IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
6 پادکست ژاپنی برای سرعت بخشیدن به یادگیری
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
20 مهر 1398

6 پادکست ژاپنی برای سرعت بخشیدن به یادگیری

بسیار خوب، وقت آن رسیده که برای طرفداران زبان ژاپنی هم راهنمایی‌هایی قرار دهیم. راهنمایی‌هایی کاربردی که آن‌ها را به یادگیری زبان‌ ژاپنی تشویق کند و ترس آن‌ها را برای قدم نهادن در این مسیر، کاهش دهد. از آنجا که زبان ژاپنی یک زبان تصویری است و با زبان فارسی یا انگلیسی تفاوت‌های زیادی دارد، بسیاری از افراد زبان ژاپنی را زبان سختی می‌دانند و می‌ترسند که حتی برای یادگیری آن اقدام کنند. اما اگر بدانید که برای یادگیری زبان ژاپنی هم منابع ارزشمندی همچون پادکست‌ های ژاپنی وجود دارد که به یادگیری شما کمک خواهند کرد، باز هم می‌ترسید؟ به‌هرحال زبان‌های سخت در دنیا کم نیستند و زبان آلمانی، فرانسه و اسپانیایی هم سختی‌های خودشان را دارند. ولی چطور برای یادگیری آن‌ها نمی‌ترسید و دلتان به استاد و آموزشگاه‌ها گرم است؟ اگر واقعا به یادگیری این زبان علاقه دارید، وقت آن رسیده که ترستان را کنار بگذارید و با آغوش باز یادگیری زبان ژاپنی را بپذیرید.

البته ممکن است از قبل یادگیری زبان ژاپنی را آغاز کرده باشید. اما آیا می‌دانستید که پادکست‌هایی مختص یادگیری این زبان وجود دارند؟ بسیاری از سایت‌ها، پادکست‌های آموزشی همه‌ی زبان‌ها را ارائه می‌دهند. ولی اگر سایتی وجود داشت که فقط پادکست آموزش زبان ژاپنی را ارائه می‌داد، خیلی خوب می‌شد؛ چون تمام تمرکز پشتیبان سایت و گوینده روی زبان ژاپنی است و تعداد پادکست‌هایی که به این زبان آپلود می‌شود، بیشتر خواهد بود. خوب، قرار است در این مقاله، همین پادکست‌ها را معرفی کنیم.

پس اگر زبان‌آموزی هستید که با گوش دادن بهتر یاد می‌گیرید و دنبال چنین پادکست‌هایی می‌گردید، وقت خود را با انجام کارهای بیهوده هدر ندهید و پادکست‌های موجود در این مقاله را چک کنید.

شش پادکست ژاپنی برای سرعت بخشیدن به یادگیری

فواید گوش دادن به پادکست‌های ژاپنی

شاید با خودتان فکر کنید که چرا باید به پادکست‌های ژاپنی گوش دهید؟ اصلا تا وقتی انیمه‌های مختلف ژاپنی وجود دارند، چرا به خودتان زحمت دانلود پادکست‌ها را بدهید؟ در این مواقع بهتر است از خودتان بپرسید که آیا واقعا پادکست‌های آموزشی با فیلم و سریال برابری می‌کنند؟ این فرضیه صحیح است که شما می‌توانید از طریق فیلم یا انیمه ژاپنی یاد بگیرید یا با کتاب کار، کمی از حروف الفبای ترسناکش را به خاطر بسپارید. ولی مطمئنا پادکست‌های آموزشی مسیر هدفمند‌تر و جدی‌تری را دنبال می‌کنند و خود‌ به خود شما را روی یادگیری متمرکز خواهند کرد. در حقیقت پادکست‌های ژاپنی توسط اشخاصی ضبط می‌شوند که دیوانه‌ و عاشق زبان ژاپنی هستند و به شما منابع و درس‌هایی را که نیاز دارید، ارائه می‌دهند.

از بهترین روش‌ها برای تقویت مهارت شنیداری (Listening)، گوش دادن به پادکست‌هاست. البته منظورم این است که با تمرکز به آن‌ها گوش دهید و سرتان به کار دیگری گرم نشود. این چیزی است که کتاب‌ها و فلش‌کارت‌ها نمی‌توانند برایتان انجام دهند.

شاید با خودتان پوزخند بزنید و بگویید که با تماشای انیمه یا موزیک‌های ژاپنی هم می‌توانید مهارت شنیداری خود را تقویت کنید. اما اجازه دهید حقیقتی را برایتان بیان کنم: با تماشای انیمه، شاید با کلمات و جملات آشنا شوید، ولی هیچ‌کسی حین نودل خوردن، تخمه و چیپس‌ خوردن نمی‌تواند روی یادگیری متمرکز شود. خصوصا اگر ماجرای انیمه هیجان‌انگیز و جذاب باشد! دقیقا جز الفاظ بد و کلمات زشت، چه چیز دیگری یاد می‌گیرید؟ فرض کنید چند کلمه‌ی بهتر هم یاد گرفتید، اما باز هم وقتی نتوانید با قوانین و ساختار‌ها آشنا شوید، چگونه می‌خواهید یک جمله‌ی کامل بگویید؟ البته اگر بین شما فردی استثنائی با هوش ماورایی وجود دارد، مرا نکشید. شاید کسی با تماشای انیمه، ژاپنی را به طور کامل یاد بگیرد، که البته بعید می‌دانم. انیمه به کنار، با موزیک گوش دادن که دیگر اصلا نمی‌توانید چیزی یاد بگیرید! خصوصا اگر اطلاعات شما راجع به زبان ژاپنی کم باشد. احتمالا فقط با آن می‌رقصید یا سرتان را با ریتم مشخصی تکان می‌دهید. قول می‌دهم یادگیری کاملا فراموش می‌شود.

 

از دیگر فواید پادکست‌ها می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که هر وقت بخواهید می‌توانید به آن‌ها گوش دهید. حتی هنگام دوش گرفتن یا قدم زدن! اگر فرض کنیم شما فیلم، سریال یا انیمه را برای یادگیری زبان ژاپنی تماشا می‌کنید (!)‌ مطمئنا نمی‌توانید وقتی دوش می‌گیرید یا در خیابان راه می‌روید، سریال هم نگاه کنید (مگر اینکه ترجیح دهید خدایی نکرده با ماشینی تصادف کنید). حتی می‌توانید هنگام خواب، به پادکست‌ها گوش دهید تا اصطلاحا گوشتان را به عبارات و کلمات، آشنا کنید.

 در این مقاله، قرار است برخی از بهترین پادکست‌های ژاپنی را به زبان‌آموزان معرفی کنیم:

News in Slow Japanese

عنوان پادکست همه چیز را لو می‌دهد. در این منبع یادگیری فوق‌العاده، هر هفته اخبار بامزه‌ای با سرعت کند خوانده می‌شود و کلمات و جملات به شکلی واضح و دقیق بیان می‌شوند. هر سیلاب به راحتی شنیده و تشخیص داده می‌شود. این روشی فوق‌العاده برای تقویت مهارت شنیداری و درک مطلب است. اگر شجاعتش را دارید و می‌خواهید کمی به خودتان سختی بدهید، اخبار را در ورژن سریع‌تر آن هم گوش دهید. در این فایل صوتی، ترجمه‌ی اخبار هم موجود است و در برخی موارد، جملات با کانجی (kanji) خوانده می‌شود. به یاد داشته باشید، کانجی در زبان ژاپنی در حقیقت واژه‌نگاری حروف چینی است که در کلمات به شکل ترکیبی و همراه با هیراگانا، کاتاکانا، حروف لاتین، عربی و … نوشته و خوانده می‌شود. در حقیقت، از این الفبا برای نوشتار و گویش نوین در زبان ژاپنی استفاده می‌شود. البته علاوه بر پادکست، در این سایت گلچینی از فیلم‌های سینمایی، مانگا، خبرهای خوب و مقالات فرهنگی، خنده‌دار، اینترنتی و ورزشی وجود دارد. در بیشتر مقالات، یک ویدیو هم در رابطه با مطلب مورد نظر بارگذاری شده است.

 

Learn Japanese Pod

 

سایت “Learn Japanese Pod” برای زبان‌آموزان صفر کیلومتر بسیار مناسب است. یعنی کسانی که برای تسلط به این زبان، باید عبارات و لغات مختلفی را یاد بگیرند. این سایت توسط «الکس» (Alex) ساخته شده است چون می‌خواست مهارت‌های خودش را در زبان ژاپنی تقویت کند. همکار او، «آسوکا» (Asuka) که بومی ژاپنی‌زبان است و به زبان‌های مختلفی هم صحبت می‌کند، در ساخت این وب‌سایت و پادکست‌های آن همکاری می‌کند. در اکثر پادکست‌ها معمولا مکالمه‌ای بین این دو شخص انجام شده است و آن‌ها نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از عبارات و لغات مختلف را توضیح می‌دهند.

بعد از هر مکالمه، مفهوم آن به زبان انگلیسی توضیح داده می‌شود تا شنونده موضوع را متوجه شود و همه چیز را درک کند. متن هر پادکست به زبان ژاپنی و انگلیسی موجود است که به کمک آن‌ها با املای کلمات آشنا شوید. «الکس» و «آسوکا» گوینده‌های بسیار خوبی هستند که به مکالمات، هیجان می‌بخشند. همچنین، لحن آن‌ها دوستانه است و زیاد شوخی می‌کنند. در این سایت بیش از 100 پادکست وجود دارد. یعنی آنقدر زیاد هست که در آن‌ها غوطه‌ور شوید، زبان ژاپنی یاد بگیرید و به استفاده از سایت دیگری نیازی نداشته باشید.

Japanese Lingq

سایت «Japanese Lingq» هم یکی دیگر از منابع معتبر برای یادگیری زبان ژاپنی به صورت آنلاین است. پادکست‌های این سایت موضوعات مختلفی از جمله مصاحبه‌ها، کتاب‌های صوتی تخصصی و … را پوشش می‌دهد و در چنین فرمت‌هایی وجود دارد. بیشتر مکالمات هم بر اساس مکالمه‌های واقعی به زبان ژاپنی صورت می‌گیرد و هیچ‌چیز بیش از حد ساده یا کتابی نیست.

برای مثال، در این پادکست‌ها موضوعاتی در رابطه با عشق، دانش، غذا و نوشیدنی صحبت می‌شود. متن هر پادکست در کنار آن درج شده است. تنها کافی است که در سایت «Lingq» عضو شوید و از خدمات مختلف آن در آموزش آنلاین بهره ببرید. سری پادکست‌های این سایت مخصوص زبان‌آموزان سطح متوسط است. اما زبان‌‌آموزانی که در سطح مبتدی رو به متوسط قرار دارند و شهامت کافی برای رویارویی با منابع سخت‌تر را هم دارند، می‌توانند با عضویت در این سایت از خدمات مختلف آن بهره ببرند.

6 پادکست ژاپنی برای سرعت بخشیدن به یادگیری

The Japanese Page

اگر از زبا‌ن‌آموزان صفر کیلومتر ژاپنی هستید، پس این سایت مخصوص شماست. هدف سایت «The Japanese Page» این است که شما را از حال و هوای کتاب بیرون بکشد و با دنیای واقعی و مکالمات روزمره آشنا کند. پادکست‌های کوتاه با زبان انگلیسی کنترل می‌شوند و مکالمات کوتاه روزمره را به زبان ژاپنی آموزش می‌دهند. توضیحات هر پادکست به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد. در هر پادکست، درس قبلی مرور می‌شود. علاوه بر این، کلمات کلیدی پادکست به زبان ژاپنی و انگلیسی نوشته شده است که به شما در درک بهتر موضوع و یادگیری کلمات کمک کند.

NHK World

یکی از گزینه‌هایی که از سایت  “NHK World”منبع آموزشی جذابی می‌سازد، ساختار ساده‌ی آموزشی در پادکست‌هاست. در این پادکست‌های ده دقیقه‌ای، دو گوینده، موضوعات مختلفی را بیان می‌کنند. در هر پادکست، به زبان انگلیسی و ژاپنی صحبت می‌شود و کاربرد و ساختار هر کلمه و عبارت ژاپنی هم توضیح داده می‌شود. موضوعات مختلف را گویندگان بومی ژاپنی‌زبان مطرح می‌کنند. معمولا درک محتوای این پادکست‌ها آسان است اما اگر بخشی را که گفته شد متوجه نشدید، نگران نباشید. چون گویندگان با لحنی دوستانه هر مکالمه را تکرار می‌کنند و معنی آن‌ها را با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهند. در پادکست‌های این سایت، روی تلفظ و قوانین گرامری دقت و توجه زیادی می‌شود.

پادکست‌های موجود در این سایت عناصری دارند که فهم و درک شما از زبان ژاپنی را می‌سنجند. در این سایت، 50 درس وجود دارد که موضوعاتی مثل سوال پرسیدن، نحوه‌ی سفارش غذا در رستوران و کلمات و عبارات مربوط به شرایط ناگوار را پوشش می‌دهند. رونوشت هر درس در فرمت PDF‌ آپلود شده است که به کمک آن با املای کلمات هم آشنا شوید.

JapanesePod101

 

در این سایت سری پادکست‌های مختلفی به زبان ژاپنی ارائه می‌شود و پادکست‌ها در سه سطح مختلف یعنی مبتدی، متوسط و پیشرفته دسته‌بندی شده‌اند. علاوه بر فایل‌های صوتی، تعداد زیادی ویدیوی آموزشی هم در این سایت وجود دارد. محتوای آموزشی با بیانی رسا و واضح مطرح می‌شود و به زبان‌آموز کمک می‌کند تا هر آنچه را که در پادکست شنیده، مجدد تکرار کند.

یکی از فواید برجسته در سایت JapanesePod101 این است که تلفظ هر کلمه بسیار واضح و شفاف صورت می‌گیرد و به شما کمک می‌کند تا تمام سیلاب‌ها را بشنوید. «پیتر» (Peter) پشتیبان این سایت است و برای هر پادکستی که توسط بومی‌های ژاپنی‌زبان ضبط شده، راهنمایی‌های مناسبی ارائه می‌دهد. به کمک محتوای آموزشی این سایت، علاوه بر مکالمات روزمره، شما می‌توانید با سبک زندگی ژاپنی‌ها هم آشنا شوید و به این ترتیب، درس‌ها جذابیت بیشتری خواهند داشت. برای استفاده از این سایت، باید در آن عضو شوید

شش پادکست ژاپنی برای سرعت بخشیدن به یادگیری

سخن آخر

همانطور که خواندیم، پادکست‌ های ژاپنی موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهند. در این پادکست‌ها لغات و عبارات مختلف و پرکاربرد، مکالمات روزمره به زبان ژاپنی و … ارائه می‌شود که هر کدام در سطح‌های مختلفی دسته‌بندی شده‌اند. علاوه بر مکالمات روزمره، می‌توانید در موضوع مورد نظر خود پادکستی پیدا کنید و برای مثال، با فرهنگ یا غذاهای ژاپنی‌ها بیشتر آشنا شوید. البته اگر اهل انیمه دیدن باشید، مطمئنا با فرهنگ آن‌ها تا حد زیادی آشنا هستید. اما بالاخره یک روز باید بتوانید راجع به آن به زبان ژاپنی هم حرف بزنید. پس با گوش دادن به پادکست‌های ژاپنی، یاد بگیرید که چگونه راجع به جشن‌ها و بازارچه‌های مختلف آن صحبت کنید یا جزئیات خورش سوکیاکی را با آب و تاب برای معلم یا همکلاسی خود شرح دهید.

پس عجله کنید. بر اساس سطح مهارتتان، پادکست مناسبی انتخاب کنید و فایل‌های صوتی کاملا بومی گوش دهید. هرچه زودتر گوش دادن به این پادکست‌ های ژاپنی را آغاز کنید، زودتر هم به این زبان مسلط خواهید شد.


بیشتر بخوانید: یادگیری ژاپنی با فیلم

بیشتر بخوانید: معرفی منابع باکیفیت برای زیرنویس‌های ژاپنی


چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید