IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
یادگیری ژاپنی از طریق موسیقی
امتیاز کاربران: 4.2/5
نویسنده: ایرانمهر
20 اسفند 1401

یادگیری ژاپنی از طریق موسیقی: 5 کارائوکه کلاسیک مدرن

مغز ما بدون هیچ تلاشی با موسیقی ارتباط برقرار کرده و به آن متصل می‌شود.

این بدان معنی است که حتی اگر نمی‌توانید آهنگی را بخوانید، می‌توانید از موسیقی ژاپنی برای یادگیری این زبان بهره‌مند شوید.

با خواندن یک آهنگ ژاپنی، واژگان و ساختار جملات طبیعی را بدون صرف هیچ زحمتی جذب خواهید کرد.

ناگفته نماند، آواز خواندن به زبان ژاپنی بسیار سرگرم‌کننده است!

اولین قدم برای یادگیری از این روش این است که موسیقی را وارد برنامه یادگیری زبان ژاپنی خود کنید. مطمئناً مطالعه ژاپنی از طریق فیلم‌ها، درام‌ها یا انیمه‌ها بسیار جالب و سرگرم‌کننده است، اما آواز خواندن به زبان ژاپنی یادگیری را بی‌نهایت ساده و معنی‌دار خواهد کرد. هنگامی که برای اولین بار در ژاپن قدم گذاشتید، خواهید فهمید که فرهنگ کارائوکه یک غرور ملی به حساب می‌آید. با یادگیری نحوه خواندن آهنگ‌های ژاپنی و به طور خاص، آهنگ‌های محبوب کارائوکه، اعتماد به نفس خود را تقویت خواهید کرد و راهی عالی برای ارتباط با فرهنگ ژاپنی پیدا خواهید کرد.

در این مقاله، نکاتی برای یادگیری آهنگ‌های ژاپنی و همچنین 5 اثر کلاسیک را بررسی خواهیم کرد که مطمئناً دفعه بعد که یک カラオケボックス (کارائوکه بوکوسو – نام کامل کارائوکه) را به کار می‌برید، دوستان ژاپنی شما شگفت‌زده خواهند شد.

چرا باید ژاپنی را از طزیق آهنگ یاد بگیریم

چرا باید زبان ژاپنی را از طریق آهنگ یاد بگیریم؟

شاید فکر کنید خواننده بزرگی نیستید، یا آنقدر خجالتی هستید که توان رفتن روی صحنه کارائوکه را ندارید. خوب، دلایل زیادی برای یادگیری موسیقی وجود دارد. به موسیقی به‌عنوان یک ابزار دیگر در بخش یادگیری ذهن خود فکر کنید. قبل از هر چیز به این موضوع فکر کنید که هدف اصلی از آواز خواندن، ارتقای مهارت‌های ژاپنی شما است و شما باید به خودت فرصت بدهید! ممکن است خود نیز پس از مدتی شگفت زده شوید و زمانی که وقتی شروع به آواز خواندن کردید به اعتماد بنفس بسیار زیادی دست پیدا خواهید کرد.

با گوش دادن به آهنگ‌های ژاپنی می‌توانید به بهبود تلفظ و لحن خود کمک کنید

اگرچه چنین به‌نظر می‌رسد که زبان ژاپنی به‌طور کلی لحن یکنواختی دارد، اما در واقع این زبان دارای فراز و نشیب‌ها و هجاهای دارای تأکید و نیز بدون تأکید است. همچنین دارای چندین صدا است که تلفظ آنها برای افراد بومی‌زبان انگلیسی و زبان‎های عاشقانه (برای مثال زبان فرانسوی) دشوار است. اما با گوش دادن به آهنگ‌ها و تکرار خط به خط آن‌ها، می‌توانید درک شنیداری خود را بهبود بخشیده، الگوهای لحنی را یاد بگیرید و صداهای دشوار را تمرین کنید تا زمانی که به بخش طبیعی زبان ژاپنی شما تبدیل شوند.

با گوش دادن و تمرین آهنگ‌ها می‌توانید دایره لغات خود را بهبود ببخشید

در تمام زبان‌ها، آهنگ‎هایی که نوشته می‌شود برای آن است که مردم با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها لذت ببرند. ترانه‌سراها از کلمات، عبارات و استعاره‌ها برای جذب شنوندگان خود استفاده می‌کنند. وقتی آهنگ‌های ژاپنی را یاد می‌گیرید، می‌توانید انواع واژگان مفید روزمره را که ممکن است در یک کتاب درسی نبینید، انتخاب کرده و راه‌های مختلفی برای توصیف چیزها و بیان احساسات و ایده‌ها کشف کنید.

شما از طریق گوش دادن به آهنگ‌ها، می‌توانید در مورد فرهنگ و تاریخ یاد بگیرید

کلمه なつかしい (natsukashii) در زبان ژاپنی به‌معنای “نوستالژیک” یا “گریزی به گذشته” است. اغلب می‌شنوید که ژاپنی‌ها وقتی آهنگ‌های مربوط به یک دوره خاص را می‌شنوند، این عبارت را بر زبان می‌آورند، زیرا این آهنگ‌ها به آنها یادآوری می‌کنند که زندگی آنها – و ژاپن – در آن زمان چگونه بوده است. یادگیری یک آهنگ می‌تواند به شما درباره زمان انتشار آن بیشتر بیاموزد: اگر زمانی آهنگی به یکباره در ژاپن بسیار محبوب شده است، چه اتفاقی در ژاپن در حال وقوع بوده که باعث شده این آهنگ تا این حد به محبوبیت برسد؟ آهنگی که در آن زمان در بین مردم ژاپن آنچنان سر و صدا کرده و ورد زبان‌ها شده چه بوده است؟

به این صورت، دانش فرهنگی شما گسترش خواهد یافت و به این واسطه مسیرهای جدیدی برای ارتباط با دوستان ژاپنی خود پیدا خواهید کرد.

می‌توانید با مردم ارتباط برقرار کنید

همانطور که رابیندرانات تاگور برنده جایزه نوبل گفت: “موسیقی بی‌نهایت بین دو روح را پر می‌کند.” هنگامی که یک آهنگ ژاپنی را در کارائوکه می‌خوانید یا آهنگ ژاپنی مورد علاقه خود را زمزمه می‌کنید، پلی بین خود، فرهنگ خود و فرهنگ ژاپنی ایجاد می‌کنید. ژاپنی‌ها با تعجب از شما خواهند پرسید:”どうやって知りましたか?” (Douyatte shirimashitaka — چطور متوجه آن آهنگ شدید؟) پس از آنکه این سؤال از شما پرسیده شد می‌توانید در مورد انواع مختلف موسیقی که از آن لذت می‌برید با یکدیگر صحبت کنید، متوجه شوید که هر دو از چه هنرمندان ژاپنی یا غربی لذت می‌برید پس شما با این کار یک ارتباط بین فرهنگی باهم برقرار کرده‌اید!

نحوه یادگیری آهنگ های ژاپنی

نحوه یادگیری آهنگ‌های ژاپنی: دستور العمل 5 مرحله‌ای برای موفقیت

بدون تماشای متن به آهنگ گوش دهید

گوش دادن به آهنگ بدون تماشای متن آن به شما کمک می‌کند تا لحن و صداهایی را که می‌شنوید احساس کنید. به کلمات و عباراتی که بلد هستید گوش دهید. سعی کنید معنی کلی آهنگ و تا جایی که می‌توانید معنی تک تک خطوط را بفهمید. شما باید این مرحله را حداقل یکی دو بار تکرار کنید.

گوش دادن به آهنگ با متن

برخلاف مرحله قبل در این مرحله باید با شعر و متن آهنگ را گوش دهید. این کار را برای تایید یا شفاف‌سازی آنچه اولین بار شنیدید انجام دهید. همانطور که مشغول گوش دادن به آهنگ هستید، با آن همخوانی کنید. ممکن است بخواهید بخش‌هایی را که تلفظ آنها برای شما سخت است، لب خوانی کرده و یا اصطلاحاً آن را سایه بزنید.

چند روش برای پیدا کردن متن آهنگ‌ها وجود دارد: یکی از آسان‌ترین و معمول‌ترین روش‌ها این است که در یوتیوب بدنبال ویدوهایی از آهنگ‌ها بگردید که دارای زیر‌نویس است. خوشبختانه در یوتیوب هزاران آهنگ ژاپنی با زیرنویس را می‌توانید پیدا کنید. بیشتر آنها زیرنویس ژاپنی دارند، اما کسانی که هنوز مشغول یادگیری کاتاکانا و هیراگانا هستند، می‌توانند ویدیوهایی با زیرنویس روماجی نیز پیدا کنند.

یکی دیگر از روش‌ها این است که متن آهنگ‌ها را از سایت‌هایی مانند Uta-Net.com که دارای کتابخانه‌های عظیمی از اشعار آهنگ ژاپنی هستند، دریافت کنید. من توصیه می‌کنم متن اشعار را چاپ کنید. می‌توانید روماجی یا فوریگانا را روی هر کانجی یا واژگان ناآشنا بنویسید و حتی می‌توانید در صورت نیاز به برگه تقلب، پرینت خود را با خود به カラオケボックス (جعبه کاراکوئه) ببرید!

کلمات ناآشنا را در یک فرهنگ لغت یا برنامه مناسب جستجو کنید

سعی کنید فرهنگ‌لغت‌هایی را انتخاب کنید که در آن‌ها از جملات مثال استفاده شده باشد. اگر به جملات مثال داده شده دقت کنید، می‌توانید ببینید که چگونه کلمه در متن استفاده می‌شود و معمولاً چه عبارات و کلمات دیگری با آن واژه همراه است. انجام این کار به درک بهتر معنای آهنگ نیز کمک می‌کند.

بزرگترین مزیت انجام این کار این است که راهی آسان برای افزودن به واژگان فعال شماست. از آنجایی که هنگام یادگیری آهنگ چندین بار به آن کلمه گوش داده و آن را تکرار می‌کنید، این واژه به‌سرعت در ذهن شما جا گرفته و درونی می‌َشود‌. یعنی حتی قبل از آنکه خود متوجه باشید، از آن در جملات استفاده می‌کنید!

همخوانی با کل آهنگ

متن آهنگ را دنبال کرده و با آن همخوانی کنید و مراقب باشید که تلفظ و لحن شما با یکدیگر مطابقت داشته باشد. برای آنکه خود را بیشتر به چالش بکشید، سعی کنید برگه شعر خود را از وسط تا کنید تا نتوانید از روی متن آهنگ بخوانید و یا اینکه سعی کنید کلاً برگه حاوی متن آهنگ را از دسترس خود دور کنید!

با صدای بلند برای خود آواز بخوانید

برای چک کردن آواز خواندن و تلفظ خود، می‌توانید صدای‌تان را با رایانه، گوشی موبایل یا یک دستگاه ضبط‌صوت رکورد کنید. ممکن است گوش دادن به صدای خودتان برایتان کمی دشوار باشد زیرا هیچکس صدای خود را دوست ندارد، اما این مرحله به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری به‌شدت توصیه می‌شود. اگر در ابتدا موفق به این کار نشدید، سعی کنید، دفعات بعدی هم تلاش کنید! سی‌دی‌های کارائوکه (بدون آواز) یا ویدیوهای یوتیوب نیز برای تمرین در دسترس هستند. بعد از اینکه به آهنگ موردعلاقه خود تسلط یافتید، اینبار می‌توانید با خیالی آسوده آن را کارائوکه کرده و از تسلط خود نهایت لذت را ببرید!

یادگیری زبان ژاپنی از طریق موسیقی

یادگیری ژاپنی از طریق موسیقی: 5 کارائوکه کلاسیک مدرن

باید به شما تبریک بگویم! شما توانستید یک آهنگ ژاپنی را از ابتدا تا انتها به‌طور کامل بگیرید و آن را از بر بخوانید. اکنون زمان آن است که در کارائوکه در مقابل دوستان خود این آهنگ را بخوانید و به خود افتخار کنید!頑張ってね! (Ganbatte ne – موفق باشید!)

هنوز نمی‌پرسید کدام آهنگ‌ها بهتر از بقیه در کارائوکه شما را به موفقیت می‌رساند؟ من این 5 آهنگ پاپ کلاسیک ژاپنی را برای شروع معرفی می‌کنم زیرا مطمئناً موفقیت شما را به‌دنبال دارد!

“Kawa no nagare no you ni” – Hibari Misora

این آخرین تک آهنگ میسورا، خواننده افسانه‌ای انکا بود که قبل از مرگش منتشر شد. این آهنگ نه تنها نماد زندگی او است، بلکه دربردارنده این مفهوم است که طبیعت دائماً درحال تغییر چیزها است: تنها چیزی که دائمی است این واقعیت است که اصلاً هیچ چیز دائمی نیست. این آهنگ عملاً مانند یک سرود ملی در ژاپن است. “Kawa no nagare no you ni” هنوز به‎طور مکرر در تلویزیون توسط نوازندگان و خوانندگانی که به میسورا ادای احترام می‌کنند اجرا می‌شود.

“Sekai ni hitotsu dake no hana” – SMAP

گروه پسرانه SMAP (که اکنون دیگر به سختی پسر هستند زیرا همه اعضای آن 40 سال دارند ) همچنان در ژاپن بسیار محبوب هستند. این آهنگ که در سال 2004 اجرا شد، یکی از محبوب‌ترین آهنگ‌های آن‌ها است و به یک استاندارد ژاپنی تبدیل شده است. این آهنگ حتی در مهدکودک‌ها به بچه‌ها یاد داده می‌شود! SMAP به دلیل استعدادهای آوازی خود شناخته شده نیست، بنابراین “Seka ni hitotsu dake no hana” مانند اکثر آهنگ‎های آنها، آهنگی با سرعت متوسط ​​و میان‌رده به حساب می‌آید که خواندن آن چندان دشوار نیست.

“Koi suru foochuun kukkie” – AKB48

گروه Aidoru (بت) همه‌جا حاضر AKB48 از زمانی که در سال 2008 شروع به کار کرد روز به روز موفق‌تر شده است، اما این تک آهنگ سال 2013 مسلماً محبوب‌ترین کار این گروه است. این آهنگ شاد دارای یک ملودی آواز آسان یوده و اشعار آن نسبتاً ابتدایی است. این سادگی کمک کرده است که آهنگ سلیقه‌ تمام نسل‌ها را پوشش و به همین دلیل بچه‌ها و سالمندان به‌طور یکسان آن را دوست دارند!

“Makenaide” – ZARD

Makenaide در لغت به معنای «بازنده نشو» یا «تسلیم نشو» است. بنابراین جای تعجب نیست که به یک سرود ورزشی تبدیل شده است که اغلب در طول رویدادها، نمایش‌های قبل از بازی، ویدیو کلیپ‌های انگیزشی و موارد مشابه استفاده می‌شود. این عبارت الهام‌بخش اساساً معادل ژاپنی Journey’s Don’t Stop Believing است، همه روی پاهای خود ایستاده و کلمات را به گروه کر جذاب آن می‌رسانند. این آهنگ را می‌توانید در کارائوکه آواز بخوانند.

“لیندا لیندا” – قلب‌های آبی

“لیندا لیندا” یک کارائوکه کلاسیک است. با گروهی از دوستان ژاپنی به کارائوکه بروید و به احتمال 70٪ یکی از دوستان شما آن را بخواند یا احتمالاً شما خودتان اول آن را بخوانید! این یک آهنگ راک بسیار سریع بوده و همخوانی کردن با آن به این آسانی نیست اما با این حال خواندن و همخوانی این آهنگ بسیار سرگرم‌کننده است. زمانی که می‌خواهید همه را وادار به پریدن و مشت زدن و جست و خیز کنید، می‌توانید این آهنگ را امتحان کنید!

اگر دغدغه یادگیری آهنگ‌های زبان ژاپنی را دارید این مطالب حتماً به شما کمک خواهد کرد پس از همین امروز شروع کنید. موفق باشید!

در این مقاله سعی کردیم نحوه یادگیری زبان ژاپنی را از طریق آهنگ‌ها به شما آموزش دهیم. در صورتی که در روند یادگیری زبان و یا فرهنگ ژاپنی نیاز به مشاوره داشتید به شما پیشنهاد می‌کنیم راه مطمئن را انتخاب کرده و با ما تماس بگیرید. آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، زبان آلمانی، زبان فرانسه و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید: 8 پادکست ژاپنی عالی برای تسریع یادگیری شما

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.2 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید