IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
افعال قوی در زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
23 اسفند 1402

افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی

به طور کلی باید دقت داشته باشید که افعال در زبان آلمانی به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که هریک از آنها دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند. یکی از انواع افعالی که امروزه در آموزش گرامر زبان آلمانی توجه ویژه‌ای روی آنها وجود دارد افعال قوی هستند. این افعال در واقع همان افعال منظم را در گرامر زبان آلمانی تشکیل می‌دهند که حتما باید با آنها آشنا شده و بیاموزید که دقیقا به چه شکل باید از آنها استفاده کنید. افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی کاربردهای بسیار زیادی دارند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید یادگیری این افعال به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری از ضمایر در زبان آلمانی نیز استفاده کنید. به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره افعال قوی که در این زبان وجود دارند صحبت کرده و اطلاعات بیشتری را درباره آنها به شما ارائه دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی با افعال قوی در زبان آلمانی

پیش از هر چیز اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم که اصلا افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی چیست؟ آشنایی مقدماتی با این افعال به شما کمک می‌کند تا بتوانید خود را آماده استفاده درست و صحیح از آنها کنید. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که زبان آلمانی تعداد انگشت‌شماری از افعال واقعا بی‌قاعده را دارد که از جمله آنها می‌توان به Sein و haben اشاره کرد. با این حال این موضوع به آن معنا نخواهد بود که تمام افعال دیگر 100 درصد منظم و باقاعده هستد.

افعال قوی که در زبان آلمانی وجود دارند در واقع افعالی هستند که وقتی آنها را جمع می‌بندید مصوت آنها تغییر پیدا می‌کند. در واقع این مهم‌ترین ویژگی است که در افعال قوی وجود دارد و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی نیز هست که با استفاده از آن می‌توانید افعال قوی را در جملات مختلف تشخیص دهید. برای این‌که به شکل بهتری بتوانید با این افعال در زبان آلمانی آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مثال‌های زیر را نیز بادقت مشاهده کنید:

laufen ⇒ du läufst

sehen ⇒ du siehst

geben ⇒ du gibst

ما چه چیزی را در افعال قوی تغییر می‌دهیم؟

در بخش قبلی بیان کردیم که افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی افعالی هستند که وقتی از آنها استفاده می‌کنیم در حین جمع بستن قسمت آخر آنها تغییر می‌کند. حال ممکن است این سوال در ذهن شما هم به وجود بیاید که وقتی آنها را جمع می‌بندیم دقیقا چه چیزی تغییر پیدا می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تنها حروف صدادار e و a هستند که در اینجا تغییر پیدا می‌کنند. دقت داشته باشید که اگر هریک از این حروف حرف دوم فعل شما باشند ( به استثنای پیشوندها) تقریبا همیشه تغییر پیدا خواهند کرد.

با این حال باید به یک نکته کلیدی و بسیار مهم در اینجا دقت داشته باشید و آن این است که حروف صدادار o، i و u هرگز در چنین ساختاری تغییر پیدا نمی‌کنند. پس حتما باید در حین استفاده از افعال قوی در زبان آلمانی به این موضوع دقت و توجه داشته باشید. برای این‌که بتوانید این ساختار را به شکل بهتری یاد بگیرید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مثال‌های زیر را نیز در این زمینه مشاهده کنید:

geben ⇒ du gibst

fahren ⇒ du fährst

um | fahren ⇒ du umfährst

در پایان باید توجه داشته باشید که پایان این افعال تغییر پیدا نخواهد کرد.

فعل قوی در زبان آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

چه زمانی واکه‌ها را در افعال قوی تغییر خواهیم داد؟

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که باید درباره افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی به آن دقت داشته باشید این است که چه زمانی شما نیازمند این خواهید بود که واکه‌ها را در افعال قوی تغییر دهید؟ در خصوص این موضوع باید دقت داشته باشید که حروف صدادار e و a تقریبا همیشه تغییر پیدا می‌کنند. با این حال نباید فراموش کنید که این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که دوم شخص مفرد یا سوم شخص مفرد مورداستفاده قرار گرفته باشند. برای این‌که به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

فعل geben را در زبان آلمانی در نظر بگیرید که مصرف آن با استفاده از افعال قوی به شکل زیر خواهد بود:

du gibst

er / sie / es gibt

wir geben

ihr gebt

sie / Sie geben.

پس وقتی که قصد دارید واکه‌های مربوط به افعال قوی را در زبان آلمانی تغییر دهید حتما باید به این موضوع توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ضمایر و صفات ملکی در زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: ضمایر شخصی ( Leben in Deutschland) در زبان آلمانی

درک بهتر ساختار افعال قوی و باقاعده در زبان آلمانی

پیش از این‌که بخواهیم نکات تخصصی‌تری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم اجازه دهید تا یک نگاه کلی به این ساختار داشته باشیم و دقیقا بیاموزیم که چه کاری را قرار است در این زمینه انجام دهیم؟ یک نکته کلی که باید در این خصوص به آن دقت داشته باشید این است که افعال قوی در زبان آلمانی را می‌توان با تغییرات در ریشه آنها در فرم دوم یا سوم شخص مفرد شناسایی کرد. در جدولی که در ادامه برای شما آورده‌ایم نشان داده‌ایم که دقیقا به چه شکل می‌توانید این افعال را در زبان آلمانی مورداستفاده قرار دهید:

PluralSingularStemInfinitive
gibstgebegebgeben
liestleseleslessen
fährstfahrefahrfahren
helfthelfehilfhelfen
siehstsehesehsehen

حال در ادامه این مطلب قصد داریم درباره این موضوع صحبت کنیم که هریک از واکه‌ها دقیقا به چه چیزی تغییر پیدا می‌کنند و این موضوع را با استفاده از مثال‌های زیادی که در اختیار شما قرار می‌دهیم به طور کامل توصیف کنیم. پس برای این‌که به شکل بهتری این ساختار را بیاموزید حتما بخش‌های بعدی را بادقت مطالعه کنید.

تغییر واکه e به i در گرامر زبان آلمانی

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم در افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی در حالت دوم و سوم شخص باید به این موضوع توجه داشته باشید که واکه e به i تغییر پیدا می‌کند. حال در این بخش قصد داریم توضیح دهیم که این تغییر دقیقا به چه شکل در این افعال به وجود می‌آید. در ادامه لیستی از این افعال را برای شما آورده‌ایم تا با استفاده از مثال‌های کاربردی بتوانید این موضوع را کاملا بیاموزید:

abnehmen; (du / er, sie, es nimmt…ab)

ausbrechen;

brechen;

erschrecken;

essen (du / er, sie, es isst);

fressen (du / er, sie, es frisst);

geben;

gelten (er, sie, es gilt);

helfen;

messen (du / er, sie, es misst);

nehmen (du nimmst; er, sie, es nimmt);

quellen;

schmelzen (er, sie, es schmilzt);

sprechen;

stechen;

sterben;

treffen;

treten (du trittst, er, sie, es tritt);

verderben;

vergessen (du / er, sie, es vergisst);

werfen;

zunehmen

افعال قوی در آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

تغییر از e به ie

یکی دیگر از تغییرات بسیار رایجی که معمولا در خصوص واکه‌ها در افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی رخ می‌دهد و شما هم حتما باید با آن آشنا شوید مربوط به تغییر واکه e به ie است. این تغییر واکه‌ها نیز در خصوص دوم شخص مفرد و سوم شخص مفرد رخ می‌دهد که حتما باید با آن آشنا شوید. در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم که به شما نشان می‌دهد این تغییر دقیقا به چه شکل رخ می‌دهد:

befehlen;

empfehlen;

geschehen (nur 3. Person möglich !!!);

lesen (du / er, sie, es liest);

sehen;

stehlen

تغییر واکه a به ä

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید با تغییر واکه‌ها در افعال قوی آشنا شوید باید بدانید که یکی دیگر از تغییرات رایجی که معمولا در این زمینه رخ می‌دهد مربوط به تغییر واکه a به ä است. پس وقتی که با این تغییر در واکه‌های یک فعل مواجه شدید می‌توانید این حدس را بسیار قوی بدانید که با یک فعل قوی مواجه شده‌اید. فراموش نکنید که این تغییر واکه نیز دقیقا در دوم و سوم شخص مفرد رخ می‌دهد. مثال‌هایی که در ادامه برای شما آورده‌ایم به شما نشان می‌دهند که این تغییر در واکه‌ها دقیقا به چه شکل انجام می‌شود:

backen;

blasen (du / er, sie, es bläst);

fahren;

fangen;

graben;

halten (du hältst / er, sie, es hält);

laden (du lädst / er, sie, es lädt);

lassen (du / er, sie, es lässt);

schlafen;

schlagen;

tragen;

wachsen (du / er, sie, es wächst);

waschen

تغییر واکه‌ها از au  به äu

یکی دیگر از تغییرات مربوط به واکه‌ها که حتما باید در افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی با آنها آشنا شوید مربوط به تغییر au به äu است. دقت داشته باشید که این تغییر نیز در اصل یک تغییر بنیادی به شمار می‌آید که این تغییر نیز در دوم شخص مفرد و سوم شخص مفرد رخ می‌دهد. برای این‌که به شکل بهتری ساختار این تغییر را بیاموزید و بتوانید به شکل بهتری نیز از آن استفاده کنید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم:

laufen;

saufen

جدول خلاصه‌ای از مهم‌ترین افعال قوی در زبان آلمانی

در جدول زیر مجددا خلاصه‌ای از افعال قوی را برای شما آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری ساختار و نحوه استفاده از این افعال را بیاموزید و از آنها در جملات خود استفاده کنید. پس برای درک هرچه بیشتر افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی پیشنهاد می‌کنیم حتما این جدول را نیز بادقت مشاهده کنید:

 habenseinwerdenwissen
ich

 

habe

 

bin

 

werde

 

weiß

 

duhastbistwirstweißt
er/sie/es

 

hat

 

ist

 

wird

 

weiß

 

wirhaben            sindwerdenwissen
ihr

 

habt

 

seid

 

werdet

 

wisst

 

sie/Siehabensindwerdenwissen

در انتهای این بخش باید به یک نکته کلیدی و اساسی در زمینه کارکردن با افعال قوی در زبان آلمانی دقت داشته باشید. بدون شک هر کسی که به دنبال تسلط بر زبان آلمانی باشد حتما نیازمند این خواهد بود که بتواند افعال قوی را در یک جمله شناسایی کرده و بتواند به شکل درست و استانداردی از این افعال استفاده کند. دلیل این موضوع نیز این است که تعداد بسیار زیادی از افعال موجود در زبان آلمانی را افعال قوی در این زبان تشکیل داده‌اند.

پس اگر شما هم قصد داشته باشید تا به زبان آلمانی صحبت کنید ناچار خواهید بود که از این افعال استفاده کنید. به همین علت نیز بهتر است که حتما نحوه کارکردن با افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی را بیاموزید تا جملاتی که در زبان آلمانی می‌سازید از نظر گرامر این زبان مشکل خاصی نداشته باشند.

فعل قوی در آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

چگونه می‌توانیم افعال قوی در زبان آلمانی را تمرین کنیم؟

در انتهای بخش قبلی درباره این موضوع صحبت کردیم که افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین افعالی هستند که در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند و به همین علت نیز شما برای این‌که بتوانید بر این افعال مسلط شده و از آنها به شکلی درست استفاده کنید نیازمند این خواهید بود که حتما آنها را بیاموزید. حال ممکن است این سوال برایتان به وجود آمده باشد که بعد از مطالعه این مطلب چگونه می‌توانیم نحوه کارکردن با این افعال را به بهترین شکل ممکن تمرین کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که شما چند اصل مهم را باید برای تمرین کردن این افعال تمرین کنید. در اولین قدم باید دقت داشته باشید ساختارهایی که در خصوص تغییر واکه‌ها در این افعال بیان کردیم را به حافظه خود بسپارید. در گام بعدی شما باید سعی کنید این تغییرات را در جملات مختلف به زبان آلمانی مشاهده کنید. برای این کار سعی کنید مطالب مختلف را به زبان آلمانی مطالعه کنید تا چشم شما به دیدن این تغییر در واکه‌ها عادت کرده و بتوانید خیلی سریع افعال قوی را در جملات تشخیص دهید.

در گام آخر نیز باید سعی کنید خودتان جمله‌هایی بسازید که در آنها از افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی استفاده شده است. به این ترتیب فرصتی برای شما فراهم می‌شود تا بتوانید خیلی سریع و راحت از افعال قوی در این زبان استفاده کرده و به این افعال مسلط شوید.

سخن پایانی

افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی  از جمله پرکاربردترین افعالی هستند که امروزه در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند و دارای کاربردهای زیادی نیز هستند. یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای شما هم به وجود آمده باشد این است که بهترین راه برای یادگیری این افعال چیست؟ در صورتی که شما هم به دنبال پیداکردن پاسخی مناسب برای این سوال هستید باید بدانید که شرکت در یک کلاس زبان آلمانی خوب و جذاب می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

آموزشگاه زبان ایرانمهر امروزه به‌عنوان یکی از بهترین آموزشگاه‌هایی شناخته می‌شود که خدمات خود را در زمینه یادگیری زبان آلمانی در اختیار شما قرار می‌دهد. شرکت در کلاس‌هایی که امروزه توسط این آموزشگاه زبان برگزار می‌شوند دارای مزایای زیادی است که از جمله این مزایا می‌توان به مواردی همچون هزینه مناسب شرکت در کلاس‌های این آموزشگاه، کیفیت آموزشی بالای آن و … اشاره کرد. پس اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری زبان آلمانی هستید حتما از خدمات آموزشگاه ایرانمهر بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی پاسخ دهیم.

افعال قوی در زبان آلمانی چیست؟

افعال قوی در زبان آلمانی که با نام starke Verben نیز شناخته می‌شود یکی از انواع افعال در این زبان به شمار می‌آیند تغییرات منحصر به فردی را در واکه‌های بنیادی خود در طول صرف کردنشان به زمان‌ها و با ضمایر مختلف به وجود می‌آیند. همین ویژگی نیز باعث می‌شود تا آنها دستورالعمل‌های خاصی برای صرف شدن داشته باشند.

چند مورد فعل قوی در زبان آلمانی وجود دارد؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید تقریبا 200 فعل قوی در حال حاضر در گرامر زبان آلمانی وجود دارند که هریک از آنها از الگوهای واکه‌ای متفاوتی پیروی می‌کنند. به همین علت نیز شما برای این‌که به طور دقیق بیاموزید دقیقا باید از کدام‌یک از آنها به چه شکل استفاده کنید نیازمند این خواهید بود که زمان زیادی را صرف تمرین آنها کنید.

آیا حفظ کردن تمام افعال قوی ضروری خواهد بود؟

در حالی که به خاطر سپردن تمام افعال قوی می‌تواند مفید  باشد؛ ولی نباید فراموش کنید که تمرکز بر رایج‌ترین آنها برای ارتباط گرفتن به‌صورت روزانه می‌تواند مفیدتر باشد. در واقع شما باید با رایج‌ترین این افعال آشنا شده و سپس تلاش کنید تا به بهترین شکل ممکن بتوانید از آنها استفاده کنید.

آیا می‌توان مثال‌هایی را از استفاده از افعال قوی در جمله‌ها ارائه داد؟

بله، قطعا می‌توان چنین کاری را انجام داد. برای مثال می‌توان مثال Ich trage meine Jacke را در نظر گرفت که به این معناست که من ژاکتم را پوشیدم. در اینجا باید به این نکته مهم دقت کرد که Trage شکل اول شخص مفرد فعل قوی tragen خواهد بود که در این جمله مورداستفاده قرار گرفته است.

بهترین راهکار برای تمرین افعال قوی در زبان آلمانی چیست؟

برای این‌که بتوانید به بهترین شکل ممکن افعال قوی (starken Verben) در زبان آلمانی را تمرین کنید نیازمند این خواهید بود که جملات و دیالوگ‌ها را با استفاده از افعال قوی ایجاد کرده و سعی کنید از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که به‌صورت رایگان معمولا در این زمینه در اختیار شما قرار می‌گیرند نیز نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید: مصدرهای با و بدون “Zu” در گرامر آلمانی

بیشتر بخوانید: افعال کمکی در گرامر آلمانیhaben و sein

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 18 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. بهار مشرفی
    24 اسفند 1402
    پاسخ دادن

    سلام من برای اینکه بخوام نمره هامو ببینم از کجا میتونم اینکارو انجام بدم

    • ایرانمهر
      24 اسفند 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر شما میتوانید نمرات خود را از طریق شاهوار مشاهده نمایید .

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید