IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
چگونه کانجی را یاد بگیریم
امتیاز کاربران: 4.3/5
نویسنده: ایرانمهر
4 آبان 1401

چگونه کانجی را یاد بگیریم: 9 نکته از مردی که این کار را انجام داد و زنده ماند

یادگیری حروف کانجی برای من یک چالش جدی بود. اما اکنون، حدود ده سال بعد، می‌توانم زبان ژاپنی را خوب بخوانم.

زمان زیادی به نظر می‌رسد، اما به یاد داشته باشید که حتی برای دانش آموزان ژاپنی از مهدکودک تا سال آخر دبیرستان طول می‌کشد تا به این تسلط اولیه در یادگیری حروف کانجی دست پیدا کنند.

بعد از اتمام یادگیری کانجی خودم، تصور می‌کنم نکاتی را یاد گرفتم که می‌توانست در وقتم صرفه‌جویی کند، و اکنون می‌خواهم آن‌ها را با شما به اشتراک بگذارم.

چرا باید کانجی را یاد بگیرید

البته، برای اینکه بتوانید به زبان ژاپنی روان صحبت کنید، هیچ نیازی به یادگیری کانجی ندارید. تنها کافیست که برای یادگیری مکالمه ژاپنی به تماشای درام ژاپنی بپردازید. اما یادگیری کانجی به چند دلیل مهم است.

خواندن به شما کمک می‌کند تا صحبت کنید

شما واقعاً هیچ زبانی را یاد نخواهید گرفت مگر اینکه بتوانید مطالب نوشتاری آن را بخوانید. این امر در مورد زبان‌هایی مانند اسپانیایی یا آلمانی که از الفبای مشابه انگلیسی استفاده می‌کنند، بدیهی تلقی می‌شود. اما زبان‌آموزان زبان‌هایی مانند زبان عربی و کره‌ای که زیاد مطلب نمی‌خوانند، باید سعی زیادی برای تقویت مهارت خواندن خود بخرج دهند. برای زبان‌آموزان ژاپنی، این به معنای این است که باید خود را در دریای شگفت‌انگیز کانجی غرق کنید.

آموزش واژگان به زبان‌آموزان

وقتی کلمات جدیدی یاد می‌گیرید، اگر کانجی را بلد باشید، می‌توانید معانی را حدس بزنید. کانجی مشابه پسوندهایی است که در انگلیسی داریم. به‌عنوان مثال، اگر کلمه ای را می‌بینید که با “re-” شروع می‌شود، می‌دانید که به‌معنای “دوباره” است. کلمه‌ای که با “un-” شروع می‌شود به معنای “نه” و کلمه‌ای که با “-able” پایان می‌یابد به معنای “قابل” است. کاراکترهای کانجی مانند این پسوندها هستند. هر کدام معنای خاص خود را دارند و اگر این معانی را بدانید، درک کلمات جدید برای شما آسان‌تر خواهد بود.

خواندن یک مهارت حیاتی برای زندگی

اگر قصد دارید در ژاپن زندگی کنید، باید کانجی را یاد بگیرید تا راه خود را پیدا کنید. تعداد کمی از علائم به زبان انگلیسی در خیابان‌های  ژاپن وجود دارد، به‌خصوص هنگامی که به خارج از شهرهای بزرگ بروید. ناگفته نماند، شما می‌خواهید بتوانید ورودی‌های منوی رستوران‌ها (آنها همیشه عکس ندارند) یا توضیحات محصولاتی را که خریداری می‌کنید بخوانید. حتی اگر فقط برای بازدید به ژاپن سفر می‌کنید، خواندن علائم و دستورالعمل‌های اولیه به زبان ژاپنی باعث می‌شود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

نحوه یادگیری کانجی

9 نکته در مورد نحوه یادگیری کانجی

هیچ راه میانبری برای یادگیری کانجی وجود ندارد، اما نکاتی وجود دارد که می‌تواند در طول مسیر یادگیری کانجی برای همه مفید واقع شود. این نکات را من از طریق تجربه یاد گرفته‌ام.

یادگیری کانجی به معنای تبدیل شدن به یک عادت مطالعه روزانه است. حتی اگر بتوانید تنها 15 دقیقه از هر روز را برای مطالعه اختصاص دهید، این روند ثابت بسیار مؤثر و مهم است. سعی کنید به آن پایبند باشید و زمانی که شروع به دیدن نتایج کردید حواستان باشد که روند مطالعه آن را قطع نکنید، زیرا موفقیت‌های بیشتر شما انگیزه شما را برای رسیدن به موفقیت‌های آتی حفظ می‌کند.

1. یادگیری رادیکال‌های کانجی

کاراکترهای پیچیده از واحدهای کوچکتری به نام رادیکال تشکیل شده‌اند. و یادگیری تنها تعداد کمی از این رادیکال‌ها به شما سرنخ‌هایی از دنیای شگفت‌انگیز کانجی می‌دهد. اگر با این رادیکال‌ها آشنا شوید، تشخیص کاراکترهای مشابه بسیار آسان‌تر خواهد شد. این رادیکال‌ها گاهی اوقات نیز می‌تواند در تلفظ کلمات نیز کمک‌کننده باشد. اغلب، کاراکترهایی با یک رادیکال مشترک به‌طور مشابه تلفظ می‌شوند.

2. مرتبط کردن تصاویر را با کانجی

وقتی تداعی تصویری ایجاد شود، برخی افراد به‌راحتی می‌توانند کاراکترها را به‌خاطر بسپارند. به‌عنوان مثال، کاراکتر برای واژه “شخص” 人 (ひと)شبیه یک شخص به نظر می‌رسد. کاراکتر برای “درخت” 木(き) شبیه یک درخت است. معروف‌ترین کتاب در مورد بخاطرسپاری کانجی نوشته جیمز هایسیگ است. کتاب دیگری در مورد تداعی تصویر Kanji Pict-O-Graphix نوشته شده که اثر مایکل رولی است. بسیاری از مردم تداعی تصویر را برای مطالعه کانجی مفید می‌دانند.

3. استفاده از فرهنگ لغت، کتاب یا منبع آنلاین

هر زمان که یک کاراکتر جدید یاد گرفتید، به فرهنگ لغت خود مراجعه کنید و کلماتی را جست‌وجو کنید که در آن استفاده شده است. این موضوع کمک می‌کند که معنی کلمات کاملاً فهمیده شده و نحوه استفاده از آن‌‌ها را یاد بگیریم. بیشتر منابع آموزشی کانجی، چند مورد واژگان رایج را نیز برای هر مخرج از واژگان ارائه می‌دهند. یکی از بهترین منابع آنلاین برای بسیاری از زبان آموزان ژاپنی WWWJDIC جیم برین است که می‌توانید به‌صورت آنلاین و نیز به‌صورت رایگان به آن دسترسی داشته باشید.

یکی دیگر از منابع عالی، Kanji Damage است: یک کتاب کانجی آنلاین بسیار کاربردی و متن محور بوده که شامل حدود 1700 کانجی است. منابع آموزشی با یک سبک غیررسمی (مانند Eazy-E را بررسی کنید) با تمرکز بر مثال‌ها ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که شما به آن نیاز دارید.

چگونه کانجی را یاد بگیریم 9 نکته از مردی که این کار را انجام داد و زنده ماند

4. نگران ترتیب یادگیری نباشید

زبان‌آموزان ژاپنی کانجی را به‌ترتیب مشخصی یاد می‌گیرند. مجموعه‌ای از کاراکترها برای هر کلاس و پایه تعیین شده که از اول تا پایان دبیرستان باید یاد بگیرید. مطمئناً دلایلی وجود دارد که سیستم آموزشی ژاپن کانجی را به این ترتیب برای کودکان آموزش می‌دهد، اما ترتیب آن برای بزرگسالان اهمیتی ندارد. برخی کتاب‌ها یا کلاس‌ها از این ترتیب استفاده کرده و برخی از ترتیب دیگری استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، در برنامه محبوب WaniKani به‌نظر می‌رسد کانجی بر اساس پیچیدگی کاراکترها مرتب شده است. بنابراین، ما به شما توصیه می‌کنیم اصلاً درگیر ترتیب کاراکترها نباشید؛ فقط از یک نقطه شروع کرده و به روال خود پایبند باشید.

5. مطالب و ویدوهای مورد علاقه خود را مطالعه کنید

وقتی در حال مطالعه چیزی سرگرم‌کننده و جالب هستید، شما آنقدر انگیزه می‌گیرید که حتی زمانی که مواد مطالعه شما سخت می‌شود، بتوانید کماکان به یادگیری ادامه دهید. مطالبی را برای مطالعه انتخاب کنید که مورد علاقه شما هستند، مانند مجلات، کمیک‌ها یا کتاب‌هایی که حتی اگر هم زبان ژاپنی نمی‌خواندید، می‌توانستید از آنها لذت ببرید. یکی از مانگاهای محبوب (مانگا یک نوع کتاب کمیک ژاپنی است)”Yotsubato” یک مانگای عالی برای شروع است که در اوایل تمرین خواندن ژاپنی به شما کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید کارتون‌ها و فیلم‌هایی را که زیرنویس دارند در سایت‌هایی مانند Crunchyroll تماشا کنید. زمانی که فیلم را می‌بینید سعی کنید همزمان با خواندن زیرنویس‌ها، به کلمات هم دقت کنید و آن‌ها را به خاطر بسپارید. این کار به شما کمک می‌کند صداها را با املای کاراکترها مرتبط کنید. می‌توانید ویدیو را متوقف کنید و با کلیک کردن روی آن، معنای هر کلمه‌ای را در زیرنویس بررسی کنید.

از این طریق، همچنین می‌توانید به صورت مجزا صحبت‌ها را بشنوید، جملات نمونه را بخوانید (که تلفظ صوتی نیز دارند) و ببینید که چگونه از این کلمه در ویدیوهای دیگر در جملات مختلف استفاده می‌شود.

6. تمرین با Pen Pals

یکی دیگر از بهترین راه‎ها برای یادگیری در زندگی واقعی، تبادل ایمیل با یک دوست مجازی است. می‌توانید برخی از پارتنرهای مکالمه‌ای را برای تبادل ایمیل در وبسایت talkexchange.com پیدا کنید. همچنین می‌توانید از ChatPad استفاده کنید، که سایتی است که به‌طور تصادفی شما را با یک پارتنر ژاپنی پیوند می‌دهد تا بتوانید از طریق آن به چت کردن بپردازید. از طریق مکالمه روزانه، کاراکترهایی که بیشتر در زندگی روزمره استفاده می‎شوند را یاد خواهید گرفت.

7. کمک خواستن از یک سخنران بومی برای بررسی نوشته‌هایتان

اگر درحال یادگیری نوشتن کانجی هستید، از یک دوست ژاپنی بخواهید که نوشته‌های شما را بررسی کند. اگرچه هرگز به‌طور رسمی نویسندگی را انجام نداده‌ام، اما سعی کرده‌ام برخی از کاراکترهایی را که در ذهنم ذخیره کرده‌ام بنویسم و اینکار ​​هر بار متن خنده‌داری را بوجود آورده است. ظرافت‌های زیادی در نوشتن کانجی وجود دارد و زمانی که یک بومی اشتباهات شما را به شما گوشزد می‌کند، بسیار نتیجه‌بخش و کمک‌کننده بوده و شما را در روند یادگیری به سرعت پیشرفت می‌دهد.

8. پاسخگو باشید

زمانی که سراغ تحقق بخشیدن اهداف خود می‌روید باید بسیار مراقب باشید زیرا ممکن است به‌خاطر انتظارات بالایی که از خود دارید، ناامید شوید. گاهی هم ممکن است همین مسأله باعث شود که دوستان خود را نیز نا امید کنید. اما نگران نباشید زیرا راه‌حل‌های خوبی وجود دارد که شما بتوانید در این موراد از آن‌ها استفاده کنید. یک از این روش‌ها برای اینکه خود را در مسیر درست نگه دارید این است که مواردی را که یادگرفته‌اید عمومی کنید و سعی کنید در رسانه های اجتماعی در مورد پیشرفت خود مطلب تهیه کنید یا وبلاگی راه‎اندازی کنید که مسیر یادگیری شما را به زبان ژاپنی به نمایش بگذارد. هرچند ممکن است در طول این مسیر که درحال پیشرفت هستید، مطالبی را که قلاً تهیه کرده‌اید به مرور زمان شما را شرمسار کند.

9. استفاده از فناوری

هنگامی که من یک دهه پیش این کار سخت یعنی یادگیری زبان ژاپنی را شروع کردم، چیزی از جنس کاغذ داشتم که به آن «کتاب» می‌گفتیم و هر روز هنگام مطالعه باید آن را ورق می‌زدم و چیزی به نام “نشانک” وجود داشت که از آن برای علامت گذاری جاهایی از کتاب خود استفاده می‌کردم و … خوب، کافی است بگوییم که از آن زمان تا‌کنون همه چیز تغییر زیادی کرده است. امروزه صدها برنامه و وب‌سایت برای یادگیری کانجی وجود دارد.

چگونه کانجی را مطالعه کنیم

چگونه کانجی را مطالعه کنیم – رویکرد کلی

یادگیری کانجی شامل یک تمرین سه جانبه است: 1) جست‌وجو و به‌خاطر سپردن مسیر، 2) تعامل واقعی، و 3) تمرین نوشتن.

جست‌وجو و کندوکاو

اگرچه مرحله جست‌وجو فعالیت جالب و سرگرم‌کننده‌ای به حساب نمی‌آید اما مرحله مهمی از کار است. کانجی را عمدتاً با استفاده از فلش‌کارت یاد گرفتم. من روزی نیم ساعت را صرف یادگیری هفت کاراکتر جدید کانجی می‌کردم و کاراکترهایی را که قبلاً یاد گرفته بودم، تمرین می‌کردم. من همزمان باهم معانی واژگان و عبارات و تلفظ آن‌ها را تمرین می‌کردم. اگرچه به‌خاطر سپردن معانی آسان است، اما به خاطر سپردن مطالب خواندنی بسیار سخت‌تر است، به‌خصوص با توجه به اینکه اکثر آن‌ها دو معنی یا معانی بیشتری دارند. هر زمان که واژه‌ای برای من کاملاً آشنا بود، آن را از فرهنگ لغت بیرون کشیده و یادداشت می‌کردم.

اگر بخواهید کلمات و عبارات ژاپنی را با نرم‌افزار خاصی تمرین کرده و آن‌ها را به‌طور روزانه مرور کنید می‌توانید از نرم‌افزار Anki  که محبوب‌ترین برنامه فلش کارت است استفاده کنید.

مطالعه زندگی واقعی

شما باید سعی کنید جست‌وجوی روزانه خود را با مطالعه کانجی واقعی متعادل کنید. تنها حفظ حروف برای به‌خاطر سپردن آن‌ها کافی نیست. وقتی بچه‌های ژاپنی کانجی را یاد می‌گیرند، فقط کاراکترها را طوطی‌وار حفظ نمی‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند همانطور که کاراکترهای جدید را یاد می‌گیرند، خود را در محیط طبیعی یادگیری‌شان قرار دهند. به این صورت که لغات یاد گرفته شده را با عناصر محیطی خود هماهنگ کنند.

شما هم باید تا جایی که می‌توانید این کار را انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند که ایده نحوه استفاده دقیق از هر کدام را در ذهن داشته باشید و معنای هر کدام از واژه‌ها را به‌طور کامل یاد بگیرید. با این فعالیت شما با کلمات و معانی آن‌ها ارتباط برقرار خواهید کرد و این به شما کمک می‌کند تا بهتر یاد بگیرید.

یکی از شیوه‌های خوبی که می‌توانید به‌کار ببرید، استفاده از سایت‌هایی مانند NHK’s News Web Easy است که می‌توانید مقالات خبری ساده را به زبان ژاپنی بخوانید و ببینید سطح کانجی شما در کجاست.

نوشتن

هنگام یادگیری کانجی، نوشتن مرحله مهمی است. مطالعات زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند وقتی چیزی را با دست می‌نویسید، راحت‌تر آن را به‌خاطر می‌آورید. پس در نتیحه فعالیت نوشتن در مسیر سه مرحله‌ای یادگیری می‌تواند بخش مهمی از شناخت کانجی باشد و تمرین نوشتن را ضروری می‌کند. فقط به این دلیل که ما در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم از نوشتن غافل نشوید، زیرا نوشتن به شما کمک می‌کند تا کانجی را دقیق‌تر یاد بگیرید. کانجی کیو را امتحان کنید تا هنگام یادگیری کانجی جدید، ترتیب حروف را یاد بگیرید.

حدود 2000 کاراکتر کانجی بسیار رایج بوده و درمواقع مختلف استفاده می‌شود و هنگامی که توانستید آن‌ها را یاد بگیرید، رسماً می‌توان گفت که در این زمینه باسواد شده‌اید. با این تعداد کاراکتری که یادگرفته‌اید قادر خواهید بود که روزنامه‌ها و بیشتر کتاب‌ها را بخوانید. اگرچه هزاران کاراکتر دیگر وجود دارند و حتی مردم ژاپن هم همه آنها را نمی‌شناسند، اما دانستن 2000 کاراکتر کم و بیش کار شما را راه می‌اندازد. بنابراین، من توصیه می‌کنم یک هدف برای خود تعیین کرده و سعی کنید به آن دست یابید. حساب کنید و بفهمید که در روز چند مورد جدید باید یاد بگیرید.

منابع دیگر در مورد نحوه یادگیری کانجی

How to Learn 2,000 Kanji in 3 Months: Mission Possible

چگونه 2000 کانجی را در 3 ماه بیاموزیم: ماموریت ممکن

http://www.fluentin3months.com/2k-kanji این آدرس یک پست عالی بوده که توسط جان فاثرینگهام نوشته شده و در آن به جزئیات بیشتر در مورد برخی از ابزارهای ذکر شده در مقاله و همچنین نحوه ایجاد S.M.A.R.T می‌پردازد. اهدافی که تعیین می‌کنید می‌توانند شما را برای موفقیت آماده کنند.

Learning Kanji: Using Shorter Sentences to Study more Efficiently

یادگیری کانجی: استفاده از جملات کوتاه‌تر برای مطالعه کارآمدتر

http://easstudent.wordpress.com/2011/05/31/learning-kanji-using-shorter-sentences-to-study-more-efficiently این آدرس پست فوق‌العاده‌ای است که توسط دانشجوی EAS نوشته شده که در آن اهمیت یادگیری را با جملاتی که پیش‌زمینه‌ای برای یادگیری را فراهم می‌کنند توضیح می‌دهد.

5 Ways to Learn Japanese Kanji

5 راه برای یادگیری کانجی ژاپنی

http://jlptbootcamp.com/2011/08/5-ways-to-learn-japanese-kanji این هم آدرس پست خوب در بوت کمپ JLPT است. در این پست به برخی ابزارهای دیگر مانند پوستر کانجی اشاره می‌شود.

امیدواریم این مقاله شما را در مسیر درست یادگیری کانجی قرار دهد و بتوانید بدون هدر رفت زمان و در یک دوره زمانی مناسب به یادگیری این بخش مهم از زبان ژاپنی بپردازید.

 

همانطور که دیدید در این مقاله به بررسی روش‌ها و جزئیات یادگیری کانجی پرداختیم. درصورتی که در یادگیری زبان ژاپنی به راهنمایی بیشتری نیاز داشتید با ما تماس بگیرید. آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.


بیشتر بخوانید:7 عبارت مفید و ضروری برای همه زبان‌آموزان ژاپنی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.3 از 5 از 16 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. صالح
    6 آبان 1402
    پاسخ دادن

    مطاب واقعا عالی بود ممنون

    • ایرانمهر
      6 آبان 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از شما
      موفق باشین

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید