ جملات تسلط ندارید، نگران نباشید. بالاخره با آواز خواندن، شما ریتم آهنگ را یاد می‌گیرید و سطرها را درست بیان خواهید کرد (اگر زیاد در یادگیری ریتم آهنگ خوش شانس نیستید، خوب پس من هم دیگر تنها نیستم).

سعی کنید آهنگ را ترجمه کنید.

البته بسیاری از آهنگ‌های کره‌ای قبلا ترجمه شده‌اند. اما چرا خودتان آهنگ را ترجمه نمی‌کنید؟ شاید مثل ترجمه‌های رسمی منتشر شده در وب‌سایت‌های دیگر به حد کافی خوب و کامل نباشد. اما در این‌جا نکته‌ای وجود دارد. آن هم این است که هرچه بیشتر با زبان سروکله بزنید و اصطلاحا کشتی بگیرید، بهتر و بیشتر آن‌ را یاد می‌گیرید. حتی می‌توانید ترجمه‌ی خود را در وبلاگ به اشتراک بگذارید و سایر زبان‌آموزان را به انجام همین کار ترغیب کنید. حتی ممکن است آنها به شما در ترجمه‌ی آهنگ‌ها کمک کنند.

چاشنی رقص را به یادگیری خود اضافه کنید. به یادگیری خود چاشنی رقص اضافه کنید. نه تنها برقصید، بلکه همان ژست را برای بیان کلمات و جملات مختلف تکرار کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا آن را راحت‌تر به خاطر بسپارید. پس امتحانش ضرری ندارد.

از موزیک ویدیو استفاده کنید. سعی کنید موزیک ویدیوهایی که داستان آهنگ را نشان می‌دهند، پیدا کنید. تماشای آن‌ها متن آهنگ‌ را پرمعنی‌تر و بامفهوم‌تر می‌کند و روشی مناسب برای یادگیری زبان کره‌ای به صورت آنلاین است.

در راه به آهنگ‌ها گوش دهید. البته این جمله را می‌توان مدلی دیگر از همان ضرب‌المثل دوست داشتنی «کار نیکو کردن از پر کردن است» در نظر گرفت. در مسیر کار یا مدرسه و قبل از خواب به این آهنگ‌ها گوش دهید. اگر فقط یک یا دو بار به یک آهنگ گوش دهید، تمام زیر و بم زبان‌شناسی آن را پیدا نمی‌کنید و یاد نمی‌گیرید. پس آن را دائما پخش و تکرار کنید.

متن ترانه‌ها را به دقت تجزیه و تحلیل کنید.

اگر واقعا قرار است تمام جنبه‌های زبان‌شناسی یک آهنگ را پیدا کنید و هرآنچه که باید را از آن یاد بگیرید، پس باید با دقت بالایی آن را مطالعه کنید و فقط به رقص یا تقلید ژست خوانند‌ها سرگرم نشوید. به ترتیب لغات در یک خط نگاه کنید و ترجمه‌ی انگلیسی (یا فارسی) آن را بررسی نمایید و تفاوت ساختار و قوانین دستور زبان را بین زبان انگلیسی و کره‌ای بررسی کنید.

حالا وقت آن رسیده که برای یادگیری زبان کره‌ای با موسیقی، 7 آهنگ کره‌ای جذاب و دلنشین را به شما معرفی کنیم: 

1. “Because I’m a Girl” by KISS

اگر بخواهیم گریه‌دارترین و غمگین‌ترین موزیک ویدیوی کره‌ای را معرفی کنیم، باید به آهنگ «Because I’m a girl» اشاره کنیم. این آهنگ درباره‌ی زن جوانی است که با یک عکاس بامزه آشنا می‌شود، عاشق او می‌شود و در آخر، نابینا و با قلبی شکسته رها می‌شود. البته داستان آهنگ بیش از این حرف‌هاست، ولی دلم نمی‌خواهد اسپویل کنم تا شما هم به خوبی من، حس و حال آن را درک کنید.

این آهنگ به راحتی به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا زبان کره‌ای یاد بگیرند. این آهنگ، تصنیفی است که شما را با داستانی شگفت‌انگیز آشنا می‌کند و در آن به حد کافی از کلمات و عبارات کره‌ای ساده و واضح استفاده شده است. یادگیری از طریق این آهنگ به زبان‌آموزان سطح مبتدی توصیه می‌شود. اگرچه این آهنگ ملودی ساده و لطیفی دارد، اما به وقتش به خوبی می‌تواند یقه‌ی شما را محکم بچسبد.

2. “Hello, Goodbye” by Hyorin

آهنگ «Hello, Goodbye» یک ترانه از سریال“My Love from the Star”  است. یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی کره‌ای که در سال 2014 پخش می‌شد. آهنگ یاد شده داستان دختری را بیان می‌کند که عاشق پسری از یک سیاره‌ی دیگر می‌شود.

بسیار خوب، حالا که ماجرای داستان را می‌دانید، پس آماده هستید که ساختار جملات و کلمات مختلف را به خوبی بررسی کنید. به عبارات و اصطلاحاتی هم توجه داشته باشید که می‌توانید هنگام صحبت با بومی‌های کره‌ای زبان، به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. بسیاری از این عبارات در متن آهنگ‌ وجود دارند که واقعا می‌توانند به تقویت مکالمات شما در زبان کره‌ای کمک کنند.

4. “Growl” by Exo

این یک آهنگ پر سر و صدا از گروه پسران مستقر در سئول، یعنی Exo است. در این آهنگ تا حد زیادی واژگان غیررسمی کره‌ای وجود دارد. به یاد داشته باشید که زبان کره‌ای هم مانند بسیاری از زبان‌های آسیایی، بین ارتباطات رسمی و غیررسمی تفاوت قائل می‌شود. پس بررسی متن آهنگ‌ها به زبان‌آموزانی کمک می‌کند که می‌خواهند سایر اصطلاحات و عبارات غیررسمی و خودمانی را در زبان کره‌ای یاد بگیرند.

یادگیری زبان کره ای با موسیقی

5. “Gentleman” by Psy

به احتمال زیاد، Psy را می‌شناسید. او پدیده رقص در موزیک ویدیوی خنده‌دار “Gangnam Style” است. اصلا امکان ندارد کسی این آهنگ را نشنیده باشد. چون از ملودی آن هم در برنامه‌های کمدی زیادی استفاده شده است. به خاطر داشته باشید، شاید تصاویر ویدیویی زیاد جالب نباشد ولی به همان اندازه هم قابل توجه هستند.

این نکته‌ی مهمی است، چون همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، برای اینکه هنگام یادگیری زبان کره‌ای با موسیقی، ساختارها را به خوبی به خاطر بسپارید، باید از نمایش تصویری و داستان آهنگ هم استفاده کنید. بر خلاف زبان‌های عاشقانه‌ رومی و ژرمنی، کره‌ای شباهت بسیار کمی با زبان انگلیسی دارد. این زبان در ساختار‌های زبان‌شناسی بسیار متفاوت است و برای یادگیری باید ساختارها را با تصویرسازی در ذهن خود نگه دارید.

6. “I Need U” by BTS

با توجه به اینکه گروه موسیقی BTS یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین گروه‌های موسیقی است، می‌خواهیم در این مقاله یکی از آهنگ‌های آن‌ها را به شما معرفی کنیم. آهنگ «I need u» برای یادگیری ساختار‌های مقدماتی در زبان کره‌ای بسیار مناسب است.

متن آهنگ بسیار ساده است و به زبان‌آموزان سطح مبتدی توصیه می‌شود. شما می‌توانید با الگوبرداری از متن این آهنگ، نحوه‌ی جمله‌سازی و ساختار جملات سوالی را در زبان کره‌ای یاد بگیرید.

7. “Loser” by Big Bang

 ما این یکی را به خاطر ریتم رپ آن، به عنوان آخرین آهنگ معرفی می‌کنیم. این آهنگ نه تنها حاوی مطالب بیشتری است که زبان‌آموز می‌تواند آن‌ها را مطالعه کند، بلکه به خاطر ریتم رپ مهارت‌های شما را در درک یا بیان مکالمات سریع‌  بالاتر می‌برد. البته ریتم آن آنقدر سریع نیست که غیرقابل تشخیص یا غیر قابل شنیدن باشد (یا یونانی به نظر برسد!). پس هر کسی می‌تواند با گوش دادن به این آهنگ، از متن آن نکات مختلفی یاد بگیرد.

این آهنگ مهارت شنیداری و توانایی شما را در درک مطلب افزایش می‌دهد. اگر روی متن این آهنگ کار کنید، صادقانه می‌توانم بگویم که به زودی در تشخیص صداهای کره‌ای تبحر پیدا خواهید کرد.

یادگیری زبان کره ‌ای با موسیقی

بسیار خوب، منتظر چه هستید؟‌

سطح خود در زبان کره‌ای را با یادگیری از طریق موسیقی بالاتر ببرید و طوری روی این آهنگ‌ها کار کنید که انگار برای شب امتحان درس می‌خوانید.

حتی باورتان هم نمی‌شود که آهنگ‌های K-pop تا چه حدی می‌توانند به شما در یادگیری زبان کره‌ای کمک کنند. اما اگر چشم و گوشتان را به خوبی باز کنید، این آهنگ‌ها روش جدیدی برای یادگیری زبان کره‌ای به شمار خواهند رفت.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.6 از 5 از 52 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. آواتار Marian
    Marian
    16 بهمن 1402
    پاسخ دادن

    سریع ترین سایت هستین که دیدم

    • آواتار ایرانمهر
      ایرانمهر
      16 بهمن 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر مرسی از همراهیتون

  2. آواتار Army forever
    Army forever
    9 آبان 1401
    پاسخ دادن

    بسیار ممنون مطالبی که به اشتراک گذاشته اید در یادگیری زبان کره ای خیلی به من کمک کرد من به دلیل علاقه زیادم به موسیقی های کره ای میخوام این زبان شیرینو یاد بگیرم تا همانطور که میخونم آهنگو درک هم کنم برلی یادگیری کره ای با موسیقی آهنگ life goes on از گروه موسیقی bts هم بسیار موثره ریتمی آرام داره و کلماتش برای سطح متوسط خیلی خوبه باز هم ممنون از توصیه هاتون

    • آواتار ایرانمهر
      ایرانمهر
      9 آبان 1401
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از شما

  3. آواتار 마하 알미
    마하 알미
    23 آبان 1398
    پاسخ دادن

    آاااخی پسرام :)) ممنونم مطلب خوبی بود. هم این مطلب، هم مطلب روش‌های یادگیری کره‌ای!

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      23 آبان 1398
      پاسخ دادن

      موفق باشید

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید